PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RESEPI: SOTO AYAM

Posted on: September 23, 2011


Agak lama juga tak posting resepi, walau pun ramai pengunjung blog Mamak minta resepi passembur, resepi sos cili nasi ayam dan baru-baru ini ada combi dari Bagan mintak resepi roti bengali.  Teringatkan Roti benggali, lama juga tak pekena roti benggali dengan sup kambing mamak yang pekat-likat. Ada juga peminat marble cake minta resepi marble kek versi Mamak. Kek ini satu masa dulu Mamak Roti jual naik motor. Resepi kek marble bukan sama dengan resepi kek marble mat salleh. Kek Marble Mamak pakai minyak masak bukan magerine atau pun butter. Ia seperti moisture cake. Tapi kek seperti ini dah hilang entah kemana?.   Resepi mamak seperti ini tak pernah ditulis atau orang yang mahir buat ini tak mahu berkongsi dengan orang lain. Takut orang lain tutup periok nasi dia. Ramai di antara mamak- mamak ini memang kedekut ilmu walau pun dengan adik-beradik. Mereka amat berat hati perturunkan ilmu rahsia masakan. Contoh teh tarik. Anda tahu tak kenapa teh tarik Mamak ini sedap dan berlemak? dan boleh ketagih. Mamak salah seorang ketagih teh tarik. Anda buatlah teh tarik ini.. dengan semua cara dan bahan seperti jenama teh, susu pekat dan sukatan setiap bahan untuk hasilkan teh itu sama tapi rasanya tetap akan berbeza.  Kita ketagih dengan Teh Tarik Mamak. Kenapa?. Apa rahsianya. Teh Mamak buat ini begitu berlemak..ada juga kedai kopi kampung gunakan susu cair untuk melemakan teh. Ada yang tambah horliks dlm Roti Canai…hahaha!. Ok nak tahu rahsianya. Rahsia teh tarik berlemak ini “garam”. Jangan ketawa. Garam akan memberi rasa sedap. Makanan tanpa garam lidah kita tak akan terima. Bagaimana kita masukkan garam dalam teh?. Kelakar?. Inilah rahsianya. Di kedai kopi punyai gelas yang berisi air untuk menyimpan sudu bancuhan air panas atau sejuk.  Air disediakan dalam bekas gelas itu untuk sudu itu sentiasa bersih. Masukkan sedikit garam ke dalam air tersebut. Bila anda kelurkan sudu dari gelas untuk bancuhan, secara otomatis air garam yang terdapat dalam sudu dimasukkan dgn teh atau kopi. Inilah rahsia teh tarik mamak yang menyebabkan rasanya lemak dan berlainan. Mamak dah melalut ke resepi Teh Tarik pulak dah..hahaha!. Geram dengan kedai Mamak naikan harga roti canai RM1.00 dan teh ais sampai RM1.50. Kalau roti canai itu sedap tak apa juga..haprak..liat macam getah skrap. Kalau boleh makanlah di kedai makan roti canai yang budak-budak Melayu yang handal menebar roti canai ini dan kuah mereka pekat likat dan sedap… Ada dua tiga kedai di Jalan Baru, Seberang Perai..memang sedap roti canai mereka dan cara menebar pun pro!. Tunggulah Mamak-Mamak yang megah dengan BMW dan Rumah Banglo.. Restoren Mamak suka hati hampa nak naik harga ikut persatuan?… memang tak lama-lah usia restoren…hehehehe!. Tak percaya tunggu!.

Memang pelik resepi Mamak kali ini,  SOTO AYAM!. SOTO ini berasal dari negara tetangga kita Indonesia. Masakan SOTO ini boleh di dapati di seluruh pelusuk Indonesia sehingga ke Irian Jaya Macam itu SOTO ini sangat popular. Versi soto Malaysia sini, dibawa masuk oleh orang Jawa yang hijrah ke Negara kita dan Singapura kurun 20-an. Seperti juga Masakan Rendang dari Indonesia yang dimartabatkan sebagai salah satu makanan paling sedap dari 50 jenis makanan paling sedap di dunia, Sekiranya ada terdapat tempat ke-51,  SOTO lah pilihannya. Sayangnya resepi ini tidak mendapat publisiti dan promosi yang secukup untuk dipertengahkan diperingkat antara-bangsa.  Satu keunikan  SOTO ini ialah, ia senang diubah-ubah mengikut selera peminat makanan ini tetapi tetap rasanya sama. SOTO AYAM, SOTO BABAT, SOTO KAKI adalah contoh variasasi soto ini. Apa kena mengena soto dengan mamak ini..hahaha!. Ini bukan masakan Mamak!. Kenapa Mamak tertarik dengan resepi ini?. Mamak tertarik kerana  Soto ini terlalu sedap mamak rasa di J.B apabila kunjungi kedai makan Kawan Mamak yang berniaga di Johor Bahru yang usahakan kedai makan soto (Pak Abu SOTO di Kg. Pasir, Pasir Gudang, J.Bahru) dan alasan kedua Mamak tertarik hati dengan rasanya kerana resepi ini banyak gunakan rempah ratus seperti masakan mamak, MASAK KURMAK?. Sebenarnya memang resepi adunan rempahnya  sama dengan kuah masak kurmak. Sesiapa yang malas dan cepat ingin sediakan kuah soto, gunakan saja rempah kurma, pasti rasanya  sama. Resepi yang Mamak poskan di sini mungkin ada kelemahan. Tapi pasti disukai pelangan anda. Kenapa Mamak berani kata begitu?. Mamak selalunya mencuba resepi di Kantin mami dulu sebelum jadikan resepi diblog. kalau laris dan dapat sambutan dari pealangan kantin, barulah mamak jadikan ia sebagai resepi diblog ini. Ini cara mamak. Mamak rasa resepi ini sesuai untuk jadikan menu kantin yang berskala sederhana. Para suri rumah juga boleh mengambil resepi ini sebagai masakan untuk majlis keramaian dirumah. Tak perlulah pergi kedai untuk order!.

1. Cara Menyediakan Nasi Himpit atau soto Nasi:

Cara buat nasi himpit memang mudah tapi perlukan kesabaran. Masak nasi agak lembik dan lenyek menggunakan batu lesung yang disalut dengan beg plastik. Tumbuklah nasi panas itu dengan sedikit minyak masak untuk memudahkan lenyekan. Selepas lenyek buat satu gumpalan dan dibalut dengan kain. ikat kain supaya tak lucut. Tindehkan dengan benda berat seperti batu lesung keatasnya. biarkan sehingga esok. Nasi himpit telah siap. (Nasi impit ini juga digunakan sebagai lontong). Kini cara ini ketinggalan zaman amat mudah untuk sediakan nasi soto ini. Ambil sebuah plastik bersaiz 6X9 ( plastik bungkus air minuman). lipatkan empat bahagian sama. Satu bahagian diisi beras yang telah basuh bersih. kepilkan bahagian atas dengan steples atau pun denganpengepit letrik (kalau ada). Buat lubang kecil diserata bahagian beg plastik itu dengan lidi satay atau benda tajam. Rebus dengan air banyak sehingga ia masak (kira satu jam). keluarkan dari rebusan dan basuh dengan air biasa untuk ia tahan lama dan tak mudah basi. 1 bungkus boleh perolehi 5-7 hidangan. Cara ini khasnya untuk orang katering dan jimat kos. Untuk suri rumah, Kalau nak senang lagi beli saja ketupat nasi segera dan rebus..tak ada masalah encik!. Maka janganlah kata ia sukar yea!. Bila sejuk potong dadu ikut suka anda.

2. Penyediaan stok ayam atau sup soto:

  1. Ayam satu ekor dibersihkan. Pedal masukkan sekali selepas dibersihkan.
  2. 8 biji buah pelaga.
  3. 5 btg.kayu manis.
  4. 5-7 bunga cengkih.
  5. 1 sudu besar minyak cili padi (Mida’s Green pepper sauce) atau tumbuk 10-15 cili api dan bungkus dlm kain dan masukan dalam rebusan.
  6. 5-7 bunga lawang.
  7. santan pekat 1 1/2 cawan – masukan setelah air mendidih.

1. Masukkan air sehingga ayam anda tenggelam. Masukkan semua rempah di atas. Didihkan air. Selepas air mendidih masukkan santan. Masak sehingga santan pecah minyak.  Keluarkan ayam dan basuh dengan air sejuk. Tapis dan keluarkan semua rempah ratus dan juga bungkusan cili padi. Sup soto anda telah sedia. Ayam telah keluarkan, bila dah sejuk carik-carik isinya.

2. Bahan untuk menumis sup di atas/ penyediaan pes:

  1. 5-6 ulas bawang putih.
  2. 2 cm lengkuas.
  3. 2 cm halia.
  4. 2 sudu kecil serbuk ketumbar.
  5. 2 sudu kecil jintan manis.
  6. 2 sudu kecil jintan putih.
  7. 1 sudu besar lada putih.
  8. 10 biji bawang kecil/shallot. Kalau kosnya tinggi,2 bawang merah labu saiz sedang pun boleh.
  9. 2 batang serai diketuk panggkalnya. (boleh juga tambahkan 4 helai daun limau purut dicarik kalau anda suka dengan baunya).
  10. 1 sudu kecil serbuk kunyit atau 1 cm kunyit hidup.

Cara menumis:

1. Masukkan semua bahan-bahan di atas ke dalam pengisar  dan mengisar sehingga halus. Jadikan pes.

2. Kuali tak sesuai, gunakan periok sedang. Panaskan. Masukan satu senduk besar minyak masak. Bila minyak panas, masukkan 2 batang serai yg telah diketuk. Bila serai mulai keluarkan bau harum, masukkan bahan kisaran/ pes di atas.

3. Tumis sehingga warna kekuningan dan mulai keluarkan bau haruman.

4. Masukkan air rebusan ayam dan didihkan. Sup soto ini perlu dihidang panas. Biar sup soto ini sentiasa panas.

5. Seiakan nasi soto yang telah dipotong dadu dalam sebuah mangkok dan masukkan sup soto. Celurkan taugeh dengan air panas dan masukkan ke atas soto tadi. Hiaskan dengan bawang goreng, daun sup dan daun bawang di atas sup bersama dengan isi ayam telah carik dari ayam rebus tadi. (kekalkan kegaringan taugeh: masak air panas dalam kuali dan masukkan 1/2 sudu besar garam. Celur taugeh 2-3 minit . Angkat taugeh dengan penapis dan terus masukan ke dalam air sejuk yang telah disediakan dlm besin berasingan. Apa ang kita lakukan ialah matikan haba panas taugeh dari terus masak lagi taugeh itu sehingga lecur).

6. Boleh juga dihidangkan bersama begedil daging atau ayam. Resepi begedil ada dalam posting mamak. Tapi gunakan kaedah kentang digoreng bukan direbus. Selamat mencuba. Hidangan ini untuk 10-15 tetamu.

Sos Kicap Pedas untuk tambah kick:

10-15 cili padi dikisar bersama 4 sudu besar gula pasir dan dua sudu cuka (pakai limau kasturi lagi best) dan kicap manis ikut sukatan yang diperlukan. kalau pedas tambah gula jangan sampai menjadi sirap pulak. Soto ini makan dengan pedas memang best..baru ada kick sampai ke umbun rambut…hahaha!. Selamat mencuba. Kalau nak tambah suhun  goreng di atas hidangan soto anda..basuh suhun, panaskan minyak. letak suhun itu dalam penapis dan goreng 10-15 saat. Tambah telur rebus pun boleh juga. Tapi kalau nak berniaga yang remeh temeh ini tak payahlah. Kalau makan kat rumah atau nak bukak kedai Makan SOTO..Insyallah buat yang sempurna. Wassalam.

About these ads

1 Maklumbalas to "RESEPI: SOTO AYAM"

Aslmkm mamak.. saya silent reader blog mamak dh bertahun dah.. bnyk sgt ilmu sy manfaatkan utk hidangan keluarga. terutama nasi ayam.. subhanallah besarnya ganjaran isteri yg menggembirakan hati suami dan anak2 dgn hidangan enak. besar lagi pahala org yang menurunkan ilmu.. ilmu bercambah2 smpai ke anak cucu saya nanti, insyaAllah. Saya yakin, Allah pasti mudahkan urusan mamak sekeluarga asbab amalan menurunkan ilmu dengan ikhlas ini.

sedangkan harta yang tersimpan, pasti “dimakan” oleh zakat.. ilmu pun sama, takleh simpan nnti akan hilang, kalau share dgn insan lain, pasti manfaatnya berganda2..Allahu Akbar

manusia slalu nampak apa yg ada didunia yang plastik ini saja.. ganjaran disana kita slalu tak nampak.

Saya teringin sangat nk belajar buat roti benggali. Saya hanya pandai buat roti bun saja, roti benggali masih belum jadi mcm kat kedai benggali.
kalau mamak sudi share ilmu roti benggali, semoga Allah mudahkan urusan2 mamak. ameen :)

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,520,555 hits
September 2011
I S R K J S A
« Jul   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 449 other followers

%d bloggers like this: