PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

E- MAIL DARI PEMBACA: HIDUP PERLU DITERUSKAN..

Posted on: Mei 5, 2012


Salam, cuti hujung minggu ini mai kita layan e-mail, e-mail yang telah dikirimkan oleh pembaca blog ini, yang akan menyuntik semangat untuk kita terus berniaga daripada politik yang semakin jijik sekarang.

Baca nukilan seorang pengunjung bekas Perajurit yang amat berjaya dengan bidang katering  ini.

Saya diperbesarkan dalam sebuah keluarga miskin yang serba kekurangan. Selepas tamat persekolahan dengan sijil MCE, ingin belajar tinggi tetapi apakan daya impian tak tercapai kerana kemiskinan keluarga. Ramai kawan-kawan saya yang bagus dalam pelajaran terpaksa berhenti keran penyakit kemiskinan. Pada umur 17 tahun, saya daftarkan diri dalam Perkhidmatan Tentera Laut, alhamdulillah hidup dalam tentera buakanlah mudah atau senang seperti sekarang yang dengan bergaji besar. Rekrut zaman saya, cuma dibayar RM60.00 sebulan selepas tamat latihan dibayar gaji cuma RM150.00 sebulan. Walau pun hidup dengan kemiskinan tetapi kehidupan tentera telah banyak mengajar berkenaan hidup dengan tabah dan berdisiplin. Dulu kapal TLDM diperbuat dari kayu tetapi semangat sebagai anggota tentera  bagaikan besi, kini kapal TLDM sudah canggih dengan diperbuat daripada besi yang kuat tetapi semangat anggota tentera telah berubah menjadi kayu kerana kemewahan yang kecapi hasil pembangunan negara. Kehidupan Tentera juga telah mengajar saya ketepatan masa. Sehingga kini banyak urusan dalam katering yang saya jalankan, kejayaan perniagaan saya kerana ketepatan masa itu. Kehidupan dalam Tentera selama 13 tahun ini saya tidak pernah menyesal. Tentera Laut telah menanamkan semangat bukan saja untuk setiap kapalnya “3F”,  ia itu  Float (kapal perlu terapung), Forward (Bergerak ke hadapan) dan Fight (melawan musuh) tapi ia mengajar saya dalam dunia realiti, kita bukan saja hidup tetapi mesti diteruskan, harus maju dan sedia menghadapi persaingan perniagaan. Inilah semangat waja seorang bekas perajurit yang telah dilupakan jasanya oleh masyarakat atau pun ATM. Memang di hati kecil ini ingin meluahkan keluhan yang telah dibaikan tetapi bila kenangkan kehidupan yang tentera beri itu, semua kekesalan pernah menjadi anggota tentera telah lama hilang.  Kini saya jalankan perniagaan katering di salah sebuah bandar yang moden. Berkat usaha dan rezeki Allah SWT , perniagan saya telah berjaya. Walau semasa di tentera, beli basikal pun tak mampu, tapi kini alahmdullilah saya memakai kereta mewah yang beratusan ratus ribu bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi ia adalah matlamat asal perniagaan dan cita-cita saya. Di luar sana ramai bekas-bekas perajurit dan juga anggota tentera yang sudah tiba masa untuk bersara mencari-cari bidang untuk menceburkan diri dalam perniagaan. Ramai yang  salah terpilih profesion seperti kawan-kawan saya juga semasa dalam tentera. Percayalah bidang restoren dan katering ini mempunyai banyak peluang untuk orang  seperti kita. Sekiranya anda melawat blog mamak haji, bacalah setiap kata-kata mamak haji yang keluar dari hati yang ikhlas. Cara Mamak haji menulis saya rasa tuan haji bukannya calang-calang orangnya. Saya juga ucapkan ribuan terima kasih kepada mamak haji kerana sentiasa menyuntik semangat untuk para peniaga makanan hampir disemua posting. Apa yang dikatakan mamak haji didalam perniagaan memang tepat dan betul. Allah jualah beri balasan untuk kebaikanMamak haji….Jazkallahu Khairan.”

E-MAIL 2:

Semoga Mamak Haji berada dalam lindungan Allah s.w.t..Saya XXXX dari
KL merupakan Silent Reader blog Mamak Haji. Bersyukur kerana
dipertemukan Allah dengan blog Mamak Haji yang banyak berkongsi ilmu
perniagaan & masakan yang banyak memberi manfaat kepada para
pembaca..Mudah-mudahan Allah membalas kebaikan Mamak Haji ini.

Mamak Haji,

Saya berminat menceburi bidang perniagaan makanan. Tidak berniat untuk
makan gaji dengan orang sampai bila-bila. Saya ingin bermula secara
sampingan dahulu kerana saya masih berkerja tetap. Saya terfikir untuk
meletak nasi lemak atau mungkin apa-apa sahaja makanan yang sesuai di
kedai-kedai makan mamak/cina atau di stesen minyak yang berdekatan.
Apa pandangan Mamak Haji tentang rancangan saya ini?

Selain itu, sudikah Mamak Haji berkongsi cara mudah masak nasi lemak
dan sambal bilis yang sedap untuk perniagaan? Saya mempunyai periuk
masak nasi letrik 10L, bagaimana cara masak nasi lemak menggunaan
periuk tersebut supaya tekstur nasi lemak cantik dan sedap..Kalau ada
apa-apa petua lain berkenaan masakan nasi lemak dan sambal secara
komersil, saya gembira dan berterima kasih jika Mamak Haji dapat
berkongsi…:)

Sekian, terima kasih.

Yang benar,
XXXX.

3. E-MAIL 3.

Assalamualaikum tuan haji, terima kasih kerana meluangkan masa membaca emel saye ni…dah lame saye mencari penulisan untuk dijadikan rujukan tentang perniagaan restoran dan katering…terima kasih juga kerana banyak info yang saye dapat dalam penulisan tuan haji. Tajuk emel dipilih, untuk menarik perhatian tuan haji supaya membaca emel saye ni…hehe…harap harap berjaya…. :). saya 32 tahun dan suami 30 tahun boleh dikatakan pasangan muda? yang masuk ke dalam bidang perniagaan restoran & katering. Tahun ni merupakan tahun ketiga kami berniaga….Alhamdulillah, sudah nampak peningkatan dari segi jualan…masa mula berniaga dulu dapat sales satu ari RM300…lame-lame naik sikit2….sekarang baru mencecah sales RM800 kadangkala shj dpt RM1000 sehari….
Menu yg terdapat di restoran kami Masakan Panas (bukan ala thai tapi ala hotel), chinese style & western
Perniagaan bermula = 5.00ptg – 12.30tghmalam (staff datang seawal 3.30ptg utk siapkan barang2
Sewa premis = RM1000 sebulan
Masalah yang kami hadapi sekarang, walaupun sales tinggi, tapi cost membeli barang juga akan meningkat….contoh :-
contoh jualan :-
Jualan hari ini : RM800
Jumlah Gaji pekerja : RM175.00/per day
(tukang masak RM45/pembantu tkg masak RM25/Pembancuh air RM25/Pelayan 1 RM22/Pelayan 2 RM20/Pelayan 3 RM20 & Pencuci Pinggan RM18)
** suami saya merupakan seorang tukang masak hotel dan akan turun padang bersama tukang masak, manakala saya akan membantu suami di bahagian kaunter dan membantu di dapur western (saya masih berkerja siang hari di pejabat) tapi kami takde gaji kat kedai ni melainkan jika ada savings sikit pada ari tersebut**
Sewa Kedai+bil air api+astro+maintenance= RM60/ per day
pembayaran pinjaman buka kedai kpd ibu saya = RM20/per day
balance = RM545
tolak pembelian barang utk esok =RM400
Balance = RM145
Jika dilihat balance masih ada, tapi kebiasaan nya pembelian barang utk esok hari akan mencecah lebih RM500++
Jadi ada la balance sikit lagi untuk savings….tapi akhir bulan masih tak cukup kerana kami ada sebuah kereta yang masih belum habis dibayar, beri kepada ibu bapa sikit utk belanja dapur, perubatan, bil air api rumah ibu bapa (krn saya masih tinggal bersama ibu bapa krn takde org nak jaga) dll perbelanjaan….kebanyakannya saya akan guna gaji saya untuk tambah2….
macam tuan haji bagitau, penyata kewangan mmg cantik tapi….entah la…kami masih bertahan setakat ini…jika ada katering kahwin baru la tarik nafas lega….
persoalannya…adakah kerana sewa premis mahal? tapi saya rasa RM1000 utk 2 pintu tidak terlalu mahal…dan 2 staff kami yang tinggal jauh dari rumah, menginap di bilik dlm premis…
atau adakah kerana perkerja yg ramai? utk waktu waktu sibuk, kdg2 masih x menang tgn wlupon perkerja ramai….
atau mungkin kerana suami lebih cenderung membeli barang2 secara pembelian harian? kami pernah buat stok untuk brg2 kering, tapi tak tak sempat pusing pon duit tu…
jika tuan haji ade masa lapang, minta tuan haji bagi pendapat….
terima kasih…
E-MAIL: 4
assalamualaikum en roslan
boleh saya bertanya tentang resepi char kuey teaw yg en roslan berikan melalui website tu..
kicap cair yang mcamana yg en roslan maksudkan..dan satu lagi mengenai resepi mee udang tu.. boleh tak en roslan beri resepi yg boleh di buat pesnya.. maknanya pes tu kita boleh buat untuk banyak kali masak..sebenarnya saya dan suami baru je nak mulakan bisness ni..
saya harap en roslan dapat membantu saya ye..segala kerjasama dari en roslan saya dahului dengan jutaan terima kasih..
semoga Allah jua yg dapat membalasnya.. amin..
Lihat kegigihan pembaca ini dalam jawapan  e-mail yang ketiganya:
assalamualaikum..
mamak haji..
alhamdulillah dgn izin Allah swt.. saya dan suami dah pun buka gerai char kuey teaw..
dgn berpandukan resepi dr mamak haji.. setakat ni boleh tahan juga permintaannya..
saya n suami cuma jual char kuey teaw je dulu..
nak buat mee udang.. tapi belum ada keyakinan lagi.. insyaAllah suatu hari nanti..trm kasih byk2 atas resepi char kuey teaw mamak haji yang sedap tu…  :)

Tinggalkan Jawapan

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,948,210 hits
Mei 2012
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

