PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Cara Menghadapi Masalah Pekerja Kantin & Restoren.

Posted on: Oktober 8, 2009


cleaner
Perkhidmatan Industri Makanan bukan mudah untuk dikendalikan. Terutamanya masalah yang timbul dari menguruskan pekerja. Bayangkan sekiranya salah seorang tukang masak anda telah membuat satu masakan yang salah yang dipesan oleh seorang pelanggan atau mendapati sudu anda kotor dan pinggan pelangan kotor dan masih terdapat bekas makanan yang melekat. Pelangan yang memesan makan tadi akan marah. Perkara ini tidak tamat di tempat anda saja tetapi pelanggan tersebut membawa berita ini kepada semua kenalan dia. Mulut orang lebih dari iklan komersial.
Masalah yang serious dalam Industri Katering dan restoren adalah kekurangan pekerja yang mahir dan berpengalaman dalam Industri ini. seringkali kita temui seorang pekerja baru dicampakan terus dalam medan kerja dengan sedikit atau pun tidak diberi latihan formal oleh pengusaha Kantin atau pun Restoren. Mengambil pekerja baru dan melaksanakan tugas dengan betul mengambil masa dan memberi latihan dari peringkat permulaan untuk pekerja baru ini memahami Apakah mereka perlu lakukan, bagaimana perlu lakukan dan kenapa perlu lakukan. Latihan yang berkesan untuk pekerja bukan saja memberi informasi. Latihan yang berkesan bukanya sesuatu yang sukar dilakukan tetapi masalahnya latihan yang diberikan biasanya kerap dilupakan oleh pekerja baru ini apabila sibuk dengan kerja. Maka latihan ini bukan saja perlu dilakukan oleh penyelia dan pengurus berterusan.
Ramai di antara Pengurus dan penyelia berangapan latihan yang dimaksudkan adalah mengajar pekerja baru kemahiran membasuh pinggan mangkok (dishwashing menggunakan mesin otomatik), atau pembancuh air minuman. Latihan yang dimaksudkan ialah lebih dari itu. Pihak pengurusan perlu lihat latihan ini melebihi kepentingan perniagaan itu sendiri. Apabila merekrut pekerja baru perlu mengambil kira kepentingan pekerja seperti cita-cita mereka, keperluan, keinginan sekiranya ingin perniagaan kita berjaya. Pekerja bukan saja perlu mengetahui kerja dan bagaimana perlu dilakukan tetapi berkerja di restoren atau di Kantin melibatkan pihak lain dalam menjalankan kerja tersebut. Pekerja baru perlu mempunyai membayangkan kedudukan mereka sebagai amat penting dan efisyen dalam organisasi syarikat bukan terasa asing, berfungsi sebagai tidak bermakna. Perkara sebegini selalunya berlaku kepada pembasuh pinggan mangkok (dish washer) atau pun cleaner. Fungsi Pembasuh/cleaner/steward amat penting dalam kejayaan sesebuah restoran atau pun di kantin. ramai diantara pemilik, pengurus, atau pun pekerja lain tidak memahami kepentingan mereka. Mereka ini tidak dihormati atau pun menghargai tugas mereka dalam kejayaan perniagaan. Pekerja-pekerja biasanya diherdik, diasingkan atau selalu dibayar gaji yang paling minimum dengan kerja yang paling kotor dan susah yang dilakukan seharian berendam dalam air dan juga bahan kimia pencuci. Ada juga pemilik langsung tidak mengendahkan kesihatan mereka dengan tidak diberi sarung tangan, apron yang bersesuain atau pun kasut getah. Masa rehat tidak ditentukan. sekiranya mereka berhenti bolehkah kita mencari pekerja yang baru mahir seperti mereka. Ini contoh yang berlaku di setiap restoren dan kantin. Setiap pekerja di organisasi anda mat penting. Cuba sekali sekal makan bersama dish washer dan memahami keluhan mereka. Semasa makan bersama ini beritahu demi mustahaknya kerja mereka untuk restoren atau kantin anda. Kenapa perkas makan perlu bersih dan apakah imak kepada perniagaan. Cawan, gelas dan pinggan yang pecah akan merugikan syarikat. Sekiranya anda ingin pekerja anda tidak meninggalkan restoren atau kantin anda pengurusan perlu ambil kira: 1. Gaji yang sedikit tinggi. 2. Jadual kerja yang baik. 3. Cuti rehat yang cukup. 4. Subsidi Minyak kenderaan. 5. Plan insentif. 6. Keadaan kerja yang selamat. 7. Keadaan tempat kerja yang bersih. 8. latihan yang sempurna 9. Peluang Kenaikan tangga gaji. 10. Semua kebajikan dibawah Akta pekerja seperti EPF, Perkeso, cuti dibayar gaji, cuti tahunan, kerja lebih masa dll kemudahan sebagai pekerja.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,192,387 hits
Oktober 2009
I S R K J S A
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: