PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

PERANAN KAD RESEPI DALAM PENGURUSAN PERNIAGAAN RESTORAN.

Posted on: November 15, 2012


CONTOH KAD RESEPI DI DAPUR PERNIAGAAN

Kad resepi adalah salah-satu dokumen yang penting dalam setiap dapur perniagaan. Kad Menu ini akan membantu ketua tukang masak dan pengurusan restoren untuk memudahkan bukan saja menetapkan harga jualan sesuatu hidangan tetapi membantu  dalam penyediaan setiap hidangan menu itu sentiasa dihidangkan dengan cara betul dan berkualiti untuk pelangan. Kad menu juga menjadi bahan rujukan untuk tukang-tukang masak yang baru mengambil tugas atau pun staff di dalam dapur untuk mengurangkan terlampau banyak arahan dikeluarkan. Ia boleh jimatkan masa penyediaan sesuatu hidangan tanpa ganguan-ganguan arahan keliru. Kad-kad resepi yang telah “dibind” boleh dimasukan bersama dengan arahan-arahan tata-cara kerja dapur (SOP) dan dijadikan sebagai, Buku Panduan Dapur atau ” kitchen hand-book”. Buku seperti ini janganlah simpan dipeti besi pejabat, buku seperti ini untuk rujukan pekerja. Jangan takut formula resepi masakan anda akan hilang atau dicuri orang. Resepi kita bukan seperti resepi coco-cola atau pun KFC yang cuma bergantung kepada resepi tunggal mereka untuk berniaga. Resepi kita terlalu banyak dan sentiasa perlu bertukar mengikut kepopularitiannya dikalangan pelangan. Dengan sebab itu tak ada apa rahsianya.

Reka dan Cipta sebuah “binding” sempurna untuk dijadikan rujukan bukan perkara mudah. Ia memerlukan kesabaran dan waktu yang panjang untuk kesempurnaan. Tetapi percayalah selepas anda sempurnakan anda akan merasai setiap aktiviti dalam dalam dapur itu berada di hujung jari anda. Untuk kesempurnaan sebuah kad resepi perlu mempunyai beberapa ciri dan informasi penting seperti berikut:

1.  Bahan Masakan:

Kuantiti dan kos bahan-bahan masakan yang diperlukan setiap hidangan masakan perlu dicatit. Sehingga garam pun perlu dicatit. Catatan ini akan memudahkan setiap staff di dapur mengetahui dan kenali bahan-bahan ini dan kuatiti yang perlu digunakan. Dengan cara ini, pembaziran didapur boleh dikurangkan. Harga kos sebenar menyediakan sesuatu hidangan akan rasa tanggung-jawab terhadap kemajuan perniagaan restoren dapat dipertingkatkan.

2. keuntungan kasar sesuatu hidangan perlu dikira.

Kad menu bukan sekadar catatan resepi tetapi ia perlu diambil kira sebagai mengira keuntungan bersih selepas di tolak kos bahan-bahan penyediaan dan juga upah kerja (labour cost). Cara ini menjadikan kad ini sebagai bahan rujukan untuk pengurus dan juga ketua tukang masak (cef) untuk menjadikan sesuatu menu rasmi yang telah diambil kira keuntungan perniagaan. Tanpa mengira keuntungan sesuatu menu restoren anda akan mengalami kerugian yang berterusan walau pun ia sangat popular dikalangan pelangan. Kita juga tidak mahu hidangan kita yang amat popular tetapi untungnya tidak ada, ia seperti anda mengadakan kenduri doa selamat. Dengan mengira keuntungan kasar sesuatu hidangan, pengurus dan ketua tukang masak boleh merumuskan resepi tersebut diolah untuk keuntungan atau ketepikan saja dalam menu restoren mereka.

3. Pengiraan upah kerja (labour cost) setiap hidangan:

Adalah sangat mustahak untuk mengira upah kerja setiap hidangan yang terdapat dalam kad resepi anda dengan dua sebab yang sangat penting. Pertama, Ia akan memandu pekerja dapur menyediakan setiap hidangan mengikut masa yang ditentukan dan tetapkan. Kita tidak mahu sesuatu hidangan itu mengambil masa yang panjang atau pendek dengan merosakan rasa masakan itu. Kedua untuk memudahkan mengira kos hidangan tersebut termasuk gaji tukang masak dan keselurahan upah kerja didapur.

4. Gambar hidangan:

Gambar hidangan diletakan dalam kad resepi disertakan untuk menentukan saiz dan cara hidangan itu dipersembahkan dengan betul dan konsisten. Ini akan membuatkan pelangan sentiasa menyukai hidangan seperti mereka lazim dikehendaki.

5. Cara penyediaan hidangan:

Cara penyediaan akan memberi gambaran sebenar bagaimana hidangan itu disediakan akan meringankan tugas tukang masak yang baru berkhidmat di restoren anda. Walau pun sering di tukar tukang masak tetapi keaslian resepi restoren anda akan tetap sama. Rungutan pelangan boleh dielakan. Dengan sebab itu anda tidak perlu lagi terlalu bergantung kepada cuma seorang ketua tukang masak yang terlalu banyak masalah.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,949,928 hits
November 2012
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: