PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG

Posted on: Disember 25, 2010


Char kuey Teow Pulau Pinang ini adalah resepi Melayu Pulau Pinang atau orang utara semenanjung yang telah diubah-suai dari Char Kuey Teow yang asal. Resepi ini berbeza dengan  dengan Char Kuoy Teow masakan Cina yang biasa atau resepi Indonesia “kwetiau Goreng“. Char kuey Teow Pulau Pinang adalah kuey Teow Goreng Basah yang berkuah berwarna merah pudar yang lazat. Bukan yang berwarna hitam yang digelar juga char kuey teow basah. Sajian ini biasanya cuma terdapat di tempat-tempat tertentu. Tempat Char kuoy Teow yang terkenal dengan paling sedap terdapat di sekitar Permatang Pauh, Sungai Dua, dan Seberang Prai. Anda perlu ke kedai yang khasnya menyediakan hidangan ini. Di Restoren biasa anda cuma boleh dapat Kuew teow Goreng atau pun yang basah yang berlainan resepi dan rasanya. Menyediakan resepi ini perlu gunakan api dapur yang keras dan besar. Kecekapan guna kuali dan kelajuan tukang masak terdiri dari anak-anak muda Melayu sangat menakjubkan. Sekiranya anda melancung ke Pulau Pinang  jangan lepaskan peluang menikmati hidangan ini. Harga se pinggan biasa RM3.50 dan special RM4.50. Special atau istimewa hidangan ini ditambah dengan telur goreng mata lembu dan juga tambahan udang besar segar. Rahsia kelazatan resepi ini bergantung kepada penyediaan “pes” atau kuahnya dan kesegaran udang besar yang dihiaskan diatas kuey Teow. Oleh kerana Char kuoy Teow ini menjadi sinonim bagi semua kenduri dan majlis makan di Utara, maka terpaksa kali ini saya menurunkan rahsia kuah pes dan cara menyediakan Char Kuoy Teow ini kepada pengunjung blog ini. Sekali lagi Mamak cuba mengingatkan, setiap resepi baru Mamak adalah dibaik -pulih dan telah cuba dalam perniagaan dan kos penyediaan yang telah diminimumkan tanpa menganggu kelazatan asal. Masalahnya cuma kuantiti resepi Mamak ini kadang-kala dalam sekala yang yang besar sedikit. Harap suri-suri rumah tanggaa yang keluarga kecil, dapat memperkecilkan kuantiti ini mengikut keperluan keluarga. Jangan membazir. Seperti biasa kalau ada masalah dalam penyediaan sebarang resepi boleh e-mailkan: mohd.roslan99@gmail

PENYEDIAAN PES ATAU KUAH:

Bahan-Bahan:

1  Jug ( 2 liter) air panas (setelah mendidih).

1 mangkok (cup) gula pasir.

3 sudu besar perasa makanan (Aji No Moto).

250  ml (1 cup) Kicap cair (pilih yang berwarna cerah sedikit).

125  ml (1/2 cup) Kicap sos ikan cap Ikan.

250 ml (1 cup) Kicap sos ikan cap Sotong.

Gaulkan semua bahan-bahan tersebut dalam sebuah bekas sehingga gula larut. Pes anda telah sedia. Kemasinan pes anda bergantung kepada jenama kicap yang digunakan, maka anda perlu tentukan setiap kuantiti adunan dengan cita rasa anda sendiri. Anggaran kuantiti diberikan adalah sebagai panduan saja.

nota: tidak perlu gunakan sos tiram kerana sos ikan dan Perasa makanan digunakan. Sekiranya anda ingin gunakan, tentukan pes anda jangan terlalu masin dan pekat.

CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG:

BAHAN-BAHAN:

1 kg.  kuey teow.

7 biji telur.

300gm taugeh.

250 gm daun kucai

1 kilo udang besar segar bersaiz ” A”.

250 gm Cili Boh.

5 ulas bawang putih (kupas kulitnya dan ditumbuk kasar/crush dan masukan dalam cili boh).

1 cup minyak masak.

CARA-CARA MEMASAK:

1. Bersihkan udang. Jangan buang kepala dan kulit. Cuma gunting sesungut dikepalanya.

2. Daun kucai dibersihkan dan potong sepanjang 1 inci. Taugeh dibasuh bersih.

3. Panaskan kuali dengan api yang kuat, apabila kuali panas masukkan minyak masak. Masukkan udang sebanyak tiga ekor dan goreng cuma 15- 20 saat. Bila kulit udang bertukar warna kemerahan segera keluarkan kuali dari dapur dan masukan udang dalam alam sebuah bekas asing. Kuali yang bertangkai kayu amat sesuai untuk menyediakan resepi ini.

4. Panaskan kembali kuali dan masukkan 1 sudu kecil cili boh (kepedasan terpulang pada rasa anda) bersama bawang putih yang telah hancurkan ke dalam cili boh – minyak gorengan udang mencukupi untuk gorengan seterusnya.

5. Masukkan secekak kuey teow, taugeh dan sedikit daun kucai. Jangan biarkan taugeh dan kucai anda melecur dalam proses ini. Masakan perlu pantas dengan api dapur yang keras 3-5 saat sudah memadai. Masukkan 2 senduk pes yang telah sedia ke dalam kuali . Pecahkan telur dan masukkan ke dalam kuali. Apabila telur putih mula menujukkan tanda masak, segera keluarkan kuali dan tuang kedalam pingan hidang tersedia. Masukkan udang yang tersedia goreng ke atas kuey teow anda. Boleh guna cili jeruk untuk menambahkan kelazatan. Sila hantarkan e-mail untuk  resepi “cili jeruk”.

6. Proses masak kueh teow 1 hidangan ini gunakan api yang keras dan seluruh masa masak cuma 2-3 minit.  Bayangkan kepantasan yang anda perlu ada pada anda. Masakan ini perlu masak satu demi satu hidangan. Tidak boleh masak selonggok seperti kuey teow goreng. Masak sepingan demi sepingan. Suri rumah tidak perlu berebut seperti tukang masak mahir. Boleh gunakan api max didapur dan masak perlahan sedikit tak mengapa. Uji hidangan pertama untuk rasa garam dan kuahnya secukup. Hidangan seterusnya anda akan mengetahui sendiri apa yang kurang dan lebih. Kicap ini ada berjenis-jenis dan kemasinan dan warnanya tidak seimbang sebab itu hidangan pertama adalah Test Food anda untuk menetukkan pes anda dan juga kuatiti bahan yang telah diadunkan.

7.  Simpan pes/kuah yang berlebihan ini ke dalam peti sejuk. Boleh digunakan untukgoreng mee atau beehoon dan maggie yang lazat atau pun resepi kuey teow kerang. kuey teow yang tidak digunakan jangan sekali simpan dalam peti sejuk. Bila masak kuew teow anda akan hancur. MERRY CHRISTMAS UNTUK YANG BERAGAMA KRISTIAN. Selamat Mencuba.

Resepi Cili Jeruk:

Bahan-Bahan:

1. Cili hijau dibasuh dan dipotong (cross cut) mengikut size ketebalan yang dikehendaki. Di rendam dalam air kapur ( sedikit kapur masakan dilarutkan dalam air)..selama 1-2 jam untuk mendapatkan keranggupan dan kekentalan cili. Bersihkan dengan dgn air sekurang-kurangnya 3 X kali sebelum digunakan.
2. Cuka dengan gula dimasak dalam bekas stainless steel di atas api yang kecil.. Masukan sedikt garam . Jangan sampai mendidih..suhu yang diperlukan cuma 60-70 darjah centigrade. Tutup api dan masukkan potongan cili anda kedalam air cuka tersebut. Dalam 30-45 minit cili jeruk anda boleh digunakan. Yang berlebihan kita perlu simpan dalam peti sejuk kerana kita tak gunakan sodium Benzoate sebagai awet makanan. Sekiranya nak jual dalam botol gunakan Sodium Benzoate dlm kadar yang diluluskan oleh WHO.

About these ads

13 Respons to "CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG"

wahh…nampak sedap dan menarik…

salam bos,kicap apa yg sesuai utk char kuew teow

Salam, Kicap cair ini kebanyakan o.k tapi kemasinan dan wangi brbeza-beza ikut selera pengoncang kuali Char kuoy Teow..Sebenarnya kicap cair ini ikut resepi orang Cina…kicap pekat Manis pula versi orang Melayu. Mamak Haji berat hati nak rekomen jenama mana satu. Mamak Haji pernah ajukan soalan tentang gunakan produk bukan Islam pada makanan dengan pegawai MAIPP..Jawapannya ialah HALAL UMUM dan HALAL KHUSUS…Jadi kalau ikut HALAL umum kita boleh guna-pakai kicap buatan dari pengilang bukan Islam yang tertera logo JAKIM..tetapi tentang HALAL khusus …tepuk dada tanya Iman. Allahualam.

tq saya akan cuba sampai jadi

bos…apa brand kicap yg u pakai..boleh sy cuba..

salam tuan haji,sy dh buat char kuey tiow,resepi dr tuan haji,sy pakai kicap tamin jer,cuma masin tu ssh nk ekjas,tambah gula,jadi manis pulak,ssh jugak nk buat kicap ni rupanya,utk mkn sendiri bolehlah,ari tu sy ada bli yg dh siap pakej dlm botol,tapi mahalah,nk buat basah mmg tk boleh,rasanya kicap tu masam2 sikit,bahan apa dia ltk tuan haji dan satu lagi jus tiram tu apa,wasalam

salam…hahaha..kicap ini rasanya bermacam-macam mengikut bangsa yang buat..kicap orang korea dan Jepun tak sama..kicap Jepun dgn Cina tak sama..kicap buatan orang Cina dengan kicap buatan Melayu tak sama. Kicap Indonesia dan Malaysia tak sama..maka nam resepi pun nama Cina bukan…hehehe!. Maka gunakan kicap cair HALAL buatan orang Cina Malaysia….sos tiranm ada dua..jgn keliru satu soa tiram perasa tiram dan satu lagi ori sos tiram. Gunakan sos tiram berperasa tiram..dia lembut sedikit dan banyak kanji..dan murah.Kalu boleh ..sekiranya tak mahir jgn gunakan sos tiram kerana takut ia masinkan lagi Char Kuoy teow Anda..mamak hj teruja dgn semangat kental saudara..ingin dapatkan rasa char kuoy teow yg ori penang mai..kalau ada masalah lagi..e-mail kat mamak haji: mohd.roslan99@gmail.com

t.kasih tuan haji ,kalu ada masa selalu buat pes char kuey teow tapi byk buang haha..,ada masa & pulus nk gi jgk pinang nok rasa char kuey teow,nasik kandar,mee udang,nnti ada masa nk cuba buat mee udang plk pes char hold dulu

salam tuan haji,resepi kuah rojak takder ke,sini panggil rojak keling,jgn mrh betul ni,penang sy tk tahu panggil apa,sini kuah rojak mcm kuah sate,sy tk mau kuah tu..sy pernah mkn rojak mamak kat s,pore dulu,kat Rochor. best..walaupun dh belas tahun tk merasa,tapi masih teringat,tu tanya tuan haji ni, sdp sgt mencekam jiwa sampai hari ni,kuahnya warna merah,tapi tk merah sgt, pekat tk pekat sgt,ada sotong,telor rebus goreng,ubi kentang goreng,jemput2 byk lagilah,kita ambik mana yg berkenan,lps tu dia potong2 lps tu siram dgn kuah best..tuan haji ade resepi tu?

Salam..hahaha!. Rojak keling..marah orang kalau berniaga pakai nama itu..jenis rojak yang mamak haji tahu ialah:Rojak Singapore (nama asal rojak Asma..kerana nama ini seakan nama penyakit kronik dan takut orang naka makan), Rojak Mamak (Panggilan “Mamak” ini bersal dari perkataan Tamil “Mama” yg bermaksud uncle.Oleh kerana “mama: itu bermaksud emak, maka org Melayu tambahkan “K”. Jadi gelaran untuk “India yg beragama Islam itu jadilah “Mamak” dan untuk orang India bukan beragama Islam ” Uncle”.Masyarakat terbesar di P.Pinang ialah masyarakat Rojak atau digelar Jawi Peranakan yg terhasil dari perkahwinan campur di antara wanita Melayu Utara dgn lelaki dai India, Arab, benggalai, Punjabi, atau Aceh. Nak kata Melayu Bukan, Nak kata “Keling” pun bukan. Keling itu bukan satu nama yg hina tetapi merujuk pada keturunan India yang datang dari Selatan India tempat bernama “Kalinga”.Orang India tidak suka gelaran ini dan lebih suka digelar orang tamil, Telugu atau Malayalam dan secara Amnya org India. Ia sama seperti org Melayu, ada Jawa, bugis, Rawa, Mendeling, Banjar tapi cara amnya kita panggil Melayu. Jadi kita jgnlah gelar “keling” kita panggil orang berketurunan India.Lagi pun, Kita org Islam tidak baik mengelarkan dgn gelaran nama yang tidak disukai empunya diri.
Alahai, dari cerita “kuah Rojak” mamak haji dah naik beca pusing satu Tanjung dah.

Rojak tidak ada di India, bagaimana kita boleh gelar “rojak keling”. Rojak ini berasal dari Tanah Jawa.Cuma Mamak yang kahwin dengan wanita genit Jawa, “Modify” ikut selera orang tempatan dan juga komersialkan untuk keuntungan berlipat kali ganda dalam Industri Rojak Satu Malaysia..hahaha apa pulak ke Satu Malaysia..tadi pagi ke “carrefour” menghormati undangan sahabat baik yang mula menjual “Menu Rakyat” Satu Malaysia…hahaha.Set sarapan RM1.99 ( mcm kedai kasut Bata pulak dah), Set Menu Tengah Hari “Hanya RM3.99″..kan satu sen tak pakai lagi kenapa harga begini lagi?.Alahai murah..tiga ringgit lebih je..lebih itu berapa bukan seringgit?. YB dah mamak haji berputar lagi macam helikoptar dah..OK lah ramai juga mintak resepi passembur..mamak tahan resepi ini kerana..kuah dia sama saja..dlm business mamak 3-in-1 itu. Mee Goreng, Mee Rebus dan Rojak atau di Utara mereka panggil “Passembuq” kerana lepas makan selalu mamak kena sebuq..hahaha!.tau kenapa?. Rojak itu menjadi ajen untuk “recycle” mee goreng mamak dan Mee rebus. Kalau baru buat makan mana boleh sama dengan rojak mamak. Lebih lama punya barang..lagi sedap.hahaha Bro..YB ini kena bahan recycle kuah yang pekat likat..kuah itu hari kasi panas..memanglah sedap!. Alahai ..belajar buat cucur udang lembut dan keras, dan kuah dia sama dengan Mee Goreng Mamak..tapi bubuh pii warna “oren kemerahan” kalau kuning telur tak menjadi. OKlah bro..nanti mamak cuba buat kuah sedap dan tulis resepinya. Sekarang Mamak haji sibuk sikit dgn “Tanaman Sayur Green house” dan cuba keluarkan sayur organik untuk katering sendiri. Orang kaya sekarang, bila banyak duit takut mati bukan sebab tak cukup ibadat..takut bini kahwin satu lagi pasai insuran nyawanya berjuta-juta…hahaha.Lain kali suruh isteri ambil insuran nyawa..bukan si suami. Wassalam.

t.kasih tuan haji sy,tunggu…

Salam 1malaysia Haji,

Saya seorang pengusaha restoren di selangor. Saya sedang mencuba
beberapa resepi yang diberikan di blog Haji. Saya sudah mula gunakan
resepi mee goreng mamak yang Haji berikan, sedap nooo….

Saya ada soalan berkaitan Resepi Char Kueh teow, saya telah cuba
dapatkan kicap sotong tetapi tak dapat di semua kedai disini. Yang ada
hanya kicap ikan cap sotong. Dalam senarai resepi, kicap ikan dan kicap sotong diberikan, adakah ini kicap yang sama atau lain? jika lain,
adatak jenama kicap sotong yang saya boleh beli.

Terima kasih.

Selamat bahagia Tuan. Sundrram V. Sebenarnya resepi ini diberikan oleh kawan mamak haji seorg pengusaha Char kuoy Teow yang sangat popular di Seberang Perai dengan mamak haji “batter trading” resepi rahsia nasi kandar..maka kedua-dua nya adalah sos ikan tapi rasa yang berlainan di adun menjadi satu rasa sos ikan yg unik. selama 4 tahun resepi ini mamak haji tak ubah tetapi kerana saudara sgt minat dan bertanya dgn keyakinan dgn resepi mamak haji, maka mamak haji bukak rahsia resepi sos ikan yg unik ini. sebenarnya cuma buatan atau brand yg berbedza.terima kasih singgah di blog mamak haji.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,649,242 hits
Disember 2010
I S R K J S A
« Nov   Jan »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 453 other followers

%d bloggers like this: