PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Arkib untuk Kategori ‘Kesihatan dan Makanan


Salam, harap maaf sajalah , dah seminggu tak kirim posting, mamak haji masih tak sihat sangat. Bila duduk di rumah dapatlah berehat cukup dan juga perhatikan gelagat cucu yang bersekolah pagi yang begitu berat untuk menjamah makanan sarapan pagi. Lah ini ramai kanak-kanak dan orang dewasa tidak lagi minat untuk bersarapan pagi. Sarapan pagi bersama dengan keluarga sudah menjadi acara tahunan “pagi Hari raya”, bagi keluarga yang hempas pulas menyara hidup di bandar-bandar besar. Ibu yang biasanya dijadikan amah serba-guna atau “all in one” tidak lagi terdaya untuk menyiapkan sarapan pagi  atau makan tengah hari. Keutamaan menjaga dan menyara keluarga menjadi perkara utama. Kesihatan dan pendidikan anak-anak menjadi perkara kedua. Kita tidak boleh mempersalahkan semata-mata ibu bapa dalam hal ini.  Kejutan kebudayaan dan sosio-ekonomi ‘al kapatalis dan polisi kerajaan telah menjadikan kita sebegini rupa. Kita mulai tidak sabar mengejar waktu, di simpang lampu isyarat pemandu tak sabar, di jalan raya pemandu tak sabar, di restoren pelangan tidak sabar, di mana-mana saja orang dah mula tak sabar. Sampaikan hari pembuangan undi pun orang tak sabar lagi dah..hahaha.  Kita kejar masa tapi kita lupa masa juga kejar kita untuk hadihkan kepada tanah. Ada juga kejar tanah, tapi akhirnya di akan kecundang dengan tanah di kubur. Kita sudah lupa satu perkara ialah kasih sayang diantara kita. Ibu-bapa siang malam kerja ialah untuk kebahagian anak-anak. Kita bersuasah payah kerana sayangkan anak-anak kita jangan susah seperti kita. Kita berhuatang sana -sini bukan untk kita enjoy tapi menyara kelaurga dan bagi yang terbaik untuk orang-orang yang kita sayang. Maka hidup kita yang dianggap bahagia kini, cuma hidup membayar hutang. Hutang air, hutang letrik, hutang rumah, hutang kenderaan, hutang telipon, hutang majlis tempatan, hutang kad kredit, hutang tol, hutang kepada PIBG sekolah, hutang kepada KWSP dan Perkeso, hutang penyelenggaraan rumah flet dan segala macam hutang telah menghantui kita sekarang. Dengan hidup seperti ini,takat seorang kerja untuk mneyara keluarga, basikal pun tak mampu beli. Nasib baik cukai jalan basikal lama telah dihapuskan, bila pemimpin Pulau Pinang seperti Tun Pak Lah menjadi PM, bagui juga dia hapuskan cukai jalan motor tapi lupa pada orang yang bawa beca keliling padangh kota, George Town Bandara raya yang pertama di Negara ini. Sebusuk-busuk Anwar semasa Menteri Kewangan pulak telah hapuskan lesen bayaran Telivisyen dan Radio. Tak perlulah orang kampung menyorokan Radio dalam bekas beras bila pegawai rtm berkunjung memeriksa lesen..hahaha!. Datang Dato Najib sebagai PM dihapuskan cukai PIBG sekolah , tapi aneh juga, di Pulau Pinang masih ada sekolah kutip yuran PIBG. Mungkin tak pihak sekolah tak mampu menyara dan menampung makanan untuk haiwan, burung dan ikan belaan di zoo kecil sekolah.  Tapi Tok Najib baguih juga beri BRIM sebanyak RM500.00, ramai dapat tukar talipon bimbit yang ada WiFi dan tukar tayar kereta. Orang bagi kita merasa. Seperti mamak haji katakan, orang politik akan mengambil berat hal rakyat yang miskin cuma bila kuasa politik mereka mula gugat, maka tak heranlah lawan janji dari parti pembangkang semakin rancak. Sekarang ini taukeh-taukeh restoren mamak di Pualau Pinang sibuk dengan “logo halal’ dari JAKIM. Dalam perebutan sap dapat cepat ini banyak juga ajen-ajen orang tengah sedang lobi. Bagi mamak-mamak ini siapa dapat “logo” ini kira mereka hebat tapi cara masaka Islam tidak pernah dapat perhatian. Tak lama lagi ada yang usulkan pengusha yang mohon lesen HALAL ini perlu mejalani kursus…hahaha!. Sama juga nak kahwin kena kursus dulu tapi  penceraian dalam keluarga Islam semakin meningkat. Kita ini pasal janji bukan manis lagi, kerana lidah mana ada tulang?. Kalau ada pun, ada yang dah buat sup lidah mamak penang. Mamak haji telah melencung lagi naik beca keliling padang kota pulak dah!.. Ok kita stop!. Bicara tentang sarapan pagi pulak.

Sarapan pagi tidak saja mustahak, sebaliknya pemilihan sajian juga perlu diberikan perhatian kerana ia turut mempengaruhi kecerdasan individu. Kajian menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu seseorang terutama kanak-kanak memberi tumpuan penuh ketika di sekolah dan membantu meningkatkan prestasi pembelajaran. Tanpa sarapan pagi, kanak-kanak sukar untuk menumpukan sepenuh perhatian, tidak bermaya dan mengantuk di awal pagi persekolahan. Pensyarah Kanan, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Universiti Putra Malaysia, Dr Barakatun Nisak Mohd Yusof, berkata sarapan pagi amat penting bagi memulakan hari individu dengan lebih bertenaga selepas lebih lapan jam tidur, terutama otak. Bagi kanak-kanak sekolah rendah berusia enam hingga 12 tahun, Dr Barakatun menjelaskan, makanan yang rendah kandungan lemak, sederhana protein dan karbohidrat serta tinggi kandungan serta vitamin dan mineral adalah yang terbaik untuk kanak-kanak sekolah rendah – sumber copy dan paste dari Berita Harian 2 Julai, 2012. Baca kat sini: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Taksarapan_mindatumpul_/Article/index_htmlTentang ini kita boleh percaya Berita harian dan kita tabek hormat, tetapi kalau propaganda politik kita kena fikir dulu jangan buat kesimpulan ambil bulat-bulat…hahahaha!.

RESEPI ROTI TELUR:

BAHAN-BAHAN:

  • 2 butir Telur Ayam.
  • 1/2 cawan susu (kotak susu full cream).
  • 1/4 sudu kecil atau 2-3 titis esin Vanilla.
  • 4 keping roti.
  • sedikit gula untuk ditabur di atas atau satu sudu besar madu.

CARA-CARA MEMASAK:

1. Dalam sebuah bekas masukkan telur dan susu. Pukul rata dengan gunakan garphu. Dalam pada itu panaskan kuali leper atau pun pan dengan api dapur yang kecil.

2. Celurkan di kedua-dua permukaan roti dengan campuran susu-telur yang telah disediakan. Gantungkan  kepingan roti yang telah dicelur dengan telur yang berlebihan dengan cucuk garpu pada kepingan roti tersebut.

3. Sebelum masukan roti kedalam kuali leper, masukkan 1 sudu kecil mentega atau majerin n ke dalam kuali.

4. Masukkan roti dan bakar kedua-dua bahagian sehingga warna keperangan yang anda kehendaki. Mamak Haji suka warna keemasan yang mengambil lebih masa dengan api dapur yang paling minima.

5. Setelah masak keluarkan dari dapur dan hidangkan dengan disapu madu atau gula halus di atas kepingan tadi.  Selamat mencuba.

Tip-Tip Masakan: Roti Telur Bakar.

a. Untuk susu 1/4 cawan kedah satu biji telur dan dua keping roti. Anda kira saja untuk isi keluaga.

b. Pewangi paling terbaik ialah berempah serbuk kayu manis atau Is buah pala kering dan di serbukkan. mat Dalleh panggil Nut Meg Powder.

c. Jangan masukkan gula dalam susu dan telur, ia akan hitamkan roti anda.

Wassalam.


Bila saja sebut sayur peria, tekak kita mula kembang dan terasa pahitnya sampai ke ulu hati…hahaha!. Peria yang  terdapat di pasar kita  ada dua jenis. Satu berasal dari negara cina yang permukaan luaran yang berkulit licin sedikit dan berkilat, warnanya kehijauan muda. Ia lebih besar dan panjang sehingga 20-30 cm. Jenis kedua ialah berasal dari India dan amat digemari di benua kecil India dan juga Asia Tenggara. Ia lebih pendek dan bersaiz kecil. Kulitnya bergerutu berwarna kehijaun pekat. Ia juga kadang-kala digelar “peria katak” kerana kulit yang sangat bergerutu. Peria katak ini lebih berasa pahit dari peria berasal dari negara Cina. Anda juga perlu tahu Peria sebenarnya sejenis sayuran yang amat berkhasiat dan mujarab untuk menyembuhkan banyak jenis penyakit. Peria boleh dikategorikan tumbuhan perubatan yang kaya dengan nilai perubatan. Di India peria digunakan sebagai ubatan penyakit diabetes (kencing manis) dengan meluas. Peria juga boleh menyembuhkan penyakit dalam perut, mengurangkan kesakitan semasa haid untuk wanita, Di kerala, India telah terbukti peria boleh membunuh cel cancer buah dada supaya selnya tidak merebak. Di Okinawa negara Jepun yang menjadi makanan kesukaan peria orang tempatan telah dibuktikan mempunyai hayat hidup yang panjang berbeza  di tempat lain di negara Jepun. Kajian telah buktikan peria mempunyai peranan dalam amalan makanan penduduk Okinama. Peria juga digunakan dalam pembuatan ubat perancang keluarga, dengan itu peria boleh digunakan sebagai perancang keluarga. Mamak haji harap wanita kita mulai lah makan peria sekurang-kurang seminggu sekali, ia memberi banyak manfaat dari segi kesihatan untuk keluarga. Anak-Anak kita perlu di latih dari kecil untuk memakan peria ini.

RESEPI PERIA GORENG TELUR:

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:

  • 2-3 biji Peria “Cina”. Dibasuh potong buang kedua hujungnya. Membelah dua memanjang buah peria. Buang semua biji-biji dan isi dalaman peria dengan menggunakan sudu. Hiriskan peria melintang tegak  setebal 5mm. Peria yang telah hiris perlu direndam dengan air garam untuk menghindarkan rasa pahit yang terlampau, sekurang-kurangnya setengah jam. Toskan dan sedia untuk digoreng.
  • 2 biji  telur di pukul.
  • 2 sudu besar (tbsp) minyak masak.
  • 1-2 sudu besar (tbsp).
  • 2 ulas bawang putih dikupas kulit, diketuk dan dihiris (cincang).
  • 1/2 biji bawang labu dihiris halus.
  • 1/4 sudu kecil biji lada hitam ditumbuk kasar.

CARA MENGORENG:

1. Panaskan kuali dan masukkan minyak masak, bila minyak mulai panas, masukkan bawang putih di ikuti dengan hirisan bawang. Tak perlu garingkan, cuma layukan sudah memadai (kerana kita perlu layukan ula peria bersama bawang putih dengan bawang hirisan tadi akan garing bersama dengan hirisan peria).

2.  Masukkan hirisan peria (tentukan air telah ditoskan dan berada dalam keadaan kering) dalam kuuali dan layukan selama 1-2 minit. Renjiskan kicap cair atau kicap sos ikan untuk memasinkan sedikit (anda perlu tahu kita telah pun rendamkan peria dalam air garam). Teruskan goreng selama 1-2 minit lagi. Peria yang telah masak boleh ditentukan dengan tekan sudip pada hirisan peria ia akan putus dua dgn dengan mudah. Jika anda tidak mahir lagi menggunakan api dapur, goreng dengan api sederhana dan tentukan hirisan peria nada masak. Masa diberikan biasanya untukyang sudah pro dalam mengendalikan api dapur. Tak perlulah anda ikut sangat masa itu. Janji yang masak itu perlu masaka dan bila masak sayur perlu faham, haba yang terdapat dalam masakn itu akan masak 1/4 lagi bahan masakan itu. Dengan sayur yang masak di atas kuali dengan api dapur perlu dikelurkan 3/4 masak. 14 lagi ia masak dengan haba yang masih terdapat dalam masakan.

3. Ratakan semua hirisan peria dipermukaan kuali supaya telur yang akan dimasukkan ke atasnya akan diselaputi keseluruhan hirisan peria tadi.  Masukkan telur yang dipukul ke atas hirisan peria yang sedang digoreng. Biarkan selama 1/2 minit.  Selepas itu terbalikan keseluruhan peria supaya telur masak sama-rata.

4. Disini anda boleh hidangkan peria ini seperti cara telur bawang atau kacau kembali telur bersama hirisan peria. Tutup api dapur dankeluarkan dari kuali. Anda boleh hiaskan dengan hirisan cili merah dan bawang goreng ditabur di atas hidangan anda.Hidangan anda telah siap untuk dihidang. Masakan ini adalah sangat popular di restoren-restoren cina. Hidangan ini sangat cantik dan rasanya sangat menyelerakan sekiranya dimakan bersama nasi putih yang panas-panas.  Menu ini amat mudah jangan terkejut dengan penerangan mamak haji yang berjela itu. Mamak haji cuma terangkan berjela ini bagi yang baru dalam masakan. Kalu yang pro bila saja baca bahan-bahan masakan mereka sudah tahu apa yang perlu buat.

Sepatutnya mamak haji kepilkan bersama resepi peria goreng rempah ranggup menu nasi kandar. Posting ini dah panjang pun nanti memualkan pembaca pulak.  Mamak Haji akan sertakan resepi “peria goreng rangup berempah ini pada posting akan datang. Saudara yang bertanya tentang resepi ini harap bersabar yea!. Selamat Mencuba. Wassalam.


Salam, sebenarnya mamak haji hari ini ingin membuat tiga posting resepi antara-bangsa yang popular. Ia itu Resepi-resepi  Spaghetti bolognese dengan membuat kuah bolognese, Sup cendwan berkrim atau Mushroom cream soup dan cara membuat sos worcestershire. Mamak Haji berubah hati apabila membaca komen dari seorang pengunjung blog bertanya mengenai, “Bagaimana cara membuat bubur Talbinah?”. Tentang bubur Talbiah ini ada di kitab Hadis sahih Muslim  dan Bukhairi . Nabi s.a.w telah memberikan perhatian sangat serius tentang makanan kesihatan untuk orang Islam tetapi kini kita telah lupakan hadis-hadis berkenaan tentang resepi-resepi masakan sunnah tetapi lebih bertumpu mengenai sijil halal dan haram. Mamak haji rasa kita semakin hari, semakin jauh dari nilai-nilai agama Islam yang indah ini yang sepatutnya dihebahkan kepada seluruh manusia sejagat tetapi sayangnya umat Islam kini lebih bertumpu pada isu-isu yang radikal sehingga golongan yang bukan Islam “fobia” dengan Agama Islam itu sendiri. Berapa ramai di antara kita pernah menghadiahkan bubur Talbiyah kepada keluarga jiran tetangga yang menimpa musibah atau kehilangan orang kesayangan untuk meringankan kesedihan yang dialami oleh mereka. Kita lebih suka hadiahkan biskut mayat dan kopi ‘O’.

Sila baca hadis ini: Diriwayatkan daripada Aisyah isteri Nabi r.a katanya: “Apabila ada keluarganya yang meninggal dunia, para wanita berkumpul. Kemudian setelah mereka beredar kecuali keluarga dan orang-orang tertentu, beliau menyuruh untuk memasak seperiuk bubur Talbinah (bubur tepung), kemudian dibuat pula Tharid (sejenis makanan yang diperbuat dari campuran roti dan daging), lalu disiram dengan bubur Talbinah tersebut, kemudian beliau berkata: Makanlah! Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Bubur Talbinah itu boleh menyegarkan hati orang yang sakit dan dapat menghilangkan sebahagian dari kesedihan.” (Diriwayatkan oleh Muslin dan Bukhairi)

Bubur Talbinah sebenarnya adalah bubur barley. Biji barley yang dimaksudkan ialah bukan biji barley mutiara yang seperti kita buat air barley tetapi biji barley yang masih belum dikisar. Masih fibernya melekat pada beras barley itu. Biasanya bubur ini diperbuat daripada biji barley yang ditepungkan dan tepung itu dimasak dengan air atau susu dan madu tetapi Ibn al-Qayim menerangkan “talbina” sebagai sup yang dicampur dengan yogurt.

RESEPI BUBUR TALBINA:

CARA-CARA:

1. Ambil 2 sudu besar tepung Barli dan masukan kedalam bekas 1 1/2 cawan air atau susu dan masak 10-15 minit. Bila buburnya masak, maniskan dengan satu sudu besar madu.

2. Boleh juga dibuat sup dengan air diganti dengan air stok ayam atau daging dengan sayur-sayuran.

Bubur Talbinah berkhasiat untuk mengubati penyakit fizikal dan Mental, terutamanya adalah untuk pengubatan penyakit jantung, darh tinggi, lemah jantung, kurangkan paras kolestrol, ganguan tidur dan juga penyakit parkinson. Resepi masakan bubur talbiah ini telah berubah mengikut peredaran masa tetapi bahan utama ialah biji Barley atau Hordeum Vulgare atau Di Indonesia digelar “jelai”. Walau pun bijirin oat juga mempunyai ciri-ciri kebaikan kesihatan  yang sama dengan barley tetapi bubur Talbinah ini mempunyai keistimewaan sendiri kerana ia adalah resepi dari Rasullulah s.a.w. Nabi Besar Kita yang tiada tolok bandingannya.

TIP-TIP UNTUK MASAK SUP BARLEY:

1. Biji barley perlu dibasuh dulu seperti cara basuh beras.

2. Perlu dibahagian 3 bahagian. Satu bahagian barley, satu bahagian lagi air dan satu bahagian lagi stok (air daging yg telah reneh) daging atau ayam.

3. Mendidihkan dengan api keras . Apabila telah mendidih perlahnkan api dan ‘reneh’ (simmering)  selama 90 minit. Selepas itu bolehlah ditambah rasa atau bahan-bahan makanan lain bersama sup anda. Seperti daging, celery, karot atau lain-lain sayuran yang anda suka.

P/S: Mamak Haji sendiri dah lama tak buat bubur Talbinah ini kerana kesukaran mendapatkan biji barley yang belum dikisar dan lebih suka membuat air barley dan bubur teruju (biji gandum). Biji barley yang belum dikisar memang banyak digunakan dalam perubatan Cina. Di Mesir atau di Jeddah mamak haji pernah jumpa “tepung Talbina” dijual kedai-kedai biasa. Ada juga yang membuat “tepung Talbina” untuk dijual dalam kotak yang mempunyai sachet didalamnya sebagai makanan perubatan di Indonesia. Tepung Talbinah punyai potensi besar dalam perniagaan makanan. Kalau ada yang ingin berniaga tepung ini, memang idea yang terbaik. Mulakan dalam bulan Ramdhan ini. Kalau ada pembaca yang minat ingin membaca kitab-kitab masakan dari dunia Islam silam sila cari kitab-kitab ini:

1.Kitab karangan Abu Muhammad al-Muzaffar Ibn Nasr Ibn Sayyar al-warraq dari Baghdad: ” Al-Kitab Al- Tabih (kitab ini mengenai hidangan kurun ke-10 dan ditulis pada tahun 1226.

2. Kitab Al- tabij fi- I- Maghrib wa- I – Andalus fi’asr al-muwahhidin – kitab masakan Andulusia.

3. Kitab wasf al-Ati’ima al – Mu’tada  – kitab masakan kurun ke-14 dan ditulis pada tahun 1373.

4. Dokumen dan catatan pengurusan Raja Akhbar dari kerajaan Empayar Moghul Islam di India yang menerangkan terperinci menu masakan dan juga harga setian bahan masakan. – Kitab Ain-I-Akhbari.

5. Manuskrip resepi “Ni’matnama” dari Sultan kerajaan Mandu ( Uttar Pradesh) Islam di India. Pada  kurun ke-15.

Nota: Dalam pada itu jangan lupa juga dengan khasiat rempah Jintan Hitam atau digelar ” Hab’aatus Sauda“. Hadis dari Bukhairi dan Muslim : ” Hendaknya kalian mengambil jintan hitam kerana jintan hitam mengandungi ubat untuk segala jenis penyakit kecuali As- Saam (mati)”.

Kepada saudara yang bertanya berkenaan Bubur Talbinah, sekiranya ada kekurangan harap maafkan. Mamak haji juga perlu belajar banyak lagi. Terima Kasih banyak kerana ingatkan Mamak haji tentang syiar Islam yang maha agong ini. Wassalam.


KEGUNAAN SANTAN DLM MASAKAN NASI KANDAR

Bila Mamak haji ingin menulis tajuk ini, terpaksa banyak kali berfikir, apa kah Mamak galakan kegunaan santan pada masakan Nasi kandar yang rata-rata doktor perubatan mengatakan santan adalah tidak baik untuk kesihatan tetapi anehnya doktor-doktor ini juga bila balik cuti Hari Raya beli lemang dan dodol. Bila tengah tulis cerita santan ini, ada seorang kawan tanya, “Mamak haji marah dak kalau orang gelar Mamak Haji, black Metalic”. Hahaha!. Pasal dok pikiak pasai Santan ini, Mamak haji cuma ketawa dan jawab, “Hitam-hitam tahi minyak dimakan juga, putih-putih hampas kelapa dibuang”.  Jadi isu gelaran ini cuma isu-isu budak tadika je!. Kita dewasa perlu bijak menghargai apa saja yang Allah kurniakan kepada kita, walau pun kita umat Islam ini punyai berbagai-bagai asal-usul bangsa, warna kulit dan bentuk badan, Insan yang mulia di sisi Allah SWT adalah yang paling kuat bertakwa kepadanya. Kadang-kala ahli politik di negara kita ini tidak ada isu yang boleh membantu dan majukan umat Islam. Isu remeh-temeh seperti ini yang jadi agenda utama politik mereka ini. Dulu di Pulau Pinang ini, cerita-cerita seperti ini cuma bualan kosong Mami-Mami Jarum yang rilek brooklek yang suka kendong anak kecil dan berkumpul untuk jaga tepi kain orang lain. Tapi kini Mami Jarum seperti ini pun kena digelar “Lembu Feed Lot” apa ceritanya…hahahaha!. Tak baik itu gelar dengan nama yang tak elok dan tidak disukai empunya diri…hahaha!. Kerana pulut santan binasa, kerana lembu Mami Bagan hilang populariti…hahahha!. Ok..ok..dah melalut dah Mamak Haji ini…

Santan kelapa ini tidak boleh dipisahkan dari masakan-masakan Indonesia, Melayu, India, Sri Lanka, Thai, dan Filipina. Masakan seperti hidangan rendang, Soto, lodeh, opor ayam, masak cili api dan kueh-muih tidak lari dari penggunaan santan. Apa yang membuatkan Mamak Haji tulis atikal ini ialah, dewasa ini ramai pengunjung Nasi kandar sudah mula tanya, “Mamak ada pakai Santan kah?”. Kenapa tak tanya kat Restoren Segera Barat, ” Ini burger ada lemak kah?”. Sama saja bukan?. Lemak tetap lemak. Banyak atikal ditulis mengatakan asid lemak banyak terdapat dalam santan dan ia akan meningkatkan lagi kadar ketinggian kolestrol di tubuh badan tetapi persoalannya ialah jenis kolestrol apa?. Kolestrol ada dua jenis satu Kolestrol tidak baik LDL  dan yang satu lagi  Kolestrol baik HDL. Kalau anda nak tahu, National Heart Foundation dan American Heart Association ada sertakan makanan kesihatan yang gunakan bahan santan sebagai bahan masakan dalam web-site mereka. Maka apakah masalah menggunakan santan dalam masakan kita?. Orang kita yang terdahulu cipta sesuatu resepi masakan dengan teliti dengan mengambil kira khasiat dan nilai perubatan untuk badan. Contohnya masakan pucuk paku masak cili api (kesukaan mamak haji), santan digunakan bersama dengan menggunakan sayur-sayuran segar yang punyai nilai vitamin dan zat. Tiada resepi tradisional kita yang cuma menjadikan santan sebagai lauk. Kalau bubur pulut hitam lebih baik tuang santan keatas pulut hitam yang telah masak. Kalau kita ambil kari, ia mempunyai berbagai-bagai rempah yang punyai nilai perubatan tinggi, apakah masukkan santan menjadikan kari itu bahaya untuk dimakan?.

Asid lemak dalam santan adalah asid laurik ia itu lemak yang sejenis sama dengan lemak yang banyak ditemui dalam Susu Ibu. Lauric Asid ini didapati meningkatkan jumlah kolestrol dalam asid lemak. Peningkatan ini sebenarnya membantu meningkatkan lagi kolestrol HDL (High Density Lipoprotein) yang baik.  Asid laurik adalah separuh perantaian asid lemak sederhana dalam santan. Asid laurik ini berfungsi sebagai anti-viral, anti bakteria, anti- microbal dan anti-kulat. Santan boleh membantu untuk mempertingkatkan imunusasi tubuh badan. Maka apa yang kita dapat rumuskan santan merupakan sangat baik untuk kesihatan.  Dalam perubatan “Ayurveda” santan merupakan salah satu elemen kesihatan tubuh badan. Menerusi kajian perubatan moden pula santan mengandungi kualiti perimbangan hyperlipidemic dan sifat-sifat anti-microbiological didalam sistem saluran gastrointestinal. Santan juga boleh digunakan untuk mengubati ulcer mulut. Santan juga mempunyai banyak vitamin seperti B6- niacin dan asid folik, garam-galian dan electrolytes seperti seperti potassium, calcium dan Magnesium.

Walau pun mamak haji banyak berkata tentang kebaikan santan tetapi cara pengunaan santan perlulah di kurangkan dan cara menggunakan dalam masakan perlu diperbetulkan. Sebagai tukang masak kita memang ketahui santan dimasukan pada peringkat akhir masakan, kerana kita khuatir santan bila di masak dengan api yang keras ia pecah lemak atau bertukar menjadi minyak. Ini yang bahaya. Segala vitamin dan zat akan menjadi punah bila masak dalam haba yang tinggi. Maka elakan masak santan terlalu lama. Ia seperti kita masak maggie, mengikut cara masak maggie yang disyorkan oleh pembuat ialah, perencah cuma dimasukkan diperingkat terakhir maka tidak sebabnya kita masak dengan mee perencah itu sampai mendidih. Bila monosodiun glutamat (MSG) perasa makanan ini dipanaskan dengan haba tinggi, tindakan kimia akan berlaku dan  ia menjadi racun. Maka ada yang kata, kalau tak ada “aji” tak sedap masukan aji semasa peringkat akhir masakan. Ramai di antara kita ini masak dengan cara tak betul. kunyit dan cili api tak tumis..bau tengit jadinya masakan lemak cili api kita. Sesiapa yang suka masak cili api lain kali cuba tumis dulu cili api dan kunyit hidup. Baunya pasti harum. Santan masuk akhir sekali, biar rasa kemanisan tulin santan..jangan pii bubuh gula pasiaq, tambah penyakitlah jawapannya. Ini takut basi santan buat apa?. Kita bukan bubuh asam keping gelugur untuk tahan basi?.

Bagi Mamak haji penggunan santan dalam masakan bukan lah bawa mudrat dan jangan terlalu fobia dengan santan sehingga ada yang masak lemak cili api, gunakan susu sejat atau susu kotak. Allah SWT jadikan sesuatu hasil dari tumbuh-tumbuhan semula jadi untuk kegunaan manusia adalah semata-mata untuk kebaikan untuk manusia tetapi janganlah gunakan melebihi kadar. Setiap benda yang baik digunakan melebihi kadar ia akan jadi racun. Maka gunakan lah santan sekadar yang diperlukan. kepekatan kari mamak tidak terletak pada santan tetapi masak kari perlu mengambil masa yang lama dan juga pengunaan sebuk kas-kas. Kalau fobia dengan kas-kas gunakan saja isi buah keras. Kurmak kalau nak pekat campurkan air tepung gandum sedikit untuk memekatkan kuah. Tak perlulah guna santan atau rempah yang banyak. Rempah yang banyak tak pekatkan kuah anda tetapi ia akan rasa pahit. Pendapat kalau masukkan rempah yang banyak, kuah itu menjadi bukanlah disebabkan rempah. Rempah yang anda beli itu diadunkan dengan tepung beras supaya rempah senang dibungkus dan nampak seperti kandungannya banyak.


Cacing Sayur

Pada kali ini Mamak ingin menulis tentang resepi sayur yang ramai tak minat tetapi ia adalah satu dari makanan yang amat perlu di ambil perhatian.  Ramai anak-anak sekarang sudah tak mahu makan sayuran kerana mungkin cara kita masak sayur ini amat membosankan dan atau cara menu yang tidak begitu kreatif. Sayur-sayuran ini punyai nutrien yang tinggi seperti vitamin, mineral, protin dan karbohiderat yang amat memerlukan oleh tubuh badan kita.  Sayur-sayuran juga adalah ubat mujarab semula-jadi yang amat mujarab. Adalah dikatakan secara kajian saintifik, KOBIS yang dikukus boleh menurunkan kadar kolestrol dengan drastik kerana sayur kobis mengandungi kadar tinggi vitamin C, glutimine dan asid amino. Sekarang anda tahu kenapa tak perlu risau jamu hidangan nasi kandar yang dikatakan tinggi kolestrol. Seperti mamak katakan dalam posting rahsia rempah, setiap hidangan nasi kandar ada rahsia sebaliknya. Nasihat Mamak jangan lupa mengambil sayur kobis goreng nasi kandar setiap kali anda menjamu hidangan nasi kandar. Yang tak berminat nasi kandar itu, para pengkaji pemakanan syorkan dalam seminggu 2-3 kali anda perlu ambil sayur kobis.

Khasiat sayur Kobis:

  • Rendah lemak tepu.
  • Tinggi kalsium.
  • Kandungan serat yang tinggi.
  • Zat besi yang tinggi.
  • Galian Manganese yang amat tinggi.
  • Zat Potasium yang tinggi.
  • Kandungan Thiamin yang tinggi.
  • Vitamin B6 yng amat tinggi.
  • Vitamin C yang amat tinggi.

- petikan: Daily fitnessmagz.com

Tip-Tip Masakan Sayur Kobis:

  1. Biasanya bahagian dalaman kobis ini bersih. Ala kadar bersihkan di luaran saja sudah mencukupi. Tetapi dalam banyak kes dalam masakan sayur ini, Mamak temui ” cacing sayuran” di dalam bahagian dalam kobis terutamanya dari bekalan tempatan. Dengan ini apa yang mamak sarankan ialah, “biar lambat, asalkan selamat” untuk dimakan, kalau tidak pelangan anda yang termakan cacing ini, akan fobia pada sebarang masakan kobis sepanjang hayat dia. Cara bersihkan kobis yang selamat ialah, buka sehelai ke sehelai dan bersihkan dengan cara alirkan air bersih menerusi pili paip di dapur. Selepas itu masukan dedaun kobis itu ke dalam besin yang berisi air garam (garam secekak)  atau air cuka untuk membersihkan telur cacing atau pun serangga yang lain yang sukar dibersihkan. Rendam selama 15 – 20 minit. Basuh kembali dengan air bersih dan masukkan ke dalam penapis supaya kobis dikeringkan. Cara kebersihan ini anda akan yakin 100 peratus bersih.
  2.  Memotong kobis perlu gunakan pisau diperbuat dari keluli tahan karat (stainless steel) sekiranya gunakan pisau besi (carbon steel) biasa, kobis anda bertukar warna kepada kehitaman.
  3. Selepas potong kobis jangan biarkan lebih dari 20 minit, kerana vitamin C yang terdapat dalam kobis akan rosak. Terus masak kobis selepas saja proses pembersihan. Mamak juga ingatkan kepada suri rumah yang ingin jimat sedikit perbelanjaan, jangan sekali beli kobis yang telah dipotong bersaiz di pasar.  Elakan membeli kobis yang telah kopek, hinggakan kobis sekilo jadi setengah kilo itu.

RESEPI KOBIS GORENG.

BAHAN-BAHAN:

  • Kobis bulat lebih kurang beratnya 1 kg. Kobis biasanya di pasar tempatan terdapat dua jenis ia itu kobis Indonesia dan kobis Cameron Highland. Kobis Indonesia keras dan padat, kobis cameron pula tidak terlalu padat tapi lembut. Cara menentukan jenis kobis dengan menekan sedikit kobis itu sekiranya padat dan keras ia adalah kobis Indonesia. Mamak suka pilih kobis cameron yang texture lembut dan manis dari kobis Indonesia. Kobis Indonesia lebih sesuai untuk perniagaan kerana harganya murah sedikit. Bersihkan dan potong empat bahagian dan potong dan buang bahagian tengah. Hiris kobis dengan cara 45 darjah kalau dalam kuantiti yang banyak. Bagi suri rumah eloklah cara mengopel sehelai demi sehelai dan potong halus (lebar 4-5mm).
  • 1 sudu besar (tbsp) pes halia bawang putih.  Masih ingat lagi bagaimana buat pes ini?. Rujuk posting lama. (kobis 1 kg ini biasanya boleh hidangkan untuk 10 -14 tetamu). Sekiranya cuma perlu gunakan separuh, tentukan kobis 1/2 lagi itu disimpan dibungkus kertas di dalam peti sejuk. Jangan biarkan kobis itu terdedah, melecur nanti.
  • 3 ulas bawang putih dihiris halus.
  • 1 biji bawang labu sederhana besar dihiris halus.
  • 3 dahan daun kari.
  • 1/2 sudu kecil (tsp) serbuk kunyit.
  • 1 sudu kecil (tsp) jintan putih.
  • 1/2 sudu halba campur (kalau suka)
  • 1 sudu besar (tbsp) serbuk cili.
  • 1/2 kecil (tsp) serbuk lada putih (white pepper).
  • 3-4 cili kering.
  • 2 biji cili hijau.
  • 1 batang karot di potong halus untuk hiasan.
  • 1 sudu kecil gula pasir.
  • 3-4 sudu minyak masak.
CARA-CARA:
1. Masukkan minyak masak dalam kuali. Bila minyak panas masukan halba campur. Bila rempah-rempah itu mula meletop, masukkan segera bawang putih yang telah dihiris halus. Bila hirisan bawang putih mula berwangi (3-5 saat), masukkan  bawang hiris dan juga cili kering dan juga daun kari. Bila bawang digoreng mula bertukar berwarna keemasan, masukkan segera pes bawang putih halia (Ini kena lakukan dengan cepat, sekiranya minyak terlalu panas, masukan satu sudu lagi minyak baru dalam kuali untuk kurang kepanasan minyak dalam kuali).
2. Masukan serbuk jintan putih, serbuk cili, serbuk lada putih, gula tetapi jangan masukan garam dahulu. Goreng sehingga pecah minyak . Bila minyak mula timbul, masukan sayur kobis. Keraskan api dapur dan goreng cuma dalam tempuh 3 minit. Sederhanakan api dapur dan tutup gorengan dengan tudung. Jangan biarkan terlalu kering dan hingga hangus. Yang selamat masukkan 1 cawan air.
3. Masakan sayur Mamak lebih kepada Masak sempurna (well done) dari masakan sayur cina atau orang Melayu. Sebab itu biarkan sayur gorengan itu masak bertutup selama 10-15 minit dengan api yang sederaha.
4. Buka tudung, masukkan garam secukup rasa (biasanya sukatan 1 tsp memadai). Masukkan hirisan cili muda (atau merah) dan hirisan hiasan karot. Keluarkan dan hidangkan dengan daun rempah (corriander) di atas. Anda juga boleh gunakan kacang campur sejuk beku gantikan karot.
Cuba resepi ini bersama ayam masak , lauk nasi kandar seperti daging masak itam atau kari ayam. Warna kompleksi di pinggan makan memang cantik. Halba campur boleh digantikan denagn biji sawi tapi awas janagan goreng sampai hangus. Kalau tak pandai main api..biasakan dengan api sederhana. Walau bagaimana pun anda perlu belajar main api dapur bila mamak ke resepi masakan sayur cina kerana ada sayur cuma masak dengan 30 saat saja.
P/S:  Cara Mamak Haji tulis resepi lain sikit. Banyak penerangan diberikan, kadang-kala Mamak Haji masukkan tip-tip sekali. Ini cara Mamak Haji menulis resepi jangan samakan dengan resepi cef-cef handal Mamak Haji cuma tukang masak Nasi kandar dapur kayu. Seperti Mamak haji selalu katakan blog Mamak haji bukan untuk orang profesional tetapi untuk orang yang minat buka perniagaan walu pun di tepi jalan. Maka yang anak muda di luar sana yang minat membuka perniagaan kalau ada masalah dalam masak ersepi mamak e-mailkan pada Mamak Haji tanpa segan. Mamak haji bukan profesional tapi seorang yang biasa meniaga tepi jalan pakai payung, pasar malam, buka warung, lewat belajar ..kerja di hotel dan buka restoren. Sekarang pencen sebab anak-anak dah besar dan pandai berniaga. Melalut pulak dah…e-mail Mamak haji: mohd.roslan99@gmail.com…jangan hantar spam..kesian kat Mamak yea!. Wassalam.

Berkongsi makanan bersama-sama keluarga, khasnya anak-anak yang sedang membesar, merupakan satu cara yang menyeronokan dan menjalinkan kasih sayang di antara isi kelaurga. Tidak apa yang mengembirakan ibu bapa dari melihat anak-anak mereka menikmati makanan disediakan oleh ibunya kecuali jika anak anda seorang yang terlalu cerewet dalam memilih makanan. Kenapa kanak-kanak ini terlalu cerewet dalam memilih makanan?.

  1. Pemilihan makanan terhad: Ini merupakan ciri yang paling ketara.  Bagi sesetengah kanak-kanak yang cerewet dalam makanan, pemilihanya makanan mungkin terhad kepada 20 makanan yang berbeza. Manakala bagi sesetengah yang lain pula, ia mungkin terhad kepada tiga makanan saja.
  2. Jenis kumpulan makanan terhad. Kanak-kanak yang cerewet dalam memileh makanan juga menghadkan jenis kumpulan makanan yang akan dimakan oleh mereka. Sesetengahnya hanya makan daripada satu kumpulan makan,contohnya roti dan bijirin sarapan. Kebiasaannya mereka tidak gemar makan dari kumpulan makanan buah-buahan, sayur-sayuran dan daging atau ikan.
  3. Reaksi yang berbeza terhadap pengenalan makanan baru:  Bila dihdangkan makanan yang baru, biasanya kanak-kanak yang cerewet ini akan meradang, marah kadang-kala buang makanan tersebut.
  4. Corak pemakanan yang sukar diubah: Kanak-kanak ini juga cenderung untuk makan makanan yang sama dengan cara yang sama dalam satu jangka masa yang panjang. Ini akan menghadkan ruangan untuk mereka mencuba makanan baru dan sukar makanan yang berdiet yang seimbang.
Makan merupakan satu proses yang kompleks serta mencabar bagi kanak-kanak terutama yang cerewet dalam memilih makanan, anda hendaklah cuba kenal pasti puncanya agar dapat membantu anak anda mengatasi masalah ini.
  1. Perkembangan motor-oral: Kanak-kanak hanya boleh makan apabila mereka telah bersedia. Memaksa anak anda mencuba makanan baru dalam keadaan mereka tidak tahu bagaimana untuk makan makanan tersebut akan menyebabkan anak anda enggan untuk makan. mereka akan cuba sedaya upaya untuk mengelak daripada makanan tersebut.
  2. Neofobia Makanan: Neofobia makanan atau takut kepada makanan baru merupakan peringkat perkembangan bagi kanak-kanak  yang berumur dua atau tiga tahun. Kanak-kanak yang mula mengambil makanan orang dewasa akan diperkenalkan dengan pelbagai jenis makanan baru. Pada waktu ini sesetengah mereka akan cuba mengelak kerana di selubungi perasaan takut.
  3. Faktor Persekitaran: Faktor persekitaran seperti kesibukan aktiviti sekolah dan makan di hadapan telivisyen boleh menyebabkan jadual waktu makan terganggu. Ini menjurus kepada masalah pemakanan kepada anak anda.
  4. Perlakuan yang dipelajari: Kanak-kanak biasanya cenderung untuk mengikut apa yang dilakukan oleh ibu-bapa tetapi tidak ikut apa yang ibu bapa menyuruh atau katakan. Kanak-kanak lelaki akan ikut cara bapanya dan kanak-kanak perempuan pula ikut cara ibu mereka.

Tip-Tip untuk Menghadapi Masalah kanak-kanak Cerewet Tentang Memilih Makanan:

Menangani keadaan kehampaan anda dengan penuh kesabaran, bersikap positif dengan tetap tegas tetapi tidak beremosional dan aggresif.
  • Elak dari mempraktikan kuasa ke atas anak anda seperti jangan pakasa menyuap makanan, jangan rasuah dan jangan sekali mewujudkan situasi “perasaan bersalah” dihatinya.
  • Sentiasa mempertengahkan makanan kesihatan untuk anak anda sekiranya mereka tidak bosan dengan pilihan anda.Beri kebebasan  dan peluang untuk mereka memilih makanan yang mereka suka asalkan ia dalam kategori makanan seimbang.
  • Hidangan baru biasanya mulakan dengan bahagian kecil dahulu supaya boleh memahami reaksi mereka. Pembaziran makanan perlu dielakan.
  • Jenis makanan yang ditolak  perlu diasingkan dari hidangan utama makanan. Contoh: sekiranya anak anda tidak menyukai karot maka janganlah buat hidangan utama bercampur karot cari alternatif yang lain.
  • Sentiasa buat hidangan yang mereka suaki. Seperti menghiaskan makanan dengan terlampau tidak digalakan. Bahan perhiasan perlu tidak mempunyai bahan makanan yang tidak disukai oleh anak anda. Bentuk pemotongan hiasan atau bahan makanan perlu menarik minat  anak anda. Inilah sebab French Fries McD atau Chicken Nugget Kfc atau donut dunkin donut amat diminati golongan kanak-kanak.
  • Meja makan mestilah situasi yang menjamu selera dengan selesa, tidak gangguan konflik keluarga atau gangguan-gangguan dari seperti TV.

Bidang katering adalah sebuah Industri yang sentiasa berubah mengikut peredaran masa. Kita tidak boleh pragmatik dalam industri ini. Kita sebagai katerer perlu sentiasa majukan diri dalam apa jua keadaan yang memerlukan. Pelanggan masa kini bukan pelanggan yang 20 tahun yang lalu. Pengetahuan pelanggan tentang bidang permakanan begitu luas. Bidang kulinari sedang berkembang pesat di negara ini. Semakin banyak kolej dan universiti tempatan menghasilkan graduan-graduan dalam bidang ini. Maka tak heranlah semakin banyak Ilmu dalam industri disebarkan untuk orang ramai. 10 tahun dahulu pelanggan cuma mementingkan keenakan makanan yang anda sajikan, ketepatan masa masakan dihidangkan atau pun jumlah makanan yang mencukupi untuk tetamunya yang diundang. Pelanggan juga tak peduli  dari mana punca daging ayam atau lembu itu dihasilkan, berapa banyak  nilai kalori atau dari mana punca sebenar sayur-sayuran dihasilkan untuk jamuan. Tetapi kini zaman telah berubah; ramai pelanggan yang terdiri dari golongan elite, ingin tahu serba-serbi tentang apa yang mereka makan. Seperti orang Eropah berkata, “know your farmer, know your food”. Maka tak heranlah pelanggan ingin tahu dari ladang ternakan mana asal daging kambing, lembu, atau ayam yang anda sajikan untuk mereka atau dari mana sumber sayu-sayuran itu ditanam dan diperolehi.

Industri makanan kini pesat berubah. Makanan “organik” mula ambil tempat dalam industri makanan. Manusia kini lebih takut untuk mati. Takut mati kerana siksa kubur dan Neraka tak mengapa tapi ramai takut mati kerana kekayaan duniawi yang menutup mata dan hati seperti orang celik yang meraba dalam kegelapan. Ada juga segelintir petani yang sanggup mencari kekayaan menggunakan berbagai-bagai kaedah untuk mengaut keuntungan dari hasil tanaman dan juga haiwan ternakan. Berbagai kaedah sains moden digunakan untuk menghasilkan ternakan dan hasil tanaman yang lumayan tanpa memikirkan risiko kepada orang ramai yang memakan daging dan sayur-sayuran mereka. Binatang ternakan disuntik “anti-biotik” dan tanaman sayur-sayuran digunakan seribu satu racun yang telah dilarang seperti racun Lindane dan DDT yang lama telah diharamkan di negara-negera Eropah dan Amerika. Benua Asia menjadi pasaran baru untuk mereka. Daging haiwan ternakan disuntik anti-biotik boleh menyerap pada tubuh badan kita melalui daging haiwan ternakan itu. Kerap kali sayur-sayuran yang di ekspot ke negara Singapura dari negara ini telah diharamkan. Kadang-kala Mamak terfikir juga bila serangga pun tak rela makan sayur-sayuran yang disembur racun bagaimana pula kita memakannya untuk mendapat zat dari sayur-sayuran ini. Racun akan kekal berada pada tubuh badan manusia sehingga lebih 10 tahun lamanya. Tak mustahil trends katering akan berubah kepada “makanan organik’ di masa akan datang.

Di negara kita makanan organik menjadi lebih popular dikalangan golongan elite. Di negara Amerika dan Eropah telah menjadi trend baru dalam industri makanan sejak 1990 lagi. Di Amerika Sijil piawaian organik telah dikeluarkan dibawah akta mengenai makanan organik, “organic Foods production Act (OFPA) di lancarkan pada 1990. Di Malaysia kementerian Pertanian melaksakan pensijilan organik pada 2001 dibawah piawaian Skim Organik Malaysia dibawah Malaysian Standard MS1529:2001. Kini industri organik berkembang pesat di negara kita. Boleh dikatakan setiap pasaraya besar ada bahagian makanan organik. Katerer perlu melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan makanan organik ini untuk menghadapi cabaran baru dalam industri katering moden.

P/S: Mamak mohon maaf kerana dah lama tak buat posting baru. Kedaan kesihatan Mamak yang dah berumur ini tak mengizinkan untuk menulis kerap kali. Pada pengunjung blog ini yang kirim e-mail, mamak harap bersabar dan setiap e-mail anda Mamak cuba balas seberapa segera yang boleh.


Terkejut juga mendengar larangan, “Menjual Nasi Lemak” di kantin sekolah oleh Menteri Kesihatan. Bila masa Nasi Lemak yang resepi makanan terun- temurun Masyarakat Melayu dan juga rakyat tempatan ini menjadi makanan yang mudaratkan bagi kanak-kanak?.  Nasi lemak bukan saja menjadi pilihan utama sarapan pagi yang digemari tetapi di Pulau Pinang ini menjadi makanan ringan tengah malam (supper) untuk masyarakat bebilang kaum. Mamak bukan seorang pakar dalam permakanan tetapi kadangkala rasa geli hati juga kenyataan-kenyataan para pakar dalam kajian makanan yang berkelulusan dari luar negara ini. Pakar-Pakar dalam negara ini seringkali suka menuding tangan kepada makanan kegemaran masyarakat kita seperti Nasi lemak, Teh Tarik, Nasi Kandar, Roti Canai dan yang lain yang menjadi makanan paling diminati. Kenapa mereka ini tidak mengkaji makanan snek barat yang bersarat dengan lemak yang tinggi seperti Burger, Cake, ayam Goreng Segera, mayonis, thousand Islands atau pun makanan ringanuntuk kanak-kanak?. Mayonis seperti semua ketahui dibuat dari Minyak masak dan telur tidak pernah dipersoalkan. Sebenarnya kanak-kanak sekarang lebih suka makan ayam KFC, Burger Macdonald atau keropok-kropok yang iklan di tv dari nasi lemak atau teh tarik ?. Kenapa pilih kasih tentang makanan barat dan makanan tempatan berbedza. Negara beriklim tropika seperti Malaysia yang berkeadaan panas, memerlukan lebih kabohiderat dari keperluan protien di Barat yang beriklim sejuk. Mereka makan gandum dan kita makan nasi. Ia bukan masalah jenis makanan barat atau tempatan tetapi nilai tenaga yang diperlukan tubuh badan berbedza mengikut iklim keadaan sesebuah negara. Apa saja jenis makanan diambil berlebihan dari tenaga keperluan tubuh badan, maka timbullah masalah lemak dan juga kegemukan.

Masalah obeseiti pada kanak-kanak dan remeja ini bukan masalah cuma di negara kita saja kerana makan nasi lemak, makan mee goreng atau kuoy teow goreng. Kanak-kanak di Amerika yang makan keju dan roti tetap akan menghadapi masalah obseiti ini. Di Amerika, kanak-kanak remaja yang lebih berat badan telah meningkat dua kali ganda dari tahun 1970.  15 peratus dari remaja yang berumur 6-19 tahun adalah kumpulan yang mempunyai berat badan yang berlebihan atau obseiti. Jangan cuma pandang pada pemakanan yang diambil kanak-kanak itu tetapi perlu juga kaji berapa banyak kanak-kanak itu menggunakan tenaga (kalori) setiap hari. Cara hidup kanak-kanak tahun 1960 dan 2011 telah banyak berubah. Bila tenaga dari makanan itu tidak digunakan tubuh badan dengan seimbang wujudlah tubuh badan yang berkeadaan bersaiz yang besar (super sizing). Makanan snek ringan (junk food) yang diminati kanak-kanak punyai lebih lemak akan memberi kesan yang buruk kepada kesihatan kanak-kanak tidak dapat perhatian. Secara ‘amnya apabila kanak-kanak mengambil makanan berlebihan tanpa aktiviti fizikal yang aktif  akan mengalami berat badan yang berlebihan (obseiti).

Obseti bermakna lemak di tubuh badan yang berlebihan, perlu ingat tentang obseiti kanak-kanak tidak ada persetujuan yang ‘am mengenai definasi dari pakar-pakar pemakanan untuk menentukan kaedah, ” kanak-kanak digolongkan sebagi kanak-kanak obseiti”. Cara biasa mengukur obseiti kanak-kanak cuma menggunakan kaedah yang diubah-suai BMI (Body mass Index) yang perbandingkan mengikut umur orang dewasa. kanak-kanak yang lebih berat badan amat pengaruhi terhadap kehidupan normal kesihatan dan juga akibatkan emosi sosial dalam kehidupan kanak-kanak yang berobseiti.

Bagaimana ibu-bapa boleh membantu dan menentukan kanak- kanak mengawal berat dan sentiasa berada dalam keadaan sihat?:

  • Semasa kanak-kanak itu bayi lagi, perlu diteknkan ialah susu ibu adalah paling terbaik dan cuba perlambatkan memberi makanan pejal (Solid Food) pada bayi tersebut. Harus ingat susu ibu mencukupi segala zat yang diperlukan oleh bayi untuk membesar secara normal. Kurniaan Allah s.w.t kepada hambanya manusia tidak ternilai atau terhitung. Jangan terperdaya dengan iklan-iklan di kaca tv anda yang diiklankan kononnya susu lembu punyai segala zat untuk bayi itu. Susu lembu cuma untuk anak lembu saja bukan untuk anak manusia. Sekiranya anda tahu rahsia susu ibu masyallah, subahannallah…begitu hebat sekali.
  • Ibu bapa perlu melatih anak-anak dari awal tentang, ” Makanan Kesihatan” (healthy food) seperti membiasakan mereka mengambil makanan yang kurang lemak, kurang garam, dan elakan makan snek ringan (junk food) yang punyai kandungan lemak yang tinggi.
  • Tentukkan kanak-kanak ini mengambil bahagian yang aktif dalam aktiviti fizikal di sekolah atau di luar waktu sekolah pada setiap hari.
  • Waktu menonton t.v atau permainan video perlu dikawal dan pendekan cuma 1 jam sehari sahaja. 
Bagaimana pihak sekolah juga boleh membantu menghadapi obseiti kanak-kanak?.
  • Segala minuman berperisa manis perlu dikurangkan di kantin sekolah. Pili air minuman dingin (water cooler) perlu disediakan di kantin sekolah atau ditempat riadah kanak-kanak. Pihak sekolah boleh dapat berkerjsama dengan PIBG untuk adakan “water cooler”. Water Cooler yang diadakan perlu dipasang penapis air yang bersesuain.
  • Sekiranya air minuman perasa manis perlu dijual,  gula mestilah dikurangkan sedikit demi sedikit sehingga paras 50 peratus.
  • Satu program khas untuk kanak-kanak obseiti perlu diadakan di sekolah dengan kerjasama dengan kementerian kesihatan, pakar pemakanan, pakar counseling kanak-kanak, guru-guru dan PIBG. Dalam program ini, beri tumpuan kepada rekod kurangkan berat badan kanak-kanak yang mengalami maslah berat badan atau sedang berobseiti.
  • Sebelum ini pun Mamak banyak menulis atikal tentang kantin sekolah, pemilihan Katerer untuk kantin sekolah lebih profesional dalam kaedah pemakanan kanak-kanak. Sekolah perlu aturkan menu hidangan di kantin mengikut cadangan program khas untuk mencegah obsieti di kalangan kanak-kanak.
Apakah akan berlaku kepada ummah milinium akan datang dengan di penuhi generasi “obseiti” ini?. Rasulullah s.a.w telah telah banyak meninggalkan amalan-amalan dalam permakanan. Kenapa kita perlu ikut cara pemikiran barat yang cuma berkepentingan untuk manpulasi pasaran perniagaan global untuk kepentingan peribadi mereka. Baca atikal Mamak tentang, “Permakanan dalam Islam” di blog ini.

Di Pulau Pinang cerita telur ayam tiruan ini menjadik topik panas di restoren dan kedai makan. Ramai pengusaha kedai makan ramai yang merungut menu masakan telur tidak lagi dapat sambutan sejak keluar berita telur tiruan ini di media utamma. Kisah telur tiruan bukan cerita baru. Sejak tahun 2009 cerita telur tiruan telah menjadi topik hangat di negara Cina dan negara Singapura. Mamak dengar cerita ini dari pengusaha restoren Cina di Pulau Pinang pada tahun 2008. Pada mulanya Mamak tak percaya dengan cerita ini, mana boleh buat telur palsu?. Tetapi pada tahun lepas mamak sendiri terbeli telur tiruan ini. Tapi sekiranya kita lapurkan, kita bukannya orang terpengaruh dan pihak berkuasa bolh layan orng macam kita ini. Kemungkinan Hamba Allah yang lapurkan tentang telur tiruan ini punyai pengaruh, sebab itulah benda ini jalan. Anda datanglah ke Pulau Pinang, banyak barang tiruan yang dijual dan diedarkan dalam pasaran terbuka seperti, beg, kasut, pakaian, minyak masak, minyak wangi, minyak petrol yang dicampur aduk denga minyak tanah, kandungan gas masak ditipu dalam tong gas masak yang telah sedut keluar. Harga botol gas masak ikut kerajaan tapi berat gas?, sabun basuh yang tiruan, ayam, ikan  yang dicelup bahan pengawit mayat.sampai ayam itu langsung tak rosak berbelas jam dipamirkan tanpa penyejuk beku, sayur yang guna bahan racun serangga yang berlebihan, jadikan bahan pewarna daging yang mcm segar bugar. Apa yang tak ada tiruan?…di Pulau Pinang ini bini tiruan pun ramai tanpa kawalan surat nikah yang sah. Mamak pun tak faham kenapa manusia jadi begini rupa sekarang?. Di mana fungsi dan penguatkuasaan  Jabatan-Jabatan berkenaan yang mengawal bahan makanan ttiruan ini?. Bukankah mereka dibayar gaji oleh rakyat untuk menjaga kebajikan rakyat?. Kerajaan itu bukan kepada rakayat dan untuk rakyat?. Cuab hantar e-mail rungutan ini kepada Jabatan-Jabatan yang berkenaan bertuah kalau dapat jawapan. Buang masa saja. Nasib baik CAP ada di Pulau Pinang yang terajui oleh mamak-mamak Penang ini yang aktif sedikit dalam hal-hal keselamatan permakanan. Lama kelamaan kita akan hasilkan satu generasi yang akan datang penuh dengan masalah kesihatan kronik. Yang paling kita sibuk ialah Halal dan Haram. Halal itu skop yang luas dalam perpektif permakanan Islam bukan sembelih saja tetapi ia merangkumi keselurahan dari penghasilan di ladang sehingga sampai ke dalam mulut orang muslimin.  Muslimin yang sihat akan menghasilkan Ummah yang sihat. Betapa pentingnya tanggung jawab ini kepada seorang muslim.

AL-KISAH TELUR AYAM TIRUAN:

Kulit luar telur ayam tiruan ini diperbuat daripada bahan kimia Kalsium Karbonat. Kuning telur dan putih telur pula diperbuat dari sebatian sodium alum, gelatin, garam makan, dan pewarna tiruan. Cara pembuatan telur tiruan ini, masukkan sodium algi dalam air suam dan campurkanbahan kimia lain untuk membentukan seperti putih telur. Kemudian campurkan gelatin dengan asid benzoic untuk menjadikan putih telur seperti putih telur ori. Kuning telur pula dibentuk dengan campurkan perwarna kuning. Dengan menggunakan garam makan bentukan seperti telur dengan menggunakan acuan telur untuk hasilkan membrane telur. Kulit telur pula diperbuat daripada wax lilin, serbuk gypsum dan kalsium bicarbonate.

 

 

BAGAIMANA MENGENALI TELUR TIRUAN?:

  1. Pegang telur dan rasa kelicinan kulit telur. Permukaan kulit telur tiruan agak kasar.
  2. Apabila kita pecahkan telur tiruan ini dan masukan dalam bekas, putih telur dan kuning akan bercantum disebabkan tindak balas udara ke atas bahan kimia telur tiruan.
  3. Kulit luar telur tiruan ini lebih berkilat dari telur ayam yang asli. Sukar untuk dibezakan ini sekiranya kualiti telur tirun baik.
  4. Apabila telur tiruan digoncang, telur tiruan akan menghasil bunyi kocakan dalam telur seperti telur busuk.
  5. Bila kita menghidu bau telur biasa ia seakan berbau daging ayam yang mentah tetapi telur tiruan tidak akan hasilkan sebarang bau.
  6. Bila menjentik kulit telur asli dengan kuku jari, ia kan bunyi seperti rangup. Kulit Telur Tiruan yang diperbuat dari wax tidak punyai bunyi ini.
  7. Bila goreng mata lembu (kerbau) kuning telur mudah pecah dan putih telur pula mengeluar bunyi meletop dan menghasilkan lompangan udara yang banyak.

Telur tiruan tidak punyai sebarang zat untuk tubuh badan manusia. Tetapi bahan kimia yang digunakan untuk pembuatan tanpa kawalan seperti benzoic acid dan Allum akan memudaratkan kesihatan seperti kerosakan pada hati atau sistem saraf. Pengedaran telur tiruan sukar dibendung kerana pembuatan besar-besaran barang tiruan ini selalunya berlaku di negara jiran. Seperti semua orang tahu, apabila harga sesuatu barang dinaikan dengan sewenang-wenang barangan tiruan yang murah akan mengambil alih pasaran. Ia sama seperti jualan rokok. Persatuan Pengedar telur ayam selama ini hanya bermesyuarat untuk kenaikan harga telur perlu ambil langkah proaktif seperti menurunkan harga telur dibawah par untuk mengekang gejala telur tiruan jika tidak industri telur akan mengalami pukulan hebat dari pengguna dan pengemar telur ayam akan  berhenti dari makan telur ayam. Mamak cuma boleh nasihat, sementara waktu ini berhenti dari makan telur ayam sehingga Persatuan Pengeluar Telur turunkan harga telur dan langkah membendung telur tiruan ini. Kepada penjual telur tiruan janganlah lakukan perkara begini kerana anda atau keluarga anda juga akan termakan telur tiruan ini. Kerajaan patutnya kenakan tindakan maksima kepada penjual-penjual telur tiruan yang laknat ini sebagai pengajaran kepada yang ingin cari untung untuk cepat kaya. Kepada CAP Mamak ucapkan terima kasih kerana bongkar isu ini walau sudah basi.

Telur ayam ini memang tak boleh sangkal salah satu makanan berkhasiat memberi nutrisi dan salah satu makanan yang dianggap sebagai makanan kesihatan yang terbaik untuk tubuh manusia tetapi telur juga ini juga akan memberi kesan sampingan seperti daging, ayam dan ikan sekiranya tidak dikendalikan betul dalam pengendalian dalam masakan. Telur yang segar dari ladang kemungkinan mengandungi bakteria bahaya yang bernama, “salmonella Entertidis” (SE) yang boleh menghasikan  penyakit bersangkutan dengan makanan (Foodborne Ilness). Telur yang digunakan dalam masakan perlu digunakan dengan cara yang betul. Bagaimana bakteria “salmonella” dijangkiti dalam telur?. Bakteria ini selalunya terdapat diluar kulit telur kerana telur yang dikeluarkan oleh ayam ialah sama dengan saluran yang sama dengan keluarnya najis ayam. Dengan sebab inilah telur ayam perlu basuh dan dibersihkan dari sebarang kuman (sanitized) di ladang ternak telur sebelum diedarkan kepada penjual. Malangnya kebanyakan ladang proses telur ayam di negara ini,  tidak lakukan pembasuhan menggunakan bahan pembunuh bakteria. Bakteria ini juga kemungkinan boleh terdapat di dalam atau luar telur. Ayam yang dijangkiti bakteria ini tidak akan memberi kesan kepada ayam tersebut. Bagi suri rumah yang menggunakan telur pastikan telur dibasuh sempurna sebelum digunakan. Pada pengemar yang cari ubat kuat yang dicampur telur mentah kampung awas. Tentukan telur mentah itu dicampur dengan madu asli untuk diminum mentah. Madu punyai nilai anti bakteria yang baik. Wassalam.


Minyak masak dalam perniagaan berunsurkan makanan, terutamanya di negara ini menjadi nadi kepada perniagaan. Mungkin sebab ini minyak masak menjadi barangan dan harga kawalan kerajaan dengan memberikan subsidi untuk minyak masak sehingga 2 billion setahun. Mungkin disebabkan harga yang bersubsidi minyak masak ini lesap dalam pasaran tempatan. Mamak bukan nak sembang pasal kekurangan minyak masak dalam pasaran itu tugas yang menjaga sempadan negara. Apa yang penting bagi peniaga seperti kita ialah bagaimana kita boleh menjimatkan kos perbelanjaan minyak masak dalam perniagaan dan mencari keuntungan dalam perniagaan.  Boleh dikatakan minyak masak adalah salah satu keperluan yang penting dalam setiap masakan di kita.  Masakan yang kita nak bincang ialah Masakan gorengan (deep fry) seperti Goreng Ayam, goreng Ikan atau gorengan yang lain yang menggunakan kuantiti minyak masak. Masalah yang besar peniaga seperti kita hadapi sekarang dari pelangan yang terlalu taksub dengan tiori-tiori dari negara barat yang mengatakan keburukan tentang minyak sawit kita. Ramai pelangan yang terdiri dari golongan intelek yang terlampau belajar tidak mahu makan makanan yang digoreng dengan minyak sawit negara kita. Kononnya minyak kita tak selamat untuk goreng dan rosakan kesihatan. Mereka ini juga menolak makan makanan gorengan di restoren tempatan terutamanya di restoren Nasi Kanadar Nasi kandar dan restoren Melayu. Ada juga golongan ini sempit pemikiran mengatakan Restoren Francais Barat yang dimpot minyak soya atau selain dari minyak sawit digunakan untuk gorengan (deep Fry) mereka.  Ada juga pelangan bertanya kedai mamak ini gunakan minyak jenis apa sebelum memesan ayam goreng. Mamak selalu menjawab sudah tentu minyak zaiton (virgin olive oil) untuk gorengan ayam. Hahahaha!, golongan ini kalau kita nak kata bodoh tapi berpelajaran tinggi, ada yang profesional berjawatan Doktor dan Jurutera. Nak kata apa?. Tak akan Mamak nasi kandar lebih pandai dari mereka?. Maka inilah  sebab Mamak kali ini nak cerita pasal minyak masak dan juga untuk peniaga restoren atau katering memahami serba sedikit sebanyak tentang Minyak Masak ini. Ini mungkin membosankan tetapi kita perlu memahami untuk penjimatan kos minyak masak dalam perniagaan. Topik ini juga amat manfaat bagi suri rumah terlalu rungsing sebab badan mereka semakin bulat.  Persoalan yang biasa di kantin pulak, apakah minyak masak  yang telah gunakan untuk gorengan boleh diguna kembali?. Adakah minyak ini selamat digunakan?. Bagaimana cara yang selamat untuk menyimpan minyak yang telah masak terpakai?. Bagaimana cara goreng yang yang betul?. Macam soalan bermain di kepala kita tentang minyak ini.

SMOKE POINT (TAKAT MULA MINYAK BERASAP).

Berbagai-bagai jenis minyak dan jenama terdapat dalam pasaran. Bermacam-macam iklan semua mengenai  kebaikan minyak keluaran mereka dalam media. Tapi yang mengecewakan kita ialah tiada penerangan mendalam tentang minyak masak yang kita gunakan setiap hari. Ramai di antara kita cuma mengetahui tentang kolestrol yang bersangkut paut dengan “Polyunsaturated Fatty Acid” (PUFA) asid lemak yang dapat meningkatkan kolestrol baik (HD) dalam tubuh badan kita. Pengeluar minyak masing-masing dari Bunga Matahari, Jagung, atau minyak biji kapas. minyak zaiton dengan megahnya mengatakan minyak mereka yang paling terbaik . Memang betul cakap mereka itu, tetapi tahu kah anda bahawa minyak-minyak yang mengandungi PUFA ini punyai kelemahan untuk masakan gorengan (Deep Fry) yang memerlukan suhu yang tinggi dalam proses gorengan. Kelemahan kumpulan minyak ini, bila gunakan minyak-minyak seperti ini untuk gorengan yang bersuhu tinggi akan menghasilkan komponen toksid,  semasa kepanasan minyak masak mencapai suhu “smoke point”. Apa itu “smoke point”?.  Sebelum kita lompat tajuk lain, elok kita memahami apa itu “smoke point” atau pun takat minyak berasap”. Smoke point ialah apa bila minyak dipanaskan dengan suhu yang tinggi, lemak (fatty) dalam minyak masak mulai  pecah kepada “glycerol” dan ia juga membebaskan asid lemak (fatty acid) dan bila asid lemak pecah lagi untuk menghasilkan “acrotein”. Acrotein ini pula bersebati dengan arcolein untuk menghasilkan asap (smoke) yang sangat tidak menyenangkan dan menyebabkan mata kita gatal dan berair apabila terkena asap ini. Sekiranya suhu minyak itu naik lagi atas paras smoke point maka wujudlah “Fire Flash Point” (takat suhu sambar api) untuk menghasilkan api. Api terbentuk dengan sekiranya ada tiga faktor. Bahan Api (minyak, kayu, kertas dll), Oksigen (udara) dan suhu takat sambar api atau flash point. “smoke point”  untuk jenis minyak seperti berikut:

  • Minyak Bunga Matahari 232 darjah C.
  • Minyak Soya 238 darjah C.
  • Minyak sapi 252 darjah C.
  • Minyak Zaitun 191 darjah C.
  • Minyak jagung 232 darjah C.
  • Minyak kelapa 232 darjah C.
  • Minyak Kelapa Sawit 240 darjah C.

Kesimpulannya untuk gorengan (deep fry) yang penting bukanlah jenama minyak atau jenis minyak tetapi smoke point minyak itu. Kita perlu cari minyak yang punyai smoke point yang tinggi. Kalau tidak minyak yang digunakan walau pun tinggi mutu tetapi ia tidak sesuai jenis gorengan yang diperlukan.  Lihat jadual di atas smoke ponit minyak zaiton itu terlalu rendah boleh kah digunakan untuk goreng ayam atau ikan?. Pasti tidak boleh kerana suhu minyak yang diperlukan untuk  gorengan ayam atau ikan adalah 180 -190 darjah C.    Walau pun minyak zaiton dikatakan punyai nilai nutrisi yang tinggi tetapi ia tidak sesuai untuk gorengan. Ia sesuai digunakan tanpa suhu panas. Suri rumah jangan pulak kerana terlalu pening tentang minyak masak dengan baca buku diet, pii goreng ayam guna minyak zaiton. Nanti bukan kalori tubuh badan yang bakar, dapur dan tubuh badan yang terbakar.

Minyak sawit kita amat sesuai untuk goreng dengan suhu panas. Ia juga memiliki kandungan monosaturated dan saturated Fatty Acid yang seimbang. Kalau kedua ini tak seimbang maka minyak jenis ini tidak baik untuk kesihatan. Ia juga di panggil omega 3 dan omega 6.

Faktor- Faktor luaran menyebabkan suhu smoke point minyak masak jatuh rendah:

  1. Mencampur adukan minyak baru dan minyak terpakai.
  2. Suhu memanaskan minyak terlalu tinggi.
  3. Kekerapan minyak diguna pakai.
  4. Penyimpanan minyak terpakai yang salah.
  5. Membiarkan minyak terpakai tidak ditapis dan tidak tutup rapat.

 

CARA-CARA MENGORENG (DEEP FRYING) DENGAN BETUL.

  • Semasa goreng tentukan sentiasa suhu minyak dikekalkan kepada 180-190 darjah C. Semasa goreng ayam atau ikan yang bersalut tepung (bater) dimasukkan dalam minyak yang panas yang bersesuaian, suhu yang panas bersesuain akan cepat membentukan perisai (shield) untuk minyak tidak dapat menyerap ke dalam bahan gorengan yang masih sejuk dan hasil gorengan tidak terlampau berminyak. Isi ayam atau ikan digoreng akan masak melalui cara tidak langsung dari haba minyak tetapipengaliran haba perisai tepung dan bahan di goreng. Dengan ini juga pembaziran minyak boleh jimatkan.
  • Sekiranya minyak tidak cukup panas. Perisai tepung tidak akan terbentuk maka minyak akan sampai kepada isi ayam atau ikan  sebelum lapisan tepung cukup masak (garing) untuk jadikan lapisan yang perisai. Hasil masakan seperti ini terlalu berminyak.
  • Sekiranya anda goreng menggunakan habuk roti (bread crumb) celupkan bahan goreng (ayam) itu didalam telur yang di pukul ringan dan gulingkan kedalam habuk roti (bread crumb) yang telah ditambah garam dan lada (seasoned). Biarkan selama 15-20 mint sebelum mengoreng untuk ia menjadi kering dan bread crumbs melekat pada bahan goreng.
  • Untuk gorengan ayam atau ikan tidak boleh gunakan garam semasa goreng. Garam akan menyebabkan wap air wujud dipermukaan bahan gorengan dan menyebabkan gorengan anda meletup. Garam halus boleh taburkan sedikit semasa hidangan telah goreng (tapi payah stail kita). Goreng Ikan keli perlu awas!. Ada yang jadi buta kerana goreng ikan keli ini.
  • Sekiranya ingin goreng Fries kentang (French Fries), goreng terus dari keluarkan dari peti sejuk (masih keras lagi). Ini akan mengurangkan penyerapan minyak dan French Fries menjadi rangup.
  • Elakan gorengan yang terlalu banyak dalam satu masa. Ini akan menyebabkan suhu minyak akan menurun mendadak.
  • Sekiranya minyak terlalu panas tambahkan minyak yang baru untuk mengawal suhu minyak.
  • Keperluan sukatan minyak untuk gorengan  ialah 1 isi padu bahan gorengan bersamaan dengan 6 isipadu minyak. 1:6.

Minyak sebelum gorengan perlu dipanaskan dahulu sebelum gorengan dilakukan dengan 7-8 darjah C lebih rendah dari suhu gorengan yang dikehendaki.

 

TANDA-TANDA MINYAK TERPAKAI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN.

  • Minyak bertukar warna menjadi kehitaman.
  • Kepekatan minyak bertambah dari biasa.
  • Minyak terpakai yang disimpan mendapati terdapat bendasing yang terapung atau membentuk lapisan di permukaan minyak.
  • Apabila minyak gorengan telah mengelurkan asap atau minyak yang telah terbakar.
  • Sekiranya minyak berbau yang tidak menyenangkan atau masih berbau dari bahan gorengan yang lepas.

 

CARA MEMANJANGKAN HAYAT MINYAK MASAK:

  • Hayat minyak masak terpakai akanmenjadi pendek bila anda suka memansakan minyak untuk masa yang panjang. Apabila anda mula goreng jangan biarkan minyak itu panas tanpa bahan gorengan. Masa selingan gorengan perlu cepat dan jangan biarkan minyak panas terlalu lama tanpa gorengan. Selesai gorengan cepat padamkan apai dapur dan sejukan minyak.
  • Dapatkan jangka suhu untuk Deep Fry. Jangka suhu ini akan banyak membantu anda semasa gorengan dan menjimatkan masa gorengan dan kegunaan minyak.
  • Semasa gorengan dikeluarkan untuk masukkan kembali bahan gorengan, pastikan tapis minyak gorenag terdahulu dengan menggunakan penapis tangan yang mudah. Ia tidak mahal tetapi akan menjadikan minyak gorengan anda sentiasa bersih.
  • Apabila minyak masak telah sejuk dan selamat untuk ditapis, tapiskan minyak telah gunakan dengan penapis kantung teh atau kain nipis. Anda juga boleh dapat kertas turap yang berkon untuk tujuan ini. Jangan masukan dalam minyak baru.
  • Gunakan kembali bekas minyak dan tuangkan minyak terpakai kedalam. Tentukan ia ditutup rapat dan kalu boleh simpan di peti sejuk anda sebelum digunakan. Ia menjadi beku tidak mengapa. Apa di keluarkan dan dibiarkan dalam udara biasa ia akan cair cepat.

Nota: Nasihat Mamak Haji tentang minyak ini satu saja…jangan beli minyak murah dibungkuskan dalam beg plastik walau pun ia murah tetapi kuatiri minyak lama digunakan tidak pasti.bercampur dengan minyak baru. Kedua minyak ini tidak sesuai untuk menyimpan dan semasa gunakan banyak minyak tertinggal dalam eg palstik itu. Kadangkala timbangan 1 kg amat meragukan. Gunakan minyak 5 kg dalam botol. Ia bermutu dan cuma harganya beberapa sen lebih. Mungkin post akan datang Mamak tulis tentang ” Greese Trap” dan atau perangkap minyak yang perlu ada pada setiap restoren.  Pada yang mintak resepi itu sabar dulu. Mamak tetap akan posting resepi yang anda semua mintak itu…wassalam.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,532,151 hits
Julai 2014
I S R K J S A
« Jun    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 450 other followers