PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

TIP-TIP MASAKAN: SIRI 4.

Posted on: November 29, 2011


Salam,

Resepi-resepi atau pun cara masakan di blog Mamak Haji, di tulis mengikut apa yang tersirat dalam ingatan Mamak haji semasa masak dulu. Kadang-kala Mamak terlupa dan tidak memberi penerangan secukup bila posting resepi. Contohnya, bila mamak menulis tentang resepi masak kari ayam, mamak ada sebut mengenai, “Pes Halia bawang putih” tetapi tidak menulis tentang resepinya atau penerangan yang secukup mengenai pes halia bawang putih ini. Selalunya perkara seperti ini membuatkan pengunjung yang ingin cuba resepi terbantut. Dengan sebab inilah Mamak Haji sentiasa meninggalkan pesanan, e-mail Mamak sekiranya ada masalah. Tanya kembali pada Mamak apa yang tak faham?. Mamak pasti balas tetapi ada juga Mamak tak balas kerana kadangkala lupa dan juga penat. Jangan kecil hati, E-mail kembali pasti mamak akan balas. Mamak kali ini berikan contoh e-mail yang baik yang meminta penerangan lanjutan dalam masakan. Kepada pengirim e-mail yang doakan untuk kesihatan mamak, mamak ucapkan ribuan terima kasih. Mamak juga doakan untuk kejayaan anda dari Allah SWT..amiin. Selagi sokongan dan doa anda semua, Mamak akan terus menulis walau pun kadang-kala Mami merajuk kerana Mamak suka mencekang mata  jauh malam seperti jiwa orang muda…hahaha!.

1. RESEPI PES HALIA BAWANG PUTIH:

Assalamualaikum Mamak Haji,
Boleh Mamak terangkan macam mana nak buat pes halia dan bawang putih yer. Saya cuba cari di blog mamak tapi takder.
Terima kasih
xxxxx.
JAWAPAN:
Mualaikum Salam,
Minta maaflah yea kalau tak terjumpa atau mungkin Mamak haji lupa selitkan cara membuat pes halia bawang putih ini..maklum sajalah..bila dah tua berblogging kadang-kala kabur dan terasa penat sangat. Demi pengunjung Mamak haji kayuh jugaklah. Kadangkala posting lari kekiri kekanan dan selalu terlalut ke bab lain. Harap maaf yea!. Ok tak ada masalah mamak bag resepi halia bawang putih yang amat berguna dlm masakan India atau nasi kandar. Boleh dikatakan semua masakan dari nasi sehinggalah masakan ayam atau ikan gunakan pes ini. Tanpa pes ini tak adalah rasa kari mamak ori. hahahaha!.Memang tepat pertanyaan cara menyediakan pes ini.
1. Halia dibuang kulit (gunakan sudu) kalau gunakan pisau kopek buah memang baik tapi membazir kalau kuantiti banyak. Cincang kasar (chopped) – 1 cawan (cup).
2. Bawang putih kopek kulit (kalau rendam dlm selama 1 jam senang kopek). Kalau nak cepat..ulas bawang putih itu ketuk saja kalau jumlah sedikit dan cincang kasar – 1 cawan. OK ingat nisbahnya adalah 1:1..baik ia banyak mana pun tapi untuk permulaan buat untuk satu botol jem dulu.
3. Serbuk kunyit 1/4 sudu kecil. (untuk complexion warna saja kalau tak pakai pun tak apa).
4. Minyak masak 3/4 sudu. (untuk tidak basi dan boleh uga masukkan sedikit garam untuk tujuan sama)
Cara: Kisar halia sedikit lumat dengan minyak dan serbuk kunyit dan selepas itu masukkan  bawang putih dan kisar sehingga lumat dan halus.
Nota: Semasa kisaran atau menggunakan pes tersedia ini, jgn sekali gunakan tangan. Gunakan sudu yang bersih.
5. Masukkan dalam botol saiz jem dan simpan di peti sejuk. Ia boleh digunakan selama sekurang-kurangnya 6 bulan sekiranya gunakan cara baik. Ini boleh buat business kecil -kecilan  ini hahaha!. Kalau  anak masak lauk nak cepat tumbuk dengan batu lesong lagi OK…Pes ini sebenarnya ada dijual di kedai-kedai Mamak jual rempah….baik buat sendirikan bagus.!!!hehehe. Harap saudara dapat buat..simple dan easy. Dah try buat rempah kari dan beriani???. Cuba kalau ada masa. Resepi ada di blog Mamak haji. Terima kasih kerana sudi singgah blog mamak haji. Wassalam.
2. MASALAH MASAK NASI DAGING SEKALA BESAR.
Assalamualaikum mamak haji..
Ingat kat saya lagi ker.. ala yg minta nasihat mamak haji nak buat nasi daging utk 100 org tuu..
Saja antar email ni nak kongsi cerita sikit ngan mamak haji..
Hari tu saya buat set nasik dagin..(dalca/air asam/ayam masak merah)..bangun pagi buta nak siapkan masakan tak kisahlah.. dalca memang menjadi.. hubby kata sedap (dia memang tukang rasa/kaki komplen)..ayam masak merah boleh tahan katanya..air asam ok lah
Ni cerita dia mamak haji.. nasik dagin saya mentah… hahhaa..gelabah sakan..time tu dah jam 3.30 pg (nak antar makanan pek kat org b4 solat raya)..saya tak tau pasai apa jadi cam tu.. sukat ayaq nisbah 1:1..tak kurang dan tak lebih pun.. dalam dok kalut sakan teringat petua mamak haji.. kalu nasik mentah renjis air panas kat nasik tu.. tutup..saya pun buat tapi tak berjaya.. akhirnya saya kukus nasik tu mcm mamak haji tulis.. alhamdulillah berjaya,,,nasi tak mentah lagi tapi agak hancur sikitt..
kalat kalut sakan time tu mamak haji..tp semua tu pengalaman memasak..saya nak jugak tau apa punca nasik saya mentah.. nisbah 1;1 ..guna beras cap rambutan..tp mungkin gak periuk saya kecik kot.. tp nasik tak penuh pun (masih ada ruang)
Sebenarnya saya memilikki semangat yg tinggi utk mencuba tanpa rasa putus asa..itu yg membuatkan saya semakin yakin pada diri sendiri… raya kedua demam.hahahhaa.. hari ni baru masuk kerja..syukurrr
Harap mamak haji dpt membantu ya.. Terima kasih
Chombie.
JAWAPAN:
Salam, maaf kerana lambat balas e-mail… masak nasi dengan kuantiti banyak …faktor-faktor lain banyak perlu difahami dan dipelajari. Pengalaman akan membuatkan kita cekap masak akan datang. Faktor masalah utama masak nasi ialah kualiti beras. Ada beras berbagai jenis sekarang. Ada beras ditanda di beg plastik 5% tetapi kandungan hancurnya lebih dari 10%. Ada juga beras lama di campur adukan dengan beras baru. Beras lama memerlukan air yang lebih sedikit dari beras baru kerana beras lama selalunya kurang kandungan air dlm beras (moisture less)..bagi beras lama rendam beras sedikit lama 10 – 20 minit adalah dapatkan hasil yg baik. Beras Basmathi juga perlu rendam selama 10 – 15 minit tetapi Mamak pakai air panas saja untuk cepat. Kadang-kala basmathi juga terpulang kepada kualiti beras. Faktor kedua masak nasi ialah masalah dapur. Setiap Dapur gas yang direka untuk kegunaan khusus. Dapur mata satu apinya keras dan sesuai untuk gorengan dgn menggunakan kuali china..dalam seperti goreng mee atau char kuoy teow yg perlukan api keras. Masak Sayur yang memerlukan masakan cepat  gunakan api keras perlukan dapur ini. Kegunaan dapur untuk kuali dan periok adalah berbedza. Dapur kecil dua mata selalunya digunakan untuk masak air panas..bila air baru dimasukan, gunakan dua mata dan selepas air mendidih gunakan cuma gunakan satu mata kecil untuk air terus berada dlm suhu didih. Ini akan menjimatkan gas masak kita. Yang dapur mata tiga ke enam adalah kegunaan untuk periok masak nasi atau lauk. Mamak Haji selalu gunakan mata enam untuk masak nasi. Apinya terbuka luas dan semasa keringkan nasi, boleh mengawal api sekata dgn baik. Sekiranya api dapur terlalu keras ia cepat sejatkan nasi, sebelum sempat masak cukup dan nasi jadi mentah. Nasi sebanrnya masak diperingkat akhir mengunakan wap. Bila nasi mentah, ia bermakna wap air tidak mencukupi maka kita perlu tambah sedikit air panas didih kedalam periok nasi untuk dapatkan wap. Bila keadaan ini berlaku Mamak selalu tutup dengan plastik keseluruhan permukaan nasi itu supaya wap tidak terkeluar untuk nasi itu masak sempurna. Kerap membuka tudung nasi juga menyebabkan wap keluar. Nasi menjadi hancur kerana kerap kacau nasi sebelum nasi masak masak sempurna. Walau bagaimana pengalaman dan berani cuba akan beri pengetahuan yg baik. Cuma jgn putus asa..kalau salah kita perbetulkan balik yg salah dan menjadi pakar masak nasi. Selalunya tugas ini perlu beri pada suami kerana kita punyai tugas lain yg perlu seperti masak lauk bila menyiapkan peasanan pelangan. Kita tak boleh habiskan masa dgn masak nasi…lambat. Wassalam.
Advertisements

2 Respons to "TIP-TIP MASAKAN: SIRI 4."

tak sabar nak buat pes halia bwg putih nii.. :)

Salam Cheq,
Terimah kasih singgah blog MamakHaji. Buat dan simpan di peti sejuk, kalu teringin ubah selera Nasi kandaq..jimat masa!.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,405,822 hits
November 2011
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: