PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RESIPI : KEK PISANG.

Posted on: Oktober 5, 2015


KEK PISANG

                                          KEK PISANG

KEK PISANG

                                          KEK PISANG

KEK PISANG:

Bahan-bahan diperlukan:

– 5 biji pisang emas yang ranum (bila lenyek 1 cawan).

– 5 biji telur atau 1 cawan penuh telur setelah dipecahkan.

– 1 cawan gual pasir (tak guna gula kastor..gula sekarang mcm gula kastor).

– 1 cawan minyak felda ( mamak haji guna 1/2 cwn majerin felda dicairkan+ 1/2 cawan minyak masak felda..agak suam-suam baru diadunkan).

– 1cawan + 1/4 cawan tepung gandum yang telah ayak.

– 1 sudu kecil baking powder.

– 1 sudu kecil baking soda.

– 1 sudu besar jus lemon (mamak haji tak guna).

– 1 sudu kecil essen vanilla (mamak haji tak guna…nak haruman pisang).

– 1/4 sudu kecil garam.

CARA-CARA MENYEDIAKAN:

1. Panaskan oven pada suhu 160C..dengan loyang yang disapu majerin.

2. Putar gula + telur + minyak dalam 4-5 minit (sampai gula cair). Putar ini ada lah utk kita masukkan udara dalam adunan ini. Jangan terlalu lama dan jangan terlalu cepat.

3. Masukkan pisang dan kacau dengan tangan. Masukan sedikit demi sedikit tepung yang telah diadunkan bersama baking powder dan soda dan juga telah diayak. Masukkan garam dan adunkan rata dengan senduk kayu je.

4. Kalau nak masukkan essen vanila dan jus lemon masukkan dan kacau rata. Keluarkan loyang dan isikan 3/4 bhg dan bakar dalam suhu 150C selama 45-1 jam ditengah oven. Sekiranya kramel terlalu cepat dibhg atas..kurangkan suhu..pandai-pandai lah adjust suhu oven anda utk pertama kali..lain kali dah senang.

5. Mamak haji guna loyang bersaiz 9″ X 5″ X 11/2″….anda boleh guna loyang 9″ X 4″ X 3″ – Panjang X Lebar X Dalam…

TIP-TIP MENYEDIAKAN KEK PISANG:

Ini komen-komen dari Fb dan juga tip berguna:

  1. Guna suhu atas bawah ye Mamak Haji…sye budak baru belajar..heee?. both heaters bawah dan atas yea..Noora Zie La..tak apa tanya saja..
  2. Klau ada poppy seed, blh cmput sikit. Kek nmpak cantik, ada bintik2 hitam. Poppy seed ada jual kat kedai bakery.
  3. Adunan tu dibiarkan sekejap,baru dpt naik gebu dan lembut.
  4. Saya xguna pisang emas guna pisang berangan kerana kek akan nampak jalur2 halus yg cantik pisang mesti masak ranum kupas pisang tu simpan dulu satu hari biarkan saja kat luar baru guna ….itu cara saya …..hihi,
  5. saya suka boh jus lemon ckit dlm kek pisang.sedap n ada kelainan…
  6. Klu sy uncle lps blander pisang sy bia tkena angin..nnt dia kehitaman…bru color kek cntk…
  7. Resepi kek pisang saya guna sour cream atau yogurt Mamak Haji..tp mmg rasanya lain dr kek pisang biasa..sedap ,wangi dan lembab..
  8. Buat kek pisang pakai dua jenis.. pisang emas dan pisang berangan.

SELAMAT MENCUBA.

Advertisements

1 Response to "RESIPI : KEK PISANG."

Terimakasih tuan, diatas perkongsian resepi serta tips memasak, semoga tuan serta keluarga sentiasa didalam perlindungan rahmat Allah

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,948,210 hits
Oktober 2015
I S R K J S A
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: