PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

CARA MULAKAN PERNIAGAAN KANTIN KILANG.

Posted on: Mei 17, 2012


Salam Mamak Haji tertarik dengan sepucuk e-mail dari seorang pengunjung blog, Mamak haji masukan dalam posting dengan kebenaran pengirimnya:

Assalamualaikum, Saya sebenarnya seorang pekerja di kilang. Satu hari, ada akak yang buat bisnes runcit dalam kilang ni beritahu yang orang kantin nak resign dan akak tu kena ambil alih kantin sebab HR minta. Padahal akak ni tak ada modal. Jadi akak tu tanya saya berminat ke nak ambil bisnes kantin ni. Pekerja dah ada, perkakas dengan bahan mentah aje yang perlu sediakan. Saya terus berminat. Tapi, saya takut sebab saya masih muda (25 tahun) dan boleh ke saya nak uruskan perniagaan ni sambil terus bekerja?
 Saya nak tanya jugaklah, kalau keseluruhan pekerja kilang untuk 3 shift ada dalam 500 orang, berapa modal yang diperlukan ye?
Untuk dapatkan modal ni, selain bank mana lagi?Saya betol-betol tak ada pengalaman atau pengetahuan.
Saya sangat mengharapkan panduan dari Mamak Haji.
Terima kasih.
Dalam posting-posting yang lepas Mamak Haji sudah terangkan, “Bagaimana Mulakan Perniagaan Katering Dari Rumah”, ” Cara Mulakan Katering “box Lunch”, dan juga Cara, “Mulakan Perniagaan Restoren”. Rasanya mamak haji belum lagi sentuh ,” Cara Mulakan Perniagaan Kantin Kilang”. Banyak juga Mamak haji telah buat posting-posting mengenai perniagaan kantin kilang. Tapi bagaimana nak mulakan perniagaan kantin?. Apakah perlu ada kelayakan-kelayakan istimewa untuk jalankan perniagaan ini?. Anda kalau ingin mulakan perniagaan di kantin kilang ini tidak perlukan sebarang kelayakan seperti umur, lagi muda lagi bagus kerana perniagaan kantin perlukan tenaga yang banyak dan sikap sabar yang amat tinggi. Inilah syarat-syarat untuk membuka perniagaan kantin kilang atau Industri ini. Tentang perniagaan kantin, satu perkara yang anda perlu ingat ialah, perniagaan ini tidak sama seperti perniagaan makanan di kedai makan atau restoren. Pelangan kantin ialah pekerja yang tetap yang akan menjamu selera setiap hari. Apa yang anda perlu tahu ialah, menu masakan kitaran di kantin perlu diadakan untuk sekurang-kurangnya 30 hari (sebulan). Maka sekiranya anda masak 15 jenis hidangan maka kali sajalah  dengan 30 hari. supaya pelangan anda tak jemu dengan masakan yang sama. Walau bagaimana pun perniagaan ini boleh menguntungkan sekiranya anda menjalankan perniagaan ini dengan pengurusan dan strategi pemasaran yang baik. Kejayaan kantin banyak bergantung kepada pelangan (pekerja) tetap dan juga pihak pengurusan kilang tersebut. Suasana kantin perlu menarik minat pekerja untuk menjamu selera dikantin sekiranya terdapat gerai-gerai makanan  atau restoren di sekitar kawasan kantin tersebut. Jika tiada premis makan diluar kalau pekerja masih tak minat ke kantin, mereka mula membawa bekal makanan dari rumah. Dari pengalaman mamak haji, kilang-kilang sederhana dan kecil di negara kita kebanyaknya pekerjanya sekarang ini adalah diluar negara seperti   (Hampir 5 juta pekerja asing berada di negara ini) pekerja dari Bangladesh, Nepal, Indonesia atau pun Vietnam, Mynmar. Kilang seperti ini masalah besarnya menu maknan dan juga harga makanan. Sekiranya kilang mempunyai tenaga kerja majoriti dari kalangan orang tempatan tiada masalah. Kalau majoritinya pekerja dari Bangladesh, anda lupakan sajalah menjalankan perniagaan kantin dikilang tersebut. Pekerja Bangladesh ini, bangsanya pelik kerana kuantiti nasi yang mereka makan seorang, orang kita boleh makan tiga orang. Mereka ini amat jimat dan kedekut makan dan biasanya masak di asrama dan bawa bekal. Sekiranya Mamak haji dipanggil temuduga mengelola kantin perusahaan, sebelum masuk ke kilang itu, Mamak haji perhatikan tempat letak kereta untuk pekerja kilang, sekiranya basikal yang banyak dari kereta, mamak haji tak buang masa menghadiri untuk temu-duga…hahahaha!. Pekerja tempatan mana pakai basikal, kalau basikal banyak itu maknanya kilang itu penuh dengan pekerja Bangla..hehehe!. Walau pun perkara ini seperti kelakar tetapi ia adalah realiti mengambarkan  kuasa pembeli. Untuk mengatasi masalah membawa makanan dari rumah, banyak juga kilang-kilang ini memberi subsidi makanan kepada perkerjanya. Subsidi RM2.00 – RM3.00. Ini bermakna sekiranya harga makanan itu bernilai RM4.00, pelangan itu cuma kena bayar RM1.00 sebagai tunai. Perkara subsidi ini selalunya disalah ertikan oleh pekerja-pekerja  dari luar, kalau nasi dah ambil seperti gunung everest bukan lagi RM1.00 tetapi sudah menjadi kali 2. Setiap hari anda kena bertengkar dengan pekerja-pekerja dari luar negara ini tentang harga makanan yang diambil. Bagi mereka, kiraan Rupiah, kira pakai kita pulak kira pakai RM. Ini masalah besar. Mamak Haji gariskan dua tiga perkara sebelum bercadang ingin berniaga di kantin kilang:
  • Tentukan jenis dan bangsa warga kilang. Sekiranya warga tempatan, Indonesia, Nepal, Mynmar tiada masalah tetapi sering bermasalah ialah Rakyat Bangla dan Vietnam.
  • Tentukan kilang tersebut ada menawarkan subsidi makanan untuk pekerja atau tidak.
  • Tentukan kemudahan kantin yang diberi, seperti air, letrik dan gas atau peralatan memasak sebelum menentukkan harga tetap jualan.
  • Dapatkan maklumat, kenapa bekas pengusaha tidak berminat sambung kontrak atau di  beri tender baru?. Biasanya sekiranya kita tanya pada bekas pengusaha ini akan dapat gambaran jelas tentang perniagaan.
  • Kontrak perjanjian tidak akan membawa erti kepada anda apa-apa, kerana kebanyakannya adalah untuk pengurusan kilang. Dan jangan harap sanga kedaan Menang-Menang. Satu untuk anda dua untuk pengurusan.
  • Sebelum mempersetujui ambil-alih perniagan, buat lawatan ke Kantin semasa pada kemuncak perniagaan. Perhatikan gelagat pekerja dan juga harga makanan. Anda boleh mohon kepada pengurusan kilang dengan memberi alasan ingin tahu kuantiti masakan yang perlu dimasak. Buka mata dan buka minda semasa lawatan ini. Jangan terlalu ghairah untuk masukkan leher anda dalam tali jerut.
CARA MEMULAKAN PERNIAGAAN:

Biasanya nak mulakan perniagaan di sesebuah kantin anda perlu ada profil syarikat anda sebelum memohon berniaga dimana-mana kantin. Anda boleh berjumpa bahagian HR dan berikan mereka satu salinan profil anda. Mungkinsetahun , dua tahu atau tiga tahun akan datang mereka akan panggil anda untuk temu-duga. Profil kantin ini perlu masukan fakta-fakta seperti berikut:

  • Butiran tentang syarikat seperti no.pendaftaran, alamat perniagaan, no.telipon dan lain berkenaan syarikat.
  • Pengalaman.
  • Butiran pengurus dan juga butiran pengurus, tukang masak dan penyelia anda.
  • Menu masakan sarapan, Makan tengah hari , dan malam. Menu seminggu yang anda tawarkan berserta dengan harganya.
  • haga bagi semua jenis minuman.
  • Berikan butiran cara perkhidmatan.
  • Masukkan salinan Fotostat semua dokumen-dokumen berkenaan.

Anda kemungkinan dipanggil untuk temu-duga, sekiranya anda berjaya dalam temu-duga itu, anda akan diberi kontrak dalam setahun ke setahun terma dan syarat-syarat berniaga di kantin mereka. Mudah Bukan?. Sekiranya anda berjaya mendapatkan kontrak menjadi  katerer untuk kantin. Mula buat penyediaan seperti dibawah ini:

  • Kira modal yang diperlukan untuk perniagaan.
  • Merancang bagaimana anda ingin lakukan perniagaan dengan perancangan perniagaan.
  • Merancang Menu masakan dan anggaran kos masakan.
  • Mengenal pasti pekerja yang baru atau ingin kekalkan pekerja bekas majikannya.
  • Bagaimana anda ingin atur untuk memberi perkhidmatan untuk pelangan anda. Cara pelangan di restoren berlainan kerana pelangan datang seorang-seorang atau cuma kelaurganya tetapi di Kantin Industri, pelangan anda menyerbu sekali. kalau dua ratus orang sekali keluar untuk makan. Bayangkan kesibukan. Maka dalam keadaan ini anda perlu memberi perkhidmatan yang terbaik, kerana orang lapar ini selalu pemarah, “A hungry man alaways an angry man”.
  • Masalah besar dalam perniagaan   ialah, “Mana saya nak dapat Modal untuk perniagaan?.”. Paradox perniagaan ialah membelanja duit dan dapatkan duit. Kalau duit tak ada, nak niaga apa?. Mana kita boleh dapat duit  untuk berniaga?.  Yang mustahak ialah “berapa yang diperlukan?”. Sebagai rukun berniaga, anda perlu mencukupi kewangan untuk perbelajaan perniagaan yang baru, boleh menampung selama 6 – 12 bulan. Kalau anda bernasib  baik boleh dapat untung dalam sebulan untuk menampung enam bulan. Kalau tidak bagaimana?. Jadi dimana anda nak daptkan duit dengan mudah?. Simpanan Peribadi adalah jalan pertama sekiranya anda ada simpanan yang mencukupi, kalau tak cukup bagaimana?.  Buat pinjaman dari keluarga atau pun dengan kawan-kawan kerana mereka mempercayai anda dan anda boleh buat cara pembayaran yang fleksible dan sudah tentu anda tak perlu bayar faedah untuk pinjaman. Bila anda ada duit, bayar lebih sedikit untuk mereka dari jumlah yang anda pinjam. Cara ini ada bahaya juga kerana orang rapat dengan kita akan masam muka kerana semata-mata duit. Ini kerana janji cuma pakai mulut. Maka buatlah surat perjanjian hitam putih bagi lagi meyakinkan mereka. Dalam perjanjian itu tuliskan jumla, cara membayar dan juga tempuh. Ia akan lebih baik dari janji mulut yang merenggangkan hubungan kelak. Kalau kawan atau saudar mara juga tak ada duit bagaimana?. Pinjam Bank. memang Bank banyak duit tetapi bila banyak, banyak juga cerewet nak dapatkan pinjaman. Bank cuma memberi pinjaman sekiranya anda boleh membayar dan juga perniagaan yang ceburkan diri boleh menguntungkan. Maka disinilah peranan “kertas kerja ” ambil peranan. Ingat pesanan lagi “Business Plan atau Rancangan perniagaan”. Maka buatlah rancangan perniagaan yang terbaik sebelum mulakan perniagaan ini,. Ok setakat ini sajalah. Kalau ada yang ingin bertanya soalan tentang perniagaan kantin secara peribadi sila e-mail kepada mamak Haji segera, sementara mamak haji tak sibuk sekarang kerana secara umum sukar terangkan tip-tip putar alam mamak haji untuk berjaya dalam temuduga katerer kantin…hehehe!. Ini pengalaman Ilmu Mamk Haji, jangan pulak dok kata, “kalau tak putar alam bukan Mamak”..hahaha!. Wassalam.
Advertisements

2 Respons to "CARA MULAKAN PERNIAGAAN KANTIN KILANG."

salam mamak haji. mohon check emel. nana ada soalan penting. minta tolong mamak haji jawab. nk guna 23hb ni. ampun sbb lewat emel

Mcm mana yer nak buat profil syarikat yg takde pengalaman.. kira nya fresh dlm bidang katerer ni..sbb sy nk apply kantin sekolah tp takde pengalaman

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,405,822 hits
Mei 2012
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: