PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

MASALAH MAJUKAN PERNIAGAAN KATERING.

Posted on: Oktober 23, 2011


Kemajuan sesuatu perniagaan banyak bergantung kepada ‘peluang perniagaan baru’ di pasaran terbuka. Walau pun berbagai-bagai cara boleh digunakan untuk mendapatkan peluang perniagaan tetapi dalam perniagaan katering mendapatkan sumber peluang perniagaan baru adalah paling mencabar dan bila berjaya mendapatkannya pulak, kadang-kala melakasanakannya perniagaan baru itu satu lagi persoalan besar kerana kekuatan dalaman syarikat untuk mengendalikan peluang itu kadang-kala menghadapi kesukaran dan bermasalah. Akhirnya bukan saja kita mengalami kerugian malah nama syarikat akan tercalar dari tidak memahami kedudukan syarikat.  “Peluang Perniagaan”, menentukan kita boleh terus berada dalam perniagaan katering dan masa depan syarikat. Bukan mudah untuk mendapatkannya peluang perniagaan baru (orders/pesanan) atau sekiranya kita berjaya dapatkan pun,  mampukah kita mengendalikan?. Dengan secara tak langsung setiap peniaga katering perlu menghitung/analisa kemampuan syarikatnya berdaya saing dipasaran terbuka. Setiap syarikat yang inginkan kemajuan dan berkembang perlu mengamalkan Analisa SWOT atau dikenali “SWOT Analysis”.  SWOT telah mampu majukan syarikat-syarikat katering yang besar. Walau pun analys SWAT ini digunakan untuk syarikat-syarikat besar tetapi ia amat berguna untuk syarikat kecil atau pun perniagaan katering dirumah. Dalam pengurusan perniagaan katering, SWOT digunakan sebagai pendekatan untuk ‘Pengurusan Strategik’ (Strategic Management Tool). Seringkali tuan punya syarikat katerering menggunakan strategi ini untuk  analisa kekuatan dalaman atau kemampuan perniagaan yang dijalankan dengan keperluan peluang pasaran di luar.  Singkatan kata S.W.O.T membawa erti dan mamak cuba mengupaskannya satu-persatu:

S –   Strength (kekuatan). Ia untuk mengetahui kekuatan dalaman yang terdapat dalam syarikat yang dikendalikan.

WWeak (kelemahan). Kelemahan dalaman yang terdapat dalam syarikat yang dikendalikan.

O –  Opportunity ( peluang). Peluang yang terdapat di luaran yang patut diambil.

TThreats (cabaran). Cabaran yang terdapat di luaran.

Dengan mengetahui keadaan sebenar perkara-perkara yang disebutkan di atas, kita dapat menilai sendiri keseluruhan kedudukan syarikat untuk berkembang untuk merebut peluang perniagaan di pasaran terbuka yang sangat mencabar sekarang.

Apakah yang dikatakan ‘Kekuatan’ Dalaman’ syarikat’ katering?.

  1. Makanan Berkualiti – Makanan yang disediakan perlu ditetapkan ‘kepiawaian’ tersendiri.  Ia meliputi tempat penyediaan makanan, cara pengendalian makanan yang terbaik termasuk dengan melatihkan pengendali makanan yang tahu dan praktikan mengendalikan makanan secara kebersihan diri dan juga hygenic yang paling tinggi.
  2. Menu makanan yang diunjurkan perlulah yang “unik” dan berlainan dari  katererkaterer persiang anda dalam pasaran.
  3. Kecemerlangan. Perlu ada sikap memeberikan perkhidmatan yang cemerlang dengan melebihi kehendak yang diharapkan oleh pelangan.
  4. Katerer perlu punyai cita-cita, visi dan misi yang jelas untuk majukan perniagaan perlu difahami oleh semua yang terlibat dalam perniagaanya. Perniagaan katering perlukan dukungan dan kerjasama dari semua yang terlibat. Setiap anggotanya adalah mustahak sebagai satu pasukan bola sepak. Gol yang diperlukan untuk kemenangan pertandiangan seperti kejayaan syarikat.
  5. Keghairahan untuk kejayaan tanpa realiti kedudukan dalam syarikat cuma tempuh singkat. Jangan jadikan cita-cita sebagai keghairahaan.
  6. Keperibadian yang luhur perlu ada pada setiap pengusaha. Islam mengajar kita keperibadian mulia. Orang Islam sepatutnya amat berjaya dalam perniagaan tetapi sayangnya bila berjaya ramai yang lupakan keperibadian yang mulia ini. Ramai pedagang Islam lampau berjaya kerana keperibadian mulia Islam ini.
  7. Pasukan pekerja anda perlu punyai skil-skil atau kemahiran yang istimewa. Kemahiran ini akan bantu syarikat anda untuk kejayaan.
  8. Mempunyai komitmen berterusan untuk mempelajari segala ilmu yang diperlukan untuk menjayakan perniagaan dan juga menghadapi cabaran-cabaran yang semakin mencabar sebagai katerer.
Faktor-Faktor yang menyebabkan seorang katerer tidak berjaya untuk memperkembangkan atau majukan perniagaan:
Pengalaman dalam menjalankan perniagaan katering ini, Mamak selalu sangat berjumpa dengan katerer yang lain-lain dalam perjuangan katering ini. Paling ketara ialah walau pun mereka mula lakukan katering dah hampir setengah abad masih perniagaan katering mereka tidak ubah. Masih lagi lakukan di rumah dan masih lagi dengan cara niaga yang sama. Bagi mencari peluang perniagaan, ada katerer seperti ini masih kekalkan harga sepuluh tahun dahulu. Anggapan harga menjadi alasan kukuh untuk bertahan dalam perniagaan adalah meleset sama sekali.  Mereka ini lupa keperluan dan harapan pelangan sekarang, katerer mampu memberi perkhidmatan yang terbaik  dan juga berkualiti tinggi. Pelangan sekarang bukan pelangan 20 tahun dulu, mereka tahu apa itu perkhidmatan terbaik dan kualiti makanan. Dimensi Pasaran telah lama dan terus berubah. Fungsi katerer perlu berubah mengikut dimensi pasaran. Ramai di antara katerer ini berpegang kepada pepatah lama Melayu, “secupak tak akan jadi segantang“, tetapi mereka tidak sedar sistem timbang metrik lama telah diperkenalkan di negara ini tapi kita masih lagi berdegil dengan cupak, gantang dan relong. Kadang-kala bila kita sudah tua..pemikiran di selubungi dengan semata-mata pengalaman dan wujudkan sikap negatif terhadap tindakan kita. Apa yang peniaga tua seperti Mamak perlu lakukan ialah, “lepaskan perniagaan kepada anak-anak yang ingin mencuba dalam perniagaan dimensi baru”. Orang muda lebih memahami perniagaan sekarang dari kita yang tua. Perniagaan sekarang perlukan pembelajaran. Tanpa pendidikan sukar bagi kita menghadapi cabaran baru dalam perniagaan katering. Walau pun penulisan Mamak Haji banyak berkisar dalam pengalaman tetapi Mamak Haji sedaya upaya ‘up-datekan’ pengetahuan dalam bidang katering. Idea perniagaan perlukan “pemikiran kritis” dan innovasi untuk maju dan perkembangkan perniagaan. Ini bermaksud, tukang masak yang handal, boleh menjadi peniaga yang handal dan seorang yang tidak mempunyai pengalaman masak, tidak boleh menjadi seorang peniaga katering yang baik. Ilmu kemahiran atau skil masak cuma satu dari kelebihan tetapi ilmu pengurusan yang innovatif akan menjadikan anda usahawan yang terbaik. Mamak Haji mengupaskan sedikit kelemahan yang terdapat pada diri usahawan katering atau kedai makan yang membantutkan perniagaan mereka gagal dan tidak berupaya untuk maju:
  • Sukar dapatkan pekerja.
  • Suka membeli stok barang keperluan untuk sesuatu majlis katering pada saat-saat terakhir.
  • Membuka perniagaan dengan pinjaman dari pihak luar seperti along atau ajensi kerajaan. Pinjaman dalam perniagaan bukan tak boleh tetapi buka dengan modal sendiri dan bila perlu berkembang, membuat pinjaman tidak salah. Contoh seperti berikau: Sekiranya kita perlu membayar kembali RM100/=  sebulan pinjaman, untuk kita majukan perniagaan yang boleh perolihi lebih keuntungan 50% dari membesarkan perniagaan itu, maka tidak salah kita berhutang. Mamak haji maksudkan tidak berhutang ialah sebelum berniaga untung rugi kita tidak tahu tetapi yang tetap ikut perniagaan ialah hutang.
  • Kadangkala untuk keghairahan, kita sanggup berhutang keliling pinggang. Ada juga bila sudah jadi taukeh dan tunjukkan kehebatan “boss”nya, ghairah membeli rumah besar, kereta besar dan ada juga pasang isteri dua atau tiga. Orang tua-tua dulu selalu berkata, “peniaga Melayu lingkup kerana ingin berbini lebih satu, peniaga Cina lingkup kerana suka berjudi dan peniaga India lingkup kerana arak!”. Perniagaan awal tidak akan janjikan apa-apa. Tak salah punyai impian nak berkereta besar atau rumah besar tetapi pembayaran balik hutang perlu di kira dengan mengambil kira kemampuan kita. Hutang adalah keberanian tetapi jangan sampai hutang ini sampai meragut kebahagian diri dan keluarga.
  • Over-head atau kos pengendalian perniagaan yang terlalu tinggi. Ada juga sayrikat katering atau kedai Makan tidak pernah praktikan langkah-langkah mengurangkan kegunaan letrik, gas masak, air, minyak kenderaan yang semakin hari semakin naik. Tentang penyelenggaran langsung O. Rosak peralatan diganti baru. Bagaimana pulak sekiranya kerajaan luluskan gaji minima pekerja di negara ini RM1,500 sebulan. Maka kita perlu sensitif terhadap kenaikan overhead syarikat. Awasilah dengan segala overhead dalam perniagaan anda.
  • Marah yang tidak dapat kawal dan punyai emosi yang tak stabil. Ini kena belajar dengan taukeh restoren Mamak yang sentiasa ‘cool’. Dalam perniagaan kita ini keperluan sabar cukup siksa kerana kita sentiasa perlu menghadapi pelangan yang lapar yang marah. Pepatah Inggeris kata, “The Hungry Man Always, an Angry Man”. Maka kita perlu sentiasa mengawal situasi kemarahan yang melampau dari pelangan. Bila letak kaki kat tempat berniaga lupakan segala masalah peribadi dan tumpukan pada perniagaan hari itu. Jangan beri peluang emosi mengawal pemikiran. Anak-anak muda perlu awasi perkara ini dan latih diri belajar bersabar.
  • Tidak punyai kepimpinan (leadership), sebagai taukeh anda perlu ingat perniagaan seperti “lancang Kuning Belayar Malam”…anda sebagai nakhoda. sekiranya hilang haluan lancang anda tenggelamlah seluruh. Kepimpinan ini kadangakala ada pada diri semula jadi atau pun boleh mempelajarinya melalui kursus. Ingat kepimpinan melalui tauladan. Ramai dari kalangan taukeh-taukeh ini gagal mengawal syarikat kerana tiada kepimpinan terhadap orang bawahan. Kita tak perlu menjadi “pemimpin aggresif seperti general dalam tentera dan jangan jadi amat lembut dan pasif. Ambil jalan tengah antara dua keras dan lembut.
  • Skil komunikasi yang lemah. Tidak boleh berkomunikasi dengan baik dengan pelangan dan juga pekerja.
  • Tidak ambil peduli dengan masalah yang diutarakan oleh pelangan. Cuba bertegang leher apabila pelangan utarakan kelemahan atau merungut tentang harga, servis atau punmutu makanan sajian. Jadi Toh Pekong di meja counter. Anda perlu pandai menyelesaikan masalah yang timbul dengan kadar segera.
  • Tidak pedulikan akaun syarikat, tidak tahu untung-rugi jualan, dan tidak amalkan sistem kewangan “kos berkesan”, dan ramai peniaga kita amalkan ambi duit perniagaan, beli barangan keperluan esok hari dan beranggapan wang yang tinggal itulah keuntungannya. Ramai diantara peniaga ini langsung tidak punyai akaun perbankan, cukai pendapatan jauh sekali. Kalau nak beli kereta atau rumah gelabah tak tahu apa yang perlu beri pada bank untuk meluluskan pinjaman dan alasan yang kita akan dengar, Orang melayu sukar mendapatkan Pinjaman”. Orang Cina pandai berniaga, mereka ada akaun bank, dan pembayar cukai. Tapi bila mereka membayar cukai perniagaan. Kalau tahun depan mereka nak beli kereta, tahun ini mereka menunjukkan akaun untung dan bayar cukai pendapatan. Bila dapat borang J, tahun depan mereka dapat pinjaman dari bank. Selepas itu sampai tujuh tahun mereka menunjukkan akaun rugi. Alahai, nak buat akaun enterprise ini bukan payah, selepas tujuh tahun ahabis bayar kereta, mereka mula untung pulak..nak beli kereta baru lagi!. Inilah sistem yang mereka makan. Ini juga mempermudahkan ambil kredit card berpuluh-puluh. Ambil hutang di pasaraya bila barangan potongan harga banyak-banyak dgn kad kredit (1.78% intrest), jual di kedai runcit mereka dengan keuntungan 40-50 peratus. Yang beli cuma orang Melayu. Anda pernah ke kedai runcit?..siapa pelengan?. cuba perhatikan. Surat khabar Cina umumkan jualan murah di pasar raya..surat khabar kita cuma umumkan jualan ubat kuat dan jamu!..hahaha!. Peniaga Cina 1 bulan awal tahu kenaikan barangan, kit ketahui bila nak beli saja!. Menteri melayu kita kata, “kerajaan jamin tiada kenaikan harga barangan” Peniaga Cina selalunya bace terbalik kenyataan Menteri Melayu, yang kata, “tak naik itu bermakna “naik” ,yang kata, “stok cukup”, itu tak cukup… apa salah jawatan menteri kawal harga barangan itu beri pada “Parti MCA atau Gerakan” baru kita berpeluang hentam depa ..cukup..cukup.Mamak dah bebel dah…pasai ke politik pulak dah!.
P/S:    Mamak Haji kadang-kala bosan juga dengan politik di negara kita baik pemerintah atau pun pembangkang. Bagi Mamak Haji “politik” bukannya semata-mata pertempuran ‘ala guerilla di antara siapa baik dan siapa jahat?. Apa yang perlu berfikir adalah politik membawa kebaikan pada negara atau Mat salleh panggil “state craft”. Kita perlukan pemikiran kritikal untuk memahami politik. Politik bukan Insitusi moral baik atau jahat, atau pun pertempuran di antara perasuah dan bukan perasuah, Politik sebenarnya adalah Insitusi perkhidmatan untuk Rakyat!. Mamak Haji sebenarnya “give-up” dengan Mamak-Mamak Pulau Pinang sekarang yang terlalu ghairah berpolitik setiap kali solat Jumaat di Mesjid Negeri. Apakah generasi golongan orang muda dari golongan Mamak akan datang luput dari bidang perniagaan dan kembali ke zaman Empayar Melaka yang memasuki dalam kancah politik orang Melayu?.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,463,213 hits
Oktober 2011
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: