PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Pengurusan Kantin & Restoren’ Category


Mamak haji ingin terangkan sedikit pengetahuan menegenai sains masakan asas dengan cara yang paling mudah untuk anda semua memahami. Tentang kegunaan Yis, Baking Powder atau serbuk penaik dan Baking Soda.

Ketiga-tiga bahan ini di gunakan dalan tepung gandum. Sebelum kenal dengan bahan-bahan penegembangan ini, kita kena faham tentang apa itu tepung gandum?. Apa sifatnya?. Biji gandum yang tepung itu ada tiga jenis: 1. Gandum lembut – digunakan untuk roti dan batters 2. Gandum keras – digunakan untuk roti yang gunakan telur dan yis 3. Drum – terkeras, digunakan buat pasta.

Jenis-jenis tepung gandum untuk masak –

*Tepung serba-guna (all purpose flour) biasanya digunakan kebanyakan resepi dan memekat sup dan sos barat. Kandungan protein 10 – 12%.

*Tepung Roti (Bread Flour) peratus kandungan protein 12 – 14%. kandungan gluten yang tinggi.

*Tepung Kek 6-8% protein kandungan gluten yang paling rendah. *Tepung seminola/Durum – kandungan gluten yang paling tinggi. Setiap jenis tepung mempunyai ciri dan sifat yang berlainan. Apa yang di maksudkan dengan “gluten”?.


Gluten bermakna –  protein yang panjang dan paling besar yang mengandungi atom sulfur (belerang). Protein yang bergulung antara satu sama lain dengan bantuan atom belerang. Protein ini boleh bergerak dengan mudah dibantu oleh Gliadins yang bertindak sebagai pelincir diantara dua protein ini. Dengan sebab ini gluten digelar, “urat tepung”. Gluten juga bantu simpan udara di dalam roti dan doh.

Sekarang Anda dapat jawapan, kenapa tepung untuk roti canai itu perlu di uli betul?. Bila kita lakukan ulian sebenarnya kita pindahkan atom belerang (sulfur) ke penghujung rantaian protein dengan ini tepung jadi lebih kental dan berelastik. mcm Lastiklah tu.  Lagi lama kita uli  lagilah jadi elastik tepung itu..maka bila ia ditebar ia tak akan koyak dan mudah untuk kembang. Hasil roti bertambah sedap. Taiap bahan tambahan didlam doh ada fungsinya seperti:

  • Garam – Apa fungsi di dalam doh tepung? – garam membantu rangkaian gluten dengan merapatkan kedua-dua protein tepung yang panjang dan yang besar.
  • Gula – membantu untuk hadkan aktivit gluten dalam doh.
  • Minyak atau Butter _ melemahkan kekuatan bonding antara gluten. Senang cerita melembutkan doh.

Ok kita pergi kepada bahan leavening atau bahan pengembangan tepung dan hasil gorengan kita menjadi ringan. Bahan mana satu yang perlu digunakan Yis atau soda atau baking powder..sebelum kita buat keputusan, kita kena tahu sifat ketiga-tiga bahan ini. Tanpa mengetahui sifatnya, kita tidak boleh meraba untuk dapatkan keputusan baik.

1. Pengenalan kepada Yis:
Yis adalah kulat..kulat adalah tumbuhan yang hidup. Ingat ini. Sebenarnya menggunakan yis dalam tepung untuk masakan kita sebenarnya hidupkan yis atau di gelar proses fermentasi. Yis sebenarnya akan gunakan kabohiderat (gula) dalam tepung dan membebaskan gas karbon dioksida. Karbon dioksida yang dibebaskan yis akan meninggalkan ruang udara dalam doh atau tepung. Ruang ini yang menjadikan tekstur kueh atau roti kita ringan. Bila yis gunakan gula dalam tepung, gula akan bertukar menjadi alkohol. Alkohol inilah memberikan kesedpan kueh atau roti kita. Tapi jangan fikir sangat pasal alkohol ini, kerana bila kenakan haba panas dalam oven atau goreng alkohol ini akan sejat dan hilang dalam makanan itu.
Yis untuk hidup perlukan gula atau kanji untuk hidup dan akan biak cepat. mka dengan sebab inilah bila guna yis disarankan ambil sebuah bekas masukkan yis + gula dan sedikit air suam dan bancuh. Bila selepas 10 minit anda akan perolehi cecair air berbuih, maka cecair ini lah perlu masukkan dalam tepung dan di bancuh dan peram. Ini seperti kita beri booster pada yis supaya doh kita cepat kembang elok.

Seperti mamak haji katakan yis ini satu tumbuhan hidup maka ia perlukan keadaan sekeliling yang lembab dan suhu yang terbaik ia itu suhu di antara 42C – 46C. jadi anda dah tahu kenapa bancuhan itu kita gunakan air suam. Suhu yang terbaik gunakan yis untuk buah doh atau bancuhan dalam suhu sekeliling 26C – 35C darjah, Maknanya waktu pagi sejuk tidak sesuai.Yis tidak akan membiak dengan baik. kalau air panas suhunya tinggi dari 60C darjah Yis akan mati. Ok faham yea, kalau kita gunakan yis sebagai pembangkit kueh tidak boleh gunakan air didih untuk bancuhan tepung bertujuan melembutkan kueh cucur anda.

2. Baking Powder:

Perbedzaan di antara baking powder dan baking soda sebenarnya tak ada perbedzaan banyak. cuma kedua-duanya bertindak balas dengan menghasilkan gas karbon dioksida yang menyebabkan doh atau adunan kembang naik. Cuma baking soda ialah sodium bicarbonate tulin tetapi baking powder adalah campuran baking soda dan cream of tartar yang asid dan bahan kekeringan seperti tepung jagung atau beras. Maka perlu faham ialah baking powder cuma perlukan air atau kelembaban udara untuk bertindak balas. Dengan sebab inilah bila anda gunakan baking powder cepat tutup tudung dan simpan. Kalau tak pakai )stok lama) perlu di uji dulu sebelum menggunakan. Ujian seperti ini: Ambil satu sudu kecil baking powder dan masukkan dalam 1/3 cawan air panas. Campuran perlu keluarkan bueh yang seperti mendidih sikit..kalau buehnya sedikit saja baking powder anda telah rosak. Jangan gunakan nanti hasilnya leper saja..jgn mengadu resepi orang bagi salah..salah ialah baking powder anda gunakan dalam bahan kek itu dah rosak.
Anda tahu kegunaan baking powder adalah tindakan kimia yang segera, maka anda tidak boleh peram bagi baking powder anda telah bebaskan gas kesemuanya sia-sia dalam buat doh, Tip keempat: Bila gunakan baking powder cepat goreng cucur anda.
Baking powder ini ada dua jenis satu single action dna satu lagi double action. Double action ini bila kenakan kepanasan seperti baking atau goreng akan bertindak balas lagi untuk keluarkan gas.

3. Baking Soda:

Kita sambung sikit saja tentang baking soda…Seperti mamak haji katakan baking soda ialah sodium bbicarbonate yang tulin. Bahan kimia ini adalah alkali. Seperti kita belajar di sekolah setiap bahan alkali yang bertindak dengan asid akan hasilkan gas karbon dioksida..karbon dioksida inilah akan mengembangkan kek atau kueh anda. Seperti baking powder dua bahan asid dan alkali telah sedia ada cuma perlukan air untuk bertindak balas. Tapi bagaimana pula baking soda ini?..dia ini perlukan keadaan asid untuk bertindak balas. Maka keadaan reaksi dan hasilan gas tergantung pada bahan asid yang kita gunakan…jadi dalam cucur jagung mana kita nak cari asid..boleh kah kita guna soda ini?..sekarang anda dah tahukan..bila guna soda tanpa perantara asid..maka datanglah serbuk krim of tartar. atau yogurt atau krim.dah anda dapat tau sendiri sekarang jawapan.
Untuk ujian soda ok tak ok…ambil setengah sudu kecil soda..dan titiskan air limau atau cuka satu atau dua titik..anda boleh luhat tindak balas kimia..kalu tak maka soda anda telah rosak. Orang suka guna soda kerana ruang atau gas yang dihasilkan oleh soda lebih banyak dari baking powder..dan ruang udara terbentuk dalam adunan atau doh lebih baik dan kental dari yis..tapi ia tidak gemari kerana berupaya tukar warna tepung dan bau yg tidak menyenangkan.

Soalan: ada sahabat bertanya, “mamak haji lupa tulis tentang kegunaan baking soda..betul juga. Mamak Haji berikan sedikit pencernahan tentang baking soda ini:
Baking soda ini sama seperti baking powder fungsinya memberi pengembangan dalam menghasilkan roti, kueh dan lain-lain bahan masak seperti goreng ayam bersalut tepung seperti kfc. Perbedzaan di antara baking powder dengan baking soda..baking soda menghasilkan pengembangan yang lebih dan ruang udara yang besar dari baking powder. Baking soda juga kembang semua hala, tetapi baking powder cuma mengembang naik ke atas saja. Kalu anda ingin ruang rongga besar dalam kuih seperti kueh anda pilih baking soda. Kalau nak yang halus pilih baking powder. Kalau anda pilih yis untuk kembangan lebih besar terpulang. Tapi perlu ingat..pengembangan besar dengan rongga udara besar tak boleh kekalkan masa kueh anda sejuk..maka anda kena ada baking powder juga membantu wjudkan rongga kecil untuk bertahan rongga-rongga udara besar itu semasa kueh anda sejuk nanti. Jadi anda pilih lah bahan pengembangan yang sesuai untuk kuih anda. Tetapi jangan pilih yang salah.


NASI GORENG TOM YAM

NASI GORENG TOM YAM

BAHAN-BAHAN:
– 3 cawan nasi. (sila baca penyediaan nasi goreng posting mamak haji).
– 5 tangkai cili kering.
– 4 – 6 cili padi merah.
– 2 sudu besar serai dihiris. Ambil bahagian putih saja.
– 2 sudu besar lengkuas dihiris.
– 4 helai daun limau purut, dibuang tulang tengah dan dihiris.
– 2 sudu pes Nam Prik (sila baca posting mamak haji cara penyediaan).
– 1 biji bawang labu besar dihiris halus.
– 1/2 cawan sayuran anda suka..lada bengala hijau dipotong dadu.
– 2 sudu besar sos ikan.
– 2 sudu besar jus limau nipis.
– 1 cawan isi daging dipotong kiub/ isi udang yang telah buang garis hitam di tengah.
– 3 sudu besar minyak masak.
– sedikit daun ketumbar, tomato, dan hirisan timun untuk hiasan.

CARA MENYEDIAKAN:
1. Cara menyediakan pes cili – kerat serong cili, rebus selama 10 minit. Bila sejuk, perah cili untu keluarkan air. Tumbuk cili ini bersama dengan cili api.
2. Panaskan minyak, masukan pes cili yang telah sediakan, Nam Prik Pao, serai, lengkuas, daun limau purut dan goreng sekejap. Masukkan bawang hiris. Goreng layu bawang. Masukan sayuran goreng selama 3-4 minit.
3. Masukkan udang segar atau daging ayam dan goreng dengan api kecil. Goreng hingga masak 3/4.
4. Masukkan nasi dan besarkan sedikit api dapur. Masukkan sos ikan untuk keasinan. Jika kurang tambahkan 1/2 sudu kecil lagi sos ikan. Di akhir gorengan masukkan jus limau nipis. Goreng 1-2 minit..angkat dan hidangkan.


The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2013 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

The Louvre Museum has 8.5 million visitors per year. This blog was viewed about 740,000 times in 2013. If it were an exhibit at the Louvre Museum, it would take about 32 days for that many people to see it.

Click here to see the complete report.


OLYMPUS DIGITAL CAMERAAYAM MASAK MALAYA VERSI MAMAK HAJI (10-12 ORANG).
Bahan-bahan:
1 ekor ayam potong 16.
6 batang serai – 4 btg dihiris halus dan kisar. 2 btg lagi di ketuk.*
2 biji bawang labu merah sederhana besar.*
1 biji bawang dipotong hiris untuk menumis.
5 ulas bwg putih.*
15 tangkai cili kering cari haq kerinting. rebus .*
1 inci lengkuas.*
1 inci kunyit hidup.*
2 keping asam keping.
1 sudu besar serbuk ketumbar (gunakan serbuk ketumbar yang anda telah sediakan).
1 sudu kecil serbuk jintan putih.
1/2 sudu kecil garam masala.
1 cawan santan pekat atau susu sejat.
1 btg kulit kayu manis, 7 biji cengkih, 3- 4 buah pelaga, 2 bunga lawang.
garam dan gula pasir secukup rasa.
minyak untuk menumis
Cara-cara
1. Lumur ayam dengan garam dan kunyit dan goreng separuh masak.
2. Kisar semua bahan-bahan bertanda *. Jadikan pes.
3. Masukkan minyak, bila panas masukkan hirisan bawang diikuti dengan rempah 4 sekawan (kayu manis, cengkih, pelaga dan lawang).
4. Rempah keluarkan aromanya, masukkan pes kisaran. Biarkan sedikit garing, masukkan ayam, serai dan asam keping.
5. Masukkan serbuk ketumbar, serbuk jintan putih dan garam masala. Biarkan goreng sehingga kering dan naik minyak.
6. Perlahankan api dapur, masukkan santan pekat. Kacau rata. Bila sambal anda mula mendidih, masukkan gula, garam dan serbuk perasa.
7. Masakan anda telah siap, hidangkan dengan daun pudina atau daun ketumbar dan bawang goreng dan buah jagus. Sesuai makan dengan nasi putih dan terbaik dengan nasi lemak (sebab itu mamak haji potong ayam seekor 16)


CARA MAKAN ORANG HINDU

CARA MAKAN ORANG HINDU

SOALAN: UNCLE MAMAK HAJI KENAPA ORANG INDIA PUN GUNA JARI JUGAK UNTUK MAKAN?. – Sheila Mani dari KL.

Bila mamak haji tulis mengenai jamu makanan dengan tangan mengikut sunnah Nabi Mohammad SAW ..ada sahabat Fb dari Agama Hindu pulak hantar pm bertanya..”kenapa pulak orang India pun perlu dan dilatih makan dengan tangan”. Adehhh pening kepala dibuatnya. Ini kerana hal makan kena jawab juga soalan sahabat ini..nasib baik tak tanya bagaimana susun makanan dalam, “thali”, Thali sejenis pingan makan yang besar hampir 18″ diperbuat dari stainless digunakan untuk hidangkan segala jenis makanan dalam satu pinggan mengikut sebuah jam. Contohnya, seperti garam diletakan pada 12:00, sebelah kiri garam pulak diletak chutney atau jeruk limau nipis dan di sebelah kanan pulak sayur-sayuran dan seterusnya. Bagi orang India makan di atas daun pisang pun ada tata-susila dan caranya, seperti basahkan dulu daun pisang sebelum dihidangkan lauk pauk. Dan susunan makanan akan ikut urutan sistem ,” Thali ” juga.

FUNGSI TANGAN SECARA ROHANI:
Tangan bukan saja digunakan sebagai organ untuk pergerakan tetapi tangan juga berkait rapat dengan “kerohanian” manusia. Dengan itu kita gunakan tangan untuk bersalam untuk mengeratkan siratul rahim..kenapa kita bersalam..kenapa perlu makan menggunakan tangan?. dalam kajian sains ayurvedic atau cara pengubatan ayurvedic yang berasal dari India beribu tahun dahulu mengatakan, tangan bertindak sebagai “pengalir/ conduit ” bagi lima elemen dalam tubuh badan yang menghubungi alam semesta. Ibu Jari mewakili – Alam semesta , Jari penunjuk mewakili – Bumi, jari hantu (tengah) mewakili Api, jari cincin mewakili – Udara dan jari keliking mewakili – Air. Maka kelima-lima tenaga ini alirkan kepada makanan yang kita makan dengan tangan dan serentak menghidupkan panca- indera kita lihat, hidu, dengar, rasa dan sentuhan untuk merasa makanan ini. Jadi dlm hidangan thalu diasingkan rasa makanan supaya mendapat tenaga maksima untuk tubuh badan. Hebat kurnia Allah SWT untuk Manusia dengan sebab itu jangan lupa baca “Bismillah” sebelum makan dan “alhamdulillah” sesudah makan..jadilah kita manusia yang sentiasa bersyukur…Subahana Allah.


Sotong Kangkong

Sotong Kangkong

RESEPI SOTONG KANGKONG:
Resepi ini tidak menyentuh peribadi sesiapa yea..kebetulan ada sahabat yang bergelar, “sotong kicap”, minta resepi sotong kangkong ini yang mana terkenal di kalangan orang Cina di Pulau Pinang. Sotong kangkong ini resepi org cina yang digelar, “Ju Her Eng Chai” ..“ju her”  bermakna  Sotong, “Eng Chai”, bermakna pulak Kangkong.

Cara buat Sotong Rendam:

1. Sotong kering direndam semalaman dengan air biasa.
2. Pada esoknya, tukar air rendaman sotong dengan air ais yang ditambah dengan 1 sudu besar baking powder dan 1 sudu besar serbuk soda masakan.
3. Apabila sotong kering anda bertukar saiz dua kali dari saiz asal ia bermakna sotong kembang anda telah sedia.
4. Keluarkan sotong, buang airnya dan diganti dengan air baru. Biarkan sotong kembang ini berada dalam rendaman air.
5. Setiap 2 jam tukar airnya untuk hilangkan bahan kimia yang diguna rendam. Sebenarnya ini adalah cara paling paling selamat mamak haji berikan.

Mereka jual diluar sana itu gunakan bahan kimia, “borax” sejenis bahan kimia yang tinggi alkali yang orang cina gelarkan, “Pangsah”. Bahan kimia ini kebanyakan negara telah haramkan dalam masakan. Namun Mamak Haji tidak tahu adakah di negara ini diharamkan atau sebaliknya. bahan kimia Borax ini senang diperolehi dari kedai ubat Cina tradisional. Tukang masak keturunan Cina gemar gunakan ia sebagai pelembut daging. Maka jangan heranlah sekiranya ada kawan cina anda mengatakan daging lembu boleh di siatkan dengan chopstick saja dalam masakan ‘ala Cina. Mamak haji sarankan lebih selamat gunakan bahan yang mamak haji berikan di atas tapi hasilnya tak semolek gunakan “borax”. Untuk permulaan Cuba dalam kuatiti kecil. Sotong kembang boleh gunakan direndam dgn air abu (lye water) tetapi ia sangat corrosive (bersifat penghakis). Ada juga yang gunakan air abu pekat sedikit dan bila gunakannya ia perlu basuh sotong yang kembang itu dalam bekas air yg besar. Ini sajalah mamak haji tau. Untuk buat sotong kembang perlu ada kemahiran dan keselamatan menggunakan bahan corrosive ini adalah bahaya kepada keselamatan diri dan kalau boleh elakan.

RESEPI SOTONG KANGKONG – PENYEDIAAN SOS DAN HIDANGAN:
BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:
– 250gm sotong kembang.
– 1 cekak kangkung yang telah basuh dan bersihkan.
Cara Penyediaan: Celurkan kedua dalam air mendidih selama 2-3 minit dan celurkan kembali dalam air sejuk supaya haba dapat dihilangkan. Toskan dan potong ikut size yang anda suka. Sotong jangan masak lama yea..nanti jadi liat seperti tayar good year.

PENYEDIAAN SOS:

  •  4 sudu besar sos Hoi Sin”.
  •  3 sudu besar pes otak udang/ petis yang berwarna kehitaman.
  • 2 sudu kecil sambal belacan (biasa kita buat).
  • 1 sudu kecil gula.
  • 1 biji limau kasturi – perahan airnya.

Cara menyediakan: Adunkan semua bahan-bahan itu jadikan pes.

Bahan untuk hiasan hidangan:

  • 1 sudu kecil bijan yang goreng kering.
  • 1 sudu besar kacang goreng tumbuk kasar.

NotA:
1. 610. HOISIN SAUCE HALAL – BRAND NAME: – MAKER: HAIS FOOD (M) SDN BHD.
2. 611. HOISIN SAUCE HALAL – BRAND NAME : DIM SUM. MAKER: KIAN GUAN SAUCE INDUSTRY SDN.BHD.
http://www.halal.gov.my/ehalal/directory_standalone.php?ty=directory&type=P&cari=sos&page=31


ayam masak kuziResepi ayam masakan kuzi ini sebenarnya resepi istimewa orang Kelantan..walau pun masakan ini gunakan rempah seperti ayam masak korma. Asal resepi ini menggunakan saffron atau dalam bahasa melayu dikenali sebagai koma-koma atau zafron sebagai mewarnai merah masakan. saffron ini sangat mahal oleh itu lama-kelaman resepi kuzi ini berubah berbagai-bagai versi. Asal resepi ini dari siri resepi “Munghal” shashi kurun ke-16 yang digelar, “kurzi” atau korma berlemak. Resepi asalnya ialah gunakan kambing yang di isi nasi berempah ke dalam rongga perut kambing yang telah dibersihkan. Mamak haji pernah masak lauk ini..tetapi tidak ada gambarnya. Cuma mamak haji ada cara memasak dan juga cara penyediaan rempah untuk masakkan ayam kuzi ini. Kalau ada yang minat insyallah mamak haji menulis cara menyediakan resepi rempah dan juga resepi masakkan sekali…

RESEPI: AYAM MASAK KUZI.

Bahan-Bahan  Perlukan:

  • 1 ekor ayam 1.5kg – 1.8kg – dipotong 12 bahagian.
  • Sedikit saffron.
  • 1 sudu besar pes halia bawang putih.
  • 600gm bawang merah kecil dihiris halus dan digoreng garing..
  • 1 tin susu sejat.
  • 1/4 cawan buah badam direbus, dibuang kulit.
  • 1/4 cawan biji janggus dihiris panjang, digoreng dgn minyak sapi
  • 60 gm kismis hitam.
  • 50gm biji janggus, digoreng dengan minyak sapi.
  • 2 sudu besar minyak sapi.
  • 1 biji bawang besar di hiris halus.
  • 1 cawan air atau seperti kepekatan kuah yang anda kehendaki
  • garam dan gula secukup rasa.

Penyediaan Rempah Kuzi:

  • 1 sudu besar biji ketumbar.
  • 1 sudu kecil biji jintan manis.
  • 1 sudu kecil jintan putih.
  • 1/2 sudu kecil biji lada putih.
  • 1/2 sudu halia kering.
  • 1/4 sudu kecil kayu manis.
  • 1/2 sudu serbuk kunyit.

Cara-cara penyediaan rempah kuzi:

1. Sagai ketumbar, jintan manis, jintan putih, lada putih, cincang dulu halia kering, dan tumbuk kayu manis. Kisar halus  kesemua rempah-rempah ini dan gaulkan dengan serbuk kunyit.

CARA MEMASAK:

1. Larutkan saffron dalam satu sudu kecil air. Lumurkan saffron pada seluruh ketulan ayam dan peramkan 1 sudu pes halia bawang putih dan sedikit garam.

2. Kisaran rempah bersama bawang goreng dimasukkan dalam bekas susu sejat.

3. Masukkan minyak sapi dalam kuali dengan sedikit minyak masak, bila panas gorengkan ketulan ayam sehinnga permukaan ayam garing sedikit selama 15 minit. Angkat ketulan ayam.

4. Goreng bawang dalam minyak gorenga ayam tadi. Bila bawang gorengan mula bertukar warna kepada kuning keemasan masukan susu yang telah adunkan bawang dan juga rempah. Masukan pes buah badam yang telah dikisar. Tambah garam dan gula secukup.

5. Masukkan ketulan ayam, buah kismis dan masaka sehingga kuahnya pekat. Sekiranya kuah terpekat anda boleh tambahkan air untuk cairkan sedikit. Hidangkan dengan ditabur buah janggus. Selamat mencuba. Dalam resepi ada juga tumbuk bawang goreng halus dan masukkan 1 botol sos tomato sebotol. Selamat mencuba.


LASAGNE

RESEPI LASAGNA DAGING

Bahan utama ialah kepingan Lasagna segera. Celupkan dlm air sebelum digunakan. Dlm buat lasagna ini ada dua sos yg penting. Sos putih yg digunkan utk melekatkan kepingan dan juga sos merah yg dikatakan inti mcm sanwich. Sos merah biasa boleh buat dgn daging cincang (beli yg dah siap pun boleh) atau pun dgn daging ayam cincang. Sos merah ini kita boleh gunakan sos pasta berjenama ‘prego’ atau pun ikut style mamak haji guna tomato puri dan sos cili saja.

BAHAN-BAHAN: Buat Inti Merah.

  • 600gm daging cincang (MH guna Azmy).
  • 1 tin cendawan butang dlm tin (MH tak guna kerana anak-anak tak suka).
  • 1 biji bawang labu kuning diptg dadu (Mat salleh suka bawang ini).
  • 3 ulas bawang putih diketuk dan cincang halus.
  • 1 sudu besar (tbsp) butter dan 1/2 sudu besar minyak masak..takut butter terbakar pulak nanti.
  • 1 sudu besar keju Mozarella bagi wangi sikit.
  • 1/2 sudu kecil (tsp) lada hitam kasar.
  • 1/2 sudu kecil serbuk oregano kering..MH pakai herba thymine kering/jemuju je dari baki buat muruku.

CARA-CARA MEMBUAT SOS:

1.Mcm biasa panaskan kuali, masukan minyak lepas itu butter. Minyak untuk mengelakan butter terbakar dari pengelaman guna minyak sapi.

2. Masukkan bawang putih diikuti dgn bawang dan tumis layu saja. Masakan mat salleh tak garing cuma layukan saja.

3. Masukkan daging cincang, mcm biasa goreng sehingga air daging hilang dan timbul minyak daging dari lemak daging. MH borink dgn daging cincang ready made ini pasal tipu dibuatbdgn 1/4 bhg. lemak daging. Kalau boleh buang sedikit minyaknya. Hindarkan minyak berlebihan.

4. Bila daging cincang agak masak tuang tomato puri dan cili sos.

5. Kalau nak pakai cendawang masukan. Masukan lada hitam dan serbuk oregano dan garam secukup rasa. Bila masak agak pekat dan ketepikan.

CARA-CARA BUAT SOS PUTIH:

BAHAN-BAHAN:

  • 2 sudu besar (tbsp) butter dan sedikit minyak masak.
  • 2 sudu besar tepung gandum.
  • 3 kpg Cheese.
  • 250 ml susu penuh krim dutch lady.
  • Garam secukup rasa.

CARA-CARA MEMBUAT SOS PUTIH.

1. Panaskan kuali dgn api sederhana, masukan butter dan minyak masak. Bila butter naik panas, masukkan tepung sedikit demi sedikit. Cara ini utk hilangkan bau tepung je.

2. Masukkan susu dan kacau sebati. Masukkan cheese dan kacau sebati sehingga cheese cair. Masukkan garam secukup rasa.

3. Kacau sehingga sos jadi pekat. Sekiranya pekat sgt, tambahkan susu lagi dan kacau.

4. Angkat dari dapur dan tepikan.

Cara lapik lasagna:

1. Loyang empat segi yg bersesuain, bubuh sedikit butter. Susunkan lapisan terbawah ini dgn kepingan lasagna yg telah celup air. Susunkan rapat-rapat. Potong ikut size loyang anda.

2. Ratakan sos merah dan selepas itu tuangkan pula sos putih.

3. Taburkan Parmesan dan keju mozerella diats sos putih tadi.

4. Ulang balik cara yg sama sehingga tiga lapisan..Ingat ye last sekali mesti cuma sos putih dan morzerella cheese yg di taburkan lagi banyak lagi best.

5. Panaskan oven dulu pada 180C dan bakar selama 40 minit. Keluarkan dan sejukan dulu sebelum potong. Dah siap Lasagna Daging anda ..selamat mencuba

Label:

Salam, lama tak posting kat blog, sibuk dengan Facebook saja. Banyak e-mail mamak haji tak sempat nak balas. Biasanya dalam bulan puasa mamak haji akan berehat sebulan untuk lakukan ibadah bulan ramadhan kerana takut tahun depan tak sempat lagi dah. Mamak Haji cuba tumpukan semua soalan e-mail akan dijawab sebelum bulan ramadhan bermula. Terutama sekali tentang resepi untuk berniaga dalam bulan puasa ini. Mamak Haji tengah persiapkan, harap saudara yang bertanya bersabar dan beri mamak haji sedikit masa . Insyallah dalam minggu ini mamak haji bereskan janji.

Ini soalan: Assalamualaikum. Saya ingin meminta pendapat tuan haji, saya ingin membeli perniagaan restoran sediada dengan harga rm50 000 , pertanyaan saya adakah ianya berbaloi kerna tuan kedai menjanjikan untuk memberi pekerja dan segala peralatan di dalam restorannya, tetapi saya dengar2 pekerja beliau tidak mahu tukar majkan dan berpakat untuk berhenti kerja. Keadaan restoran boleh dinilaikan hanya 60% dari segi kualiti rupa. Saya ingin pendapat dari tuan haji

Tajuk soalan di atas ini seringkali mamak haji terima e-mail.  Perkara ini terlalu serius bukan boleh nasihat cincai saja. Mamak Haji  yang cakap pandai pun terkena juga satu masa dulu. Bolehkah saya membeli restoren sedia ada?. Membeli restoren yg sedia ada, banyak memberi kelebihan. Cuba anda bayangkan sekiranya anda ingin membuka sebuah restoren baru, perlukan masa yang panjang untuk mengkaji, menganalisa, merancang, mereka bentuk kerja dalaman, membuat strategi pemasaran untuk majukan perniagaan. Anda juga perlu dapatkan lokasi perniagaan, mencari pembekal barangan catuan kering dan basah, mendapatkan peralatan restoren, yang paling pening dapatkan lesen perniagaan dan permit dari Majlis Kerajaan tempatan yang paling bosan. Semua masalah yang mamak haji sebutkan di atas ini akan selesai bila mana anda membeli sebuah perniagaan restoren yang sedia ada.  Sebagai bonus dari membeli perniagaan sedia ada anda juga akan dapat pekerja restoren yang berpengalaman dan juga mahir. Dalam pada itu anda juga memperolehi rekod untung rugi yang masa lampau di mana anda boleh selidik dan perbetulkan pendapatan dan perbelanjaan anda. Bukan mudah bagi kita untuk keluarkan menu masakan harian tanpa melalui pengalaman. Paling terbaik sekiranya membeli perniagaan sedia ada ialah tentang “cash flow” atau aliran tunai yang segera kerana anda mungkin punyai pelangan tetap. kalau restoren itu mempunyai reputasi, anda tidak perlu lagi memikirkan tentang pelangan dan juga untuk memasarkan nama restoren anda.

Tadi mamak haji bagi anda seronok, selalunya kita ceritakan kebaikan dulu sebelum keburukan. Sebab itulah kita perlu dahulukan kaki kanan ini untuk perkara baik, kaki kiri pulak untuk perkara buruk. Sekiranya anda melangkah masuk kedalam restoren itu kaki kanan syukran alhamdulillah, tapi bagaimana pula anda terlangkah masuk dengan kaki kiri?. Anda juga perlu fikir utk menghadapi sebarang risiko seperti sekiranya restoren itu mempunyai reputasi yg buruk dikalangan pelangan, pelangan tetap tiada, pekerja restoren yg sukar nak terima arahan dan punyai sikap buruk kerana tidak dilatih baik oleh pengurusan, lokasi tidak strategik, sewa tidak berpatutan, restoren ini diberi notis berpindah kerana kerja-kerja pembangunan persekitaran. Sebelum anda membeli perniagaan restoren tersebut buat kajian seperti juga anda membuka restoren baru seperti LOKASI, SEJARAH JUALAN HARIAN DAN PENDAPATAN SEBULAN, MAMPU BERDAYA MAJU, soalan utama anda perlu tanya pada diri anda ialah, “KENAPA PERNIAGAAN RESTOREN INI DIJUAL?”. Biasanya restoren dijual kerana dua sebab yang utama:-

  1. Taukeh restoren mahu berhenti berniaga kerana uzur, penat berniaga, masalah rakan kongsi atau masalah perbadi, masalah keluarga maka menyukarkan untuk taukeh ini menumpukan perhatian penuh dalam perniagaan.
  2. Masalah kedua ialah restoren ini tidak memberi pendapatan yg cukup untuk cover overhead seperti sewa, gaji dan bil-bil lain. Dia nak jual sebelum masalah kewangan jadi parah dan hangus modal sama sekali.
  • Untuk menghadapi masalah kedua ini, nasihat mamak haji sekiranya tuan punya restoren itu tidak mahu menunjukkan buku akaun syarikat bagi untung rugi perniagaan yang lampau jangan sekali percaya dan yakin denganhanya dengar cakap pekerja atau pun tuan punya restoren itu. Kena ada bukti yang nyata dalam hal kewangan.
  • Peralatan restoren tidak punyai nilai apa-apa..ia cuma dikira besi buruk kalau dijual kembali. Jangan terhuja sangat dgn peralatan stainless steel itu kalau jual balik hanya dikira timbang. Memang betul, beli mahal. Sekiranya katakan anda gagal berniaga, di mana nak jual peralatan itu atau nak dilonggokkan?. Simpan nak buat apa?. Biasanya orang sewa saja peralatan ini pada mula perniagaan.
  • Mamak haji banyak menulis tentang “cash flow” atau pun aliran tunai. Sekiranya anda keluarkan simpanan anda 50K..adakah anda cukup cash flow selama 6 bln pertama?. Sudah pasti anda perlu kira overhead sebelum menjalankan perniagaan di restoren ini.
BUAT RANCANGAN PERNIAGAAN DULU SEBELUM NAK BELI RESTOREN INI.
  • Pastikan taukeh tak ada masalah dengan along parasit takeh ini, jika tidak kita juga terbabit sama dan perniagaan kita tidak tenteram dibuatnya along. Biasanya mereka ini berhutang dengan nama syarikat.
  • Ini sajalah nasihat mamak haji. Yang penting sekali bangun tengah malam, buat solat sunat tahjud, selepas itu solat sunat istikarah 2 rakaat dan minta pertunjuk dengan Allah SWT. kerana dialah maha mengetahui.Wassalam.

Jom Like Pages Mamak Haji Di Facebook untuk mendapatkan resipi-resipi yang istimewa dan info-info katering yang berguna ! Mamak Haji baru berjinak dalam Pages Facebook , diharap semua dapat memberi sokongan ! hehe

https://www.facebook.com/MamakHaji

Like_1


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,621,338 hits
Ogos 2014
I S R K J S A
« Jul    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 453 other followers