PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

MENU HARIAN KANTIN

Posted on: Disember 10, 2010


Menu Harian Kantin atau Kafeteria adalah penting untuk perniagaan kantin anda. Kebanyakan daripada pengusaha Kantin/Kafeteria tidak menitikberatkan dan tidak menyediakan Menu Masakan Harian ini kerana terlalu sibuk atau pun tidak memahami pentingnya menu ini dalam perniagaan kantin mereka. Menu makanan yang disediakan adalah alah kadar dan diletakan ke atas bahu tukang masak. Tukang masak kalau yang baik dan cekap alhamdullilah jika tidak kantin anda akan menjadi haru-biru. Rungutan pelangan mula kedengaran. Menu yang sama yang akan membosankan pelangan dan perniagaan akan merosot. Menu masakan yang tidak dikawal akan merundumkan perniagaan. Menu Harian juga membantu pengusaha dalam mengawal kos, membantu dan meringankan beban penyediaan awal bahan makanan mentah dan setiapa bahan mentah yang dibeli digunakan dengan kaedah yang betul dan tidak berlaku pembaziran. Pengusaha perlu ingat setiap bahan masak yang disimpan tidak membawa nilai. Nilai bahan makanan itu cuma dikira apabila pelangan membeli dan membayar sesuatu nilai untuknya. Maka barangan yang disimpan tanpa dijual nilai sifar.

Menu harian tidak sepatutnya bukanlah sesuatu yang kekal seperti di Restoren Nasi Kandar. Pelangan restoren silih berganti setiap hari. Pelangan cuma datang untuk menu yang anda jual. Tetapi oersasi kantin lain sedikit, pelangan tetap dan wajib datang ke Kantin anda kerana tidak ada pilihan. Maka harapan mereka menu perlu sentisa ubah. Menu masakan boleh diubah atau disingkirkan sekiranya didapati menu itu tidak popular di kalangan pelangan. Cita rasa pelangan perlu diberi perhatian. Pelangan kantin atau kafeteria disebabkan tetap, Menu yang disukai hari ini tak semestinya di sukai hari esok.  Menu masakan di Kantin perlu dicuba berulang kali untuk mendapatkan Menu yang amat disenangi oleh pelangan. Kita tak boleh rumuskan sesuatu menu dengan andaian saja. Perlu dicuba dan dapatkan keputusan.

Menu Masakan juga perlu disesuaikan dengan keadaan kewangan pelangan anda. Seorang pengusaha kantin perlu mengetahui bila mana pelangan anda menerima gaji dan bila pelangan anda mula mengawal perbelanjaan ke atas makanan mereka. Hari gaji atau selepas gaji sehari dua anda boleh mengadakan menu istimewa dan mahal sedikit, kerana pada masa ini pelangan mula memileh makanan yang menyelerakan dan tidak ambil kisah dengan harga sesebuah jenis menu masakan. Mereka juga ingin berbelanja lebih sedikit. Dipenghujung bulan anda perlu berhati-hati dalam menu masakan, pelangan anda cuba mengawal perbelanjaan kerana kewangan mereka mula kekeringan. Selera mereka akan berkurangan disebabkan kesempitan kewangan. Maka menu mahal perlu hindarkan dan menu yang lebih ekonomi perlu dipertengahkan.

Tidak ada secara tiori untuk menentukan kuantiti masakan dalam menu anda. Pengalaman akan menentukan kuantiti masakan dalam menu anda.  Apa yang harus anda perlu lakukan ialah mencatatkan  baki masakan setiap hari mengikut menu yang disediakan sekuarang-kurangnya selama sebulan atau dua. Bila anda merujuk kembali catatan, anda dengan sendiri akan ketahui jumlah masakan Menu dan juga kuantiti yang perlu. Dari catatan ini juga anda boleh mengindarkan pembaziran dengan membatalkan menu yang tidak popular. Contoh catitan seperti: Ayam goreng disediakan untuk seratus pelangan 45 ketul tetapi tidak mencukupi untuk 10 orang pelangan. Pada hari keesokannya anda perlu beri arahan untuk goreng 50 ketul, ia itu tambahan lima ketul lagi.  Sekiranya ayam goreng anda tertinggal 10 ketul, pada keesokan hari pula anda cuma perlu goreng 40 ketul saja. Bila akhir bulan anda sudah kenal pasti nisbah yang perlu dimasak. Dengan ini anda boleh mengawal pembaziran dan juga memperbaiki kekurangan. Bahagian dapur dan juga bahagian depan perlu memainkan peranan penting dalam penyediaan menu harian.

Setiap menu masakan yang perlu dimasak mengikut menu harian perlu masak mengikut resipi yang asal. Sebuah buku resepi mengikut menu harian perlu disediakan di dapur untuk rujukan. Kebanyakan bahagian dapur Hotel-hotel catatan ini  digelar ” Kitab dapur”. Kitab dapur ini punyai catatan terperinci sukatan bahan masak, cara menyediakan dan juga kuantiti yang perlu dimasak. Tanpa catatan resepi yang tepat dan betul kemungkinan besar kakitangan di bahagian dapur akan melakukan pembaziran dan juga masakan anda tidak menepati sasaran. Anda juga perlu ingat tukang masak sentiasa bertukar tetapi resepi syarikat anda perlu sama walau pun tukang masak yang berlainan yang menyediakan menu harian untuk kantin anda.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,405,822 hits
Disember 2010
I S R K J S A
« Nov   Jan »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: