PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

FUNGSI UTAMA KANTIN.

Posted on: Jun 18, 2009


IMG_0293
Tujuan utama kantin disediakan di kilang-kilang, Sekolah atau di bangunan yang mempunyai pekerja yang ramai adalah semata-mata untuk mengadakan makanan yang bernutrisi (makananan berkhasiat), bersih dan murah untuk pekerja atau untuk penuntut. Penyediaan Kantin juga akan menambah baik produktiviti pekerja melalui menyediakan makanan yang sihat. Kadangakala tanpa kemudahan kantin ini; pekerja akan berkerja tanpa makanan yang amat diperlukan untuk mengembalikan tenaga yang banyak hilang dalam perkerjaan harian akan menjadi lesu dan tak bermaya meneruskan kerjanya. Bayangkanlah sekiranya pekerja ini yang berkerja tungkus lumus di kilang dan pejabat tidak disediakan kantin untuk mereka oleh pihak pengurusan untuk membeli makanan yang sihat dan murah. Mereka bukannya tidak mempunyai wang untuk membelinya tetapi tiada tempat untuk membeli!.IMG_0454

Ramai di antara pihak pengurusan Syarikat yang kecil dan sederhana tidak langsung perihatin terhadap menyediakan kemudahan kantin untuk pekerja dikawasan kilang. Kantin yang sediakan ala kadar batuk di atas tangga sahaja. Dengan tiada pantauan pengurusan syarikat, Penguasa Kerajaan tempatan pula seringkali tidak mengambil berat langsung mengawal. menyelia atau pun menasihati pihak pengurusan kilang ,tata-cara menguruskan kantin-kantin untuk pekerja. Kesatuan-kesatuan kerja pula hanya berdiam diri tentang kebajikan ahlinya yang menghadapi masalah ini kantin ini. Pekerja memerlukan makanan yang nutrien, bersih dan murah untuk produktiviti syarikat dan negara telah diabaikan. Pengurusan Kilang-kilang perlu diberi latihan dan penerangan secukupnya untuk mengendalikan, menyelia pengendali-pengendali kantin. Pada ‘amnya pengendali-pengendali kantin adalah peniaga yang ingin mengaut keuntungan dalam perniagaannya. Mereka akan melakukan apa saja untuk memperolehi keuntungan tanpa memikirkan kesihatan atau pun kebajikan pekerja yang menjadi pelangan mereka.

Ramai pengendali-pengendali kantin di negara ini kadangkala lupa bahawa makannan yang baik boleh sihatkan seseorang itu tetapi dalam masa yang sama ; makanan yang tidak baik akan menjurumuskan seseorang itu kepada berbagai penyakit. Kes-kes Seperti menggunakan minyak masak yang berlebihan, kualiti minyak yang tidak diiktiraf, menggunakan minyak kitar semula, penggunaan garam yang berlebihan, penggunaan gula tiruan dalam minuman, gula yang berlebihan, penggunaan MSG yang berlebihan, cara penyedian dan masakan yang tidak betul, pendedahan makanan yang tidak nutrien, kitar semula makanan yang telah sedia, kualiti bahan mentah yang murah dan tiruan. Berbagai kepincangan terdapat dalam penyediaan makanan. Di kantin-kantin sekolah – sekolah yang sepatutnya menyediakan makanan untuk kanak-kanak perlu utamakan kualiti kebersihan tidak langsung di ambil berat. Makanan yang disediakan adalah kualiti yang terburuk. Pihak sekolah perlu adakan kempen seperti makan sayur, buah-buahan untuk melatih kanak-kanak ini tidak pernah lakukan. Kuality bahan mentah dan kering dalam penyediaan mask tak pernah diendahkan. Apatah lagi kebersihan meja makan dan lantai…amat menyedihkan. Kebanyakan sekolah oleh kerana kantin yang sempit, ruang masak dan tempat penyediaan makanan langsung tidak disediakan.Tempat untuk penyediaan ialah ditepi longkang yang penuh dengan di kerumuni lalat. Siapa yang perlu dipertanggung jawabkan dalam perkara ini?. Pihak kementerian kesihatan?.Apakah pihak kementerian kesihatan mempunyai begitu ramai staf yang boleh menyelia harian untuk kantin-kantin sekolah ini?. Di manakah tanggung-jawab pihak pengurusan sekolah?. Adakalanya pengusaha kantin amat cerdik dalam taktik perniagaan mereka dengan menggunakan taktik bodek pihak pengurusan sekolah yang paling licik untuk mengambil hati pihak pengurusan…bagaimana?. Makanan yang dijual untuk pihak pengurusan adalah amat terbaik, sedapdan paling murah sekali. Tetapi untuk yang lain..alahai..tak perlu diceritakan…. Inilah disebabkan ada pengusaha kanti sekolah dan kilang menjalankan perniagaan ditempat yang sama berpuluh tahun… Insyallah siri akan datang: Tip-Tip memileh pengusaha kantin yang baik akan di terangkan untuk memudahkan pihak pengurusan memileh pengusaha Kantin.

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,621,267 hits
Jun 2009
I S R K J S A
« Mei   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 453 other followers

%d bloggers like this: