PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Resepi Buat Sendiri’ Category


SUSU PEKAT MANIS BERKUALITI DI RUMAH

SUSU PEKAT MANIS BERKUALITI DI RUMAH

Nak guna susu pekat manis (condensed milk) tak ada..memang mamak haji tak guna pun susu pekat manis ini kerana kualiti sekarang terlalu sedih. Ada pun susu cair dlm tin atau evoporator milk untuk masakan.
Buat susu pekat manis sebenarnya mudah sgt..cuma guna susu segar dengan gula. Bila kita kramelkan gula jadilah ia susu pekat manis..cuma perlukan 2 cawan susu + 2/3 cwn gula pasir (150gm). Boleh dpt 1 tin besar susu pekat manis
Masukkan dlm kuali dan adunkan dlm keadaan api dapur kecil sehingga gula cair. Lepas itu masak selam lebih kurang 45minit dgn api perlahan (kita reneh). Tapi janga kacau sebatian ini, takut jadi kristal pulak nanti.
Gula akan menjadi Kramel dgn bertukar warna kecoklatan sedikit Tutup api dapur dan sejukkan…. dah jadi pun susu pekat manis yg terbaik.


Serbuk Xanthan Gum

                                      Serbuk Xanthan Gum

XANTHAN GUM:

Sedikit penerangan tentang xanthan gum – Mamak haji banyak menghabiskan masa untuk mengkaji teknik masak dari mencipta resipi baru atau pun buat ‘singature recipe”, jauh sekali cipta Resipi ‘Fussion’ tak minat utk cuba kerana mamak haji sendiri sudah “fussion” Melayu + India. Kalau anda baca resipi-resipi mamak haji seperti karangan BM spm disebabkan mamak haji teliti dengan teknik-teknik masak. Dalam kajian ini lah banyak bahan-bahan additif pemakanan dan juga bahan pencegah kerosakan makanan mamak haji temui. Penggunaan bahan-bahan aditif dalam masakan ini kebanyakannya dari sumber semula jadi juga, maka ia tidak lah bahaya sangat seperti yg kita anggap. Cuma kita perlu kawalan dalam kuantiti dalam kegunaan. Seperti pepatah India mengatakan, “Walau pun ia madu tetapi kalau terlebih makan ia tetap akan jadi racun.”

Aditif makanan, “Xanthan gum” ini telah diiktiraf sebagai aditif yang selamat untuk kegunaan dalam makanan oleh Kesatuan Eropah (EC) dan Amerika dengan membawa kod no: E405. Xanthan gum ini hasil dari fermentasi di antara sira gula jagung dan bakteria yg terdapat dalam sayur kobis atau barakoli yang bernama, “Xanthomonas campestris”. Maka nama Xanthan Gum ini diambil dari nama bakteria ini. Bakteria ini, anda boleh lihat dari tompokan hitam dipermukaan bunga kobis atau brokoli. Dalam kajian ‘rhelogy’ makanan, Xanthan gum ialah bahan aditif ajen pemekat atau pelikat. Ia akan wujudkan keadaan cecair menjadi pekat dan likat tanpa melibatkan sifat – sifat makanan itu terutamanya ‘rasa’.

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum) biasanya digunakan sebagai aditif makanan, barangan kosmetik dan juga barangan kesihatan diri seperti dalam ubat gigi dan gel rambut (gel rambut itu ialah Xanthan gum). Biasanya ejen pemekat seperti Xanthan Gum ini bukan saja dapat memekatkan tetapi mampu menjadi ajen penstabil untuk larutan, bertindak sebagai emulsifier, dan suspensions. Seperti ‘sos cili’ keropok lekor yang gunakan cili kisar kasar bersama biji. Bila gunakan Xanthan gum akan kekalkan ‘flake cili dan biji’ terapungan dalam larutan sos itu kalau tidak kesmuanya mendak kebawah botol.

Jumlah kegunaan serbuk Xanthan gum biasanya ialah dari 0.5% ke 1% dari jumlah berat masakan itu…maknanya kalau anda gunakan air sebanyak 250 ml (atau 250gm) maka guna serbuk ini sebanyak 2.5gm atau 250mg. Tetapi pada kebiasaannya kita guna serbuk ini sepekat yang diperlukan kita tetapi bila guna lebih dari 1% cecair akan mula bertukar jadi gel. Minyak rambut gel itu dibuat cara ini. Xantan Gum ini kerap digunakan dalam penyediaan mmasakan moden atau digelar,”Modernist Cuisine.”

Kini kita tak perlu lagi berjam tunggu untuk menjadikan sos jadi pekat. Kalau nak sup pekat, ambil saja cecair yg ingin gunakan seperti stok, ukur dan masukkan kuantiti yang diperluakan dan terus masukan dalam mesin kisar dan kisar selama 1-2 minit. Cecair akan jadi pekat dan masukkan dalam masakan sup anda. Sahabat-sahabat yg ada bakery kecilan boleh cuba tambahkan Xanthan gum pada inti roti seperti ikan bilis, sardin dan yang lain yg basahkan dan lembabkan doh yang menyebabkan kurang kerangupan krust bawah roti itu.  Kalau tambah Xanthan Gum dalam ais krim buat sendiri…ais cream anda jadi lembut dan boleh elakan pembentukan kristal air batu. Dalam menyediakan sos “salad dressing” ramai cef barat suka gunakan Xanthan Gum ini untuk pemekat sos. 

Xanthan gum boleh digunakan dalam apa keadaan suhu pun…baik sejuk atau panas…ia tidak beri reaksi pada haba. Kecuali haba terlalu panas akan mencairkan keadaan sifat. Cuma dlm keadaan dlm cecair / larutan gula lebih dari 55% – 60% serbuk putih Xanthan Gum sukar untuk diadunkan. Bawah paras gula tersebut no problem. Kalau anda ingin dapatkan jus buah-buahan sejuk yang pekat likat, cuma taburkan satu atau dua cubit dan bancuh rata….degan segera jus anda anda jadi pekat dan enak untuk minum. Xanthan gum juga digunakan dalam tepung adunan goreng seperti, “tempura” untuk dapatkan kemelekatan yang baik pada bahan gorengan anda. anda boleh cuba dengan tepung pisang goreng sendiri…lepas itu

boleh jual…jadi pembuat tepung goreng pisang yg terbaik.

Sahabat-sahabat yg budiman kena tahu jugak yea..kenapa aku buat sos cicah rojak kat rumah cair je…tapi yg jual pekat likat…melekat kat hirisan buah dan menitis pulak…kalau buat macam ini boleh untung kah mcm ini?..ini semua trick sains…bukan menipu nama nya. Kalau untuk cili boh boleh guna ke mamak haji?. Boleh kalau nak pekatkan tapi jagan lupa guna benzoic Acid untuk tahan lama…biasanya benzoic asid ini berbau sedikit..kalau mamak haji lebih suka guna sodium benzoate..tapi jagan lebih 2% dari jumlah berat .Jangan lupa ramai yang buat sos pencicah buah…buat acar buah….buat ais krim malaysia…ini lah taktik-taktik mamak haji nak kongsi…tak percaya, baca belakang label pasti ada bahan tambahan E- 405…dia tak tertulis Xanthan Gum….


JERUK TEMBIKAI

                                          JERUK TEMBIKAI

RESIPI JERUK: HALWA KULIT TEMBIKAI / WATER MELON RIND PICKLES:

Bahan-Bahan Diperlukan;

– 3 kg Kulit Tembikai.
– 3/4 cawan garam.*
– 12 cawan air ( 3 liter).*
– 3 cawan cuka.
– 3 cawan air.
– 9 cawan gula.
– 6 kpg kayu manis setiap satu 1″ panjang.
– 1 sudu besar bunga cengkih.
– Herba campur Barat (mix.herb) – tak perlu sgt.
– 1 biji lemon dihiris nipis.
* Hasil nya dalam 2 – 2.5 liter.

JERUK TEMBIKAI

            JERUK TEMBIKAI

Cara-Cara Penyediaan:

1. Kulit tembikai bahagian putih yg terdapat isi tembikai (warna merah) dan kulit luar yg berwarna hijau di buang menggunakan pisau kopek kulit buah. Tinggalkan yang putih saja. Potong bahagian putih 1 inci persegi atau apa saja bentuk anda kehendaki.

2. Sediakan air garam (Brine) dengan 3/4 cawan garam* dan dengan 3 liter air sejuk ais*. Masukan semua kulit tembikai (putih) yang telah sediakan. Tentukan semua tenggelam dalam air garam. Tambahkan kalau perlu air batu utk air rendaman untuk sentiasa sejuk. Rendam dalam 3 ke 4 jam.

3. Selepas 4 jam, toskan air rendaman air garam tadi dan basuh balik dengan air ais bersih sekali lagi.

4. Rebus kulit tembikai dengan air selama 10-12 minit atau boleh cucuk dengan garpu. Jangan terlalu masak atu lembik.Agak-agak garpu boleh masuk kira Ok. Toskan dan simpan dalam sebuah bekas yang menampung 3 liter air.

5. Dalam sebuah periok stainless steel masukkan 3 cawan air, 3 cawan cuka, 9 cawan gula. Ikat dalam kain (jadikan bunjut) kayu manis dan bunga cengkis serta rempah barat “mix herb”. Didihkan larutan air ini selama 5 minit. Masukan hirisan lemon dalam larutan yg telah mendidih.

6. Tuang larutan yang telah sediakan ke atas kulit tembikai yang telah rebus dan simpan dalam sebuah bekas. Simpan bekas itu dalam peti sejuk selama semalaman.

7. Hari esok, keluarkan bekas kulit tembikai itu dan masukkan dalam periok untuk didihkan air larutan + kulit tembikai. Bila larutan ini mula mendidih, kecilkan api dapur dan masak selama 1 jam lagi. Selepas sejuk masukkan dalam botol kaca dalam peti sejuk bahagian dingin….utk menjamu selera…selamat mencuba yea.


stok tulang lembu

stok tulang lembu

TIP-TIP DAN CARA BUAT STOK DAGING LEMBU:
Ibu sos berwarna kehitaman, brown sauce atau “sauce espagnole” dalam bahasa Perancis. Brown itu warna Coklat..jadi kita gunakan perkataan “brown” itu yea mcm perkataan “kari”. Buat brown sauce kita perlu sediakan stok dari tulang lembu cara buat stok daging lembu yang kehitaman dan juga roux berwarna brown.

Ia tak sama seperti sediakan stok ayam untuk ibu sos “Bechamel” atau sos putih.Kita belajar buat stok dulu daging lembu, cara buat roux lebih kurang sama dengan Roux white sauce, cuma kita perlu masak lama sehingga tepung dan butter itu bertukar warna brown.

TIP-TIP DAN CARA BUAT STOK DAGING LEMBU:

1. Beli 2 kg tulang lembu yang masih melekat lagi daging sikit. Tulang terbaik ialah bahagian kaki dan juga bahagian sendi lembu kerana di sini lah banyak sekali Collagen terkumpul. Tulang perlu dipotong untuk rongga tulang kelihatan.
2. Beli 1/2 kilo daging tetel yang ada urat dan lemak.
3. Untuk tambah perisa stok kita tambah 2 biji bawang kuning sedehana besar yang di potong empat + 1 -2 btg Karot dipotong 2 inci + 2 btg celery besar + 3 ulas bawang putih.
4. Untuk aroma pula kita gunakan 2 susu besar daun Thyme / daun parsli + 2 helai daun bay leaf dan 10 biji lada hitam.

CARA-CARA:
1. Panaskan oven (pre-heat) pada suhu 220C. Cari tray tinggi sedikit seperti tray s/s hidangan katering. Sapukan minyak pada permukaan bawang, karot dan bawang putih. Masukkan semua bahan di atas kecuali celery dalam tray pembakar dan bakar selama 40 minit. Sebelum 40 minit perhatikan daging dan tulang tidak boleh hangus jadi arang. Bila anda haba panas akan hanguskan daging..turunkan suhu oven anda kepada 170 atau 150C. Hangus jadi arang tidak dibenarkan dalam masak stok ini.

2. Bila siap bakar, keluarkan semua bahan tadi dan masukkan dalam “stok pot” yang boleh muat 10 liter. Kuantiti air rebusan daging ia lah dua kali ganda paras tulang dalam stok pot. Pada permulaan tinggikan api dapur sehingga air stok mendidih. Selepas mendidih rendahkan api dapur dan “reneh”. Renehan terbaik ialah 6-8 jam dan minima masa reneh ialah 3 jam.

3. Bekas tray yang telah bakar pasti kerak melekat di pemukaan tray itu. Ambil 1/2 cawan air mendidih dan tuang dalam tray dan kikis. Kikisan bersama air itu masukkan dalam renehan stok.

4. Bila cukup tempoh waktu…keluarkan semua bahan dan tulang dari stok pot, tapis air stok ini dengan kain mamak haji guna kain napkin bayi yang baru..sepatutnya guna cheese cloth tapi payah nak cari). Bila sejuk boleh lah masukkan dalam peti sejuk. Satu permukaan lemak akan terbentuk bila stok ini disejukan. Permukaan lemak ini adalah pelindung untuk stok anda tahan lama. Tetapi cuma bertahan 3 atau 4 hari. Kalu nak tahan lama cedok lemak ini dengan sudip, tapi jgn buang… simpan utk goreng sayuran.Stok yg dibekukan boleh tahan 1-2 bulan.

5. Memang remeh buatnya tapi sekali anda buat simpan stok ini..anda mudah utk sediakan brown sauce pada bila-bila masa saja. Tamat lah bahagian stalk -stok ini..bab akan datang kita sediakan brown sauce dan demi glaze.

Label:

Speghetti Bologneese sauce

Speghetti Bologneese sauce

Resipi Sos Spaghetti Bologneese Mamak Haji:

Banyak cara buat sos ini..utk katering mamak haji pilih cara ini.Masalah besar semasa katering ialah..spagheeti yg kita hidangkan dlm display tray cepat berair..utk elakan ini..bila spaghetti ini telah di rendam air selepas masak utk matikan haba..toskan dan satu step mamak haji buat..panaskan kuali, masukkan butter dan goreng balik spaghetti dgn butter utk keringkan lagi air..supaya masa hidang tak berair. Ingat lagi cara buat sos barat ini..sos bolognesse ini tergolong dlm sos tomato yg tidak boleh gunakan pemekat tepung gandum atau roux yea.

4-6 org:

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:

  • 1 kg isi daging ayam dikiubkan kecil. Kalau ada perencah TACO diperapkan 1-2 jam.

    Speghetti Bologneese sauce dibotolkan

    Speghetti Bologneese sauce dibotolkan

  • 1- 1.5kg Tomato segar.
  • 1 biji bawang besar kuning.
  • 1 cawan puri tomato.
  • 1 sudu besar gula.
  • 3 ulas bawang putih dibelah dua..keluarkan pucuk dan diketuk.
  • 2 sudu besar sos cili.
  • 1 sudu kecil serbuk cili.
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam kasar.
  • 1/2 cawan minyak zaiton.
  • 1 sudu besar serbuk oregano kering.
  • Garam secukup rasa.

Cara Menyediakan:
1. Kupas bawang dan potong hiris kiub halus.
2. Didihkan air dlm periok , bila iar didih masukkan tomato dan rebus dalam 3-5 minit. Kulit akan terkupas.Kelaurkan tos dan masukkan dalam air sejuk. Kupas kulit tomato dan buang bijinya. Kisar kasar / jadikan puri.
3. Panaskan kuali, masukkan minyak zaiton, bila minyak panas masukkan bawang putih, layukan.
4. Masukkan hirisan bawang kuning, masak sehingga menjadi layu dan lembut.
5. Masukkan ketulan ayam yg perap tadi, goreng sehingga keras sedikit isinya (masa masak kuah supaya tidak hancur).
6. Masukkan puri tomato, masak sehingga pecah minyak.
7. Masukkan semua bahan-bahan lain termasuk rempah. Masak kuahnya sehingga pekat (kepekatan sos tomato secara dihiderasikan kandungan air) selama 45 minit-2jam. Kuah yg pekat bila diceduk dan dituang tidak putus alirannya..dan terlekat dibelakang senduk menandakan kuah dah pekat. Selamat mencuba.


ONION RING

ONION RING

“Onion Ring” atau Gelang Bawang Goreng bersalut tepung ranggup ini, resipi sangat mudah disediakan di rumah. Entah kenapa dia orang jual mahal mamak haji pun tak tahu. Cuma nama dia macam glamour dan ia menu barat kot?..Jom kita tengok resipi dia…

RESIPI ONION RING:

Bahan-Bahan Diperlukan:

  • 2 biji bawang kuning (Holland) yang besar, kopek kulit dan dihiris bulat tebal 1/2″.. Pisahkan gelungnya satu persatu.
  • 1/2 cawan tepung jagung untuk salutan kering.

Penyediaan Adunan Tepung Salut (batter) untuk digoreng.

ONION RING- SALUT HABUK ROTI

ONION RING- SALUT HABUK ROTI

 

  • 1 biji telur.
  • 1 sudu kecil garam.*
  • 1/4 sudu kecil serbuk cili.*
  • 1/8 sudu kecil serbuk lada hitam.*
  • 1/4 sudu kecil serbuk bawang (kalau ada).*
  • 1/4 sudu kecil serbuk bawang putih (kalau ada).*
  • 1 sudu kecil baking powder.
  • 1 cawan tepung gandum serba-guna.
  • 1 cawan air..kalau pekat boleh tambah lagi.

Cara Penyediaan:
1.Pecahkan telur dan masukkan ke dalam sebuah bekas, diikuti dengan garam, serbuk cili, serbuk kasar lada hitam, serbuk bawang, serbuk bawang putih dan baking powder. Adunkan semua bahan, dan gaulkan sempurna semua bahan di atas dengan menggunakan “hand whisker atau pemukul telur tangan.

2. Masukkkan tepung dan diikuti dengan air sedikit demi sedikit dan bancuh/ pukul dengan sekata (gunakan pemukul telur tangan). Bila dah siap..bungkuskan dengan bag plastik dan simpan di peti sejuk..sekurangnya 1 jam atau terbaik simpan semalaman.

Nota: Air yang digunakan untuk bancuhan boleh digantikan dengan air soda / soda water tanpa pemanis dan rasa (3/4 dlm tin) untuk keputusan yg baik. Mamak Haji guna air biasa saja.

Cara Goreng:
1. Panasakan kuali dan masukkan minyak secukup dalam 2 inci, Minyak perlu panas (350 darjah F) sebelum mula goreng.
2. Sediakan tepung jagung dalam 1/2 cawan sebagai pengering bawang. Masukkan gelang bawang ke dalam tepung jagung (salut nipis) , hindarkan tepung berlebihan terus masukkan dalam adunan tepung goreng yang telah sediakan. Hindarkan lelehan lebihan tepung adunan dan masukkan dalam minyak panas dengan berhati-hati.
3. Kepanasan minyak perlu di kawal selalu supaya suhunya tidak naik mendadak dan turun. Kalau terlalu panas kecilkan api dapur atau masukkan sedikit minyak baru. Gorengan ini memakan masa cuma 5 minit saja.Terbalikkan gorengan. Bila kedua bahagian bawang telah masak dengan menukar warna pada warna kuning keemasan sempurna. Keluarkan dan letak di atas kertas kitchen towel utk keringkan minyak berlebihan.
4. Gorengan perlu di masukkan satu persatu gelang bawang dan jangan terlampau banyak masukkan bawang. Goreng batch by batch (dalam 4-5 batch).
5. Hasil gorengan itu taburkan campuran sedikit garam dan serbuk lada putih. Boleh lah nikmati dengan cili sos.
6. Kalau goreng guna serbuk roti atau bread crumb ..lepas celurkan dengan adunan tepung masukkan dalam serbuk roti. Jangan goreng terus, tapi biarkan serbuk roti rehat dalam 30 minit di atas grill tray untuk menyerap air adunan tepung dan kering permukaan habuk roti itu. Baru lah goreng yea..

7. Onion ring kena makan panas-panas. Guna serbuk roti boleh kekalkan lama sikit keranggupan. Kalau nak makan lambat, simpan dalam oven yg panas 200 Fdarjah atau 95 C supaya sentiasa ranggup. Selamat mencuba.

Label:

SERBA SEDIKIT TENTANG BAHAN PENGEMULSI: GELATIN.

Sebelum kita belajar menggunakan gelatin dlm penyediaan masakan kita perlu tahu serba sedikit tentang gelatin ini. Perkataan “Gelatine” atau “Gelatin”, diceduk dari perkataan Latin, “Gelatus” yang membawa maksud, “liat atau sejuk beku”. No.E bagi gelatin ialah E441. No.ini perlu ingat kerana kebanyakan produk diual pasaran sekarang cuma tertulis no.E ini untuk kelirukan pengguna. Gelatin ialah  bentuk collagen yang telah di hydrolisis yang tidak bersongsangan – tidak boleh berbalik. Proses hidrolisis ialah reaksi kimia memecahkan molikul menjadikan hiderogen dan bahan baru hidrooksida. Gelatin biasanya dihasilkan melalui proses separa hrdrolisis dari kulit, tulang dan ligamen (urat) dari haiwan ternakan seperti lembu, kerbau, ayam, ikan dan khinzir. Khinzir adalah haiwan yang banyak kandungan peptides dan protein di bahagian kulit yang membuatkan pilihan utama dibarat yang bukan beragama Islam. Dalam Makanan kosher Yahudi dan Islam gelatin dari babi ini di haramkan. Islam juga sangat sensitif dengan bahan dari haiwan ternak yang tidak sembelih mengikut syarie Islam. sama ada lembu tersebut disembelih mengikut syarak atau tidak adalah menjadi persoalan utama dalam menentukan kehalalan pengeluaran gelatin. Maka sentiasa awas dari produk-produk gelatin ini.

Gelatin dalam kegunaan masakan biasanya berbentuk kepingan jernih, hablur atau serbuk. Ada juga gelatin segera yang perlu di adunkan dengan air sebelum digunakan. Sifat gelatin ia mudah cair dalam air panas dalam minima 35 darjah C dan jadi keadaan, “gel” dalam keadaan sejuk minima 4 darjah C. Gelatin sukar cair dalam air sejuk. Gelatin adalah amat peka kepada perubahan suhu. Gelatin boleh cair dalam suhu panas tubuh manusia (gel kapsul) tetapi terpulang pada kualiti dan kepekatan gelatin tersebut.

Gelatin berfungsi sebagai bahan pengisi, pengemulsi (emulsifier), pengikat, pengendap dan mempertingkatkan lagi zat dalam produk. Sifat gelatin fleksibel untuk membentuk lapisan nipis yang berelastik, membentuk selaput lapisan filem yang lut-sinar, kukuh dan kuat.

Kini, “Gelatin Bovine” (gelatin dari lembu) dan “Gelatin Porcine” (gelatin dari khinzir) cuba dielakan oleh pengguna di sebabkan keagamaan dan juga penyakit menular yang bahaya, maka gelatin hasil dari ikan dan sayuran menjadi pemilihan walau pun gelatin jenis ini mahal dari gelatin hasil dari kulit khinzir yang murah tetapi iman itu lebih berharga. Lewat ini “Halal Gelatin” menjadi pilihan di negara-negara yang majoriti penduduknya orang Islam. Banyak sayrikat ditubuhkan untuk menghasilkan “Gelatin Halal” yang masih lagi pengeluaran terhad untuk kaum muslimin seluruh dunia.

Kegunaan Gelatin yang serba boleh ini, banyak membantu dalam inovasi dalam produk makanan seperti,  Antara makanan yang sering mengandungi gelatin ialah, Konfeksioneri (coklat, gula-gula dan lain-lain), Puding, kek dan pai, Gummi jelli, Pastil berperisa,Yogurt, keju, Margerine dan butter, Ais-krim,Pencuci mulut segera,Gula-gula getah (Chewing gum)
Produk-produk daging yang diproses Gelatin digunakan dalam produk-produk diatas sebagai agen penstabil, agen penebal, agen pembuih, agen pelekat atau agen pengikat dalam Industri kertas bahan kilat kertas pun guna gelatin. Dalam industri seperti gel kapsul, ubat gigi, dalam industri kosmetik (digelar “hydrolyzed Collagen“), minyak wangi, sabun, pelembut basuhan pakaian, krim untuk tubuh badan, tangan atau kaki. Banyak lagi senarai ini.

soalan-soalan Lazim mengenai Gelatin:

1. Apa beza agar-agar dengan gelatin?

Agar-agar kena mendidihkan ..tetapi gelatin jgn sekali pii didihkan pulak. mendidihkan gelatin musnahkan keupayaan untuk set, dgn itu gelatin kalau boleh gunakan suhu yg rendah (ke atas 38C maksud mamak haji kalau 40 C ok).cuma pansakan sekejap saja utk larutkan gelatine dlm air.

2. Masa setting untuk Gelatin.

Setting gelatin yg standard 3 sudu kecil serbuk gelatin dgn 500ml ..masa setting ini perlu whisk atau pukul larutan gelatin ini untuk dapatkan hasil yg gebu.

3. Bagaimana guna gelatin untuk masakan?.

Cara Gunakan serbuk Gelatin..1/4 cawan yg diisi air ais utk 10 gm gelatin, ditaburkan sedikit demi sedikit serbuk gelatin dipermukaan air, Biarkan selama 5-10 minit utk gelatin larut. Jangan lupa masukkan dlm peti sejuk larutan supaya ia menjadi jelly dan seterusnya digunakan dlm respi anda.

4. Apa beza tekstur agar-agar dan gelatin?.

tekstur agar-agar dan gelatine tak akan sama..kalau guna gelatine..texture dia krim..agar-agar texture dia liat…formula untuk keraskan agar-agar…1 sudu besar serbuk agar-agar dengan 1 cawan cecair (liquid). agar-agar 1 sudu kecil sama dgn 8 sudu kecil gelatin..nampak tak kerasnya agar-agar.

5. Bagaimana tentukan Gelatin itu halal?.

Di pasaran gelatin global, terdapat sebanyak 70 peratus gelatin diperbuat dari kulit babi. Di Malaysia, banyak produk gelatin sudah mendapat pengiktirafan HALAL dari JAKIM seperti produk “Syarikat HalalGel” dan “Hagecaps” sahaja kerana kedua-dua syarikat ini mendapatkan sumber gelatin lembu yang disembelih mengikut syarak. AWAS!!! JANGAN TERPEDAYA…

 


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 5,687,880 hits
Mac 2017
M T W T F S S
« Feb    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.