PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

PEMAKANAN MENGIKUT PERSEKTIF ISLAM

Posted on: Januari 26, 2009


 

DEFINISI

Tidak dapat dinafikan bahawa makanan dan minuman merupakan element yang penting dalam kehidupan bagi memastikan manusia dapat hidup dengan sejahtera. Tetapi, pemakanan menurut islam merupakan aspek yang penting dalam diri setiap umat Islam. Terdapat beberapa adab yang perlu dipatuhi untuk memastikan kesihatan tubuh badan terpelihara. Islam tidak mengalakkan umatnya memakan sesuka hati, memakan sehingga perut menjadi kenyang, dan sebagainya. Pemakanan menurut islam ini dapat diperkukuhkan dengan hadis-hadis yang disabda oleh Rasullulah, dimana baginda memberi tuntutan kepada umatnya tentang soal pemakanan seperti:-

• Tiada satu hadis pun yang mengatakan bahawa seseorang perlu mengisi makanan di dalam perutnya sehingga penuh. Oleh itu, Rasullulah pernah bersabda “kita – kaum-kaum muslimin – adalah suatu kaum yang tidak akan makan sehingga merasa lapar dan tidak makan sehingga kenyang”.

 • Memakan secara berlebihan adalah suatu perkara yang amat dikuatiri oleh rasullulah ke atas umatnya sebagaimana sabdanya “Yang paling saya takuti diantara hal-hal yang saya takuti keatas umatku ialah besar perutnya, gendut kerana memakan secara berlebihan, terus menerus tidur yang melampaui batas, malas dan tidak mempunyai pendirian yang tegas dan mantap”.

 • Dalam Islam, pemakanan itu amat penting bagi memastikan seseorang iti dapat menjalankan tugasan atau kegiatan hariannya dengan lancar. Hal ini amat penting untuk memastikan seseorang itu tidak hilang semagat kerana lapar.

• Pada asasnya, isi perut manusia terbahagi kepada 3 jenis atau 3 bahagian utama iaitu bahagian makanan, minuman, dan penafasan. Oleh itu, pemakanan yang seimbang amat penting untuk memastikan ketiga-tiga bahagian itu dapat berfungsi dengan sempurna. Dalam soal pemakanan ini, terdapat beberapa hal yang perlu dipatuhi bagi memastikan kesihatan tubuh badan dapat dipelihara dengan baik.

 Perut yang besar umpama “rumah sakit”. Oleh itu, kita perlulah menjaga perut kita dengan memakan makanan-makanan yang berkhasiat. Jika sakit yang menimpa perut(rumah sakit) seperti gastric, kanser atau sebagainya pasti sukar serta memakan masa yang lama untuk sembuh. Oleh itu, kita perlulah memikirkan keserdehanaan dalam soal makan dan minum.

  Elakkan memakan sesuatu dengan banyak kerana memakan dengan banyak tidak akan menyebabkan seseorang itu kuat tubuh badannya sebaliknya ia akan mengalakkan seseorang itu menjadi lebih malas serta sukar untuk berfikir dengan rasional. Oleh itu, seseorang itu perlulah makan dengan secukupnya sahaja bagi memastikan tubuh seseorang itu semagat dan dapat berfikir.

 Elakkan daripada mengisi perut dengan terlalu banyak makanan, kerana ia akan menggangu bahagian minuman di dalam perut. Jika bahagian minuman di dalam perut telah diisi dengan makanan yang banyak maka ia turut menganggu bahagian udara dalam perut. Jika hal ini berlaku, maka terjadilah kelesuan, kemalasan, keletihan. Hal ini sangat membahayakan kesihatan, kerana ia akan megakibatkan penyakit, sifat malas, gemar menggangur serta hilang semagat kerja. Mala wujudlah berbagai-bagai angan-angan dalam fikiran. Meneliti hal-hal diatas itu, maka dapatlah kita menilai betapa tingginya hadis-hadis yang disabdakan oleh Rasullulah S.A.W kepada umatnya. Selanjutnya terserahlah kepada saudara dan saudari untuk melaksanakan atau mengabaikannya. Semoga ALLAH S.W.T memberitahu kita agar dapat mengikuti dan mengamalkan ajaran itu. AMIN…Sumbangan dari :http://pendekarumno.blogspot.com

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,192,387 hits
Januari 2009
I S R K J S A
« Dis   Mac »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: