PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Pengurusan Kantin & Restoren’ Category


Dalam dimana-mana organisasi perniagaan memang ada SOP ini. Dalam bahasa Melayu kita boleh gelar, Sistem Operasi Perniagaan yang standard. Ia bukan saja penting untuk restoren anda itu beroperasi dengan lancar tetapi ia juga boleh membantu untuk mengembangkan perniagaaan anda. Manalah tahu satu hari nanti anda akan memiliki lebih dari atau berpuluh restoren. Untuk mengawal semua restoren dibawah satu sistem memang perlukan SOP yang baik. Tapi anda kena ingat yea…bukan semua perniagaan dapat manfaat dari SOP ini. Bagi permulaan anda tak perlulah buat SOP yang canggih dan setebal kitab. SOP ini sebenarnya terpulang pada anda sebagai pemilik restoren, atau pengurus yang menguruskan restoren anda itu. Biasanya SOP ini begitu manfaat untuk organisasi yang besar dimana pekerja dan pengurusan menjalankan tugasan harian dengan bersistematik. Kalau anda mulakan perniagaan restoren dengan anda sebagai pengurus dan aka tukang masak dan isteri anda sebagai cashier dan anak-anak sebagai pelayan…SOP apa pun payah nak menjadi.

Bagaimana pun jika anda rasa SOP itu penting untuk kemajuan perniagaan anda untuk masa depan …eloklah buat satu…Mamak haji cuma bagi kerangka yang perlu ada dalam SOP itu.

  1. Pengenalan.
  2. Keselamatan Makanan.
  3. Kebersihan Premis Restoren.
  4. Perkhidmatan Pelangan.
  5. Kualiti Produk/masakan.
  6. Keselamatan Di Tempat Kerja.
  7. Pengenalan Peralatan.
  8. Pemasaran / Marketing.
  9. Pengurusan Pekerja / Human Resources.
  10. Lain-lain penerangan penting seperti penggunaan  “Point Of Sales System atau POS, Cara strategi pemasaran seperti memahami keperluan pelangan atau penyelidikan pemasaran.

Kalau takat nak tulis panjang mengenai keselamatan makanan…di negara kita, ia adalah salah satu syarat untuk menjadi pekerja dipremi makanan perlu menghadiri kursus, “pengendalian makanan”. Premis kebersihan restoren “jabatan kesihatan” ditempat anda akan memberikan maklumat lengkap. Takat perkhidmatan pelangan itu..kita ini orang yang sopan-santun.

Kualiti produk itu penting sangat, kerana setiap masakan anda untuk dijual perlu ada “standard” yang betul dan sama (rasa, hidangan, kuanti dan kualiti masakan kena sama). Dengan itu sebelum anda buka restoren kena adakan “Kitab resipi di dapur”.Mamak haji dalam posting lepas telah banyak ceritakan tentang “Kitchen Bible” ini.

 

Advertisements


TIP-TIP MASAKKAN RESIPI NASI BIRYANI.

  1. TIP MELEMBUTKAN DAGING.

Masakan keturunan mamak yang terbaik dan asli kalau tak salah, kita katakan ia dari Pulau Pinang. Walau pun masakan di Pulau Pinang ini terkenal dengan “nasi kandar” tetapi lauk-lauk yang lazat masakan ‘ala Munghal India seperti Nasi Beriyani, Nasi Tomato, Nasi dalca, Nasi hujan panas dan Nasi Daging sangat terkenal di sini.

Ramai sahabat-sahabat bertanya apa istimewa nasi kandar ini?. Ia cuma masakan kari seperti biasa saja, seperti masakan kebanyakan masyarakat berketurunan Tamil – “Kari Ke Papadam” . Betul itu…tetapi keistimewaan nasi kandar ini terletak pada cara masakan nasi yang beraroma rempah yang harum, nasi yang dibuang kanji dan juga lauk-pauk yang kuahnya pekat (jenis gravy). Ciri keistimewaan nasi kandar yang dihidangkan di restoren Nasi Kandar ialah keunikan cara adunkan kuah-kuah berbagai ini kepada satu rasa yang unik oleh tukang ceduk ini. Adunan kuah ini tidak dapat kita lakukan di rumah.

Restoren Nasi Kandar

Cara adunan kuah pelbagai lauk ini, cuma boleh lakukan oleh orang yang betul-betul ada kemahiran Ilmu masak yang tinggi. Inilah keistimewaan yang tersendiri pada masakan nasi kandar ini, dimana  hasil percampuran dari bebagai lauk dijadikan satu resipi yang sukar dijadikan resipi bertulis.

Namun demikian kita perlu ingat, apabila sesuatu masakan atau resipi itu jadi terkenal, resipi asal itu akan hilang sedikit demi sedikit dengan peredaran masa dengan timbulnya berbagai versi baru yang digelar “Fussion”.  Lauk-pauk nasi kandar adalah resipi asalnya dari Negeri Pulau Pinang ia tidak kena mengena dengan resipi- resipi kari dalam masakan dari India Selatan. Kini ramai tukang masak mahir nasi kandar ini telah menjadi pengusaha restoren yang kaya-raya maka tugas masak ini telah diserahkan pada tukang masak pekerja asing dari Tamil Nadu, India.  Bila berubah tukang masak maka berubahlah resipi asal. Di Pulau Pinang sendiri setiap restoren digelar restoren nasi kandar punyai resipi dan cara masakan versi yang berlainan. Sehingga kita tidak tahu, “mana satu resipi asal atau resipi fussion (ubah-suai).”

Diantara resipi masakkan nasi kandar yang paling banyak diubah-suai ialah “Resipi Beriyani Ayam”. Masakan asal nasi beriyani yang asli dan paling popular ialah , “Nasi Beriyani Hyderabad” atau Nasi Beriyani Dum”. Berbagai versi nasi beriyani ini telah terhasil di negara ini, masing-masing kata ia adalah resipi asal. Ramai ubah-suai resipi ini untuk mudah untuk masak dan ikut selera pelanggan. Sehingga Nasi minyak pun dikatakan nasi beriyani walau pun ia cuma mampu digelar, “Nasi Goreng” ‘ala India.

Bagaimana anda mampu menilaikan, Nasi beriyani yang betul mana satu?. Anda tak perlu cari restoren mana satu masak “nasi beriyani” yang asli dan betul. Cuma anda kena masak sendiri di rumah atau pun bersahabat dengan cef-cef tua yang mahir dalam masakkan Munghal atau di India mereka ini digelar ,”Chef Nawab Sahab”. ..Beriyani Masters.

Dalam masakan nasi kandar terutamanya masakan daging, kambing atau ayam isi daging perlu lembut dan mudah dileraikan dengan dua jari..tapi bukan sampai lerai dalam lauknya. Keadaan bentuk fizikal daging yang dimasak dengan deria sentuhan dan juga kelazatan asli daging itu sendiri akan sudah tentu berikan kelazatan tambahan masakan itu sendiri

Tapi bagaimana anda boleh dapatkan masakan daging lembut dan rasa sedap asli jika gunakan dalam masakan anda daging beku ais dari daging yang segar?.lagi sukar untuk menentukkan keadaan daging itu.Kalau dapatkan daging segar dinegara kita terutamanya daging kambing memang sukar. Mana satu “lamb”, “Mutton” atau “Goat Meat” kita memang keliru..bagaimana dengan bahagian badan yang bersesuain untuk masak Nasi beriyani…lagi keliru.

“Daging lamb”, adalah daging kambing biri-biri yang berumur 1 tahun…kalau lebih dari setahun digelar “Mutton”. Perkataan mutton ini cuma gunakan untuk gelarkan untuk daging saja bukan utk kambing biri-biri..namanya tetap lamb juga. Kalau Goat meat bermakna daging kambing tempatan tak kira umuq..pakai bantai je..kadang-kadang terkena daging kambing betina tua dah habis monopause..itu dia daging liat macam tayar goodyear.

Dengan ini orang tua-tua dulu gunakan “Betik Muda” sebagai pelembut daging dalam masakan daging, kambing atau ayam kampung tua.. omputih gelar sebagai “meat tenderizer” atau betik muda itu bergelar “Papain”. Betik muda ini digunakan melembutkan daging lembu, daging kambing tetapi untuk ayam biasanya dalam masakan India guna “yogurt” atau tairu. Keadaan bakteria asid baik yang terdapat dalam yourt itu mampu pecahkan protin daging dan melembutkan.

Dalam bahagian dalam kulit hijau buah betik muda, dan daun betik mengandungi sejenis “enzim” yang bergelar papain. Papain juga terdapat dalam susu getah pokok betik. Biasanya buah betik muda ditoreh dan dapatkan getahnya dan dikeringkan, dijadikan tepung dan digunakan sebagai “meat tenderizer”. Tetapi dalam masakan India, kopek kulit betik muda sedalam 3-5 mm , untuk dapatkan 2 sudu besar dan ditambah 1/4 sudu kecil garam dan diblender halus dijadikan pes. Biasanya utk 500gm berat daging gunakan 2 sudu besar pes ini.

Enzim papain ini mampu pecahkan urat penyambungan dalam daging yang jadikan liat. Sebelum kita gunakan papain ini kita perlu

PAPAIN

juga tahu sedikit sebanyak untuk enzim ini bertindak optima keatas daging. Papain akan berfungsi dgn terbaik dalam keadaan nilai pH keadaan nuetral (kebanyakan daging nilai pH adalah nuetral) dan sedikit asidik nilai pH6. Dalam keadaan lain ia tidak berfungsi baik.

Keadaan suhu juga sangat penting bagi enzim papain ini berfungsi baik. Suhu yang sesuai adalah 140F – 160F dan tidak aktif pada suhu 170F – 185F. Dengan ini mamak haji ingatkan bila kita gunakan enzim papain untuk melembutkan dging jangan sekali masukkan dalam peti sejuk. Tempuh masa yang sesuai ialah 60 minit.

Sekiranya anda dapati terlalu banyak daging ini berurat, ingin rebus untuk melembutkan.

1. Potongan kepingan daging itu koyak-koyakan dengan garpu atau gunakan meat hammer atau mallet.

2. Masukkan daging itu dalam kuali atau periok yang agak tebal, masukkan air rebusan sama cukup paras daging.

3. Masukkan pes betik muda yang telah sediakan.

4.Rebus dengan api dapur yang kecil. Rebusan ini jenis “renehan/simmering”. Jangan suhu air renehan jangan lebih dari 165F. Ini untuk menentukan enzim tidak dirosakan oleh haba panas.

PES BETIK MUDA

Dalam masakan nasi beriyani selepas pandai melembutkan daging, seterusnya kita kena faham mengenai rempah-rempah yang digunakan untuk memperolihi rasa dan aroma yang terbaik. Ikuti SIRI:2 nanti yea…

 


APOM LENGGANG SEGERA

APOM LENGGANG SEGERA

Makan malam…”Apom lenggang Segera“. Apom lenggang disediakan secara tradisional  memang  sedap tapi lambat..apom lenggang segera ini guna yis …rasa yis dan kemasaman sedikit itu kita boleh adjust ..

Bahan-bahan diperlukan:
1 cwn tepung beras.
3/4 cawan nasi sejuk.
1 dan 1/2 cawan air.
1 cawan santan.
1/2 sudu kecil garam. ( + 1/4 sdk)
2 sudu besar gula. (+ 1 sdk )
1 sudu kecil Yis Mauripan.
1/4 cwn (4 sudu besar) air suam kuku.

1. Masukkan air suam , gula dan yis dlm sebuah cawan, kacau sehingga gula larut dan biarkan selama 10 minit.

2. Masukkan dalam blender nasi sejuk, santan, garam dan 1/2 cwn air dari 1 1/2 cawan air tadi. Blender halus.

3. Hasil blender ini masukkan dlm sebuah bekas yg boleh menampung 2X dari adunan ini. Masukkan tepung beras bersama dengan 1/2 cawan air lagi dari air 1 1/2 cawan air. Sebatikan rata.

4. masukkan yis yg telah sediakan dalam adunan ini. kacau rata dan tutup adunan ini selama 45 minit atau adunan ini kembang 2X dari saiznya.Jangan lambat sangat nanti masam pulak hasilnya.

5. Gunakan kuali kecil non-stick atau tak melekat, dan api dapur yg paling kecil panaskan kuali ini, sapukan minyak, dan masukkan adunan ini ditengah dan mula lenggan size yg anda suka. OK siap.

Label:

Serbuk Xanthan Gum

                                      Serbuk Xanthan Gum

XANTHAN GUM:

Sedikit penerangan tentang xanthan gum – Mamak haji banyak menghabiskan masa untuk mengkaji teknik masak dari mencipta resipi baru atau pun buat ‘singature recipe”, jauh sekali cipta Resipi ‘Fussion’ tak minat utk cuba kerana mamak haji sendiri sudah “fussion” Melayu + India. Kalau anda baca resipi-resipi mamak haji seperti karangan BM spm disebabkan mamak haji teliti dengan teknik-teknik masak. Dalam kajian ini lah banyak bahan-bahan additif pemakanan dan juga bahan pencegah kerosakan makanan mamak haji temui. Penggunaan bahan-bahan aditif dalam masakan ini kebanyakannya dari sumber semula jadi juga, maka ia tidak lah bahaya sangat seperti yg kita anggap. Cuma kita perlu kawalan dalam kuantiti dalam kegunaan. Seperti pepatah India mengatakan, “Walau pun ia madu tetapi kalau terlebih makan ia tetap akan jadi racun.”

Aditif makanan, “Xanthan gum” ini telah diiktiraf sebagai aditif yang selamat untuk kegunaan dalam makanan oleh Kesatuan Eropah (EC) dan Amerika dengan membawa kod no: E405. Xanthan gum ini hasil dari fermentasi di antara sira gula jagung dan bakteria yg terdapat dalam sayur kobis atau barakoli yang bernama, “Xanthomonas campestris”. Maka nama Xanthan Gum ini diambil dari nama bakteria ini. Bakteria ini, anda boleh lihat dari tompokan hitam dipermukaan bunga kobis atau brokoli. Dalam kajian ‘rhelogy’ makanan, Xanthan gum ialah bahan aditif ajen pemekat atau pelikat. Ia akan wujudkan keadaan cecair menjadi pekat dan likat tanpa melibatkan sifat – sifat makanan itu terutamanya ‘rasa’.

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum) biasanya digunakan sebagai aditif makanan, barangan kosmetik dan juga barangan kesihatan diri seperti dalam ubat gigi dan gel rambut (gel rambut itu ialah Xanthan gum). Biasanya ejen pemekat seperti Xanthan Gum ini bukan saja dapat memekatkan tetapi mampu menjadi ajen penstabil untuk larutan, bertindak sebagai emulsifier, dan suspensions. Seperti ‘sos cili’ keropok lekor yang gunakan cili kisar kasar bersama biji. Bila gunakan Xanthan gum akan kekalkan ‘flake cili dan biji’ terapungan dalam larutan sos itu kalau tidak kesmuanya mendak kebawah botol.

Jumlah kegunaan serbuk Xanthan gum biasanya ialah dari 0.5% ke 1% dari jumlah berat masakan itu…maknanya kalau anda gunakan air sebanyak 250 ml (atau 250gm) maka guna serbuk ini sebanyak 2.5gm atau 250mg. Tetapi pada kebiasaannya kita guna serbuk ini sepekat yang diperlukan kita tetapi bila guna lebih dari 1% cecair akan mula bertukar jadi gel. Minyak rambut gel itu dibuat cara ini. Xantan Gum ini kerap digunakan dalam penyediaan mmasakan moden atau digelar,”Modernist Cuisine.”

Kini kita tak perlu lagi berjam tunggu untuk menjadikan sos jadi pekat. Kalau nak sup pekat, ambil saja cecair yg ingin gunakan seperti stok, ukur dan masukkan kuantiti yang diperluakan dan terus masukan dalam mesin kisar dan kisar selama 1-2 minit. Cecair akan jadi pekat dan masukkan dalam masakan sup anda. Sahabat-sahabat yg ada bakery kecilan boleh cuba tambahkan Xanthan gum pada inti roti seperti ikan bilis, sardin dan yang lain yg basahkan dan lembabkan doh yang menyebabkan kurang kerangupan krust bawah roti itu.  Kalau tambah Xanthan Gum dalam ais krim buat sendiri…ais cream anda jadi lembut dan boleh elakan pembentukan kristal air batu. Dalam menyediakan sos “salad dressing” ramai cef barat suka gunakan Xanthan Gum ini untuk pemekat sos. 

Xanthan gum boleh digunakan dalam apa keadaan suhu pun…baik sejuk atau panas…ia tidak beri reaksi pada haba. Kecuali haba terlalu panas akan mencairkan keadaan sifat. Cuma dlm keadaan dlm cecair / larutan gula lebih dari 55% – 60% serbuk putih Xanthan Gum sukar untuk diadunkan. Bawah paras gula tersebut no problem. Kalau anda ingin dapatkan jus buah-buahan sejuk yang pekat likat, cuma taburkan satu atau dua cubit dan bancuh rata….degan segera jus anda anda jadi pekat dan enak untuk minum. Xanthan gum juga digunakan dalam tepung adunan goreng seperti, “tempura” untuk dapatkan kemelekatan yang baik pada bahan gorengan anda. anda boleh cuba dengan tepung pisang goreng sendiri…lepas itu

boleh jual…jadi pembuat tepung goreng pisang yg terbaik.

Sahabat-sahabat yg budiman kena tahu jugak yea..kenapa aku buat sos cicah rojak kat rumah cair je…tapi yg jual pekat likat…melekat kat hirisan buah dan menitis pulak…kalau buat macam ini boleh untung kah mcm ini?..ini semua trick sains…bukan menipu nama nya. Kalau untuk cili boh boleh guna ke mamak haji?. Boleh kalau nak pekatkan tapi jagan lupa guna benzoic Acid untuk tahan lama…biasanya benzoic asid ini berbau sedikit..kalau mamak haji lebih suka guna sodium benzoate..tapi jagan lebih 2% dari jumlah berat .Jangan lupa ramai yang buat sos pencicah buah…buat acar buah….buat ais krim malaysia…ini lah taktik-taktik mamak haji nak kongsi…tak percaya, baca belakang label pasti ada bahan tambahan E- 405…dia tak tertulis Xanthan Gum….


1. Menyediakan dan menulis Rancangan perniagaan dengan mengambil kira setiap aspek perniagaaan anda dengan mengambil kira berjaya menghasilkan keuntungan perniagaan yang idamkan dan juga untuk perniagaan anda akan bertahan lama yang berdaya maju. Rancangan Perniagaan ini perlu sentiasa di ulang-kaji, jika perlu ubah untuk kebaikan perniagaan anda. Rancangan Perniagaan ini bukan terpahat atas batu batu yang tidak boleh ubah-suai mengikut keadaan.

2. Anda perlu ada minat terhadap bidang perniagaan yang anda menceburi bukan ala kadar untuk kaya cepat kerana terdengar khabar orang. Khabar seperti ini biasanya diberikan oleh orang yang buat perniagaan cara MLM atau pun cara system Piramid. Itu bukan berniaga namanya itu jenis cari pelangan tamak. Anda perlu ada kesungguhan untuk bertumpu pada perniagaan, berani ambil risiko, bersikap bersabar dan tabah menghadapi cabaran dalam perniagaan. Bukan senang nak jadi senang.
3. Sentiasa ingin pertingkatkan kemahiran atau kepakaran berkaitan perniagaan anda dengan bersungguh-sungguh. Sebelum mencebur diri dalam perniagaan yang anda minat, sekurang-kurangnya anda perlu ada kepakaran yang perlu ada pada diri anda. Perniagaan yang anda menjalankan perlu berdasarkan pada kepakaran yang ada pada anda dan sewajarnya perniagaan yang dimulakan itu perlu lah dari kecil-kecilan dulu.
4. Rela dan sanggup belajar dari orang yang lebih arif berkaitan perniagaan yang anda ceburi. Jangan sekali berlagak bodoh sombong dalam perniagaan, perniagaan bukan tempat siapa yang pandai bertiori tetapi banyak benda praktikal perlu belajar dari orang yang ada pengalaman dalam bidang perniagaan anda. Jangan jadi , “cakap tak serupa bikin”.
5. Bersedia menghadapi masalah atau risiko . Sentiasa bersedia bagi menghadapi masalah dari segi kewangan, pemasaran dan juga bersedia menyelesaikan masalah.
6. Kebolehan dalam bidang pemasaran produk anda atau perkhidmatan anda. Bila boleh keluar produk tak dapat jual produk itu, tak guna juga. Kalau pandai masak tak guna untuk makan sendiri saja, perlu mencari pelangan untuk membeli hasil masakan anda.

7. Jangan sekali cepat keciwa bila kali pertama gagal dalam perniagaan. Gagal dalam perniagaan anggap lah ia satu pengalaman bukan rugi tetapi anda telah mempelajari Ilmu yang termahal dari hasil kocek anda sendiri. Jatuh bukan untuk meniarap tetapi bangun dengan kuat dan sukar nak jatuh kembali kerana anda sudah tahu kenapa anda jatuh pertama sekali. Bila mula berniaga ramai yang puji tetapi bila anda gagal ramai yang keji anda.


PEMIKIRAN MISKIN VS PEMIKIRAN KEJAYAAN:
Bila anda menjalankan sesuatu perniagaan..ada dua bentuk pemikiran akan berkisar bila akhir tahun dan melangkah masuk ke tahun baru..Satu digelar ke arah, “pemikiran miskin”..di mana anda cuma berfikir bagaimana nak simpan hasil keuntungan perniagaan?. Ia seperti  masukkan wang dalam ASB atau pun simpan saja wang berlebihan dalam bank. ASB jadi pilihan ramai kerana risikonya langsung tidak ada kerana ia adalah projek kerajaan untuk kekalkan kuasa pemerintahan dengan tidak berikan orang Melayu berfikir panjang, Ia begitu mudah, cukup tahun ambil sejumlah bonus yang diberi dan pergi enjoy bercuti. Biar orang lain berfikir untuk kita, jangan banyak cakap dan diam. Pemikiran cukup mudah seperti ini digelar pemikiran miskin.

Orang Melayu bukan tak pandai berniaga, ramai yang pandai dan bijak dalam perniagaan cuma kelemahan orang Melayu ialah mentadbir urus kewangan dalam perniagaan. Wang pendapatan hasil dari perniagaan dianggap untuk berbelanja wal hal orang Cian anggap wang dari keuntungan perniagaan untuk melabur dan untuk perkembangkan perniagaan yang sedia ada.  Tiori duit, bagi kaum peniaga Tionghua..”duit buat duit”. Jadi mereka lebih Berjaya dari orang Melayu dalam perniagaan. Dari kedai menjual peralatan letrik mereka beraleh ke kilang membuat peralatan letrik. Tapi kita berdabik dada berniaga diwarung yang sama selama 30 tahun. Bila Majlis tempatan dating untuk roboh warung yang terletak diatas Tanah bukan milik dan menganggu lalu-lintas…gaduh dan bawa masuk parti politik sekali untuk mencari publisiti murahan.

Pemikiran yang kedua ia lah, “pemikiran ke arah kejayaan”.. ia bermaksud berfikir bagaimana boleh membesarkan modal perniagaan untuk melaksanakan idea-idea baru dan imiginasi kejayaan mutlak yang wujud dalam pemikiran anda..sekiranya anda berniaga makanan di tepi jalan, bermatlamat ingin dapatkan sebuah kedai kecil makan yg tidak dihambat oleh body-guard Majlis Tempatan lagi…dari kedai makan pulak anda ingin ke perniagaan restoren tahun depan…lepas itu dari restoren ke pemilik hotel..angan-angan ini bukan angan-angan Mat Jenin tapi anda dengan sekuat hati ingin jadikan ia kenyataan.

Kalau anda ke Pulau Pinang anda boleh lihat sendiri semua pemilik restoren dulu..tapi kini ada lah pemilik hotel tiga bintang seperti Nasi kandar Nasmir..Nasi Kandar Zubaidah…Nasi Kandar Pelita…Restoren Daun Pisang Ananda Bahawan..Hotel-hotel mereka tersergam indah…ada juga taukeh-taukeh kedai makan atau peniaga pasar malam orang melayu ramai yang jadi jutawan senyap..tapi sayang nya mereka ini cuma peniaga pemikiran yang kelas pertama mamak haji sebutkan tadi. Tidak kembangkan perniagaan masih dibelenggu pemikiran miskin dan menutup rezeki peniaga-peniaga baru yang ingin berniaga dengan lawan harga dengan peniaga yang baru nak hidup. Ini salah satu sebab peniaga yang baru ramai yang gagal ada lah dari kalangan orang Melayu.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 7,617,906 hits
Jun 2019
I S R K J S A
« Nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Advertisements