PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Pengurusan Kantin & Restoren’ Category


Serbuk Xanthan Gum

                                      Serbuk Xanthan Gum

XANTHAN GUM:

Sedikit penerangan tentang xanthan gum – Mamak haji banyak menghabiskan masa untuk mengkaji teknik masak dari mencipta resipi baru atau pun buat ‘singature recipe”, jauh sekali cipta Resipi ‘Fussion’ tak minat utk cuba kerana mamak haji sendiri sudah “fussion” Melayu + India. Kalau anda baca resipi-resipi mamak haji seperti karangan BM spm disebabkan mamak haji teliti dengan teknik-teknik masak. Dalam kajian ini lah banyak bahan-bahan additif pemakanan dan juga bahan pencegah kerosakan makanan mamak haji temui. Penggunaan bahan-bahan aditif dalam masakan ini kebanyakannya dari sumber semula jadi juga, maka ia tidak lah bahaya sangat seperti yg kita anggap. Cuma kita perlu kawalan dalam kuantiti dalam kegunaan. Seperti pepatah India mengatakan, “Walau pun ia madu tetapi kalau terlebih makan ia tetap akan jadi racun.”

Aditif makanan, “Xanthan gum” ini telah diiktiraf sebagai aditif yang selamat untuk kegunaan dalam makanan oleh Kesatuan Eropah (EC) dan Amerika dengan membawa kod no: E405. Xanthan gum ini hasil dari fermentasi di antara sira gula jagung dan bakteria yg terdapat dalam sayur kobis atau barakoli yang bernama, “Xanthomonas campestris”. Maka nama Xanthan Gum ini diambil dari nama bakteria ini. Bakteria ini, anda boleh lihat dari tompokan hitam dipermukaan bunga kobis atau brokoli. Dalam kajian ‘rhelogy’ makanan, Xanthan gum ialah bahan aditif ajen pemekat atau pelikat. Ia akan wujudkan keadaan cecair menjadi pekat dan likat tanpa melibatkan sifat – sifat makanan itu terutamanya ‘rasa’.

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum) biasanya digunakan sebagai aditif makanan, barangan kosmetik dan juga barangan kesihatan diri seperti dalam ubat gigi dan gel rambut (gel rambut itu ialah Xanthan gum). Biasanya ejen pemekat seperti Xanthan Gum ini bukan saja dapat memekatkan tetapi mampu menjadi ajen penstabil untuk larutan, bertindak sebagai emulsifier, dan suspensions. Seperti ‘sos cili’ keropok lekor yang gunakan cili kisar kasar bersama biji. Bila gunakan Xanthan gum akan kekalkan ‘flake cili dan biji’ terapungan dalam larutan sos itu kalau tidak kesmuanya mendak kebawah botol.

Jumlah kegunaan serbuk Xanthan gum biasanya ialah dari 0.5% ke 1% dari jumlah berat masakan itu…maknanya kalau anda gunakan air sebanyak 250 ml (atau 250gm) maka guna serbuk ini sebanyak 2.5gm atau 250mg. Tetapi pada kebiasaannya kita guna serbuk ini sepekat yang diperlukan kita tetapi bila guna lebih dari 1% cecair akan mula bertukar jadi gel. Minyak rambut gel itu dibuat cara ini. Xantan Gum ini kerap digunakan dalam penyediaan mmasakan moden atau digelar,”Modernist Cuisine.”

Kini kita tak perlu lagi berjam tunggu untuk menjadikan sos jadi pekat. Kalau nak sup pekat, ambil saja cecair yg ingin gunakan seperti stok, ukur dan masukkan kuantiti yang diperluakan dan terus masukan dalam mesin kisar dan kisar selama 1-2 minit. Cecair akan jadi pekat dan masukkan dalam masakan sup anda. Sahabat-sahabat yg ada bakery kecilan boleh cuba tambahkan Xanthan gum pada inti roti seperti ikan bilis, sardin dan yang lain yg basahkan dan lembabkan doh yang menyebabkan kurang kerangupan krust bawah roti itu.  Kalau tambah Xanthan Gum dalam ais krim buat sendiri…ais cream anda jadi lembut dan boleh elakan pembentukan kristal air batu. Dalam menyediakan sos “salad dressing” ramai cef barat suka gunakan Xanthan Gum ini untuk pemekat sos. 

Xanthan gum boleh digunakan dalam apa keadaan suhu pun…baik sejuk atau panas…ia tidak beri reaksi pada haba. Kecuali haba terlalu panas akan mencairkan keadaan sifat. Cuma dlm keadaan dlm cecair / larutan gula lebih dari 55% – 60% serbuk putih Xanthan Gum sukar untuk diadunkan. Bawah paras gula tersebut no problem. Kalau anda ingin dapatkan jus buah-buahan sejuk yang pekat likat, cuma taburkan satu atau dua cubit dan bancuh rata….degan segera jus anda anda jadi pekat dan enak untuk minum. Xanthan gum juga digunakan dalam tepung adunan goreng seperti, “tempura” untuk dapatkan kemelekatan yang baik pada bahan gorengan anda. anda boleh cuba dengan tepung pisang goreng sendiri…lepas itu

boleh jual…jadi pembuat tepung goreng pisang yg terbaik.

Sahabat-sahabat yg budiman kena tahu jugak yea..kenapa aku buat sos cicah rojak kat rumah cair je…tapi yg jual pekat likat…melekat kat hirisan buah dan menitis pulak…kalau buat macam ini boleh untung kah mcm ini?..ini semua trick sains…bukan menipu nama nya. Kalau untuk cili boh boleh guna ke mamak haji?. Boleh kalau nak pekatkan tapi jagan lupa guna benzoic Acid untuk tahan lama…biasanya benzoic asid ini berbau sedikit..kalau mamak haji lebih suka guna sodium benzoate..tapi jagan lebih 2% dari jumlah berat .Jangan lupa ramai yang buat sos pencicah buah…buat acar buah….buat ais krim malaysia…ini lah taktik-taktik mamak haji nak kongsi…tak percaya, baca belakang label pasti ada bahan tambahan E- 405…dia tak tertulis Xanthan Gum….


1. Menyediakan dan menulis Rancangan perniagaan dengan mengambil kira setiap aspek perniagaaan anda dengan mengambil kira berjaya menghasilkan keuntungan perniagaan yang idamkan dan juga untuk perniagaan anda akan bertahan lama yang berdaya maju. Rancangan Perniagaan ini perlu sentiasa di ulang-kaji, jika perlu ubah untuk kebaikan perniagaan anda. Rancangan Perniagaan ini bukan terpahat atas batu batu yang tidak boleh ubah-suai mengikut keadaan.

2. Anda perlu ada minat terhadap bidang perniagaan yang anda menceburi bukan ala kadar untuk kaya cepat kerana terdengar khabar orang. Khabar seperti ini biasanya diberikan oleh orang yang buat perniagaan cara MLM atau pun cara system Piramid. Itu bukan berniaga namanya itu jenis cari pelangan tamak. Anda perlu ada kesungguhan untuk bertumpu pada perniagaan, berani ambil risiko, bersikap bersabar dan tabah menghadapi cabaran dalam perniagaan. Bukan senang nak jadi senang.
3. Sentiasa ingin pertingkatkan kemahiran atau kepakaran berkaitan perniagaan anda dengan bersungguh-sungguh. Sebelum mencebur diri dalam perniagaan yang anda minat, sekurang-kurangnya anda perlu ada kepakaran yang perlu ada pada diri anda. Perniagaan yang anda menjalankan perlu berdasarkan pada kepakaran yang ada pada anda dan sewajarnya perniagaan yang dimulakan itu perlu lah dari kecil-kecilan dulu.
4. Rela dan sanggup belajar dari orang yang lebih arif berkaitan perniagaan yang anda ceburi. Jangan sekali berlagak bodoh sombong dalam perniagaan, perniagaan bukan tempat siapa yang pandai bertiori tetapi banyak benda praktikal perlu belajar dari orang yang ada pengalaman dalam bidang perniagaan anda. Jangan jadi , “cakap tak serupa bikin”.
5. Bersedia menghadapi masalah atau risiko . Sentiasa bersedia bagi menghadapi masalah dari segi kewangan, pemasaran dan juga bersedia menyelesaikan masalah.
6. Kebolehan dalam bidang pemasaran produk anda atau perkhidmatan anda. Bila boleh keluar produk tak dapat jual produk itu, tak guna juga. Kalau pandai masak tak guna untuk makan sendiri saja, perlu mencari pelangan untuk membeli hasil masakan anda.

7. Jangan sekali cepat keciwa bila kali pertama gagal dalam perniagaan. Gagal dalam perniagaan anggap lah ia satu pengalaman bukan rugi tetapi anda telah mempelajari Ilmu yang termahal dari hasil kocek anda sendiri. Jatuh bukan untuk meniarap tetapi bangun dengan kuat dan sukar nak jatuh kembali kerana anda sudah tahu kenapa anda jatuh pertama sekali. Bila mula berniaga ramai yang puji tetapi bila anda gagal ramai yang keji anda.


PEMIKIRAN MISKIN VS PEMIKIRAN KEJAYAAN:
Bila anda menjalankan sesuatu perniagaan..ada dua bentuk pemikiran akan berkisar bila akhir tahun dan melangkah masuk ke tahun baru..Satu digelar ke arah, “pemikiran miskin”..di mana anda cuma berfikir bagaimana nak simpan hasil keuntungan perniagaan?. Ia seperti  masukkan wang dalam ASB atau pun simpan saja wang berlebihan dalam bank. ASB jadi pilihan ramai kerana risikonya langsung tidak ada kerana ia adalah projek kerajaan untuk kekalkan kuasa pemerintahan dengan tidak berikan orang Melayu berfikir panjang, Ia begitu mudah, cukup tahun ambil sejumlah bonus yang diberi dan pergi enjoy bercuti. Biar orang lain berfikir untuk kita, jangan banyak cakap dan diam. Pemikiran cukup mudah seperti ini digelar pemikiran miskin.

Orang Melayu bukan tak pandai berniaga, ramai yang pandai dan bijak dalam perniagaan cuma kelemahan orang Melayu ialah mentadbir urus kewangan dalam perniagaan. Wang pendapatan hasil dari perniagaan dianggap untuk berbelanja wal hal orang Cian anggap wang dari keuntungan perniagaan untuk melabur dan untuk perkembangkan perniagaan yang sedia ada.  Tiori duit, bagi kaum peniaga Tionghua..”duit buat duit”. Jadi mereka lebih Berjaya dari orang Melayu dalam perniagaan. Dari kedai menjual peralatan letrik mereka beraleh ke kilang membuat peralatan letrik. Tapi kita berdabik dada berniaga diwarung yang sama selama 30 tahun. Bila Majlis tempatan dating untuk roboh warung yang terletak diatas Tanah bukan milik dan menganggu lalu-lintas…gaduh dan bawa masuk parti politik sekali untuk mencari publisiti murahan.

Pemikiran yang kedua ia lah, “pemikiran ke arah kejayaan”.. ia bermaksud berfikir bagaimana boleh membesarkan modal perniagaan untuk melaksanakan idea-idea baru dan imiginasi kejayaan mutlak yang wujud dalam pemikiran anda..sekiranya anda berniaga makanan di tepi jalan, bermatlamat ingin dapatkan sebuah kedai kecil makan yg tidak dihambat oleh body-guard Majlis Tempatan lagi…dari kedai makan pulak anda ingin ke perniagaan restoren tahun depan…lepas itu dari restoren ke pemilik hotel..angan-angan ini bukan angan-angan Mat Jenin tapi anda dengan sekuat hati ingin jadikan ia kenyataan.

Kalau anda ke Pulau Pinang anda boleh lihat sendiri semua pemilik restoren dulu..tapi kini ada lah pemilik hotel tiga bintang seperti Nasi kandar Nasmir..Nasi Kandar Zubaidah…Nasi Kandar Pelita…Restoren Daun Pisang Ananda Bahawan..Hotel-hotel mereka tersergam indah…ada juga taukeh-taukeh kedai makan atau peniaga pasar malam orang melayu ramai yang jadi jutawan senyap..tapi sayang nya mereka ini cuma peniaga pemikiran yang kelas pertama mamak haji sebutkan tadi. Tidak kembangkan perniagaan masih dibelenggu pemikiran miskin dan menutup rezeki peniaga-peniaga baru yang ingin berniaga dengan lawan harga dengan peniaga yang baru nak hidup. Ini salah satu sebab peniaga yang baru ramai yang gagal ada lah dari kalangan orang Melayu.


Dalam keadaan ekonomi yang tak tentu hala sekarang, harga barangan yang melambung tinggi, kos sara diri yang tinggi, nilai mata-wang Ringgit kita jatuh teruk berbanding dengan Dollar Amerika, reputasi negara tecelar akibat rasuah dan isu ketirisan dalam pentadbiran kerajaan telah banyak jatuhkan moral pekerja kakitangan awam. Ramai pekerja makan gaji sekarang ini menerima tekanan kerja yang tinggi dan akibatkan tekanan perasaan di tempat kerja yang berlebihan. Perkara seperti ini mungkin kita tidak kepedulian tetapi ia adalah salah satu sebab wujudkan kesan negatif terhadap semangat bekerja bagi pekerja awam dan swasta. Masalah di tempat kerja lebih merumitkan lagi dengan masalah kewangan peribadi dan keluarga kerana harga barangan dan berbagai perkhidmatan awam juga telah naik  seperti GST, Tol dan baru lagi Ta’arif Elektrik. Maka ini akan tetap akan wujudkan kos sara hidup yang tinggi dibandar-bandar. Gaji yang diperolehi setiap akhir bulan tak cukup yang mana satu masa dulu masih berasa selesa. Kebosanan untuk bekerja mula pengaruhi semangat bekerja. Kewujudan tidak kepuasan hati sehingga tidak dapat bekerja dengan ikhlas lagi. Tidak ada jalan lain kecuali ingin berhenti kerja dan ingin mulakan perniagaan sendiri. Sebelum anda buat keputusan berhenti kerja dan memulakan perniagaan sendiri, mamak haji ingin berikan 6 soalan untuk anda jawab sendiri dengan jujur untuk menentukan anda layak atau tidak memulakan perniagaan sendiri.

1.MEMOTIVASI DIRI SENDIRI:

Bila anda digelar, “Usahawan” atau pun “Peniaga” (anda perlu mengetahui siapa usahawan dan siapa peniaga itu?.Usahawan lazim mencipta produk-produk atau perkhidmtan baru untuk keperluan pasaran yang kian maju dan sentiasa punyai idea-idea baru dan berinovasi dalam produk-produk yang dihasilkan. Makna, “peniaga”, pulak cuma beli dan menjual produk untuk dapatkan keuntungan perniagaan, contohnya seperti peniaga kedai runcit). Tak kira lah anda seorang usahawan atau peniaga, anda tetap jadi golongan peniaga. Bila menjadi peniaga anda akan seringkali rasa keeseorangan dan sunyi. Segala keputusan untuk perniagaan, perlu lakukan sesuatu atau pun anda bijak dalam menyelesaikan masalah dengan penuh kepercayaan diri anda sendiri.

Bila dah masuk dalam perniagaan, anda bukan boleh lagi tunggu arahan dari “boss” untuk lakukan sesuatu tindakan yang lazimnya untuk pekerja makan gaji. Ini berkenaan perniagaan anda sendiri, keputusan bakal yang anda kena buat berkenaan duit dari kocek anda sendiri bukan dari orang lain. Maka anda perlukan, “Motivasi Diri Sendiri” yang amat tinggi. Anda perlu selalu sanggup memotivasikan diri anda sendiri. Jika anda seorang yang suka tunggu arahan dari orang lain, tidak punyai motivasi yang tinggi dalam diri anda, baik lupakan jadi usahawan atau peniagaan. Teruskan makan gaji saja.

2.PENYEDIAAN KEWANGAN UNTUK KEPERLUAN DIRI DAN KELUARGA:

Sebelum anda bercadang untuk berkerja pekerjaan tetap yang bergaji dengan amalan akhir bulan, “cucuk kad di mesin ATM Bank, mesin itu akan keluarkan duit”.  Perbelanjaan bulanan untuk diri sendiri dan keluarga terlepas walau pun tak cukupi dengan makan gaji sekarang, sekurang-kurangnya anda selamat dari masalah kewangan. Tapi bila anda mula lompat masuk dalam bidang perniagaan sendiri,  jangan terlalu letak harapan anda dapat wang berlebihan berlipat kali ganda dari gaji makan gaji dulu. Dalam perniagaan sendiri ini, apa saja situasi keadaan bakal akan berlaku, kita sukar untuk mentafsirkan keadaan.

Bila kita berhenti kerja dari gaji tetap, anda perlu punyai perancangan  kewangan . Maksud mamak haji anda perlu punyai simpanan wang yang boleh digunakan untuk keadaan perlukan kewangan bila berlaku sesuatu pada diri anda atau ahli keluarga. Simpanan asas untuk kecemasan sangat penting dalam kehidupan seharian kita. Pengurusan perancanga simpanan wang amat penting bagi yang ingin berhenti kerja. Jika perniagaan anda yang bakal ingin anda mencuba, perniagaan itu terdesak dalam krisis kewangan, adakah anda akan membuat pinjaman dari lintah darat durjana seperti “along?”.  Ini yang berlaku kepada ramai peniaga baru dan lama bumiputra dalam negara kita. Kebanyakan pinjaman wang dari along ini bukan untuk tujuan perniagaan tetapi untuk perbelanjaan terdesak untuk kelaurga. Kalau untuk perniagaan kalau 20% bunga yang dikenakan along itu mampu bayar kerana keuntungan bersih perniagaan biasanya dari 23% – 40%. Ramai kawan-kawan mamak haji masih gunakan perkhidmatan along ini terutama peniaga perniagaan besi lusuh/buruk. Peniaga ini lebih minat pinjam dari along kerana keperluan wang tunai yang cepat. Tapi ramai lingkup dari yang berjaya bial beurusan dengan along ini.

Menguruskan simpanan wang ini perlu punyai daya kekuatan mengawal atau “willing power” yang kuat. Menguruskan akaun simpanan melibatkan pemahaman tentang pentingnya simpanan wang untuk waktu memerlukan terutama semasa kecemasan untuk diri dan keluarga.

Sebelum berhenti kerja makan gaji untuk menceburkan dalam perniagaan, segala hutang peribadi anda atau bakal nak berhutang perlu dikawal dari sekarang. Hutang ini adalah bidang kewangan peribadi yang menyebabkan ramai peniaga baru kita terjebak dalam masalah kewangan yang serius.. Uruskan hutang peribadi anda denagan cara yang terbaik sebelum berhenti bekerjaDari sekarang anda perlu minumkan berhutang dan hutang yang boleh dikawal. Masalah yang berat dalam menghadapi kehidupan normal adalah hutang. Jangan teruja sangat nak berhenti kerja dan mulakan perniagaan tanpa persediaan kewangan untuk diri dan keluarga semasa kecemasan. Orang boleh kata, “saya mulakan perniagaan dengan kocek kosong”, itu untuk dia, untuk kita ia mungkin bukan mudah untuk lakukan tanpa ada duit dalam kocek.

3.PENYEDIAAN FIZIKAL DAN MENTAL:

Sebagai usahawan atau peniaga, tekanan kehidupan akan menghantui kita sepanjang masa. Kesihatan amat perlu dijaga dalam menjalankan perniagaan, maka jagalah kesihatan yang baik sebelum memulakan perniagaan sendiri. Bila mula berniaga tekanan mental tetap akan berlaku pada setiap usahawan baru atau yang lama. Tekanan perniagaan akan menghantui kita datang dari segala sudut yang kita tidak tahu. Sekiranya anda seorang yang tidak boleh terima tekanan dan stress, anda harus fikir dua kali sebelum ingin menjadi usahawan/peniaga.

4. KEPENTINGAN KAJI SELIDIK PEMASARAN PERNIAGAAN:

Sebelum memulakan perniagaan anada, setiap perniagaan perlukan “kaji-selidik”, bila cakap saja kaji-selidik pemasaran untuk perniagaan yang anda bakal ceburi perlu dapatkan perkhidmatan syarikat survey yang profesional. Terus tergamam kerana takut fee yang dikenakan pasti mahal dan tak termampu kita. Kajiselidik pasaran kini begitu mudah dengan adanya internet dan juga sosial media. Kajiselidik pemasaran menerusi Internet ini khasnya dalam facebook seharusnya dilihat sebagai satu cara merevolusikan tatacara perniagaan kecil zaman sekarang. Banyak data anda boleh perolehi dengan hujung jari anda.

Contoh terbaik baru-baru ini keluar berita mengenai pelajar-pelajar dari Univerti awam, “hasil kaji selidik sebuah badan NGO… 3 dari 4 penuntut di IPTA tak mampu untuk makan hidangan yang baik. Ini dari kaji selidik yang dilakukan ke atas 25,632 penuntut dari 6 universiti awam. UTM, UM, UIA, UKM, UUM and Universiti Tun Hussein Onn. 57%. Ramai penuntut peruntukan RM5 sehari untuk makanan, 44 % bergantung dengan mee maggie cepat masak, 41 % cuma makan nasi kosong, kicap dan telur, 96% berkata dalam tekanan kewangan, 97% dari mereka ini gunakan bantuan kewangan dari kerajaan.” maka anda kena fikir dua kali sekiranya produk atau perkhidmatan anda berkaitan dengan pelangan penuntut universiti.

5.SEMANGAT BERJUANG:

Semangat berjuang ini adalah salah satu faktor yang penting dalam perniagaan walau pun bukanlah faktur yang boleh menjanjikan kejayaan perniagaan kita. Semangat berjuang kita perlukan bila kita tersungkur dalam perniagaan. Orang kata kita bersungkur itu adat dalam perniagaan. Biar kita tersungkur kehadapan bukan kebelakang. Kalau tersungkur tersembab muka, kita tahu apa yang menyebabkan kita jatuh. Kita jatuh untuk bangun kembali dan bukan tertiarap, yang bangunkan kembali itu ada lah “semangat berjuang” kita. Tanpa semangat ini tertiarap kita selamanya.

Perniagaabn ini sebenarnya seperti bangun pagi pergi ke medan perang, kerana menjalankan perniagaan ini kerja teruk, penat, memerlukkan kerja lebih masa  atau lebih banyak kekecewaan dari yang gembirakan. Ia bukan seperti makan gaji, pagi masuk petang balik kerja. Jadi uutuk melaksanakan ini anda perlukan semangat kental. Apa kah anda punyai semangat yang kental dan sedia untuk berjuang?.

6.MEMAJUKAN PERNIAGAAN:

Sekiranya bakal perniagaan yang anda ceburi itu, sekiranya maju akan menyeronokan. kalau tidak maju akan membosankan dan mungkin anda putus asa dan menyesal berhenti kerja makan gaji. Anda perlu ingat bila saja sesuatu jenis perniagaan maju, semua orang ingin tiru jual produk yang sama atau cara berniaga yang sama dari orang-orang yang yang telah berjaya dalam bidang itu. Contohnya jika anda selidik punya selidik pasaran, kawasan yang anda tidak ada peniaga nasi ayam, anda mulakan perniagaan nasi ayam> sertamerta perniagaan nasi ayam anda mendapat sambautan yang hangat dan perniagaan anda kian maju. Tetiba ramai peniaga baru akan membuka perniagaan nasi ayam dikawasan itu. Perkara seperti ini tidak boleh elak dalam setiap perniagaan.

Anda perlu yakin dengan rezeki. Ketentuan rezeki untuk hamba- hamba Allah tidak sama.  Ada yang dapat lebih ada yang dapat kurang., tetapi setiap orang ada rezeki Allah anugerahkan. Jadi jika anda ingin buat apa yang orang yang telah berjaya buat dalam perniagaan, jangan terlalu letak harapan anda juga boleh berjaya. Kemungkinan rezeki dia letak kat situ dan bukan untuk kita. Sekiranya anda ingin buat apa yang orang telah berjaya itu buat, pasti anda belum sedia untuk berniaga.

RUMUSAN:

Mamak Haji suka berniaga sendiri dan perniagaan seperti ini memberikan kepuasan dan kebebasan. kehidupan peniaga bukan mudah dan boleh jadi senang sekelip mata. Bila ingin mulakan perniagaan ini, jadilah orang yang jujur dengan diri sendiri untuk menjawab enam soalan di atas dan sebelum bersedia untuk berniaga. Jangan terburu dalam buat keputusan ikut hati dan perasaan yang tertekan dengan kemelut kewangan. Bidang perniagaan yang anda ingin menjalankan juga banyak mainkan peranan dalam menjawab soalan mamak haji di atas. Setaip orang kena ada impian. Impian perlu ada untuk majukan diri tetapi yang sukar ialah menjadikan impian itu menjadi kenyataan. Kalau terburu dalam impian dijadikan kenyataan, kadangkala impian itu menjadi mimpi buruk untuk kita. Maka rancanglah kehidupan masa depan anda betul-betul. Wassalam.


APOM GULA HANGUS

APOM GULA HANGUS

RESIPI KUEH TRADISIONAL : KUEH APOM GULA HANGUS.
Mula- mula siapkan “karamel gula”.
– 1 cawan gula pasir.
– 1 cawan air panas.
– 2 sudu besar majerin Pelangi Felda.

Cara Penyediaan:

1. Panaskan kuali dengan api dapur yg kecil (low). Masukkan gua pasir secawan. Biarkan gula hangus dgn perlahan. Tak perlu sgt semua gula hangus takat yg kita nak warna sudah memadai. Jangan gatal kacau pula..biarkan dia lebur sendiri.

2. Bila dapat warna yg kita kehendaki, masukkan 1 cawan air panas (atau gula dan air masak sekali pun boleh..sampai sira gula bertukar warna perang) Kita gunakan air panas utk elak cairan gula panas mercik tak tentu hala. Biar semua gula jadi cair dan menjadi sira gula. Kepekatan air sira gula perlu ambil berat.. Jangan cair sgt dan jangan pekat sangat..kalau air gula melelh tidak putus ok lah tu.
3. Semasa peringkat akhir masukkan 2 sudu besar majerin dan adunkan sekata dengan gula. majerin ini bantu matikan haba ..gula tak menjadi kristal. Macam kita buat butterscotch. Biarkan ia sejuk dalam suhu sekitar.

Kemudian kita buat Adunan Tepung / Batter:
– 2 biji telur besar kalau kecil guna 3 biji telur.
– 1/2 cawan minyak masak ( 8 sudu besar).
– 2 sudu besar susu pekat manis (tak bubuh pun tak apa..manis sgt).
– 1 1/2 cawan tepung gandum (mamak haji guna cuma 1 cwn saja).
– 1 sudu kecil baking soda bikarbonat.
– secubit baking powder.

CARA PENYEDIAAN:

a. Ambil sebuah bekas yang muat batter..masukkan telur dan kacau rata. tak perlu pukul sangat.

b. Masukkan 2 sudu besar susu pekat (kalau nak berlemak..tapi susu pekat sekarang gula je banyak). Kacau rata juga.

c. Masukkan minyak dan sebatikan.

d. Masukkan pulak gula hangus yang disediakan awal dan sebatikan dengan baik dengan bahan-bahan lain. Kalau nak masukkan 1 sudu kecil esen vanila boleh juga kalau nak wangi vanila. Kacau rata semua bahan-bahan itu.

e. Ambil 1 cawan tepung dan adunkan dengan baking soda dan secubit baking powder. Ayak tepung dan masukkan dalam bekas sedikit demi sedikit. Adun rata….batter telah siap.

CARA KUKUS

                                                 CARA KUKUS

Cara Kukus dengan cawan plastik:

1. Panaskan air dalam pengukus..bila air mendidih dan kelaurkan wap..aturkan cawan plastik ditempat kukus. Biarkan cup plastik itu panas sekejap..3-4 minit supaya tak melekat dan berair. Ia dlm keadaan tudung pengukus terbuka.

2.Masukkan batter dalam botol squash mcm botol sos cili plastik atau guna sudu makan pun boleh… Picitkan dan penuhkan 3/4 bhg paras cawan plastik. Tutup tudung pengukus. Kukus selama 15 minit..sebelum keluarkan apom yg telah masak biarkan ia terus dikukus 3-4 minit dlm keadaan tudung pengukus terbuka utk keringkan permukaan atas apom ini..Bila sejuk keluarkan apom dan hidangkan..selamat mencuba yea..anda akan perolehi 15-17 biji apom gula hangus yg sedap utk makan petang..


stok tulang lembu

stok tulang lembu

TIP-TIP DAN CARA BUAT STOK DAGING LEMBU:
Ibu sos berwarna kehitaman, brown sauce atau “sauce espagnole” dalam bahasa Perancis. Brown itu warna Coklat..jadi kita gunakan perkataan “brown” itu yea mcm perkataan “kari”. Buat brown sauce kita perlu sediakan stok dari tulang lembu cara buat stok daging lembu yang kehitaman dan juga roux berwarna brown.

Ia tak sama seperti sediakan stok ayam untuk ibu sos “Bechamel” atau sos putih.Kita belajar buat stok dulu daging lembu, cara buat roux lebih kurang sama dengan Roux white sauce, cuma kita perlu masak lama sehingga tepung dan butter itu bertukar warna brown.

TIP-TIP DAN CARA BUAT STOK DAGING LEMBU:

1. Beli 2 kg tulang lembu yang masih melekat lagi daging sikit. Tulang terbaik ialah bahagian kaki dan juga bahagian sendi lembu kerana di sini lah banyak sekali Collagen terkumpul. Tulang perlu dipotong untuk rongga tulang kelihatan.
2. Beli 1/2 kilo daging tetel yang ada urat dan lemak.
3. Untuk tambah perisa stok kita tambah 2 biji bawang kuning sedehana besar yang di potong empat + 1 -2 btg Karot dipotong 2 inci + 2 btg celery besar + 3 ulas bawang putih.
4. Untuk aroma pula kita gunakan 2 susu besar daun Thyme / daun parsli + 2 helai daun bay leaf dan 10 biji lada hitam.

CARA-CARA:
1. Panaskan oven (pre-heat) pada suhu 220C. Cari tray tinggi sedikit seperti tray s/s hidangan katering. Sapukan minyak pada permukaan bawang, karot dan bawang putih. Masukkan semua bahan di atas kecuali celery dalam tray pembakar dan bakar selama 40 minit. Sebelum 40 minit perhatikan daging dan tulang tidak boleh hangus jadi arang. Bila anda haba panas akan hanguskan daging..turunkan suhu oven anda kepada 170 atau 150C. Hangus jadi arang tidak dibenarkan dalam masak stok ini.

2. Bila siap bakar, keluarkan semua bahan tadi dan masukkan dalam “stok pot” yang boleh muat 10 liter. Kuantiti air rebusan daging ia lah dua kali ganda paras tulang dalam stok pot. Pada permulaan tinggikan api dapur sehingga air stok mendidih. Selepas mendidih rendahkan api dapur dan “reneh”. Renehan terbaik ialah 6-8 jam dan minima masa reneh ialah 3 jam.

3. Bekas tray yang telah bakar pasti kerak melekat di pemukaan tray itu. Ambil 1/2 cawan air mendidih dan tuang dalam tray dan kikis. Kikisan bersama air itu masukkan dalam renehan stok.

4. Bila cukup tempoh waktu…keluarkan semua bahan dan tulang dari stok pot, tapis air stok ini dengan kain mamak haji guna kain napkin bayi yang baru..sepatutnya guna cheese cloth tapi payah nak cari). Bila sejuk boleh lah masukkan dalam peti sejuk. Satu permukaan lemak akan terbentuk bila stok ini disejukan. Permukaan lemak ini adalah pelindung untuk stok anda tahan lama. Tetapi cuma bertahan 3 atau 4 hari. Kalu nak tahan lama cedok lemak ini dengan sudip, tapi jgn buang… simpan utk goreng sayuran.Stok yg dibekukan boleh tahan 1-2 bulan.

5. Memang remeh buatnya tapi sekali anda buat simpan stok ini..anda mudah utk sediakan brown sauce pada bila-bila masa saja. Tamat lah bahagian stalk -stok ini..bab akan datang kita sediakan brown sauce dan demi glaze.

Label:

popia basah

popia basah

tepung sebelum dilayang

tepung sebelum dilayang

Tepung yang telah uli

Tepung yang telah uli

Resipi ini dapat sambutan luar biasa di Face Book Mamak Haji takat hari ini lebih 10,377 sahabat berkongsi resipi ini…Resepi Popia Basah Dari Cheq Norliah Kamaruddin dan mamak haji telah cuba sendiri. Terima Kasih Anakanda kerana sanggup Pm tunaikan permintaan ayah. Moga Allah SWT perluaskan rezki dan barakah ke atas mu…amiin.

Resipi Menyediakan Kulit Popia:
– 1 kg tepung gandum
– 41/2 cwn air
– 1 biji putih telur
– 7 sudu besar minyak masak.
– 5 sudu teh garam
– 2 sudu besar tepung ubi….

p/s:semua tu satukan uli smpai tangan tak melekit….perap 5 jam.

Resepi untuk sos:
– 3 kg cili boh (guna separuh jer).
– 1kg gula.
– 10 biji bwg besar.(blender)
– 2 gengam udang geragau.(blender)
– 3 labu bwg putih.(blender)
– garam ikut rasa dan sedikit perasa makanan (ajinomoto).
– masak sos ini dlm api kecik tapi lama dalam tempoh 6 jam….(tahan lama )

Resepi untuk inti…
– parutkan sengkuang …carot ….
– kacang goreng(tumbuk)
P/s: lia guna 2 bhn tu ajer ..kalau guna timun n togeh cepat basi…

selamat mencuba x payah beli buat sendiri lagi terjamin….

 


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,226,207 hits
Ogos 2016
M T W T F S S
« May    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 576 other followers