PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

STRATEGI PEMASARAN PERNIAGAAN KATERING.

Posted on: Oktober 9, 2012


Pemasaran yang mantap dan berkesan amat perlukan dalam setiap perniagaan. Kebanyakan buku atau atikal-atikal di internet cuma memaparkan lebih tiori dari apa yang patut diamalkan. Kadang-kala mamak haji terasa juga, “cakap ini tak serupa bikin”. Kita boleh cakap tapi nak buat memang payah. Ia seperti kita mampu beli alat senaman yang mahal tapi cuma guna pakai dalam sebulan kita sudah bosan dan campak masuk dalam bawah katil. Apabila dengar atau baca saja tentang kebaikan senaman, semangat kita mulai kobar-kobar tetapi bila amalkan dalam satu atau dua bulan, ia seperti orang Mamak Penang kata, ” semangat cuma genggam ayak ketui (ais batu), lama-kelamaan jadi caiyaq (cair).” Sebelum mulakan perniagaan kita buat strategi itu dan ini tetapi bila mula berniaga dalam tempoh dua atau tiga bulan strategi kemana, perniagaan kita pulak ke arah mana pun tak tahu. Setiap strategi dalam perniagaan yang kita buat seperti amalan harian, ia perlu buat seperti kita amalkan perkara-perkara yang lain seperti solat, makan, minum dalam kehidupan harian.  Amalan ini seperti makan pil-pil vitamin, kesannya memang lambat dan perlahan. Kita tak dapat hasil segera, walau pun menjual makanan segera hasilnya lambat jua. Orang kita ini jenis yang tak sabar. Sikap ingin untung banyak dan kaya cepat dan tamak haloba untuk mencari kesenangan akhirnya menggagalkan kita atau cepat meruntuhkan semangat kita untuk berjuang untuk kejayaan berkekalan  dalam perniagaan. Akhir sekali untuk menyenangkan hati kita, kena bomohlah, kerajaan tak tolonglah, kawan tipulah dan berbagai alasan. Ingin cepat kaya ini kita boleh lihat sikap pengusaha warung atau pasar malam atau warung tepi jalan. contohnya, Mamak Restoren nasi kandar jual seketul ayam dengan harga RM3.00 dan nasi sepinggan RM1.00, ini peniaga yang menjual kat pasar malam pun nak ikut restoren mamak nasiq kandaq apa hal?. Restoren mamak, perlu jual harga itu kerana, sewa, peralatan restoren, bayar letrik, air dan upah pekerja yang sangat mahal. Restoren Nasi kandar untung bukan kerana harganya tinggi tapi mereka tahu apa yang maksudkan, “titik pemulangan modal”. Peniaga pasar malam yang ini pulak tak faham apa yang dikatakan, “titik pemulangan modal” dalam perniagaan. Peniaga pasar kerana harganya tinggi cuma mampu jual  10 ketul ayam di pasar malam sehari dan mamak restoren mampu jual 100 ketul, membawa makna  sangat beza. Samping jual ayam goreng, air minuman juga membantu, Sekiranya  taukeh pasar malam jual lah seketul RM4.00 tapi cuma dapat jual 10 ketul, gaji sendiri pun tak lepas. Maka sebelum berniaga perlu tahu serba sedikit berapa perlu jual dan bagaimana boleh lariskan jualan target itu. Bagaimana nak lariskan jualan bermaksud  dalam bahasa perniagaan digelar, “strategi pemasaran perniagaan”. Bukan ajaib perkataan ini bukan?.

Seperti orang lain , mamak haji tak mahu tulis tiori panjang lebar mengenai strategi pemasaran ini tetapi ingin tanya beberapa soalan, Sekiranya soalan ini jawapannya anda boleh jawab, maka anda sedang ikut strategi pemasaran perniagaan anda. Sekiranya jawapannya tidak, anda perlu segera buat sesuatu untuk dapatkan jawapan “YA”. Berikut adalah soalan Mamak Haji kepada taukeh-taukeh katering mengenai strategi pemasaran:

1. Adakah anda tahu pelangan anda yang pernah menempah perkhidmatan anda majoritinya terdiri dari golongan masyarakat berpendapatan yang mana?. Golongan bawahan, pertengahan atau atasan?.Kalau hanya satu golongan masyarakat, kenapa?

2. Adakah anda tahu, apa pendapat dan pandangan pelangan yang pernah tempah perkhidmatan katering anda?. Adakah mereka ini akan menempah kembali gunakan perkhidmatan katering anda?.

3. Apakah anda tahu langkah-langkah yang biasa di ambil oleh bakal pelangan anda, sebelum membuat keputusan untuk menerima perkhidmatan katering anda?.

4. Adakah anda menyimpan rekod atau catatan pelangan-pelangan yang pernah memberi perkhidmatan katering seperti no.Tel, alamat, harga yang telah ditawarkan , jenis katering dan lain-lain bersangkutan maklumat pelangan?.

5. Apa kah menu atau cara melayan (buffet, hidang dll)menjadi  kegemaran majoriti pelangan anda?.

6. Adakah anda tahu, jenis menu atau perkhidmatan yang dianggap mahal oleh pelangan anda?.

7. Apakah pelangan anda berharap,  anda perlu menyediakan  potongan harga (added-value) atau hadiah sampingan untuk sesuatu perkhidmatan yang anda tawarkan?.

8. Apakah pandangan dan pendapat katerer pesaing tentang perkhidmatan katering anda?.

9. Adakah anda tahu kelemahan dan kelebihan dalam setiap menu yang anda tawarkan seperti rasa, harga dan mutu masakan. Boleh kah anda kekalkan kelebihan ini untuk satu tempoh yang lama?.

10. Kenapa anda mulakan perniagaan katering, adakah anda telah mencapai matlamat anda sekarang?.

11.  Adakah anda tahu rasa setiap menu yang dimasak tukang masak anda masak itu sedap atau sebaliknya.  Apa pandangan orang lain terhadap masakan tukang masak anda?.

12. Adakah anda senang dan sering mempromosikan perniagaan katering anda kepada orang yang anda tidak kenali?.

13. Apakah jaminan anda kepada pelangan dari segi perkhidmatan, ketepatan masa penghantaran, kualiti makanan atau rasa makanan?.

14. Apakah kini anda mempunyai kewangan, pengetahuan, pengalaman, peralatan, staff dan kemahiran masak yang secukup untuk mengembangkan sayap perniagaan anda?.

Wassalam.

About these ads

5 Respons to "STRATEGI PEMASARAN PERNIAGAAN KATERING."

Tq mamak haji

salam..t.kasih kembali.

Mamak, saya sering tertanya-tanya, apabila lihat kedai restoran ataupun kedai runcit, pada signboard mereka terpapar jenama syarikat konsumer terkenal, seperti Milo, beras Jati, aiskrim nestle dsb. Adakah mereka dapat bayaran dari syarikat tu?

Salam, papan iklan biasanya disponser (dibiayai) oleh pembekal untuk menambat hati taukeh kedai yg jadi pelangan.Anda juga boleh minta banner-banner bermusim dari pembekal mereka. Ia satu strategi dlm jualan (sambil menyelam,minum air).Sign board in “one off payment” untuk kos papan iklan yg kosnya beribu ringgit ikut saiz dan jenis dari pembekal. Ia lebih kurang seperti BR1M RM500.00..hahaha!.Syarikat-syarikat besar tidak memerlukan iklan dari pekedai..mereka lebih tumpu kepada terus kepada pelangan berjuta di tv atau promosi satu negara. Wassalam.

macam mana pula hendak pohon sponsor ni, rasa macam menarik. sebelum ni biasanya sponsor poster kopi jantan dan kopi janda saja, tapi mereka sponsor dalam bentuk poster, bukan bentuk signboard kedai

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,538,300 hits
Oktober 2012
I S R K J S A
« Sep   Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 450 other followers

%d bloggers like this: