PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

KATA-KATA SEMANGAT UNTUK PENIAGA KATERING BARU.

Posted on: Oktober 16, 2011


Satu masa dulu kehidupan kita yang dilalui amat perlahan, kenderaan di jalan raya boleh dihitung dengan jari, tidak ada lampu isyarat jalan yang untuk dikejar, tidak ada polis trafik bersembunyi dalam semak untuk saman kita, tidak ada budak-budak liar merempit, tidak ada puspakom untuk jaga kenderaan kita, keadaan amat tenang, mudah dan tidak perlu berebut-rebut dan bersaing hebat seperti sekarang.  Pagi pergi kerja, buat apa yang patut perlu buat dan terus balik rumah. Tidak perlu dipaksa kerja lebih masa oleh majikan yang berlumba ingin cepat kaya tanpa memikirkan kebajikan pekerja. Dulu majikan amat gerun dengan Kesatuan Pekerja atau orang dulu panggil ‘union’. Pekerja tak perlu berfikir apa perlu buat esok hari. Yang paling terbaik ialah tidak ada talipon bimbit black berry…sebagai opis kecil yang bawa balik kerumah untuk sambung kerja dirumah pula dah. Rakyat pulak bersatu dalam segala hal seperti  menuntut kemerdekaan dan menyangi pemimpin yang diplilih oleh mereka. Keluarga sentiasa bahagia, isteri kebanyakan duduk rumah menjadi suri rumah, basuh kain di tepi sungai, jahit baju yang koyak, dan didik anak-anak dengan didikan moral dan agama yang tak ternilai untuk generasi akan datang.  Masyarakat dibentuk, anak-anak muda disayangi dan yang tua dihormati. Kini semuanya telah ubah…dan kita juga ubah?. Kita tidak ada pilihan sebenarnya. Hendak atau tak nak, dunia sedang berubah dan kita juga perlu berubah. Suami dan isteri sekarang perlu memikul beban hutang rumah-tangga seperti hutang sewa-beli rumah, hutang kereta, hutang bil-bil segala macam tok nenek yang ada. Sehinggakan banyak institusi kewangan antara-bangsa sudah mula menyuarakan kebimbangan “hutang rumah tangga” (house-hold Debt) di Malaysia paling tinggi sampai mencecah kelebihan 70 peratus. Keadaan kini memaksa wanita perlu berkerja. Ramai pilih jadi operator di kilang-kilang yang dimiliki oleh pelabur asing yang melabur di negara ini kerana dapat bekalan pekerja upahan yang murah, taat pada majikan, tidak boleh tubuhkan Kesatuan Pekerja Elektronic tetapi dibolehkan pula menubuhkan Kesatuan-kesatuan Majikan seperti Kesatuan taukeh-taukeh Restoren India Muslim (Mamak) yang bertujuan naikan harga roti canai dan teh tarek yang pelangan tetapnya terdiri dari rakyat yang POKAI..bukan dari TOKAI…hahaha!. Kemungkinn janji-janji pilihan raya akan datang, kerajaan berjiwa rakyat ini akan membuka..RESTOREN MAMAK 1 Malaysia, tujuan untuk rakyat pendapatan kurang dari RM3,000 saja boleh nikmati hidangan Roti Canai dan teh tarik secara harga subsidi dari kerajaan…. hahaha!. Kedai Runcit 1 Malaysia Mamak Maidin sudah rembat.  Yang kaya Mamak jugalah akhirnya…Melayu terlopong juga. Jangan marah cik adik!. hehehe!. Mamak Haji pun tumpang gumbira kerana kerabat kitul dan mandeliar jadi kaya raya lagi…ish lari tajuk pulak Mamak haji ini. Biasalah Mamak kalut dan melalut…hehehe!.

KATA-KATA SEMANGAT DARI MAMAK HAJI BAGI YANG BARU MULAKAN PERNIAGAAN ATAU BERCADANG MULAKAN PERNIAGAAN KATERING:

“Amat  sukar berjaya dalam apa jua bidang pun, sekiranya kita tidak merasai keseronakan apa yang kita lakukan”. Kita perlu berasa seronok bila lakukan apa saja yang kita suka buat, seperti bersolat, membantu orang lain, bersedekah atau pun belajar. Kita perlu merasai keseronokan bila berniaga seperti katering. Kita perlu rasa seronok kerana kelam-kabut nak menyediakan jamuan tetapi rasa paling seronok bila telah siap pada masa yang tepat untuk penghantaran. Segala kepayahan, segala penat-lelah akan bertukar menjadi keseronakan bagaikan berpesta. Belajar merasai keseronkan dalam kepenatan dan kekeciwaan atau pun kegagalan.

  • Kegagalan terbesar dalam hidup kita ialah “tidak mencuba” lakukan apa yang kita kehendaki sebenarnya dalam hidup kita. Bila mana anda berfikir untuk membuka perniagaan sendiri, perlukah anda dengar apa yang orang sekeliling kata pada anda, “awak tidak mampu lakukan”, “awak tidak akan berjaya”, “kenapa awak susah payah, “makan gaji sekarang apa kurangnya, cukup bulan cucuk kad keluar duit”, berbagai-bagai kenyataan negatif akan disebarkan ke telingga anda. Anda fikir sendiri, “perlukah saya perlu dengar semua itu untuk berjaya?“. Jika jawapanya, “tidak”, maka teruskanlah cita-cita anda itu.
  • Kehebatan yang paling besar kita, “bukan berdabik dada mengatakan kita tidak pernah gagal, tetapi “bangun” dari setiap kali kita “jatuh”. Jatuh bukan untuk tiarap terus tapi bangun dengan lebih kuat dab berazam “kita tidak akan jatuh lagi”.
  • Kalau anda mahu berjaya dalam perniagaan yang diceburi, anda tidak boleh berjaya cuma berbekalkan dengan idea-idea yang hebat tetapi anda perlu menJUAL  idea-idea itu untuk berjaya. Sebagai contoh: Sekiranya anda ada idea yang hebat berniaga Nasi Ayam,  yang penting bukan idea hebat itu, tetapi anda perlu JUAL  Nasi Ayam itu untuk berjaya dalam perniagaan Nasi Ayam anda. Maknanya anda bukan saja perlu menjadi seorang taukeh yang bagus tetapi perlu juga mempelajari kemahiran sebagai pegawai PEMASARAN yang hebat. Bagi sesetengah orang “pemasaran” ini wujud dalam dirinya secara semula-jadi tetapi bagi kebanyakan orang pemasaran akan menjadi sukar pada permulaan tetapi akan menjadi biasa setelah keperluan mendesak. Jangan ambil mudah tentang pemasaran ini dengan memberi /melantik orang lain sebagai penganti anda pada permulaan berniaga. Anda akan keciwa kemudian hari. Baik susah, baik senang, anda perlu jadi salesman untuk perniagaan anda.
  • Perlu anda ingat, ” Bukan semua jenis perkhidmatan katering ini untuk anda” dan “bukan semua pelangan bukan pelangan anda”. Pilih yang termampu saja dan jangan gelojoh dan tamak.
  • Perasaan “Malu” pasti ada pada permulaan berniaga tetapi ingat, ” saya mencari rezeki yang halal dan perniagaan adalah pekerjaan yang mulia, kenapa saya malu terhadap diri saya?”. Jangan risau perasaan malu ini akan hilang dengan sendirinya bila anda mula layan pelangan anda dan mendapat pujian dan terima kasih dari pelangan anda. Tidak apa yang harus kita malu, malu pada Allah SWT kerana kita insan kerdil tak mamapu berbuat sesuatu tanpa izinnya. Malu pada manusia seperti ini cuma jadikan diri kita “Inferiority Complex” yang membawa makna, ‘ merendah diri yang terlampau’ dan sentiasa berfikir orang lain hebat dari dirinya. Mengikut pakar sakit jiwa ia adalah penyakit emosi. Jangan biarkan ‘penyakit’ ini  mempengaruhi diri anda. Hindarkan dengan segera.
  • Keunikan dalam perniagaan katering bukan sentiasa berfikir ingin lakukan yang terbaik untuk pelangan tetapi jadikan “terbaik” itu sebagai tabiat atau sikap semula-jadi pada diri anda. Sikap lakukan terbaik ini akan sentiasa dihormati oleh orang lain terhadap diri kita.
  • Jangan ambil risiko yang belum pasti berjaya. Ambilah risiko yang telah dikira kebaikan dan keburukan (calculated Risk).  Jangan terburu-buru dengan slongan-slongan ‘rheotoric’ ahli-ahli politik seperti “Malaysia Boleh”. Latih diri anda menghadapi risiko yang telah dikira buruk baiknya tetapi jangan lari dari hadapi risiko, lebih tinggi risiko dalam perniagaan lebih banyak untung perniagaan, Kadangkala mengambil risiko menjadi kunci kejayaan perniagaan anda. Ia akan membantu anda bila menghadapi risiko perniagaan yang lebih besar akan datang.
  • Kejayaan dalam perniagaan adalah cuma satu harapan yang belum pasti, tetapi tanpa ‘harapan”,  ini anda tidak boleh harapkan sebarang kejayaan dalam perniagaan anda. Harap, berfikir akhir sekali jangan lupa minta bantuan dari Allah SWT seperti solat tahjud. Insyallah haarpan anda akan didengar dan makbulkan oleh Allah SWT. Jangan putus harapan, anda akan keciwa. Harapan yang tak tertunai itu, anggap sajalah tidak direstui oleh yang Maha mengetahui dan pemerintah sekian alam Allah SWT. Pasti ada kebaikan dalam keburukan yang cuma anggapan kita itu.
  • Sekiranya anda tidak putus asa apa saja anda lakukan, anda tidak akan gagal. Sentiasa kejayaan menanti anda dihujungnya.
  • Emosi adalah musuh bgi setiap peniaga. Emosi perlu dikawal untuk berjaya dalam perniagaan. Sedih, malu, marah, keciwa, putus-asa, takabur, tamak dll perlu dikawal dan mengatasinya dengan meletakan pada tempat yang betul dan gunakan dengan bijaksana melalui akal dan fikiran yang waras.

P/S: Banyak Mamak Haji menulis nasihat-nasihat  dalam e-mail-email dihantar oleh pembaca. Ada yang mamak tak jawab e-mail lagi kerana ingin menulis dalam posting-posting akan datang. Kadang-kala Mamak Haji sebenarnya malu pada diri sendiri dan malu juga untuk memberi nasihat pada hampa semua kerana Mamak Haji bukanlah seorang kooperat yang bergelar jutawan. Ramai di luar sana beribu kali lebih berjaya dari Mamak Haji dalam hidup. Anggap sajalah nasihat Mamak Haji ini sebagai cetusan dari hati yang melalui pengalaman yang sama seperti anda semua yang melalui sekarang. Peniaga picisan seperti kita tidak ada tempat mengadu keresahan hati dan kekeciwaan yang dialami, maka Mamak Haji jadikan blog ini untuk peniaga picisan seperti kita untuk berjaya dan tempat meluahkan perasaan. Alhamdulillah blog Mamak Haji yang buruk ini dapat sambutan yang di luar jangkaan dari pembaca. Mamak haji ucapkan ribuan terima kasih atas galakan dan kata-kata semangat yang diberikan oleh ramai pembaca.  Kadangkala kata-kata semangat ini seperti “komunikasi dua hala”,  sama seperti kasih sayang yang terjalin di antara dua insan yang memerlukan dan yang diperlukan. Bagi peniaga baru terus e-mail kepada Mamak haji untuk luahkan perasaan anda. Apabila meluahkan perasaan pada seseorang, sekurang-kurangnya hati kita rasa tenteram dan sedikit sebanyak boleh melegakan tekanan perasaan yang ditanggung keseorangan. Semua e-mail anda adalah rahsia dan tidak sekali-kali dedahkan identiti. Ada juga pembaca memberikan no.tel untuk menghubungi tapi Mamak Haji belum bersedia menerima keikhlasannya kerana ia menjadi terlalu peribadi..lagi pun Mamak haji tak sihat sangat. Maka jadikanlah blog dan e-mail sebagai wadah untuk kita berkomunikasi. Mintak maaf banyak noo!.Wassalam. e-mail : mohd.roslan99@gmail.com.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,949,928 hits
Oktober 2011
I S R K J S A
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: