PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

OBJEKTIF PERNIAGAAN RESTOREN DAN KATERING.

Posted on: April 29, 2012


Salam, kadang-kala kita golongan peniaga-peniaga bila mula berniat atau ingin kecimpung dalam bidang berniaga, kita turun ke medan perjuangan dengan segala macam idea dan rancangan ingin majukan perniagaan . Tapi bila dah mula berniaga kita  kadang-kala lupa pada objektif sebenar perniagaan itu sendiri. Dalam perniagaan seharian yang perlu menghadapi segala macam masalah dan kesulitan seperti kewangan, masalah pekerja, masalah membeli bekalan, masalah masak dan sebagainya, masa untuk berfikir amat singkat untuk berfikir keadaan perniagaan kita dan kadang-kala terasa sangat masa sentiasa mengejar kita. Walau pun banyak kali mamak haji telah menulis tentang ini, bagi segarkan kembali ingatan , mai kita memahami apa itu tujuan atau objektif perniagaan?.

1. MEMPEROLEHI KEUNTUNGAN:

Objektif asas perniagaan adalah memperolehi keuntungan dari perniagaan yang diceburi. Keuntungan adalah faktur utama untuk perniagaan hidup atau perlu perkembangkan. Keuntungan juga menyuntik semangat untuk kita tetap berada dalam perniagaan yang diceburi. Secara amnya keuntungan perniagaan adalah pemacu untuk perniagaan maju dan berkembang. Apa pun kita lakukan perlu dapatkan keuntungan dari perniagaan.

2. PERKHIDMATAN:

Objektif  untuk mendapatkan keuntungan pasti perlukan, “Perkhidmatan” yang ditawarkan kepada pelangan sepatutnya perlu mencapai apa yang dikehendaki oleh pelangan. Kita tidak boleh menjalankan perniagaan mengikut apa yang kita suka atau minat. Perniagaan restoren atau katering adalah perniagaan perkhidmatan untuk pelangan, maka kepuasan pelangan adalah kepuasan kita. Maka setiap pengusaha katering atau restoren menjadi “Role Model” (model contoh) dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelangan dicapai. Setiap crew atau pelayan pelangan perlu buat hubungan mata (eye contact) dengan pelangan dengan muka yang manis semasa melayani pelangan sebagai tetamu. Jangan kedekut beri salam seperti pelayan-pelayan kedai mamak untuk pelangan Islam atau ucapan yang sebagainya untuk pelangan bukan Islam. Belajar berterima kasih, sila datang lagi, have good day sir, dan lain perkataan pada pelangan. Perkara seperti ini nampak kecil tetapi membawa impak yang besar untuk perniagaan. Setiap pelangan perlu dilayan dengan ambil berat dengan setiap keperluan atau pesananya. Pesanan pelangan perlu diperlu periksa dua kali seblum meninggalkan meja pelangan.  Setiap pelangan perlu rasa selesa dan yakin, mereka sentiasa dihargai dan dihormati. Perkhidmatan pelangan baik sentiasa akan memberi kemajuan pada perniagaan anda. Kunci kejayaan sesebuah restoren terletak pada perkhidmatan pelangan melalui sentiasa hormati pelangan dalam memenuhi dan mengambil berat tentang pesanan pelangan, komunikasi di antara pelangan dan pelayan perlu baik dan berkesan. Sentiasa baiki sistem pengurusan restoren yang betul dan baik.

Walau pun dalam bidang katering anda tidak k perlu lakukan apa yang restoren lakukan kepada pelangan tetapi anda perlu ingat dalam katering, tanggung jawab pelangan anda kepada tetamunya. Penilaian kejayaan sesuatu majlis pelangan anda terletak pada perkhidmatan katering yang terbaik. Bila anda memuaskan tetamu pelangan anda, maknanya anda juga telah memuaskan hati pelangan anda.

3. PERNIAGAAN YANG MAJU DAN BERKEMBANG:

Jangan fikir cuma keuntungan  dari kiraan akaun adalah objektif utama perniagaan, keuntungan akaun cuma asas untuk perniagaan tetapi untuk majukan perniagaan, anda perlu mengembangkan perniagaan anda untuk mencapai kedudukan “keuntungan ekonomi perniagaan anda”. Apa benda lah Mamak haji cakap “keuntungan akaun” lah, lepas itu, “keuntungan ekonomi”, pulak dah. Oops! nanti dulu, Mamak haji terangkan dengan mudah kedua istilah yang perlu belajar untuk selama enam bulan ini  dengan contoh yang mudah untuk fahami. Katakan Mamak Haji kerja sebagai cef yang berpendapatan setahun RM50,000. Pada Jan 1, mamak haji berhenti kerja dan mulakan perniagaan sendiri dengan berbekalkan modal RM100,000 dari simpanan peribadi. Pada Akhir tahun modal mamak haji RM100,000 telah dibelanjakan habis. Akaun pendapatan perniagaan menunjukkan pendapatan bagi akhir tahun itu ialah RM120,000. Maka untung akaun ialah Pendapatan RM120,000 – Perbelanjaan RM100,000 = RM20,000. Maka keuntungan mengikut akaun adalah RM20,000. Ia memang untung tetapi bila kita kira Keuntungan/ kerugiaan ekonomi lain pulak ceritanya. Sekiranya Mamak haji kerja dan pendapatan Mamak haji akan berada dalam RM50,000 tetapi bila berniaga, mamak haji cuma untung akaun cuma RM20,000.  Maka RM50,000 – RM20,000 = RM 30,000. Dengan itu RM30,000 adalah kerugian ekonomi bagi mamak haji. Ini yang mamak haji maksudkan akaun ekonomi. Kadang-kala dalam perniagaan cuma keuntungan akaun saja tidak memadai dan perlu juga untung dari kiraan ekonomi. Senang ceritalah untung kena ada sampai boleh  beli kereta BMW yang baru…hahahaha!. Untuk ini perniagaan perlu dimajukan dan diperkembangkan. Kemajuan dan mengembangkan perniagaan banyak bergantung perhubungan di antara perniagaan anda dengan pelangan, rakan kongsi atau pekerja dan juga bank perdagangan. Tanpa hubungan ini, sukar untuk kita maju atau mengembangkan perniagaan kita.

4. MENCIPTA PASARAN DAN PELANGAN BARU.

Perniagaan perlu dikembangkan atau sentiasa perlu mencari pasaran baru dan juga pelangan baru, adalah sangat mustahak untuk anda terus berada dalam perniagaan yang sedang berkembang. Tidak berguna sekiranya anda majukan dan kembangkan perniagaan tanpa pasaran yang baru  dan menambah pelangan tersedia ada.

5. INOVASI.

Perniagaan kini sentiasa maju dengan cepat dengan bantuan inovasi teknologi yang baru. Kita tidak boleh sentiasa bergantung pada cara yang lama kita lalui untuk capai kejayaan dihadapan. Kejayaan kita capai perlu sentiasa dikekalkan melalui inovasi pembaharuan dalam perniagaan.  Pelangan sentiasa inginkan perkhidmatan yang baru dan canggih. Kita perlu ikut peredaran masa. Dalam sistem ekonomi globalisasi ini setiap bulan ada saja syarikat-syarikat gergasi dalam restoren makanan segera yang baru ingin melabur di negara kita. Pelabur ini membawa sistem yang baru dan canggih dari negara asal mereka untuk menambat hati pelangan disini. Sehari ke sehari perniagaan kita yang kita ceburi seperti layak berada di kawasan pendalaman dari berada di bandar metropolitan. Pemikiran dan gaya hidup orang kita sedang berubah dengan pesat. Kita tidak boleh menahan arus kebudayaan baru. Bagaimana kita nak mengejar cara restoren – restoren makanan segera yang tumbuh di negara ini seperti cendawan selepas hujan ini?. Sampai bila pelangan sanggup beratur berjam untuk dapatkan Nasi Dalca?. Masa kini bagaikan emas. Semua ingin cepat, sekiranya lampu isyarat jalan lambat sedikit satu dua minit, pemandu tak sabar lagi. Sampai bila kita ingin berniaga di tepi jalan atau pasar malam diharungi hujan, panas dan taufan?. Adakah untung yang kita perolehi memadai dengan kenaikan harga barang sekarang?.  Kita akan ketinggalan bas sekiranya kita tak kejar..masa sedang mengejar kita. Apakah kita masih yakin dengan pepatah , “secupak tidak akan menjadi se gantang”. Ada juga generasi baru tidak tahu, apa itu cupak dan apa itu gantang?. Maka sama-sama kita duk sebentar dan fikir masa depan perniagaan kita. Wassalam.

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,531,165 hits
April 2012
I S R K J S A
« Mac   Mei »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 450 other followers

%d bloggers like this: