PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for November 2011


Salam,

Resepi-resepi atau pun cara masakan di blog Mamak Haji, di tulis mengikut apa yang tersirat dalam ingatan Mamak haji semasa masak dulu. Kadang-kala Mamak terlupa dan tidak memberi penerangan secukup bila posting resepi. Contohnya, bila mamak menulis tentang resepi masak kari ayam, mamak ada sebut mengenai, “Pes Halia bawang putih” tetapi tidak menulis tentang resepinya atau penerangan yang secukup mengenai pes halia bawang putih ini. Selalunya perkara seperti ini membuatkan pengunjung yang ingin cuba resepi terbantut. Dengan sebab inilah Mamak Haji sentiasa meninggalkan pesanan, e-mail Mamak sekiranya ada masalah. Tanya kembali pada Mamak apa yang tak faham?. Mamak pasti balas tetapi ada juga Mamak tak balas kerana kadangkala lupa dan juga penat. Jangan kecil hati, E-mail kembali pasti mamak akan balas. Mamak kali ini berikan contoh e-mail yang baik yang meminta penerangan lanjutan dalam masakan. Kepada pengirim e-mail yang doakan untuk kesihatan mamak, mamak ucapkan ribuan terima kasih. Mamak juga doakan untuk kejayaan anda dari Allah SWT..amiin. Selagi sokongan dan doa anda semua, Mamak akan terus menulis walau pun kadang-kala Mami merajuk kerana Mamak suka mencekang mata  jauh malam seperti jiwa orang muda…hahaha!.

1. RESEPI PES HALIA BAWANG PUTIH:

Assalamualaikum Mamak Haji,
Boleh Mamak terangkan macam mana nak buat pes halia dan bawang putih yer. Saya cuba cari di blog mamak tapi takder.
Terima kasih
xxxxx.
JAWAPAN:
Mualaikum Salam,
Minta maaflah yea kalau tak terjumpa atau mungkin Mamak haji lupa selitkan cara membuat pes halia bawang putih ini..maklum sajalah..bila dah tua berblogging kadang-kala kabur dan terasa penat sangat. Demi pengunjung Mamak haji kayuh jugaklah. Kadangkala posting lari kekiri kekanan dan selalu terlalut ke bab lain. Harap maaf yea!. Ok tak ada masalah mamak bag resepi halia bawang putih yang amat berguna dlm masakan India atau nasi kandar. Boleh dikatakan semua masakan dari nasi sehinggalah masakan ayam atau ikan gunakan pes ini. Tanpa pes ini tak adalah rasa kari mamak ori. hahahaha!.Memang tepat pertanyaan cara menyediakan pes ini.
1. Halia dibuang kulit (gunakan sudu) kalau gunakan pisau kopek buah memang baik tapi membazir kalau kuantiti banyak. Cincang kasar (chopped) – 1 cawan (cup).
2. Bawang putih kopek kulit (kalau rendam dlm selama 1 jam senang kopek). Kalau nak cepat..ulas bawang putih itu ketuk saja kalau jumlah sedikit dan cincang kasar – 1 cawan. OK ingat nisbahnya adalah 1:1..baik ia banyak mana pun tapi untuk permulaan buat untuk satu botol jem dulu.
3. Serbuk kunyit 1/4 sudu kecil. (untuk complexion warna saja kalau tak pakai pun tak apa).
4. Minyak masak 3/4 sudu. (untuk tidak basi dan boleh uga masukkan sedikit garam untuk tujuan sama)
Cara: Kisar halia sedikit lumat dengan minyak dan serbuk kunyit dan selepas itu masukkan  bawang putih dan kisar sehingga lumat dan halus.
Nota: Semasa kisaran atau menggunakan pes tersedia ini, jgn sekali gunakan tangan. Gunakan sudu yang bersih.
5. Masukkan dalam botol saiz jem dan simpan di peti sejuk. Ia boleh digunakan selama sekurang-kurangnya 6 bulan sekiranya gunakan cara baik. Ini boleh buat business kecil -kecilan  ini hahaha!. Kalau  anak masak lauk nak cepat tumbuk dengan batu lesong lagi OK…Pes ini sebenarnya ada dijual di kedai-kedai Mamak jual rempah….baik buat sendirikan bagus.!!!hehehe. Harap saudara dapat buat..simple dan easy. Dah try buat rempah kari dan beriani???. Cuba kalau ada masa. Resepi ada di blog Mamak haji. Terima kasih kerana sudi singgah blog mamak haji. Wassalam.
2. MASALAH MASAK NASI DAGING SEKALA BESAR.
Assalamualaikum mamak haji..
Ingat kat saya lagi ker.. ala yg minta nasihat mamak haji nak buat nasi daging utk 100 org tuu..
Saja antar email ni nak kongsi cerita sikit ngan mamak haji..
Hari tu saya buat set nasik dagin..(dalca/air asam/ayam masak merah)..bangun pagi buta nak siapkan masakan tak kisahlah.. dalca memang menjadi.. hubby kata sedap (dia memang tukang rasa/kaki komplen)..ayam masak merah boleh tahan katanya..air asam ok lah
Ni cerita dia mamak haji.. nasik dagin saya mentah… hahhaa..gelabah sakan..time tu dah jam 3.30 pg (nak antar makanan pek kat org b4 solat raya)..saya tak tau pasai apa jadi cam tu.. sukat ayaq nisbah 1:1..tak kurang dan tak lebih pun.. dalam dok kalut sakan teringat petua mamak haji.. kalu nasik mentah renjis air panas kat nasik tu.. tutup..saya pun buat tapi tak berjaya.. akhirnya saya kukus nasik tu mcm mamak haji tulis.. alhamdulillah berjaya,,,nasi tak mentah lagi tapi agak hancur sikitt..
kalat kalut sakan time tu mamak haji..tp semua tu pengalaman memasak..saya nak jugak tau apa punca nasik saya mentah.. nisbah 1;1 ..guna beras cap rambutan..tp mungkin gak periuk saya kecik kot.. tp nasik tak penuh pun (masih ada ruang)
Sebenarnya saya memilikki semangat yg tinggi utk mencuba tanpa rasa putus asa..itu yg membuatkan saya semakin yakin pada diri sendiri… raya kedua demam.hahahhaa.. hari ni baru masuk kerja..syukurrr
Harap mamak haji dpt membantu ya.. Terima kasih
Chombie.
JAWAPAN:
Salam, maaf kerana lambat balas e-mail… masak nasi dengan kuantiti banyak …faktor-faktor lain banyak perlu difahami dan dipelajari. Pengalaman akan membuatkan kita cekap masak akan datang. Faktor masalah utama masak nasi ialah kualiti beras. Ada beras berbagai jenis sekarang. Ada beras ditanda di beg plastik 5% tetapi kandungan hancurnya lebih dari 10%. Ada juga beras lama di campur adukan dengan beras baru. Beras lama memerlukan air yang lebih sedikit dari beras baru kerana beras lama selalunya kurang kandungan air dlm beras (moisture less)..bagi beras lama rendam beras sedikit lama 10 – 20 minit adalah dapatkan hasil yg baik. Beras Basmathi juga perlu rendam selama 10 – 15 minit tetapi Mamak pakai air panas saja untuk cepat. Kadang-kala basmathi juga terpulang kepada kualiti beras. Faktor kedua masak nasi ialah masalah dapur. Setiap Dapur gas yang direka untuk kegunaan khusus. Dapur mata satu apinya keras dan sesuai untuk gorengan dgn menggunakan kuali china..dalam seperti goreng mee atau char kuoy teow yg perlukan api keras. Masak Sayur yang memerlukan masakan cepat  gunakan api keras perlukan dapur ini. Kegunaan dapur untuk kuali dan periok adalah berbedza. Dapur kecil dua mata selalunya digunakan untuk masak air panas..bila air baru dimasukan, gunakan dua mata dan selepas air mendidih gunakan cuma gunakan satu mata kecil untuk air terus berada dlm suhu didih. Ini akan menjimatkan gas masak kita. Yang dapur mata tiga ke enam adalah kegunaan untuk periok masak nasi atau lauk. Mamak Haji selalu gunakan mata enam untuk masak nasi. Apinya terbuka luas dan semasa keringkan nasi, boleh mengawal api sekata dgn baik. Sekiranya api dapur terlalu keras ia cepat sejatkan nasi, sebelum sempat masak cukup dan nasi jadi mentah. Nasi sebanrnya masak diperingkat akhir mengunakan wap. Bila nasi mentah, ia bermakna wap air tidak mencukupi maka kita perlu tambah sedikit air panas didih kedalam periok nasi untuk dapatkan wap. Bila keadaan ini berlaku Mamak selalu tutup dengan plastik keseluruhan permukaan nasi itu supaya wap tidak terkeluar untuk nasi itu masak sempurna. Kerap membuka tudung nasi juga menyebabkan wap keluar. Nasi menjadi hancur kerana kerap kacau nasi sebelum nasi masak masak sempurna. Walau bagaimana pengalaman dan berani cuba akan beri pengetahuan yg baik. Cuma jgn putus asa..kalau salah kita perbetulkan balik yg salah dan menjadi pakar masak nasi. Selalunya tugas ini perlu beri pada suami kerana kita punyai tugas lain yg perlu seperti masak lauk bila menyiapkan peasanan pelangan. Kita tak boleh habiskan masa dgn masak nasi…lambat. Wassalam.

MacDonald's

Rahsia kejayaan McDonal's

Salam. Mamak kali ini ingin kongsikan rahsia kejayaan restoren McDonald’s untuk kita memperkembangkan perniagaan kita dan juga berfikir pengurusan restoren dari diluar kotak (out-side box) melalui cara pengurusan  pengusaha antara-bangsa yang telah berjaya dalam bidang restoren. Minggu lepas Mamak ke Singapura untuk melawat anak perempuan Mamak yang berkerja sebagai pengurus di salah sebuah restoren antara-bangsa yang terkenal “MacDonald’s”. Mamak juga dipelawa anak untuk melawat restoren MaCDonald’s tempat dia bekerja. Anak Mamak tahu, mamak tidak suka ke restoren orang putih ini. Sebagai orang tua yang berpenyakit apa yang kita boleh makan di sana?. Tetapi kali ini Mamak bersetuju kerana katanya ingin menunjukkan cara pengurusan yang membawa kejayaan restoren McDonald’s. Kemungkinan anak saya ini secara tak langsung ingin beritahu, kenapa dia tak berminat berkerja di Restoren mamak Abang-abang dia dan munkin juga sindir cara pengurusan di restoren mamak. Memang mamak akui cara pengurusan restoren McDonald’s ini menakjubkan. Banyak juga Mamak berbicara tentang cara pengurusan restoren McDonald’s dengan anak mamak ini kerana dia pernah ke Universiti Hamburger di aras bawah restaurant McDonald’s, Elk Grove Village, Illinois, USA. Universiti ini sejak 1961, telah menghasilkan sejumlah 80,000 graduan dalam bidang pengurusan restoren. Memang menakjubkan MaDonalad’s punyai universiti sendiri!. Kata anak saya, pengasas McDonald’s pernah berkata, “Sekiranya kita ingin perkembangkan perniagaan, kita perlu ada kemahiran (talent). Dan, saya tidak akan ragu-ragu masukkan wang untuk kemahiran ini”. Berapa ramai usahawan kita ingin ikut cara Ray Kroc berfikir untuk majukan perniagaan?.

Adalah dikatakan seperti perniagaan lain McDonald’s juga pernah menghadapi kemelesatan perniagaan enam tahun yang lalu, McDonald’s seperti syarikat-syarikat lain di Amerika, nilai sahamnya merundum jatuh dalam pasaran pelaburan di Amerika. Saham McDonald’s jatuh ke paras 13 dollar. Kini saham McDonald’s cecah sehingga 90.2  Dollar selama 56 bulan berterusan adalah satu yang amat memeranjatkan. Bagaimana McDonald’s boleh memulihkan syarikatnya begitu cepat?. Apa yang berlaku pada MaDonald’s ialah kebijaksanaan CEO baru yang bernama Jim Skinner. Jim Skinner bukanlah seorang yang asing di McDonald’s. Jim Skinner ialah bekas pekerja pemanggang di restoren McDonald’s dan naik ke tangga ke atas melalui usahanya sendiri. Adalah dikatakan Jim Skinner sepanjang bekerja dengan McDonald’s, tidak pernah menjamu-selera di luar restoren MaDonald’s. Bagaimana dia lakukan untuk rangkaian restoren seluruh dunia, untung perniagaannya berlipat kali ganda keuntungan?. Apa yang skinner lakukan ialah seluruh rangkaian McDonald’s memahami dan memfokuskan erti “Empathy” dalam restoren-restorennya terhadap pelangan. Apakah makna “empathy” itu?. Perkataan “empathy” adalah perkataan pinjaman dari bahasa Jerman. Empathy membawa makna, memahami dan berkongsi perasaan seperti kesedihan atau kegembiraan atau kesusahan yang di alami oleh seseorang (pelangan). Contoh yang nyata ialah apabila barangan keperluan harian naik, pasti rakyat(pelangan juga) rasa kesusahan, maka pemilik restoren perlu ada “empathy” terhadap pelangan-pelangannya. Dari menaikan harga jualan makanan, cari cara lain untuk mengurangkan kos operasi Kerana kita perlu berkongsi dengan kesusahan yang dihadapi pelangan kita. Satu lagi ialah, masa menunggu pesanan makanan perlu cepat kerana nilai masa menunggu pesanan kadangkala amat memosankan pelangan. Bila kita mula mencari idea baru untuk mengelakan pembaziran masa pelangan sebenarnya ia membantu pelangan. Dalam pada itu, makanan yang dijual oleh kita perlu mengambil kira kesihatan pelangan dan mengikut keadaan ekonomi pelangan. Makanan yang dijual juga perlu panas, menggunakan kualiti bahan makanan yang bermutu tinggi dan pulangan nilai wang yang terbaik untuk pelanggan. Kalau Udang besar sekilo cuma RM30-35 dan takakanlah seekor udang itu dijual  cecah sampai RM15 di restoren Nasi kandar?. Ramai pelangan luar dari Pulau Pinang kena dengan Mamak Penang?….hahahaha!.

McDonald’s juga yakin kepada, “pimpinan melalui tauladan”, tak kira anda seorang eksekutif atau pengurus restoren, bila tiba masa sibuk di Restoren McDonald’s, anda boleh lihat pengurus atau eksekutif ini bertukar menjadi pekerja biasa. Inilah mamak ingin lihat sikap pada taukeh-taukeh restoren kita terutamanya untuk anak-anak mamak yang jadi taukeh sekarang. Kita tak mahu restoren kita tidak ada yang mengambil pesanan pelangan walau pun pelangan telah duduk selama 10 minit, Kadang-kala restoren ditutup tanpa pemberitahuan awal, Meja tidak dibersihkan walau pun pelangan telah duduk lama, sinki cuci tangan paipnya rosak, sinki sumbat dan kotor, makanan yang dihidangkan sejuk, makanan yang terlalu masin, banyak gunakan perasa makanan, minyak yang terlampau, pingan dan sudu yang kotor dan berbagai masalah dalam restoren tempatan.

Selain dari itu Restoren McDonald’s ini mempunyai cara pengurusan dan terkenal dipanggil QSCV. Q – Quality (kualiti),  S – Service (perkhidmatan), C – Cleaning (kebersihan), V – Value (nilai). Tentang perkara-perkara yang tersebut ini, banyak mamak telah menulis dalam blog ini. Memang kita sukar amalkan apa yang diamalkan oleh restoren-restoren bertaraf antara-bangsa dan ada out-let McDonald’s di sni, layanan dan perkhidmatannya lebih buruk dari restoren mamak. Mamak pernah juga alami bila cucu teringin makan pizza, restoren piza ini lebih teruk kebersihannya teruk dari kedai makan kita yang tak kenakan cukai jualan dan cas perkhidmatan. Ini bukan kehendak syarikat ini atau pemilik francaise, tetapi sikap pengurus dan juga pekerjanya sudah tak boleh betulkan lagi. Kepada pemilik restoren  perlu waspada dengan setiap pekerja kerana pekerja kita,  “cuma sebagai penumpang dalam sebuah bas, bila dia nak turun perlu picit saja loceng, tetapi kita sebagai pemandu bas ada destinasi yang perlu dituju. Kita pemilik perniagaan adalah seperti pemandu bas. Keadaan perniagaan semakin geting dan sukar bernafas sekarang,  dengan kenaikan harga barangan. Bila kerajaan kita kata tak naik harga barang khusus, barang itulah tetap akan naik hari esoknya. Kuasa pengguna dan persatuan pengguna di negara kita tidak berfungsi. NGO-NGO ini giat berpolitik untuk dapatkan nama dan pingat kebesaran untuk pemimpinnya, maka jagalah perniagaan dengan baik. Wujudkan sikap membaca dan belajar untuk sentiasa berubah mengikut keadaan. Pengalaman lampau semakin hari semakin tidak dapat gunakan lagi. Pelangan semakin berpelajaran tinggi dan inginkan kualiti dalam semua bidang. Sekiranya kita tidak mengejar ilmu baru dalam perniagaan kita akan ketinggalan. Perbedzaan banyak ketara di antara kita dan negara jiran di Selatan yang semakin maju. Kadang-kala Mamak rasa, fikiran  kita telah dibonsaikan oleh media kita yang tak tahu yang perkara mana perlu bodek kerajaan dan perkara yang perlu menghebahkan kepada rakyat. Ramai ahli politik tidak punyai “Empathy” terhadap rakyat yang beri kuasa pada mereka. Mereka cuma berpura-pura empathy apabila tiba musim pilihanraya untuk meraih undi. Selepas dapat kuasa dari pengundi, kita jarang menemui mereka dan perlu buat temu-janji. Tumpukan pada perniagaan dan jangan berpolitik berlebihan seperti Mamak-Mamak di Pulau Pinang yang cuma mengundang kegelisahan rakyat dan menyusahkan peniaga-peniaga.  Mamak-Mamak yang berpolitik ini cuma nak tukar nama di kad pengenalan dari anak lelaki kepada bin dan dapatkan my kad untuk isteri-isteri yang telah nikah di India. …hahahaha!. Hidup Mamak Penang!. Wassalam.


Tikus - Tikus yang berkeliaran di Sebuah Restoren Terkenal di Serata Dunia.

Salam, Kali ini Mamak Haji ingin menulis satu atikal yang jarang dapat perhatian dari pengusaha restoren, gerai makanan atau pun Kantin. Mamak Haji menulis tajuk kali ini khas untuk  pembaca blog Mamak Haji melalui e-mailnya bertanya berkenaan, restoren yang diusahakannya setiap hari diserang oleh tikus-tikus. Sehinggakan pengusaha restoren ini sudah tidak tahan lagi keroskan yang dilakukan oleh geng-geng tikus ini. Haiwan mamalia perosak yang bernama TIKUS ini dalam kedai makan, restoren atau di rumah bukan mudah dihapuskan dan janganlah anggap kehadiran tikus ini masalah kecil. Haiwan Perosak Tikus ini merupakan satu ancaman besar kepada peniaga makanan dan juga kepada kesihatan manusia. Tikus bukan saja boleh menyebabkan ganguan emosi dan trauma kepada sesetengah induvidu, kerosakan fizikal  terhadap harta benda dan juga kepada sumber alam yang akan mengakibatkan kerugian ekonomi kepada negara. Paling bimbang ialah Haiwan perosak tikus ini penyebab ganguan kesihatan kepada manusia dan juga haiwan yang lain. Pasti kita tahu ramai yang maut angkara dari kencing tikus ini seperti di Lata Bayu, Baling di Kedah, Lubuk Yu, Maran di Pahang, Pegawai kadet Polis di Melaka dan kes-kes di Sarawak. Maka masalah kehadiran tikus dalam restoren atau premis menjual makanan kepada orang ramai, bukan lagi perkara biasa atau tak perlu ambil  berat untuk menghindarkan haiwan perosak ini. Tikus biasanya mencemarkan makanan melalui najis, air kencing, dan bulunya. Maklumat lengkap mengenai penyakit yang dibawa oleh tikus yang dijangkiti bakteria ini boleh dibaca: http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/kesihatan/376-bahaya-penyakit-leptospirosis-kencing-tikus

Adalah dikatakan tikus merangkumi 40 peratus dari jumlah mamalia tetapi bukan semua jenis tikus ini digolongkan sebagai haiwan perosak. Cuma 5 peratus jenis tikus yang dianggap haiwan perosak kepada manusia dan alam semula jadi. Tikus yang kita jumpa dirumah dan tempat perniagaan ialah tikus rumah. Tikus jenis ini dapat beradaptasi dengan baik di kawasan perkumpulan manusia. Bagaimana pulak kita boleh menghindarkan atau pun menghapuskan tikus di Restoren atau permis perniagaan makanan?. Boleh kah Restoren Mamak atau Pasaraya yang hebat di negara ini boleh lakukan seperti, Wal-Mart yang menjanjikan pada para pelanggannya bahawa mereka akan pastikan semua pusat penyediaan dan juga simpanan mereka adalah bebas dari sebarang serangan serangga dan juga makhluk perosak yang boleh mendatangkan masalah kesihatan pada pengguna – “As part of our commitment to food safety, the bakery and deli remain closed until the problem can be corrected. We’re working with a pest control company, a professional cleaning service and the Department of Agriculture to remedy the situation”. Read more: http://www.wgal.com/news/28776369/detail.html#ixzz1eIamkVYM Kita tidak dapat lakukan seperti ini di negara ini pada masa ini tak payah kita berdabik dada. Apa yang perlu lakukan ialah, kita sebagai penjual makanan perlu perihatian kepada pelangan tentang kesihatannya. Ia seperti kita bonceng motor memakai topi keledar. Adakah kita memakainya kerana takut kena saman atau ingin menjadikannya keselamatan kepada kepala kita?. Penyedaraan perlu terbit dari tanggung-jawab dan keperihatinan bukan dengan paksaan.

Mengawal dan menghindarkan tikus di restoren atau premis terdapat empat cara:

1. Sentiasa memeriksa kehadiran Tikus di premis. 
Haiwan perosak ini suka buang najis di merata tempat. Sekiranya dijumpai najis tikus maka sahlah  kehadiran tikus ini. Selain dari ini tanda-tanda tapak kaki tikus, kesan kerosakan dari gigitan tikus ke atas kayu, plastik, sabun basuh tangan,wayer dan lain-lain barangan didapur. Kesan air kencing yang busuk atau ternampak tikus hidup atau mati disekitar premis anda. Sekiranya  kencing tikus tercemarkan makanan, ia boleh diperiksa dengan menggunakan lampu ultraviolet.

2. Kebersihan.

Jika di sesuatu kawasan itu terdapat banyak tikus, ia sebenarnya membawa maksud bahawa tempat tersebut dipenuhi dengan punca makanan yang mewah bagi keperluan tikus. Tikus juga seperti haiwan lain memerlukan tempat perlindungan dan juga makanan untuk meneruskan hidup. Dengan memastikan bahawa tiada makanan atau sekurang-kurangnya menghadkan kewujudan makanan seminimum mungkin bagi keperluan tikus melalui tabiat menjaga kebersihan, kita berupaya memberikan kesan yang amat besar dalam usaha membenteras serangan tikus. Pengurusan sampah yang kebiasannya mengandungi makanan terbuang amat penting untuk diperhatikan. Pastikan kita menyediakan tong sampah yang tahan dimasuki oleh tikus samada tong sampah tersebut berada di luar atau di dalam bangunan. Ia hendaklah sentiasa tertutup dan tidak dibiarkan bertaburan sebelum dikutip oleh pekerja buang sampah. Dengan ini kita tidak akan menarik minat tikus untuk mendatangi premis kita yang sukar untuk ditemui makanan.  – sedutan dari blog PestSciences.
3. MENGHALANG TIKUS MASUK:

Cara mudah mengawal tikus menyerang kediaman kita adalah dengan menghalangnya masuk. Ini merupakan salah satu cara yang paling berkesan dan selamat tanpa penggunaan sebarang racun atau bahan kimia. Walau bagaimanapun adalah sukar untuk menghapuskan tikus 100% dari tempat perniagaankita. Tikus kecil seperti cencorot umpamanya dapat memboloskan dirinya walaupun melalui jurang sebesar 1 cm. Tikus dapat masuk setiap lubang sebesar kepalanya, jika kepalanya lepas maka anggota lain akan dapat melepasi lubang yang dilaluinya. Walaupun badannya besar, ia mampu meleperkannya untuk memboloskan diri. Namun ia perlu dilakukan sebagai salah satu cara yang melengkapi teknik kawalan tikus. Sebagai panduan sebarang ruang seluas 0.6 cm perlulah ditutup untuk menghalang kemasukan tikus. Semua tempat yang menjadi titik pertemuan kemasukan peralatan utiliti melaui dinding ke dalam premis kita seperti, paip atau corong air, paip saluran paip elektrik atau penghawa dingin, saluran angin dapur dan lain-lain yang seumpama dengannya.
  1. Pecahan pada pintu atau dinding atau bumbung.
  2. Saluran longkang yang masuk ke dalam kedai.
  3. Perhatikan ruang terbuka dibawah antara pintu kedai kita dengan lantai. Jika ada ruang pastikannya ditutup atau dirapatkan.
Tutup semua bukaan yang pada tempat yang disebutkan di atas dengan bahan yang bersesuaian. Bahan-bahan seperti simen, campuran plaster dan sebagainya boleh digunakan pada dinding yang berlubang.
4. Menghapuskan Tikus:

SUMBER DARI: PestSciences.blogspot

Maka bagi melengkapi keseluruhan kawalan, tidak dapat tidak teknik terakhir dalam mengurangkan atau menghapuskan tikus ini perlu dijalankan. Kawalan ini melibatkan usaha menangkap atau membunuh tikus melalui 2 cara:
  • Tangkapan atau menghapuskan tikus tanpa menggunakan bahan kimia.
  • Membunuh tikus dengan menggunakan racun atau bahan kimia.
Perangkap adalah satu cara kawalan tikus yang berkesan tanpa menggunakan sebarang racun. Bagi serangan tikus yang tidak banyak, penggunaan perangkap merupakan jalan penyelesaian yang cepat. Penggunaan perangkap juga dapat mengelakkan keadaan di mana tikus mati pada tempat yang tidak diketahui dan rumah kita dilanda dengan masalah bau bangkai yang busuk.
Berikut adalah antara sebab mengapa perangkap menjadi pilihan:
  1. Apabila kita tidak mahu menggunakan racun kerana khuatir kesan bahaya pada haiwan peliharaan atau kanak-kanak.
  2. Apabila kita khuatir racun akan menyebabkan makanan di rumah kita tercemar.
  3. Apabila tikus malu atau mengelak untuk makan umpan racun yang kita letak.
  4. Kita tidak mahu rumah kita dihantui bau busuk tikus yang mati termakan racun.
Terdapat banyak jenis perangkap tikus di pasaran. Yang biasa kita lihat adalah perangkap bidasan yang mengurung tikus apabila terkena. Ada juga perangkap bidasan yang membunuh tikus apabila terkena, tetapi perangkap jenis ini agak merbahaya terutamanya kepada kanak-kanak dan juga binatang peliharaan.
Satu lagi jenis perangkap yang berkesan tetapi agak jarang digunakan adalah perangkap gam. Sebidang kertas tebal akan disapu dengan gam khas untuk memerangkap tikus dan diletakkan pada laluan yang biasa diambil oleh tikus. Lebih elok diletakkan sedikit umpan di tengah gam tersebut. Biasanya teknik ini amat berkesan untuk memerangkap tikus yang degil.
Perkara yang perlu diberikan perhatian dalam penggunaan perangkap:
  • Sebelum memasang perangkap tikus, pastikan semua sumber makanan tikus dilenyapkan sebaik mungkin. Ini akan memaksa tikus merayau dan memasuki perangkap bagi mendapatkan makanan.
  • Pastikan perangkap bersih dan berfungsi dengan baik.
  • Simpan perangkap yang tidak digunakan dengan membungkus di dalam beg plastik bagi menghilangkan bau yang boleh menghindari tikus.
  • Jika ada tikus terperangkap atau mati pastikan anda tidak menyentuhnya dengan tangan tanpa perlindungan. Ini bagi mengelak dari berbagai penyakit bawaan tikus.
  • Perangkap yang disentuh oleh manusia akan meninggalkan bau manusia, kebiasaannya tikus tidak kisah dengan bau tersebut. Tetapi jika perangkap anda disentuh oleh haiwan seperti kucing atau anjing, ia mampu menghalau tikus dari menghampiri perangkap tersebut.
  • Usaha terakhir bagi menghapuskan tikus adalah dengan menggunakan racun tikus. Walau bagaimanapun penggunaan racun tikus adalah lebih baik dan selamat jika diserahkan pada pengendali khidmat kawalan makhluk perosak yang bertauliah. – Sumber dari http://malaysiapest.blogspot.com.
Bolehkah kita bunuh Tikus?.
Mengikut Ulama membunuh ular, tikus dan binatang yang dianggap bersifat menganggu boleh dibunuh berdasarkan Sabda Nabi SAW:
“Lima (haiwan) perosak yang boleh dibunuh diluar Tanah Suci dan di Tanah Suci iaitu: ular, gagak,tikus,serigala dan Rajawali” – (Mutafaqun ‘alaih). Maka bunuh tikus dibolehkan tetapi janganlah ia disiksa seperti membakar, melemaskan didalam air atau mencurah air panas ke atasnya adalah ditegah Islam. Tikus yang ditangkap hidup melalui perangkap, boleh dijemur diluar atau pun melepaskan ditempat yang jauh dari penempatan manusia dan haiwan peliharaan.



Kantin kilang pada kebiasaanya di bawah pengurusan bahagian sumber manusia (Human resources department). Di kilang-kilang di Malaysia ini, cuma bahagian inilah majoritinya terdiri dari pengurus-pengurus dikalangan orang Melayu untuk memudahkan pentadbiran pekerja yang majoritinya adalah pekerja Melayu dikilang-kilang. Sebagai pengurus sumber manusia bukanlah satu kerja dan tugas yang mudah untuk dipikul, pengalaman dan pengetahuan amat diperlukan untuk tugas ini. Apa yang mengejutkan kebelakangan ini ialah, Mamak Haji banyak terima tempahan katering dari kilang-kilang yang tidak mempunyai kemudahan perkhidmatan kantin di kilang mereka. Fenomena seperti ini amat memeranjatkan Mamak. Pada awal tahun 90-an perkara seperti ini jarang kita dengar dan walau pun kilang-kilang hanya mempunyai kurang daripada 200 pekerja, pengurusan kilang di Malaysia masih berminat mencari katerer untuk kantin kilang mereka. Tetapi kini telah ubah kantin kilang semakin berkurangan. Apa yang sedang berlaku sekarang ini kemungkinan disebabkan kebanjiran pekeja-pekerja asing dari negara luar yang telah mengambil-alih tempat pekerja-pekerja tempatan. Kebanyakan pengurusan kilang tempatan tidak lagi ambil peduli tentang kebajikan pekerjanya terutama sekali tentang tempat rehat dan penyediaan kantin di kilang mereka atau disebabkan pekerja asing tidak mampu membeli makanan dari kantin kilang. Makan adalah perkara kedua bagi pekerja asing yang utama adalah menghantar wang ke negara asal seberapa yang boleh. Justeru itu mereka membawa bekalan makanan yang telah sedia dari rumah atau asrama. Bagi setengah pengusaha kilang tempatan yang mahu keuntungan maksima tidak lagi pedulikan Kebajikan pekerjanya dan memandang kebajikan sebagai bebanan kepada kewangan syarikat dan bolehkan mereka mengaut keuntungan seberapa yang boleh. Keadaan ini juga membuatkan pekerja tempatan tidak lagi berminat berkerja di kilang-kilang yang mempunyai pejerja asing yang ramai. Bagi Mamak adalah sangat salah menuduh pekerja tempatan dicop malas dan tak mahu berkerja keras seperti pekerja asing. Sikap pengusaha kilang, “kera dihutan disusukan, anak sendiri kelaparan di rumah”, menjadikan perkerjaan di kilang tidak lagi menjadi pilihan rakyat tempatan. Siapa yang peduli tentang ini?. Polisi kerajaan diolah dan disesuaikan untuk ahli koperat dan untuk golongan kapitalis bukannya untuk kaum pekerja. Kaum pekerja adalah golongan yang tidak dibela dengan sempurna dalam sistem kapatalis. Ini bukan hanya berlaku di negara ini saja tetapi kebanyakan dalam negara yang amalkan sistem kapatalis akan merasai keadaan seperti ini. Kerajaan feudal, kerajaan autokrasi, kerajaan fasis, kerajaan komunis dan kerajaan demokratik liberalisma telah gagal memerintah rakyatnya. Kita cuma ada satu lagi pilihan yang terakhir kembali pada, “kerajaan Islam”. Hanya Islam boleh selamatkan bumi ini dan penghuni yang menumpangnya ke arah kesejahteraan didunia dan di akhirat kelak. Inilah harapan orang Islam.

Kekurangan perkhidmatan kantin di kilang-kilang sederhana besar yang pekerjanya berjumlah 100 – 300 pekerja mungkin juga di sebabkan oleh pengurus-pengurus kilang yang muda dan baru ini tidak berani atau tidak mempunyai kemahiran yang secukup untuk mampu menguruskan kantin di kilang mereka. Tidak berani selalunya berkait dengan kurang berpengalaman. Menguruskan kantin kilang perlu berhadapan dengan banyak cabaran faktor dalaman dan juga faktor luaran. pengurusannya sendiri. Faktor dalaman ialah, perlu mencari jawapan, “adakah perkhidmatan kantin yang dimaksudkan itu keperluan untuk para pekrja dikilang?”.  Untuk ini seorang pengurus perlu mencari jawapannya. Dengn ini apabila perkhidmatan kantin dimulakan penglibatan total dan kerjasama dari pekerja-pekerja menjayakan perkhidmtan akan diperolehi. Faktor luaran yang sering mencabar seorang pengurus seperti memohon perlesenan dari Majlis Tempatan dan perlu sering menghadapi agensi-agensi kerajaan terutamanya Jabatan kesihatan. Kerenah-kerenah protokol Majlis Tempatan untuk dapatkan lesen yang sah akan amat menduka-citakan pemohon. Paling serik ialah bagaimana kendalikan pegawai-pegawai Majlis yang licik dan akan menggunakan berbagai cara yang halus berupa ugutan  yang sukar difahami tujuan oleh pengurus-pengurus muda ini akan mengecewakan pada akhirnya. Cara ugutan halus pegawai-pegawai ini amat mudah difahami,  mereka ini akan mencari kesalahan dari hujung rambut ke hujung kaki dan sentiasa akan beri arahan baru setiap kali lakuukan lawatan ke premis kantin dengan jarang sekali luluskan pada lawatan pertama. Arahan baru dikelurkan ini dan itu tak betul. Walau pun anda cuba mematuhi segala arahan pertama tetapi lawatan kali kedua lain pula kesalahan mematuhi peraturan lain akan timbul.  Sehingga, anda terpaksa merayu dan mempelawa mereka ini menjamah,  “daging busuk”.  Selepas apa yang dihajati diperolehi, anda akan dapat satu jawapan positif dari mereka jenis ini, “bukan saya meminta, tapi awak yang nak beri”, tapi saya terima mengambil risiko kerana kesiankan awak”. Biasa biasa dengar dialog seperti ini bukan?. Mungkin disebabkan inilah ramai pengurus muda, tawar hati dan tidak lagi mahu adakan kemudahan kantin di kilang mereka. Untuk pengurus muda seperti ini, Universiti kita perlu juga selitkan dan mengajar satu mata pelajaran khas untuk pengurus muda-muda dalam pembelajaran perniagaan ini untuk mahirkan diri mereka untuk mempelajari “seni huluq” ini sebelum menjawat jawatan pengurus, selain dari itu di luar patut adakan kursus khas ini untuk usahawan menghadapi masalah dengan sesetengah pegawai kerajaan seperti ini. Ceh…Sudah hancur negara ini, kerana biawak-biawak yang suka makan bangkai ini. Cuma kita doakan Allah swt selamatkan negara ini dari manusia-manusia seprti ini diberi hidayah dan inayah. Apa yang anda dan amamak boleh buat?. Dengan siapa kita boleh mengadu? SPRM?…hahahaha!. Nak berniaga atau pun nak berpolitik?. Tujuan Mamak  menulis itu dan ini ialah kerana inilah senorio yang Mamak pernah menempuh dan bukannya Mamak ini seorang akademik yang tahu menahu tentang tiori perniagaan ini dan itu seperti seorang pakar dalam bidang pengurusan perniagaan. MBA Mamak ini cuma membawa makna, “Mamak Boleh Aksi”, cuma dalam dapur. Dengan itu Mamak ingin kongsi pendapat dari sudut seorang katerer untuk memperluaskan peluang perniagaan katering untuk katerer-katerer yang memiliki MBA ini supaya perniagaan ini tidak berkuncup dan hilang begitu saja.

Apakah peranan dan fungsi kantin kepada yang dikatakan kebajikan pekerja?. Makna Kebajikan Pekerja ialah , “seorang pengusha atau majikan yang berperihatin berusaha memberikan kehidupan yang bernilai kepada pekerja”. Kenapa perlu adakan kebajikan untuk pekrja anda?. Kebajikan kepada pekerja dapat memenangi kesetiaan pkerja terhadap organisasi, mengurangkan desakan dan tekanan kesatuan pekrja, dapat menstabilkan kehadiran pekerja untuk bekerja, membina keupayaan dan produktiviti organisasi, mengurangkan konflik diantara pekerja dan majikan, dan kebajikan adalah faktor utama untuk merekrutkan pekerja baru untuk kilang anda. Maka apakah majikan rugi menjaga kepentingan kebajikan kepada pekerja?.

Kegunaan kantin di kilang dalam erti kata kebajikan pekerja dan menjaga kesihatan pekerja itu. Seorang pekerja yang berkerja tungkus-lumus untuk majikannya perlukan rehat yang bernilai dan juga makanan yang terbaik untuk menjaga kesihatan tubuh badannya. Sekiranya kantin di kilang di selia dengan cara betul, kedua-dua perkara yang tersebut boleh banyak membantu pihak majikan. Kantin merupakan tempat yang sesuai untuk pekerja-pekerja ini dapat berehat dan menjamu selera di tempat yang bersih dan sempurna. Makanan yang dijual di kantin kilang pula perlu berkualiti, sedap dan berharga berpatutan. Maka kantin kilang tidak dianggap pekerja, tempat yang memerah wang pekerja dengan memberi perkhidmatan yang buruk seperti kedai makan di tepi jalan yang tidak mempunyai sebarang penyeliaan harga, kualiti makanan dan kebersihan. Hasil dari perkhidmatan kantin yang baik, majikan sudah tentu boleh menaikan moral pekerjanya dan secara tak langsung meningkatkan lagi produktiviti pengeluaran organisasi. Siapa kata rugi sekiranya adakan perkhidmatan kantin di kilang?. Orang yang kata seperti ini tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang fungsi makanan kepada manusia. Seorang pengurus pekerja perlu memahami pengetahuan asas mengenai makanan, kontiminasi makanan, makanan kesihatan dan kebersihan diri pengendali makanan dan juga kaedah dan cara menyiapakan makanan yang telah masak perlu difahami dan diketahui oleh seseorang pengurus kilang yang menyelia Kantin di Kilangnya.

Kawasan kerja tidak boleh diambil kira sebagai kawasan rehat untuk pekerja. Tempat rehat untuk pekerja perlu disediakan oleh pihak pengurusan. Pekerja yang lakuakan kerja manual dan berdiri hampir empat jam perlukan rehat. Tempat rehat ini perlu disediakan kerusi yang boleh sandar dan juga meja untuk menjamu makanan. Di tempat rehat ini juga pekerja perlukan tempat basuh tangan dan juga dapatkan minuman yang bersih panas atau sejuk. Kantin juga boleh diadakan ditempat rehat ini. Apakah mengadakan kantin ini satu bebanan kepada pihak pengurusan?. Sudah tentu tidak bukan?. Pekerja tidak boleh dipaksa membeli makanan dari kantin. Pekerja perlu diberi pilihan. Dari kebanyakan analisa berkenaan cuti sakit pekerja adalah didapati cuti sakit berkurangan di kilang-kilang yang mempunyai kantin dari kilang yang tidak mempunyai kemudahan kantin. Kemalangan Jalan raya juga boleh dielakan sekiranya pekerja tidak perlu keluar dan mencari makanan diluar kilang pada waktu makan yang singkat. Pekerja yang menghadapi Kesuntukan masa untuk rehat akan mengabaikan keselamatan jalan raya. Pengabaian ini akan mengundang kepada kecelakaan kepada pekerja yang gopah-gapah dalam perjalanan pergi dan balik dari makan diluar untuk masuk kerja. Dari alasan-alasan yang mamak diberikan, Mamak Haji ingin tanya kepada pengurus kilang yang tidak mengadakan perkhidmatan kantin di kilang mereka, Perlukah Perkhidmatan kantin di kilang anda?. Wassalam.


Salam, kali ini Mamak nak bagi satu lagi resepi masakan Mamak yang semakin luput dan tidak lagi di sajikan dalam kenduri-kendara Mamak-Mamak di Pulau Pinang. Bubur Kacang Hijau telah ambil tempat bubur suji ini. Bubur suji sebenarnya adalah dari siri masakan manisan dari India yang digelar “kesari”. Kadangkala kita heran juga kenapa menu manisan ini seringkali dimakan bersama dengan hidangan utama orang India ini?. Menu makan utama dari India selatan (karnataka, kerala, Andhara Pradesh dan Tamil Nadu) ini terbahagi kepada enam rasa. Keenam-enam rasa ini akan diadakan dalam satu hidangan makan tengah hari atau pun malam. Enam rasa asas makanan India Selatan ialah:

  • Manis – susu, minyak sapi, nasi dan madu.
  • Masam – Acar limau, yogurt, pelam dan Asam Jawa.
  • Pahit – Peria, kunyit dan Halba.
  • Rasa dan Bau yang tidak menyenangkan (pungent smells) –  Chili, halia, cengkih, biji sawi (mustard).
  • Astigesasi (astigent) – Kacang (paruppu), kunyit, bunga kobis dan kobis.
  • Masin – Garam.

Adalah dianggap setiap rasa ini amat diperlukan untuk tubuh badan manusia seperti nutrisi, mengelakan masalah angin(gasing), menjadikan makanan seimbang dan juga untuk sistem penghadaman yang baik. Makanan berasal dari India ini perlu mengambil dengan kenam-enam rasa yang Mamak tersebut di atas. Bagi peminat makan nasi kandar perlu faham cara pemakanan India ini. Kalau makan sekali- sekala itu tak apa. Sekiranya makan nasi kandar telah menjadi rutin harian, elok ambil keenam-enam rasa yang mamak sebutkan di atas!. Di restoren, anda sukar dapat makanan seimbang seperti tersebut di atas. Dengan sebab inilah Mamak selalu menggalakan anda semua, sediakan makanan yang segar yang dimasak di rumah anada. Makanan masak sendiri adalah makanan yang terbaik insyallah. Jangan suka sangat makan di luar, yang kita tak tahu bagaimana mereka masak dan siapa masak.  Selalu Mamak pesan, masak bersama keluarga dan nikmati masakan yang telah masak itu bersama keluarga. Praktik seperti ini akan merapatkan lagi kekeluargaan terutama kasih-sayang di antara suami dan isteri akan bertambah erat lagi, insayallah. Mamak dan Mami ini, walau pun sehari masak menu tidak kurang dari 20 jenis tetapi kami cuma akan makan resepi yang khas disediakan untuk keluarga kami oleh mami. Di restoren mamak perkara inilah dipraktikan sehingga sekarang. Lain kali kalau kunjung ke restoren Mamak cuba tanya,”Mamak kasi sama saya itu kedai punya lauk”. hahaha…Pasti resepi ini lain dari yang dijual diluardan sangat lazat. Mamak bongkar lagi rahsia restoren Mamak. Melalut lagi Mamak. Cakap pasal resepi putar sini putar sana..lama-lama mintak-mintak jangan jadi kaki “putar alam” seperti ahli politik sudah.

Resepi yang Mamak beri ini adalah versi Mamak yang lama tak buat dan sayangnya Mamak tak boleh makan manisan mami tak bagi kerana Mami ingat manisan itu seperti Madu…hahaha!. Sebenarnya Mamak ini mengidap penyakit diabetes  dan jantung. Mamak juga mintak janganlah bandingkan dengan resepi orang lain. Resepi ini Mamak pinjam dari Mami. Mami memang terror masak bubur suji ini dan arwah bapa sangat suka kat menantu kerana bubur suji ini. Resepi boleh cuba berbagai cara mengikut selera kita. Mamak bagi cuma panduan resepi, tip dan tentang cara masak, rasa terpulang pada empunya diri tentukan. Mamak juga bukan seorang ahli resepi masakan. Cuma Mamak tulis apa yang Mamak tahu saja.

RESEPI: BUBUR SUJI

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:

  • 1 cawan (cup) tepung suji.
  • 1 cawan (cup) gula pasir. Kalau nak tambah 1/2 cawan lagi tak ada masalah (kurangkan gula).
  • 1/2 cawan ghee atau dua sudu besar ( kalau nak wangi pakai QBB dengar kata JAKIM, dah halalkan brand ini).
  • 3 cawan susu (kotak 1 liter) atau sus cair (sejat) dalam tin pun boleh. Jangan tuang sekali tuang sedikit demi sedikit sehingga kepekatan yang anda inginkan.
  • 150 gm kismis.
  • 150 gm buah gajus orang sini kata jangui.
  • pewarna kuning tetapi mamak suka warna safron (oren).
  • 3 biji pelaga yang telah ketuk.
  • Secubit garam.

CARA-CARA MASAK:

1. Panaskan kuali atau periok steel (periok atau peralatan diperbuat daripada logam aluminium untuk masak di rumah cuba elakan – aluminium oksida adalah racun). Api dapur perlu sederhana  panas.

2. Masukkan minyak sapi (ghee) biarkan cair (suhu perlu diawasi) bila cair masukkan buah pelaga  dan buah kismis dan buah jangus. sentiasa kacau. Kismis bila gelombong menunjukkan ia telah cukup masak. Keluarkan semua bahan gorengan dan asingkan.

3. Masukkan tepung suji dan kacau rata dan gorengkan hingga warna keperangan jangan jadikan terlalu perang. Gorengan sesuai tepung suji ialah bila bau haruman tepung suji mula keluar. Tepung suji perlu digoreng kerana bau tepung suji yang mentah tidak menyenangkan.  Boleh juga tepung suji di goreng kering sebelum masukan dalam periok sekiranya anda tidak mahir lagi tentang tepung suji. Semasa gorengan ini tentukan sentiasa digaul rata supaya gorengan tepung sekata. Pastikan suhu sentiasa rendah dan tepung suji tidak terbakar atau hangus.

4. Masukan gula sedikit dmi sedikit dan keseluruhan gula cair dan adun bersama tepung suji.

5. Masukan susu sedikit demi sedikit dan sentiasa kacau dengan adunan tepung. Boleh tambahkan suhu kepanasan semasa proses ini tapi jangan suhu keras. Tambahkan susu sedikit demi sedikit sehingga kepekatan yang anda perlukan. Awas jangan terlalu pekat nanati bukan bubur yang jadi tapi “kesari” yang akan jadi. Orang India jadikan kesari (seperti tepung talam).

6. Masukan semua bahan yang goreng buah gajus dan kismis. Kalu anda ingin hias di atas hidangan bubur tak perlu masukkan. Masukn perwarna kuning dan secubit garam. garam secubit ini cuma untuk melemakan lagi susu (bubur).

Nota:

1. Masalah besar masak  bubur suji ini ialah “tepung suji akan bergentel (bubble)” dan hangus kalau masak pertama kali. Mamak bagi tip untuk mengelakan ini. Sekiranya kita masak tepung suji ini dengan gula pasti ini tidak berlaku. selepas gaul baik dengan gula baru masukkan susu.

2. Seluruh proses ini perlu lakukan dengan api dapur yang suhu rendah kecuali tahap terakhir bila dah masukkan susu boleh ke suhu sederhana. Ingat!. kalau pertama kali buat, biar lambat, asalkan selamat.

Selamat cuba. Wassalam. Seperti biasa kalau ada masalah sila e-mail : mohd.roslan99@gmail.com.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,948,210 hits
November 2011
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.