PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

MENGENALI PERSEPSI / “PERCEPTION” PELANGAN TERHADAP PERNIAGAAN ANDA.

Posted on: Jun 23, 2012


Salam, Sebenarnya Mamak haji tidak sihat sangat nak menulis posting baru. Cuaca di Pulau Pinang semakin tinggi sehingga malam hari terlalu hangat.  Cuaca mainkan peranan yang amat penting kepada yang punyai daya ketahanan fizikal yang lemah. Terutamanya kepada kanak-kanak dan orang yang lanjut umur. Biasanya cuaca panas begini mamak haji ingin berehat dancuma buat kerja-kerja ringan. Mamak Haji juga minta maaf kerana banyak e-mail belum balas lagi, insyallah bila sihat nanti mamak haji akan balas tetapi kalau e-mail yang inginkan perhatian mamak haji tolong beritahu. Ada juga  pengusaha makanan e-mail kepada Mamak bertanyakan bagaimana mengatasi pelangan yang semakin kurang berkunjung ke premis jualan makanan mereka. Ada yang tanya mungkin tak terkena sihir atau perbuatan jahat dari pesaing mereka. Sebenarnya sebelum membuka apa juga perniagaan anda perlu memahami  bila, kenapa, bagaimana dan di mana orang ramai ini membeli atau tidak beli sesuatu produk yang kita jual kepada mereka. Ini adalah cara dalam percubaan untuk memahami keputusan yang bakal dibuat oleh pembeli induvidu atau dalam satu kumpulan. Dalam bahasa Inggeris ia digelar, “Customer Behaviorism” atau pun kalau dialih bahasa lebih kurang digelar, “Tingkah laku Pelangan”. Menghasilkan sesuatu produk memang mudah tetapi untuk menjualnya kepada pelangan sangat sukar dan perlu memahami dan bagaimana menilai dan membuat keputusan untuk membeli produk yang kita hasilkan.

Sebelum mamak haji teruskan, bagaimana pelangan membuat analisa tentang produk perniagaan kita, elok juga kita memahami tentang maksud “perception” atau persepsi atau pun dalam bahasa yang mudah kita gelar, “tanggapan”. Jadi mamak haji lebih suka gunakan perkataan “persepsi” kerana ramai ahli politik di negara suka gunakan perkataan persepsi rakyat atau penggundi terhadap parti politik yang mereka mewakili. Kadang-kala kita juga ingin tahu bagaimana pelangan membuat persepsi tentang  restoren, atau perniagaan katering yang kita jalankan. Tiga Faktor yang mempengaruhi persepsi secara umumnya ini ialah:

  1. Motivasi yang diwujudkan melalui pengalaman yang akan menjadikan persepsi. Sebenarnya jenis mereka ini ingin lihat apa yang sedia wujud di pemikiran mereka yang telah terbentuk persepsi. Golongan ini seperti selalu ke luar negera yang maju, ingin lihat kemajuan di negara ini.
  2. Kumpulan ini adalah telah menjadi sasaran-sasaran iklan melalui media massa. Persepsi mereka telah diwujudkan oleh iklan. Ia sama seperti media massa di negara ini membentukan “persepsi pengundi” melalui berita-berita negatif terhadap pembangkang. Kumpulan pelangan ii memerlukan iklan.
  3. Keadaan atau situasi sesuatu perkara akan banyak mempengaruhi persepsi pelangan. Dalam politik biasanya pihak yang sedang memerintah akan menunggu keadaan atau situasi politik yang akan mempengaruhi persepsi penggundi yang biasanya duduk di atas pagar. Pengundi yang “duduk atas pagar”,  ini bermaksud pengundi yang belum lagi membuat keputusan untuk memilih parti mana mereka ingin mengundi. Pengundi-pengundi seperti inilah yang “membawa tsunami Politik PRU 2008. Di mana parti memerintah telah kehilangan 2/3 undi majoriti diparlimen. Maka pihak kerajaan yang sedang memerintah akan menunggu kedaan dan situasi yang tepat untuk mendapatkan kemenangan. Dalam politik situasi atau kedaan ini digelar, “mementum politik”. Biasanya untuk memenangi pilihanraya setiap parti politik perlukn tiga faktur. 1. Kewangan yang cukup 2. Media massa yang digunakan sebagai propaganda politik. 3. Mementum Politik. Seperti anda mengetahui tarikh pembubaran parlimen dirahsiakan pihak yang memerintah kerana mementam politik yang tidak menentu bagi kemenangan mereka. Tetapi terlalu bergantung kepada memontum politik kadang-kala membazir masa dan duit rakyat.

Persepsi yang mamak haji terangkan dengan contoh politik adalah mudah difahami. Persepsi UMNO yang ingin disuntik dalam pemikiran orang Melayu ialah persepsi ketakutan. Ketakutan ini dieloberasi kepada “ketuanan Melayu akan hilang sekiranya parti pembangkang akan mengambil alih kerajaan”. Maka anda tidak rasa pelik “cerita-cerita hantu” yang karut dihidangkan dalam bentuk filem, drama dan cerita mulut kemulut untuk membina “bingkai” ketakutan dalam pemikiran orang Melayu. Ia adalah satu propaganda politik yang amat licik dan berkesan dalam kempen politik. Pembangkang pula siang malam adakan ceramah politik memburukan kerajaan memerintah dengan “persepsi rasuah”. Supaya rakyat menganggap kerajaan yang memerintah 100 peratus korupsi. Apa yang mamak haji ingin terangkan disini ialah “persepsi boleh dibentuk dan boleh digunakan” ia tidak boleh kawal oleh pemikiran biasa.  Dalam perniagaan “persepsi dibentuk melalui iklan”, mulut ke mulut dan juga melalui pengalaman pelangan itu sendiri. Persepsi sebenarnya teknik ekploitasi pemikiran manusia, ia seperti “camouflage” atau penyamaran yang digunakan oleh haiwan yang lemah untuk menunjukkan mereka hebat dlam bentuk fizikal untuk mengaburkan mata musuh. Kalau anda perhatikan burung seperti “burung hantu” punyai mata dan bahagian muka yang sangat mengerunkan yang melihhatnya tetapi cara logik burung hantu ini tidak pernah menyerang manusia. Begitu juga “hantu” diterjemahkan dalam bentuk hodoh untuk menakutkan kanak-kanak. Dengan sebab inilah Allah SWT jadikan golongan Jin yang sangat hodoh tetapi tidak memperlihatkan kepada manusia. Allah SWT tidak mahu wujudkan persepsi ketakutan manusia pada jin, kerana Allah SWT lebih berkuasa. Jadi kenapalah kita patut takutkan jin dan sihir sekiranya kita yakin yang Maha Berkuasa adalah Allah SWT. Sekiranya Allah SWT tidak memperlihatkan jin itu pada mata kasar manusia, kenapalah kita gatai sangat nak lihat jin?. Kerja bodoh bukan?. Jadi lupakan sihir atau pun kerja-kerja jahat jin ini dan tumpukan kepada ketakwaan pada Allah Yang Maha besar (takbir). Insyalallah kita selamat bukan saja didunia ini tetapi di akhirat juga kita akan selamat.

Kesimpulan makna, “persepsi” ialah sesuatu informasi yang sengaja dirangsangkan untuk dijelamakam  dalam pemikiran manusia untuk mengawal pemikiran manusia. Persepsi ini bukan kekal, ia boleh ditukarkan atau boleh di olah dengan pembelajaran, ingatan (memori) dan ekspetasi. Maka persepsi adalah penting untuk rangsangkan produk anda dibeli oleh pelangan. Inilah perkara yang asas dalam memformulakan strategi perniagaan. Setiap analisa mengenai perniagaan dan pelangan berdasarkan kepada 6W + 1H. What, Where, When, Which, Who, Why, and How. Dalam bahasa kita:  Apa?, Dimana?, Bila?, Mana satu?, Siapa?, Kenapa? dan Bagaimana?.

Mamak haji berhenti setakat ini dan kalau sihat akan kembali kepada tajuk bagaimana analisa sesuatu produk atau perkhidmatan yang pelangan boleh diterima oleh pelangan. Ramai di antara kita membuka perniagaan tanpa menganalisa terlebih dahulu perniagaan yang kita ingin ceburi akan di terima atau ditolak oleh pelangan. Wassalam. e-mail mamak haji: mohd.roslan99@gmail.com.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,399,302 hits
Jun 2012
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: