PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Resepi Buat Sendiri’ Category


Petang-petang ini kita belajaq sedikit perubatan tradisional ringan dari bahan-bahan masakan yang terdapat di dapur anda

Kaum Ibu mainkan peranan sgt penting untuk kesihatan keluarga. Harap Ayah…hmmm…tlg bawak pii jumpa doktor dan bayaq duit bolehlah. Sebagai suri rumah anda janganlah buat mcm itu…ubat-ubatan moden ini bukan tak baik tapi kebanyakan ubatan moden ini mengandungi dadah utk pulih segera dan juga diperbuat dari bahan kimia berunsurkan asid.

Dulu klinik atau farmasi swasta ini…. sikit-sikit bagi anti-biotik untuk pesakit…baru-baru ini mereka sedar anti-biotik ini tidak baik untuk tubuh manusia..kerana anti-biotik utk membunuh kuman di tubuh badan ini, pandai pulak boleh disesuaikan diri dan akan lali dengan anti-biotik ini.

Lama kelaman anti-biotik yang diberikan untuk pesakit dengan dos biasa ini tidak berfungsi melawan kuman ditubuh badan..sehingga doktor kena berikan dos anti-biotik yang terkuat sekali…anti-biotik terkuat ini pulak akan menjadikan kuman-kuman menjadi “super kuman”.atau digelar “super bucks”..akhir sekali tidak ada dos anti-biotik yg mampu melawan kuman-kuman superman ini.

Dengan sebab inilah sekarang ubatan anti-biotik dilarang dibekalkan oleh farmasi swasta dan perlukan pengesahan dari doktor perubatan terlebih dahulu.

Perubatan menggunakan herba semulajadi ini adalah amalan untuk menghindarkan penyakit. Ia bukan ubatan moden yang merawat penyakit dengan segera. Ramai kurang faham tentang ini Kalau dah kena penyakit baik jumpa doktor dan ambil ubatan moden. Perubatan tradisional menggunakan herba ini adalah bertujuan, “Mencegah Lebih Baik Dari Merawat”. – Prevention Better Than Cure.

Cara Menyediakan Air Lemuju / Ajwain / Carom / Omam Thanni.

Biji lemuju atau Carom Seed / Omam ini mempunyai rasa dan aroma sama dengan rempah masakan barat “Thyme”. Kerana kedua bahan masakan ini mengandungi bahan “Thymol”. Minuman air “omam” ini adalah minuman perubatan bagi semua isi keluarga India pada suatu masa dulu. Malangnya ramai dari kalangan orang muda keturunan India di negara kita…tidak kenal pun bahan masakan ini.

Bahan Masakan ini biasanya digunakan dalam masakan ringan seperti muruku, Poori, rasam atau kachori. Biji lemuju ini mempunyai nilai perubatan yang tinggi terutamanya untuk sistem pernafasan dan juga penghadaman.

Kebaikan air biji lemuju ialah:

1. Merawat perut kita bila makanan tidak hadam (sebu) penyakit angin (wind).

2. Menhindarkan bau busuk dari pernafasan kerana thymol mampu membunuh bakteria yang biasanya tidak dapat dihapuskan oleh ubatan lain.

3. Baik untuk batuk dan selsema kerana perubahan cuaca.

4. Merawat cirit-birit disebabkan suhu persekitaran yang tinggi..

5. Merawat penyakit gusi dan meredakan sakit gigi dan telingga.

6. Ada yang kata “air ini boleh kuruskan badan” tapi mamak haji kurang yakin..kerana kakak-kakak mamak haji yg amalkan minuman ini tak ada tanda kurus badan tapi bertambah adalah…

Cara menyediakan air lemuju sangat mudah:

1. Ambil satu sudu besar biji lemuju dan 1 cawan air.
2. Goreng kering biji lemuju ini dgn api dapur sedrhana sehingga letup-letup biji.
3. Masukkan air secawan dalam kuali dan didihkan selama 5-10 minit.
4. Biarkan dia semalaman dan tapis airnya esok dan terus minum sebelum mengambil sarapan.

Nota:

  1. Air lemuju yang dijual dlm botol ..yang kelihatan air kristal itu menggunakan hablur kristal Thymol atau garam thymol yea…cuma guna 1gm serbuk kristal ini boleh dapatkan 5 atau 6 botol air thymol.
  2. biji omam ini rempah yg amat murah…tanya saja dikedai mamak itu…”Omam” pasti mereka kenal…beli dalam RM1-2 sudah cukup banyak…
  3. kalau beli air thymol di kedai mamak (siap untuk minum) dlm 375ml cuma dlm RM1.50 kot?….kalau tak sanggup minum..gunakan utk berkumuh setiap pagi…kalau selalu sgt sakit gigi atau sakit telingga…ia sama rasa seperti bahan kumuh “listerine Ori”..cuma namanya org putih pasti mahal sikit.
Advertisements

SUSU PEKAT MANIS BERKUALITI DI RUMAH

SUSU PEKAT MANIS BERKUALITI DI RUMAH

Nak guna susu pekat manis (condensed milk) tak ada..memang mamak haji tak guna pun susu pekat manis ini kerana kualiti sekarang terlalu sedih. Ada pun susu cair dlm tin atau evoporator milk untuk masakan.
Buat susu pekat manis sebenarnya mudah sgt..cuma guna susu segar dengan gula. Bila kita kramelkan gula jadilah ia susu pekat manis..cuma perlukan 2 cawan susu + 2/3 cwn gula pasir (150gm). Boleh dpt 1 tin besar susu pekat manis
Masukkan dlm kuali dan adunkan dlm keadaan api dapur kecil sehingga gula cair. Lepas itu masak selam lebih kurang 45minit dgn api perlahan (kita reneh). Tapi janga kacau sebatian ini, takut jadi kristal pulak nanti.
Gula akan menjadi Kramel dgn bertukar warna kecoklatan sedikit Tutup api dapur dan sejukkan…. dah jadi pun susu pekat manis yg terbaik.


Serbuk Xanthan Gum

                                      Serbuk Xanthan Gum

XANTHAN GUM:

Sedikit penerangan tentang xanthan gum – Mamak haji banyak menghabiskan masa untuk mengkaji teknik masak dari mencipta resipi baru atau pun buat ‘singature recipe”, jauh sekali cipta Resipi ‘Fussion’ tak minat utk cuba kerana mamak haji sendiri sudah “fussion” Melayu + India. Kalau anda baca resipi-resipi mamak haji seperti karangan BM spm disebabkan mamak haji teliti dengan teknik-teknik masak. Dalam kajian ini lah banyak bahan-bahan additif pemakanan dan juga bahan pencegah kerosakan makanan mamak haji temui. Penggunaan bahan-bahan aditif dalam masakan ini kebanyakannya dari sumber semula jadi juga, maka ia tidak lah bahaya sangat seperti yg kita anggap. Cuma kita perlu kawalan dalam kuantiti dalam kegunaan. Seperti pepatah India mengatakan, “Walau pun ia madu tetapi kalau terlebih makan ia tetap akan jadi racun.”

Aditif makanan, “Xanthan gum” ini telah diiktiraf sebagai aditif yang selamat untuk kegunaan dalam makanan oleh Kesatuan Eropah (EC) dan Amerika dengan membawa kod no: E405. Xanthan gum ini hasil dari fermentasi di antara sira gula jagung dan bakteria yg terdapat dalam sayur kobis atau barakoli yang bernama, “Xanthomonas campestris”. Maka nama Xanthan Gum ini diambil dari nama bakteria ini. Bakteria ini, anda boleh lihat dari tompokan hitam dipermukaan bunga kobis atau brokoli. Dalam kajian ‘rhelogy’ makanan, Xanthan gum ialah bahan aditif ajen pemekat atau pelikat. Ia akan wujudkan keadaan cecair menjadi pekat dan likat tanpa melibatkan sifat – sifat makanan itu terutamanya ‘rasa’.

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum) biasanya digunakan sebagai aditif makanan, barangan kosmetik dan juga barangan kesihatan diri seperti dalam ubat gigi dan gel rambut (gel rambut itu ialah Xanthan gum). Biasanya ejen pemekat seperti Xanthan Gum ini bukan saja dapat memekatkan tetapi mampu menjadi ajen penstabil untuk larutan, bertindak sebagai emulsifier, dan suspensions. Seperti ‘sos cili’ keropok lekor yang gunakan cili kisar kasar bersama biji. Bila gunakan Xanthan gum akan kekalkan ‘flake cili dan biji’ terapungan dalam larutan sos itu kalau tidak kesmuanya mendak kebawah botol.

Jumlah kegunaan serbuk Xanthan gum biasanya ialah dari 0.5% ke 1% dari jumlah berat masakan itu…maknanya kalau anda gunakan air sebanyak 250 ml (atau 250gm) maka guna serbuk ini sebanyak 2.5gm atau 250mg. Tetapi pada kebiasaannya kita guna serbuk ini sepekat yang diperlukan kita tetapi bila guna lebih dari 1% cecair akan mula bertukar jadi gel. Minyak rambut gel itu dibuat cara ini. Xantan Gum ini kerap digunakan dalam penyediaan mmasakan moden atau digelar,”Modernist Cuisine.”

Kini kita tak perlu lagi berjam tunggu untuk menjadikan sos jadi pekat. Kalau nak sup pekat, ambil saja cecair yg ingin gunakan seperti stok, ukur dan masukkan kuantiti yang diperluakan dan terus masukan dalam mesin kisar dan kisar selama 1-2 minit. Cecair akan jadi pekat dan masukkan dalam masakan sup anda. Sahabat-sahabat yg ada bakery kecilan boleh cuba tambahkan Xanthan gum pada inti roti seperti ikan bilis, sardin dan yang lain yg basahkan dan lembabkan doh yang menyebabkan kurang kerangupan krust bawah roti itu.  Kalau tambah Xanthan Gum dalam ais krim buat sendiri…ais cream anda jadi lembut dan boleh elakan pembentukan kristal air batu. Dalam menyediakan sos “salad dressing” ramai cef barat suka gunakan Xanthan Gum ini untuk pemekat sos. 

Xanthan gum boleh digunakan dalam apa keadaan suhu pun…baik sejuk atau panas…ia tidak beri reaksi pada haba. Kecuali haba terlalu panas akan mencairkan keadaan sifat. Cuma dlm keadaan dlm cecair / larutan gula lebih dari 55% – 60% serbuk putih Xanthan Gum sukar untuk diadunkan. Bawah paras gula tersebut no problem. Kalau anda ingin dapatkan jus buah-buahan sejuk yang pekat likat, cuma taburkan satu atau dua cubit dan bancuh rata….degan segera jus anda anda jadi pekat dan enak untuk minum. Xanthan gum juga digunakan dalam tepung adunan goreng seperti, “tempura” untuk dapatkan kemelekatan yang baik pada bahan gorengan anda. anda boleh cuba dengan tepung pisang goreng sendiri…lepas itu

boleh jual…jadi pembuat tepung goreng pisang yg terbaik.

Sahabat-sahabat yg budiman kena tahu jugak yea..kenapa aku buat sos cicah rojak kat rumah cair je…tapi yg jual pekat likat…melekat kat hirisan buah dan menitis pulak…kalau buat macam ini boleh untung kah mcm ini?..ini semua trick sains…bukan menipu nama nya. Kalau untuk cili boh boleh guna ke mamak haji?. Boleh kalau nak pekatkan tapi jagan lupa guna benzoic Acid untuk tahan lama…biasanya benzoic asid ini berbau sedikit..kalau mamak haji lebih suka guna sodium benzoate..tapi jagan lebih 2% dari jumlah berat .Jangan lupa ramai yang buat sos pencicah buah…buat acar buah….buat ais krim malaysia…ini lah taktik-taktik mamak haji nak kongsi…tak percaya, baca belakang label pasti ada bahan tambahan E- 405…dia tak tertulis Xanthan Gum….


JERUK TEMBIKAI

                                          JERUK TEMBIKAI

RESIPI JERUK: HALWA KULIT TEMBIKAI / WATER MELON RIND PICKLES:

Bahan-Bahan Diperlukan;

– 3 kg Kulit Tembikai.
– 3/4 cawan garam.*
– 12 cawan air ( 3 liter).*
– 3 cawan cuka.
– 3 cawan air.
– 9 cawan gula.
– 6 kpg kayu manis setiap satu 1″ panjang.
– 1 sudu besar bunga cengkih.
– Herba campur Barat (mix.herb) – tak perlu sgt.
– 1 biji lemon dihiris nipis.
* Hasil nya dalam 2 – 2.5 liter.

JERUK TEMBIKAI

            JERUK TEMBIKAI

Cara-Cara Penyediaan:

1. Kulit tembikai bahagian putih yg terdapat isi tembikai (warna merah) dan kulit luar yg berwarna hijau di buang menggunakan pisau kopek kulit buah. Tinggalkan yang putih saja. Potong bahagian putih 1 inci persegi atau apa saja bentuk anda kehendaki.

2. Sediakan air garam (Brine) dengan 3/4 cawan garam* dan dengan 3 liter air sejuk ais*. Masukan semua kulit tembikai (putih) yang telah sediakan. Tentukan semua tenggelam dalam air garam. Tambahkan kalau perlu air batu utk air rendaman untuk sentiasa sejuk. Rendam dalam 3 ke 4 jam.

3. Selepas 4 jam, toskan air rendaman air garam tadi dan basuh balik dengan air ais bersih sekali lagi.

4. Rebus kulit tembikai dengan air selama 10-12 minit atau boleh cucuk dengan garpu. Jangan terlalu masak atu lembik.Agak-agak garpu boleh masuk kira Ok. Toskan dan simpan dalam sebuah bekas yang menampung 3 liter air.

5. Dalam sebuah periok stainless steel masukkan 3 cawan air, 3 cawan cuka, 9 cawan gula. Ikat dalam kain (jadikan bunjut) kayu manis dan bunga cengkis serta rempah barat “mix herb”. Didihkan larutan air ini selama 5 minit. Masukan hirisan lemon dalam larutan yg telah mendidih.

6. Tuang larutan yang telah sediakan ke atas kulit tembikai yang telah rebus dan simpan dalam sebuah bekas. Simpan bekas itu dalam peti sejuk selama semalaman.

7. Hari esok, keluarkan bekas kulit tembikai itu dan masukkan dalam periok untuk didihkan air larutan + kulit tembikai. Bila larutan ini mula mendidih, kecilkan api dapur dan masak selama 1 jam lagi. Selepas sejuk masukkan dalam botol kaca dalam peti sejuk bahagian dingin….utk menjamu selera…selamat mencuba yea.


stok tulang lembu

stok tulang lembu

TIP-TIP DAN CARA BUAT STOK DAGING LEMBU:
Ibu sos berwarna kehitaman, brown sauce atau “sauce espagnole” dalam bahasa Perancis. Brown itu warna Coklat..jadi kita gunakan perkataan “brown” itu yea mcm perkataan “kari”. Buat brown sauce kita perlu sediakan stok dari tulang lembu cara buat stok daging lembu yang kehitaman dan juga roux berwarna brown.

Ia tak sama seperti sediakan stok ayam untuk ibu sos “Bechamel” atau sos putih.Kita belajar buat stok dulu daging lembu, cara buat roux lebih kurang sama dengan Roux white sauce, cuma kita perlu masak lama sehingga tepung dan butter itu bertukar warna brown.

TIP-TIP DAN CARA BUAT STOK DAGING LEMBU:

1. Beli 2 kg tulang lembu yang masih melekat lagi daging sikit. Tulang terbaik ialah bahagian kaki dan juga bahagian sendi lembu kerana di sini lah banyak sekali Collagen terkumpul. Tulang perlu dipotong untuk rongga tulang kelihatan.
2. Beli 1/2 kilo daging tetel yang ada urat dan lemak.
3. Untuk tambah perisa stok kita tambah 2 biji bawang kuning sedehana besar yang di potong empat + 1 -2 btg Karot dipotong 2 inci + 2 btg celery besar + 3 ulas bawang putih.
4. Untuk aroma pula kita gunakan 2 susu besar daun Thyme / daun parsli + 2 helai daun bay leaf dan 10 biji lada hitam.

CARA-CARA:
1. Panaskan oven (pre-heat) pada suhu 220C. Cari tray tinggi sedikit seperti tray s/s hidangan katering. Sapukan minyak pada permukaan bawang, karot dan bawang putih. Masukkan semua bahan di atas kecuali celery dalam tray pembakar dan bakar selama 40 minit. Sebelum 40 minit perhatikan daging dan tulang tidak boleh hangus jadi arang. Bila anda haba panas akan hanguskan daging..turunkan suhu oven anda kepada 170 atau 150C. Hangus jadi arang tidak dibenarkan dalam masak stok ini.

2. Bila siap bakar, keluarkan semua bahan tadi dan masukkan dalam “stok pot” yang boleh muat 10 liter. Kuantiti air rebusan daging ia lah dua kali ganda paras tulang dalam stok pot. Pada permulaan tinggikan api dapur sehingga air stok mendidih. Selepas mendidih rendahkan api dapur dan “reneh”. Renehan terbaik ialah 6-8 jam dan minima masa reneh ialah 3 jam.

3. Bekas tray yang telah bakar pasti kerak melekat di pemukaan tray itu. Ambil 1/2 cawan air mendidih dan tuang dalam tray dan kikis. Kikisan bersama air itu masukkan dalam renehan stok.

4. Bila cukup tempoh waktu…keluarkan semua bahan dan tulang dari stok pot, tapis air stok ini dengan kain mamak haji guna kain napkin bayi yang baru..sepatutnya guna cheese cloth tapi payah nak cari). Bila sejuk boleh lah masukkan dalam peti sejuk. Satu permukaan lemak akan terbentuk bila stok ini disejukan. Permukaan lemak ini adalah pelindung untuk stok anda tahan lama. Tetapi cuma bertahan 3 atau 4 hari. Kalu nak tahan lama cedok lemak ini dengan sudip, tapi jgn buang… simpan utk goreng sayuran.Stok yg dibekukan boleh tahan 1-2 bulan.

5. Memang remeh buatnya tapi sekali anda buat simpan stok ini..anda mudah utk sediakan brown sauce pada bila-bila masa saja. Tamat lah bahagian stalk -stok ini..bab akan datang kita sediakan brown sauce dan demi glaze.

Label:

Speghetti Bologneese sauce

Speghetti Bologneese sauce

Resipi Sos Spaghetti Bologneese Mamak Haji:

Banyak cara buat sos ini..utk katering mamak haji pilih cara ini.Masalah besar semasa katering ialah..spagheeti yg kita hidangkan dlm display tray cepat berair..utk elakan ini..bila spaghetti ini telah di rendam air selepas masak utk matikan haba..toskan dan satu step mamak haji buat..panaskan kuali, masukkan butter dan goreng balik spaghetti dgn butter utk keringkan lagi air..supaya masa hidang tak berair. Ingat lagi cara buat sos barat ini..sos bolognesse ini tergolong dlm sos tomato yg tidak boleh gunakan pemekat tepung gandum atau roux yea.

4-6 org:

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:

  • 1 kg isi daging ayam dikiubkan kecil. Kalau ada perencah TACO diperapkan 1-2 jam.

    Speghetti Bologneese sauce dibotolkan

    Speghetti Bologneese sauce dibotolkan

  • 1- 1.5kg Tomato segar.
  • 1 biji bawang besar kuning.
  • 1 cawan puri tomato.
  • 1 sudu besar gula.
  • 3 ulas bawang putih dibelah dua..keluarkan pucuk dan diketuk.
  • 2 sudu besar sos cili.
  • 1 sudu kecil serbuk cili.
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam kasar.
  • 1/2 cawan minyak zaiton.
  • 1 sudu besar serbuk oregano kering.
  • Garam secukup rasa.

Cara Menyediakan:
1. Kupas bawang dan potong hiris kiub halus.
2. Didihkan air dlm periok , bila iar didih masukkan tomato dan rebus dalam 3-5 minit. Kulit akan terkupas.Kelaurkan tos dan masukkan dalam air sejuk. Kupas kulit tomato dan buang bijinya. Kisar kasar / jadikan puri.
3. Panaskan kuali, masukkan minyak zaiton, bila minyak panas masukkan bawang putih, layukan.
4. Masukkan hirisan bawang kuning, masak sehingga menjadi layu dan lembut.
5. Masukkan ketulan ayam yg perap tadi, goreng sehingga keras sedikit isinya (masa masak kuah supaya tidak hancur).
6. Masukkan puri tomato, masak sehingga pecah minyak.
7. Masukkan semua bahan-bahan lain termasuk rempah. Masak kuahnya sehingga pekat (kepekatan sos tomato secara dihiderasikan kandungan air) selama 45 minit-2jam. Kuah yg pekat bila diceduk dan dituang tidak putus alirannya..dan terlekat dibelakang senduk menandakan kuah dah pekat. Selamat mencuba.


ONION RING

ONION RING

“Onion Ring” atau Gelang Bawang Goreng bersalut tepung ranggup ini, resipi sangat mudah disediakan di rumah. Entah kenapa dia orang jual mahal mamak haji pun tak tahu. Cuma nama dia macam glamour dan ia menu barat kot?..Jom kita tengok resipi dia…

RESIPI ONION RING:

Bahan-Bahan Diperlukan:

  • 2 biji bawang kuning (Holland) yang besar, kopek kulit dan dihiris bulat tebal 1/2″.. Pisahkan gelungnya satu persatu.
  • 1/2 cawan tepung jagung untuk salutan kering.

Penyediaan Adunan Tepung Salut (batter) untuk digoreng.

ONION RING- SALUT HABUK ROTI

ONION RING- SALUT HABUK ROTI

 

  • 1 biji telur.
  • 1 sudu kecil garam.*
  • 1/4 sudu kecil serbuk cili.*
  • 1/8 sudu kecil serbuk lada hitam.*
  • 1/4 sudu kecil serbuk bawang (kalau ada).*
  • 1/4 sudu kecil serbuk bawang putih (kalau ada).*
  • 1 sudu kecil baking powder.
  • 1 cawan tepung gandum serba-guna.
  • 1 cawan air..kalau pekat boleh tambah lagi.

Cara Penyediaan:
1.Pecahkan telur dan masukkan ke dalam sebuah bekas, diikuti dengan garam, serbuk cili, serbuk kasar lada hitam, serbuk bawang, serbuk bawang putih dan baking powder. Adunkan semua bahan, dan gaulkan sempurna semua bahan di atas dengan menggunakan “hand whisker atau pemukul telur tangan.

2. Masukkkan tepung dan diikuti dengan air sedikit demi sedikit dan bancuh/ pukul dengan sekata (gunakan pemukul telur tangan). Bila dah siap..bungkuskan dengan bag plastik dan simpan di peti sejuk..sekurangnya 1 jam atau terbaik simpan semalaman.

Nota: Air yang digunakan untuk bancuhan boleh digantikan dengan air soda / soda water tanpa pemanis dan rasa (3/4 dlm tin) untuk keputusan yg baik. Mamak Haji guna air biasa saja.

Cara Goreng:
1. Panasakan kuali dan masukkan minyak secukup dalam 2 inci, Minyak perlu panas (350 darjah F) sebelum mula goreng.
2. Sediakan tepung jagung dalam 1/2 cawan sebagai pengering bawang. Masukkan gelang bawang ke dalam tepung jagung (salut nipis) , hindarkan tepung berlebihan terus masukkan dalam adunan tepung goreng yang telah sediakan. Hindarkan lelehan lebihan tepung adunan dan masukkan dalam minyak panas dengan berhati-hati.
3. Kepanasan minyak perlu di kawal selalu supaya suhunya tidak naik mendadak dan turun. Kalau terlalu panas kecilkan api dapur atau masukkan sedikit minyak baru. Gorengan ini memakan masa cuma 5 minit saja.Terbalikkan gorengan. Bila kedua bahagian bawang telah masak dengan menukar warna pada warna kuning keemasan sempurna. Keluarkan dan letak di atas kertas kitchen towel utk keringkan minyak berlebihan.
4. Gorengan perlu di masukkan satu persatu gelang bawang dan jangan terlampau banyak masukkan bawang. Goreng batch by batch (dalam 4-5 batch).
5. Hasil gorengan itu taburkan campuran sedikit garam dan serbuk lada putih. Boleh lah nikmati dengan cili sos.
6. Kalau goreng guna serbuk roti atau bread crumb ..lepas celurkan dengan adunan tepung masukkan dalam serbuk roti. Jangan goreng terus, tapi biarkan serbuk roti rehat dalam 30 minit di atas grill tray untuk menyerap air adunan tepung dan kering permukaan habuk roti itu. Baru lah goreng yea..

7. Onion ring kena makan panas-panas. Guna serbuk roti boleh kekalkan lama sikit keranggupan. Kalau nak makan lambat, simpan dalam oven yg panas 200 Fdarjah atau 95 C supaya sentiasa ranggup. Selamat mencuba.

Label:

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 7,340,606 hits
Januari 2019
I S R K J S A
« Nov    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Advertisements