PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for Oktober 5th, 2015


karipap

                                   karipap

RESIPI KARIPAP:

Ada sahabat yang tanya resipi karipap…kadang terpaksa juga..yang sahabat lama jangan ambil hati pulak..hahaha. Mamak Haji tukang masak yg praktikal..kalau tak buat sendiri tak akan tulis resipi dia..sebenarnya mamak haji suka di Fb ini kerana ramai suka bertanya..bila orang tanya kita jawab..Ilmu kita bertambah…tambahan lagi dari kawan-kawan yg memang pakar / cari makan buat karipap ini bagi komen /tip sikit ..tambah lagi Ilmu masakan kita..

RESIPI : Adunan kulit karipap…

karipap ini sebenarnya masakan pastri..yg telah mudahkan …banyak-banyak respi kulit karipap mamak haji paling suka respi ini…

– 500gm tepung gandum berprotien. Sebab tepung ini keras sedikit..sesuai utk baking juga.
– 80 gm majerin cap plangi bantu Felda sikit…
– 3 sudu besar minyak masak dipanaskan.
– 1 1/2 cawan air ais (masukan sedikit garam). Mulakan dgn 1 cawan.

Cara:
1. Masukkan majerin dlm tepung..dan ramas-ramas sikit..buat kolam tengah..masukkan minyak masak panas dan dgn gunakan garphu (kalau kebal tak perlu guna garpu)..sebatikan.

2. Bila agak sejuk sikit..ramaskan tepung dan jadikan lebih kurang bread crumb atau serbuk roti..masukkan air sedikit demi sedikit dan jadikan doh. tip dia kalau tepung guna air banyak..utk canai mudah tapi karipap anda tak jadi garing tapi jadi lembut…itu saja..

3. boleh dpt dlm 35 -40 karipap sederhana yg haq org jual tiga kupang
sebijik.

4. kalau nak garing boleh tambah tepung beras yg org Jawa gelar “epok-epok”..kulit di gerutu sikit. tapi tak gunakan minyak sawit dan majerin tapi gunakan santan..sama je..santan kalau panas jadi minyak juga.

5. Tak tahu klim tak apa..tak ada masalah buat karipap.. ada acuan yg murah…kebanyakan acuan karipap yg dijual murah dan kadang menekan doh kulit karipap tak sekata..maka tepung doh yg telah canai utk kulit karipap ..bila letakan pada acuan..di tepi doh yg terima tekanan kita sapukan nipis dgn jari sedikit gam tepung..gam tepung ini kita sediakan dgn tepung dan sedikit air ..mcm kita buat gam kulit popia yg terakhir. ada yg pakai putih telur tapi pakai gam tepung lagi terbaik..biaq pii hujung karipap rangup keras sikit..

6. masa goreng karipap ini kdg kita lihat karipap yg sedang goreng ini gelombong se mcm..mcm life jacket pulak dah..kenapa ia terjadi begini?, satu lagi masalah nak terbalikan karipap yg sedang goreng mcm mengandung 9 bln ini..bila nak terbalikan dia..mcm tak mahu dah..hahaha…ada yg kata minyak nak banyak?..banyak mana?..mcm mamak kata selalu dlm apa saja gorengan yg musuh utama ada lah kandungan air dlm bahan gorengan itu..air ini akan sejukkan suhu minyak..dan mencari wap dan tinggalkan ruang udara..bila ada ruang udara..minyak akan gantikan tempat itu..minyak itu bukan duit?….cuba bayangkan kalau inti anda berminyak dan berair..apa yg berlaku..doh kulit karipap superb anda telah buat..masa goreng?.

7. Inti mudah saja…paling sedap kentang atau keledek?..tapi jgn banyak sgt minyak dan berair..air mengelurkan wap bila panas..ingat yea..

Ini inti dia.?? ok Ubi keledek sedap..kalau tak ada ubi kentang pun OK juga..

  • 5 biji ubi kentang sederhana besar (mamak haji rebus dengan kulit dalam agak masak /jgn lembik..kupas kulit potong dadu dan asingkan..
  • 2- 3 sudu besar rempah kari daging, 3ulas bawang putih +1 inci halia ditumbuk halus …1 biji bawang besar dihiris bulat halus, 1 tangkai daun kari …120gm isi ayam dicincang…sedikit ikan bilis diblender dengan sedikit air.
  • Cara buat inti: Masukkan 3 sudu besar minyak dlm kuali panas…masukkan bawang putih + halia..bila agak keluar haruman bawang putih ..masukkan hirisan bawang, tumis sehingga layu..kecilkan api dapur..masukkan rempah daging kari (elok buat pes dgn sedikit air)..bila agak pecah minyak..masukkan air ikan bilis blender tadi..(1 cwn air)…bila air mula didih masukkan ubi kentang….masukkan daun kari, garam, gula secukup rasa..akhir sekali masukkan hirisan daun sup..bila agak kering…angkat dan sejukkan sebelum isi dlm karipap..
  • Kalau karipap yang siap isi inti dan diklim..simpan dalam peti sejuk selama 1 jam..akan memberikan keranggupan yg baik bil goreng nanti..kerana peti sejuk akan menyerap kelembabpan air dari kulit karipap..dan jadikan lebih kering…beri hasil keranggupan terbaik
Label:

KEK PISANG

                                          KEK PISANG

KEK PISANG

                                          KEK PISANG

KEK PISANG:

Bahan-bahan diperlukan:

– 5 biji pisang emas yang ranum (bila lenyek 1 cawan).

– 5 biji telur atau 1 cawan penuh telur setelah dipecahkan.

– 1 cawan gual pasir (tak guna gula kastor..gula sekarang mcm gula kastor).

– 1 cawan minyak felda ( mamak haji guna 1/2 cwn majerin felda dicairkan+ 1/2 cawan minyak masak felda..agak suam-suam baru diadunkan).

– 1cawan + 1/4 cawan tepung gandum yang telah ayak.

– 1 sudu kecil baking powder.

– 1 sudu kecil baking soda.

– 1 sudu besar jus lemon (mamak haji tak guna).

– 1 sudu kecil essen vanilla (mamak haji tak guna…nak haruman pisang).

– 1/4 sudu kecil garam.

CARA-CARA MENYEDIAKAN:

1. Panaskan oven pada suhu 160C..dengan loyang yang disapu majerin.

2. Putar gula + telur + minyak dalam 4-5 minit (sampai gula cair). Putar ini ada lah utk kita masukkan udara dalam adunan ini. Jangan terlalu lama dan jangan terlalu cepat.

3. Masukkan pisang dan kacau dengan tangan. Masukan sedikit demi sedikit tepung yang telah diadunkan bersama baking powder dan soda dan juga telah diayak. Masukkan garam dan adunkan rata dengan senduk kayu je.

4. Kalau nak masukkan essen vanila dan jus lemon masukkan dan kacau rata. Keluarkan loyang dan isikan 3/4 bhg dan bakar dalam suhu 150C selama 45-1 jam ditengah oven. Sekiranya kramel terlalu cepat dibhg atas..kurangkan suhu..pandai-pandai lah adjust suhu oven anda utk pertama kali..lain kali dah senang.

5. Mamak haji guna loyang bersaiz 9″ X 5″ X 11/2″….anda boleh guna loyang 9″ X 4″ X 3″ – Panjang X Lebar X Dalam…

TIP-TIP MENYEDIAKAN KEK PISANG:

Ini komen-komen dari Fb dan juga tip berguna:

  1. Guna suhu atas bawah ye Mamak Haji…sye budak baru belajar..heee?. both heaters bawah dan atas yea..Noora Zie La..tak apa tanya saja..
  2. Klau ada poppy seed, blh cmput sikit. Kek nmpak cantik, ada bintik2 hitam. Poppy seed ada jual kat kedai bakery.
  3. Adunan tu dibiarkan sekejap,baru dpt naik gebu dan lembut.
  4. Saya xguna pisang emas guna pisang berangan kerana kek akan nampak jalur2 halus yg cantik pisang mesti masak ranum kupas pisang tu simpan dulu satu hari biarkan saja kat luar baru guna ….itu cara saya …..hihi,
  5. saya suka boh jus lemon ckit dlm kek pisang.sedap n ada kelainan…
  6. Klu sy uncle lps blander pisang sy bia tkena angin..nnt dia kehitaman…bru color kek cntk…
  7. Resepi kek pisang saya guna sour cream atau yogurt Mamak Haji..tp mmg rasanya lain dr kek pisang biasa..sedap ,wangi dan lembab..
  8. Buat kek pisang pakai dua jenis.. pisang emas dan pisang berangan.

SELAMAT MENCUBA.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 8,380,662 hits
Oktober 2015
I S R K J S A
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.