PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

CARA MENGATASI PERSAINGAN HARGA KATERING.

Posted on: November 3, 2012


Persaingan harga dalam perniagaan adalah amat kritikal bagi peniaga-peniaga restoren, kedai makan atau pun katerer. Biasanya fenomena, “kalau murah rugi, kalau mahal tak laku”. Sekiranya ada seorang katerer letak harga satu set beriani berharga RM7.50 pada pelangannya, ada pula katerer yang lain, letak harga murah mencecah paling minima RM5.50. Ada restoren menjual ayam goreng berharga RM3.50 seketul dan ada restoren pesaing menjual ayam goreng cuma berharga RM2.50 semata-mata untuk menarik pelangan. Sebelum anda merungut tentang persaingan harga dari pesaing anda, cuba tanya soalan ini pada diri anda. “Bila anda ingin membeli bahan mentah untuk masakan bukankah anda juga akan mencari harga yang paling murah dari pembekal”. Begitu jugalah pelangan anda juga akan mencari harga katering yang paling murah. Tapi nanti dulu!!, Bila kita kata harga murah tak semestinya semua produk bahan-bahan mentah itu dijual murah anda dapat beli dipasaran. Walau pun persaingan sengit dalam pasaran pembekalan bahan masakan dalam pasaran, ada kalanya pembekal barangan yang berjenama masih kekal dengan harga yang tinggi dalam pasaran tanpa ambil peduli dengan pesaing-pesaing. Seperti produk-produk berjenama dari ‘Nestle’ tetap harganya tinggi. Kenapa syarikat seperti Nestle dapat mempertahankan harga yang tinggi di pasaran pengguna di negara ini?. Pelangan sering meletakan sebahagian nama jenama syarikat-syarikat itu sebagai nama barang itu sendiri. Contohnya, Nescafe. Di pasaran terdapat berbagai-bagai jenama kopi pra campur atau kopi tapis tetapi kenapa pelangan suka gunakan nama, “nescafe”, bagi kopi tapis (filtered coffee). Tak ada pelangan ke kedai runcit meminta kopi filter tapi minta nescafe. Tak ada pelangan yang berkunjung ke restoren mamak meminta, “mamak kopi tapis satu”, tetapi mereka akan meminta, “mamak nescafe satu”. Jenama telah menjadi nama barang tersebut. Sama juga dengan ubat berus gigi, tak ada orang yang meminta dan sebut ubat berus gigi atau tooth paste tapi sudah jadi kebiasaan nama jenama barangan, “colgate”. Bagi pendapat pelangan, jenama memainkan peranan penting dari harga barangan tersebut. Barangan jenama bermaksud disini adalah barangan berkualiti. Restoren segera antara-bangsa KFC menjual seketul ayam dengan harga yang berlipat kali tinggi dari restoren mamak atau pun warung makan, tetapi sambutan ayam goreng dari KFC lebih hebat dari restoren mamak atau kedai mak minah dihujung Bagan.  Pelangan yang memilih ayam goreng KFC, sedar mereka membeli bukan sekadar seketul ayam goreng tetapi mereka beli kualitinya seperti cara penyediaan ketulan ayam yang bersih, halal, tempat makan yang amat menarik, layanan yang terbaik. Maka pelangan peduli sangat dengan harga yang ditawarkan. Ini mamak haji katakan “brand”. Untuk mengatasi persaingan harga dalam perkhidmatan katering kita perlu “brand” kan syarikat katering kita di mata pelangan.

Bagi pembeli atau pelangan faktor jenama adalah sangat penting. Bila anda tawarkan harga nasi beriyani set untuk pelangan, anda perlu beritahu juga, harga yang ditawarkan  bukan semata-mata harga untuk makanan tetapi harga merangkumi, kualiti bahan mentah seperti ayam dan beras. Ada berasmathi harga sekampit (5kg) RM30, ada juga harganya RM45. Kalau beras biasa cuma RM12. Ayam pulak ayam segar disembelih bukannya ayam ais dari negara jiran dan berat ayam yang dipiawaikan untuk membuat 10 ketulan bukan berat ayam sebarangan dan buat ketulan sesuka hati saja. Dan menyentuh sedikit cara masakan seperti memilih rempah yang berkualiti, contoh kualiti kayu manis dari Indonesia dan Sri Langka. Kayu manis dari Indonesia 1kg cuma RM6 – RM8 saja. Wal hal 1kg kulit kayu manis dari Sri Lngka mencecah sehingga RM45. Ini beza qualiti bahan rempah. Anda juga boleh sentuh tentang kersihaan dalam penyediaan makanan dari dapur masak sehingga lori menghantar makanan. Anda juga boleh yakinkan pelangan anda mengenai perkhidmatan yang anda akan berikan seperti lauk-pauk yang panas-panas, peralatan hidangan dan cara banquet yang unik, kebersihan selepas tamat majlis dan lain-lain cara yang terbaik anda lakasanakan dalan kartering.

Cara yang anda kemukakan untuk mempertahankan harga tawaran anda ini, sebenarnya adalah mem”brand”ingkan syarikat katering anda. Apa saja janji kepada pelangan anda semasa temu-bual ini perlu ditepati. Jangan berkompromi dengan staff anda, tentang perkhidmatan kualiti syarikat anda. Pendek kata apa yang mamak haji sarankan ialah, mula brandingkan  atau berjenamakan perkhidmatan katering anda di pasaran yang sekian perlu menghadapai persaingan hebat diluar sana dalam suasana yang sukar untuk mempertahankan harga jualan dalam masyarakat yang lebih condong kepada MURAH dari KUALITI. Wassalam.

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,864,590 hits
November 2012
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 470 other followers

%d bloggers like this: