PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RAHSIA KEJAYAAN PENIAGAAN McDonald’s.

Posted on: November 26, 2011


MacDonald's

Rahsia kejayaan McDonal's

Salam. Mamak kali ini ingin kongsikan rahsia kejayaan restoren McDonald’s untuk kita memperkembangkan perniagaan kita dan juga berfikir pengurusan restoren dari diluar kotak (out-side box) melalui cara pengurusan  pengusaha antara-bangsa yang telah berjaya dalam bidang restoren. Minggu lepas Mamak ke Singapura untuk melawat anak perempuan Mamak yang berkerja sebagai pengurus di salah sebuah restoren antara-bangsa yang terkenal “MacDonald’s”. Mamak juga dipelawa anak untuk melawat restoren MaCDonald’s tempat dia bekerja. Anak Mamak tahu, mamak tidak suka ke restoren orang putih ini. Sebagai orang tua yang berpenyakit apa yang kita boleh makan di sana?. Tetapi kali ini Mamak bersetuju kerana katanya ingin menunjukkan cara pengurusan yang membawa kejayaan restoren McDonald’s. Kemungkinan anak saya ini secara tak langsung ingin beritahu, kenapa dia tak berminat berkerja di Restoren mamak Abang-abang dia dan munkin juga sindir cara pengurusan di restoren mamak. Memang mamak akui cara pengurusan restoren McDonald’s ini menakjubkan. Banyak juga Mamak berbicara tentang cara pengurusan restoren McDonald’s dengan anak mamak ini kerana dia pernah ke Universiti Hamburger di aras bawah restaurant McDonald’s, Elk Grove Village, Illinois, USA. Universiti ini sejak 1961, telah menghasilkan sejumlah 80,000 graduan dalam bidang pengurusan restoren. Memang menakjubkan MaDonalad’s punyai universiti sendiri!. Kata anak saya, pengasas McDonald’s pernah berkata, “Sekiranya kita ingin perkembangkan perniagaan, kita perlu ada kemahiran (talent). Dan, saya tidak akan ragu-ragu masukkan wang untuk kemahiran ini”. Berapa ramai usahawan kita ingin ikut cara Ray Kroc berfikir untuk majukan perniagaan?.

Adalah dikatakan seperti perniagaan lain McDonald’s juga pernah menghadapi kemelesatan perniagaan enam tahun yang lalu, McDonald’s seperti syarikat-syarikat lain di Amerika, nilai sahamnya merundum jatuh dalam pasaran pelaburan di Amerika. Saham McDonald’s jatuh ke paras 13 dollar. Kini saham McDonald’s cecah sehingga 90.2  Dollar selama 56 bulan berterusan adalah satu yang amat memeranjatkan. Bagaimana McDonald’s boleh memulihkan syarikatnya begitu cepat?. Apa yang berlaku pada MaDonald’s ialah kebijaksanaan CEO baru yang bernama Jim Skinner. Jim Skinner bukanlah seorang yang asing di McDonald’s. Jim Skinner ialah bekas pekerja pemanggang di restoren McDonald’s dan naik ke tangga ke atas melalui usahanya sendiri. Adalah dikatakan Jim Skinner sepanjang bekerja dengan McDonald’s, tidak pernah menjamu-selera di luar restoren MaDonald’s. Bagaimana dia lakukan untuk rangkaian restoren seluruh dunia, untung perniagaannya berlipat kali ganda keuntungan?. Apa yang skinner lakukan ialah seluruh rangkaian McDonald’s memahami dan memfokuskan erti “Empathy” dalam restoren-restorennya terhadap pelangan. Apakah makna “empathy” itu?. Perkataan “empathy” adalah perkataan pinjaman dari bahasa Jerman. Empathy membawa makna, memahami dan berkongsi perasaan seperti kesedihan atau kegembiraan atau kesusahan yang di alami oleh seseorang (pelangan). Contoh yang nyata ialah apabila barangan keperluan harian naik, pasti rakyat(pelangan juga) rasa kesusahan, maka pemilik restoren perlu ada “empathy” terhadap pelangan-pelangannya. Dari menaikan harga jualan makanan, cari cara lain untuk mengurangkan kos operasi Kerana kita perlu berkongsi dengan kesusahan yang dihadapi pelangan kita. Satu lagi ialah, masa menunggu pesanan makanan perlu cepat kerana nilai masa menunggu pesanan kadangkala amat memosankan pelangan. Bila kita mula mencari idea baru untuk mengelakan pembaziran masa pelangan sebenarnya ia membantu pelangan. Dalam pada itu, makanan yang dijual oleh kita perlu mengambil kira kesihatan pelangan dan mengikut keadaan ekonomi pelangan. Makanan yang dijual juga perlu panas, menggunakan kualiti bahan makanan yang bermutu tinggi dan pulangan nilai wang yang terbaik untuk pelanggan. Kalau Udang besar sekilo cuma RM30-35 dan takakanlah seekor udang itu dijual  cecah sampai RM15 di restoren Nasi kandar?. Ramai pelangan luar dari Pulau Pinang kena dengan Mamak Penang?….hahahaha!.

McDonald’s juga yakin kepada, “pimpinan melalui tauladan”, tak kira anda seorang eksekutif atau pengurus restoren, bila tiba masa sibuk di Restoren McDonald’s, anda boleh lihat pengurus atau eksekutif ini bertukar menjadi pekerja biasa. Inilah mamak ingin lihat sikap pada taukeh-taukeh restoren kita terutamanya untuk anak-anak mamak yang jadi taukeh sekarang. Kita tak mahu restoren kita tidak ada yang mengambil pesanan pelangan walau pun pelangan telah duduk selama 10 minit, Kadang-kala restoren ditutup tanpa pemberitahuan awal, Meja tidak dibersihkan walau pun pelangan telah duduk lama, sinki cuci tangan paipnya rosak, sinki sumbat dan kotor, makanan yang dihidangkan sejuk, makanan yang terlalu masin, banyak gunakan perasa makanan, minyak yang terlampau, pingan dan sudu yang kotor dan berbagai masalah dalam restoren tempatan.

Selain dari itu Restoren McDonald’s ini mempunyai cara pengurusan dan terkenal dipanggil QSCV. Q – Quality (kualiti),  S – Service (perkhidmatan), C – Cleaning (kebersihan), V – Value (nilai). Tentang perkara-perkara yang tersebut ini, banyak mamak telah menulis dalam blog ini. Memang kita sukar amalkan apa yang diamalkan oleh restoren-restoren bertaraf antara-bangsa dan ada out-let McDonald’s di sni, layanan dan perkhidmatannya lebih buruk dari restoren mamak. Mamak pernah juga alami bila cucu teringin makan pizza, restoren piza ini lebih teruk kebersihannya teruk dari kedai makan kita yang tak kenakan cukai jualan dan cas perkhidmatan. Ini bukan kehendak syarikat ini atau pemilik francaise, tetapi sikap pengurus dan juga pekerjanya sudah tak boleh betulkan lagi. Kepada pemilik restoren  perlu waspada dengan setiap pekerja kerana pekerja kita,  “cuma sebagai penumpang dalam sebuah bas, bila dia nak turun perlu picit saja loceng, tetapi kita sebagai pemandu bas ada destinasi yang perlu dituju. Kita pemilik perniagaan adalah seperti pemandu bas. Keadaan perniagaan semakin geting dan sukar bernafas sekarang,  dengan kenaikan harga barangan. Bila kerajaan kita kata tak naik harga barang khusus, barang itulah tetap akan naik hari esoknya. Kuasa pengguna dan persatuan pengguna di negara kita tidak berfungsi. NGO-NGO ini giat berpolitik untuk dapatkan nama dan pingat kebesaran untuk pemimpinnya, maka jagalah perniagaan dengan baik. Wujudkan sikap membaca dan belajar untuk sentiasa berubah mengikut keadaan. Pengalaman lampau semakin hari semakin tidak dapat gunakan lagi. Pelangan semakin berpelajaran tinggi dan inginkan kualiti dalam semua bidang. Sekiranya kita tidak mengejar ilmu baru dalam perniagaan kita akan ketinggalan. Perbedzaan banyak ketara di antara kita dan negara jiran di Selatan yang semakin maju. Kadang-kala Mamak rasa, fikiran  kita telah dibonsaikan oleh media kita yang tak tahu yang perkara mana perlu bodek kerajaan dan perkara yang perlu menghebahkan kepada rakyat. Ramai ahli politik tidak punyai “Empathy” terhadap rakyat yang beri kuasa pada mereka. Mereka cuma berpura-pura empathy apabila tiba musim pilihanraya untuk meraih undi. Selepas dapat kuasa dari pengundi, kita jarang menemui mereka dan perlu buat temu-janji. Tumpukan pada perniagaan dan jangan berpolitik berlebihan seperti Mamak-Mamak di Pulau Pinang yang cuma mengundang kegelisahan rakyat dan menyusahkan peniaga-peniaga.  Mamak-Mamak yang berpolitik ini cuma nak tukar nama di kad pengenalan dari anak lelaki kepada bin dan dapatkan my kad untuk isteri-isteri yang telah nikah di India. …hahahaha!. Hidup Mamak Penang!. Wassalam.

Advertisements

5 Respons to "RAHSIA KEJAYAAN PENIAGAAN McDonald’s."

nice article.thank you

Terima Kasih juga singgah diblog Mamak Haji yang agak serba-kekurngan ini.

Salam,

saya amat tertarik dengan sistem perniagaan McD..

Yang paling penting SOP.. tiada SOP akan menyebabkan kualiti akan menurun.

Ada banyak perbezaan antara McD dan KFC.. KFC masak ayam goreng di outlet manakala McD hanya perlu panaskan diOutlet..

Sebabtu McD lebih berjaya.

Boleh ke saya dapatkan SOP McD untuk rujukan. ( Maklumlah anak saudara bekerja di McD).

Kalau boleh share alangkah bagusnya.

Mualaikumwasalam..anak mamak haji perempuan yang berkerja di McD di Singapura…maklum saja lah kalau org Malaysia kerja kat singapura ini amanah sgt..sukar mendpatkan dokumen mereka..Insya allah kalu dia balik penang mamak haji mintak dia bawa satu salinan dan mungkin mamak haji alih bahasakan dan posting yea..

ada dapat tak mamak haji. hehe. posting tahun lepas tu :)

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,192,387 hits
November 2011
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: