PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

SELAMAT HARI PEKERJA

Posted on: April 30, 2012


Salam, mari kita bersantai dan rehatkan  diri pada hari Cuti Pekerja ini. Nak kata selamat hari pekerja, apa yang selamat?. Hari atau Pekerja itu sendiri?. Mulanya mamak haji ingat nak sembang perkara-perkara logik tetapi fikirkan di dalam negara kita ini ramai tak suka dengar cakap logik. Mereka suka dengar cakap yang bukan logik. Inilah sebab blog-blog seperti lucah, fitnah dan politik digemari ramai. Kalau filem atau drama logik selalunya  tidak dapat sambutan dari peminat hiburan, dengan sebab itulah penerbit-penerbit filem kita beralih pada filem-filem jalan cerita yang tak logik seperti cerita hantu. Senang dan mudah dan jarang dapat kritikan atau pun kena gam oleh RTM…hahaha!. Masyarakat kita semakin kabur apa yang logik dan apa yang tak logik. Ada yang tak tahu apa yang sedang berlaku di sekeliling mereka. Media utama yang sepatutnya menjadi nadi untuk menceranakan minda rakyat, tidak sensitif terhadap membentuk masyarakat yang berimformasi dan mewujudkan generasi yang bijak berfikir. Bukak sajalah surat khabar atau tv, semuanya macam siaran propaganda parti politik zaman Nazi di German. Mana tidaknya, kita ini lebih sembang pasal politik dari perkara atau isu realistik. Maka dengan ini terbentuklah sebuah masyarakat yang banyakan berpolitik dan kurangkan berfikir. Kadang-kala pemerintah ini pun satu hal, takut sangat dengan bayang-bayang pembangkang dan takutkan juga bayangnya  sendiri. Kalau di kata pembangkang, mestilah kerja mereka itu membangkang apa saja kerajaan lakukan untuk rakyat baik atau pun tak baik. Tujuan dan misi mereka utama ialah sentiasa cari jalan kalahkan parti yang memerintah dalam PRU. Itu kerja mereka. Yang kita heran dan pelik buat apa?. Kerajaan yang sekarang ini dipilih rakyat, sekiranya parti politik yang memerintah sekarang ingin mandat lima tahun untuk memerintah, perlu berikan perkhidmatan yang terbaik untuk mengambil hati pengundi dan kenapa perlu takut?.  Berani kerana benar, takut kerana salah?. Kesilapan parti pemerintah yang berada selama lebih separuh abad ini, ialah gagal membentuk minda rakyat kepada memikir secara logik yang boleh membuat keputusan yang mana baik dan mana yang tak baik. Kegagalan ini berlaku kerana terlalu kawal media masa, dan sentiasa mencetuskan perasaan takut dalm pemikiran rakyat. ORang Melayu takut hilang kausa Hegemoni Politik, yang kerunan Cina pulak takut hilang kuasa Hegemoni ekonomi. Masing-masing saling tidak mempercayai satu sama lain. Dari segi agama pulak orang Melayu nak jadi lebih dari orang Arab, Mamak pulak nak jadi lebih  Melayu dari orang Melayu, Cina dan India pulak nak jadi lebih dari orang Amerika. Mereka nak Demokratik Liberal seperti di Amerika. Nak itu dan nak ini. Nak tubuhkan persatuan bapuk dan Lesbian seMalaysia tanpa memikirkan rakyat majoriti yang beragama Islam. Ada golongan bukan Islam ini langsung tak mahu memahami sensiviti orang Islam. Mereka fikir mereka duduk di Amerika bukan di negara yang agama rasminya Islam. Apabila segolongan rakyat bangun menentang parti pemerintah, parti pemerintah mulai gusar dan lakukan berbagai-bagai cara untuk menghapuskan dengan berbagai-bagai cara yang tidak baik lakukan oleh orang Islam. Bagi Rakyat tubuhlah berapa banyak parti politik, ini perbanyakan lagi pilihan, rakyat akan memilih pilihan yang terbaik bagi mereka. ekiranya ingin dipilih jadilah parti politik yang terbaik. Ia seperti kita nak beli barang dapur, sekiranya cuma ada sebuah saja  super market dikawasan kita, tuan punya supermarket akan berlagak dan sombong, apa saja harga ditawarkan itulah harganya. Cuab bayangkan sekiranya ada dua empat supermaket dalam kawasan itu, maka mulalah berlaku persaingan diantara mereka ingin memberi perkhidmatan yang terbaik untuk pelangan. Berlumba-lumbalah mereka cari berbagai kaedah untuk mendapatkan pelangan. Maka siapa yang untung?. Pelangan yang untung bila ada persaingan. Begitu jugalah parti politik, bila ada perasaingan ang untungnya rakayat. kenapa pulak kita nak bencikan persaingan. Inilah demokratik. Rakyat yang memutuskan pilihan yang terbaik melalui undi mereka di Pilihan raya Umum. Apa nak kecoh sangat. Sekiranya kita penyokong parti, jangan pulak lebih-lebih sangat. Beritahu kebaikan partinya. Bukan serang membuta tuli kepercayaan orang ke atas parti lain. Bila berpolitik berunsurkan fitnah dan bukan fakta inilah akibatnya. Ini bukan saja untuk parti yang memerintah tetapi pihak pembangkang apa kurangnya 2X5, 5X2 sama jawapannya. Kebangkitan rakyat tidak boleh elak dengan kuasa sementara yang diamanahkan oleh rakyat. Kuasa yang berada ditangan ini adalah amanah rakyat sekiranya gunakan ke atas rakyat. maka buruklah padahnya. Cuma kuasa Allah akan berkekalan. Pemerintah yang punyai kuasa yang diamanahkan rakyat, tidak akan gunakan kuasa untuk sakiti rakyat yang beri kuasa itu. Tangan yang menyuapkan makanan itu jangan gigit. Orang takut kehilangan kuasa yang selalu buat begini untuk mengekalkan kuasa untuk melindungi dirinya.

Baru-baru ini di Pulau Pinang sekatan jalan di sana sini, kononnya al-kisah Mat rempit dengan Polis. Ini berlaku bukan setahun dua dah berpuluh tahun. Kalau masalah Mat rempit pun tak dapat tangani berpuluh-puluh tahun apakah masalah sosial yang lagi teruk dapat ditangani. Kadang Mamak Haji tengokan tugas polis ini kesian mereka ini. Kena lanyak sana sini. Polis ini sebenarnya bantu saja menegakan undang-undang negara. Ramai yang salahkan mereka. Yang agensi yang meminta undang-undang baru dilaksanakan tidak ambil peduli selepas sesuatu undang-undang dikuat-kuasakan. Dah macam-macam polis kena buat untuk mengekang perbuatan Mat rempit. Tapi kenapa tidak dapat lagi sekang kegiatan anak-anak muda Mat rempit yang majoritinya adalah budak- budak Melayu. Kenapa perlu mereka merempit dan apa kepuasan mereka dapat sehingga mempertaruhkan nyawa dan membawa padah untuk pengguna jalan yang lain?.  untuk kepuasan apa ini?. Kenapa orang kita bila pegang stering saja menjadi ganas dan tidak bertimbang rasa terhadap pemandu lain?. Drebar bas pulak tak terfikir kah nyawa-nyawa penumpang yang bergantung kepada cara memandu dia di lebuh raya?.  Orang kita pegang stering saja lupa sebagai insan?. Cuba fikirkan sejenak?. Apa yang sedang berlaku di sekeliling kita?. Apakah kita sedang mengalami sindrom jiwa kacau. Perceraian rumah-tangga bertambah-tambah walau pun ramai uztaz dah kaya raya dari habuan  yuran kursus perkahwinan yang diwajibkan untuk pasangan bernikah dengan hanya bermodalkan air lior. Apa matlamatnya kursus itu pada persertanya?.  Bukankah lebih baik buat kursus, “cara mudah  nak kahwin lebih dari satu?”.  Sudah pasti laku macam goreng pisang panas. Mamak haji nak juga hadir kursus ini, walau pun kemampuan taida tapi nafsu kuat. Buang anak diluar nikah menjadi-jadi cuma kita tak dapat dengar atau baca dari media saja. Kena Black-out. Moral anak muda semakin jatuh, tak ada hormat pada orang tua dan tak pedulikan orang kedua ibu-bapa yang sengsara dikampung tetapi mewah dengan kehidupan dibandar metro-politan. Tekanan kerja, tekanan Hutang isi rumah, tekanan sosio-budaya ke arah masyarakat maju tidak termampu kita pikul. Jiwa nak bersenang bukan cari ketenangan dan faktur yang ingin menunjuk-nunjuk kemewahan seperti  pakai hand phone seribu ke atas, kereta-kereta di modify, jadi trend sekarang seperti ahli kooperat yang sibuk. Ini  bukan mamak haji mengata orang lain, tetapi anak mamak haji sendiri pun pakai hand phone berharga beribu tapi haram satu order pun orang tak pernah hantar melalui FB, Tweeter atau e-mail dari hand phonenya. Mamak Haji yang sibuk tulis blog dan sehari perlu layan berpuluh e-mail pun tak pakai hand phone cuma guna komputer desk top window XP yang lapuk saja, hahahaha!. Jangan ikut mamak haji yea.. anak -anak mamak haji kata, Mamak haji orang feudal tak ikut arus kemajuan sepatutnya hantar ke Afrika…hahahaha!.

Hari ini, Hari buruh atau sekarang lebih enak dipanggil Hari Pekerja, YAB Perdana Menteri umumkan gaji minima pekerja di Malaysia ialah RM900.00 hahaha!. Bagi taukeh restoren jangan risau tentang ini, kerana kita cuma usahawan mikro jadi penguatkuasaan ada tempoh setahun lagi. Dalam pada itu boleh buat rayuan juga. Percayalah dalam tempuh dalam setahun ini harga barangan akan naik kepada 30 – 40  peratus, Kita perlu juga naikan gaji pekerja ini dan perlu naikan juga aharga makanan dalam tempuh itu. Gaji pekerja ini cuma naik 10-20 peratus saja. Dulu gaji hari seorang pekerja restoren cuma RM25.00. sekarang kalau RM25.00 jawabnya taukeh buat kerja sendirilah. Gaji minima pekerja katering sekarang perlu RM40.00 – RM50.00. Kalau tidak sorry!.  Kerja seminggu cabut!. Kalau kali dengan 26 hari kerja berapa gaji mereka?. Jadi gaji minima ini langsung tak beri kesan kepada kita. Bagus juga ramai gigit jari yang pakai pekerja warga asing, yang penting kita jaga pekerja kita dan perihatin terhadap kesukaran hidup mereka. Pekerja kita adalah harta bagi perniagaan kita. Bagaiman kita jaga harta begitulah jaga pekerja. Jangan lupa ucapkan terima kasih kepada PM kita. Sekurang-kurangnya Perdana Menteri ini dengar keluhan pekerja tempatan. Inilah mamak haji kata, “kesan persaingan politik yang sihat akan menghasilkan sebuah negara yang terbaik”. Jangan sokong politik yang kacau-bilaukan negara. Kita peniaga susah dan rakyat dikampung pun susah. Kalu ada suruh merusuh fikir dulu apa akibatnya kepada rakyat. Bagaimana kita boleh merusuh begitu juga ada cara untuk penyelesaian cara yang terbaik dari meroskan negara.

Indeks harga pengguna dalam negara kalau naik bermakna kadar inflasi juga akan turut naik. Kadar inflasi dikira dari Indeks pengguna sebagai asas. Anda berasa heran tak?. Kenapa kadar inflasi negara kita tidak pernah naik walu pun barangan pengguna telah naik berkali ganda?.  Ia kerana indeks harga pengguna masih tetap dicarta, walau pun hakikatnya semua barangan telah naik…hahaha!. Bijak bukan. Yang paling ketara naik ialah indeks buruh, maka dengan inilah kerajaan boleh impot beribu pekerja dari luar dan menetapkan gaji rakyat tempatan sama paras dengan pekerja Bangla atau Nepal dengan nama gaji minima. Ini Amah Indonesia minta gaji berapa?. Memang patut pun permintaan mereka itu, kerana ada majikan dinegara ini buat mereka macam lembu. Ini mamak haji cakap ikut pengalaman. Pekerja asing ini lagi untung dari pekerja tempatan kerana mereka dapat tempat tinggal, makan bersubsidi dan kenderaan ke tempat kerja percuma…hahaha!. Yang pekerja dari kulim kerja kat Pulau Pinang apa yang dapat?. Pekerja mamak haji adalah pekerja yang paling terbaik. Semuanya pemuda-pemuda tempatan yang berwawasan tinggi dan mereka tahu satu hari nanti mereka akan jadi taukeh sendiri sekiranya dapat peluang. mamak Haji pilih mereka dari anak-anak yang malas.  Kita sebagai pengusaha perlu kasih kepada pekerja kita. Kasih-kasih juga tapi jangan terlalu terlebih  kasih sayang cuma dengan pekerja wanita saja, nanti rumah tangga runtuh, berniaga ke mana dan anda ke mana nanti..hahaha!.  Sekiranya ada pekerja yang baik dan berdaya maju, berilah mereka peluang berniaga sendiri dengan bantuan yang secukupnya atau jadikan rakan kongsi perniagaan anda. Insyallah bila kita sayang pekerja kita, Allah SWT akan mengasihi kita jua.  Inilah pesanan Mamak Haji untuk pengusaha-pengusaha gerai makan, kantin, restoren atau katering di hari sambutan pekerja ini. sebelum mamak haji berundur sila baca cerita mamak haji ini dan fikirkan apa yang mamak haji ingin sampaikan mengenai politik di negara ini yang suka menipu rakyat.

Di dalam sebuah kampung tinggal seorang penternak kambing dengan anaknya. Anak pengembala kambing adalah seorang yang sangat malas dan suka tidur sehingga suatu hari banyak kambing-kambingnya hilang dalam hutan dan dihanyutkan arus deras sungai yang terdapat ditempat kambing-kambing peliharaanya meragut rumput. Bila dia sedar banyak kambingnya hilang maka untuk mengelakan dimarahi oleh bapanya di buat helah untuk menipu bapanya, maka diceritakan satu penipuan dengan mengatakan harimau telah menyerang kambing-kambingnya dan dia berjaya menyelamatkan kambing-kambing yang lain. Maka untuk mengelakan dia tertidur lagi semasa menjaga kambing, dia  terfikir ingin menghiburkan diri dengan cara hendak mempermainkan orang-orang kampung kerena dia bosan menjaga kambing-kambing kepunyaan ayahnya dan sering tertidur. Caranya ialah dengan menjerit meminta tolong.”Tolong, tolong! Ada harimau yang makan kambing-kambing saya!”. Orang kampung yang mendengar pekikan budak malas ini berkata, “Siapakah yang menjerit meminta tolong?” tanya salah seorang orang kampung apabila terdengar teriakan budak gembala kambing itu berulang-ulang kali. “Saya rasa suara itu datang dari arah padang rumput di sana . Kalau saya tidak silap, itu suara anak penternak kambing yang mengembala kambing-kambingnya di situ,” balas seorang lagi orang kampung. Maka berduyun-duyunlah orang kampung kearah budak itu. “Ayuh semua! Mari kita ke sana . Bawalah apa sahaja senjata yang kita ada untuk membunuh harimau itu,” teriak orang kampung itu kepada peladang-peladang yang lain. Tanpa berlengah lagi, mereka pun segera datang untuk membantu budak gembala kambing itu. Mereka membawa pelbagai jenis senjata seperti lembing dan parang. Apabila budak gembala kambing itu melihat orang kampung  itu datang berlari ke arahnya, dia tertawa terbahak-bahak. “Ha…ha…ha…kamu semua tertipu. Tiada harimau yang ada di sini.” kata budak gembala kambing itu. Dia berasa geli hati melihat gelagat orang-orang kampung itu. Maka orang-orang kampung sangat marah dan mereka telah rasa telah ditipu oleh anak penternak kambing itu. Esoknya, budak gembala kambing itu mengulangi perbuatannya lagi. Orang-orang kampung masih datang lagi untuk membantunya tetapi berasa sungguh hampa dengan sikap budak itu yang telah menipu mereka sekali lagi. “Adakah patut dia mempermainkan kita berulang kali?” kata salah seorang penduduk kampung.  Dia tak sedar sikapnya yang suka mempermainkan orang ramai akan mendatangkan kerugian kepada dirinya sendiri kelak.

Pada suatu petang, sedang budak gembala kambing itu duduk di tepi padang ragut, dia ternampak sekumpulan harimau mendekati kambing-kambingnya. Dia berasa amat takut melihat beberapa ekor kambingnya mati dibaham harimau-harimau itu dan takutkan dirinya juga diapa-apakan. Dia menjerit meminta tolong. “Tolong! Tolong!” jerit budak pengembala kambing itu beberapa kali. “Saya tidak berbohong. Harimau benar-benar datang!” jeritnya lagi tetapi tiada seorang pun yang datang untuk membantunya. Akhirnya, sehingga semua kambingnya dibunuh harimau. Inilah akibat kerap sangat bohongi orang lain dan anggap orang lain tersangat bodoh. Akhir sekali bohong itu akan makan diri. Wassalam.

1 Response to "SELAMAT HARI PEKERJA"

bersemangat tuan mamak haji semperna hari buruh ni..hehe

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,463,213 hits
April 2012
M T W T F S S
« Mar   May »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: