PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Resipi Mee’ Category


SAMBAL KICAP

SAMBAL KICAP

Resepi: SAMBAL KICAP UNTUK SUP BIHOON:

Sambal kicap ini terlalu mudah dan cepat dlm 5-7 minit boleh sediakan. Yang paling sedap kena guna batu lesung..kalau blender sambal berbueh dan rasa nya tak enak mbak..
Bahan-Bahan yang diperlukan:

  • 10 -15 biji cili padi. Ikut kepedasan yang anda suka..kalau berniaga bubuh pedas lebih sikit, jimat sikit dan air minuman sirap anda akan laku..
  • 2 ulas bawang putih.
  • Garam secukup rasa.
  • Kicap pekat manis.
  • 2-3 sudu besar perahan air limau kasturi kalu kat kedai bubuh cuka pun boleh.
  • Gula suka anda..nak matikan pedas sambal tu..terpulang pada anda.


Cara menyediakan:
1. Buang tangkai cili itu (kebanyakan semburan racun serangga perosak ada kat tangkai cili yea). kalau nak simpan lama pun buang tangkai cili dan bungkus dengan kertas.

2. Tumbuk lumat cili dan bawang putih itu dengan batu lesung.kalau takut percik bubuh garam sikit semasa tumbuk tu..
3. Adunkan cili yg telah tumbuk itu dengan kicap dan gula. Tentukan gula itu cair dalam kicap. Gula untuk matikan kepedasan..jadi terpulang pada anda.
4. Masukkan jus limau kasturi dan gaul rata..dah siap pun.
5. Ada juga orang tak suka bau maung cili mentah dan bawang putih..anda boleh rebus atau rendam dlm air didih tau ada yg layukan dlm minyak panas atau bakar sedikit bawang putih..terpulang pada anda Ok..

 


Mee Hokkien Pulau Pulau PinangAssalamualaikum… Versi “Mee Hokkien Udang” dalam dialek Hokkien digelar Penang Hae Mee. Penyediaan mee ini ada enam peringkat. 1. Penyediaan Stok Udang dan Udang kering. 2. Penyediaan udang untuk hiasan di atas mee 3. Penyediaan stok (sup) ikan bilis dan kulit udang. 4. Penyediaan sambal cilinya. 5. Melengkapkan sup. 6. Penyediaan untuk hidangan.
Resepi ini untuk 10-12 hidangan. Kalau buat sedikit rugi masa dan tenaga dan perbelanjaan. Seperti mamak haji sebutkan sebelum ini, kita perlu sediakan resepi ini langkah demi langkah.
A. PENYEDIAAN STOK/SUP GUNA KEPALA UDANG DAN UDANG KERING.
Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 1 kg. udang sedang.
  • 200gm udang kering.
CARA-CARA
1. Kopek udang dan asingkan kepala dan kulit udang. Kulit udang asingkan untuk kegunaan buat stok dengan ikan bilis pula nanti.
2. Panaskan kuali dan masukkan dua sudu minyak masak. Maukkan udang kering dan goreng selama 7-8 minit, kemudian masukkan kepala udang dan goreng sekali. Bila kepala udang bertukar kepada kemerahan. Keluarkan gorengan ini.
3. Gunakan 2 liter air untuk mengisar halus gorenagan di atas. Panaskan periok atau stock-pot dan masukkan hasil kisaran ini. reneh selama 45 minit. Matikan api dapur dan biarkan rebusan ini semalaman untuk seluruh patinya diserap air rebusan.

B. PENYEDIAAN SAMBAL CILI:

  • 20 tangkai cili kering, di rebus dan dikisar halus bersama 1″ x 1″ belacan bakar bersama dengan sedikit air asam jawa. Tumis ambal ini dengan 2 sudu besar minyak sehingga sambal terbit minyak.

C. PENYEDIAAN STO/SUP IKAN BILIS DAN KULIT UDANG.
Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 200 gm. ikan bilis .
  • 2 inci halia yang diketuk.

CARA-CARA:
1. Panaskan stock pot/ periok. Masukkan 2 liter air. Masukkan ikan bilis dan halia ketuk. Reneh stok ini selama 45minit – 1 jam. Selepas selesai tapis airnya dan simpan untuk memulakan langkah seterusnya.

D. PERINGKAT TERAKHIR PENYEDIAAN SUP HOKKIEN MEE UDANG (dengan menggunakan dua jenis stok yang telah disiapkan).
Bahan-bahan Diperlukan:

  •  3 sudu besar stok kiub ayam.
  • 50 gm gula batu.
  • 1/2 cawan sambal cili ( ikut kepedasan anda).
  • Tambahan air untuk jadikan keseluruhan sup sebanyak 4 liter.

CARA-CARA:
1. Tapis kedua-dua stok ini dan masukan dalam periok. Mendidihkan sup ini.
2. Masukkan gula batu, stok kiub ayam, dan sambal cili. Rasa garamnya kalau perlu tambahkan. Didihkan sup ini. Semasa sup ini mendidih masukkan isi udang (yang telah digunakan kepala dan kulit udang) sedikit demi sedikit dan masak dua atau tiga minit saja dan keluarkan dengan menggunakan penapis, toskan dan sediakan untuk hiasan di atas hidangan nanti. Selepas masak semua isi udang, kecilkan api dapur dan renehkan sup ini sehingga digunakan.
3. tambahkan air jika perlu untuk mendapatkan 4 liter sup. Sup anda telah sedia.

E. PENYEDIAAN TERAKHIR UNTUK HIDANGAN:
BAHAN-BAHAN:

  • isi udang yang telah disediakan.
  • 1/2 kg. Sayur Kangkong.
  • 150 gm.taugeh.
  • 5 kpg. Fishcake.
  • 1 kg. Mee Kuning.
  • Bawang Goreng.

CARA-CARA:
Bila tiba buat hidangan, kumpulkan mee, taugeh dan kangkong dalam mangkuk dan isikan air panas mendidih selama 1/2 minit untuk menghilang bau alkali mee. Toskan dan kembalikan latakan didalam mangkok hidangan. Hidang diatas isi udang, fish cake tuang sup dan tuang kembali. Lakukan dua kali. Kali ketiga terus hidang dengan taburkan bawang goreng dan telur masak..bersama sos cili. Selamat Mencuba.

 


http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pasembur.jpg

1. Tepung yang dibancuh 2. Tepung telah naik selepas 1 jam 3. Cucur jenis selinder 4. Cucur jenis leper.

Salam, Terpaksa juga menulis tentang resepi ini untuk menunaikan permintaan ramai peminat “passembur”. Mamak haji tak tahu apa yang penulis-penulis resepi yang lain menulis cara membuat cucur ini. Ada yang gunakan serbuk penaik (baking powder), ada juga gunakan baking soda untuk bahan asas untuk merangupkan dan mengembangkan cucur udang. Kembang memang semua boleh kembang sama seperti cucur pisang atau orang gelar cucur kodok. Tapi untuk perniagaan kalai guna telur, guna majerin, guna baking powder seperti anda boleh buat kek. Harga kek dan harga cucur udang banyak bezanya. Setiap resepi mamak haji berlainan sedikit dari penulis resepi yang lain bukan bermaksud resepi mamak haji terbaik dari mereka, tetapi resepi mamak haji sesuai digunakan untuk perniagaan. Mungkin kurang sedap resepi yang ditulis mamak haji kerana kurang gunakan bahan-bahan masakan yang mahal. Seperti resepi masakan barat, minyak perlu gunakan ialah “olive oil” atau pun minyak zaiton. Mampukah kita takat nak jual di kantin dengan harga yang murah sepinggan “Spaghetti Bolognese” menggunakan sos Prego atau minyak zaiton?. Seperti tomyam satu botol atau satu tin harganya kita tak ammapu, maka dengan itu mamak haji menulis bagaimana nak membuat sos NamPrik Pao. Kalau sarapan pagi nak menu roti bakar, mampukah kita beli Seri Kaya?. Jadi mamak haji keluarkan resepi buat seri kaya itu. Sama seorang penjaual nasi ayam menggunakan sos cili, mamapukah dia membeli sos cili?. Jadi mamak haji keluarkan resepi membuat cili sos. Ayam goreng ada juga beli tepung berkotak-kotak , mampukah dia?. Resepi mamak haji baisanya banyak berkaitan dengan perniagaan dengan sebab inilah blog ini jarang ada gambar dan sekali pandang memang jemu dan bosan. Ia seperti kulit durian, kena kupas kulit yang berduri barulah dapat rasakan buahnya. Resepi tidak boleh memuaskan semua pihak yang membaca. Apa yang mustahak dalam memperkenalkan resepi ialah sejarah resepi, asas resepi, penggunaan tujuan penggunaan bahan-bahan masakan, dan juga cara masak. Dalam resepi cucur udang mamak haji terangkan kenapa kita perlu gunakan yis segera, baking powder dan juga soda. Tentang yis mamak haji terangkan panjang lebar. Yis adalah sejenis kulat, ia membiak di adunan tepung tapi sukar nak kekalkan kembang tepong maka kita gunakan baking powder untuk mngekalkan kembangan. Baking powder mengeluarkan gas yang maka rongga didalam juga halus, sekiranya kita inginkan rongga-rongga yang besar kita perlu gunakan soda.  Dua bahan ini digunakan untuk mengekalkan rongga yg diwujudkan oleh yis. Baking powder pula ada dua jenis. Satu tindakan tunggal yang cuma melepaskan gas semasa tepung di peram(sejuk) bila goreng atau bakar gas tidak bebaskan. Baking powder jenis ini biasanya murah. Baking powder jenis double action pula, mengembangkan semasa sejuk dan kembangkan lagi tepung dengan membebaskan gas semasa digoreng atau dibakar. Maka baking powder jenis mahal sedikit seperti jenama “Royal”. kalau guna baking powder saja bagaimana cucur udang nak menjadi?. Kalau soda saja boleh tak?. Pasti tak boleh.  Jadi betul tak apa yang mamak haji kata, “mengenal bahan masakan amat perlu”.  Yis itu kulat maka kulat membiak pada suhu yang ditentukan, kalau nak cepat yis membiak gunakan air suam, oleh kerana yis adalah organisma bila terlalu panas ia kan mati. Yis ini membiak baik bila ada karbohiderat jadi kita gunakan larutan gula untuk ini. Kita bancuh yis dengan gula dan membiarkan dalam sepuluh baru masukkan dalam tepung. Ini cara menggunakan bahan masakan. Tepung dan baking powder perlu diadun supaya ia akan serata. Bukan lepas uli tepung baru teringat baking powder. Terjadi bukan tak jadi. Cara memasak juga amat perlu. Anda semua bagi tahu mamak hajilah, macam mana mamak haji nak tulis resepi pendek macam orang lain?. Dah tak boleh kerana mamak haji sendiri tukang masak tahu kepayahan ikut resepi-resepi ini. Semalam mamak haji ada pesanan 50 orang makan menu, “ayam percik”. Dulu memang dua atau tiga kali mamak pernah buat tapi lupa. Cara masak tahu, bahn-bahan dah lupa. Tapi kerana spesis mamak, yang mamak ingat wangi ayam percik itu lain sedikit dari ayam bakar kerana kuahnya menggunakan serbuk ketumbar dan serbuk Halba. Ah!, ini rahsia tukang masak ayam percik Hotel Merlin, hotel ini dah bungkus dah!. Maka mamak haji carilah resepi ini di internet, satu dengan lain tak pernah sama. Mamak haji cari inti-pati resepi itu..”halba”. Resepi yang gunakan halba dan serbuk ketumbar itulah yang tepat. Penat mencari rupanya di internet..hahaha!. Ingat nak ikut resepi Cef Wan tapi kena bayar..hahaha!. Dah kaya nak kaya lagi. Ada juga blog penuh dengan ikalan nak bukak kat setengah jam..hahaha!. Ingat kata-kata mutiara mamak haji, ” bila duit itu sedikit kita kawal dia, bila duit jadi besar dia kawal kita”..Jangan cari kesenangan, tetapi carilah ketenangan. Kalau duit tak ada pun tak tenang juga, duit kena cari tapi jangan lupakan ketenangan.hahaha!.

Resepi mamak haji boleh di olah dan disesuaikan untuk hidangan keluarga yang paling enak. Memikirkan inilah mamak haji selalu tulis resepi berjela-jela panjang supaya pembaca faham apa fungsi setiap bahan masakan digunakan. Resepi mamak haji boleh di olah dan reka lebih terbaik dari resepi asal mamak haji untuk sesuaikan untuk keluarga seperti kurangkan minyak, gula dan garam. Bahan inilah pembunuh besar di negara kita. Amalkan makanan kesihatan. Tapi tak lalu, lidah biasa nasi kandaq, nasi kandaq juga di cari. “Biar putus kawan, tapi jangan putus teh tarek.” Ini falsampah Mamak Haji!.  Macam mana yea nk berubah?. Mamak haji cakap saja..tak serupa bikin tentang makanan kesihatan. Selalu saja kena marah dengan Mami pasal makan ini. Cuma mamak haji ada pantang, “cuma pantangnya, “jumpa”;  kalau, “jumpa balun”. hahaha!.

Sebelum kita ke resepi cucur passembur, mamak haji ingin terangkan sedikit mengenai cucur ini. Cucur udang yang biasa di makan dengan sos kacang atau pun sos cili. Ia diluar keras sedikit dan keseluruhannya boleh dikatakan lembut. Cucur udang passembur atau di utara kita buang huruf ‘R’ diganti ‘K’. Maka jangan terkejut kalau singgah Pulau Pinang bunyinya menjadi “passembuq”. Passembur ini di Selatan Tanah Air di gelar “Rojak Mamak”. Pasembur adalah menu “salad” yang digabung resepi India dan Jawa. Ia diperkenalkan oleh peniaga-peniaga masyarakat “Jawi Pekan”. Bercakap tentang masyarakat ini, tidak ramai tahu sebenarnya selain tergoda kecantikan anak mami, mamak dan nasi kandarnya yang meleliaq ayaq liuq tetapi juga membabitkan satu lagi masyarakat besar di Pulau Pinang iaitu Jawi Peranakan, satu masyarakat yang terhasil daripada perkahwinan campur antara wanita Melayu dengan lelaki dari India, Arab, Benggali, Punjabi dan Acheh. Sebelumnya, Jawi Peranakan dikenali dengan pelbagai gelaran iaitu Jawi Pekan, Jawi Pukan dan Jawi Bukan tetapi bukan Jawi pedukang. Jawi membawa maksud Melayu dan istilah yang digunakan sebelum ini adalah untuk memberi gambaran masyarakat itu sebagai ‘Melayu bukan, India pun bukan. Terlajak pulak dah ke mamak pedukang..hahaha!. Resepi Passembur ini terdiri dari Cucur Udang yang keras, Tahu Goreng, Ubi kentang rebus digoreng tepung, hirisan timun, hirisan ubi sengkuang dan ditabur kacang tanah tumbuk di atas. Kalau di sebelah Negeri Kedah pulak ditambah mee kuning dengan “gelaran passembuq kodiang”. Kuah passembur adalah kuah manis dibuat dari udang dan kacang tanah dan dipekatkan dengan ubi keledek dilenyek. Rojak Singapura pulak sedkit berbeza dengan rojak mamak atau passembur ini. Asal rojak Singapura dalam tahun 80-an digelar “Rojak Asma”, lama kelaman nama itu hilang entah ke mana dan bertukar menjadi Rojak Singapura. Rojak ini perbedzaan adalah bahan-bahan yang digunakan dengan cara memilih seperti ketam goreng rangup, bebola ikan, kek ikan(fish cake), dan ditambah sayur daun salad dan di Johor tempeh goreng pun ada. Lain-lain bahan seperti passembur juga. Kuantiti setiap bahan gorengan yang dipilih oleh pelangan,  dan tidak seperti passembur datang dengan menu standard. Walau pun kuahnya seakan sama dengan kuah passembur tetapi ia tidak dituang di atas hidangan tetapi di asingkan untuk dicicah saja, maka cucur udang keras tidak dipentingkan. Yang paling penting bagi resepi passembur mamak ini ialah kuah dan cucur yang agak keras dan rangup. Cucur udang biasa lembut dan bila dituang kuah, cucur akan kembang dan hancur. Passembur perlu dimakan dengan kuahnya sekali kalau nak rasa kick (penangan) dia, dengan ini cucur yang digunakan perlu keras dan rangup. Ini yang membezakan passembur dengan hidangan lain. Tanpa cucur rangup ini passembor tak menjadi. Kali ini mamak haji berikan resepi cucur ranggup ini sekadar kecil untuk yang ingin mencuba masakan ini sebelum mulakan perniagaan passembur. Suri rumah boleh masak hari cuti minggu ini untuk keluarga tersayang. Mudah, ringkas dan amat menjimatkan. kalau malas nak buat set passembur, makan saja dengan sos cili. Untuk yang ingin berniaga dari ini anda cuba mendapatkan resepi yang terbaik dan jadikan resepi itu sebagai resepi rahsia anda. Mamak Haji tak mahu terlalu perincikan setiap resepi, terpulang pada anda bagaimana anda memahirkan mencipta resepi sendiri dan segala hasil usaha dan kejayaan akan menjadi hak milik anda.

RESEPI CUCUR UDANG UNTUK PASSEMBUR ATAU ROJAK MAMAK:

BAHAN-BAHAN:

  • 1 cawan tepung gandum (biasanya 1 cawan = 100gm).
  • 1 cawan tepung beras.
  • 3 sudu besar (tbsp) tepung jagung.
  • 3 sudu besar (tbsp) kelapa parut/ gunakan yang kering. Tak perlu beli, goreng kering di atas kuali dengan api sederhana. kalau malas tak payah bubuh pun.
  • 1 sudu kecil (tsp) Yis segera/ Mauripan 11gm setengah paket.
  • 1/2 sudu kecil baking powder.
  • 1 sudu kecil gula pasir dilarutkan dengan 2 cawan air suam (jangan panas!). Larutkan yis. Biarkan 10 minit sebelum dicurahkan kedalam tepung.
  • 3/4 sudu kecil (tsp) garam.
  • Nota: Mamak haji tak tambah kisaran udang, taugeh, kucai, bawang atau cili hijau. kita cuba tepungnya dulu sebelum kita jadikan ia digunakan untuk “resepi passembur”. Anda boleh ikut resepi cucur udang mamak penang dalam posting lama.  Caranya sama untuk cucur ini kita tambah tepung beras untuk mengeraskan dan tepung jagung untuk tidak menjadikan hasil gorengan yang terlalu keras tetapi jadikan ranggup.  kalau tidak masukkan tepung jagung ia akan jadi seperti kueh tempeyek.

CARA MEMBUATNYA:

1. Adunkan tepung beras, gandum, jagung, baking powder dab garam serata.  Masukkan larutan gula bersama yis dalam adunan tepung.  Bancuh tepung serata. Kalau nak  berbentuk bulat cucur, cairkan sedikit tapi kalau inginkan cucur berbentukk selinder (bulat memanjang) pekatkan sedikit ditambah tepung gandum. Jenis selinder ini kita perlu gunakan sudip untuk memindahkan kedalam kuali untuk gorengan.

2. Tutup bekas adunan. Biarkan (peraman) selama sekurang-kurangnya satu jam. Lama sangat pun tak boleh kerana tepung akan menjadi masam. Bagi mamak haji 1-2 jam sudah memadai.

3. Adunan biasa akan naik dua kali dari asal. Gaulkan kembali. Masukan nyioq parut (susah nya nak sebut kelapa). Gaulkan kembali adunan. Sambil itu boleh panaskan kuali dengan minyak masak “CAP FELDA FVGH” sebelum naik harga minyak masak naik!.

4. Ini nak goreng ini, uji dan pastikan minyak betul-betul panas dengan masukan satu atau dua titik tepung adunan tadi kedalam minyak untuk menetukan kepanasan. Minyak kalau tak panas, minyak masak diserap ke dalam cucur anda. Ini akan jadikan bukannya cucur udang tapi cucur minyak. Terlalu panas akan menghanguskan cucur. pandai-pandai kawal suhu panas. kalau nak sejukan minyak panas masukan sedikit minyak baru ke dalam kuali. Kepanasan Minyak gorengn jangan sampai ia berasap (terbakar), ia buruk untuk kesihatan yang membentuk asid. Inilah sebab kadang-kala bila makan gorengan tekak kita gatal dan batuk-batuk. Minyak yang telah berasap tidak boleh digunakan. Mana nak buang?. Kenapa majlis tak mahu sediakan tempat kumpul minyak?. Kononnya dasar “hijau”. Hijau itu warna rasmi Petronas bukan Parti Pas.

5. Cara goreng gunakan sudip, panaskan sudip kedalam minyak panas selama 1-2 minit. Ambil adunan tepung dengan sudu (2 sudu) dan tolak dengan sudu yang lain, masukkan dalam minyak panas. Tepung kadang-kala melekat di sudip, untuk elakan biarkan dia masak sedikit kemudian baru tolak masuk. Kalau punyai sudip yang tak melekat (non-stick ceramic) amat sesuai. Buat perlahan-lahan untuk memahirkan.

6. Cara tuang tepung di tepi kuali menggunakan senduk dan tuang ditepi kuali. Yang melekat itu boleh ditolak dengan sudip. Untuk ini tepung perlu cair sedikit kerana ia akan meleleh perlahan masuk ke dalam kuali.  Tepung yang masih terlekat atas paras minyak di kuali boleh ditolak masuk dengan sudip bila tepung mulai masak.

7. Meletakan udang di atas cucur memang masalah pada yang mula buat. Nanti udang ke mana cucur ke mana. Untuk memudahkan udang melekat di atas cucur, bersihkan udang dan masukan sedikit tepung gandum supaya udang diselaputi dengan tepung. Tepung ini perlu cair. Ia seperti kita buat “gam” untuk roti sardin atau popia. Letakan udang disalut tepung ini pada peringkat cucur mula masak dan kita tolak masuk kedalam minyak. Pasti udang tak berenang dalam minyak.

8. Cucur yang masak akan terapong dan bertukar menjadi warna kekuningan. kalau anda nak warna seperti cucur udang mamak, tambahkan sedikit pewarna” Red Orange” atau “oren merah” bukan kuning telor. Cucur yang masak kita boleh tentukan dengan tidak ada gelembong udara dikeluarkan dari cucur yang tengah masak. Ini bermakna kandungan air dalam cucur telah sejat. haba mainkan peranan utama dalam setiap gorengan. Garing bermakna mengeluarkan kandungan air dalam setiap gorengan.

Nota: Kekerasan cucur udang ini terletak pada tepung beras. Kalau ia lembut dan kita nak keras, tambahkan tepung beras. Kekerasan juga kadang-kala terletak cara kita goreng atau kandungan air yang terdapat dalam gorengan itu. Ini termasukan kepekatan tepung gorengan. Maka  terus mencuba untuk mendapatkan gorengan terbaik dengan melatih. Kena melatih sendiri untuk memahirkan diri. Masak ini memerlukan kesabaran, ketabahan, tidak mengaku kalah atau kecewa. Kena lakukan sendiri dengan minat mendalam. Takat salin resepi dan buat berniaga ia tak menjadi. Cucur udang passembur kita perlu berlainan dari orang lain. Maka kita perlu punyai daya cipta dan kreativiti dalam perniagaan untuk terus maju.. Wassalam.


Mamak kalau boleh tidak mahu menulis mengenai resepi-resepi masakan ini. Resepi seperti ini memang banyak terdapat dalam website. Menulis resepi pula perlu ada kepakaran yang tersendiri seperti menguji berkali-kali untuk membetulkan menjadikan resepi yang sempurna. Tetapi ada masa Mamak terpaksa menulisnya kerana memenuhi permintaan oleh pengunjung blog yang ingin memulakan perniagaan baru. Perasaan peniaga ingin membuka perniagaan baru, Mamak Haji memang memahami perasaan yang seribu tanda tanya dalam pemikiran. Salah satunya resepi-resepi yang dipersembahkan kepada pelangan diterima atau pun tidak. Sekiranya kita ingin tahu semua resepi masakan dan baru nak mulakan perniagaan, memang tak jadi berniaga ini. Semangat untuk berniaga itu timbul apabila mempunyai keyakinan diri dan ingin mengubah kehidupan yang sekarang kepada yang lebih baik. Kebanyakan peniaga-peniaga kecil-kecilan yang berniaga ini, bukanlah hanya bergantung kepada masakan mereka. Kadangkala karipap yang dijual oleh peniaga baru, klim karipap pun lintang pukang dan menu masakan kari seperti masak lemak tetapi mereka ini punyai keyakinan diri dan semangat berniaga itu yang kita kagumkan. Kalau perhatikan, seorang tukang masak handal atau cef sukar sekali melibatkan diri dalam perniagaan makanan kerana mereka rasa diri mereka belum cukup lagi ilmu masakan. Mereka ini semangat dan keyakinan diri amat kurang. Berniaga makanan ini paling mudah, buat apa yang kita tahu masak dan cuba menjual. Buat dan jual ini amat berbeza sekali. Buat ini siapa-siapa boleh buat tetapi kemahiran berniaga adalah bagaimana kita nak jual. Mamak haji ceritakan kisah seorang anak muda Melayu yang bijak lama bersama Mamak. Dia ini tidak tahu masak atau apa pun hal-hal dapur. Dia minta kerja dengan Mamak Haji sebagai pembantu dapur. Mamak Haji tak nampak sebarang bakat dia dalam memasak dan dia dipindahkan dari dapur ke counter depan. Apabila diberada front desk kecekapan dia mula menyerlah. Dia ini punyai perhubungan yang unik dengan pelangan. Dia cepat mesra dan boleh dikatakan semua pelangan kenali dia. Memang dia menjadi anak emas pelangan dan bagi Mamak Haji di Restoren. Satu hari dia datang jumpa Mamak Haji, “Mamak Haji saya bercadang nak berhenti dan berniagalah”, Mamak Haji memang memahami hasratnya dan tahu dia akan lebih berjaya sekiranya libat diri dalam berniaga. Mamak Haji tanya dia, “kamu nak berniaga apa?”. ” Mamak haji kalau boleh mamak haji tolong saya beri diskaun untuk nasi bungkus, saya ambil seratus bungkus sehari dengan harga RM2.50. Menunya Nasi, Ayam dan sayur. Mamak haji saya nak jual satu bungkus RM3.50 kepada pelangan saya pekerja kilang yang buat overtime”. Hahahaa…memang bijak budak ini, Mamak yang membuat cuma untung satu bungkus 0.50 sen saja dan dia pulak untung satu kali ganda seringgit. Kalau seratus bungkus sehari untung bersih RM100.00 X 20 hari = RM2,000.00. Pendapatan bulanan dia RM2,000.00 dengan cuma berkerja ambi dan hantar 1 hingga 2 jam. Akhirnya Mamak Haji salam tangan dia, “OK .. deal on!”. Inilah dikatakan peniaga yang berinnovasi. Sampai kini Mamak Haji amat sayang dia..kerana dia yakin dengan mulut bukan dengan pisau dengan kuali. Seperti seorang ejen insurance yang bermodalkan mulut. Siapa yang kata kita perlukan modal besar untuk berniaga makanan ini. Kini budak ini sudah jadi, “event organizer” dan kerap kali Mamak Haji pulak kerja untuk dia untuk membuat katering untuk majlis-majlis. Semangat dan keyakinan diri mendorong kita mencebur diri dalam perniagaan. Kebanyakan peniaga yang berjaya dalam bidang makanan bukanlah terdiri dari tukang-tukang masak handal tetapi orang punyai kemahiran pentadbiran perniagaan dan bersemangat dan bercita-cita. Kemahiran dalam masak cuma satu kelebihan dalam perniagaan makanan bukan kemestian.

Tetapi apabila kita sebut peniaga kecil atau orang yang berkerja sendiri anda perlu ingat, anda juga tuang masak,pekerja dan boss. Dengan itu anda memerlukan kemahiran dalam semua lapangan untuk maju. tanpa kemahiran anda tidak dapat bekerja sendiri. Inilah golongan sasaran Mamak Haji dalam blog ini. Dengan ini terpaksalah Mamak Haji memenuhi apa saja permintaan golongan peniaga seperti ini memahirkan mereka dalam masakan mengikut perpektif perniagaan. kadangkala kita perlukan satu dua resepi untuk merangkaikan perniagaan yang diceburi untuk memperbanyakan menu.  Baik Mamak Haji cuba huraikan apa kah itu, “rangkaian masakan”. Sekiranya anda ingin berniaga masakan mamak seperti nasi kandar anda perlu tahu sekurang-kurangnya atau  mahir dalam masakan asas nasi kandar. Resepi nasi kandar asas ialah: Nasi Putih, Dua jenis kari (kari ayam dan kari ikan), dua jenis gorengan ‘ala Mamak (ikan dan ayam), Daging (masak itam). Sayur (kobis/ Kacang Panjang). Inilah asas lauk nasi kandar yang meniaga secara mengandar menu-menu masakan ini di dalam bakul diperbuat dari rotan oleh peniaga asal nasi kandar. Tetapi Nasi kandar ini digemari ramai,  maka wujudlah kedai makan Nasi kandar dengan lauk-lauk sampingan untuk  menambahkan lagi hidangan asas itu. Nasi (dalca/beriani/tomato), Ayam (ayam masak merah/ madu/kurma/bawang/kapitan) dan ikan  (ikan masak masala) , lauk sampingan telur rebus/telur masin/telur bawang/ telur ikan/ telur sotong) kambing (kurmak/dan perut kambing). Bila orang yang berada mula berkunjung, tambahan lauk (sotong putih/udang besar/ ketam/ ayam tandoori) mula diperkenalkan dalam resepi nasi kandar. Kini Restoren nasi kandar ada menu Barat dan TomYam sekali. Peniaga perlu majukan perniagaan mengikut selera dan permintaan dan suasana kemajuan iklim ekonomi pelangan. Begitu juga dengan perniagaan Mee. Maka wujudlah versi mee rebus, mee goreng, dan rojak mamak. Sekiranya ingin berniaga cucur udang saja memang kurang perniagaan kita akan sama selepas berpuluh tahun. Majukan perniagaan kita, perlu berniaga mee dan passembor atau rojak sekali. Kenapa perlu anda berniaga mee dan passembor sekali. Cucur udang adalah bahan asas dalam ketiga-tiga perniagaan ini sama juga kentang rebus goreng atau pun lain-lain bahan perencah. Ia berkait mengai dengan satu sama lain. Kita buat mee mamak jangan pulak gunakan daging ayam atau daging kerana ia adalah kos tambahan. Bahan masakan ini dirangkaikan satu sama dengan yang lain. Ini dikatakan menu berangkai. Cipta menu rangkaian ini untuk mengawal kos bahan masakan.  Sebenarnya apa yang menjadi perencah dalam mee goreng mamak adalah bahan sampingan menu yang lain. Dalam mee goreng Mamak anda akan dapati cucur udang, tauhu goreng dan juga kentang rebus digoreng. Bahan-bahan ini sekiranya kita sediakan untuk mee goreng saja tak pulang modal. Masa yang diambil untuk penyediaan bahan perencah pula ambil masa. Inilah kejayaan rahsia perniagaan Mamak-Mamak ini di Pulau Pinang.  Kalau anda kurang yakin kajilah menu-menu restoren Melayu dan Restoren Mamak. Dengan sebab itulah Mamak menulis tentang resepi cucur udang dan juga selitkan kegunaan cucur udang ini. Kalau ingin cucur udang ini rangup ‘kruk- krak’ untuk kegunaan passembor tambahkan sedikit kapur masakan. Caranya sama seperti tepung pisang goreng. Kalau nak berniaga tak akan pii cari tepung siap pisang goreng?. Belajar buat sendirilah tepung itu. Bukan nak buat roket bukan?. Mudah cuma perlu berminat untuk belajar. Oklah banyak songel pulak Mamak haji ini. Tulis tajuk resepi..dia pukul keliling..tapi, pii..pii mai..tang itu ja!. Tak apa bagi can kat orang tua.. Mami kata makin tua Mamak haji makin kuat sembang…dah jadi darah daging. kalau tak sembang macam tak seronok pulak.OK…..OK!.

Mamak Haji kepenatan tetapi hari ini Mamak Haji terima e-mail yang kali kedua dari pengirim sama yang memohon resepi Mee Goreng Mamak. Ingat resepi mamak ini berkait. Tak perlulah mamak tulis resepi perlu terangkan satu persatu tentang penyediaan bahan asas.

Seperti Mamak Haji katakan tiada resepi khas untuk resepi mee goreng mamak ini. Mamak Haji layar web untuk resepi “mee goreng mamak” , secara rambang tetapi kebanyakannya resepi tidak memahami rangkaian masakan Mamak ini dan juga rsepi mee goreng mamak. Kalaulah mee goreng mamak tak ada cucur dan rasa kacang ia bukan mee goreng mamak tetapi ia mee goreng ‘ala Mamak yea. Jangan keliru seperti mee rebus mamak pakai kicap jadikan ia hitam, kononnya ikut warna mamak ini berkulit gelap…hahahaha!. Rahsia mee goreng Mamak tak sama dengan mee goreng lain-lain kerana ia menggunakan perencah untuk senang digoreng seperti mee segera. Pes atau perencah ini yang membezakan mee goreng mamak dengan yang lain. Perencah ini perlu disediakan dulu. Pes ini pulak kalau tak habis boleh disimpan dan tak rugi. Cara goreng Mee goreng Mamak sama seperti mee gorang resepi lain-lain. Tetapi gunakan api keras supaya mee tak lembik. Cara mengambil mee untuk satu hidangan adalah mencekak satu genggam sudah mencukupi. 500 gm mee anda perlu berjaya dapatkan sekurang-kurangnya 6-8 pinggan. Kuantiti mesti sama. Memang anda rasa ini mustahil tetapi disinilah peranan sayur taugeh mainkan peranan. Sayur sawi cuma cantikan hidangan. Sayur taugeh sayur yang paling murah tetapi sekarang mahal sedikit. Sekarang anda tahu rahsia taugeh dalam goreng mee atau kuoy teow???. hahaha..”Mamak, Mee goreng satu taugeh tak mahu tarok”..mamak kelam-kabut tambah mee sikit lagi..hahahaha!. Hampa jangan bagi tahu mamak itu ada mamak bukak rahsia nooo…ini penderhakaan kepada perniagaan namanya. Ini rahsia khas untuk peniaga saja.

RESEPI MEE GORENG MAMAK:

Penyediaan perencah/ pes Mee goreng Mamak:
Bahan-bahan untuk goreng dengan minyak masak.
  • 1/2 kg kacang tanah
  • 150 gm cili kering
  • 100 gm udang kering geragau/ kepal
  • 1 gengam kacang dhal (paruppu)
1. Goreng bahan-bahan diatas dengan aturan kacang tanah, paruppu, cili kering. Akhir sekali udang geragau/udang kepal. dengan minyak masak. Sejukkan dan mengisar halus bersama air kesemua bahan-bahan tadi.
2. Tumiskan kisaran di atas sehingga pecah minyak (minyak akan timbul di atas permukaan). Masukkan air asam jawa, gula merah (gula pasir pun boleh), dan garam. Rasa kepedasan sekiranya pes anda pedas sangat boleh tambahkan gula lagi. Mamak tak dapat bagi sukatan tepat. Cuba dapatkan rasa pes yang anda sukai. Garam perlu teliti kerana bila kita gunakan kita tak mahu mee goreng masin. Kadangkala mee buatan dari syarikat Melayu mereka bubuh garam. Garam sebenarnya untuk ketahanan pes itu dari rosak sama seperti air asam jawa. Bila perencah anda telah siap mai kita goreng pulak mee dengan pes kita sediakan. Mamak tunjukan cuma satu hidangan saja. Ia lebih sedap kalau buat satu per satu hidangan dari mee longgok.
  • 1 cekak mee kuning.
  • 1cekak tuageh.
  • 1 batang sayur sawi..ketuk batang sawi dan dipoting 1″.
  • 1 biji telur.
  • 1/4 bhg bawang sederhana besar dihiris memanjang.
  • 2 ulas bawang putih diketuk dan dihiris.
  • 1 sudu kecil kicap cair.
  • air garam yang dilarutkan dalam botol.
  • Untuk hidangan Kacang goreng yang telah dikisar kasar, daun bawang dan sup dihiris (kalau berniaga tak payah) dan hirisan cili merah (3 saja cukup) dan limau nipis (kalu niaga pakai limau kasturi) dan bawang goreng (kalau niaga tak payah).
CARA-CARA PENYEDIAAN:
  1. Bila kuali panas masukkan 2 sudu besar minyak masak. Masukan hirisan bawang putih dan dikuti dengan hirasan bawang. Bila mengeluarkan harum masukan dua sudu besar pes/rencah yang anda telah sediakan (di sini anda kena adjust pes anda mcm gula air sirap…tak masin sangat, tak pedas sangat dan tak pula manis…hahaha).
  2. Masukkan cucur udang, tauhu goreng, Ubi kentang rebus dan sayur sawi. Bila sawi layu masukkan mee dengan segera. Titiskan kicap cair. (untuk yang berniaga, tak perlu beli kicap cair gunakan kicap kramel boleh buat macam-macam jenis kicap). Air garam jika perlu. Goncang kuali dengan api sedikit keras. Kalau anda mahu basah tambahkan sedikit air atau pes/perencah. Kalau kering biarkan dia. Pada masa ini anda perlu tentukan api dapur jika basah kurangkan api kalu kering keraskan api dapur. Bila mee sudah mulai masak. Kecilkan api dan tepikan mee anda dan kosong ruang tengah kuali. Titiskan sedikit minyak dan pecah masukkan sebiji telur. Tutup telur anda dengan mee dan membiarkan dalam 30 saat. Keraskan kembali api dapur dan kacau serata mee dengan telur dengan cepat. Gorengan cuma 30 saat saja. Keseluruhan gorengan ini cuma 3-4 minit.
  3. Hidangkanlah mee goreng anda dengan lapiskan daun pisang dan daun bawang+sup/ cili dan akhir sekali taburkan sedikit kacang tanah goreng yang telah di atas mee anda.
Nota: Untuk peniaga mee goreng Mamak, jangan lupa ketuk kuali dengan sudip sampai orang lalu-lalang dengar sampai satu Km, untuk ambil perhatian pelangan. Kalau tak ketuk kuali itu bukan Mee Goreng Mamak…(gurau saja) hehehehe!. kalau anak dara yang goreng mee mamak jangan ketuk kuali yea!. orang kata, nanti dapat suami tua gayut…hahahaha!. OK…kalau ada yang ada masalah membuat pes/perencah mee goreng Mamak ini atau lain-lain perkara ini sila e-mail kat Mamak. Kalau anda ingin berniaga menu makanan mamak beritahu mamak haji supaya boleh Mamak layan cepat masalah anda. Untuk saudara yang bertanyakan tentang perniagaan masakan asas nasi kandar mamak telah selitkan dalam atikal ini. Kepada pengirim e-mail yang atas mamak mohon maaf kerana lupa  dan banyak sangat e-mail yang perlukan perhatian segera. Wassalam.
e-mail mamak haji:  mohd.roslan99@gmail.com

Resepi kali ini agak kontraversi sedikit. Pada mulanya Mamak tidak begitu minat menulis tentang resepi Mee Rebus ini kerana terlalu banyak versi mee rebus ini pada masa sekarang. Terpaksa juga menulis resepi ini kerana, seorang pengunjung yang berasal dari Pulau Pinang yang kini menetap di Saudi, teringin dan rindu sangat kat mee rebus Mamak Penang ini. Tak sampai hati menghampakan permintaannya. Apa yang kontraversi tentang resepi ini ialah cara masakan, bahan-bahan digunakan dan juga warna kuahnya. Ada juga terdapat dalam internet, resepi Mee Rebus Mamak yang gunakan kicap pekat hitam?. Kuahnya hitam?. Mungkin juga pada pendapat pencipta resepi Mee Rebus Mamak yang berwarna hitam ini,  kerana kulit Mamak-Mamak Penang ini memang gelap, (Kalau kata hitam nanti Mamak-Mamak kat sini marah pulak dah) maka jadilah kuah hitam itu Mee Rebus Mamak?…hahahaha!. Mungkin betul juga pandangan penulis resepi Mee Rebus Kuah Hitam ini.

Apakah  perbedzaan di anatar  Mee Rebus Mamak dan Mee Rebus biasa?. Mee Rebus biasa tiada cucur udang dan kuahnya cair sedikit, tidak manis tetapi pedas. Resepi yang seakan sama dengan mee rebus mamak yang ada seperti cucur udang rangup dan kentang rebus ialah “Mee Jawa” yang menggunakan air rebusan daging dan sekiranya ditambah “sup tomato kimball”, memang sedap. Mee Jawa atau Mee rebus ini asalnya dari Tanah Jawa seperti Cendol Mamak juga. Ramai yang berfikir cendol adalah asal dari resepi Mamak yang hijrah dari India. Di India tak ada resepi Cendol Mamak. Peniaga Mamak yang peniaga jalanan ini kebanyakan berhijrah dari tanah Jawa ke Pulau Pinang bila dibuka oleh British. Maka golongan Mamak ini bawaklah bersama mereka, resepi-resepi ini dari Tanah Jawa untuk hidangan jualan untuk orang tempatan yang ramai yang terdiri dari orang Acheh. Orang Acheh ini  satu masa dulu ramai memang penduduk asal Pulau Pinang, dengan sebab itulah ada jalan-jalan yang bernama Lebuh Acheh atau Kg.Aceh di Pulau Pinang ini. Mee ini sebenarnya berasal dari Cina. Orang Cina yang membawa Mee ini ke Tanah Jawa. Orang Jawa ini memang bangsa yang kaya dengan seni halus, termasuklah dengan seni masakan. Tukang-tukang masak dari Istana Jawa ini  telah mengubah kebanyakan resepi-resepi dari Cina dan India mengikut selera untuk Raja-Raja mereka. Resepi-resepi seperti ini kalau dikaji memangnya berasal dari “Nusantara Melayu Raya” bukan dari benua India atau Cina . Orang Melayu ini memang dah lama telah menyesuaikan diri mereka  dalam dunia tanpa sempadan atau pun sekarang di gelar “Dunia Globalisasi”. Maka mungkin dengan sebab inilah Hang Tuah berkata, “Melayu tak akan hilang di dunia”. Ini pendapat Mamak Teh Tarik..hahaha!. Jangan pula ada yang kata Mamak ini lebih-lebih pulak. Standard Mamak O Level je!.

RESEPI MEE REBUS MAMAK PENANG BERASA SOTONG:

PENYEDIAAN KUAH MEE REBUS:

Bahan-Bahan untuk kuah Mee Rebus (kena buat kuahnya dulu sebelum buat Mee Rebus).

  • 100 gm sotong kering di rendam (buang air rendaman) dan direbus sehingga lembut isinya. Tapis dan simpan air rebusan sotong.
  • 100gm Udang Kering halus  (RM1.00). Di rendam dan bersihkan (awas pasirdipermukaan bawah).
  • 1 kg ubi keledek yang berwarna oren ( kalau dapat, kalau tidak, ubi kentang pun boleh). Buang kulit, rebus, buang air dan lenyekan halus semasa panas.
  • Sedikit cili kering (ikut kepedasan 10 -15) digoreng garing dengan minyak. Jangan sampai hangus.
  • segenggam kacang parpu (dhal) dan digoreng garing kering (tidak kemestian cuma diguna sebagai pemekat kuah saja)
  • 4 sudu besar sos cili.
  • 2 sudu besar sos tomato.
  • 10 keping biskut marrie untuk memekatkan kuah saja tetapi boleh guna tepung gandum yang telah dicairkan dengan air.

 

CARA BUAT KUAH:

  1. Kisar cili kering, parpu, udang kering halus dan biskut marrie sehingga halus. Panaskan periok dan masukkan hasil kisaran. Tambah air rendaman sotong yang disimpan. Tambahkan air 1liter hingga 2 liter. Masukkan ubi yang telah lenyek halus dan kacau rata sehingga sebati.
  2. Bila kuah mendidih masukkan sos cili dan sos tomato (boleh juga gunakan air asam Jawa sekiranya kedua ini tidak digunakan) . Masukkan gula dan garam secukup rasa. Jaga kepekatan kuah. Sekiranya terlalu pekat boleh tambah air untuk cairkan. Mulakan dengan kuah yang pekat dan cairkan sedikit demi sedikit.
  3. Sekiranya anda ingin warna kekuningan kuah anda, tambah perwarna kuning telur tetapi jangan gunakan kunyit untuk tujuan ini. Kunyit akan menyebabkan mee anda akan bertukar warna ke warna merah darah bila kuahnya dituang ke atasnya. Dengan sebab inilah kadangkala mee kari anda (mee) bertukar warna kuning kepada warna merah darah.
  4. Bila kuah telah mendidih kecilkan api dapur dan membiarkan kuahnya panas. Siap kuahnya.

 

BAHAN-BAHAN UNTUK PENYEDIAAN MEE REBUS MAMAK:

  • 1 kg Mee Kuning. Mee perlu celurkan ke dalam air panas mendidih selama 30 saat. Keluarkan semua mee dengan penapis dan masukkan kembali ke dalam besin yang di isi air sejuk (paip) untuk elak mee itu masak lagi dengan haba yang terperangkap dalammnya. Keluarkan mee dan toskan mee dalam penapis. Boleh tambah 1 sudu minyak masak untuk mee anda untuk tidak kelihatan pucat dan melekek. Sekiranya anda menyediakan  satu pingan demi satu pingan, mee yang direbus tidak perlu dicelurkan ke dalam air dan terus boleh hidangkan ke dalam pingan.
  • 250 gm Taugeh (RM1.00) dicelur dalam air panas , di toskan dan dimasukkan kembali dalam air sejuk. (kaedah ini untuk taugeh tidak terlalu melecur dan rasa garing tetapi telah masak). Sekiranya sediakan satu pingan tidak perlu masukan dalam air sejuk.
  • 4 biji kentang direbus kentang (selalunya rebus sekali dengan keledek untuk resepi kuahnya) sehingga agak-agak tidak terlalu masak dan lembik. Kopek kulit kentang masih berada dalam keadaan panas dan sapukan sedikit tepung selepas dikopek kulitnya, supaya jus dari ubi yang keluar diserapkan oleh tepung untuk memudahkan aslutan tepung semasa goreng melekat. Sediakan “batter” tepung untuk mengoreng (tepung +air + pewarna kuning + garam). Goreng kentang yang dicelur tepung sehingga hasil warna keemasan. Bila sejuk, potong kentang bersaiz dadu anda suka.
  • Penyediaan cucur udang boleh ikut posting lama mamak di dalam blog ini. Untuk keras sedikit cucur udang anda, boleh tambahkan sedikit kapur makan ke dalam penyediaan tepung untuk cucur rangup dan keras sedikit seperti cucur passembor.
  • Tauhu (takua) 4 keping di goreng dan dipotong dadu.
  • 7 biji telur direbus dan dipotong dua.
  • Limau kasturi atau limau nipis dibela dua atau potong sisi.
  • Daun sup dan bawang dihiris halus.
  • Bawang goreng untuk ditaburkan di atas.
  • Boleh juga tambah kacang tanah yang digoreng kering dan ditumbuk halus. Terpulang pada anda. Beli yang sedia dijual.
  • Isi sotong yang telah direbus boleh ditumis dengan serbuk cili, gula dan air perahan limau sedikit. (air limau untuk  air gula tak jadi keras bila sejuk. Rasamacam tiga rasa. dan tempatkan di atas mee rebus anda. Ini Kalau anda rajin kalau tak, letak saja isi sotong di ats mee rebus itu.

Nota: Anggaran untuk mee rebus Mamak ini ialah untuk 7-8 orang. Bahan-Bahan berlebihan dari penyediaan Mee rebus  seperti cucur udang, kuah, tauhu atau kentang goreng boleh digunakn untuk resepi-resepi mamak yang lain seperti Mee Goreng Mamak, Passembur atau pun jadikan rojak mamak. Dengan sebab ini lah kedai Mamak jual mee rebus, mee goreng mamak, passembur atau pun rojak boleh jadi kaya noo…hehehehe!. Tak ada pembaziran!. Sekarang anda tahu kenapa kuah Mamak sedap dari kuah yang mee rebus biasa?……hahaha!. seperti biasa sekiranya buat mee rebus mamak ini tak jadi bolelahh utarakan masalah ini dengan Mamak melalui email. Ia lebih baik dari komen. Kadang-kala Mamak tidak dapat menulis resepi mamak ini terlalu detail. Janji anda cuba buat dulu, kalau silap, buat lagi sehingga anda dapat cipta resepi yang amat sedap dan namakan resepi itu dengan nama anda sendiri.

email Mamak Haji: mohd.roslan99@gmail.com


Char kuey Teow Pulau Pinang ini adalah resepi Melayu Pulau Pinang atau orang utara semenanjung yang telah diubah-suai dari Char Kuey Teow yang asal. Resepi ini berbeza dengan  dengan Char Kuoy Teow masakan Cina yang biasa atau resepi Indonesia “kwetiau Goreng“. Char kuey Teow Pulau Pinang adalah kuey Teow Goreng Basah yang berkuah berwarna merah pudar yang lazat. Bukan yang berwarna hitam yang digelar juga char kuey teow basah. Sajian ini biasanya cuma terdapat di tempat-tempat tertentu. Tempat Char kuoy Teow yang terkenal dengan paling sedap terdapat di sekitar Permatang Pauh, Sungai Dua, dan Seberang Prai. Anda perlu ke kedai yang khasnya menyediakan hidangan ini. Di Restoren biasa anda cuma boleh dapat Kuew teow Goreng atau pun yang basah yang berlainan resepi dan rasanya. Menyediakan resepi ini perlu gunakan api dapur yang keras dan besar. Kecekapan guna kuali dan kelajuan tukang masak terdiri dari anak-anak muda Melayu sangat menakjubkan. Sekiranya anda melancung ke Pulau Pinang  jangan lepaskan peluang menikmati hidangan ini. Harga se pinggan biasa RM3.50 dan special RM4.50. Special atau istimewa hidangan ini ditambah dengan telur goreng mata lembu dan juga tambahan udang besar segar. Rahsia kelazatan resepi ini bergantung kepada penyediaan “pes” atau kuahnya dan kesegaran udang besar yang dihiaskan diatas kuey Teow. Oleh kerana Char kuoy Teow ini menjadi sinonim bagi semua kenduri dan majlis makan di Utara, maka terpaksa kali ini saya menurunkan rahsia kuah pes dan cara menyediakan Char Kuoy Teow ini kepada pengunjung blog ini. Sekali lagi Mamak cuba mengingatkan, setiap resepi baru Mamak adalah dibaik -pulih dan telah cuba dalam perniagaan dan kos penyediaan yang telah diminimumkan tanpa menganggu kelazatan asal. Masalahnya cuma kuantiti resepi Mamak ini kadang-kala dalam sekala yang yang besar sedikit. Harap suri-suri rumah tanggaa yang keluarga kecil, dapat memperkecilkan kuantiti ini mengikut keperluan keluarga. Jangan membazir. Seperti biasa kalau ada masalah dalam penyediaan sebarang resepi boleh e-mailkan: mohd.roslan99@gmail

PENYEDIAAN PES ATAU KUAH:

Bahan-Bahan:

1  Jug ( 2 liter) air panas (setelah mendidih).

1 mangkok (cup) gula pasir.

3 sudu besar perasa makanan (Aji No Moto).

250  ml (1 cup) Kicap cair (pilih yang berwarna cerah sedikit).

125  ml (1/2 cup) Kicap sos ikan cap Ikan.

250 ml (1 cup) Kicap sos ikan cap Sotong.

Gaulkan semua bahan-bahan tersebut dalam sebuah bekas sehingga gula larut. Pes anda telah sedia. Kemasinan pes anda bergantung kepada jenama kicap yang digunakan, maka anda perlu tentukan setiap kuantiti adunan dengan cita rasa anda sendiri. Anggaran kuantiti diberikan adalah sebagai panduan saja.

nota: tidak perlu gunakan sos tiram kerana sos ikan dan Perasa makanan digunakan. Sekiranya anda ingin gunakan, tentukan pes anda jangan terlalu masin dan pekat.

CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG:

BAHAN-BAHAN:

1 kg.  kuey teow.

7 biji telur.

300gm taugeh.

250 gm daun kucai

1 kilo udang besar segar bersaiz ” A”.

250 gm Cili Boh.

5 ulas bawang putih (kupas kulitnya dan ditumbuk kasar/crush dan masukan dalam cili boh).

1 cup minyak masak.

CARA-CARA MEMASAK:

1. Bersihkan udang. Jangan buang kepala dan kulit. Cuma gunting sesungut dikepalanya.

2. Daun kucai dibersihkan dan potong sepanjang 1 inci. Taugeh dibasuh bersih.

3. Panaskan kuali dengan api yang kuat, apabila kuali panas masukkan minyak masak. Masukkan udang sebanyak tiga ekor dan goreng cuma 15- 20 saat. Bila kulit udang bertukar warna kemerahan segera keluarkan kuali dari dapur dan masukan udang dalam alam sebuah bekas asing. Kuali yang bertangkai kayu amat sesuai untuk menyediakan resepi ini.

4. Panaskan kembali kuali dan masukkan 1 sudu kecil cili boh (kepedasan terpulang pada rasa anda) bersama bawang putih yang telah hancurkan ke dalam cili boh – minyak gorengan udang mencukupi untuk gorengan seterusnya.

5. Masukkan secekak kuey teow, taugeh dan sedikit daun kucai. Jangan biarkan taugeh dan kucai anda melecur dalam proses ini. Masakan perlu pantas dengan api dapur yang keras 3-5 saat sudah memadai. Masukkan 2 senduk pes yang telah sedia ke dalam kuali . Pecahkan telur dan masukkan ke dalam kuali. Apabila telur putih mula menujukkan tanda masak, segera keluarkan kuali dan tuang kedalam pingan hidang tersedia. Masukkan udang yang tersedia goreng ke atas kuey teow anda. Boleh guna cili jeruk untuk menambahkan kelazatan. Sila hantarkan e-mail untuk  resepi “cili jeruk”.

6. Proses masak kueh teow 1 hidangan ini gunakan api yang keras dan seluruh masa masak cuma 2-3 minit.  Bayangkan kepantasan yang anda perlu ada pada anda. Masakan ini perlu masak satu demi satu hidangan. Tidak boleh masak selonggok seperti kuey teow goreng. Masak sepingan demi sepingan. Suri rumah tidak perlu berebut seperti tukang masak mahir. Boleh gunakan api max didapur dan masak perlahan sedikit tak mengapa. Uji hidangan pertama untuk rasa garam dan kuahnya secukup. Hidangan seterusnya anda akan mengetahui sendiri apa yang kurang dan lebih. Kicap ini ada berjenis-jenis dan kemasinan dan warnanya tidak seimbang sebab itu hidangan pertama adalah Test Food anda untuk menetukkan pes anda dan juga kuatiti bahan yang telah diadunkan.

7.  Simpan pes/kuah yang berlebihan ini ke dalam peti sejuk. Boleh digunakan untukgoreng mee atau beehoon dan maggie yang lazat atau pun resepi kuey teow kerang. kuey teow yang tidak digunakan jangan sekali simpan dalam peti sejuk. Bila masak kuew teow anda akan hancur. MERRY CHRISTMAS UNTUK YANG BERAGAMA KRISTIAN. Selamat Mencuba.

Resepi Cili Jeruk:

Bahan-Bahan:

1. Cili hijau dibasuh dan dipotong (cross cut) mengikut size ketebalan yang dikehendaki. Di rendam dalam air kapur ( sedikit kapur masakan dilarutkan dalam air)..selama 1-2 jam untuk mendapatkan keranggupan dan kekentalan cili. Bersihkan dengan dgn air sekurang-kurangnya 3 X kali sebelum digunakan.
2. Cuka dengan gula dimasak dalam bekas stainless steel di atas api yang kecil.. Masukan sedikt garam . Jangan sampai mendidih..suhu yang diperlukan cuma 60-70 darjah centigrade. Tutup api dan masukkan potongan cili anda kedalam air cuka tersebut. Dalam 30-45 minit cili jeruk anda boleh digunakan. Yang berlebihan kita perlu simpan dalam peti sejuk kerana kita tak gunakan sodium Benzoate sebagai awet makanan. Sekiranya nak jual dalam botol gunakan Sodium Benzoate dlm kadar yang diluluskan oleh WHO.


Laksa adalah makanan ringan yang paling diminati oleh rakyat berbilang bangsa di negara ini.  Ia telah menjadi makanan rasmi rakyat Malaysia. Asal usul Laksa ini dipercayai dari negara Indonesia. “Laksa” bermaksud dalam bahsa Indonesia “sepuluh ribu“. Perkataan “laksa” ini adalah dari cedukan dari bahasa sanskrit yang dipercayai peninggalan keseinambungan zaman kerajaan Majapahit, di Indonesia sekarang.

Kunci masakan Laksa ialah “Daun Kesum atau orang utara gelar “Daun cenohom” , nama saintifiknya ” Polygonum Hydropiper”. Ramuan belacan atau pes udang menjadi rahsia untuk menyelerakan dan satu kemestian dalam penyediaan masakan laksa ini. Terdapat berbagai jenis masakan Laksa di negara ini seperti: Laksa Asam Penang, Laksa Sarawak, Laksa Johor, Laksa Lemak Singapura, Laksa Bali, Laksa Nyonya Melaka, Laksam Kelantan, Laksa Tom Yam dan lain-lain. Kali ini Mamak Haji cuma mahu pertengahkan Laksa Asam yang paling popular di utara semenanjung sehingga setiap kenduri kahwin seperti satu kemestian untuk  dihidangkan untuk para tetamu.

ASAM LAKSA PENANG

BAHAN-BAHAN:

2 liter air.

1 kg ikan kembong (temenung).

1 kg laksa basah atau mee laksa (kering).

50  gm asam keping (gelugur) atau 5 keping.

100 gm asam jawa diperah dan ditapis airnya.

1 kutum bunga kantan dibelah dua.

2 sudu pes udang tak dimestikan- pilihan antara belacan bakar.

100 gm daum kesum / cenohom. (secekak)

garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa.

BAHAN KISARAN (PES):

15 tangkai cili kering dibuang biji. (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus.

1 ulas bawang putih.

150 gm bawang besar – dibersihkan kulit dan potong empat.

2 cm keratan lengkuas

2 cm kunyit hidup

3 batang serai dihiris halus.

2 cm belacan bakar.

Kisar sehingga jadikan pes. Semasa mengisar jangan menggunakan air yang banyak. Tentukan kisaran anda menjadi pes. Sekiranya tak cekap gunakan pengisar elok gunakan batu lesong.

BAHAN HIASAN:

6 tangkai daun pudina. – dihiris.

1/2 biji nenas – dihiris.

2 biji cili merah – dihiris.

1 biji timun – dihiris.

3 biji limau nipis dipotong sipi untuk menambah kemasaman.

1 labu bawang besar – dihiris halus.

1/2 kuntum bunga kantan – dihiris halus.

1 pokok daun salad – dihiris halus.

4 biji telur masak – dibelah dua.

1. Didihkan air masukan ikan kembong dan rebus hingga masak. Keluarkan ikan masak dan ambil isinya dan buang tulang dan kepala . Isi perlu ditumbuk atau di kisar halus.

2. Air rebusan ikan tadi ditapis dan disimpan untuk membuat kuahnya.

3. Masukan air dalam sebuah periok bersama dengan isi ikan, bunga kantan, daun kesum, asam keping, garam, gula dan perasa makanan dan panaskan sehingga 10-15 minit bila airnya mula mendidih masukkan pes kisaran dan air asam jawa. Kecilkan api kecil untuk mendidihkan kuah. sekiranya pekat tambahkan sedikit air.

4. Anda boleh keluarkan daun kesum atau bunga kantan dari kuah tersebut. Secara biasa memang tak keluarkan daun kesum dan bunga kantan, cuma diceduk kuahnya dalam bekas yang berasingan. Sekiaranya anda ingin tambahkan pes udang masukkan dua sudu dalam kuah yang sedang mendidih. Sekiranya tidak mahu rasa pes udang yang kuat aroma gunakan belacan bakar.

5. Hias hidangan laksa anda atau biarkan dihidangkan di bekas hidangan untuk tetamu memilihnya.

Nota: Kalau anda gunakan laksa basah tidak perlu direbus cuma toskan segera dgn air panas sudah memadai. Sekiranya anda gunakan Laksa mee yang kering, perlu direndam 20 minit dalam air,  sebelum mula rebus. Rebus dalam air mendidih bergaram (seperti rebus spageti). Tentukan mee laksa anda masak sempurna dgn mencuba memicitnya. Selepas rebus toskan dan basuh dengan air biasa dan toskan ia kembali. Simpan dalam bekas penapis untuk laksa anda sentiasa kering dan liat. Laksa yang direbus dibasuh dengan air biasa akan menghilangkan bau yang tidak menyenangkan sekiranya laksa mee itu stok yang lama.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 2,909,288 hits
November 2014
I S R K J S A
« Okt    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 473 other followers