PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

TUGAS-TUGAS PENGURUS RESTOREN/KANTIN

Posted on: Mei 1, 2008


TUGAS-TUGAS PENGURUS KATERING/RESTORAN/KAFETERIA/KANTIN

 

 

 Tugas-Tugas pengurus catering tergantung pada jenis perniagaan katering yang di ceburi.Tugas-tugas ini adalah segagai panduan umum.

 

  • Berbincang dengan chef untuk memilih menu yang bersesuain yang diperlukan untuk pelanggan dan jumlah masakan yang mencukupi untuk pada satu-satu masa.Semua hidangan baru dalam berada dalam lingkungan kos yang menguntungkan dan menentukan harga hidangan tersebut.
  • Menghitung keperluan bekalan masakan yang mencukupi untuk menu harian yang telah di tetapkan .
  • Menduga tara jumlah bahan masakan dan minuman yang perlu untuk harian dan membuat pesanan yang awal pada pembekal.
  • Memeriksa bekalan yang dihantar oleh pembekal untuk kuantiti,kesegaran dan kualiti bahan bekalan.
  • Mengaturkan jadual baik-pulih dan penyenggaraan peralatan kafeteria .Hubungi segera kontraktor untuk baik pulih peralatan yang rosak.
  • Menyelia selia Dapur dan kawasan kaunter luar untuk mentukan penyediaan makanan dilakukan secara bersih, betul dan cukup kuantitinya.
  • Menentukan semua peralatan hidangan makanan seperti talam (tray) ,cawan ,pinggan dan sudu-garpu sentiasa mencukupi dan dalam keadaan bersih.
  • Menyelesaikan segala masalah dan  rungutan pelanggan dengan cara professional.tentukan prinsip dan polisi“Customers Always Right”.
  • Mengawal selia semua pekerja bawahannya menjalankan tugas dengan sempurna dan tingkah laku terhadap pelanggan mengikut prosidur yang ditentukan syarikat.
  • Menentukan kedatangan pekerja direkodkan dengan teratur dan serahkan rekod pada bahagian kewangan setiap hujung bulan.Semua kerja lebih masa perlu dicatitkan.

 

 

PERLANTIKAN PENGURUS

 

Pengurus selalunya dibantu oleh seorang chef eksikutif.Chef ini dipertanggung jawabkan untuk mentadir Dapur.Dalam organasasi kecil chef eksukutif ini adalah Pengurus.

Untuk melantik atau memileh seorang pengurus adalah satu perkara yang perlu dititik beratkan.Seperti pepatah Inggeris berkata “If you give peanut,you’ll get monkey”.Maknanya kita perlu mempunyai kemampuan membayar untuk seorang pengurus yang terbaik.Dalam pembayaran ini saya selalunya mengambil pendekatan cara kongsian keuntungan syarikat di setiap akhir tahun.Pengurus seperti ini  diberi bonus dari keuntungan syarikat seperti 2%  hingga 5% setiap akhir tahun.Dengan ini pengurus berkenaan lebih berusaha kearah keuntungan syarikat.Sekiranya syarikat mempunyai pekerja yang berkebolehan dan berpotensi untuk dilantik pengurus ia mempunyai beberapa masalah untuk melantiknya.Kita perlu lihat aspek pro dan kontra untuk tujuan ini.

 

 

 

Perlantikan Pengurus dari kalangan pekerja.

 

Kebaikan (Pro).

 

  • Penjimatan masa.

 

  • Baik untuk morale pekerja bawahan.Di mana pekerja menyokongnya disebabkan   pengurus dari kalangan mereka.Apabila moral pekerja tinggi hasil kerja yang tinggi.

 

  • Pekerja bawahan akan menjadi berdaya maju kerana satu hari nanti mereka juga boleh jadi pengurus sepertinya.

 

  • Seluruh organasasi pekerja akan disuntik semangat setia kawan dan akan meningkatkan produktiviti.

 

Perlantikan Pengurus Dari Luar.

 

Kebanyankan pengurus yang dipileh dalam kalangan pekerja hanya berkebolehan secara teknikal sahaja.Pengurus yang dilantik kalangan pekerja tidak mempunyai sebarang bukti atau berpengalaman sebagai pengurus.Tetapi sekiranya  pengurus dari luar memang ada pengalaman sebagai pengurus dan mempunyai bukti yang sahih berkelayan dari pengalaman kerja.Ketelitian amat perlu untuk melantik pengurus dari luar.dari pengalaman yang lalu saya utarakan sekit sebanyak criteria yang perlu dihalusi semasa temuduga untuk memileh pengurus yang sesuai:-

 

  • Tentukan criteria tugasan yang diperlukan.
  • Pertimbangan perlu dilakukan untuk menentukan setiap calon dari pengetahuan,kemahiran,keupayaan,pengalaman,sekurangnya mempunyai sijil,mempunyai pengetahuan dalam komputer dan bertenaga.

 

 

  • Tentukan adakah keperluan latihan kemahiran atau latihan pengurusan yang diperlukan untuk calon yang dipileh.
  • Tentukan dengan kaji/selidik segala dokumen seperti surat sokongan yang dibawanya.Tentukan semua dokumen adalah asli dan cuba tentukan dengan menghubungi  pihak yang perlu.
  • Tentukan criteria dari segi amanah,sifat terpuji,sikap dan  berkenaan perwatakan semasa temuduga.
  • Ajukan soalan peribadi dan reaksi calon tentang daya maju dirinya.
  • Skill Peribadi yang boleh dihormati pekerja bawahan dan pelanggan.
  • Keupayaan dalam pengurusan.

 

 

 

 

TUGASAN HARIAN PENGURUS KATERING.

 

  • Menduga-tara jumlah makanan dan minuman yang perlu untuk harian dan membuat pesanan yang awal pada pembekal.
  • Memeriksa bekalan yang dihantar oleh pembekal untuk kesegaran dan kualiti bahan bekalan.
  • Memeriksa semua perkakas dapur digunakan untuk masak dan kebersihan kawasan dapur.Rekodkan segala pemeriksaan dalam borang yang sediakan.
  • Segala kerosakan perkakas dan peralatan mesti dilapur dan rekodkan dalam buku log yang disediakan.
  • Mengaturkan jadual baik-pulih dan penyenggaraan peralatan kafeeria .ubungi segera kontraktor untuk baik pulih peralatan yang rosak.
  • Tentukan Wang tunai yang diterima direkodkan segera dalam boring disediakan.Segala resit berkenaan perlu disimpan selamat.Wang tunai yang disimpan adalah tanggung jawab pengurus sekiranya kehilangannya  segera beritahu pengurus kewangan dan membuat lapuran polis perlu dibuat sekiranya libatkan jumlah wang lebih RM100.00.Penyerahan wang tunai perlu dilakukan setiap pertukaran shift.Pengurus kewangan akan menetukan cara penyerahan dari masa kemasa.
  • Menyelia selia Dapur dan kawasan kaunter luar untuk mentukan penyediaan makanan dilakukan secara bersih,betul dan kuantiti.
  • Menyelesaikan segala masalah dan  rungutan pelanggan dengan cara professional.tentukan prinsip dan polisi“Customers Always Right”.
  • Tentukan Dapur dan Bahagian kaunter sentiasa berada dalam keadaan bersih terutama lantai,pinggan,sudu/garpu gelas minuman,dan serving tray.
  • Mengawal selia semua pekerja bawahannya menjalankan tugas dengan sempurna dan tingkah laku terhadap pelanggan mengikut prosidur yang ditentukan syarikat.
  • Sentiasa peka pada menu harian yang disediakan mengikut arahan yang telah ditetapkan dan sentiasa makanan yang perlu dihidangkan mengikut waktu yang ditetapkan.Menu yang didapati kurang popular dan tidak mencapai standard ,kualiti dan kos perlu digantikan baru.Menu yang baru perlu telah di auditkan terlebih dahulu untuk menetukan harga jualan mencapai sasaran keuntungan.Menu makanan yang disediakan sentiasa dikawal selia dan arahan mematuhi perlu diberikan pada tukang masak.Ambil tindakan disiplin yang sewajarnya pada tukang masak yang engkar dan patuhi arahan.
  • Bertanggung jawab dalam merekrutkan pekerja baru .Perlu mendapatkan kelulusan dari  pengurus kewangan untuk mengambil pekerja tambahan.Setiap pekerja yang diambil mestilah melalui prosedur syarikat yang ditetapkan.Perbuatan ambil muat  tidak digalakan.dalam keadaan kemasan dibolehkan ambil pekerja sementara tetapi semua dokumen pekerja mesti diserahkan kepada bahagian pentadbiran syarikat.
  • Jadual latihan untuk pekerja baru perlu diaturkan dari masa ke masa.Jadual latihan mestilah dilakukan semasa masa rehat dan bukan di masa operasi.
  • Menentukan operasi cafeteria di buka dan tutup mengikut masa yang ditetapkan oleh pengurusan syarikat.Mengkordinasikan shift malam tentukan masalah shift malam diselesaikan segera.
  • Menyimpan dengan teratur segala resit pembelian dan pembayaran tunai pada mesti direkodkan .Serahkan setiap hujung bulan pada bahagian kewangan.Sedia berkerjasama dengan bahagian kewangan untuk Audit kewangan setiap pertengahan bulan.
  • Tentukan kedatangan pekerja direkodkan dengan teratur dan serahkan rekod pada bahagian kewangan setiap hujung bulan.Semua kerja lebih masa perlu dicatitkan.Pinjaman tidak dibenarkan sama sekali Cuma bahagian mempunyai kuasa memberi sebarang pinjaman.
  • Pembelian secara tunai tidak digalakan.untuk kecemasan melebihi RM100.00 perlu dapat kelulusan dari bahagian kewangan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,736,368 hits
Mei 2008
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 458 other followers

%d bloggers like this: