PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

MEMAHAMI KEHENDAK PELANGAN.

Posted on: April 15, 2012


Salam. Mamak mohon maaf kepada semua pembaca blog, kerana posting-posting agak berkuranagan sejak kebelakangan ini. Ramai pengunjung ke blog ini kurang faham dengan tujuan asal mamak haji membuka blog ini. Blog ini bukanlah sebuah blog resepi masakan, walau pun resepi masakan boleh memikat pembaca yang ramai ke blog ini tetapi bukan itu tujuan mamak haji untuk mencari jumlah pembaca blog, jarang sekali mamak haji ambil kisah sangat mengenai jumlah pembaca di blog ini. Ada atau tak ada pengunjung tetap  mamak haji akan tulis. Blog ini sebenarnya adalah wadah untuk peniaga-peniaga makanan termasuk yang ingin mulakan perniagaan makanan atau menyimpan cita-cita ingin menjadi peniaga dan juga untuk peniaga kecil-kecilan yang buat aktiviti perniagaan kecilan dari rumah, peniaga makanan pasar malam, peniaga warung, peniaga kedai makan, peniaga restoren atau pun peniaga yang ingin mencebur diri ke dalam bidang makanan katering seperti katerer majlis-majlis, katerer kantin-kantin atau pembekal “Lunch Box”. Penulisan mamak haji selalunya berkisar kepada permintaan-permintaan pengunjung blog yang minta  bantuan sesuatu masalah dihadapi dalam menyediakan masakan atau pun masalah perniagaan dan ingin meluahkan perasaan keciwa yang terbuku sekian lama di hati mereka. Inilah sebab mamak haji lebih melayan e-mail dari komen diblog. Kadang-kala masalah yang dihadapi dalam perniagaan perlu meluahkan kepada yang kita percayai untuk menanggung kepedihan yang di rasainya. Masalah tetap disana tetapi memberitahu keluhan hati kepada orang lain, boleh meringankan sedikit keperitan yang dihadapi saban hari dalam dunia perniagaan. Mamak haji lebih suka masalah seperti ini dikirim melalui e-mail. Kadang-kala tulis secara umum dan secara peribadi sangat berbedza.

Menulis tentang resepi masakan bukanlah sukar sangat, tetapi menulis tentang masalah perniagaan amat sukar. Ia perlukan idea-idea baru. Untuk menterjemahkan idea-idea ini, perlukan masa yang panjang dan perlu dipraktikan dahulu dan cari keputusannya. Ini lah cara mamak haji sering lakukan. Walau pun mamak haji tidak aktif dalam perniagaan seperti zaman muda dulu tetapi kadang-kala sengaja ambil pesanan-pesanan katering untuk mencuba kaedah baru. Restoren-restoren yang diuruskn oleh anak-anak,  menjadi tempat uji kaji bagi mamak haji. Walau pun anak-anak tidak senang dengan kehadiran mamak haji ke restoren mereka tetapi mereka tahu, “bapak ada idea baru”, untuk majukan perniagaan mereka. Kawan-kawan seperjuangan juga sering mengajak mamak haji singgah di restoren atau di kantin-kantin mereka untuk mendapatkan pendapat mamak haji. Kalau dalam bahasa moden ini, hobi mamak haji kini seperti seorang “auditor” berkhidmat secara sukerela untuk sesiapa yang perlukan perkhidmatan. Hobi ini banyak memberi peluang untuk mamak haji memahami perniagaan ini.

Resepi masakan walau pun penting tetapi ia bukanlah tentukan kejayaan dalam perniagaan. Setakat ingin buka restoren atau gerai makan, cuma perlukan lima atau enam “killer” resepi sudah memadai. Dengan resepi masakan cuma satu jenis saja ramai yang boleh cari makan. Kita bukan nak berkerja dengan orang lain untuk mengetahui sebanyak mungkin resepi tetapi cuma kita nak berniaga dan cari pendapatan lebih. Mamak haji ingin tanya satu soalan kepada anda, “KENAPA PELANGAN PERLU BELI DARI ANDA?”. Jangan beri jawapan sepontan, fikir sebelum memberikan jawapan soalan mamak haji utarakan ini. Fikir sejenak. Mamak haji janji, jawapan yang bakal anda berikan itu akan mengubah corak perniagaan anda. Soalan ini akan memberi banyak manfaat. Sekiranya jawapan anda sekarang, ” Keenakan masakan atau resepi anda yang unik”, yang membuatkan pelangan kunjungi premis jualan makanan anda, tetapi sedihnya jawapan ini bukanlah jawapan yang paling betul. Hidangan makanan yang enak, baik atau yang terbaik bukanlah faktor utama untuk mencapai kejayaan perniagaan anda. Sekiranya anda masih mempertahankan jawapan yang mengatakan, pelangan membeli makanan dari anda cuma untuk kelazatan menu masakan anda, sudah pasti pelangan tidak akan langsung berkunjung ke Restoren segera seperti McDonald’s atau KFC. Cuba anda fikirkan sebiji Burger yang ‘Mat Burger’ sediakan di warung burger yang berada ditepi jalan itu lebih sedap dari burger McDonald’s. ‘Mat Burger’ ini juga boleh menyediakan burger lebih cepat, berkali-ganda murah dan ikut apa saja cita rasa pelangan seperti lebih sayuran, lebih garing, lebih mayo atau pun sos cili. Cuba anda samakan apa yang MCD’s menjual itu. Mamak haji tanya soalan lagi, siapa yang paling berjaya dalam peniagaan ‘burger’ ini?. Restoren segera McD’s atau pun perniagaan warung burger, “Mat Burger”?. Di setiap pelusuk dunia dalam tempuh 60 minit,  ada saja “restoren McD’s” buka perniagaan di muka bumi ini. Bayangkan perniagaan mereka, apakah mereka ini terlalu bergantung kepada ‘keenakan masakan’ mereka?. Tentu sekali tidak bukan?. Apa yang menyebabkan restoren-restoren ini sentiasa berkembang maju?. Mereka berjaya kerana mereka tahu dan memahami apa yang pelangan mereka inginkan. Mereka ini juga telah mempengaruhi pemikiran bakal-bakal pelangan mereka sejak dari kanak-kanak lagi. Berapa banyak restoren yang terkenal tempatan lakukan perkara seperti ini, anda ingat perniagaan mereka boleh bertahan?. McD’s atau KFC bukan saja memegang slongan, “Dulu, kini dan selamnya UMNO”..apa pulak mamak haji ke UMNO pulak dah!. yang betul, “Dulu, kini dan selamanya McDonald’s...hahahaha!. Mereka ini bukan saja mempengaruhi pemikiran pelangan tetapi telah menghambat hati pelangan dengan layanan mesra, dan telah mempelajari bagaimana anda akan sanggup membuka dompet duit anda untuk apa saja bil yang dikenakan tanpa rungutan kerana sayangkan anak anda!. Mereka ini juga tahu bagaimana membina ikatan (bonding) di antara pelangan dengan mereka.

Apa yang telah membuatkan restoren-restoren ini begitu berjaya disebabkan sistem pengurusan atau cara yang di gelar, “EMPATHY”. Mohon maaf  kerana tak dapat di Melayusasikan perkataan ini. Empathy membawa erti, memahami keadaan atau situasi perasaan seperti duka atau suka, keadaan senang atau susah orang lain. Empathy bukan saja ditujukan kepada pelangan tetapi ia dijadikan sebagai sistem pengurusan dalam syarikat mereka. Mamak haji memberikan 4 langkah yang asas dalam tanggani pelangan mengikut sistem pengurusan secara empathy ini.

Langkah 1:

Sentiasa senyum(jangan senyum memanjang nanti orang lain ingatkan anda sewel) dan selalu ingatkan nama orang lain dengan rujuk nama mereka bila berhadapan dengan mereka. Ini akan membuatkan orang itu senang didampingi, sedia berkongsi idea baru dengan anda atau mengambil berat tentang perniagaan anda dan sentiasa memberi pandangan (feedback).

Langkah 2: Lapangkan sedikit masa, walau pun anda terlalu sibuk untuk uruskan rungutan pelangan, dengar apa yang ingin diperkatakan dan sentiasa baca juga gerakan badannya (body language).

Langkah3: Jangan terlalu ramah sangat dengan pelangan kecuali dia adalah sahabat baik anda. Terlalu ramah kepada pelangan ini kadangkala membosankan pelangan dan mereka mungkin tidak selesa berada di tempat anada. Sentiasa menghormati pelangan dalam semua keadaan.

Langkah 4: Orang kata, “pimpinan melalui tauladan, sekiranya anda yang mulakansesuatu yang baru, sudah tentu pekerja anda juga lakukan perkara yang sama. Apa saja anda lakukan itu adalah seperti , memberitahu pelayan anda bagaimana nak melayan pelangan. Apa yang anda katakan ada orang lain itu perlu dikotakan. “Practice what you preach”. Wassalam. E-Mail Mamak Haji: mohd.roslan99@gmail.com

Advertisements

2 Respons to "MEMAHAMI KEHENDAK PELANGAN."

terbaekkk terus kan memberi tunjuk ajar kepada kami yg amat dahaga kan ilmu ini,,,

saya menunggu tunjuk ajar tuan lagi.. harap ada post yang terbaru berkenaan perkara ni.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,186,181 hits
April 2012
I S R K J S A
« Mac   Mei »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: