PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Pengurusan Kantin & Restoren’ Category


Salam Mamak Haji tertarik dengan sepucuk e-mail dari seorang pengunjung blog, Mamak haji masukan dalam posting dengan kebenaran pengirimnya:

Assalamualaikum, Saya sebenarnya seorang pekerja di kilang. Satu hari, ada akak yang buat bisnes runcit dalam kilang ni beritahu yang orang kantin nak resign dan akak tu kena ambil alih kantin sebab HR minta. Padahal akak ni tak ada modal. Jadi akak tu tanya saya berminat ke nak ambil bisnes kantin ni. Pekerja dah ada, perkakas dengan bahan mentah aje yang perlu sediakan. Saya terus berminat. Tapi, saya takut sebab saya masih muda (25 tahun) dan boleh ke saya nak uruskan perniagaan ni sambil terus bekerja?
 Saya nak tanya jugaklah, kalau keseluruhan pekerja kilang untuk 3 shift ada dalam 500 orang, berapa modal yang diperlukan ye?
Untuk dapatkan modal ni, selain bank mana lagi?Saya betol-betol tak ada pengalaman atau pengetahuan.
Saya sangat mengharapkan panduan dari Mamak Haji.
Terima kasih.
Dalam posting-posting yang lepas Mamak Haji sudah terangkan, “Bagaimana Mulakan Perniagaan Katering Dari Rumah”, ” Cara Mulakan Katering “box Lunch”, dan juga Cara, “Mulakan Perniagaan Restoren”. Rasanya mamak haji belum lagi sentuh ,” Cara Mulakan Perniagaan Kantin Kilang”. Banyak juga Mamak haji telah buat posting-posting mengenai perniagaan kantin kilang. Tapi bagaimana nak mulakan perniagaan kantin?. Apakah perlu ada kelayakan-kelayakan istimewa untuk jalankan perniagaan ini?. Anda kalau ingin mulakan perniagaan di kantin kilang ini tidak perlukan sebarang kelayakan seperti umur, lagi muda lagi bagus kerana perniagaan kantin perlukan tenaga yang banyak dan sikap sabar yang amat tinggi. Inilah syarat-syarat untuk membuka perniagaan kantin kilang atau Industri ini. Tentang perniagaan kantin, satu perkara yang anda perlu ingat ialah, perniagaan ini tidak sama seperti perniagaan makanan di kedai makan atau restoren. Pelangan kantin ialah pekerja yang tetap yang akan menjamu selera setiap hari. Apa yang anda perlu tahu ialah, menu masakan kitaran di kantin perlu diadakan untuk sekurang-kurangnya 30 hari (sebulan). Maka sekiranya anda masak 15 jenis hidangan maka kali sajalah  dengan 30 hari. supaya pelangan anda tak jemu dengan masakan yang sama. Walau bagaimana pun perniagaan ini boleh menguntungkan sekiranya anda menjalankan perniagaan ini dengan pengurusan dan strategi pemasaran yang baik. Kejayaan kantin banyak bergantung kepada pelangan (pekerja) tetap dan juga pihak pengurusan kilang tersebut. Suasana kantin perlu menarik minat pekerja untuk menjamu selera dikantin sekiranya terdapat gerai-gerai makanan  atau restoren di sekitar kawasan kantin tersebut. Jika tiada premis makan diluar kalau pekerja masih tak minat ke kantin, mereka mula membawa bekal makanan dari rumah. Dari pengalaman mamak haji, kilang-kilang sederhana dan kecil di negara kita kebanyaknya pekerjanya sekarang ini adalah diluar negara seperti   (Hampir 5 juta pekerja asing berada di negara ini) pekerja dari Bangladesh, Nepal, Indonesia atau pun Vietnam, Mynmar. Kilang seperti ini masalah besarnya menu maknan dan juga harga makanan. Sekiranya kilang mempunyai tenaga kerja majoriti dari kalangan orang tempatan tiada masalah. Kalau majoritinya pekerja dari Bangladesh, anda lupakan sajalah menjalankan perniagaan kantin dikilang tersebut. Pekerja Bangladesh ini, bangsanya pelik kerana kuantiti nasi yang mereka makan seorang, orang kita boleh makan tiga orang. Mereka ini amat jimat dan kedekut makan dan biasanya masak di asrama dan bawa bekal. Sekiranya Mamak haji dipanggil temuduga mengelola kantin perusahaan, sebelum masuk ke kilang itu, Mamak haji perhatikan tempat letak kereta untuk pekerja kilang, sekiranya basikal yang banyak dari kereta, mamak haji tak buang masa menghadiri untuk temu-duga…hahahaha!. Pekerja tempatan mana pakai basikal, kalau basikal banyak itu maknanya kilang itu penuh dengan pekerja Bangla..hehehe!. Walau pun perkara ini seperti kelakar tetapi ia adalah realiti mengambarkan  kuasa pembeli. Untuk mengatasi masalah membawa makanan dari rumah, banyak juga kilang-kilang ini memberi subsidi makanan kepada perkerjanya. Subsidi RM2.00 – RM3.00. Ini bermakna sekiranya harga makanan itu bernilai RM4.00, pelangan itu cuma kena bayar RM1.00 sebagai tunai. Perkara subsidi ini selalunya disalah ertikan oleh pekerja-pekerja  dari luar, kalau nasi dah ambil seperti gunung everest bukan lagi RM1.00 tetapi sudah menjadi kali 2. Setiap hari anda kena bertengkar dengan pekerja-pekerja dari luar negara ini tentang harga makanan yang diambil. Bagi mereka, kiraan Rupiah, kira pakai kita pulak kira pakai RM. Ini masalah besar. Mamak Haji gariskan dua tiga perkara sebelum bercadang ingin berniaga di kantin kilang:
  • Tentukan jenis dan bangsa warga kilang. Sekiranya warga tempatan, Indonesia, Nepal, Mynmar tiada masalah tetapi sering bermasalah ialah Rakyat Bangla dan Vietnam.
  • Tentukan kilang tersebut ada menawarkan subsidi makanan untuk pekerja atau tidak.
  • Tentukan kemudahan kantin yang diberi, seperti air, letrik dan gas atau peralatan memasak sebelum menentukkan harga tetap jualan.
  • Dapatkan maklumat, kenapa bekas pengusaha tidak berminat sambung kontrak atau di  beri tender baru?. Biasanya sekiranya kita tanya pada bekas pengusaha ini akan dapat gambaran jelas tentang perniagaan.
  • Kontrak perjanjian tidak akan membawa erti kepada anda apa-apa, kerana kebanyakannya adalah untuk pengurusan kilang. Dan jangan harap sanga kedaan Menang-Menang. Satu untuk anda dua untuk pengurusan.
  • Sebelum mempersetujui ambil-alih perniagan, buat lawatan ke Kantin semasa pada kemuncak perniagaan. Perhatikan gelagat pekerja dan juga harga makanan. Anda boleh mohon kepada pengurusan kilang dengan memberi alasan ingin tahu kuantiti masakan yang perlu dimasak. Buka mata dan buka minda semasa lawatan ini. Jangan terlalu ghairah untuk masukkan leher anda dalam tali jerut.
CARA MEMULAKAN PERNIAGAAN:

Biasanya nak mulakan perniagaan di sesebuah kantin anda perlu ada profil syarikat anda sebelum memohon berniaga dimana-mana kantin. Anda boleh berjumpa bahagian HR dan berikan mereka satu salinan profil anda. Mungkinsetahun , dua tahu atau tiga tahun akan datang mereka akan panggil anda untuk temu-duga. Profil kantin ini perlu masukan fakta-fakta seperti berikut:

  • Butiran tentang syarikat seperti no.pendaftaran, alamat perniagaan, no.telipon dan lain berkenaan syarikat.
  • Pengalaman.
  • Butiran pengurus dan juga butiran pengurus, tukang masak dan penyelia anda.
  • Menu masakan sarapan, Makan tengah hari , dan malam. Menu seminggu yang anda tawarkan berserta dengan harganya.
  • haga bagi semua jenis minuman.
  • Berikan butiran cara perkhidmatan.
  • Masukkan salinan Fotostat semua dokumen-dokumen berkenaan.

Anda kemungkinan dipanggil untuk temu-duga, sekiranya anda berjaya dalam temu-duga itu, anda akan diberi kontrak dalam setahun ke setahun terma dan syarat-syarat berniaga di kantin mereka. Mudah Bukan?. Sekiranya anda berjaya mendapatkan kontrak menjadi  katerer untuk kantin. Mula buat penyediaan seperti dibawah ini:

  • Kira modal yang diperlukan untuk perniagaan.
  • Merancang bagaimana anda ingin lakukan perniagaan dengan perancangan perniagaan.
  • Merancang Menu masakan dan anggaran kos masakan.
  • Mengenal pasti pekerja yang baru atau ingin kekalkan pekerja bekas majikannya.
  • Bagaimana anda ingin atur untuk memberi perkhidmatan untuk pelangan anda. Cara pelangan di restoren berlainan kerana pelangan datang seorang-seorang atau cuma kelaurganya tetapi di Kantin Industri, pelangan anda menyerbu sekali. kalau dua ratus orang sekali keluar untuk makan. Bayangkan kesibukan. Maka dalam keadaan ini anda perlu memberi perkhidmatan yang terbaik, kerana orang lapar ini selalu pemarah, “A hungry man alaways an angry man”.
  • Masalah besar dalam perniagaan   ialah, “Mana saya nak dapat Modal untuk perniagaan?.”. Paradox perniagaan ialah membelanja duit dan dapatkan duit. Kalau duit tak ada, nak niaga apa?. Mana kita boleh dapat duit  untuk berniaga?.  Yang mustahak ialah “berapa yang diperlukan?”. Sebagai rukun berniaga, anda perlu mencukupi kewangan untuk perbelajaan perniagaan yang baru, boleh menampung selama 6 – 12 bulan. Kalau anda bernasib  baik boleh dapat untung dalam sebulan untuk menampung enam bulan. Kalau tidak bagaimana?. Jadi dimana anda nak daptkan duit dengan mudah?. Simpanan Peribadi adalah jalan pertama sekiranya anda ada simpanan yang mencukupi, kalau tak cukup bagaimana?.  Buat pinjaman dari keluarga atau pun dengan kawan-kawan kerana mereka mempercayai anda dan anda boleh buat cara pembayaran yang fleksible dan sudah tentu anda tak perlu bayar faedah untuk pinjaman. Bila anda ada duit, bayar lebih sedikit untuk mereka dari jumlah yang anda pinjam. Cara ini ada bahaya juga kerana orang rapat dengan kita akan masam muka kerana semata-mata duit. Ini kerana janji cuma pakai mulut. Maka buatlah surat perjanjian hitam putih bagi lagi meyakinkan mereka. Dalam perjanjian itu tuliskan jumla, cara membayar dan juga tempuh. Ia akan lebih baik dari janji mulut yang merenggangkan hubungan kelak. Kalau kawan atau saudar mara juga tak ada duit bagaimana?. Pinjam Bank. memang Bank banyak duit tetapi bila banyak, banyak juga cerewet nak dapatkan pinjaman. Bank cuma memberi pinjaman sekiranya anda boleh membayar dan juga perniagaan yang ceburkan diri boleh menguntungkan. Maka disinilah peranan “kertas kerja ” ambil peranan. Ingat pesanan lagi “Business Plan atau Rancangan perniagaan”. Maka buatlah rancangan perniagaan yang terbaik sebelum mulakan perniagaan ini,. Ok setakat ini sajalah. Kalau ada yang ingin bertanya soalan tentang perniagaan kantin secara peribadi sila e-mail kepada mamak Haji segera, sementara mamak haji tak sibuk sekarang kerana secara umum sukar terangkan tip-tip putar alam mamak haji untuk berjaya dalam temuduga katerer kantin…hehehe!. Ini pengalaman Ilmu Mamk Haji, jangan pulak dok kata, “kalau tak putar alam bukan Mamak”..hahaha!. Wassalam.

Salam, Mamak haji nak tanya kat taukeh-taukeh restoren, Adakah semua pekerja anda di restoren anda tahu mengenai bagaimana sebuah perniagaan restoren menjalankan perniagaan?. Cuba tanya pada pekerja anda, mereka tahu tak mengenai perniagaan?. Sudah pasti mereka tidak tahu atau tak mahu ambil tahu, “Apa itu Perniagaan”. Bagi mereka cukup bulan dapat gaji sudah!. Ini bukan salah pekerja, bagi mereka kalau tahu pasal perniagaan, sudah tentu mereka dah buka kedai makan. Tak tahulah jadi kuli. Kalau kita fikirkan dari keputusan pendapat pekerja-pekerja ini, sudah tentu mereka pun tak tahu, anda sebenarnya menjalankan sebuah perniagaan. Mamak Haji tanya balik kepada pengusaha restoren, kalau anda begitu bersemangat hendak meningkatkan  jualan harian restoren, bila perniagaan anda semakin hari semakin merundum, bagaimana pekerja-pekerja ini boleh membantu anda?. Akhirnya anda cuma syok sendiri kerana pekerja kita tak faham apa itu perniagaan sebenarnya, walau pun kita faham.  Untuk memahamkan pekerja apa itu perniagaan tak perlulah hantar pekerja itu belajar “business” pulak. Apa yang anda perlu lakukan sebagai pengusaha , ambil sedikit masa dalam setiap minggu untuk sesi taklimat tentang asas-asas perniagaan. Seminggu satu topik, ia perlu berterusan. Jangan hangat-hangat tahi ayam. Sebelum tutup kedai, panggil pekerja-pekerja anda, belanja makan piza atau McD atau kentucky hahahaha..kalau dua tiga orang oklah tapi kalau ramai suruh tukang masak masakan istimewa. Jamu selera dengan pekerja anda dan mulakan taklimat tentang perniagaan dengan contoh tajuk-tajuk yang mamak haji berikan dibawah ini. Di akhir taklimat asas perniagaan ini, jangan lupa baca doa selamat dan murahkan rezeki, maka ia akan jadi perkumpulan yang diberkati Allah SWT.

1. Keuntungan = Jualan Tolak dengan Perbelanjaan. Sekiranya perbelanjaan lebih dari jualan kita boleh bukak pintu kedai dan tutup. Selepas semua wang tunai habis, kita tutup rapat perniagaan kita dan balik kampung. Perlu terangkan kepada pekerja kita, apa yang kita perolehi dari jualan bukan semuanya untung. Kadang kala ada juga juru wang ini cukup baik, dia akan bocorkan rahsia jualan harian kepada pekerja-pekerja. “Hari ini boss untung bayaklah sampai puluh ribu”. Maka pekerja yang tak faham..biasalah.

2. Perbelanjaan dalan perniagaan ada 2 jenis.  Ia itu tetap dan berubah. Berikan contoh mudah seperti sepinggan mee goreng mamak, semua bahan-bahan untuk menyediakan mee seperti mee, sayur, cucur, minyak dan juga gaji pekerja adalah, “Kos Berubah (tak tetap).”  Kos tetap ialah seperti sewa kedai, yuran astro, yuran lesen perniagaan Majlis Tempatan. Apabila saja mee goreng telah siap kos yang ada pada mee goreng pertama sekali ialah kos tetap.  Bila pelangan bayar duit di kaunter kos berubah akan menyusul. Kalau kita jual mee goreng mamak sepinggan RM3.00 bukan untung RM3.00. Ini kena ingat. Mungkin untungnya cuma RM0.50 saja.

3. Semua bahan masakan, makanan atau minuman yang terdapat dalam restoren adalah seperti wang tunai. Maka setiap barangan ini perlu dijaga dengan baik. Stok yang berlebihan akan membantutkan aliran tunai. Maka setiap gelas air sekiranya pecah semasa basuh sebenarnya anda telah menghilangkan nilai tunai gelas tersebut. Dan berbagai-bagai contoh yang lain anda boleh misalkan.

4. Sebenarnya meningkatkan jualan harian akan lebih menguntungkan dari cuba mengurangkan kos perbelanjaan seperti mengurangkan masakan. Tetapi ramai suka mengurangkan kos dari meningkatkan jualan. Bagi mamak haji suka yang pertama dengan meningkatkan jualan, tapi terpulanglah kepada pengusaha sendiri. Kita perlu punyai kemahiran untuk menangani kedua-dua perkara ini dalam satu masa. Sekiranya ada pekerja yang berminat dan punyai bakat dalam jualan, beri perhatian khas kepada dia.

5. Dalam seringgit ada 20 sen duit syling lima.  Berikan kepada pekerja-pekeja anda suruh mereka bahagikan kepada sewa restoren, gaji pekerja, dan semua perbelanjaan. Mereka akan terkejut apa yang baki tinggal kepada mereka. Pekerja akan lebih memahami diri anda.

6. Beritahu kepada pekerja anda sebenarnya kos mereka adalah lebih dari gaji yang mereka terima sebanyak 30 peratus. Maka setiap RM100 ringgit gaji mereka , tambahan RM30 untuk mereka seperti KWSP, SOCSO, cuti rehat, cuti sakit, pakaian seragam, makanan dan minuman seharian. Sekiranya gaji RM700 sebulan makan tambahan ialah RM210 sebulan. Maka inilah kos pekerja.

7. Di Perniagaan restoren, kos perbelanjaan paling tinggi adalah gaji pekerja. Inilah sebab setiap pekerja selalu diperhatikan oleh majikan.  Produktiviti pekerja amat penting dalam perniagaan restoren. Dengan sebab itu kenaikan gaji dalam perniagaan restoren terlalu kritikal. Kenaikan gaji selalu diberikan mengikut produktiviti pekerja bukanya mengikut tahun berkerja.

8. Peralatan baru dibeli untuk meningkatkan jualan. Untuk beli peralatan perlukan wang, wang mungkin dari kocek pengusaha atau dipinjam.  Peralatan yang terbaik dan dijaga selalunya memberi pulangan pelaburan yang baik. Peralatan bukan saja mudahkan kerja tetapi selalunya menjimatkan tenaga kerja. Penting sekali perlatan di restoren akan meningkatkan jualan yang sedia ada.

9. Kadang-kala kita terlepas pandang pada benda kecil yang terbuang yang melibatkan kos yang tinggi sekiranya dikira mengikut bulanan.  Ini akan mengakibatkan kos tinggi dalam perbelanjaan. Bahan -bahan masakan seperti minyak masak, gas memasak, teh, gula, susu, sabun basu, tisu, air, letrik dan lain-lain yang dibazirkan, walau pun terbuang sedikit tetapi ia kan menjadi jumlah yang besar dan kos terbuang yang banyak. Maka  pada setiap hari barangan ini perlu jaga.

banyak lagi perkara lain kita boleh bincangkan dan beri pengetahuan asas perniagaan untuk pekerja kita dalam taklimat dengan pekerja. Pada pengusaha- pengusaha yang baru buka perniagaan restoren ambil berat tentang perkara ini. Kejayaan sesebuah perniagaan restoren terletak pada berkerja kumpulan atau team work, bukan perseorangan. Mamak Haji harap taklimat seperti  ini anda masukan dalam SOP restoren anda. Wassalam.


Salam, Resepi masakan Indonesia ini, mamak haji ceduk dari internet dan ubah-suai, tapi malangnya tak ingat pulak hasil dari siapa, maka mamak haji mohon empunya diri halalkan  resepi-resepi ini. Bagi mamak haji Ilmu ini untuk kebaikan bersama, untuk tujuan ini boleh diambil  Ilmu orang lain seperti kita ambil Ilmu yang cipta lampu, sistem air, sistem jalan, kipas angin, radio, telivisyen tapi jangan ambil ilmu Yahudi Bil Gates nanti kena saman. Salah ialah gunakan ilmu orang lain untuk cari wang untuk diri sendiri. Ia seperti DVD cetak rompak, Cetak rompak ini seperti  mencuri hak orang lain dan buat duit dengan senang. Resepi-resepi ini mamak haji telah cuba di kantin-kantin perusahaan dan mendapat sambutan yang baik. Masalah masak dikantin dan di restoren sangat berlainan. Restoren rsepinya mudah tak perlu ubah kerana yang suak resepi kita saja yang kunjung ke restoren kita. Tak akan ada pelangan nak makan burger mai restoren mamak?. Masakan kantin perlukan berbagai-bagai jenis resepi dan setiap hari perlu ditukar, sehingga boleh pecah kepala otak kita memikirkan perlu masak. Mamak Haji masa jalankan perniagaan kantin biasanya mengadakan 15 resepi sehari dan kalau sebulan perlukan sekurang-kurangnya seratus jenis resepi.  Ini tolak resepi tetap, kari ikan, kari ayam, ayam goreng dan ikan goreng. Sayur pulak setiap hari sekurang-kurangnya lima jenis perlu adakan. Seronok buat kantin ialah pelangan tetap tak perlu peningkan kepala. Masak pasti habis. Paling leceh adalah isu komplen tak tahan. Setiap hari ada saja masalah. Ini yang tak tahan dalam perniagaan kantin ini. Kalau takat  1,000 pekerja boleh kita puaskan hati mereka 100 peratus?. Maa dengar telingga kanan, buang ikut telingga kiri. jangan ambil serius sangat, ini keran manusia ini kalau kita buat seribu kebaikan tak nampak, tapi satu kesalahan tersilap menjadikan isu yang besar dan lupakan seribu kebaikan kita. Maka sesiapa yang minat buat perniagaan kantin jangan lupa pesanan ini. Buat selagi terbaik yang termampu, buat duit dan habis kontrak cabut cari tempat lain.  Jangan beli peralatan untuk kantin tapi sewa peralatan kantin. Pastikan dalam enam bulan kita ambil balek modal dan enam bulan lagi  cari untung maksima. Kalu pengurusan yang bertimbang rasa dan mewujudkan keadaan menang-menang boleh sambung perkhidmatan. Kebanyakan pengurus kilang ini cakap besar, satu pii boleh cari sepuluh. Lama kelaman kantin kilang dia tak ada katere yang ingin berniaga. Katerer-katerer baru yang terkobar-kobar ingin berniaga, kena awas jangan masukan kepala anda  kedalam mulut cap harimau..dulu duit pakai  cap harimau sekarang pakai kepala agong. Kita kata rasuah ini orang kerja kerajaan saja terlibat, tapi sebenarnya dalam pengurusan swasta lebih kuat rasuah. Mula dari pintu gerbang sehinggalah kepada pengurus-pengurus yang bergaji puluhan ribu. Astaga..kita marah orang kerajaan yang ambil sepuluh dua puluh tapi di  swasta lagi teruk?. Ada supplier mempunyai tiga empat nama syarikat, yang  masuk sebut-harga cuma tiga sayrikat kepunyaannya. Siap kerani purcasing mintak tambahkan harga. Tambah untuk dialah. Dengan sebab itulah kontraktor Melayu tak ada peluang langsung di kilang-kilang bukan Melayu di Pulau Pinang ini. Tapi orang-orang ini juga kata, kuota Melayu atau hak keistimewaan Melayu di negara ini perlu dihapuskan. Taukeh-taukeh kilang ini, sifat perkauman mereka ini lebih tebal dari kulit babi hutan. Kalau ada kaum ini kata, perlu hapuskan hak istimewa Melayu di negara, orang melayu perlu kata, Piiraaah lan@$#!!!!. hahaha! geram, kalau orang Melayu tak bergantung kepada kerajaan nak bergantung kepada jenis kaum keparat ini?.

Kebaikan Kantin kepada katerer, cuma mempunyai pelangan yang tetap dan mereka pulak tak ada pilihan dan terpaksa menjamu selera dengan kita. Selera makan orang ini banyak bergantung kepada  keadaan fizikal mereka. Ada yang kerja di pejabat seleranya lain dan ada yang kerja berat selera lain, tambahan pulak sekarang ini kilang di negara ini sudah menjadi seperti PBB (Pertubuhan Bangsa-bangasa Bersatu- UN) Ada pekerja Nepal, Bagladesh, Sri Langka, Vietnam, Myanmar, Indonesia, Melayu, Cina dan India. Bayangkanlah masak untuk mereka bukan kerja mudah. Kadang-kala kita kesian juga memikirkan selera mereka. Kebanyakannya kilang-kilang perusahan pengeluar barangan letronik, telah memahami keperluan kantin di kilang mereka. Ada juga kilang memberi subsidi makan tengah hari kepada pekerja-pekerja ini sebanyak RM2.00 hingga RM3.00. Sekiranya wang subsidi diberi terus kepada pekerja dari luar negara ini , mereka sebenarnya tidak akan gunakan wang ini untuk makan tetapi gunakan untuk membeli kad pre-paid. Maklum sajalah mereka ini tinggalkan anak bini dikampung halaman. Makanan yang diet seimbang perlukan untuk tubuh badan untuk kekuatan fizikal dan mental. Bila makanan yang berzat tidak diambil, maka tubuh badan akan lemah dan perlu menghadapi berbagai jenis penyakit. Bila pekerja sering sakit, siapa yang susah?. Produktiviti kilang akan merosot. Maka Mamak haji nasihatkan kepada pengurusan kilang, beri subsidi makanan ini terus kepada katerer untuk membekalkan makanan yang berkhasiat untuk pekerja-pekerja ini. Inilah peranan utama kantin dikilang-kilang, selain dari mendapat makanan yang bersih, sihat dan juga murah untuk pekerja anda, dan dapat meningkatkan produktiviti dan ia menjadi fungsi utama dalam menjaga kebajikan pekerja-pekerja. Pengurusan kilang perlu ingat, pekerja luar negara ini bukan seperti mesin-mesin diimpot dari luar negara, mereka ini adalah manusia seperti kita. Sifat berperikemanusian atau empathy perlu ada pada setiap usahawan. Zaman beli hamba abdi ini lama telah berlalu. Jangan ulangi perbuatan keji ini.

RESEPI INDONESIA:

1. RESEPI : MASAK KERING TEMPE

TEMPE GORENG KERING PEDAS

TEMPE GORENG KERING PEDAS

Hidangan : 10 orang.

BAHAN-BAHAN:

  • 5 keping tempe dipotong halus.
  • 250gm kacang tanah.
  • 200gm ikan bilis.
  • 5 cili merah dihiris halus.
  • 5 cili api dihris halus.

Bahan Tambahan:

  • 2 sudu besar airsam jawa pekat.
  • 3 sudu besar gula merah.
  • 1 sudu besar gula pasir.
  • sedikit air + garam.

Perencah: Ditumbuk halus atau dikisar (dengan air yg paling minima)

  • 8 biji bawang merah.
  • 3 ulas bawang putih.
  • 1 inci lengkuas bersaiz ibu jari dihiris.

CARA-CARA:

1. Goreng semua bahan utama, tempe, kacang tanah, ikan bilis dan cili.

2. Tumiskan perencah denga sedikit minyak hingga bau harum naik. Masukan jus asam jawa, gula merah, gula pasir dan air. Adunkan gula sehinnga cair dan rata. Air asam untuk gula tak menjadi keras bila sejuk.

3. Masukkan semua gorengan di atas. Gaulkan sama rata. Angkat dan hidang didalam tray.

Selamat mencuba.

2. RESEPI TAUHU GORENG SUMBAT.

TAUHU GORENG

TAUHU GORENG

hidangan : 20 KEPING.

BAHAN-BAHAN:

  • 10 keping tauhu (putih) dibelah dua bukan  seperti tahu sumbat ptong silang tapi potong bahagi dua. Tahu ini di Pulau Pinang digelar “takua”. Tauhu di sini tebalnya lebih 1″ maka kena potong ketebalan 1/2″ atau menjadikan dua. Kalau tauhu nipis 1/2″ tak perlu potong dua.Setiap tahu perlu dipotong “kocek” untuk mudah sumbat isinya sebelum digoreng. Di goreng dan diasingkan.

Bahan-bahan untuk inti tauhu:

  • 1 batang saderi dipotong halus.
  • 100 gn taugeh.
  • 3 ketul isi ayam (200 -250gm).
  • 3 ulas bawang putih diketuk dan dicincang.
  • 1/2 sudu kecil tsp serbuk cili.
  • secubit lada hitam.
  • Garam dan sedikit gula pasir.

Cara-Cara masak inti:

1. Panaskan kuali dan masukan sedikit minyak. Tumis bawang putih sehingga naik baunya dan masukkan isi ayam bersama serbuk cili dan serbuk lada dan sedikit garam. Biasanya kita dapati isi ayam akan melekat pada kuali semasa goreng dengan minyak yang sedikit. Untuk elakan isi  ayam melekat pada kuali, salutkan isi ayam dengan sedikit minyak sebelum masukkan dalam kuali panas. Bila isi ayam mula masak, masukkan daun saderi dan diikuti taugeh. Inti anda telah siap.

2. Sejukkan inti. Masukkan inti kedalam kocek tahu yang telah goreng secara menekan dengan ibu jari. Apabila tauhu telah diisi (kalau tahu itu pecah sedikit tak mengapa). Sedia untuk goreng dengan tepung.

PENYEDIAAN TEPUNG UNTUK GORENG:

  • 100gm tepung beras.
  • 50gm tepung ubi.
  • 1/2 cawan santan.
  • 1 butir telur.
  • 1/4 sudu kecil serbuk kunyit.
  • garam secukup rasa.

Cara-cara menyediakan tepung goreng.

1. Adunkan semua bahan-bahan di atas dan gunakan sedikit air untuk mendapatkan hasil tepung yang baik. Kelikatan tepung goreng itu sama seperti goreng pisang. jangan terlalu likat dan nipis. Celurkan tahu satu persatu dan goreng sehingga warna tahu anda kuning keemasan. ia sangat sedap dan amat diminati oleh tenaga kerja Indonesia.

2. Kalau ada lauk ayam yang tidak habis jualan, basuh ketul ayam segera dan simpan dipeti sejuk (freezer) kalau di rumah  dibahagian atas. Ketul ayam yang disimpan, kalau ingin gunakan perlu rebus sehingga mendidih dan gunakan sebagai inti tauhu goreng atau pun masakan “begedil” ayam. amat sedap dari daging ayam yang segar. Jangan bazirkan makanan.

3. Cara buat tahu goreng ini cepat, penerangan mamak haji nampak macam lama. sebenarnya Mamak Haji boleh siapkan 60 keping tauhu dalam masa kurang dari 30 minit. Selamat mencuba.

P/S : Mamak Haji cuba bantu katerer dikilang dengan resepi-resepi yang sangat diminati oleh pekerja-pekerja dari negara lain untuk pengusaha mencuba resepi baru untuk menambahkan pendapatan. Sekiranya ada pengusaha katering ingin kongsi pandangan tentang berniaga di kantin boleh e-mail mamak haji : mohd.roslan99@gmail.com. WASSALAM.


Salam, Dalam siri pertama Mamak Haji telah terangkan mengenai sifat hasad dengki yang hina, peranan sifat mulia Ghibah dan juga persaingan dalam perniagaan yang dibenarkan mengikut lunas-lunas Islam. Dalam bahagian kedua ini kita belajar sedikit mengenai startegi bagaimana kita memulakan ‘perang’ terhadap pesaing perniagaan kita, apabila perniagaan kita digugat oleh pesaing yang tidak beretika. Dalam dunia perniagaan semua perniagaan ada risiko, dan juga jangan heran, banyak perniagaan gulung tikar sebelum usia setahun. Persaingan ini bukan saja dari restoren, syarikat-syarikat katering yang berada disekitar tempat perniagaan anda tetapi harus ingat persaingan hebat juga masih berlaku melalui warung-warung makanan yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan, kedai-kedai makan dan juga gerai-gerai yang canggih yang terdapat didalam pasar-pasar raya terbesar yang terdapat di kawasan anda berniaga. Memahmi dan bersaing denga pesaing-pesaing juga adalah faktur penting untuk menyediakan “Rancangan Perniagaan”, sebelum anda ingin buka perniagaan.  Jangan hanya mengalisa perniagan makanan yang sedang maju tetapi perlu juga kaji premis-premis dan juga syarikat restoren yang telah gulung tikar. Ini nasihat untuk yang ingin membuka perniagaan restoren, katering atau pun gerai-gerai makanan.

Bagi peniaga-peniaga yang sedang berniaga dan menghadapi persaingan hebat, tidak boleh hanya peluk tubuh dan serahkan sebulat-bulatnya kepada Allah SWT. Sebagai manusia, kita perlu ada sifat marah. Sekiranya tiada sifat marah, atau yang lemah sifat kemarahan itu adalah tercela dari segi agama Islam. Seperti Firman Allah SWT dalam surah al-Fath: 29 yang bermaksud, “Mereka itu bersikap keras terhadap orang-orang kafir.” Allah SWT juga berfirman dalam Al-Quran, surah at-Tahrim:9 yang bermaksud: “Wahai Nabi! Berjihadlah (menentang) orang-orang kafir dan orang-orang munafik, serta bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.” Bersikap keras bermakna ada tanda-tanda kekuatan cemburu dalam diri, ia itu menyebabkan wujudnya sifat marah. ‘Marah’ bukan bermaksud kita perlu lakukan perkara-pekara yang ditegah oleh Agama Islam seperti jumpa bomoh, menjerumus diri dalam perkara keji atau merampas secara kekerasan hak orang lain.  Kita perlu marah bermaksud, kita perlu bangkit dengan memberi persaingan yang sihat dalam perniagaan. Kita jangan ada hasad dengki tetapi perlu ada sifat “ghibah” yang terpuji untuk menjadi peniaga yang lebih baik dari pesaing untuk majukan perniagaan kita.

Seni peperangan Sun Tze,  ini terkenal untuk melawan musuh dan menang dalam peperangan. Membuka perniagaan bukan sukar sangat tetapi mempertahankan perniagaan yang sedia adalah sangat sukar. Dunia perniagaan bukan seperti  10 tahun dulu seperti cuma golongan tertentu saja menceburkan diri dalam perniagaan, tapi kina siapa saja boleh memulakan perniagaan dan boleh memberi persaingan yang hebat kepada peniaga lama. Peniaga lama yang tidak akan tahan dengan cabaran dan kehendak atau trend baru pelangan, akan gulung tikar. Seni Peperangan Sun Tze yang terkenal dalam memenangi setiap peperangan boleh diadapsikan kepada perniagaan, politik atau pun ekonomi. Strategi ini juga digunakan oleh ramai peniaga-peniaga Tiong Hua yang berjaya dalam perniagaan di negara ini. Di sini Mamak haji menerangkan sedikit mengenai Falsafah Strategik Peperangan Sun Tze. Bila disebutkan “peperangan” anda perlu berfikir ia sebagai “persaingan”. Apa yang Sun Tze berkata, Sebelum kita memenangi pertempuran(persaingan) ini, perlu ada perancangan. Perancangan ini perlu digariskan melalui,  5 faktur utama, kedudukan dan Muslihat. Jangan terkejut bila kata “Muslihat”. Anda perlu tahu, semua peperangan dimenangi dengan cara muslihat.

1. 5 FAKTOR YANG MENENTUKAN KEJAYAAN.

  1. Pemimpin.
  2. Langit.
  3. Bumi.
  4. Moral
  5. Doktrin dan Disiplin.
2. Lima Faktor utama ini kita pecahkan kepada 3 kumpulan utama:
  • Pemimpin.
  • Langit dan Bumi.
  • Hukum Moral, Doktrin  atau cara dan Disiplin.

a. Pemimpin atau Diri Usahawan itu sendiri.

Apa kah ciri-ciri utama yang perlu ada pada setiap pengusaha atau peniaga:

  • Memahami semau aspek mengenai perniagaan yang diceburi.
  • Memahami mengenai persaingan yang bakal dihadapi.
  • Memahami mengenai makanan dan kesihatan.
  • Struktur kos, penetapan harga dan kadar keuntungan.
  • Komitmen yang tinggi dan sanggup bekerja kuat
  • Jujur dan ikhlas.
  • Berdaya kreatif.
  • Mahir berkomunikasi.
  • Berani menanggung risiko.
  • Pandai keputusanyang mengikut keperluan dan masa.
  • Cita-cita yang kuat untuk berjaya.
  • Sentiasa mengamalkan disiplin yang tegas dan juga seorang yang penyayang terhadap pekerja.
  • Mempunyai pasukan pengurusan yang cekap.
  • Sentiasa membuat hubungan baik diantara peniaga-peniaga dan juga masyarakat setempat.
  • Jangan lupa sikap ushawan perlu seperti “peniaga 1000 Dinar” dan sentiasa taqwa pada Agama.

2. LANGIT DAN BUMI.

seperti anda tahu langit dan keadaan muka bumi akan berubah-ubah. Langit dan Bumi ini dikaitkan dengan faktor-faktor luaran yang sentiasa berubah bagi kedua-dua pihak. Faktor luaran seperti keadaan ekonomi dan politik negara, kedudukan premis kita, dan keadaan Geography pelangan. Faktur luaran seperti tempat letak kereta, Jalan trafik sibuk, kepadatan penduduk dan jenis pelangan, trend pelangan  yang beriring dengan perkhidmatan yang ditawarkan oleh anda. Faktur luaran ini juga termasuk undang-undang Majlis Tempatan. Setiap peniaga perlu berubah dan mengikut faktor luaran ini. Jika anda tidak berubah maka perniagaan akan gagal seperti Dinosor yang mati kerana tidak ubah mengikut cuaca bumi yang berubah. Anda juga sentiasa perlu kaji perubahan yang dilakukan oleh pesaing anda.

3. Hukum Moral atau sikap keperibadian.

Moral adalah bermaksud semangat. Semangat anda perlu sentiasa tinggi untuk berjuang dalam perniagaan. Anda perlu sentiasa yakin, “apa juga anda buat itu adalah betul dan amat diperlukan survival perniagaan. Sentiasa perlu “benar” terhadap diri sendiri. Untuk mempastikan anda benar, boleh boleh menguji berapa soalan pada diri anda seperti:

  • Adakah saya betul apa yang saya lakukan?.
  • Adakah saya mempunyai sebab yang betul?
  • Adakah orang lain akan setuju apa yang saya lakukan?

Disiplin pulak amat penting dalam organisasi perniagaan. Pengurusan Masa perlu sentaiasa ditepati. Sekiranya waktu kerja bermula pada pukul 6:00 pagi, sebagi pemimpin perlu ada pada pukul 5.30 pagi, jangan pekerja pulak tunggu kita. Jangan membazirkan waktu, “masa itu emas” dalam prniagaan perkhidmatan makanan. Etika kerja juga perlu disemaikan kepada semua pekerja. Perkara ini anda boleh lihat kepada pesaing anda.  Sekiranya anda sendiri gagal mengetahui kesilapan anda, bagaimana anda boleh cari  kesilapan dari pesaing anda?. Untuk mengetahui kelemahan pesaing kita perlu mengetahui dulu kelemahan kita. Dengan sebab itu Sun Tze ingatkan, “sebelum kenali musuh anda, kenali diri anda dahulu, nescaya anda dapat harungi seratus peperangan tanpa kalah”. Seperti orang beragama kata, ” Maka siapa yang akan kenal dirinya, maka kenal lah tuhannya”. Yang Mamak Haji kata kenali diri ini tak payah, bukak-bukak oleh tuan guru. Kena bukak sendiri. Ingatkan nak habiskan tajuk ini tapi masih panjang lagi namapak gaya nya kena berhenti setakat ini saja. Nanti cuba sambung dalam bahgian 3 nanti, itu pun kalau ada yang minat …kalau benda logik ini memang bosan membaca. Kalau Mamak Haji menulis kisah, ” Adengan porno karpal DAP”, meletup blog Mamak haji ini…hahaha!. Dunia..dunia. Teringat, Bekas Perdana menteri yang terkenal Winston Churchill pernah berkata, “Sesuatu cerita bohong boleh sampai kepada ke separuh  dunia,  sebelum orang itu pakai seluar dan beritahu perkara itu tidak benar”. Mamak haji stop setakat ini saja. Ada perkara-perkara yang nak tanya mengenai perniagaan makanan, katering, atau kantin secara peribadi boleh hantaq e-mail kat: mohd.roslan@gmail.com. Wasaalam.


Salam,  Sebelum Mamak Haji meneruskan bab mengenai bagaimana mengatasi persaingan dalam perniagaan, mari kita menghayati Firman Allah SWT dalam Al Quran dan Hadis Rasulallah s.a.w mengenai hasad dengki sesama peniaga-peniaga beragama Islam supaya pegangan agama kita tidak tersasar menerusi persaingan dalam perniagaan. Persaingan yang sihat dan bersih tanpa hasad dengki di hati adalah amat perlu sebelum kita mempelajari teknik dan cara bersaing dalam perniagaan makanan ini. Jangan sekali-kali anggap peniaga lain sebagai musuh perniagaan kita. Sehinggakan ada peniaga yang sama jenis perniagaan yang dijalankan sebelah-menyebelah tidak tegur-sapa bila berjumpa.  Penting bagi kita yang bersaing ialah hindarkan perasaan “HASAD DENGKI” dari hati kita.

Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda (maksudNya): “Pintu-pintu syurga itu akan dibuka pada Hari Isnin dan Khamis, lalu diampunkan bagi setiap hamba yang tidak menyekutukan sesuatu dengan Allah, melainkan seseorang yang diantara dirinya dengan saudara itu ada rasa kebencian – dalam hati, lalu dikatakan – yakni Allah berfirman kepada malaikanya: “Nantikanlah dulu kedua orang ini, sehingga keduanya berdamai kembali. Nantikanlah kedua orang ini, sehingga keduanya berdamai kembali.” (Riwayat Muslim).

Dari Anas r.a, bahawasanya Nabi s.a.w bersabda (maksudnya): “Janganlah engkau semua saling benci-membenci, saling dengki-mendengki, saling belakang-membelakangi dan saling putus – memutuskan – ikatan persahabatan atau kekeluargaan – dan jadilah engkau semua hai hamba-hamba Allah sebagai saudara-saudara. Tidaklah halal bagi seorang Muslim kalau ia meninggalkan – yakni tidak menyapa – saudaranya lebih dari tiga hari.” (Muttafaq ‘ alaih).

Firman Allah di Al-Quran: “Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Al-Fat-h: 29.

Sila memahami Firman Allah di Al-Quran: MaksudNya: “Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini).  Surah an-nissa:79

Mari kita memahami apa itu maksud sebenar dikatakan, “perasaan dengki” . Dengki bermaksud , seseorang yang tidak gembira sekiranya orang lain mendapat sesuatu, sedangkan dia lebih gembira bila dia yang dapat. Menurut Imam Ghazali ‘Dengki’ itu ada tiga jenis:

1. Rasa kurang senang terhadap nikmat yang dikecapi oleh orang lain, lalu terlalu mengharapkan  agar nikmat itu terputus darinya.

2. Menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang, sekali pun dia tidak dapat mengantikan untuk dirinya. Orang jenis ini akan gembira bila orang yang dapat kenikmatan itu jatuh. Ini sifat paling keji dari yang pertama.

3. Tidak mengharapkan-harapkan nikmat itu hilang dari orang lain tetapi menginginkan nikmat yang sama bagi dirinya sendiri dengan cara berusaha dengan lebih gigih. Biasanya sifat ini dinamakan, “Ghibah”. Maksud Ghibah ialah satu kesedaran atau keinsafan yang terhasil dari akal fikiran manusia yang berjiwa besar dan luhur. Ia sedar dan insaf akan kekurangan dan juga kemunduran yang ada didalam dirinya untuk memperolehi kenikamatan yang sama ada pada orang lain, selepas menyedarinya kekurangan ini, dia berkerja keras, berusaha mati-matian agar dapat sampai kepadanya apa yang dicapai orang yang senang tadi, niatnya ini tanpa disertai kedengkian dan iri hati. Biarpun menginginkan mendapatkan apa yang telah didapati oleh orang lainkenikmatan yang melimpah, namun hatinya tetap bersih, sedikit pun  tidak mengharapkan agar kenikmatan orang lain akan hilang daripadanya. Orang yang  bersifat ghibah ini sentiasa menginginkan pertunjuk dan nasihat, bagaimana dan cara yang perlu ditempuhinya untuk menuju mencapai cita-citanya seperti orang mendapat kenikmatan tadi.

Jangan samakan sifat ghibah ini dengan perkara dengki. Peniaga yang luhur budi, dan kental imanya akan memiliki sifat ini. Mereka jenis ini apabila mengetahui sesuatu kenikmatan dan kebaikan dan apa juga kebaikan ada di diri peniaga lain tidak hanya berangan-angan kosong tanpa berusaha dan tidak mempunyai sedikit pun hasad dengki terhadap mereka, dan tidak berharapkan supaya lenyap kenikmatanya atau kebaikan dari peniaga-peniaga tadi, atau pun berniat kenikmatan orang itu berpindah kepada dirinya. Sebaliknya peniaga bersifat Ghibah ini cuba mengandakan usahanya lebih gigih dari peniaga berjaya itu untuk mencapai taraf lebih tinggi kejayaan dari peniaga tadi.

Peniaga yang bersifat Ghibah akan memakmurkan persaingan yang sihat dalam perniagaan, sebab jalan yang dilaluinya adalah sangat wajar untuk majukan dirinya melalui perniagaan yang diceburi. Dikatakan persaingan yang tidak wajar dalam perniagaan ialah seperti merosakan harga pasaran secara umum, menghasut pembeli dengan mengatakan  bahawa barang yang dijual oleh peniaga pesaing dengannya tidak berkualiti berbanding dengan kualiti barangnya, makanan yang dijual tidak halal atau bersih, tomahan peniaga seturunya gunakan Jin atau sihir terhadap pelangan,  sentiasa mencari jalan untuk mencuri pekerja yang terbaiknya dari pesaing dengan ingin menjatuhkan perniagaannya dan berbagai cara lain untuk bertujuan untuk menjatuhkan perniagaan pesaing. Ada juga peniaga mengaku ia adalah, sebagai  peperangan persaingan dalam perniagaan, tetapi mereka tak sedar perasaan bersifat dengki telah dimiliki mereka yang akan dilaknati oleh Allah SWT. Dari apa yang mamak haji terangkan setakat ini , kita sebagai golongan peniaga perlu faham “dengki” itu hanya kepunyaan peniaga-peniaga yang berjiwa rendah dan mendorong mereka ini untuk mendapatkan kenikmatan yang dimiliki orang lain dengan cara yang ditegah agama. Peniaga-peniaga yang memiliki sifat ghibah pula mempunyai sifat yang bertentangan dengan sifat dengki. Sifat ghibah adalah yang amat baik, murni dan menjadi pendorong utama untuk beramal dan berusaha memperolehi kebaikan dan kenikmatan dunia dan akhirat yang di cita-citakan, tidak sama sekali disertai rasa ingin melakukan sesuatu keburukan pada peniaga lain. Peniaga bersifat ghibah ini sentiasa akan ingin berniaga bersama-sama dan akan berkerjasama dengan baik diantara satu sama lain. Biasanya kita senag kenali peniaga seperti ini.

Sifat yang dengki dihukumkan “Haram” dalam segala segi, kecuali nikmat yang diperolehi oleh seseorang yang derhaka kepada perintah-perintah agama, lalu dijadikan nikmat yang ada padanya itu, untuk melakukan segala macam maksiat dan larangan-larangan Allah S.W.T., membuat kerosakan-kerosakan di atas muka bumi dan menyakiti orang lain. Maka dalam perkara ini , tidaklah terlarang bila seseorang itu mencita-citakan terhapusnya nikmat itu dari orang yang derhaka itu supaya terhenti kerosakan-kerosakan itu terhenti. Kita tidak boleh membenci seseorang yang dapat kesenangan seseorang Islam yang dianugerahkan Allah SWT kerana ia bukan menyentuh diri kita, ia seperti perbuatan yang murkai ketentuan Allah. Al-Quran membidas orang bersifat seperti ini dengan firmanNya di surah Al-i-Imran:120  (Bermaksud)

“Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.”

Mengikut Islam berlumba-lumba atau pun bersaing dengan cara sihat dalam mencari kesenangan atau kekayaan dan kenikmatan dunia tidak dilarang, malah ada kalanya dituntut oleh syariat: Allah telah berfirman Al- Mutaffifeen : 26 , MaksudNya, “Meterainya kasturi; – dan untuk (memperolehi nikmat kesenangan) itu hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan;”.

Setelah pembaca faham mengenai perbezaan mengenai persaingan dalam perniagaan mengikut lunas-lunas tuntutan agama Islam, barulah kita mempelajari strategi persaingan. Mamak haji pernah membaca buku, “Strategi peperangan Sun Tze” yang terkenal diaplikasi dalam dunia perniagaan, politik. Ada yang banyak pendapat “Strategik Perang Sun Tze” ini yang bercanggah dengan nilai-nilai Islam. Mamak haji akan sentuh bab ini dalam siri 2 nanti.

Dalam siri satu ini , mamak haji cuma terangkan apa itu persaigan yang tak terbabit dengan hasad dengki yang bersifat haram dalam Islam dan sifat ghibah yang terpuji. Maka molek benar kita memahami apa makna, “persaingan dalam terminologi perniagaan”. Satu perkara penting anda perlu mengetahui tentang persaingan ialah, “bukan semua perniaga adalah pesaing dalam perniagaan anda”.  Dikatakan pesaing perniagaan ialah peniagaan yang menjual jenis perniagaan yang sama seperti anda. Maka maksud persaingan dalam perniagaan ialah, “satu atau lebih peniaga yang terbabit dalam perebutan pelangan yang sama.” Persaingan dalam perniagaan bukan selalunya tidak baik tetapi ada kebaikannya seperti mengajar kita erti ketabahan menghadapi ujian, lebih inovotif dalam menguruskan perniagaan dan juga meninggikan lagi kualiti produk dan perkhidmatan kita.  Dalam aplikasi Seni Perang Sun Tze dalam perniagaan untuk menghadapi pesaing (musuh) perlu mengenali perniagaan yang diceburi dan juga keadaan sekeliling yang semakin berubah. Peniaga juga perlu mengenali dan memahami perubahan pasaraan, kehendak pelangan dan juga apa kelebihan pesaing dan apa kelemahannya. Kelebihan ini akan memantapkan perniagaan kita ceburi. Di siri 2, Mamak Haji akan sentuh sedikit mengenai aplikasi strategi Peperangan Sun Tze  dalam perpektif persaingan perniagaan. Dah panjang sangat pun posting kali ini..nanti bosankan pembaca. Wassalam.


Salam, cuti hujung minggu ini mai kita layan e-mail, e-mail yang telah dikirimkan oleh pembaca blog ini, yang akan menyuntik semangat untuk kita terus berniaga daripada politik yang semakin jijik sekarang.

Baca nukilan seorang pengunjung bekas Perajurit yang amat berjaya dengan bidang katering  ini.

Saya diperbesarkan dalam sebuah keluarga miskin yang serba kekurangan. Selepas tamat persekolahan dengan sijil MCE, ingin belajar tinggi tetapi apakan daya impian tak tercapai kerana kemiskinan keluarga. Ramai kawan-kawan saya yang bagus dalam pelajaran terpaksa berhenti keran penyakit kemiskinan. Pada umur 17 tahun, saya daftarkan diri dalam Perkhidmatan Tentera Laut, alhamdulillah hidup dalam tentera buakanlah mudah atau senang seperti sekarang yang dengan bergaji besar. Rekrut zaman saya, cuma dibayar RM60.00 sebulan selepas tamat latihan dibayar gaji cuma RM150.00 sebulan. Walau pun hidup dengan kemiskinan tetapi kehidupan tentera telah banyak mengajar berkenaan hidup dengan tabah dan berdisiplin. Dulu kapal TLDM diperbuat dari kayu tetapi semangat sebagai anggota tentera  bagaikan besi, kini kapal TLDM sudah canggih dengan diperbuat daripada besi yang kuat tetapi semangat anggota tentera telah berubah menjadi kayu kerana kemewahan yang kecapi hasil pembangunan negara. Kehidupan Tentera juga telah mengajar saya ketepatan masa. Sehingga kini banyak urusan dalam katering yang saya jalankan, kejayaan perniagaan saya kerana ketepatan masa itu. Kehidupan dalam Tentera selama 13 tahun ini saya tidak pernah menyesal. Tentera Laut telah menanamkan semangat bukan saja untuk setiap kapalnya “3F”,  ia itu  Float (kapal perlu terapung), Forward (Bergerak ke hadapan) dan Fight (melawan musuh) tapi ia mengajar saya dalam dunia realiti, kita bukan saja hidup tetapi mesti diteruskan, harus maju dan sedia menghadapi persaingan perniagaan. Inilah semangat waja seorang bekas perajurit yang telah dilupakan jasanya oleh masyarakat atau pun ATM. Memang di hati kecil ini ingin meluahkan keluhan yang telah dibaikan tetapi bila kenangkan kehidupan yang tentera beri itu, semua kekesalan pernah menjadi anggota tentera telah lama hilang.  Kini saya jalankan perniagaan katering di salah sebuah bandar yang moden. Berkat usaha dan rezeki Allah SWT , perniagan saya telah berjaya. Walau semasa di tentera, beli basikal pun tak mampu, tapi kini alahmdullilah saya memakai kereta mewah yang beratusan ratus ribu bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi ia adalah matlamat asal perniagaan dan cita-cita saya. Di luar sana ramai bekas-bekas perajurit dan juga anggota tentera yang sudah tiba masa untuk bersara mencari-cari bidang untuk menceburkan diri dalam perniagaan. Ramai yang  salah terpilih profesion seperti kawan-kawan saya juga semasa dalam tentera. Percayalah bidang restoren dan katering ini mempunyai banyak peluang untuk orang  seperti kita. Sekiranya anda melawat blog mamak haji, bacalah setiap kata-kata mamak haji yang keluar dari hati yang ikhlas. Cara Mamak haji menulis saya rasa tuan haji bukannya calang-calang orangnya. Saya juga ucapkan ribuan terima kasih kepada mamak haji kerana sentiasa menyuntik semangat untuk para peniaga makanan hampir disemua posting. Apa yang dikatakan mamak haji didalam perniagaan memang tepat dan betul. Allah jualah beri balasan untuk kebaikanMamak haji….Jazkallahu Khairan.”

E-MAIL 2:

Semoga Mamak Haji berada dalam lindungan Allah s.w.t..Saya XXXX dari
KL merupakan Silent Reader blog Mamak Haji. Bersyukur kerana
dipertemukan Allah dengan blog Mamak Haji yang banyak berkongsi ilmu
perniagaan & masakan yang banyak memberi manfaat kepada para
pembaca..Mudah-mudahan Allah membalas kebaikan Mamak Haji ini.

Mamak Haji,

Saya berminat menceburi bidang perniagaan makanan. Tidak berniat untuk
makan gaji dengan orang sampai bila-bila. Saya ingin bermula secara
sampingan dahulu kerana saya masih berkerja tetap. Saya terfikir untuk
meletak nasi lemak atau mungkin apa-apa sahaja makanan yang sesuai di
kedai-kedai makan mamak/cina atau di stesen minyak yang berdekatan.
Apa pandangan Mamak Haji tentang rancangan saya ini?

Selain itu, sudikah Mamak Haji berkongsi cara mudah masak nasi lemak
dan sambal bilis yang sedap untuk perniagaan? Saya mempunyai periuk
masak nasi letrik 10L, bagaimana cara masak nasi lemak menggunaan
periuk tersebut supaya tekstur nasi lemak cantik dan sedap..Kalau ada
apa-apa petua lain berkenaan masakan nasi lemak dan sambal secara
komersil, saya gembira dan berterima kasih jika Mamak Haji dapat
berkongsi…:)

Sekian, terima kasih.

Yang benar,
XXXX.

3. E-MAIL 3.

Assalamualaikum tuan haji, terima kasih kerana meluangkan masa membaca emel saye ni…dah lame saye mencari penulisan untuk dijadikan rujukan tentang perniagaan restoran dan katering…terima kasih juga kerana banyak info yang saye dapat dalam penulisan tuan haji. Tajuk emel dipilih, untuk menarik perhatian tuan haji supaya membaca emel saye ni…hehe…harap harap berjaya…. :). saya 32 tahun dan suami 30 tahun boleh dikatakan pasangan muda? yang masuk ke dalam bidang perniagaan restoran & katering. Tahun ni merupakan tahun ketiga kami berniaga….Alhamdulillah, sudah nampak peningkatan dari segi jualan…masa mula berniaga dulu dapat sales satu ari RM300…lame-lame naik sikit2….sekarang baru mencecah sales RM800 kadangkala shj dpt RM1000 sehari….
Menu yg terdapat di restoran kami Masakan Panas (bukan ala thai tapi ala hotel), chinese style & western
Perniagaan bermula = 5.00ptg – 12.30tghmalam (staff datang seawal 3.30ptg utk siapkan barang2
Sewa premis = RM1000 sebulan
Masalah yang kami hadapi sekarang, walaupun sales tinggi, tapi cost membeli barang juga akan meningkat….contoh :-
contoh jualan :-
Jualan hari ini : RM800
Jumlah Gaji pekerja : RM175.00/per day
(tukang masak RM45/pembantu tkg masak RM25/Pembancuh air RM25/Pelayan 1 RM22/Pelayan 2 RM20/Pelayan 3 RM20 & Pencuci Pinggan RM18)
** suami saya merupakan seorang tukang masak hotel dan akan turun padang bersama tukang masak, manakala saya akan membantu suami di bahagian kaunter dan membantu di dapur western (saya masih berkerja siang hari di pejabat) tapi kami takde gaji kat kedai ni melainkan jika ada savings sikit pada ari tersebut**
Sewa Kedai+bil air api+astro+maintenance= RM60/ per day
pembayaran pinjaman buka kedai kpd ibu saya = RM20/per day
balance = RM545
tolak pembelian barang utk esok =RM400
Balance = RM145
Jika dilihat balance masih ada, tapi kebiasaan nya pembelian barang utk esok hari akan mencecah lebih RM500++
Jadi ada la balance sikit lagi untuk savings….tapi akhir bulan masih tak cukup kerana kami ada sebuah kereta yang masih belum habis dibayar, beri kepada ibu bapa sikit utk belanja dapur, perubatan, bil air api rumah ibu bapa (krn saya masih tinggal bersama ibu bapa krn takde org nak jaga) dll perbelanjaan….kebanyakannya saya akan guna gaji saya untuk tambah2….
macam tuan haji bagitau, penyata kewangan mmg cantik tapi….entah la…kami masih bertahan setakat ini…jika ada katering kahwin baru la tarik nafas lega….
persoalannya…adakah kerana sewa premis mahal? tapi saya rasa RM1000 utk 2 pintu tidak terlalu mahal…dan 2 staff kami yang tinggal jauh dari rumah, menginap di bilik dlm premis…
atau adakah kerana perkerja yg ramai? utk waktu waktu sibuk, kdg2 masih x menang tgn wlupon perkerja ramai….
atau mungkin kerana suami lebih cenderung membeli barang2 secara pembelian harian? kami pernah buat stok untuk brg2 kering, tapi tak tak sempat pusing pon duit tu…
jika tuan haji ade masa lapang, minta tuan haji bagi pendapat….
terima kasih…
E-MAIL: 4
assalamualaikum en roslan
boleh saya bertanya tentang resepi char kuey teaw yg en roslan berikan melalui website tu..
kicap cair yang mcamana yg en roslan maksudkan..dan satu lagi mengenai resepi mee udang tu.. boleh tak en roslan beri resepi yg boleh di buat pesnya.. maknanya pes tu kita boleh buat untuk banyak kali masak..sebenarnya saya dan suami baru je nak mulakan bisness ni..
saya harap en roslan dapat membantu saya ye..segala kerjasama dari en roslan saya dahului dengan jutaan terima kasih..
semoga Allah jua yg dapat membalasnya.. amin..
Lihat kegigihan pembaca ini dalam jawapan  e-mail yang ketiganya:
assalamualaikum..
mamak haji..
alhamdulillah dgn izin Allah swt.. saya dan suami dah pun buka gerai char kuey teaw..
dgn berpandukan resepi dr mamak haji.. setakat ni boleh tahan juga permintaannya..
saya n suami cuma jual char kuey teaw je dulu..
nak buat mee udang.. tapi belum ada keyakinan lagi.. insyaAllah suatu hari nanti..trm kasih byk2 atas resepi char kuey teaw mamak haji yang sedap tu…  :)


Salam, kadang-kala kita golongan peniaga-peniaga bila mula berniat atau ingin kecimpung dalam bidang berniaga, kita turun ke medan perjuangan dengan segala macam idea dan rancangan ingin majukan perniagaan . Tapi bila dah mula berniaga kita  kadang-kala lupa pada objektif sebenar perniagaan itu sendiri. Dalam perniagaan seharian yang perlu menghadapi segala macam masalah dan kesulitan seperti kewangan, masalah pekerja, masalah membeli bekalan, masalah masak dan sebagainya, masa untuk berfikir amat singkat untuk berfikir keadaan perniagaan kita dan kadang-kala terasa sangat masa sentiasa mengejar kita. Walau pun banyak kali mamak haji telah menulis tentang ini, bagi segarkan kembali ingatan , mai kita memahami apa itu tujuan atau objektif perniagaan?.

1. MEMPEROLEHI KEUNTUNGAN:

Objektif asas perniagaan adalah memperolehi keuntungan dari perniagaan yang diceburi. Keuntungan adalah faktur utama untuk perniagaan hidup atau perlu perkembangkan. Keuntungan juga menyuntik semangat untuk kita tetap berada dalam perniagaan yang diceburi. Secara amnya keuntungan perniagaan adalah pemacu untuk perniagaan maju dan berkembang. Apa pun kita lakukan perlu dapatkan keuntungan dari perniagaan.

2. PERKHIDMATAN:

Objektif  untuk mendapatkan keuntungan pasti perlukan, “Perkhidmatan” yang ditawarkan kepada pelangan sepatutnya perlu mencapai apa yang dikehendaki oleh pelangan. Kita tidak boleh menjalankan perniagaan mengikut apa yang kita suka atau minat. Perniagaan restoren atau katering adalah perniagaan perkhidmatan untuk pelangan, maka kepuasan pelangan adalah kepuasan kita. Maka setiap pengusaha katering atau restoren menjadi “Role Model” (model contoh) dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelangan dicapai. Setiap crew atau pelayan pelangan perlu buat hubungan mata (eye contact) dengan pelangan dengan muka yang manis semasa melayani pelangan sebagai tetamu. Jangan kedekut beri salam seperti pelayan-pelayan kedai mamak untuk pelangan Islam atau ucapan yang sebagainya untuk pelangan bukan Islam. Belajar berterima kasih, sila datang lagi, have good day sir, dan lain perkataan pada pelangan. Perkara seperti ini nampak kecil tetapi membawa impak yang besar untuk perniagaan. Setiap pelangan perlu dilayan dengan ambil berat dengan setiap keperluan atau pesananya. Pesanan pelangan perlu diperlu periksa dua kali seblum meninggalkan meja pelangan.  Setiap pelangan perlu rasa selesa dan yakin, mereka sentiasa dihargai dan dihormati. Perkhidmatan pelangan baik sentiasa akan memberi kemajuan pada perniagaan anda. Kunci kejayaan sesebuah restoren terletak pada perkhidmatan pelangan melalui sentiasa hormati pelangan dalam memenuhi dan mengambil berat tentang pesanan pelangan, komunikasi di antara pelangan dan pelayan perlu baik dan berkesan. Sentiasa baiki sistem pengurusan restoren yang betul dan baik.

Walau pun dalam bidang katering anda tidak k perlu lakukan apa yang restoren lakukan kepada pelangan tetapi anda perlu ingat dalam katering, tanggung jawab pelangan anda kepada tetamunya. Penilaian kejayaan sesuatu majlis pelangan anda terletak pada perkhidmatan katering yang terbaik. Bila anda memuaskan tetamu pelangan anda, maknanya anda juga telah memuaskan hati pelangan anda.

3. PERNIAGAAN YANG MAJU DAN BERKEMBANG:

Jangan fikir cuma keuntungan  dari kiraan akaun adalah objektif utama perniagaan, keuntungan akaun cuma asas untuk perniagaan tetapi untuk majukan perniagaan, anda perlu mengembangkan perniagaan anda untuk mencapai kedudukan “keuntungan ekonomi perniagaan anda”. Apa benda lah Mamak haji cakap “keuntungan akaun” lah, lepas itu, “keuntungan ekonomi”, pulak dah. Oops! nanti dulu, Mamak haji terangkan dengan mudah kedua istilah yang perlu belajar untuk selama enam bulan ini  dengan contoh yang mudah untuk fahami. Katakan Mamak Haji kerja sebagai cef yang berpendapatan setahun RM50,000. Pada Jan 1, mamak haji berhenti kerja dan mulakan perniagaan sendiri dengan berbekalkan modal RM100,000 dari simpanan peribadi. Pada Akhir tahun modal mamak haji RM100,000 telah dibelanjakan habis. Akaun pendapatan perniagaan menunjukkan pendapatan bagi akhir tahun itu ialah RM120,000. Maka untung akaun ialah Pendapatan RM120,000 – Perbelanjaan RM100,000 = RM20,000. Maka keuntungan mengikut akaun adalah RM20,000. Ia memang untung tetapi bila kita kira Keuntungan/ kerugiaan ekonomi lain pulak ceritanya. Sekiranya Mamak haji kerja dan pendapatan Mamak haji akan berada dalam RM50,000 tetapi bila berniaga, mamak haji cuma untung akaun cuma RM20,000.  Maka RM50,000 – RM20,000 = RM 30,000. Dengan itu RM30,000 adalah kerugian ekonomi bagi mamak haji. Ini yang mamak haji maksudkan akaun ekonomi. Kadang-kala dalam perniagaan cuma keuntungan akaun saja tidak memadai dan perlu juga untung dari kiraan ekonomi. Senang ceritalah untung kena ada sampai boleh  beli kereta BMW yang baru…hahahaha!. Untuk ini perniagaan perlu dimajukan dan diperkembangkan. Kemajuan dan mengembangkan perniagaan banyak bergantung perhubungan di antara perniagaan anda dengan pelangan, rakan kongsi atau pekerja dan juga bank perdagangan. Tanpa hubungan ini, sukar untuk kita maju atau mengembangkan perniagaan kita.

4. MENCIPTA PASARAN DAN PELANGAN BARU.

Perniagaan perlu dikembangkan atau sentiasa perlu mencari pasaran baru dan juga pelangan baru, adalah sangat mustahak untuk anda terus berada dalam perniagaan yang sedang berkembang. Tidak berguna sekiranya anda majukan dan kembangkan perniagaan tanpa pasaran yang baru  dan menambah pelangan tersedia ada.

5. INOVASI.

Perniagaan kini sentiasa maju dengan cepat dengan bantuan inovasi teknologi yang baru. Kita tidak boleh sentiasa bergantung pada cara yang lama kita lalui untuk capai kejayaan dihadapan. Kejayaan kita capai perlu sentiasa dikekalkan melalui inovasi pembaharuan dalam perniagaan.  Pelangan sentiasa inginkan perkhidmatan yang baru dan canggih. Kita perlu ikut peredaran masa. Dalam sistem ekonomi globalisasi ini setiap bulan ada saja syarikat-syarikat gergasi dalam restoren makanan segera yang baru ingin melabur di negara kita. Pelabur ini membawa sistem yang baru dan canggih dari negara asal mereka untuk menambat hati pelangan disini. Sehari ke sehari perniagaan kita yang kita ceburi seperti layak berada di kawasan pendalaman dari berada di bandar metropolitan. Pemikiran dan gaya hidup orang kita sedang berubah dengan pesat. Kita tidak boleh menahan arus kebudayaan baru. Bagaimana kita nak mengejar cara restoren – restoren makanan segera yang tumbuh di negara ini seperti cendawan selepas hujan ini?. Sampai bila pelangan sanggup beratur berjam untuk dapatkan Nasi Dalca?. Masa kini bagaikan emas. Semua ingin cepat, sekiranya lampu isyarat jalan lambat sedikit satu dua minit, pemandu tak sabar lagi. Sampai bila kita ingin berniaga di tepi jalan atau pasar malam diharungi hujan, panas dan taufan?. Adakah untung yang kita perolehi memadai dengan kenaikan harga barang sekarang?.  Kita akan ketinggalan bas sekiranya kita tak kejar..masa sedang mengejar kita. Apakah kita masih yakin dengan pepatah , “secupak tidak akan menjadi se gantang”. Ada juga generasi baru tidak tahu, apa itu cupak dan apa itu gantang?. Maka sama-sama kita duk sebentar dan fikir masa depan perniagaan kita. Wassalam.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,286,867 hits
September 2016
M T W T F S S
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.