PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RESIPI : KUEH APOM GULA HANGUS.

Posted on: November 26, 2015


APOM GULA HANGUS

APOM GULA HANGUS

RESIPI KUEH TRADISIONAL : KUEH APOM GULA HANGUS.
Mula- mula siapkan “karamel gula”.
– 1 cawan gula pasir.
– 1 cawan air panas.
– 2 sudu besar majerin Pelangi Felda.

Cara Penyediaan:

1. Panaskan kuali dengan api dapur yg kecil (low). Masukkan gua pasir secawan. Biarkan gula hangus dgn perlahan. Tak perlu sgt semua gula hangus takat yg kita nak warna sudah memadai. Jangan gatal kacau pula..biarkan dia lebur sendiri.

2. Bila dapat warna yg kita kehendaki, masukkan 1 cawan air panas (atau gula dan air masak sekali pun boleh..sampai sira gula bertukar warna perang) Kita gunakan air panas utk elak cairan gula panas mercik tak tentu hala. Biar semua gula jadi cair dan menjadi sira gula. Kepekatan air sira gula perlu ambil berat.. Jangan cair sgt dan jangan pekat sangat..kalau air gula melelh tidak putus ok lah tu.
3. Semasa peringkat akhir masukkan 2 sudu besar majerin dan adunkan sekata dengan gula. majerin ini bantu matikan haba ..gula tak menjadi kristal. Macam kita buat butterscotch. Biarkan ia sejuk dalam suhu sekitar.

Kemudian kita buat Adunan Tepung / Batter:
– 2 biji telur besar kalau kecil guna 3 biji telur.
– 1/2 cawan minyak masak ( 8 sudu besar).
– 2 sudu besar susu pekat manis (tak bubuh pun tak apa..manis sgt).
– 1 1/2 cawan tepung gandum (mamak haji guna cuma 1 cwn saja).
– 1 sudu kecil baking soda bikarbonat.
– secubit baking powder.

CARA PENYEDIAAN:

a. Ambil sebuah bekas yang muat batter..masukkan telur dan kacau rata. tak perlu pukul sangat.

b. Masukkan 2 sudu besar susu pekat (kalau nak berlemak..tapi susu pekat sekarang gula je banyak). Kacau rata juga.

c. Masukkan minyak dan sebatikan.

d. Masukkan pulak gula hangus yang disediakan awal dan sebatikan dengan baik dengan bahan-bahan lain. Kalau nak masukkan 1 sudu kecil esen vanila boleh juga kalau nak wangi vanila. Kacau rata semua bahan-bahan itu.

e. Ambil 1 cawan tepung dan adunkan dengan baking soda dan secubit baking powder. Ayak tepung dan masukkan dalam bekas sedikit demi sedikit. Adun rata….batter telah siap.

CARA KUKUS

                                                 CARA KUKUS

Cara Kukus dengan cawan plastik:

1. Panaskan air dalam pengukus..bila air mendidih dan kelaurkan wap..aturkan cawan plastik ditempat kukus. Biarkan cup plastik itu panas sekejap..3-4 minit supaya tak melekat dan berair. Ia dlm keadaan tudung pengukus terbuka.

2.Masukkan batter dalam botol squash mcm botol sos cili plastik atau guna sudu makan pun boleh… Picitkan dan penuhkan 3/4 bhg paras cawan plastik. Tutup tudung pengukus. Kukus selama 15 minit..sebelum keluarkan apom yg telah masak biarkan ia terus dikukus 3-4 minit dlm keadaan tudung pengukus terbuka utk keringkan permukaan atas apom ini..Bila sejuk keluarkan apom dan hidangkan..selamat mencuba yea..anda akan perolehi 15-17 biji apom gula hangus yg sedap utk makan petang..

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,850,190 hits
November 2015
I S R K J S A
« Okt   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

%d bloggers like this: