PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for November 26th, 2015


APOM GULA HANGUS

APOM GULA HANGUS

RESIPI KUEH TRADISIONAL : KUEH APOM GULA HANGUS.
Mula- mula siapkan “karamel gula”.
– 1 cawan gula pasir.
– 1 cawan air panas.
– 2 sudu besar majerin Pelangi Felda.

Cara Penyediaan:

1. Panaskan kuali dengan api dapur yg kecil (low). Masukkan gua pasir secawan. Biarkan gula hangus dgn perlahan. Tak perlu sgt semua gula hangus takat yg kita nak warna sudah memadai. Jangan gatal kacau pula..biarkan dia lebur sendiri.

2. Bila dapat warna yg kita kehendaki, masukkan 1 cawan air panas (atau gula dan air masak sekali pun boleh..sampai sira gula bertukar warna perang) Kita gunakan air panas utk elak cairan gula panas mercik tak tentu hala. Biar semua gula jadi cair dan menjadi sira gula. Kepekatan air sira gula perlu ambil berat.. Jangan cair sgt dan jangan pekat sangat..kalau air gula melelh tidak putus ok lah tu.
3. Semasa peringkat akhir masukkan 2 sudu besar majerin dan adunkan sekata dengan gula. majerin ini bantu matikan haba ..gula tak menjadi kristal. Macam kita buat butterscotch. Biarkan ia sejuk dalam suhu sekitar.

Kemudian kita buat Adunan Tepung / Batter:
– 2 biji telur besar kalau kecil guna 3 biji telur.
– 1/2 cawan minyak masak ( 8 sudu besar).
– 2 sudu besar susu pekat manis (tak bubuh pun tak apa..manis sgt).
– 1 1/2 cawan tepung gandum (mamak haji guna cuma 1 cwn saja).
– 1 sudu kecil baking soda bikarbonat.
– secubit baking powder.

CARA PENYEDIAAN:

a. Ambil sebuah bekas yang muat batter..masukkan telur dan kacau rata. tak perlu pukul sangat.

b. Masukkan 2 sudu besar susu pekat (kalau nak berlemak..tapi susu pekat sekarang gula je banyak). Kacau rata juga.

c. Masukkan minyak dan sebatikan.

d. Masukkan pulak gula hangus yang disediakan awal dan sebatikan dengan baik dengan bahan-bahan lain. Kalau nak masukkan 1 sudu kecil esen vanila boleh juga kalau nak wangi vanila. Kacau rata semua bahan-bahan itu.

e. Ambil 1 cawan tepung dan adunkan dengan baking soda dan secubit baking powder. Ayak tepung dan masukkan dalam bekas sedikit demi sedikit. Adun rata….batter telah siap.

CARA KUKUS

                                                 CARA KUKUS

Cara Kukus dengan cawan plastik:

1. Panaskan air dalam pengukus..bila air mendidih dan kelaurkan wap..aturkan cawan plastik ditempat kukus. Biarkan cup plastik itu panas sekejap..3-4 minit supaya tak melekat dan berair. Ia dlm keadaan tudung pengukus terbuka.

2.Masukkan batter dalam botol squash mcm botol sos cili plastik atau guna sudu makan pun boleh… Picitkan dan penuhkan 3/4 bhg paras cawan plastik. Tutup tudung pengukus. Kukus selama 15 minit..sebelum keluarkan apom yg telah masak biarkan ia terus dikukus 3-4 minit dlm keadaan tudung pengukus terbuka utk keringkan permukaan atas apom ini..Bila sejuk keluarkan apom dan hidangkan..selamat mencuba yea..anda akan perolehi 15-17 biji apom gula hangus yg sedap utk makan petang..


APOM BALIK

                                                          APOM BALIK

APOM BALIK

                                                       APOM BALIK

RESIPI APOM BALIK MAMAK HAJI:

Bahan-Bahan diperluakan untuk 10-12 keping:
– 2 biji telur saiz A.
– 80 gm gula pasir.
– 1 sudu kecil yis segera – Mauripan.
– 1/2 sudu kecil garam.
– 400 gm tepung gandum serba-guna.
– 1/2 sudu kecil soda bikarbonat.
– 1 sudu kecil esen vanilla.
– 3 sudu besar majerin / minyak masak.
– 450ml / 2 cawan – Air untuk bancuhan.

Cara Menyediakan:

1. Dalam sebuah bekas..masukkan 2 biji telur dan 80gm gula pasir dan garam. Pukul kembang adunan ini sehingga semua gula cair.

2. Masukkan 1 sudu kecil Yis segera dan adunkan rata. Rehatkan adunan selama 10 minit utk yis fermentasi. Masukkan 450 ml air kedalam adunan dan kacau rata.

3. Tepung gandum dan soda bikarbonat diadunkan sama dan ayak (sieve) tepung. Masukkan sedikit demi sedikit tepung ke dalam adunan itu. Pukul rata rata tepung supaya diadun dengan baik.

4. Biarkan adunan itu diperap selam 1 atau 2 jam. sebelum masukkan tepung dalam kuali apom balik tentukan adunan tepung dipukul rata.

5. Sebelum mula tuang adunan dlm kuali apom balik..tentukan kuali cukup panas dan juga teah disapu minyak dgn lapsian nipis. Gunakan belakang senduk utk membuatbentukan tepi apom balik.

6. Bila dituang adunan tepug…tentukan kuali apom balik ditutup sekejap sehingga gelumbung kecil wujud dipermukaan. Taburkan gula pasir, diikuti dgn kacang tanah goreng , jagung dan sedikit majerin.

7. Bila cukup masak ..lipat dua dan hidangkan “Apom Balik yg ranggup ditepi dan lembut sekali ditengah. Selamat Mencuba.

Label:

APOM PISANG

APOM PISANG

Petang ini buat kueh apom lagi..tapi kali “APOM PISANG”..kdg digelar juga kek kukus pisang. mamak haji suka kueh-kueh ini kerana mudah dan kos masakan yg murah..yg penting ia sedaaap…

RESIPI APOM PISANG:

Bahan-Bahan diperlukan:

– 4 biji pisang berangan ranum atau 7-8 biji pisang emas masak ranum.
– 4 biji telur (mamak tak nak spongy / nak agak kental tapi lembut guna 3 biji saja.
– 3/4 cawan gula kalau guna pisang emas..kalau pisang berangan guna 1 cawan gula.
– 3/4 cawan minyak masak.
– 2 cawan tepung gandum serba-guna.
– 1 sudu teh baking powder.
– 1 sudu teh Soda bikarbonat.

CARA MENYEDIAKAN:

1. Gaulkan tepung gandum, baking powder dan soda sekata. Ayak tepung ini.

2. Pukul kembang telur bersama gula sehingga gula larut. Masukkan minyak dan pisang dan minyak masak – pukul untuk sebatikan.

3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan atas. Ratakan adunan ini.

4. Panaskan alat pengukus dengan memansakan cup kecil diatas kukus..biar cup-cup ini panas sebelum masukkan adunan tepung untuk kukus.Ia bertujuan apom bila masak sennag dikeluarkan tanpa lekat.

5. Masukkan adunan tepung paras 3/4 dalam cup-cup ini. Tutup penutup kukus dan kukus selam 25-30 minit. Anda boleh perolehi lebih kurang 25 biji apom pisang yg sedap. Selamat Mencuba.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 8,526,799 hits
November 2015
I S R K J S A
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.