PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for Julai 2011


Bulan mulia Ramadhan bukan saja sekadar membawa peluang ganjaran akhirat tetapi bulan ini juga memberi peluang luas kepada ramai peniaga Islam dalam industri makanan yang kecil-kecilan dan juga membuka jalan untuk kewujudan bakal usahawan baru dalam industri makanan khasnya untuk kegunaan umat Islam. Perniagaan di Bulan Ramadhan bagi yang pertama kali berkecimpung ke alam perniagaan seperti mengorak langkah pertama untuk satu perjalannan yang masih jauh lagi. Sudah pasti perjalanan jauh itu tidak akan tercapai penghujungnya, selagi kita belum mengorak langkah yang pertama. Insyallah, manakan tahu di antara bakal peniaga baru dalam perniagaan bazar ramadhan ini satu hari kelak menjadi taukeh restoren yang mampu memiliki berpuluh cawangan restoren di serata pelusuk negeri. Walau pun dari kajian pihak yang tertentu mendapati golongan yang pertama kali mulakan perniagaan di bazar ramadhan itu cuma sekadar 5 peratus, namun ia adalah satu pertanda yang amat membersangkan bagi umat Islam di negara ini dalam penglibatan aktiviti ekonomi. Ramai juga yang minat dalam perniagaan pemakanan tetapi terbantut. Bersyukur pada Allah SWT, alhamdulillah syukran kerana sejak Mamak Haji mulakan blog ini, ramai pengunjung blog yang minat dalam industri perkhidmatan makanan dan ingin mulakan perniagaan ini. Saban hari Mamak terima e-mail dengan banyak mengenai persoalan-soalan berkisar tentang bagaimana memulakan perniagaan?. Ramai juga jadikan bulan Ramadhan yang penuh dengan barakah ini sebagai permulaan perniagaan mereka. Ada di antara mereka meminta mamak menulis tip-tip perniagaan khasnya tentang Perniagaan Bazar Ramadhan. Penat lelah Mamak sejak mulakan blog ini rasanya telah hampir mencapai matlamat. Mamak rasa amat berpuas hati dengan blog Mamak yang dapat membantu mereka yang perlukan bantuan. Bebelan Mami kerana Mamak cekang mata untuk menulis posting tidak sia-sia. Mamak tidak punyai Ilmu yang tinggi seperti orang lain untuk anjurkan seminar atau kursus yang profesional, kalau nak sumbangkan wang ringgit pula bukanlah Mamak ini kaya sangat. Maka Mamak ingin buat sesuatu untuk bidang yang Mamak sayangi sejak 30 tahun ini dan khasnya untuk membantu anak-anak muda Melayu yang sering ketinggalan dalam bidang ekonomi negara yang terbentang luas khas dalam bidang permakanan ini. Semasa menjadi katerer kilang saban hari Mamak lihat anak muda Melayu menjadi cuma berkerja seperti robot atau operator kilang tetapi anak muda bangsa lain menjadi jurutera, pengurus atau pun supervisor. Jarang sekali  ada anak bangsa Cina berkerja sebagai operator di kilang, busuk-busuk pun mereka berkerja sebagai supervisor dikilang. Mamak tak tahu tentang kilang lain tetapi dikilang-kilang yang mamak pernah jadi katerer kalau ada pengurus Melayu, dia cuma di Human resources department dan juga jaga kantin. Maka inilah sebab Mamak ingin anak muda Melayu menjadi taukeh. Nak bukak kilang kita tak mampu tapi untuk buka kedai makan kita mampu lakukan. Biar kita mula dari bawah..adakalanya angan-angan Mat jenin itu baik juga. Ini angan-angan mat jenin seorangkaterer baru, ” Mula-mula bukak warung lepas itu bukak pulak kedai makan, lepas itu bukak restoren, lepas itu  bukak Hotel, lepas itu kita bukak kilang proses makanan. Tak perlulah jenuh JAKIM menghalalkan kilang makanan yang dimiliki oleh bukan Islam dan jual cop halal. Mai.. kita bantu JAKIM untuk mudahkan kerja mereka….hahahha!. dah melalut lagi… Untuk tidak mensia-siakan harapan dan cita-cita mereka untuk mulakan perniagaan, Mamak Haji ingin memberi sedikit tip-tip perniagaan dari pengalaman Mamak sendiri semasa menjalankan perniagaan di bazar ramadhan. Ini cuma coretan pengalaman bukan thesis atau penyelidikan perniagaan, level Mamak tak sampai ke sana OK!.

1. JANGAN RISAU/ “DON’T WORRY BE HAPPY!.”

Bagi Mamak perniagaan di Bazar Ramadhan adalah paling menyeronokkan kerana suasana yang begitu harmoni, penuh tawaduk dan rasa seperti bukan berniaga tetapi berpesta dalam bulan ramadhan. Mamak dan anak-anak mamak yang sering ikut berniaga memang menunggu bulan Ramadhan seperti untuk berpesta. Kami sekeluarga anggap perniagaan ini seperti sebagai hiburan bagi keluarga. Setiap anggaota keluarga secara langsung terlibat. Yang anak perempauan dan Mami dengan memasaknya dan yang anak lelaki membantu melariskan jualan dengan gaya mereka sendiri. Kini anak-anak Mamak semuanya dah besar dan pun ada keluarga sendiri, sebenarnya Mamak rasa kehilangan suasana ini. Dalam perniagaan, Perniagaan Pasar ramadhan begitu Nostalgia bagi Mamak dan Mami. Kini Mamak tak larat meniaga lagi tetapi masa lalu meniaga dalam setahun itu. yang paling gembirakan ialah bulan Ramadhan, bukan kerana makanan habis dijual cepat atau pasal keuntungan wang ringgit tapi suasana bulan ramadhan itu sendiri yang begitu unik. Nasihat Mamak bagi yang pertama kali mulakan perniagaan tak perlulah tertekan perasaan dengan perniagaan anda yang bakal anda mulakan itu. Ambil sebagai “starter” pemula untuk perniagaan. Pasar Ramadhan bukan perniagaan sebenar, ia cuma untuk panaskan badan sebelum lumba lari sebenar. Jadi apa yang anda risaukan sangat itu. “Don’t Worry be Happy”. Jangan terlalu serius memikirkan tentang perniagaan pertama anda. Tak berjaya bukannya bererti kita gagal, kalau anda berjaya, ia bermakna ia satu permulaan yang baik. Perjalanan yang sebenar jauh lagi untuk harungi, onak dan duri perlu dilintasi untuk kejayaan sebenar (The Real Success) dalam perniagaan. Buat apa yang anda patut dan lain-lain hal itu serahkan pada Allah SWT. Insyallah, dalam perniagaan perlukan ketabahan,kesabaran dan penting sekali tawaduk (terima hakikat penentuan).

2. Tentukan Jenis Makanan Yang Anda Ingin Menjual:

Mamak tak nak cerita pasal bagaimana nak dapatkan tapak pasar ramadhan di tempat anda. Mamak tak ada fomula khas dan rumusan untuk itu. Cuma Mamak ingatkan, anda kena bersabar dan lakukan perkara yang baik dan betul semasa dapatkan tapak itu. Di khuatiri bila anda cuba dapatkan tapak itu secara tak betul, punca rezeki yang anda perolehi dari tapak itu juga tak betul. Ini tak perlu pendebatan agama kerana agama Islam itu sentiasa punyai pemahaman yang amat logik. Mungkin ramai pengelola tapak ramadhan menafikan perkara ini tapi ia tetap berlaku. Maka pengunjung blog Mamak, harap jangan tergoda dengan orang-orang yang perlu bodek, rasuah atau memilih cara yang salah untuk dapatkan tapak Bazar Ramadhan anda…kalau ada rezeki dari Allah SWT tiada siapa yang boleh menghalang rezeki anda. Usaha dan serahkan pada yang Maha Esa..ini nasihat Mamak yang tua ini.

Apabila anda berjaya dapatkan tapak, pertanyaan pertama yang perlu main di kepala anda ialah jenis makanan yang anda ingin jual. Jangan lupa sekali-kali kata-kata hikmat ini, ” KENAPA PELANGGAN PERLU MEMILEH MAKANAN YANG SAYA JUAL  DARIPADA ANDA DAN BUKANNYA DENGAN PENIAGA LAIN”. Soalan ini sentiasa perlu anda tanya diri anda sepanjang masa berniaga sepanjang bulan Ramadhan. Apa yang pengunjung/pelanggan Pasar Ramadhan harapkan dari anda?. Adakah mereka beli jualan anda disebabkan jenis makanan ini cuma anda saja jual atau pun Harga, Kualiti, Hygiene (kesihatan dan kebersihan), keenakan makanan, layanan, servis yang cepat, iklan (poster)/ memukau pelanggan dengan mengenalkan produk anda), perhiasan yang kreatif dan lain-lain. Maka mamak tidak mahu panjang lebar menerangkan satu persatu perkara di atas. “Tepuk Dada Tanya Selera”. Cari Jawapan. Kerana anda perlu ingat “anda adalah seorang juru jual yang terbaik”.

3. Modal:

Bila anda telah tentukan jenis makanan dan bagaimana cara anda ingin berniaga maka datang pulak bab, “Cap Agong“. Anda perlu membuat kesimpulan berapa modal yang anda perlukan untuk menjalankan perniagaan anda?. Modal dulu atau memilih jenis makanan yang ingin dijual?. OK ini bab payah nak buat pilihan. Anda minat nak jual nasi tomato tapi modal yang anda ada tak mencukupi, apakah anda membuat keputusan “tunggu tahun hadapan, simpan duit dan berniaga?” atau buat pinjaman?. Pinjam dari mana?, melalui kredit card?, dari keluarga? atau pun dari Ah Long?.  Mamak Haji tak tahu nak jawab, mana satu yang baik tapi bagi mamak haji semuanya cara itu tak baik. Jadi bagaimana dengan modal ini?. Orang kita kebanyakannya jenis tak pernah sediakan payung sebelum hujan. Bila hujan baru nak cari payung. Bank pulak, bila hari cuaca baik beri payung, bila hari hujan tarik payung yang diberi. Inilah hakikat dalam perniagaa. Kalu Mamak jaga baitulmal, Mamak bagi je duit baitulmal untuk perniaga-peniaga yang kurang mampu ini. Simpan duit berbillion buat apa?. Pepatah Cina berkata, Apa guna memberi orang yang lapar memberi seekor ikan?. keran ikan yang diberi itu cuma kenyangkan sehari tetapi sekiranya anda beri mata kail dia boleh gunakan mata kail untuk memancing ikan seumur hidup untuk dia dan keluarga dia mengenyangkan perut dan ada rezeki dia boleh jual untuk dapatkan sedikit wang”. Ini bila Hari Raya beri hamper beras dan botol sirap dan masuk tv. hahahaha!.

sebenarnya nak ceburkan dalam perniagaan makanan perlu ada persediaan yang rapi. Bagaimana persediaan itu?. Keperluan asas untuk berniaga makanan perlukan bekalan runcit, kenderaan, peralatan sokongan seperti Payung, meja, kerusi, bekas-bekas untuk pamirkan makanan, lpik meja, pekerja(pembantu), dan lain-lain. Ini belum lagi peralatan untuk masak dan membungkus. Adakah anda seperti bidang terjun, terus keluarkan segala simpanan anda untuk sekali gus beli barang-barang ini?. Walau pun ia nampak barangan remeh temeh tapi kalau kita keluarkan belanja, nilainya lebih RM1,000.00. hahaha!. Inilah sebab ramai pengunjung blog e-mail kat mamak bertanya berapa modal yang diperlukan untuk mulakan perniagaan Nasi beriani, Nasi Tomato dan lain-lain?. Dalam perniagaan kecil seperti ini sebanrnya tidak perlu risaukan berkenaan modal sangat. Berniaga setahun cuma sebulan modal apa yang dirisaukan modal?. Cuma perancangan kita yang salah akan menyebabkan fikiran kita terkongkong dengan modal. Katakanlah  kalau anda punyai perancangan untuk membuka pasar ramadhan tahun ini…dan anda beli setiap barangan keperluan perniagaan satu persatu di setiap bulan. Anda telah mempunyai banyak barangan bila tiba bulan ramadhan. Tapi tak mengapa..apalah sangat perlukan barangan canggih untuk berniaga di bazr ramdhan?. Bazar ramadhan sekarang telah sediakan khemah yang sesuai untuk berniaga, Kalau perlu meja cari papan lapis dan lapikkan dengan kain meja cantik dalam tiga meter, kaki meja bubuh je kotak kayu yang banyak dibuang oleh kilang. Nak kerusi, cari saja kotak kayu sudah memadai, peralatan hidangan cari dekat dapur rumah, Masak lebih sedikit untuk niaga dan keluarga. Sediakan hidangan buka puasa untuk anak-anak sebelum ke tapak perniagaan, kenderaan?. Sekiranya guna kereta kancil, bukak saja tempat duduk belakang boleh isi tiga periok besar nasi kandaq; jadi apa masalah dengan kenderaan?. Kalu pakai motor ikat bakul dibelakang..hehehe!. Tentang modal keesokan hari..kita belanja RM100.00,  sudah tentu jual pada RM150.00 dan  maka hari esoknya kita sudah ada modal dan ditambah RM50.00 keuntungan..tak perlu risaukan. Yang penting mulakan penriagaan itu.

4. Cara Menarik Pelanggan (lariskan jualan):

Cari idea yang kreatif untuk menarik pelanggan. Mulut adalah alat untuk iklan yang baik..tak perlu gunakan modal memasang kain rentang yang berharga ratusan ringgit. Maka gunakan mulut ini menghambat hati pelanggan…seperti : “Korner mai..nasi tomato ori dari tanjung…anak mami hidung mancung, dari jauh macam pelancung…Nasi tomoto bukan sebarang nasi tomato…resepi ori dari keluarga anak mami yang mancung..singgah..mai!.” hahaha inilah istimewa pasar ramadhan..nostalgia mamak!. Cipta pantun dan deklamasikan secara sepontan. jangan senyap dan sunyi…inilah dikatakan pasar. bagaimana riuh pasar dari penjual ikan begitu juga aksi kita perlu seperti penjual ikan yang berlumba-lumba menarik pelanggan.

P/S: Mamak berhenti di sini dulu sementara…penat!. hahahaha. Nanti Mamak sambung lagi,insyallah. Mamak juga cuba balas e-mail e-mail dihantar secara peribadi kat Mamak tentang kos masakan. Mamak minta maaf kerana lewat balas e-mail. Kalau ada yang ingin bertanya soalan secara peribadi sila e-mailkan pada Mamak: mohd.roslan99@gmail.com. segala butiran e-mail dan nama pengirim Mamak  rahsiakan. Tak perlu risau. Anggap saja mamak ini saudara perniagaan anda. Wassalam.

Advertisements

AYAM GORENG YG LAZAT

Kadang-kala kita bingung tentang resepi ayam goreng ini yang ada berbagai-bagai jenis resepi dan juga kaedah goreng. Ramai di antara kita dengan bangga dengan mengakui resepi kita, adalah resepi rahsia yang terbaik.  Cara penyediaan ketulan ayam untuk gorengan pula disediakan dengan berbagai cara untuk digoreng, seperti ada yang rendam dalam susu butter (butter milk) dengan ketulan ayam  diperap semalaman dengan susu butter (butter Milk) dan ada juga guna yogurt, sour krim dan tidak ketinggalan diadunkan dengan aroma rempah ketimuran seperti bawang putih, halia atau bahan rempah dari negara timur atau pun dari barat. Resepi penyediaan tepung untuk ayam gorengan ayam atau batter dengan gunakanbahan-bahan yang haram untuk orang Islam seperti menggunakan minuman beralkohol Bir atau bahan berunsurkan alkohol untuk mendapatkan keputusan gorengan yang terbaik. Apa yang anda perlu ingat tentang semasa gorengan ayam ialah: Dalam menyediakan apa jua resepi ayam goreng,  faktor paling utama ialah “Suhu Minyak” untuk gorengan dan juga langkah-langkah yang betul semasa goreng ayam itu. Mamak pernah menulis  diblog ini tentang resepi berjudul, “Ayam Goreng Berempah Mamak Penang“. Ramai di antara pengunjung email menyatakan, keputusan ayam goreng resepi Mamak tidak sama seperti Ayam Goreng yang dijual Restoren Nasi kandar serata  Negeri. Di sini mamak ingin terangkan Ayam Goreng KFC yang di gelar,” sehingga menjilat jari”,  tak sama dengan ayam goreng McD dan ayam goreng McD pula tak sama dengan ayam goreng si Kenny Roger. Pendek kata setiap resepi ayam goreng yang berkualiti tidak sama bentuk fizikal atau pun rasanya. Ayam Goreng di restoren nasi kandar juga tak sama di antara restoren.

Maka apa yang kita perlu fahami ialah asas gorengan bersuhu panas atau “deep Frying“.  Tentang minyak gorengan,  Mamak akan terangkan panjang lebar dalam tulisan yang akan datang yang bertajuk “cara jimatkan minyak masak”.  Suka juga mamak ingatkan dari anda cari resepi popular orang lain, biar reka resepi anda sendiri dan popularkan resepi anda. Resepi ini kelak akan menjadi Resepi Ayam Goreng Keluarga yang teristimewa….

TIP UNTUK AYAM GORENG BERSELAPUT HABUK ROTI/ BREAD CRUMB.

1.  Sekiranya ingin goreng ketulan ayam di selaputi Habuk Roti (bread crumb) tentukan ketulan ayam anda terlebih dulu direndamkan dalam susu butter atau susu cair sejat. Adunkan dengan 1 biji telur (ikut anggaran) dalam adunan itu untuk jadikan gam pelekat habuk roti .

2. Semasa penyalutan bread crumb, isikan bread crumb ke dalam beg plastik yang diperlukan kemudian masukan ketulan ayam yang ingin anda menyaluti.

3. Untuk mendapatkan hasil gorengan ayam goreng bread crumb terbaik, ketulan ayam yang diselaputi itu perlu di dimasukan dalam peti sejuk bahagian pembekuan tanpa dibungkus selama 30 hingga 60 minit sebelum digoreng.

4. Walau pun cara ini kira baik tapi dari pengalaman mamak haji sebelum isi ayam masak, habuk roti kan terbakar hangus.  Biasa mamak haji cuma rangupkan bread crumb ini dengan gorengan selepas itu masukan dalam oven dlm suhu 150 -160 C selama 30 minit. Hasilnya sangat cantik.

TIP UNTUK  MENYEDIAKAN RESEPI AYAM GORENG seakan KENTUCKY FRIED CHICKEN YANG LEBIH RANGUP :

1. Kita boleh ciplak resepi-resepi dari restoren masakan tekenal kepada resepi yang lebih lazat dan garing di dapur rumah anda. Anak-anak kita pasti bangga dan suka resepi ibu mereka sama dengan ayam goreng KFC. Sebenarnya bila anda lakukan ciplak resepi orang lain, apa yang anda harus hasilkan ialah satu resepi yang lebih baik daripada resepi ciplak itu sendiri. Maka ujian demi ujian perlu dilakukan untuk dapatkan keputusan yang terbaik untuk jadikan hak milik anda.

1. Ketulan ayam yang bersaiz yang dikehendaki boleh dibeli di pasaraya-pasaraya.  Tetapi daging ayam dipasaraya adalah kebanyakannya ialah ayam yang telah sejuk dan dibekukan. Kadangkala entah berapa kali ia di bekukan dan dicairkan ais nya Allahualam tapi yang pasti keadaan ini akan menyebabkan texture dagingnya rosak dan kadang-kala beracun. Suhu penyimpanan di ruang pamiran daging ayam tidak begitu diendahkan dan yang Mamak tak faham bagaimana daging ayam ini tidak berbau berjam-jam tanpa suhu sejuk yang diperlukan untuk mengekalkan kesegaran ayam itu. Mungkin betul juga sesetengah pihak mengatakan daging ayam sekarang direndamkan dalam bahan kimia pengawet untuk mayat. Allahuwallam. Kita makan untuk menjaga kesihatan tubuh badan kita dan keluarga, maka semolek-moleknya belilah ayam segar di pasar-pasar pagi untuk mendapatkan kesegaran daging ayam dan juga untuk menjaga kesihatan keluarga atau pun pelanggan. Walau pun ia mahal sedikit dari daging ayam yang dijual pasaraya-pasaraya terbesar tetapi kita mendapat faedah yang banyak. Ketulan ayam yang telah beli itu perlu dibersihkan dari lemak yang berlebihan.

2. Cara menyediakan bahan salutan untuk gorengan:

– 1 cawan susu penuh krim dan masukkan sebutir telur. Pukul rata. Telur adalah pelekat yang baik untuk salutan seterusnya.

3. Sediakan bahan kering (tepung) untuk salutan.

Bahan salutan untuk ayam KFC resepi original ini ialah 1 1/2 cawan tepung gandum dicelur tepung biasanya (kering) dengan ditambah lagi 1 1/2 cawan tepung jagung untuk ranggup. Sekiranya anda ingin keras sedikit ranggupan untuk tahan lama tanpa kawalan suhu tambahkan satu sudu besar tepung beras atau tepung ubi. Jangan lupa masukkan 1/2 sudu serbuk penaik (baking powder). Baking powder punyai cara tersendiri untuk mengaringkan ketulan ayam anda.

Anda juga boleh mencuba rahsia resepi KFC original yang lama seperti berikut : 2 cup tepung gandum biasa, 1/2 sudu baking powder, 2  cup tepung jagung, perencahnya: 1/2 tsp thyme, 1/2 tsp oregano, 4 tbsp paprika, 1 tbsp serbuk halba (mustard), 1 tbsp serbuk lada hitam, 2 tsp garam bawang putih dan 1 tbsp garam celery ( 8 ketul ayam), 6-8 cup minyak masak, 2 butir telur yang dipukul untuk salutan awal sebelum diadunkan dgn tepung. Suhu gorengan 315 F. Masa 10-15 minit.

4. Sekiranya anda ingin keranggupan dan ketebalan lebih, buat dua kali salutan dengan mengulangi celur dalam telur yang telah dipukul kemudian tepung kering.

Sekiranya anda ingin resepi gorengan Mamak Nasi kandar, ketulan ayam perlu di peram dengan pes bawang putih, halia, bawang dikisar dan juga serbuk kunyit dan daun kari yang dihiris. Masukan  telur yang telah dipukul dalam adunan peraman. Tentang kelikatan adunan tepung terpulang pada anda. Ketebalan salutan terletak pada adunan tepung. Biasanya mamak haji gunakan perwarna merah oren untuk mendapat warna kemerahan hasil gorengan. Gunakan 1 sudu kecil baking powder.  Mamak suka buat adunan tepung beras dan tepung gandum kerana ia lebih tahan lama dalam keadaan sejuk.

Selamat mencuba. “Practice Make Perfect”. Apa pun kena cuba dulu. Catitkan resepi yang anda cuba setiap kali. Mamak Haji harap anda ketemukan resepi rahsia ayam goreng anda sendiri. Dalam mempelajari seni kulnari ini tak boleh “give-up”. Sentiasa cuba untuk dapatkan resepi yang baru. Insyallah sekiranya ada yang kurang faham tulisan mamak yang bertabur ini, sila e-mailkan pada Mamak: mohd.roslan99@gmail.com pasti mamak akan jawap setiap e-mail. Kalau tak jawap itu bermakna mamak terlupa ( umuq dah lanjut memang macam itu) sila hantaq lagi.  Jangan kecil hati nooo. Tip untuk kemuliaan hidup pulak…sesiapa yang masih  belum hutang puasa bulan ramadhan tahun lepas, jangan lupa membayar hutang puasa anda itu segera…hahaha!. Wassalam.


Resepi NASI AYAM HAINAN ialah hidangan menu yang berasal dari negara Cina. Hidangan Nasi Ayam Hainan yang kini terdapat di negara kita dan Singapura atau di Thailand adalah versi yang telah mengalami proses pengubah-suaian mengikut selera masyarakat di negara masing-masing.  Asal-usul Menu Nasi Ayam Hainan di negara Cina adalah dari hidangan Daerah Hainan di negeri Cina yang membawa maksud ayam tua atau “Ayam Weng Chang”.  Nasi Ayam Hainan yang kini terdapat di Malaysia dan Singapura adalah hidangan gabungan dua suku masyarakat Cina, Hainan dan Kantonis. kelazatan sebenar Nasi Ayam Hainan ini terletak pada cara dan proses penyediaan stok ayam (air rebusan ayam segar). Dalam menu ini “Stok Ayam” adalah bahan asas yang digunakan untuk masak nasi, sup dan juga cicah sos cili yang lazat. Cara masakan tradisi Hainan, ayam yang digunakan adalah dipilih lebih tua untuk mendapatkan minyak ayam yang lebih sedikit dari gunakan ayam yang muda tetapi pengaruh suku kaum Cina kantonis telah mengubah resepi asal ayam tua kepada ayam muda yang punyai lebih padat isi ayam dari ayam tua.

Hidangan ini sekali lagi bertukar bila orang Melayu peminat masakan nasi ayam. Berbagai-bagai cara masakan nasi ayam telah menjadikan hidangan ini sentiasa berubah mengikut cita-rasa penggemar Hidangan Nasi Ayam. Tak salah Resepi masakan sentiasa berubah mengikut peredaran masa. Apa yang penting ialah, resepi yang diubah perlu disukai ramai dan punyai nilai-nilai kesenian kulnari, mudah, berzat dan sesuai untuk semua golongan.

Hidangan Nasi Ayam Hainan ini biasanya dihidangkan dengan sup kosong, pencicah-pencicah sos seperti cili, halia dan kicap. Hirisan tomato dan timun juga dihidangkan untuk ‘diet seimbang’. Maka hidangan “Nasi Ayam Hainan” adalah  satu hidangan yang amat baik dari segi nutrisi dan juga kelazatan. Kali ini Mamak Haji ingin kemukakan resepi hidangan lebih besar untuk saudara-saudari kita yang ingin mencebur dalam perniagaan Bazar Ramadhan yang tak lama lagi. Suri Rumah yang ingin mencuba resepi ini sila bahagikan dengan 10 untuk hidangan 10 orang di rumah.

RESEPI NASI AYAM HAINAN. (50- 60 hidangan).

CARA- CARA MENYEDIAKAN STOK AYAM:

  1. 10 ekor Ayam segar yang telah dibersihkan berat 1.8 – 2.0kg. Bersihkan bahagian dalaman ayam mengikut dari arah belakang ayam. Singkirkan bahagian leher yang dipenuhi lemak. (asingkan semua lemak ayam dan simpan untuk kegunaan masak nasi kelak). Toskan air basuhan, masukkan 2 sudu besar hirisan halia dan daun bawang putih (scallions/ leek) yang telah dihiris ke  dalam rongga badan ayam. Lumurkan ayam dengan 1 sudu besra garam untuk setiap satu ekor ayam.
  2. Isikan air secukup dalam periok besar (kalau tidak muat semua ayam, boleh rebus dua kali).
  3. Masukkan 3 sudu biji lada putih pada air, Biarkan air mendidih.
  4. Tenggelamkan ayam dengan bahagian dada ke bawah.  Air rebusan perlu lebih tinggi 1 inci dari paras ayam yang sedang direbus. Apabila semua ayam telah masukan dengan segera rendahkan api dapur untuk air tidak lagi mendidih supaya kulit daging ayam tidak terkopek semasa rebusan. rebusan perlu dilakukan secara perlahan sehingga kesemua bahagian daging ayam itu masak secukup. Jangan terlalu lama memasak. Masa yang diambil untuk rebusan lebih kurang 45-60 minit. Sediakan air ais dalam sebuah besin.
  5. Apabila semua ayam telah masak, segera keluarkan ayam dan masukkan segera ke dalam besin air ais/  air biasa yang telah disediakan. Rendam semua ayam dalam 10-15 minit untuk mematikan haba terpendam masak lagi isi ayam.
  6. Keluarkan ayam dari rendaman ais dan keluarkan hirisan halia dan daun bawang dari rongga ayam. Gantung ayam-ayam itu supaya air berlebihan dapat ditoskan. Biarkan ayam-ayam itu sejuk. Anda boleh lihat minyak ayam akan keluar dari rongga kulit ayam, dengan menggunakan brus spread sapukan minyak lapisan kulit ayam supaya kelihatan permukaan ayam itu kilat dan menarik. Biarkan ayam-ayam itu untuk dipotong untuk dihidangkan semasa pelanngan meminta.
  7. Air rebusan ayam (Jangan Dibuang) perlu ditapis dan simpan untuk digunakan penyediaan Nasi, Sup dan juga sos.

CARA-CARA MASAK NASI AYAM (5KG).

BAHAN-BAHAN:

  • 5 kg. beras 5% hancur. Kalau boleh dapatkan beras yang panjang sedikit (beras Siam).
  • 1/4 cawan hirisan bawang putih (chopped).
  • 1/2 cawan hirisan halia.
  • Garam secukup rasa. (1/2 senduk besar).
  • 1 senduk besar minyak masak (1/2 cup).
  • 3 helai daun pandan disimpul.
  • 3 1/2 jug (2 liter) air rebusan ayam (stok) yang telah disimpan. Paling mudah ukuran air ialah sukat beras dan air ikut sukatan beras. Air stok ayam dan Beras dalam nisbah 1:1.
  • 3 kiub stock ayam segera sebagai penambah rasa.

CARA-CARA MEMASAK NASI:

  1. Basuh beras sehingga air basuhan jernih. Toskan beras dengan penapis (plastik).
  2. Panaskan kuali, masukkan lemak ayam dari pembersihan ayam awal tadi, sekiranya lemak amat sedikit boleh tambahkan satu senduk besar minyak masak.
  3. Masukkan hirisan halia dan bawang putih, goreng sehingga bau naik (jangan sampai hangit). Masukkan beras yang telah tos dan goreng sehingga beras seperti keputihan sedikit. Tujuannya ialah untuk matikan kanji beras dan nasi menjadi peroi sebiji-sebiji. Masa gorengan 10-15 minit sudah memadai. Awas jangan beras hangit, perlu sentiasa terbalik-balikan menggunakan sudip.
  4. Pindahkan beras yang telah digoreng kedalam periok nasi. Masukkan nisbah air telah diukur. Masukkan daun pandan dan kiub stok ayam. Rasa Tutup tudung dan biarkan nasi masak. Jangan buka tudung nasi sehingga airnya mula kering dan nasi anda keluarkan gelembung. Bila nasi mula kering, buka tudung nasi dan gemburkan nasi dengan garpu kayu. Tutup kembali tudung periok. Tutup api dapur. Nasi anda telah sedia.

SOS SEBAGAI PENCICAH:

Tentang sos ini untuk komersial gunakan cili kering dan cuka ia jimat kos anda. Tapi untuk kelazatan yang sebenar gunakan Cili Masak Hidup dan Air limau kasturi. Ini terpulang pada anda. Ada yang kata cuka tiruan mudaratkan perut tetapi Mamak rasa semua jenama sos cili gunakan cuka maka mungkin ia cuma dari segi alahan (alergi) induvidu. Dalam posting yang lepas Mamak ada resepi sos cili sila gunakan resepi sos cili ini.

Sos kicap boleh didisediakan dengan menggunakan kicap pekat lemak manis dan ditambah dengan sos tiram dan juga bawang putih. Cairkan sos anda dengan menggunakan stok ayam (rebusan ayam) yang anda sediakan. Anda boleh sediakan sos mengikut cita rasa anda. Tak sos yang standard dalam resepi Nasi Ayam atau anda boleh gunakan sos sedia yang dijual. Kepada peniaga yang ingin dapatkan resepi sos Mamak yang lengkap sila e-mailkan kepada: mohd.roslan99@gmail.com


Berkongsi makanan bersama-sama keluarga, khasnya anak-anak yang sedang membesar, merupakan satu cara yang menyeronokan dan menjalinkan kasih sayang di antara isi kelaurga. Tidak apa yang mengembirakan ibu bapa dari melihat anak-anak mereka menikmati makanan disediakan oleh ibunya kecuali jika anak anda seorang yang terlalu cerewet dalam memilih makanan. Kenapa kanak-kanak ini terlalu cerewet dalam memilih makanan?.

  1. Pemilihan makanan terhad: Ini merupakan ciri yang paling ketara.  Bagi sesetengah kanak-kanak yang cerewet dalam makanan, pemilihanya makanan mungkin terhad kepada 20 makanan yang berbeza. Manakala bagi sesetengah yang lain pula, ia mungkin terhad kepada tiga makanan saja.
  2. Jenis kumpulan makanan terhad. Kanak-kanak yang cerewet dalam memileh makanan juga menghadkan jenis kumpulan makanan yang akan dimakan oleh mereka. Sesetengahnya hanya makan daripada satu kumpulan makan,contohnya roti dan bijirin sarapan. Kebiasaannya mereka tidak gemar makan dari kumpulan makanan buah-buahan, sayur-sayuran dan daging atau ikan.
  3. Reaksi yang berbeza terhadap pengenalan makanan baru:  Bila dihdangkan makanan yang baru, biasanya kanak-kanak yang cerewet ini akan meradang, marah kadang-kala buang makanan tersebut.
  4. Corak pemakanan yang sukar diubah: Kanak-kanak ini juga cenderung untuk makan makanan yang sama dengan cara yang sama dalam satu jangka masa yang panjang. Ini akan menghadkan ruangan untuk mereka mencuba makanan baru dan sukar makanan yang berdiet yang seimbang.
Makan merupakan satu proses yang kompleks serta mencabar bagi kanak-kanak terutama yang cerewet dalam memilih makanan, anda hendaklah cuba kenal pasti puncanya agar dapat membantu anak anda mengatasi masalah ini.
  1. Perkembangan motor-oral: Kanak-kanak hanya boleh makan apabila mereka telah bersedia. Memaksa anak anda mencuba makanan baru dalam keadaan mereka tidak tahu bagaimana untuk makan makanan tersebut akan menyebabkan anak anda enggan untuk makan. mereka akan cuba sedaya upaya untuk mengelak daripada makanan tersebut.
  2. Neofobia Makanan: Neofobia makanan atau takut kepada makanan baru merupakan peringkat perkembangan bagi kanak-kanak  yang berumur dua atau tiga tahun. Kanak-kanak yang mula mengambil makanan orang dewasa akan diperkenalkan dengan pelbagai jenis makanan baru. Pada waktu ini sesetengah mereka akan cuba mengelak kerana di selubungi perasaan takut.
  3. Faktor Persekitaran: Faktor persekitaran seperti kesibukan aktiviti sekolah dan makan di hadapan telivisyen boleh menyebabkan jadual waktu makan terganggu. Ini menjurus kepada masalah pemakanan kepada anak anda.
  4. Perlakuan yang dipelajari: Kanak-kanak biasanya cenderung untuk mengikut apa yang dilakukan oleh ibu-bapa tetapi tidak ikut apa yang ibu bapa menyuruh atau katakan. Kanak-kanak lelaki akan ikut cara bapanya dan kanak-kanak perempuan pula ikut cara ibu mereka.

Tip-Tip untuk Menghadapi Masalah kanak-kanak Cerewet Tentang Memilih Makanan:

Menangani keadaan kehampaan anda dengan penuh kesabaran, bersikap positif dengan tetap tegas tetapi tidak beremosional dan aggresif.
  • Elak dari mempraktikan kuasa ke atas anak anda seperti jangan pakasa menyuap makanan, jangan rasuah dan jangan sekali mewujudkan situasi “perasaan bersalah” dihatinya.
  • Sentiasa mempertengahkan makanan kesihatan untuk anak anda sekiranya mereka tidak bosan dengan pilihan anda.Beri kebebasan  dan peluang untuk mereka memilih makanan yang mereka suka asalkan ia dalam kategori makanan seimbang.
  • Hidangan baru biasanya mulakan dengan bahagian kecil dahulu supaya boleh memahami reaksi mereka. Pembaziran makanan perlu dielakan.
  • Jenis makanan yang ditolak  perlu diasingkan dari hidangan utama makanan. Contoh: sekiranya anak anda tidak menyukai karot maka janganlah buat hidangan utama bercampur karot cari alternatif yang lain.
  • Sentiasa buat hidangan yang mereka suaki. Seperti menghiaskan makanan dengan terlampau tidak digalakan. Bahan perhiasan perlu tidak mempunyai bahan makanan yang tidak disukai oleh anak anda. Bentuk pemotongan hiasan atau bahan makanan perlu menarik minat  anak anda. Inilah sebab French Fries McD atau Chicken Nugget Kfc atau donut dunkin donut amat diminati golongan kanak-kanak.
  • Meja makan mestilah situasi yang menjamu selera dengan selesa, tidak gangguan konflik keluarga atau gangguan-gangguan dari seperti TV.

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,337,559 hits
Julai 2011
I S R K J S A
« Jun   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.