PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Pengurusan Kantin & Restoren’ Category


“taco” ialah masakan tradisional org Mexico untuk makan bersama dengan tortilla (sila lihat cara buat roti tortillas yang mudah di sini: http://wp.me/pf5pQ-kB )

tortilla dengan taco

tortilla dengan taco ayam goreng keringyang dihidangkan cara di lipat dua, di gulung atau berbentuk kon. Intinya pelbagai rasa, termasuk ayam dan daging cincang, sayuran, cheese di tambah dgn salsa, avocado, daun ketumbar, tomato, bawang atau lettuce (salad bulat). Untuk buat respi taco ini yang penting sekali ialah, “Perencah Rempah Taco atau Taco Seasoning” dan juga “Sos Taco” . Tanpa perencah rempah ini, sos taco anda tak jadi. Dan anda tidak dapat buat taco yang sempurna. 

RESPI : TORTILLAS TACO AYAM CINCANG BERSOS KERING.

Bahan-bahan diperlukkan:

  • 2 sudu besar minyak masak kalau minyak zaiton lagi terbaik.
  • 1 biji bawang holland/kuning dibelah dua dan hiris halus.
  • 2 biji lada bengala atau green capsicums dihiris halus memanjang.
  •  3 isi putih daging ayam bahagian dada potong memanjang/stripe 1 inci.
    Bawang, Lada Nemgala Ditumis

    Bawang, Lada Bengala D itumis

     

  •  2 sudu besar perencah taco. (*2)
  •  1 cawan sos taco yg telah disediakan. (*3)
  •  5 kpg roti tortillas.(*1)
  •  150gm mayonis.

Nota: Tanda “(*1), (*2), (*3)” ada lah nota cara penyediaan disertakan dibawah. Sila baca cara menyediakan di rumah sebelum anda cuba memasak respi ini.

Cara Penyediaan:
1. Masukkan 1 sudu besar minyak, bila minyak panas masukkan hirisan dan lada bengala hijau, dengan api dapur sederhana, layukan dlm 5 minit. Bila siap asingkan.
2. Masukkan baki minyak 1 sudu besar dlm kuali, bila panas masukkan daging ayam yg telah sediakan. Nota: mamak haji sarankan masukkan sedikit serbuk lada putih, garam dan sedikit minyak masak dan gaulkan rata dan peramkan dlm 30 minit. Minyak untuk da

Taco Seasoning  Buatan Di Rumah

Taco Seasoning Buatan Di Rumah

ging kisaran itu tak melekat kat kuali – kalau ada kuali tak melekat tak perlu guna minyak.
3. Bila minyak panas masukkan isi ayam dam masak dlm 4-5 minit. Masukkan bahan perencah atau perisa taco, bawang hirisan dan hirisan lada bengala. Adunkan serata dan goreng dlm masa 1 minit saja. Masukkan sos taco dan adunkan rata. Jika sos melekat kat kuali, kikiskan supaya tidak berkerak. kerak akan pahitkan. Kita nak buat kering yea. Ok inti anda siap.
4. Aturkan roti tortillas dan ambil inti taco ini dlm satu dan bubuh disebelah roti bersama dengan 1 sudu besar mayonis. Gulung atau lipat roti. Dah siap pun.

A: (*2) CARA PENYEDIAAN PERENCAH TACO:

BAHAN-BAHAN:

  • 1.4 cawan serbuk cili.
  • 1/4 cawan serbuk jintan putih.
  • 1 sudu besar serbuk bawang putih / Garlic powder*. (sila lihat di bawah cara menyediakan sendiri
  • 1 sudu kecil daun kering kisar oregano.
  • 1 sudu kecil paprika.
  • 1/4 cawan garam.
  • 1 sudu kecil serbuk kasar lada hitam.

Caranya:
Masukkan dalam botol tutup tudung dan goncang sehingga adunan ini sebati. Ia boleh simpan selama 6 bulan dengan botol yg tutup rapat kedap udara.

B. *Cara Buat Sendiri Serbuk Bawang Putih, Bawang Dan Halia – Garlic, onion and ginger powder.

Caranya:

Hiris halus bawang dan bawang putih. Masukkan dlm oven dalam suhu 75 darjah C. Bakar agak dalam 2 jam (sehingga menjadi rapuh) dan pecah kalau diramas dgn tangan. Kisar menggunakan anak blender. Bila siap biarkan ia berada dlm balang pengisar dlm 10 minit..utk kekalkan bau haruman bawang. impan dlm botol kedap udara. Kalau nak buat garam bawang putih / Garlic salt aau Onion salt ..1 bahagian serbuk bawang kepada 3 bahagian garam. Jadi lah dia garlic salt atau onion salt.

C: (*3) CARA PENYEDIAAN SOS TACO DI RUMAH.
Bila dah ada perencah taco kita terus ke sos taco.

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:

  • 1 cawan sos tomato.
  • 1/4 cawan air.
  • 1/2 sudu kecil serbuk cili (tambah 1 sudu kecil saja ..kitta suka pedas).
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih.
  • 1 sudu besar bawang kuning hirisan.
  • 1/2 sudu serbuk halia.
  • 1/2 sudu kecil serbuk bawang putih.
  • 1 sudu besar cuka.
  • 1/2 sudu kecil garam.
  • 1/2 paprika.
  • 1/2 sudu kecil gula.
  •  1/2 sudu kecil lada benggala merah ditumbuk – tak perlu sgt.

Cara Menyediakan Sos:
Adunkan semua dalam kuali dan masak hingga pekat dlm api dapur sederhana selama 15-20 minit.
NOTA: Sepatutnya  dah siap perencah taco, sos taco…baru menyediakan “tortillas ayam masak goreng kering”.

 


a sup ayam dan cendawan

a sup ayam dan cendawan

brands essence of chicken

brands essence of chicken

Assaalamualaikum..Jom kita pekena mee segera. SUP AYAM BERCENDWAN: Jemu dengan nasi dan lauk. Lama tak pekena “sup ayam bersama mee segera” ini khas untuk orang tue yang lemah, pesakit yang baru pulih dan ibu-ibu masih dalam pantang.

RESPI: SUP AYAM BERCENDAWAN BERSAMA MEE SEGERA:
Bahan-Bahan yang diperlukan:
– 75gm mee segera (1 bungkus).
– 2 sudu besar minyak masak.
– 2 sudu kecil halia dihiris halus.
– 4 biji bawang merah dihiris halus.
– 1 ketul ayam bahagian dada (fillet). hiriskan, masukkan sedikit garam, serbuk lada putih dan lumurkan dgn sedikit minyak dan peramkan 10-15 minit.
– 100 gm cendawan butang dalam tin dihiris.
– 2 sudu besar “Brands essence of Chicken” – Sari ayam Brands.
– 1 sudu besar kicap manis.

Cara Menyediakan:
1. Panaskan minyak dalam kuali., masukkan hirisan halia,hirisan bawang, hirisan ayam. Goreng dalam keadaan api tinggi dlm 4-5 minit atau sehingga warna isi ayam itu berubah.
2. Masukkan 2 sudu pati ayam ‘Brands’ bersama 2 cawan air, mendidihkan. Masukkan mee segera dan kacau sebati. Perlahankan api dapur dan reneh selama 2 -3 sehingga mee segera lembut. Masukkan kicap manis dan kacau serata. Siap untuk hidangan.

NOTA:

1. Jangan terkejut pasal mamak haji gunakan saripati Ayam atau Cjcken of Essence ini..sebenarnya saripati ayam ini adalah dicipta oleh tukang masak di dapur bukan ahli kimia atau pakar farmasi. Saripati ayam ini ialah, “Chicken Consomme’ “.  Dalam lain kita cuma kenal Nama Chicken consomme ini ialah jenama terkenal, “Brand’s Essence of chicken’. Pengasas jenama terkenal ini ialah seorang Tukang Masak Istana Di Raja England Buckingham Palace. Pada tahun 1835 apabila Raja England jatuh sakit, Chef ini cuba memulihkan kesihatan raja England dengan cipta sup ini yang bebas dari lemak dan cepat hadam. Maka jenis sup yg terlintas difikiran ia lah sup Consomme’ ini. Selepas cef ini bersara, dia komersialkan sup consomme’ ini dgn nama, “Brands Essence of Chicken”.

2. Apa itu sup Chicken Consomme’?. Tahu chicken stok kan?..dah banyak kali menulis mengenai chicken stok ini. Consomme’ ini diperbuat dari chicken stok..untuk jadikan lebih jernih dan kurang lemak. Consomme’ ini wujud dlm kurun ke-16. “Consomme'” dlm bahasa Perancis bermakna – “Habis”. Secara tradisi consomme’ diperbuat dgn dicampurkan putih telur dalam stok ayam direbus berjam-jam. Putih telur dijadikan sebagai rakit untuk kutip segala benda asing pepejal kecil yang terdapat dalam stok ayam yg biasanya geladakkan sup stok ayam ini. Bila pepejal ini dapat dikelaurkan maka kita boleh dapat satu sup yg lebih jernih dan kekuningan emas yg sangat lazat. Cara buat consomme’ ini bukan mudah yea..pasal itu mudah gunakan Brands chicken essence ini.

3.Di zaman moden ini, apa mamak haji tahu ..’

chicken consomme’ ini dibuat dgn cepat dgn menggunakan, ” methycellulose F50″ kalau tak salah..Methyl ini kalau dipanaskan jadi gel..kalau ia dibancuh..jadi bueh gel yg mampu menarik semua benda asing dlm stok bila didihkan..penegetahuan mamak haji mengenai kegunaan bahan ini masih kurang cuba anda mengaji tentang ini..mana tau boleh hasilkan Chicken of essence keluaran bumiputra. insya allah.


AYAM PAPRIK

AYAM PAPRIK

Assalamualaikum jom kita pekena menu masakan jalanan Thai yang popular sama dgn Tom Yam, “Paprik Ayam”…dlm bahasa Thai disebut, Gai Pad Prik“. Maksud: GAO = Ayam, PAD = Goreng, PRIK = Cili. Respi ini dikira sebagai 2 in 1. Sayur dan daging atau ayam. Jadi sayur tak perlu dalam menu hidangan. Jimat masa dan wang.

RESPI: AYAM MASAK PAPRIK.
bahan-bahan perlukan:
– 1 kg isi ayam yang terbaik bahagian dada. Bersihkan potong sais ikut suka.
– 3 ulas bawang putih, diketuk kupas dan dicincang halus.
– 1/2 inci halia di racik halus (saiz btg mancis).
– 3 atau 4 ulas bawang merah kecil Thai – dihiris.
– 1 btg serai diketuk diperdunya.
– 4 sudu besar cili kering kisar.
– 3-4 helai daun limau purut, keluarkan urat daun tengah.
– 5 tangkai cili padi merah di ketuk.
– sedikit brocolli, kacang panjang, carrot dan jagung muda. Elok buat proses “bleaching” – direbus asing-asing dgn garam dan minyak masak.Di toskan air dan simpan tepi.
– 2 sudu besar minyak masak untuk menumis.
– Gula dan garam (sos ikan) secukup rasa.

Cara Buat Sos Paprik:
– 3 sudu besar sos cili.
– 2 sudu besar sos tomato.
– 2 sudu besar kicap manis.
– 1 sudu besar sos tiram.

Cara Menyediakan:

1. Peramkan potongan ayam dengan sos kicap ikan (utk kemasinan, satu atau dua ulas bawang putih diketuk, kicap manis 2 sudu besar, sedikit serbuk lada putih dan perasa makanan / 1 kiub stok ayam maggi segera, 1 sudu besar tepung beras, dan satu sudu besar minyak masak.Peram selama 30-40 minit.Goreng (jangan garing sgt) dan ketepikan.

2. Panasakan kuali, masukkan minyak masak dan mula panas, masukkan masukkan serai, diikuti dgn hirisan bawang putih, hirisan halia. Bila aroma naik, masukkan hirisan bawang. Bila bawang mula bertukar warna kepada kuning keemasan, masukkan cili kisar dan tumis seperti sambal tumis. Bila sambal anda pecah minyak (minyak akan timbul keliling sambal, masukkan sedikit gula dan kacau rata..

3. Masukkan cili padi, daun limau purut dan ketulan ayam yang telah goreng tadi. Masukkan sayuran-sayuran dan sedikit garam atau kicap sos ikan. Kacau rata cuma untuk 1 atau 2 minit kerana semuanya telah masak awal.

4. Masukkan sos yang telah sediakan dan kacau sebati dengan ayam dan sayuran cuma 1-2 minit saja. Kepekatan kuah boleh tentukan dengan masa masak terakhir ini. Rasa garam. Kalu kurang boleh lah tambah sedikit kicap sos ikan. Makan dengan nasi putih beras wangi thai yg panas – pasti sgt menyelerakan.


BHG BOTOL GAS SERING MENGALAMI KEBOCORAN

BHG BOTOL GAS SERING MENGALAMI KEBOCORAN

Sama seperti tenaga elektrik, gas memasak atau Gas Petroleum Cecair (LPG) perlu dianggap sebagai utiliti berbahaya yang perlu dikendalikan dengan penuh berhati-hati. Kerajaan juga perlu melihatnya sebagai sesuatu yang mesti ditangani dengan segera, dan memastikan semua tong gas dan aksesori yang dijual selamat untuk kegunaan. Apakah tanggungjawab yang harus dipikul oleh pengedar dan peruncit gas memasak yang dijual di dalam tong atau botol sebagaimana yang diketahui dalam industri? Siapakah yang bertanggungjawab memastikan tong gas yang dibekalkan kepada pengguna adalah selamat dan tidak bocor? Badan manakah yang memantau perkara ini?. Baca di sini: http://pengguna.org.my/…/765-keselamatan-penggunaan-tong-si…. .ramai tak minat baca dari baca respi..belajar masak ini bukan hanya belajar memasak saja..kalau ingin pandai dlm bidang masakan ini pertama kena tahu keselamatan dapur terutama dengan api masak yg kita gunakan. Tolong yea..hari ini cuba pereksa ada kah selinder gas anda tidak ada kebocoran..cuma perlukan span dan air sabun..ambil serius tentang ini..Ini gambar yg mamak haji katakan kebocoran sering berlaku pada botol gas masak anda..Mamak Haji sibuk ini bukan apa..bukan nak jual botol gas ini pun..risau tentang rumah sahabat-sahabat yang mamak haji sayang berlaku perkara tak diingini.kat Flet mami duduk sini dah tiga empat rumah terbakar kerana angkara gas bocor ini..hari Isnin lepas pun ada satu insiden…tanya ..”botol gas meletop!!!”..gas botol meletop kerana “backfire” dan tidak ambil peduli dan semuanya harap orang lain…


Mee Hoon Sup Utara

Mee Hoon Sup Utara

Mamak Haji hadapi sedikit masalah ejaan ini..bila di rujuk kamus dewan ejaannya “miehoon”..jadi kita gunakan ejaan ini. Lagi pun minta maaflah dah lama tinggalkan sekolah..Bahasa Melayu sentiasa berubah, dulu digelar “Bahasa Kebangsaan”. Masa itu Zaman Khir Johari, bila menterinya tukaq digelar pulak “Bahasa Malaysia”..tukaq lagi menteri ..Tukaq jadi, “Bahasa Melayu”..akan dtg tukaq lagi yg jadi menteri menjadi perdana menteri tukaq apa pulak? “Bahasa Satu Malaysia”??…lantak pii depa lah…

RESPI: SUP MIEHUN (BIHOON / MEE HOON) UTARA:

Penyediaan: Bihoon.

Bahan-Bahan Di Perlukan:
– 1 paket mee hoon (400gm).
– 1 sudu kecil Serbuk kunyit atau Pewarna Kuning Telur.

Cara Menyediakan:
1. Rendam mee hoon dalam sebuah bekas selama 15-20 minit dengan sedikit serbuk kunyit. Serbuk kunyit kita beli sekarang banyak masalah dengan bau yg tidak menyenangkan dan warnanya bukan-bukan. Maka lebih baik gunakan pewarna kuning telur, Biar warna kuningnya lembut sedikit dari warna garang. Sebenarnya warna kuning digunakan utk menutup kelemahan buatan mee hoon yang warnanya malap birat dari putih melepak. Kebanyakan pembuatan Mee hoon ini diperbuat dari beras yang kualiti yang paling rendah sekarang.
2. Masak air panas dalam periok, bila air mendidih masukkan mee hoon yang rendam tadi di toskan dan masukkan ke dalam air mendidih selama 10 minit. Bila agak bee hoon masak 3/4 bahagian, keluarkan dan masukkan dlm sebuah bekas yang mengandungi air sejuk (paip) utk matikan haba mee hoon, Bila mee hoon agak sejuk toskan dan letak dlm penapis.

Penyediaan Mee Hun

Penyediaan Mee Hun

3. Mee hoon telah toskan dari air, titiskan sedikit minyak masak (kalau minyak olive lagi terbaik) dan gemburkan mee hoon supaya tak melekat atau pun berserabut. Ini memudahkan utk menyediakan hidangan di mangkok satu persatu dan juga lapisan minyak itu untuk mengelak dari Mee hoon telah masak itu cepat kering. Mee hoon yg telah masak bila biarkan lama dlm cuaca panas sekeliling akan cepat kering dan menjadi keras kembali kerana sifat semula jadi tepung beras (khas utk peniaga).

2 : Penyediaan Sup.
Bahan-Bahan Diperlukan:
Untuk buat stok Daging:

  • 1kg Tulang Lembu bhg. lutut dan tulang (Gear Box).
  • 1/2 kg is daging lembu sektul.
  • 1 biji bawang merah labu sederhana besar dibuang kulit dan ptg pangkah diatas.
  • 1 btg celery dihiris serong, 1 btg karot dihiris tebal sikit, 1 inci halia diketuk.

Untuk Tumis Sup:

  • 1 sudu besar pes halia bawang putih/3 biji bawang putih dan 1″ halia ditumbuk lumat.
  • 1 biji bawang besar dikisar halus.
  • 2 sudu besar minyak masak.
  • 1 kpg kayu manis 2 inci panjang.
  • 5 biji buah pelaga.
  • 5 kuntum bunga cengkih.
  • 3 kuntum bunga lawang.
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam kasar.
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih.
  • 1 sudu besar serbuk ketumbar. (sagai 2 sdb biji ketumbar dan kisar halus).
    Nota: Kalau anda pening sgt dgn rempah-rempah di atas beli “serbuk rempah Sup Adabi” guna 2 sudu besar bersama dgn rempah korma Adabi 1 sudu besar..settle masalah)..untuk rempah kayu manis dan lain-lain, guna satu bungkusan “sup bunjut Adabi” lagi. Bagi yang berniaga jangan ambil short-cut ini..sediakan sup rempah anda sendiri dengan adunan rempah yg mamak haji sebutkan. Nak kurang atau nak lebih terpulang pada anda. Kalau takat niaga nak guna rempah ready made jangan yea.
    Cara Penyediaan Sup:
    Pengenalan:
    Kesedapan apa saja sup tergantung pada cara penyediaan asas sup atau digelar “broth” atau “stok”. Ramai yg malas ambil jln pintas tetapi ia bukan cara masak sup yang betul. Sup yg terbaik terpulang pada teknik memasak bukan bahan-bahan yg anda adunkan. Sup perlu sediakan dgn bahan-bahan perasa yang minima. Ada juga tambah lengkuas, serai dan juga daun limau. Itu nak buat tom yam. Tujuan guna tulang dalam sup ini ialah kita nak tukarkan collagen yang terdapat dlm tulang menjadi lecithin. Lecithin ialah pemekat kuah sup. Bukan saja-saja nak guna tulang dlm respi ini. Teknik masak masak utk sup ini ialah cara renehan (simmering) dan masa renehan penting.

1. Basuh tulang-tulang ini bersihkan dari darah atau kotoran. Daging lembu seketul itu kalau bekas kecil boleh potong ketulan besar. Masukkan dalam sebuah bekas kalau dapat “stok pot” lagi baik. Masak sup ini perlu dalam sikit periok dan tebal. Masukkan air 3/4 tinggi dari paras tulang dan daging.
2. Bawang, karot dan celery dan bawang labu masukkan sekali. Bahan-bahan ini untuk menyedapkan lagi stok anda. Jangan masukkan garam kerana ia keraskan lagi daging anda dan tindak balas kimia garam ke atas collagen akan membantutkan penghasilan lecithin.
3. Bila air mula didih, permukaan di atas air akan timbul bueh dan darah dari daging. Ceduk dgn senduk dan hindarkan ini. Benda yg timbul ini akan menyebabkan sup anda kurang jernih dan berkeladak. Kecilkan api dapur mulakan renehan. Renehan bermaksud gelumbung air kecil dan wujud dari permukaan bawah air. Renehan perlu bertutup supaya keharuman asli daging tidak hilang. Renehan perlu minima 2 jam hingga maksima 4 jam.
4. Selepas renehan asingkan ketulan daging, tulang dan bahan pewangi seperti karot dan celery. Kita cuma perlukan air, tulang dan daging. Tapis air hasil renehan. Daging yg telah rebus kita perlu dihiriskan taburkan sedikit garam dan serbuk lada putih simpan asing utk dibubuh atas hidangan nanti.
5. Bersihkan bekas sup tadi, panaskan dan masukkan 2 sudu besar minyak masak. Masukan rempah, kayu manis, buah pelaga, cengkis, b,lawang, bila haruman rempah mula keluar masukan pes halia bawang putih, biarkan untuk bawang putih keluarkan harum, masukkan air kisar bawang, biarkan air bawang ini sejat dan bertukar warna kuning keemasan.
6. Kecilkan api dapur dan masukan serbuk rempah-rempah jitan putih, serbuk ketumbar dan lada hitam (kalau guna rempah adabi masa inilah masukkan). Bila rempah mula keluarkan haruma, masukan air stok daging dan bersama tulang masukkan. tinggikan api dapur.
7. Masukkan garam, dan serbuk perasa kalau sukar nak tinggalkan Pak Aji ini kalau tak nak masukkan sedikit gula. Bila sup mula mendidih kecil api dapur dan letakan kembali keadaan reneh. Sup yang sedap sentiasa kena panas.
8. Sup anda telah selesai. kini kita ke sambal kicap dan sambal merah pulak..sabar yea.

3. Penyediaan Sambal Pedas Merah.

Bahan-Bahan Diperlukan:

SAMBAL MERAH

SAMBAL MERAH

  • 3 ulas bawang putih – ditumbuk lumat..
  • 1 biji bawang merah labu sederhana besar – dikisar.
  • 2 sudu besar gula – mamak haji guna gula pasir je.
  • 1 sudu kecil jus asam jawa pekat.
  • Minyak masak untuk tumis.
  • 1/2 cawan serbuk cili / 1 cwn cili kisar.
    Cara Menyediakan:
    1. Kalau guna serbuk cili, jadikan pes dulu dengan adun air supaya tidak terbakar dlm minyak jadi hitam. Kalau guna cili kering kisar ia seperti sambal tumis je.
    2. Panasakan kuali, masukkan minyak masak, bila minyak panas masukkan bawang putih, bila mula keluarkan aroma wangi, masukkan pes serbuk cili, bila agak telah garing sedikit (jgn terbakar pulak nanti pahit).
    3. Masukkan air kisaran bawang dan biarkan cili masak. kalu mengegak sgt kecilkan api dapur. Masukkan jus asam jawa. kacau sebati.
    4. Bila sambal mula pecah minyak masukkan gula dan garam. Kacau sebati lagi. Kalau pekat sangat boleh tambah air asam jawa sedikit. Masak sampai pecah minyak atau minyak mula timbul sekeliling sambal. Rasa garam, manis dan masam secukup. Tmabah lah patut kalau rasanya tak cukup.
    5. Sambal ini untuk tambah rasa pedas, manis dan masam itu saja tujuannya. Selamat mencuba yea..hidangan mee hoon sup ini ..dgn daun sup+daun bawang, bawang goreng dan juga kalau rajin goreng takua / tauhu potong dadu kecil. Daging hirisan jgn lupa. 

 


Makanan sejuk atau sejuk dingin membawa maksud makan yang yang di simpan pada suhu -1 darjah C hingga +10 darjah C. Manakala makanan beku ialah di simpan pada suhu -18 darjah C ke bawah. Tujuan makanan di simpan  dalam suhu ini untuk memastikan makanan terus segar dan tahan lama.  Suhu persekitaran makanan dikawal supaya mikroorganisma tidak boleh menyebabkan makanan itu menjadi rosak dan busuk.

Perkembangan penyelidikan dan pembangunan telah menghasilkan makanan proses dan juga makanan segera boleh di pasarkan dalam sejuk beku seperti roti canai segera, karipap segera dan berbagai masakan lagi dengan cara ini.  Pengusaha makanan sejuk beku perlu mengambil kira gelagat atau behaviorism pengguna khususnya nenentukan saiz bungkusan, harga pasaran dan persaingan dan juga pusingan penghantaran produk mereka ke permis jualan.

Usahawan produk ini juga harus memberi tumpuan kepada aktiviti kesedaran dan promosi penggunaan produk sejuk beku seperti berikan demonstrasi kualiti produk mereka sama seperti kualiti produk segar. Kualiti roti canai sejuk beku boleh dikatakan lebih rangup dari roti canai segar. Usahawan roti canai sejuk beku boleh buktikan dengan pengguna dengan promosi di pasar-pasar raya hypermarket.  Aktiviti promosi ini perlu berterusan akan meningkatkan lagi jumlah dan meningkatkan lagi produk sejuk beku di pasaran terbuka.

Pasar raya atau pasar raya besar (hyper market) masih merupakan saluran pemasaran  yang besar dan penting. Tapi masalah dengan pasar-pasar raya ialah mereka cuba beli barangan dengan murah dan jual dengan harga tinggi. Keuntungan akan menjadi rendah dan syarat-syarat di kenakan adalah sangat sukar bagi usahawan-usahawan kecil-kecilan dalam bidang sejuk bekuan ini. Namun begitu jangan lupa pada pasar raya serbanika atau kedai-kedai runcit masih berupaya penting untuk pemasaran ini.

Faktor-faktor mempengaruhi pembelian produk sejuk bekuan ialah:

  • Promosi hadiah percuma untuk pembelian.
  • Ada tertulis bahan-bahan yang digunaka (ingredients).
  • Cita rasa pengguna
  • Tanda Logo Halal
  • Harga berpatutan.
  • Ada diskaun.
  • Mudah diperolehi.
  • Mudah untuk menyediakan.
  • Pembungkusan yang menarik.
  • Produk Bumiputera.
  • Saiz pembungkusan.
  • Label yang menarik dengan tertulis tarikh luput dan tarikh dikeluarkan.

Berniaga kecilan dan baru ingin bergiat dalam perniagaan ini, Ingat yea kehidupan sebagai peniaga ini umpama di roda yang berputar, kadang di atas dan kadang-kala kita ke bawah. Bila berada bawah tidak semestinya kita akan terus dibawah. Kita tetap ke atas jua bila rezeki itu sampai lambat-laun. Setiap orang yang berjaya itu bukannya semua dari golongan cerdik pandai, dan setiap orang cerdik dan pandai bukannya semua berjaya dalam perniagaan. Dalam perniagaan kita tak perlu ada ijazah perniagaan, tapi kalau ada ia seperti bonus tahunan 2 tahun. Tidak semestinya yang ada ijazah itu boleh berjaya dalam perniagaan.

Perniagaan yang berada sekeliling kita sentiasa berubah dan meningkat dan perlukan ilmu yang secukup untuk berjaya. Kejayaan dalam perniagaan seperti menawan puncak gunung yang tinggi. Puncak gunung tidak akan berubah ketinggian, ia tetap di sana untuk sesiapa yang mampu menawannya. Pendaki yang ingin menawan puncak gunung itu perlu berubah dan gunakan segala tenaga dan akal kepandaian untuk menjejak kaki ke atas puncak. Begitulah kejayaan dalam perniagaan, anda perlu mendaki setapak demi setapak mencapai kejayaan mutlak. Pendakian yang kita ingin mulakan itu bukannya senang, mudah atau ada jalan pintas. Kita cuma boleh berjaya dengan semangat waja seperti seorang pendaki gunung yang sedia hadapi berbagai risiko. Hidup tanpa cabaran ini, hidup yang amat membosankan. Hidup akan lebih bermakna sekiranya hidup diwarnai dengan visi,matlamat dan cabaran yang gerakan kita ke puncak kejayaan yang kita ingini. – Mamak Haji


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 3,362,703 hits
Mac 2015
I S R K J S A
« Feb    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 518 other followers