PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for Mac 20th, 2011


MULAKAN PERNIAGAAN KATERING DI RUMAH TANPA MODAL:

Bila Mamak mula menulis tentang, “ingin mulakan perniagaan katering dari rumah”, perniagaan  katering yang dimaksudkan adalah khas untuk suri-suri rumah yang sepenuh masa yang  menganggap masak sebagai hobi dan ingin mencari pendapatan tambahan untuk keluarga.  Ia juga maksud untuk meringankan tanggungan hutang rumah tangga yang semakin meningkat. Hutang dalam rumah tangga dalam negara kita khas golongan pendapatan rendah dan pertengahan telah menjadi sangat kritikal dan membimbangkan di negara ini. Bank Negara sendiri akui kebimbangan ini. Hutang keseluruhan kredit kad rakyat saja sudah melebihi 30 Billion. Bank Negara juga telah mula gunakan garis panduan baru untuk pelanggan baru kad kredit. Kalau hutang dalam rumah tangga dalam negara ini tidak dapat kawal lagi, kemungkinan ramai keluarga akan bankerap dulu diikuti dengan  negara bakal jadi bangkerap. Ada asas  juga amaran Datuk Idris Jala itu. Suami-Isteri sekarang perlu kerja dan berganding bahu melangsaikan hutang rumah tangga. Suami bayar hutang rumah, si Isteri pula kena bayar hutang kereta. Kita sekarang hidup dengan hutang. Tengok rumah ingat hutang ansuran rumah, petik lampu ingatkan bil TNB, buka pili air untuk mandi ingatkan hutang bil air, rehat nak tengok tv, ingatkan hutang tv plasma 42 inci, tengok muka anak, ingatkan yuran sekolah dan belanja sekolah. Di luar tengok kereta ingatkan hutang ansuran kereta, duduk dalam kereta terpandang  cukai jalan teringatkan insuran kereta beribu, tengok meter tanki minyak, perlu isi minyak…aduuuh apa nak jadi?. Kenapa kita jadi begini?. Hutang sudah pengaruhi hidup kita. Bagaimana kita kita harus lari dari cengkaman hutang ini?. Jawap sendirilah…pasal hutang ini.

Catitan kali ini adalah e-mail dari  seorang suri rumah dari Kedah yang ingin mencebur diri dalam membantu suami dan keluarga. satu niat yang murni. Sedih mamak baca kisah kesempitan kewangan kelurganya. Bahagian yang sedih itu mamak delete. yang Mamak menarik dengan e-mailnya ialah:

“cheq nak cari pendapatan sampingan xtau macam mana cara.dulu ada buat macam-macam tapi tak menjadi. la ni tak buat apa dah.suami saja kerja sorang..gaji alhamdulillah setakat rm1500..nak mintak pandangan mamak haji,oghang yang macam cheq ni,xdak modal langsung nak berniaga tapi nak tambah pendapatan..tu nak tanya mamak haji apa yang cheq patut buat?.”

Jawapan Mamak:

Kebanyakan perniagaan kecil yang paling berjaya bermula sebagai hobi dari rumah dan dimajukan dan diperkembangkan dari titik permulaan dari kegiatan hobi. Memulakan perniagaan dari rumah sebenarnya  tidaklah memerlukan modal yang besar beribu ringgit cuma perlukan modal yang sedikit. Modal yang maksudkan dalam katering ialah biasanya dalam penyediaan makanan yang dipesan pelangan dikira sebagai sudah pasti telah jual. Kebiasaaannya kita boleh mengambil wang pendahaluan (deposit 50%) dari pelangan sebelum sesuatu majlis dan selepas majlis selalunya dilangsaikan bayaran penuh.

Mamak ingin menceritakan kisah benar seorang sahabat Mamak yang menjalankan katerer dari rumah. Dia punyai kontrak-kontrak membekalkan nasi bungkus sekitar 100 bungkus sehari yang berharga RM3.50  kepada sebuah kilang di Mak Mandin untuk pekerja-pekerja yang lakukan kerja lebih masa yang dibekalkan oleh majikan kilang secara percuma. Kaedah bekal nasi bungkus kawan mamak ini amat mudah dan menunya cuma Nasi Putih, Ayam dan Sayur.  Secara kasar keuntungan dari sebungkus adalah RM1.00 – RM1.50.  Katakanlah sehari 100 bungkus, untung bersih dalam sebulan adalah RM150.00 X 20hari= RM3,000.00. hahaha!. Patutlah sahabat mamak ini ke sana ke mari pakai van buruk tapi anak dia pakai Honda Accord baru. Ini cuma kilang yang mamak tahu. Yang tak tahu?. Ini satu contoh cara berkatering dari rumah. Di luar sana beratus pelangan menunggu anda. Cara meniaga nasi bungkus jangan pandang rendah. Katering dari rumah kita tak perlukan dapur dan peralatan khas masakan dan sewa tempat khas untuk memasak atau pun pekerja profesional. Modal perniagaan apa yang kita perlukan?. Cuma tahu masak nasi, goreng ayam, kuah dan sayur kangkong dan bayam. Tak perlu berkursus membelanjakan beratus ringgit. Tak perlu belajar jadi chef dua tahun di kolej dengan perbelanjaan belajar  sekitar RM25 Ribu. Modal cuma RAJIN dan tak malu cari rezeki HALAL.  Katakanlah Kalau kita kembangkan perniagaan seperti kisah sahabat Mamak itu kepada 5 tempat. Sehari 500 ratus bungkus nasi, RM3,000 X 5 = ???. Berapa pendapatan anda sebulan?. Kenapa kita perlu jadi operator di kilang untuk gaji RM700/= sebulan. Pukul 5 pagi kelaur rumah lepas maghrib balik rumah?. Katakanlah anda punyai dua orang anak yang perlukan penjagaan. Upah jaga anak saja hampir 300 – 400 ringgit. Berapa baki pendapatan bulan anda yang tinggal?. Belum  dipotong kwsp, sosco dll. Kenapa anda tak mahu cebur dalam bidang katering?.

Ada juga mengadu kat Mamak, “bagaimana orang kenali saya sebagai seorang katerer”. Bagaimana anda boleh iklankan diri anda?. Sebenarnya ia amat mudah. Beritahu kepada sesiapa saja anda kenali atau berjumpa “saya seorang katerer”. Sediakan kad nama. Untuk dapatkan kad nama, 300 kad cuma dalam harga RM30.00. Beri kepada orang pengaruh dan orang yang berpotensi boleh kenalkan anda kepada ramai berpotensi sebagai pelangan. Kalau bertandang ke rumah saudara atau kawan, bawa contoh makanan contoh menu katering kepada mereka. Mereka akan perkenalkan diri anda kepada kawan-kawan mereka. Pendek kata cara ikutlah “Direct Selling” macam Amway!. Jangan malu dengan perniagaan HALAL anda. Kenapa patut malu?. Perniagaan adalah sunnah Rasullullah s.a.w. Anda jangan sekali membuat keputusan untuk orang lain. Tugas anda cuma memperkenalkan produk anda. Ikut cara orang jualan terus. Sesiapa juga ingin tahu karier anda terangkan. Kadangkala orang yang tanya itu akan jadi pelangan potensi masa akan datang. Dengan ini mulakan iklan anda dari hari ini. Jangan tangguhkan perkara yang baik. Syaitan selalu mengoda hati kita dengan diisi was-was!. Sekali kehadapan jangan undur atau rehat. Kejayaan terletak di tangan anda sendiri. Keputusan hari ini adalah kejayaan masa hadapan anda. Kenapa orang lain perlu buat keputusan untuk anda?. Allah SWT akan membantu orang ingin bantu diri sendiri dan orang lain. Mengenyangkan orang yang lapar sangat besar pahala dari Allah SWT. Ketabahan, cara kendalikan perniagaan adalah kunci kejayaan katering dari rumah. Hubungi Mamak Haji melalui e-mail: mohd.roslan99@gmail.com sekiranya ada masalah atau mula lentur semangat. Kita akan kongsi pendapat. Blog ini adalah medan perjuangan untuk anda semua dalam bidang katering. Perjuangan adalah kasih sayang antara kita yang  ingin mencapai kejayaan sebagai ummah Nabi Mohammad s.a.w.  di dunia dan di akhirat. Insyallah anda akan berjaya!!!.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 8,547,745 hits
Mac 2011
I S R K J S A
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.