PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

CARA MENAIKAN HARGA MAKANAN DALAM PERNIAGAAN KATERING DAN RESTOREN.

Posted on: September 12, 2011


Harga barangan kegunaan utama pengguna sentiasa naik. Peniaga macam kita sentiasa rasa keperitan ini. Selepas bulan Ramadhan banyak kedai makan dan warung sudah mula gulung tikar. Ramai peniaga kecil-kecilan mulai terasa bahang kenaikan barangan kegunaan masakan tak nampak lagi penghujungnya. Keadaan seperti ini bukan saja parah bagi golongan peniaga kecil tapi membawa padah kepada pengguna dan secara ‘am kepada rakyat jelata dan juga kepada kerajaan. Paling menyedihkan setiap hari kita baca, dengar atau pun lihat di kaca t.v,  ahli politik berjanji dan berjanji, “tidak lagi kenaikan harga” tetapi keesokan hari kita ke Pasar Besar atau kecil barangan sudah tidak ada di rak jualan. Keyakinan rakyat kepada kerajaan semakin pudar. Apa saja barangan yang bakal kenaikan harga atau telah dinaikan harga akan berkurangan dipasaran. Berbagai-bagai analisa ekonomi diberikan oleh pakar-pakar ekonomi kerajaan tidak dapat fahami oleh rakyat biasa. Perkara ini disengajakan atau pun pakar-pakar ini tidak tahu gunakan bahasa biasa?. Apakah Kerajaan sengaja memperbodohkan rakyat dengan cara lembut dan berperingkat supaya rakyat akan lupakan kenaikan harga semalam dan akan naik lagi hari dan esok. Kadangkala harga ini dinaikan berperingkat-peringkat. Contoh yang ketara ialah harga minyak, gula dan lain-lain bahan yang penting dalam masakan. Mamak bukan orang politik tetapi seorang peniaga kecil-kecilan.  orang macam Mamak memang sukar jadi penyokong apa jua parti politik kerana Mamak mahu pelangan bukan ideologi politik.  Politik itu urusan orang politik. Mamak sebagai  pengundi dan mengundi parti politik yang boleh membantu untuk perniagaan Mamak. Apa peniaga perlukan dari parti politik?. Sekiranya anda fikir Mamak ini hiprokrit terpulanglah. Apa yang mamak tahu ialah ahli politik inilah yang hipokrit yang terbesar. Mereka akan cuma bantu kita bila ada perkara yang boleh membantu megekalkan kuasa politik mereka. Kalau perkara yang tidak ada kepentingan untuk kuasa politik mereka, perkara itu tidak dapat perhatian dari mereka. Maka siapa yang lebih hipokrit dari Mamak yang cuma cari rezeki halal atau ahli politik yang sentiasa gunakan kelemahan orang lain untuk kepentingan diri?.  Pergi jahanam dengan politik. Bila Mamak dapat kuasa memangkah siaplah ahli-ahli politik yang cakap saja bukan serupa bikin…hahaha!.

Kenaikan harga gula cukup Mamak marah. Harga gula empat kali dinaikan selepas “Raja Gula Dunia”, Robert Kuok jual syarikatnya kepada syarikat tempatan. Kenaikan berperingkat yang mamak maksudkan ialah, Januari naik 20 sen, Julai 25 sen, Disember 20 sen dan pada bulan Mei lagi 20 sen. Dari RM1.45 kepada RM2.30 sekarang. Ingat lagi bagaimana rakyat diberi nasihat dengan berbagai nasihat yang kononnya tolong untuk rakyat. Tolong ini ada dua. Satu tolong orang, satu lagi seperti orang tapi tolong diri sendiri.  Nasihat seperti hidup tanpa gula untuk mengelakan penyakit kencing manis.  Kempen seperti ini sepatutnya diteruskan dengan menganjurkan rakyat Malaysia jangan minum teh, kopi, Milo. Digalakan minum air masak saja. Takut nanti takrif air paip pulak akan melonjak ..akhir sekali iklankan air hujan adalah sumber minuman yang terbaik sebab air sungai habis dicemari sisa buangan kilang industri. Yanag Mamak pasti Kenaikan harga barangan makanan terus meningkat kita suka atau tak suka. Banyak negara barat sudah mulai mengurangkan kadar defisit negara mereka dengan cara mengurangkan dan memotong perbelanjaan mewah negara termasuk gaji Menteri-menteri kabinet, kita pula sibuk cari jalan memotong subsidi untuk rakyat, kononnya tidak tertanggung lagi. Malas nak ulas harga barangan lain. Nak bukti?. Sila ke web-site: http://www.statistics.gov.my/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1238%3Aconsumer-price-index-malaysia-july-2011-updated-17082011.  Baca sendiri.  Indeks Harga Pengguna ini menjadi penanda asas untuk inflasi, tapi dinegara kita lain pulak halnya. Yang pelik gaji pekerja masih ke tahap lama. Gaji minimum tidak diwartakan lagi. Di Barat gaji diukur dengan nilai 1/4 ounce emas. Jadi anda kiralah berapa kali ganda harga emas sekarang telah naik dan adakah gaji anda anda dinaikan mengikut kenaikan harga emas?. Kaji sendiri dengan 1gm emas tahun 80an dan harga emas 1 gm sekarang. Anda akan tahu apa yang mamak maksudkan. tak perlu belajar ekonomi,  mamak jual nasi kandar pun faham natijah ini. Biarkan Labu dengan Labunya tenggelam..biarkan.

Apa yang penting bagi peniaga seperti kita dapat naikan harga barangan jualan kita tanpa menjejaskan jualan kita dengan menghalau pelanggan sedia ada. Menaikan harga barangan jualan dalam perniagaan katering dan restoren bukan mudah seperti anda sangkakan. Setiap peniaga berlumba-lumba ingin menurunkan harga barangan jualan mereka untuk menarik  pelanggan ke premis mereka kita pulak kalau naikan harga barangan jualan seperti menghalau pelanggan dari berkunjung ke premis kita. Menaikan harga jualan barangan perlu dilakukan dengan teliti dan betul. Anda perlu membuat analisa yang tepat dan betul kesan akibat dari menaikan harga jualan barangan anda. Apakah reaksi pelangan dari kenaikan harga ini?. Adakah mereka meninggalkan anda  atau menerima hakikat ini kerana nilai barangan dan perkhidmatan yang diberikan anda itu berpatutan dengan harga baru anda. Anda harus faham segelintir dari pelangan anda amat sensitif dengan harga baru anda. Untuk pelangan seperti ini anda perlu menunggu masa yang bersesuain untuk menaikan harga. Biasanya hari gaji memainkan mood pelanggan anda. Mereka akan tidak kisah sedikit kenaikan kerana poket masih penuh lagi. Anda juga pada permulaan naikan harga satu atau dua jenis masakan yang anda rasa memang eksklusif untuk pelanggan yang berpendapatan rendah.

Anda perlu faham kejayaan perniagaan anda juga bergantung kepada harga barangan jualan anda. Maka ketahui harga yang ditawarkan oleh persaing anda dan perniagaan sama. Ada kalangan pelangan yang lebih utamakan nilai pulangan dari harga yang harga murah yang ditawarkan. Sekiranya makanan anda yang dijual berkualiti dan enak dengan perkhidmatan terbaik kenaikan harga tidak punyai masalah kerana dalam perniagaan tidak ada dasar rumah kebajikan. Ini perkara yang salah dilakukan oleh peniaga-peniaga baru yang seringkali beri makanan percuma untuk rasa dan juga mengurangkan harga gile-gile kerana ingin mendapatkan pelangan. Perlu ingat ialah pelangan bukan saja berminat pada produk anda yan murah tetapi apa yang penting ialah produk dari dapur anda berkualiti, perkhidmatan yang baik dan bahan yang digunakan dalam masakan berkualiti.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,192,387 hits
September 2011
I S R K J S A
« Jul   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: