PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RESEPI BUAT SENDIRI: PAPADUM.

Posted on: Mei 22, 2012


Padom siap untuk jualanSalam, hahahaha apa hal mamak haji tersasul ke papadum pulak dah. Mamak haji masih teringat seorang pengunjung blog yang berasal dari negara ini, kini tinggal di Timur Tengah, yang isterinya yang mengandung kempunan teringin nak makan papadum mamak. Dia tanyakan resepi membuat papadum, faham sajalah mana ada Pak Arab jual papadam kat sana. Mamak haji jawab e-mail dengan mengatakan, “Cari urad-dhal atau kacang tosai ini ada tak disana , kalau ada beritahu mamak haji”. Sampai lah ini dia tak balas e-mail mamak haji. Mungkin jawapan mamak haji telah keciwakan belaiau atau jawapan yang tak kena pada tempatnya. Bila hari ini mami sajikan papadom atau papadum ini tetiba mamak haji teringat kepada saudara yang kirim e-mail ini. Dan terasa sedih pulak kerana tak tolong beliau. Nak cari e-mail lama memanglah tak jumpa kerana ada beribu e-mail dalam fail ini. Tetapi setiap e-mail yang dihantar oleh pengunjung blog ini mamak haji baca dan ingat, ada yang masih lagi belum jawab dan ada yang mamak tak larat nak jawab kerana soalan-soalan ulangan. Cara tulisan mamak haji lain dari blog masakan yang terdapat di internet. Posting mamak haji kena baca berterusan seperti baca surat khabar lama. Resepi yang mamak haji berikan itu ada kait mengait satu sama lain dalam posting-posting. Seperti ramai pembaca tahu, pada mulanya mamak haji tak perkenalkan rempah-rempah yang perlukan dalam masakan mamak seperti menggunakan garam masala, pes halia bawang putih, rempah kari, rempah kurma. Jadi resepi yang awal seperti biasa tetapi semakin lama mamak haji sudah mula perkenalkan penggunaan remaph yang betul. Seperti gunakan garam masala, tak lagi menulis berapa ulas bawang putih dan halia guna, dan kalau ada yang tanya “pes halia bawang putih itu?”. garam masala itu apa?. Ada yang mengirim e-mail dan tanya tetapi ada yang terus lari, labelkan resepi mamak haji payah sangat. Seperti menyediakan kari ayam, pada asal mamak haji cuma menulis gunakan serbuk rempah kari ‘babas’ pada awal posrting tetapi bila mamak haji keluarkan resepi buat sendiri rempah kari, mamak haji sudah tidak menulis lagi tentang rempah kari babas. Tulis gunakan rempah-rempah yang digunakan untuk membuat kari. Ada juga tanya mana rempah kari mamak?. Mamak tak pakai remaph kari ke?. Nak jawab macam mana?.

kemahiran masak perlu sentiasa dipertingkatkan. Seperti ramai goreng telur mata atau telur mata kerbau, kini kebanyakannya mata lembu dah jadi buta (kuning telur pecah), kerana apa?. Kerana telur sekarang bukan seperti telur dulu, ayam yang nak bertelur tak sempat nak kuatkan dinding kulit telur, dah pun keluarkan telur kerana ubatan-ubatan percepatkan hasil telur digunakan untuk menghasilkan telur dengan cepat. Ayam yang bertelur sudah jadi kilang telur. Ada juga suami yang tidak timbang rasa dengan isteri, buat isteri seperti kilang anak. Tak bagi ruang langsung kerana penangan ubat kuat dibeli dipasar malam. Goreng telur kena awas takut mata kita jadi buta kerana minyak panas yang percik hasil dari telur yang mengadungi air. Manalah boleh ada air dalam telur?. Cuba fikir logik. Ini telur ayam palsu. Memanglah dalam satu papan bukan semua telur palsu tapi mereka masukan lima enam biji. Bila kementerian pereksa, pegawai pemeriksa untuk buat ujian, cuma ambil telur yang betul dan tinggalkan  yang palsu. Ini ada kiralah dibelakang kaunter. Mamak haji bukan goreng satu hari dua tiga biji telur mata tapi adakala goreng beratus-ratus. Macam kerani bank pegang duit kertas boleh rasa  yang duit palsu dan duit betul. tak payah mesin-mesin canggih untuk buat ujian. Sampai pembekal telur untuk mamak haji kata, ” haji, sekalang banyak susahlah, di China depa boleh buat apa saja, bapak pun boleh buatlah tapi amak (emak) ada banyak susah sikit, tapi lagi sikit hari itu ammak (emak) boleh buat punya. Haji tau ahh, sekarang ah.. ada daging lembu palsu untuk pakai mee goreng tau.”

Untuk pengetahuan kaum ibu yang suka goreng telur mata supaya kuning telur tak pecah, Jangan gunakan satu tangan seperti tukang masak berkaliber kaki lebar, itu buat telur hancur boleh. Ketuk kulit telur ke bahagian atas (1/4 dari bahagian atas). Ini untuk jadikan ruang kecil sedikit untuk keluarkan isi telur. Ini boleh perlahankan dan mengawal aliran isi telur yang terlalu cair. Masukkan dalam mangkuk baru masukkan dalam kuali. Dan sentiasa waspada percikan minyak panas.

Resepi sentiasa perlu diperbaiki dan mengikut selera yang masak. hahahaa, mamak haji sudah bawak pembaca naik beca keliling padang kota. Ok resepi padam.

Setiap hidangan India tidak lari dari hidangan sampingan keropok papadom, papad atau apalam atau apa jugalah namnya. Ia amat digemari kerana rasa yang unik. Kalau masak kari atau dalca jangan lupa goreng papadam. Makan nasi kari bersama papadom membuatkan sangat selera. Nak buat papdom sendiri memang perlukan kemahiran. Di India papdom ini bukan dibuat oleh semua orang tapi dibuat khas oleh masyarakat “Pandari”. Masyarakat ini memang memiliki kemahiran terun temurun mengenai pembuatan papadam ini. Dalam keturunan mamak haji yang berasal dari India ini ada dua atau tiga moyang kita memang pakar buat papadom ini. Moyang Mamak haji berasal dari Kerala India. Ikutkan mamak haji ini keturunan malabari. Malabar digelar Kerala kini. Ada juga keturunan kerala tak mengaku berketurunan kerala, tapi itu hal dia kerana ramai juga mamak-mamak ini sekarang dalam “dilema” ke alam Melayusasi dengan ilusasi. Mungkin juga mereka ini betul, “Di mana kau pijak bumi, disitulah langit kau junjung”. Tapi mamak haji suka layan lagu Favorite, aku tetap aku . Papa mama pesan usah lupa awal mula diriku. hehehe!. Bagaimana pun mamak haji berikan resepi buat papadom sendiri. Sekiranya tak mahir buat bulat, potong saja menggunakan acuan tudung botol hehehe. Kalau malas nak leperkan gunakan mesen tangan leper doh tepung (mesin buat mee).

RESEPI PAPADOM.

  • 500gm kacang tosai, ditepungkan atau beli terus tepung kacang tosai.
  • 1/2 sudu kecil (tsp) jintan putih.
  • 1/2 sudu kecil rempah ajoiwan (baunya seperti rempah barat tyme) dan lebih kurang bentuk jintan manis. Kalau tak dapat cari gunakan jeera (jintan putih jenis panjang).
  • 1/4 sudu kecil baking powder.
  • garam ikut rasa sendiri.

CARA-CARA MEMBUAT:

1. Adunkan semua bahan-bahan diatas dalam sebuah bekas.

2. Buatkan doh yang agak keras dengan tambahkan sedikit air. Kita kena kurangkan air seberapa yang boleh untuk papdom cepat kering.

3. Selepas buat doh, tutup  bekas doh tersebut dan biarkan doh didalamnya selama 2 jam.

4. Selepas dua jam, masukkan sedikit minyak masak dan lenyekan(tumbuk)  dengan anak batu lesong sehingga doh yang agak keras tadi akan menjadi lembut.

5. Jadikan bebola  kecil untuk dileperkan seperti roti capati dan saiz mengikut saiz yang anda yang di kehendaki.  jangan tebal seperti capati pulak. Agak ketebalan seperti papadam yang kita beli dikedai sebelum digoreng.Tebal seperti keropok senang cerita.

6. sekira semasa leperkan, doh melekat boleh gunakan sedikit miyak dan sapu bekas peleper.

7. Kepingan papadam yang terhasil perlu dikeringkan di panas cahaya matahari selama dua hari. Jangan keringkan sangat nanti papadom anda boleh retak. Anda boleh gunakan berbagai cara. Mustahak nya doh. Kalau tak reti naka lenyek bulat , lenyek guna acuan atau boleh potong emapat segi seperti papadom malaysia.

TIP-TIP untuk goreng papadom.

Papadom seperti keropok yang lain. Sekiranya anda beli papadom dikedai mamak oklah, tapi ramai juga menyamar sebagai mamak sekarang ini. Papadom yang belum goreng tentukan ia buatan syarikat orang Islam. Mamak Haji tak gerenti papadom halal yang disahkan JAKIM atau haram tetapi seperti apa yang muslim India kata, papadom buatan orang Islam India itu terbaik. Baca nama syarikat pembuat, kalau namanya seakan nama orang Islam agak oklah itu. Di negara ini belum ada kilang keluarkan papadom halal, sesiapa minat nak jadi usahawan papadom boleh juga cuba. Mesin otomatik buat papadom banyak dalam pasaran sekarang.

Semasa goreng papadom yang dibeli (bbiasanya RM1.60 ada 20 kepingan papdom), tentukan minyak panas semasa goreng. Jangan terlalu panas sampai hangus pulak..nanti papadom pahit. Masa gorengan cuma 15-20 saat saja. Masukkan papadom dan diatas papadom yang goreng letakan sudip supaya padom anda bulat yang cantik. kalau tidak papadom kerinting. Masa gorengan sangat singkat, jangan risau cuba dulu seperti goreng keropok udang.

Selepas goreng apdom tidak boleh didedahkan dalam udara. Perlu dimasukkan dalam bekas kedap udara. Nanti papdom anda menjadi lembik. Kalau nak jual masukan dalam bekas plastik 6X9 dan ikan getah.Mudah bukan dari makan di restoren mamak 3 kpg RM1.00. Tak tahu pulak mamak itu goreng tahun berapa?. Cuba buat kalau ada masalah boleh e-mail kat mamak haji: mohd.roslan99@gmail.com. Wassalam.

Advertisements
Label:

3 Respons to "RESEPI BUAT SENDIRI: PAPADUM."

sy pon lyn lagu xpdc..haha..

suka mkn papadom tp tkut nk bli kt psr raya tkut xhalal

Salam, ramai peniaga Hindu buat niaga Ali-Chetti Melaka….elok cuba sendiri..leperkan doh pakai mesin mee pulas tangan tu.Tak jadi bulat buat papadam potong..hehehe!. terima kasih. Wassalam

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,405,822 hits
Mei 2012
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: