PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for Disember 2014


AYAM PERCIK

AYAM PERCIK

Ayam lagiiik!. Kenapa anak-anak kita tak bosan dgn ayam nie..agaknya iklan Kfc banyak sgt telah mempengaruhi minda dia org nie. Jom Masak AYAM MASAK PERCIK.. bakar kat oven je!.

RESPI: AYAM MASAK PERCIK.

Bahan-bahan Yang Diperlukan:
– 5 ketul Peha Ayam penuh (agak berat dlm 250gm setiap satu).

Bahan-bahan Perap Ayam – kisar atau tumbuk halus dan di tumis:

– 5 ulas bawang putih.
– 1 inci halia.
– 2 btg serai dihiris.
– 1 inci kunyit hidup.
– 1 sudu kecil serbuk jintan manis.
– 1 sudu besar serbuk ketumbar.
– Garam secukup rasa.

Bahan-bahan untuk jadikan kuah Percik:

– 7-10 ulas bawang merah (kecil). *kisar dan Tumis.
– 3 ulas bawang putih.*Kisar dan Tumis.
– 2 sudu besar cili kisar.*Kisar dan Tumis.
– 10 biji buah keras dihiris.*Kisar dan Tumis.
– 5 tangkai cili merah segar dapatkan warna kemerahan cantik. *Kisar dan Tumis.
– 1 sudu kecil biji halba *kisar dan Tumis.

– 1 sudu kecil gula.
– 500ml santan pekat.
– 1/2 cawan air stok ayam – atau 2 kiub stok knorr dan 1/2 cwn air.
– Minyak masak untuk menumis.

CARA-CARA MENYEDIAKAN;
1. kisar semua bahan-bahan perap ketulan ayam selama 2 jam. Masukkan kettulan ayam yg telah perap dlm oven dgn suhu oven 200C dan masa 40 minit. Pada akhir 10 minit tinggikan suhu oven pada 250C utk dapatkan kulit ayam terbakar sedikit.

2. Panaskan kuali, masukkan minyak untuk tumis, bila minyak panas, masukkan serai yg telah diketuk dan diikuti dgn bahan-bahan tumisan yg bertanda*. Selepas bau nya naik masukkan santan, garam, gula, dan air stok ayam. Biarkan mendidih dan menjadi kuahnya pekat.Kita gunakan buah keras utk kepekatan kuahnya. Kalau santan saja terlalu mahal. Dengan sebab itu mamak haji kurangkan 1/2 liter santan.

3. Bila siap kuahnya tuangkan kuah percik itu ke atas ayam yang dibakar..jadilah dia ayam percik. Insha Allah sedap dan amat disukai anak-anak.

Advertisements

RESPI DAGING MASAK MERAH:

RESPI DAGING MASAK MERAH ‘ALA THAI

RESPI DAGING MASAK MERAH:
Mula sekali rebus daging dengan sedikit warna merah..nak merah sgt pun boleh. Kalau rebus biasa makan masa 1 jam lebih kalau guna pressure cooker sat je..dlm 1/2 jam. Air rebusan jgn pulak buang..buat stok.

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:
– 1/2 kg daging.
– 2 cawan air rebusan daging.

Untuk Dikisar dan Tumis:
– 2 biji bawang labu merah sederhana besar.
– 3 ulas bawang putih.
– 1 inci halia.
– 2 sudu besar cili kisar.
– 2 batang serai dihiris.

Bahan-bahan untuk penyediaan sos.
– 1/4 cawan sos tomato.
– 3 sudu besar sos cili.
– 2 sudu besar sos tiram.
– 1 sudu kecil sos kicap ikan.
– 1 sudu besar perahan jus limau nipis.
– 3 helai daun limau purut dibuang tulang tengah.
– 1 sudu kecil gula, garam secukup rasa.
– 1 sudu kecil tepung jagung dibancuh dgn 1 sudu besar air. Kalau kuah nak banyak

Untuk hiasan:
– 2 biji bawang labu sederhana besar dipotong wedges / bulat.
– 1 tangkai cili hijau/merah / cili padi.

CARA-CARA MENYEDIAKAN:
1. Daging yg telah rebus empuk, dihiris.
2. Masukkan minyak dalam kuali panas, tumis bahan kisaran sehingga pecah minyak sama seperti sambal tumis.
3. Masukkan sos cili, tomato dan tiram. Sekiranya kuah nak banyak sikit masukkan stok daging. bila mendidih tambah air bancuhan jagung.
4. Masukkan daun limau purut, hirisan bawang, tomoto atau apa saja anda suka sayuran seperti lada benggala juga boleh.
5. Masukkan jus limau, rasa manis ( kalau pedas tambah gula), asin (tambah sos kicap ikan) dan keasaman, Bila semua ok..keluarkan dan hidang. Mudah.


RESPI BENGALA : KUMRO ALU DOOM - LABU MANIS BERKENTANG PEDAS.

RESPI BENGALA : KUMRO ALU DOOM – LABU MANIS BERKENTANG PEDAS.

RESPI BENGALA : KUMRO ALU DOOM – LABU MANIS BERKENTANG PEDAS.

Bahan-Bahan Diperlukkan:
– Labu Manis dalam 500gm.
– 2 biji kentang agak besar.
– 1 helai daun salam India (daun beriani) potong dua.
– 3 biji buah pelaga, 1 keping kayu manis dan 5 kuntum cengkih.
– 1 biji bawang labu merah besar dihiris halus.
– 1 sudu besar pes halia bawang putih.
– 1 tangkai cili hijau di hiris.
– 2 sudu kecil serbuk kunyit.
– 1 sudu besar serbuk cili. (kalau pedas tambah 1 sudu kecil lagi).
– 2 biji buah tomato di potong kiub.
– 1 sudu kecil gula pasir.
– 1/2 sudu kecil garam masala.
– 2-3 sudu besar minyak masak.
– Garam secukup rasa.
– Sedikit daun ketumbar untuk taburkan diatas hidangan.

CARA MENYEDIAKAN:
1. kupas kulit labu manis, bersihkan bijinya dengan sudu, potong dadu dengan kepingan agak 1″ atau 1 1/2 inci. Basuh dan toskan.
2. Kupas kulit kentang, potong kiub agak sedikit kecil dari potongan labu manis kerana labu lebih cepat masak dari kentang.
3. Masukkan sedikit minyak masak dalam kuali, bila panas layukan potongan kentang dalam kuali. Tabur sedikit garam. Biarkan gorengan kentang keperangan sedikit selama 4-5 minit dalam api dapur yang sedehana. Bila siap keluarkan. lakukan sama juga pada potongan labu manis.
4. Panaskan kembali kuali dan masukkan minyak masak dalam 2-3 sudu besar. Bila minyak panas masukkan daun salam India (Indian Bay Leaf), di ikuti dengan kulit kayu manis, pelaga dan cengkih. Bila mula kelaurkan aroma, masukkan hirisan bawang, tumis sehingga warna hirisan bawang bertukar warna kepada kuning kemasan, masukkan pes hali bawang putih, sekira melekit dikuali tambah sedikit air, masukkan hirisan cili hijau. Sentiasa kacau sebatian ini semasa tumisan.
5. Masukkan tomato, masukkan serbuk kunyit dan serbuk cili. kacau sebati dalam 1-2 minit atau pecah minyak.Kawal api dapur takut hangus.
6. Masukkan pula labu dan kentang. Adunkan sebati dengan rempah. Masukkan 1/2 ke 1 cawan air supaya labu dan kentang masak secukup. Tutup denga tudung supaya labu dan kentang cepat masak. Air jangan masukkan sekali kalau kering sgt baru tambah. Masa masak terpulang pada saiz yg disediakan biasanya dalam 9-10 minit dah siap empuk. Tambah garam secukup rasa. Hidangkan dengan hirisan daun ketumbar. Hidangan ini sangat sesuai juga makan bersama dengan roti nan, tosei atau capati. Sentiasa mencuba yang baru dalam dunia masakkan akan ceriakan hidup anda.

Label:

BHG BOTOL GAS SERING MENGALAMI KEBOCORAN

BHG BOTOL GAS SERING MENGALAMI KEBOCORAN

Sama seperti tenaga elektrik, gas memasak atau Gas Petroleum Cecair (LPG) perlu dianggap sebagai utiliti berbahaya yang perlu dikendalikan dengan penuh berhati-hati. Kerajaan juga perlu melihatnya sebagai sesuatu yang mesti ditangani dengan segera, dan memastikan semua tong gas dan aksesori yang dijual selamat untuk kegunaan. Apakah tanggungjawab yang harus dipikul oleh pengedar dan peruncit gas memasak yang dijual di dalam tong atau botol sebagaimana yang diketahui dalam industri? Siapakah yang bertanggungjawab memastikan tong gas yang dibekalkan kepada pengguna adalah selamat dan tidak bocor? Badan manakah yang memantau perkara ini?. Baca di sini: http://pengguna.org.my/…/765-keselamatan-penggunaan-tong-si…. .ramai tak minat baca dari baca respi..belajar masak ini bukan hanya belajar memasak saja..kalau ingin pandai dlm bidang masakan ini pertama kena tahu keselamatan dapur terutama dengan api masak yg kita gunakan. Tolong yea..hari ini cuba pereksa ada kah selinder gas anda tidak ada kebocoran..cuma perlukan span dan air sabun..ambil serius tentang ini..Ini gambar yg mamak haji katakan kebocoran sering berlaku pada botol gas masak anda..Mamak Haji sibuk ini bukan apa..bukan nak jual botol gas ini pun..risau tentang rumah sahabat-sahabat yang mamak haji sayang berlaku perkara tak diingini.kat Flet mami duduk sini dah tiga empat rumah terbakar kerana angkara gas bocor ini..hari Isnin lepas pun ada satu insiden…tanya ..”botol gas meletop!!!”..gas botol meletop kerana “backfire” dan tidak ambil peduli dan semuanya harap orang lain…


LABU MANIS BERKENTANG PEDAS BEREMPAH.

LABU MANIS BERKENTANG PEDAS BEREMPAH.

RESPI BENGALA : KUMRO ALU DOOM – LABU MANIS BERKENTANG PEDAS.

Bahan-Bahan Diperlukkan:
– Labu Manis dalam 500gm.
– 2 biji kentang agak besar.
– 1 helai daun salam India (daun beriani) potong dua.
– 3 biji buah pelaga, 1 keping kayu manis dan 5 kuntum cengkih.
– 1 biji bawang labu merah besar dihiris halus.
– 1 sudu besar pes halia bawang putih.
– 1 tangkai cili hijau di hiris.
– 2 sudu kecil serbuk kunyit.
– 1 sudu besar serbuk cili. (kalau pedas tambah 1 sudu kecil lagi).
– 2 biji buah tomato di potong kiub.
– 1 sudu kecil gula pasir.
– 1/2 sudu kecil garam masala.
– 2-3 sudu besar minyak masak.
– Garam secukup rasa.
– Sedikit daun ketumbar untuk taburkan diatas hidangan.

CARA MENYEDIAKAN:
1. kupas kulit labu manis, bersihkan bijinya dengan sudu, potong dadu dengan kepingan agak 1″ atau 1 1/2 inci. Basuh dan toskan.
2. Kupas kulit kentang, potong kiub agak sedikit kecil dari potongan labu manis kerana labu lebih cepat masak dari kentang.
3. Masukkan sedikit minyak masak dalam kuali, bila panas layukan potongan kentang dalam kuali. Tabur sedikit garam. Biarkan gorengan kentang keperangan sedikit selama 4-5 minit dalam api dapur yang sedehana. Bila siap keluarkan. lakukan sama juga pada potongan labu manis.
4. Panaskan kembali kuali dan masukkan minyak masak dalam 2-3 sudu besar. Bila minyak panas masukkan daun salam India (Indian Bay Leaf), di ikuti dengan kulit kayu manis, pelaga dan cengkih. Bila mula kelaurkan aroma, masukkan hirisan bawang, tumis sehingga warna hirisan bawang bertukar warna kepada kuning kemasan, masukkan pes hali bawang putih, sekira melekit dikuali tambah sedikit air, masukkan hirisan cili hijau. Sentiasa kacau sebatian ini semasa tumisan.
5. Masukkan tomato, masukkan serbuk kunyit dan serbuk cili. kacau sebati dalam 1-2 minit atau pecah minyak.Kawal api dapur takut hangus.
6. Masukkan pula labu dan kentang. Adunkan sebati dengan rempah. Masukkan 1/2 ke 1 cawan air supaya labu dan kentang masak secukup. Tutup denga tudung supaya labu dan kentang cepat masak. Air jangan masukkan sekali kalau kering sgt baru tambah. Masa masak terpulang pada saiz yg disediakan biasanya dalam 9-10 minit dah siap empuk. Tambah garam secukup rasa. Hidangkan dengan hirisan daun ketumbar. Hidangan ini sangat sesuai juga makan bersama dengan roti nan, tosei atau capati. Sentiasa mencuba yang baru dalam dunia masakkan akan ceriakan hidup anda.


TEKNIK MASAK SOSEJ BETUL

TEKNIK MASAK SOSEJ BETUL

Assalamualaikum…hari ini “grill” sosej bersama sos bolognese ( sos buatan sendiri)…hahaha. Walau pun kita tahu sosej bukanlah makanan yg sihat kerana diperbuat dari hasil kisaran daging dgn lemak. Sepatutnya lemak diantara 20-40 peratus tetapi kdg kala lebih dari 50% pun ada dijual. Walau mcm mana pun sosej ini sukar kita nak pisahkan dari makanan kegemaran kita..Mat Salleh pun cakap je itu dan ini..mereka pun sukar juga nak tinggalkan sosej ini dlm kehidupan seharian, Masakan sosej ini walau pun mudah tapi nak dapatkan hasil yg terbaik sukar juga. Adakala rebus dan digoreng sosej ini kerepot, meletop, terbelah dan tak masak dalam dan berbagai masalah. Sekira tak tahu teknik masak memang payah terutama kalau kita nak “grill” dihalaman rumah…Jgn ketawa ..sosej ini ialah matrix yg dikaitkan dgn protein daging. Jadi anda kena faham sains sosej ini kalau nak tahu teknik masak yg betul…

sebelum tutup kedai sosej ini..mamak haji nak berikan sedikit teknik masak sosej ini untuk keadaan cantik ..ramai yg takut masak sosej dgn keadaan asal kerana takut jadi kerepot, pecah dan lain-lain..maka dihiris melintang atau tegak tambah dlm gorengan sayur-sayuran. Cara masak sosej yg terbaik ialah degan “poaching” merebus dengan api dapur yang lembut. Cara menggunakan air sebagai pengalir haba dalam masakan ada tiga cara:

1.Boiling/mendidihkan

2. Simmering/merenehkan

3. Paoching / merebus lembut.

Ketiga-tiga proses ini di namakan “merebus” jugak.Simmering/reneh banyak kali dah terang..Poaching ialah teknik masak menggunakan haba lembab melalui air sebagai pangalir haba. Apa beza di antara rebus melalui boiling atau simmering ialah suhu airnya rendah di antara 71-82C. Cara ini sesuai masak telur pecah, isi ayam, ikan atau buah-buahan kerana tidak akan meleraikan struktur fizikal dan rasa bahan yang masak. Dlm sosej yang perbuat dari  gabungan lemak dan daging tidak dileraikan atau dengan kata lain “protein” tidak dipaksa tarek terlalu banyak atau langsung tidak ada perubahan protein. Cara masakan poaching ini akan mengekalkan keadaan fizikal dan rasa makanan itu. Dalam peroses rebusan cara paoching ini..tindakan maillard tidak berlaku..ingat lagi apa itu tindakan maillard?. Sosej yang dimasak cara poaching ini tidak akan mengubah struktur kulit luar sosej kerana kelembabpan yang terdapat dalam sosej tidak akan menghasilkan wap/steam yang menyebabkan kulit sosej merekah atau mengecut.

CARA MASAK SOSEJ:

Cara masak ialah..cari bekas yg besar yg sesuai, masukkan air ais / cold water . Tenggelamkan sosej dan masak dalam suhu 65-70 C. selama 20-30 minit. Keluarkan dan tos sosej. Biarkan sosej sejuk dalam masa 15 minit. Biasanya sosej yg telah masak akan bertukar warna dari pink ke keputihan sedikit. MAKA DALAM TEKNIK MASAKAN SOSEJ INI YANG PENTING IALAH SUHU…walau pun goreng, grill, baked, barbeque atau bercasserole yg penting suhu masakan.

 


KEBAIKAN KARI UNTUK KESIHATAN

KEBAIKAN KARI UNTUK KESIHATAN

Hari ini makan tengah hari menu utama Kari ayam, ikan curut goreng bersambal belacan Indonesia / sambal pedas..dan tinggal acar limau nipis mamak ori..hehehe!. Semalam baca sebuah atikal mengenai kari ini, KARI TAJAMKAN FIKIRAN,”bagi mereka yg banyak makan kari sebelum ini memang bertuah kerana terbaru, ia mendapati boleh menajamkan fikiran terutamanya kepada golongan berusia.Rempah seperti ketumbar dan kunyit dipercayai bersifat antioksidan dan anti radang. Obat anti radang mampu menghalang penyakit alzheimer dan melindungi kesan sakit perut, hati, paru-paru, buah pinggang bagi mereka yg berusia. Penyakit ini kurang dikalangan warga Negara India yg berusia berbanding dgn warga berusia dari Amerika.

Label:

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,187,014 hits
Disember 2014
I S R K J S A
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.