PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

SIHIR DAN PERNIAGAAN RESTOREN.

Posted on: Jun 19, 2011


Ada pembaca mungkin ketawa terbahak-bahak bila baca tajuk di atas. “Apa yang Mamak haji mengarut ini?”..hahahaha. Walau apa pun Mamak perlu bawa tajuk ini kerana ramai peniaga-peniaga restoren, taWkey-taWkey warung atau kantin kadangkala  percaya dan yakin pada kesan “sihir” dalam perniagaan mereka. Tapi jangan tanya pulak pada Mamak Haji ada kah saya yakin pada benda sihir ini?. Pada mulanya Mamak Haji memang berat dan sukar untuk tulis tentang perkara ini kerana Mamak haji tidak ada Ilmu kebatinan atau pengetahuan mendalam tentang bab Ilmu-Ilmu ghaib ini. Mamak terpaksa menulis posting kali cuma berbekalkan dengan Ilmu yang cetek dan sandarkan pengalaman dalam mengamati tentang Ilmu sihir ini khususnya dalam perniagaan restoren dan kedai makan memberanikan diri untuk menulis. Banyak juga Mamak terima e-mail berkenaan bab ini. Tapi Mamak tidak membalasnya takut salah ditafsirkan oleh pembaca. Tapi apa yang membuatkan Mamak menulis tentang sihir ialah apabila terbaca dan hati ini tersentuh dengan e-mail dibawah ini oleh salah seorang pengunjung blog ini. Pada mulanya Mamak cuma nak menulis secara peribadi untuk penghantar e-mail tapi bertukar fikiran untuk kita kongsi bersama. Sebelum baca posting ini mamak mohon kemaafan sekiranya apa yang Mamak menulis melalui pengalaman ini tersentuh atau terguris hati sesiapa jua dan kenyataan yang salah. Janganlah anggap Mamak nak tunjuk pandai kerana Mamak menulis dari keikhlasan dan pendapat dari buah fikiran sendiri. Yang pandai dan cerdik cuma Alllah SWT. 

e-mail:

assalamualaikum mamak haji. Apa khbr? sya XXXXX dr puchong selangor. Byk perkara baru yg sya dpt melalui pembacaan sya menerusi pendapat mamak haji. Sya pernah mengusahakan perniagaan restoran bersama suami malah hasil jualan kami pd masa itu alhamdulillah baik. Pd hari pertama berniaga kami mendapar rm 450 kemudian semakin naik dr hari kehari hingga lh rm 1, 200 sehari. Kami berniaga dr jam 7 pg hingga 7 mlm. kawasan tmpt sya berniaga ni merupakan kawasan baru dan pekerja pejabat yg tdk sampai 200 org. restoran menghadap jalan utama dan tmpt kami sebaris dgn hotel bujet yg mmg sentiasa penuh. Sya menggunakan khidmat tukang masak wanita dan kedua2 nyer dr malaysia. d bhgian dpn utk mengambil order dan membuat air adik ipar sya yg membantu dan seorg pekerja lelaki dr terengganu. tiap x cuti sekolah sya akan ambil 2 org pekerja tambahan utk bahagian dapur. kesemua pekerja sya bgs dlm kerja msg2.

walau bagaimanapun keadaan dlm restoran mula bermasalah setelah kami menjumpai pelbagai benda yg x masuk d akal dlm dan d luar kwsn kedai. Kami mash bertahan dan tidak lupa utk menunaikan solat bila sampai waktu. malang nya ada sja perkara yg tdk kena berlaku. kami berikhtiar semampu yg blh. dr jualan 1 ribu lbh sehari akhir nyer jualan kedai hanya dapat rm 100 sehari. puas sya fikir d mana silap sya. semua perkara yg sama dr segi masakan msh kekal. rata2 mereka memuji masakan yg ada… alhamdulillah. brg2 utk katering juga kami beli dn kesemua nya brg baru. modal yg kami keluarkan dr duit poket kmi sendri… sya percaya mamak haji dpt byg kn. pd waktu itu kami sentiasa dpt order dr stesyen dn pernah dpt katering utk majlis perkahwinan yg d buat d dewan putrajaya. MALANG nyer…. keadaan sya bertambah tdk baik. sya jatuh skt namun doktor ckp sy sihat… bingung kami d buat nyer. malah sya dn suami pantang berjumpa asyik bergaduh tnpa ader sebab.

akhir nya kmi terpaksa buat keputusan yg amat mendukacitakan. kami terpaksa tutup kedai walaupun rasa terlalu sedih. brg2 katering semua msh ada dan baik. minat yg mendalam pd perniagaan makanan ini msh kukuh dlm diri sya. keadaan sya skrg alhamdulillah semakin baik dan alhamdulillah juga kami sekeluarga baru pulang dari umrah minggu lalu…. 11hb. sya ingin mnta pndpt haji mamak…. bgmana harus kami mulakan semula perniagaan kami sbb kdg2 sya jd tkt. pernah sya fikir utk antar mknan bungkus ke kilang2 tp payah nk dapat peluang. bila tgk brg2 katering dan set mkn utk meja vip rasa terlalu sedih. tlg la beri pendapat mamak haji dan pendapat dr mamak haji amat saya hargai… t;ksh

Jawapan: Manusia selalunya ingin mengetahui setiap perkara yang berlaku ke atas dirinya. Apabila berlaku perkara yang sukar mendapatkan penjelasan mengenainya, maka kita akan memberi penjelasan dan pendapatnya sendiri kerana kabur dengan penerangan yang logik yang diharapkan dari sumber keyakinan kita. Ini termasuklah berkenaan orang barat masih ada yang percaya pada makhluk angkasa lepas, igaun tentang “big foot” dan lain-lain walau pun dari saintifik tidak dapat dibuktikan. Orang barat atau pun orang Timur ramai yang yakin pada Ilmu sihir. Sihir bukan perkara baru dalam alam mistik. Ilmu sihir dan undang-undang kanun negara mengenainya telah wujud seawal zaman Mesopotamia melalui undang-undang bertulis melalui, peruntukan no.2 kod Hamurabba dan di Rom pula di zaman Julius Caesar melalui peruntukan “The Twelve Table”. Adalah dirumuskan bahawa sihir boleh dibuktikan di Makamah. Maka jangan pandang ringan pada perbuatan Sihir, yang memang wujud.

Sebenarnya ada banyak lagi cerita-cerita seperti di atas yang boleh kita dengar. Tapi anehnya di negara kita yang berbilang bangsa, ia banyak berlaku pada bangsa Melayu. Kenapa dalam bab berniaga orang Melayu suka pakai sihir?. Apa yang kaitan sihir dengan perniagaan?. Apakah sihir boleh membantu majukan perniagaan atau sengaja bertujuan ingin binasakan perniagaan sesama saudara Islam atau bangsanya sendiri?. Allah SWT banyak kali berfirman supaya manusia menjauhi ilmu sihir kerana ia adalah nyata perbuatan Syaitan terkutuk. Apakah peniaga-peniaga Melayu menjurus dalam amalan sihir ini kebanyakannya terdiri dari peniaga kurang ilmu perniagaan?. Dalam dunia perniagaan persaingan adalah budaya amat baik dan sihat. Ia memajukkan perniagaan bangsa Melayu untuk bersaing dengan bangsa lain. Tapi malangnya peniaga-peniaga Melayu seringkali berpendapat persaingan dalam perniagaan sesuatu perkara yang akan menggugat kedudukan perniagaan mereka. Maka sihir menyihir wujud di anatara peniaga Melayu.

Apa yang dikatakan sihir?. Sihir adalah satu perbuatan yang dilarang oleh Agama Islam untuk menyakiti atau mempengaruhi badan, akal atau hati , orang yang disihir dengan tanpa melalui sentuhan sama sekali yang dilakukan di luar dari hukum alam bagi mencapai tujuan tertentu. Dalam istilah dunia Melayu, sihir digelar ILMU HITAM. Ilmu hitam sebenar adalah Ilmu Ghaib digunakan bagi menjatuhkan orang lain bagi mencapai kepentingan diri sendiri tanpa memperdulikan akibat ke atas dirinya dan juga kesengsaraan ke atas orang lain. Ilmu Hitam adalah dikatakan berkait rapat dengan golongan jin-jin. Dari pengamatan cendiakawan Islam, sihir ini wujud melalui dua malaikat yang diturunkan oleh Allah  “Harut” dan “Marut”. Kisah tentang malaikat ini dihuraikan dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 102.

Dari pakar-pakar kajian sihir, tanda-tanda orang yang terkena sihir ialah, sering sakit kepala, berasa malas bekerja tanpa sebab, hilang dorongan majukan diri (kurang motivasi), pertelingkahan sering berlaku dinatara suami-isteri dengan tanpa sebab, pekerja-pekerja yang berkerja dalam sesebuah perniagaan sering bertengkar, gaduh dan kerap berhenti, sakit yang sukar dirawat cara pengubatan moden, selalu bermimpi ular, orang yang telah meninggal dunia, dan mimpi yang aneh-aneh. Kadangkala mereka yang terkena sihir terdengar bisikan-bisikan dan juga kerap kali terlihat bayangan lembaga-lembaga yang gerun, sekiranya di restoren anda sering terjumpa duit syling, wang kertas tanpa ketahui puncanya dan juga bungkusan-bungkusan yang aneh dan juga pasir atau kemenyan ditaburkan di lantai premisis, kadangkala kedai atau restoren anda menjadi ghaib dari pandangan pelangan dan kerap kali ada benda asing dalam periok nasi atau di hidangan makan pelanggan.

Syeikh Muhammad Al-Imam Rahimahullah mengatakan sihir menggunakan bantuan syaitan, ada tiga jenis:

  1. Sihir Hitam.
  2. Sihir Merah.
  3. Sihir Putih.

Sihir Hitam dan Merah ini dicela oleh Allah dan Rasulnya. Penyihir keji seperti ini menggunakan berbagai cara yang mungkar dan keji seperti menulis ayat-ayat Al-Quran diterbalikkan dan dakwat tulisannya menggunakan najis atau air kencing atau darah haid. Pada luaran penyihir-penyihir ini seperti guru agama atau orang yang warak tetapi dibelakang mereka ini melakukan segala kekufuran. Maka awaslah orang seperti ini semasa meminta pertolongan dari mereka ini.

Sihir Putih:

Sihir putih ialah ungkapan dari perbuatan Ta’awwudz Syikiah (atau memohon perlindungan  yang terdapat ke syirikan didalam untuk menolak sihir hitam atau merah. Ta’awudz ini sekarang telah tersebar begitu luas di negara ini kerana kemungkinan di sebabkan penyebaran sihir hitam dan merah

Dan Allah berfirman: MaksudNya, ” Katakanlah lagi: ” Tiada sesiapa pun dilangit dan bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah!”. (An-Naml:65). Maka fahami dan yakini dengan Firman Allah SWT ini.

Akhir sekali nasihat mamak yang tua ini, sihir itu memang wujud dan memang ada tapi janganlah jadikan  ia sebagai mengawal kehidupan kita seharian dengan dari segala aspek. Yakin dengan kuasa Allah dan menguasai ilmu perniagaan dan rajin akan menjadikan anda berjaya dalam perniagaan. “La haula wa la quwata illa biLLAHI azim”.

  1. Bagi yang ingin membuka premisis perniagaan baru, amalan biasa mamak ialah, membaca ‘Ayat Kursy’ mengikut kitab “Asraarul Mufidah”. Biasanya premisis baru mamak baca 786 kali. ( kini anda tahu rahsia 786?)  dihadapan premisis baru lalu dihembuskannya selama tujuh hari. Insyallah dengan izin Allah akan majulah perniagaan anda.
  2. Semasa berlapangan dalam kedai bacalah surah Al-Walaqiah kerana surah ini akan menjadi salah satu penyebab untuk melimpahkan rezeki.
  3. Selepas solat subuh tasbih: Subhanallahi wabi hamdi subhanallahi lazim astagfirullah sebanyak 100 kali.
  4. sentiasa zikir tarek “Ya Lathiif “ insyallah jualan menjadi laris.
  5. Zikir “Ya Baaqyi” Insyallah apa yang kita berusaha cepat berhasil, perniagaan tidak akan rugi kerana sihir atau perbuatan-perbuatan laknat.
  6. Maka tanda-tanda terkena sihir seperti diperkatakan di atas perlu diawasi dan perlukan tindakan susulan untuk mengelakan terkena sihir atau perbuatan-perbuatan jin-jin yang jahat. Sebelum sehari membuka perniagaan restoren atau kedai makan dimulakan biasanya dengan bacaan Yassin dan tahlil untuk memastikan jin-jin yang berada di dalam kedai baru itu keluar terlebih dulu sebelum dipagar dari gangguan jin-jin yang menjadi bakal pengganggu perniagaan. Kadangkala pagar juga roboh sekiranya pelangan sendiri membawa masuk saka. Maka kaedah bacaan Al-Quran  perlu diamalkan selepas solat subuh dan solat di restoren setiap waktu amat dimestikan untuk pekerja beragama Islam. Pekerja perlu diberi keutamaan melakukan solat apabila tiba waktu dengan bergilir-gilir.

Amalan di atas adalah amalan Mamak yang biasa. Kerana Mamak yakin dengan Firman Allah SWT: ” katakanlah, “aku berlindung kepada Tuhan yang menciptakan sekelian Makhluk, Dari bencana makhluk-makhluk yang ia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; (Surah Al- Falaq). Maka tidak perlu gusar atau takut dengan perbuatan jahat yang ada di mana-mana untuk mencari rezeki halal di muka bumi kepunyaan Allah ini. Takbir x3. Wassalam.

11 Respons to "SIHIR DAN PERNIAGAAN RESTOREN."

ditempat saya adalah kejadian yg hampir mirip seperti itu.memang manusia menghalalkan segala cara untuk memperoleh rizki walaupun tak halal

http://meinsymbian.wordpress.com/2011/04/22/daftar-pesepakbola-muslim/

assalamualaikum…….mohon mengamalkan ya….jika pasar malam bagaimana pula ya?? minta bantuan

salam….saya seorang tukang jahit ..hanya di rumah..mcam-2 gangguan aneh…sejak kamii berpindah sejak 10 tahun..suami sya dah meninggal 8 tahn ya lalu..baru2 ini sya terjumpa tahi kering ddalam bilik anak sya dan dipintu laluan bilik saya..apakah itu sihir utk kami sekeluarga…sya blum brkahwin lainhttps://balannambiar.wordpress.com/2011/06/19/sihir-dan-perniagaan-restoren/#comment-form-load-service:Twitter

Salam, Seperti Mamak haji sebutkan sihir ini adalah perkara ghaib..Mamak Haji bukan pakar dalam bidang ini. Ada pengamal-pengawal Ilmu perubatan Islam yang pakar dalam bidang ini. Cuba dapatkan pandangan dan nasihat dari pakar-pakar perubatan Islam ini. Harap maaf .

Salam.. Tidak semua apa yg d perkatakan itu betul.. Kita perlu ada ilmu yg betul utk tafsirkan semua msalah2 alam ghaib tu..Kebanyakannye bila peniaga mnghadapi msalah dlm perniagaan akn brjumpa dgn bomoh2 atau ustaz2 utk mnyelesakanye..80% jwapan yg d beri adalah kena sihir..Jgn terlalu percaya pd smua tu..kebanyakan perniagaan yg bermasalah yg betul2 d sihir hanyalah sekitar 10% shj..
Ada masalah2 lain yg bomoh2 & ustaz2 ni xdpt huraikan..Seseorg tu perlu ada ilmu yg sebenarnye utk melihat perkara yg sebenarnye..
Oleh kerana Xramai yg ada ilmu tu . maka prkara tu brlanjutan sehingalah skrg.. Ramai yg tertipu..
livonia19@yahoo.com

ya allah… bila baca masalah orang di atas sama mcm ape yang pernah saya & suami lalui dulu… perniagaan kedai makan tomyam yang mulanya ok.. makin lama makin banyak rintangan.. mungkin sikap orang melayu yg kebanyakanya penuh dengan hasad dengki…secara diaorg buat report itu ini.. panggil gengster, ilmu sihir ni xpayah cakap la.. sampai suami saya jatuh sakit teruk… akhirnya kami mengalah dah tutup.. tapi allah maha kuasa.. tak lama lepas kedai kami tutup.. kedai mkn yg banyak ainaiya kami turut tutup.. alhamdullillah sebelum saya membuka kedai makan, saya mempunyai perniagaan butik pengantin dan bertahan hingga sekarang..
kini saya ingin membuka perniagaan catering untuk majlis perkahwinan.. tetapi trauma untuk perniagaan makanan tu masih ada.. patutkah saya sekali lagi terlibat dalam perniagaan makanan ini..

assalamualaikum, Surah An-Najm: ayat[31] “Dan Allah jualah yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi; (diciptakan semuanya itu) untuk membalas orang-orang yang berbuat jahat menurut apa yang mereka lakukan, dan membalas orang-orang yang berbuat baik dengan balasan yang sebaik-baiknya.”..serahkan pada Allah dan teruskan hidup anda yang anda kehendaki. Takut dengan makhluk allah buat apa..?. Ayat [43]Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis;”. wasalam.

Jgn pecaya crita2 niaga kena bomoh ni..
Smpai kiamat pun xkan abis crita ni.. Bomoh mana yg handal sngt blh tutup smua org punya mniaga tu..klau btul ada yg handal..suruh dia tutup kn KFC,Mcd, Air Asia, Mybank,Public Bank..
Bomoh @ustaz mana yg kata dia hndal tu..suruh dia bktikan…bkan stakat cakap je.. Ilmu bcakap,bdak skolah pun pandai..kat kdai kopi oun blambak org2 yg pndai bcakap ni..
Klau stakat mniaga kecik2 ni..dh mmang biasa la bkak tutup..
Nape la asik prcaya dgn org2 yg xde ilmu.. Cuba pikir balik..ustaz atau bomoh tu yg pandai ke, atau kita sndiri yg dh mmang bodoh..
Ilmu perlu d buktikn, bkan skadar cakap je..klau stakat cakap je pandai…smua org jd bomoh & smua org jd ustaz..
Itu la yg brlaku kat dunia skrg ni..trutama mlysia ni..smua pndai cakap..ustaz brcerita mcm dia dh duk dlm surga..smua dia tau smua dia pandai..bila suruh buktikn apa yg dia ckap tu btul atau tak..dia sndiri pun xblh nk buktikn..balik2 dia bg alasan2 crita dia jgak.
Sb tu la ramai org2 mlayu jd lemau…

Guna akal pikir…!!!.. Klau kita blajar kat U utk jd pereka fesyen atau tukang masak.. Blh tak kita keja jd ingneer kat sykt kpaltrbang.. Blh tak dia buat kpalyrbang tu trbang kat udara..
Sama la dgn bomoh @ ustaz tu..tanya dia,ilmu apa yg dia blajar..?? Suruh dia tunjukan bukti ilmu dia tu..baru blh prcaya..klau dia bljar Ilmu baca & hafal & brcerita je…ilmu ni bdak2 skolah PMR pun pandai..

Cari dulu org2 yg pandai & suruh dia bktikn apa yg dia cakap tu btul & nyata dpan mata.. Baru la blh pcaya..
Ok la trima la kasih dr sy…crita lebih2 pun xguna.. Nanti ramai plak org jd kaya..nanti cepat plak kiamat nye..biar la ramai yg percaya pd islam karut tu..jd lambat sikit la kiamatnye..dpt la aku bgerak lama lagi..

sebab kfc mcdonald tu diorang bukan jual makanan macam kedai2 lain jual macam tom yam ke kari ke …. yang diorang jual burger n ayam goreng …. ko ade otak ke tak dapat bezakan jenis2 penigaan ?? airasia tu bukannye orang melayu ade bukak syarikat macamtu …….. nak bukak syarikat yang ko cakap tu kene modal yang besar ko taw………. ko ni minda macam budak2 je …. dik ko ni umur berapa tahun ni sekolah rendah lagi ke ??

ko tak kena boleh lah ….. ko dah kene memang ko taw macamana langit tu tinggi ke rendah ….. jangan belagak sangat kata cakap ustaz2 ni yang tak betol…….

lakukan Ruqyah Syariah Insya Alloh dapat menjawab persoalan ini.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,463,213 hits
Jun 2011
M T W T F S S
« May   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: