PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RAMAI KATERER KANTIN KILANG AKAN GULUNG TIKAR?.

Posted on: Oktober 27, 2011


Mamak tak tahu nak kata apa tentang kenaikan harga barangan masakan terutama kepada peniaga-peniaga makanan. Tahun 2011 semakin tamat, dan tahun 2012 sedang menghampiri dan apa yang akan berlaku seterusnya pada tahun 2012 menjadi seribu tanda tanya di kepala otak Mamak. Banjir di Negara Thailand sedang berterusan sekurang-kurangnya dua minggu lagi. Banjir di Thailand telah menyebabkan negara Thai merupakan pengekspot utama beras terbesar Asia Tenggara sedang menghadapi kekurangan bekalan beras pulak.  Hutang negara-negara Eropah sedang meruncing menyebabkan ekonomi dunia menjadi lembab. Di Negara kita harga sayur,  seperti cili, kobis dan bayam kangkong dan lain-lain ikut melambung. Harga ayam tidak menentu. Harga beras kerajaan, tidak dapat bertahan lama. Harga beras tetap akan naik. Mungkin kerajaan kekalkan harga beras 15 peratus kira ok juga. Barangan harga naik kerana bekalan semakin kekurangan dan permintaan semakin bertambah. Kita perlu memahami kita tidak boleh menyalahkan pembekal. Memang kita boleh gunakan segala undang-undang untuk menyekat kenaikan harga ini tetapi ia bukan keputusan yang baik. Siapa nak berniaga rugi?. Masalah ini adalah paling parah bagi peniaga kecil. Orang Makan gaji lain, cukup bulan dapat gaji. Orang berniaga?. Bila makanan restoren dinaikan harga makanan, pelangan ke restoren semakin berkurangan. Perniagaan restoren tidak mengapa kerana boleh naikan harga guna nama persatuan tetapi bagaimana pula dengan katerer kantin yang membuat perjanjian kontrak ketetapan harga makanan dengan pihak pengurusan kilang?. Sebagai contoh, Mami seorang katerer yang menjalankan perniagaan katering dengan kontrak terikat selama 1 tahun dengan harga makanan yang ditetapkan (selama 4 tahun Mami jalankan perniagaan katering di syarikat ini) di salah sebuah kantin di kawasan perindustrian Perai, Seberang Perai, Pulau Pinang. Kontraknya akan tamat pada Disember 2011 ini. Pihak pengurusan syarikat tidak nak ambil tahu kenaikan harga barangan. Mungkin juga pengurus dan bossnya tidak pernah ke Pasar atau pun beli barangan harian. Kemungkinan isteri mereka guna pakai kad kredit dan tak ambil pusing dengan kenaikan harga barangan ini. Pekerja mereka tidak akan dapat kenaikan gaji kerana ramainya terdiri dari pekerja impot dari Bangladesh atau Nepal. Pekerja tempatan mulai krang terutama pekerja Melayu yang dikenakan berbagai cara tidak akan diterima bekerja di kebanyakan kilang-kilang Industri orang tempatan. Kalau ada pun pakai kontrak saja.  Sekiranya kilang itu penuh dengan pekerja Bangla dan Nepal bolehkah katerer yang menjalankan perniagaan itu bertahan?. Nasi masak berapa guni tetap akan habis tetapi bagaimana dengan lauk?. Kalau anda tengok si mat bangla dan Nepal ini makan nasi putih anda akan terkejut. Kita boleh makan dua hari jumlah nasi yang mereka mentakadarah menghadap satu pingan dalam satu waktu. Mereka ini tak perlukan lauk cuma kari paruppu  sudah mencukupi kalau tak kedekut mereka ambil labu air masak paruppu juga. Kalau berniaga, nasi putih pun kalau tak untung tak perlulah berniaga kantin-kantin yang dipenuhi Mat bangla dan Mat Nepal ini. Percayalah tak lama lagi majikan kilang-kilang ini akan meminta supaya katerer impot dari Bangla atau Nepal diberi permit untuk menjadi katerer dikilang mereka.  Pesatuan majikan kilang akan meminta demi menjaga untuk Mamat-mamat ini. Mamak percaya katerer kantin kilang yang ada sekarang satu demi satu akan, “gulung tikar tidak lama lagi”. Apa yang berlaku ialah pihak pengurusan syarikat tempatan hisap darah katerer tempatan dan dermakan kepada pekerja impot untuk mengemokan mereka untuk kegunaan mereka. Maka betullah pepatah Melayu itu, “kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan”.

Masalah Dihadapi Katerer Kantin kilang:

1. Menu, Pilihan dan Harga:

Sebagai katerer kantin, perlu ambil kira keperluan pelangan yang semakin cerewet dan rumit seperti mereka mahu makanan kesihatan, masakan pelbagaian etnik di negara ini, rasa makanan dan juga harga makanan. Contohnya bila sediakan menu telur goreng mata lembu atau di utara orang pangil telur goreng mata kerbau. Ada pelangan akan merungut dgn minyak digunakan goreng telur berlebihan (makanan kesihatan), ada pelangan yang mahu goreng garing dan ada yang mahu kuning telur tidak masak, Ada yang jenis lain pula merungut, ” sebiji telur baru tiga kupang, jual sampai enam kupang”. Kita perlu menghadapi semua kerenah pelangan ini dengan muka senyum kalau cakap terlebih esok hari mereka ini akan menghantar e-mail macam-macam mengenai masakan kita.

  • Menu yang sediakan sekurang-kurang 15 jenis dan sentiasa perlu ubah untuk pelangan. Menu yag tidak popular perlu digantikan dengan menguji menu baru. Menu di kantin tidak seperti menu nasi kandar. Menu nasi kandar adalah menu yang terbaik untuk berniaga untuk dapatkan keuntungan maksima.  Menu Nasi kandar, sSayurnya cuma dua jenis kobis goreng atau kacang panjang goreng. Kadang-kala adakan bendi rebus. Nasi putih, ayam goreng, kari ayam dan kari ikan. Kurma ayam atau kambing, menu tambahan.  Daging masak itam kemestian. Pesanan tepi, Ayam masak madu atau merah. Menu menarik, Telur rebus ayam dan masin dan telur dadar tebal kalau perlukan. Udang dan ketam untuk pelangan yang mampu. Tetapi menu di kantin ..alahai sedih mamak nak terangkan. Sekarang mungkin anda tahu kenapa restoren mamak untungnya berlipat kali ganda dari restoren Melayu nasi campur?.
  • Selain menu ala Buffet sekurang-kurangnya 15 jenis, menu ‘ala carte dan Table hot’e perlu disediakan di kantin kalau ingin dapatkan lebih sedikit pulangan jualan. Menu ”ala carte biasanya adalah menu masakan Thai seperti tom yam, Nasi goreng atau pun masakan ayam. Ada juga menyediakan masakan barat seperti chicken chop atau fish and chips. Menu ini adalah terpaksa untuk memenuhi kehendak pelangan lebih eksklusif.
  • Menu Table d’hote: Walau pun menu ini adalah hidangan set yang perlu dihidangkan di atas meja tetapi di kantin-kantin biasanya diletakan diatas meja khas untuk pelangan mengambil terus. Set seperti nasi ayam, nasi goreng pataya, bubur nasi atau pun pelbagaian sup amat popular.
  • Menu Cafe’ : Menu cafe ini amat diminati oleh pelangan golongan muda ia seperti sandwich, hot dog, burger atau lain-lain menu yang diminati golongan muda perlu diadakan untuk menarik golongan pekerja muda.

Maka rumusan dari atas bukanlah  mudah kendalikan sebuah kantin. Jumlah masakan perlu ditetapkan sekiranya berlebihan adalah kerugian. Kalau kekurangan perlu menghadap pihak pengurusan ntuk mendengar bebelan tak cukup dengan bebelan oleh pelangan. Sekiranya seorang dari jumlah terdiri 1,000 pelangan membuat aduan,  ia menjadi serius kemungkinan katerer menghadapi tindakan surat amaran. Kenapa peniaga katering mengejar kontrak kantin?. Mungkin Mungkin harapan 100 peratus pekerja menjadi pelangan mereka, atau kerana subsidi diberi oleh pihak pengurusan seperti kemudahan tempat berniaga, utility air, letrik atau gas percuma. Namun ia dianggap kemudahan tetapi katerer kantin ini perlu faham, “tiada apa yang percuma” atau omputih kata, “nothing Is Free”. Dengan subsidi yang diberikan, pihak pengurusan akan memaksa katerer mengikut telunjuk mereka seperti penyediaan menu, Harga yang makanan paling minima dan lain-lain mengikut selera hati pengurus. Anda juga terbabit dalam odit dalaman dan luaran bila sistem ISO diamalkan oleh syarikat tersebut. Paling menyedihkan, anda juga perlu membuat kontrak yang disediakan oleh pihak pengurusan kilang cuma untuk menjaga kepentingan mereka. Jangan harap sangat kontrak itu berpihak pada katerer diakhir surat kontrak segala perubahan dalam kontrak adalah budi bicara pihak pengurusan kilang. Maknanya anda timun dan pengurusan durian. Katerer juga tidak ada hak dan peluang untuk perbincangan atau mengubah kontrak asal untuk menjadikan kontrak itu  berkeadaan situasi “menang-menang”. Sikap keadilan tidak dipedulikan dalam kontrak seperti ini. Kalau anda mahu, bersetuju dan tanda-tangan kalau tak, ramai katerer akan menunggu diluar. Inilah dasar pengurusan kepada katerer. Apabila katerer menandatangi kontrak seperti ini, ia sama dengan menjerut leher sendiri. Pihak pengurusan akan meletakan syarat deposit beribu untuk mengikat anda. Apabila tamat tempoh kontrak jangan terlalu harap anda akan dapat kembali wang deposit ini. Ada saja alasan untuk mencari jalan tidak membayar kembali deposit itu. Mamak tak faham undang-undang mana yang mereka pakai untuk mengambi depsit yang tinggi dan pegang beberapa tahun tanpa membayar faedah ke atas deposit itu. TNB atau Talikom pun membayar faedah untuk deposit walau ia cuma RM100 tetapi pengurusan kilang memegang deposit orang ramai tanpa membayar kembali wang deposit atau pun faedah dan lupuskan adalah perbuatan sangat keji dan jahat. Katerer kilang perlu tubuh persatuan yang betul-betul menjaga kepentingan mereka. Pengurusan kilan yang kurang ajar kepada katerer perlu disisihkan dan jangan adanya katerer  ingin menjalankan perniagaan di kantin mereka. Peniaga-peniaga katerer orang Islam perlu bersatu membantu dan menghadapi pengurusan kilang kilang yang bongkak dan sombong.

Walau pun seorang katerer ikut 100 peratus kemahuan pengurusan tetapi ada pengurusan kilang tidak mengambil sebarang langkah untuk  untuk mengalakan para pekerja atau staff nya mengutamakan makan di kantin. Mereka tidak berupaya mengahalang pekerja atau staffnya membawa bekal dan makan di kantin atau pun keluar waktu makan untuk makan di luar. Ada juga pekerja kilang yang bukan beragama Islam biasanya pekerja dari negara Vietnam, membawa makanan haram seperti daging babi, atau daging anjing makan di kantin menggunakan peralatan kantin seperti pingan, sudu-garpu tidak langsung dapat perhatian dari pihak pengurusan kilang. Kadang-kala katerer terpaksa menangis dalam hati kerana kebanyakan pengurus sumber manusia dalam kilang adalah orang Melayu Islam. Ada yang sudah bertukar menjadi orang Jepun atau pun omputih. Kemudahan Katering yang perlu adakan diambil sambil lewa oleh pihak pengurusan kilang. Ini kerana pengurus sendiri tidak memahami keperluan asas kantin dan juga tidak ambil bahagian dalam semasa proses reka cipta bangunan khas untuk kantin. Kadang-kala kantin yang ditawarkan kepada pekerja kilang tidak langsung mempunyai ciri-ciri keselamatan yang ditentukan oleh pihak penguatkuasa keselamatan bangunan atau pihak Bomba. Reka cipta kemudahan asas seperti sinki, bekalan air bersih, penyaliran air kumbahan, punca letrik untuk kegunaan peralatan kantin, sistem penyimpanan stor barangan kering, peti sejuk, pengudaraan dalam dapur yang baik untuk mengeluarkan bau masakan atau pun udara segar tidak diendahkan. Yang mereka tahu katerer perlu sediakan makanan yang harga murah dan mencukupi untuk pekerja. Banyak lagi kepincangan dalam pengurusan menguruskan kantin kilang. Tetapi apakan daya kita sebagai peniaga katerer yang cari makan, semua rungutan kita akan habis macam itu juga. Sikap tunjuk pandai sesetengah pengurus lebih dari katerer akan mengecewakan katerer yang baik. Bagi pengurusan kilang, sekiranya seorang katerer tidak minat menjalankan perniagaan di kantin mereka, sepuluh lagi katerer yang di luar akan melutut untuk mencari peluang berniaga di tempat mereka. Perkara sama akan berlaku berulang-ulang dan berulang. Ada katerer yang lari malam, ada katerer yang gulung tikar selama-lamanya kerana lari dari hutang along yang tak mampu bayar selama-lamanya.

Akhir sekali bagi peniaga katering yang baru  ingin menceburkan perniagaan katering kantin perusahan atau bangunan kerajaan awaslah dengan kenaikan harga barangan dan iklim ekonomi yang tak menetu. Kadang-kala perniagaan katering kantin kilang “indah dari rupa”. Perasaan kata memang rasa senang dan hasil jualan yang lumayan tetapi ia cuma seperti bueh-bueh sabun yang dipegang akan hilang entah ke mana. Selagi pengurusan kilang tidak memikirkan situasi menjalinkan keadaan menang menang di antara pengurusan kilang dan pihak katerer untuk menyemak harga baru. Jika tidak jadikanlah katering kantin sebagai pilihan terakhir untuk sementara waktu.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,463,213 hits
Oktober 2011
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: