PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Resepi Masakan Dari Utara’ Category


PENYEDIAAN LIMAU NIPIS UNTUK ACAR

PENYEDIAAN LIMAU NIPIS UNTUK ACAR

SELEPAS TUMIS

SELEPAS TUMIS

Pagi ini terpaksa buat “Acar Limau Nipis ‘ala mamak” dalam bahasa tamil digelar,  ‘urukai’. Kalau ada sahabat di kampung yg ada pokok limau nipis dan berbuah lebat, tak tahu nak buat apa boleh mencuba respi ini.

Dalam menu makan tengah hari dari India, acar ini seperti satu kemestian dalam sistem “Tali”. Berbagai-bagai acar disediakan seperti Acar Halia, Bawang putih, Pelam muda, timun dan termoden apel hijau atau nenas. Sebenarnya acar ini memberi imbangan rasa dilidah kita, masam, manis, pahit dan masin Maka ia satu cara untuk penambah rasa yg semula jadi. Ia sama dengan perasa makanan tambahan Jepun MSG..Nak tak cuba???.

RESPI SEGERA ACAR LIMAU NIPIS ‘ALA MAMAK:
Penyediaan Limau:

  • 6-7 biji limau nipis yang berwarna kuning (hijau pahit sikit) dan tidak ada bintik-bintik hitam di kulit luarnya.
  • Basuh bersih. Kalau cara penyediaan tradisi, Potong buang bhg tangkai dan potong empat bahagian di atas sedalam 1/2″ – 3/4″. Jangan putus pulak potongan anda. Sumbatkan garam dalam potongan tadi. Biasanya limau ini dijemur diluar kepanasan matahari selama satu atau dua minggu untuk ia lembut.
  • Bila kita nak sediakan segera, panaskan air dlm sebuah bekas, bila air mendidih masukkan limau dan biarkan 15-20 minit untuk kulitnya masak. Biasanya mamak haji gunakan pressure cooker. Bekas rebus limau perlu ditutup dengan tudung. Bila kulit limau ini lembut dan boleh tekan dengan jari, masakannya sudah cukup. Jangan terlalu lembut atau over-cooked, nanti limau anda akan pahit.
  • Angkat dan toskan. Biar ia sejuk sendiri. Bila sejuk masukkan dalam bekas (elak jus terkeluar) hiriskan lapan bahagian dan 8 bhg itu hiris lagi kepada dua lagi (satu biji limau 16 bhg). Keluarkan biji limau seberapa yang boleh.
  • Lumurkan 1/2 sudu kecil serbuk kunyit dan 1 sudu besar garam dan 2 sudu besar jus limau dari perahan limau berasingan. Gaul sebati adunan ini dan biarkan dalam 15-20 minit sebelum mula langkah seterusnya.

Tumis Darat Hirisan Limau:

Bahan-Bahan Diperlukan:

  • 6 sudu besar minyak masak.
  • 1/4 sudu kecil biji jintan putih.*
  • 1/4 sudu kecil jintan manis.*
  • 1/4 sudu kecil biji sawi.*
  • 2-3 sudu besar serbuk cili.(boleh kurangkan).
  • 1/4 sudu kecil biji sawi (tambahan).
  • secubit serbuk Astoefida – kalau ada.
  • secubit serbuk halba – goreng kering halba kat kuali sikit.kisar atau tumbuk je.
  • 6 helai daun kari.
  • 3 tangkai cili kering di potong dua.
  • Garam dan Gula secukup.

Nota: Rempah yg bertanda *, itu boleh gunakan 1 sudu kecil “halba Campur”.

Cara Penyediaan:
1. Panaskan minyak, bila minyak panas masukan biji jintan putih, biji sawi dan ‘halba campur’. Bila biji sawi meletup kecil, segera TUTUP API DAPUR, dan masukkan serbuk asafoetida, cili kering, serbuk halba, dan daun kari.

2. Masukkan juga penyediaan limau tadi, Kacau serata. Bila campuran ini sejuk, boleh lah masukkan serbuk cili, garam dan gula secukup rasa. Adunkan dengan sempurna. Masukkan dalam botol dan simpan di peti sejuk. Acar ini mampu bertahan selama 3 bulan dipeti sejuk anda. Selamat mencuba.


AYAM PERCIK

AYAM PERCIK

Ayam lagiiik!. Kenapa anak-anak kita tak bosan dgn ayam nie..agaknya iklan Kfc banyak sgt telah mempengaruhi minda dia org nie. Jom Masak AYAM MASAK PERCIK.. bakar kat oven je!.

RESPI: AYAM MASAK PERCIK.

Bahan-bahan Yang Diperlukan:
– 5 ketul Peha Ayam penuh (agak berat dlm 250gm setiap satu).

Bahan-bahan Perap Ayam – kisar atau tumbuk halus dan di tumis:

– 5 ulas bawang putih.
– 1 inci halia.
– 2 btg serai dihiris.
– 1 inci kunyit hidup.
– 1 sudu kecil serbuk jintan manis.
– 1 sudu besar serbuk ketumbar.
– Garam secukup rasa.

Bahan-bahan untuk jadikan kuah Percik:

– 7-10 ulas bawang merah (kecil). *kisar dan Tumis.
– 3 ulas bawang putih.*Kisar dan Tumis.
– 2 sudu besar cili kisar.*Kisar dan Tumis.
– 10 biji buah keras dihiris.*Kisar dan Tumis.
– 5 tangkai cili merah segar dapatkan warna kemerahan cantik. *Kisar dan Tumis.
– 1 sudu kecil biji halba *kisar dan Tumis.

– 1 sudu kecil gula.
– 500ml santan pekat.
– 1/2 cawan air stok ayam – atau 2 kiub stok knorr dan 1/2 cwn air.
– Minyak masak untuk menumis.

CARA-CARA MENYEDIAKAN;
1. kisar semua bahan-bahan perap ketulan ayam selama 2 jam. Masukkan kettulan ayam yg telah perap dlm oven dgn suhu oven 200C dan masa 40 minit. Pada akhir 10 minit tinggikan suhu oven pada 250C utk dapatkan kulit ayam terbakar sedikit.

2. Panaskan kuali, masukkan minyak untuk tumis, bila minyak panas, masukkan serai yg telah diketuk dan diikuti dgn bahan-bahan tumisan yg bertanda*. Selepas bau nya naik masukkan santan, garam, gula, dan air stok ayam. Biarkan mendidih dan menjadi kuahnya pekat.Kita gunakan buah keras utk kepekatan kuahnya. Kalau santan saja terlalu mahal. Dengan sebab itu mamak haji kurangkan 1/2 liter santan.

3. Bila siap kuahnya tuangkan kuah percik itu ke atas ayam yang dibakar..jadilah dia ayam percik. Insha Allah sedap dan amat disukai anak-anak.


Mee Hoon Sup Utara

Mee Hoon Sup Utara

Mamak Haji hadapi sedikit masalah ejaan ini..bila di rujuk kamus dewan ejaannya “miehoon”..jadi kita gunakan ejaan ini. Lagi pun minta maaflah dah lama tinggalkan sekolah..Bahasa Melayu sentiasa berubah, dulu digelar “Bahasa Kebangsaan”. Masa itu Zaman Khir Johari, bila menterinya tukaq digelar pulak “Bahasa Malaysia”..tukaq lagi menteri ..Tukaq jadi, “Bahasa Melayu”..akan dtg tukaq lagi yg jadi menteri menjadi perdana menteri tukaq apa pulak? “Bahasa Satu Malaysia”??…lantak pii depa lah…

RESPI: SUP MIEHUN (BIHOON / MEE HOON) UTARA:

Penyediaan: Bihoon.

Bahan-Bahan Di Perlukan:
– 1 paket mee hoon (400gm).
– 1 sudu kecil Serbuk kunyit atau Pewarna Kuning Telur.

Cara Menyediakan:
1. Rendam mee hoon dalam sebuah bekas selama 15-20 minit dengan sedikit serbuk kunyit. Serbuk kunyit kita beli sekarang banyak masalah dengan bau yg tidak menyenangkan dan warnanya bukan-bukan. Maka lebih baik gunakan pewarna kuning telur, Biar warna kuningnya lembut sedikit dari warna garang. Sebenarnya warna kuning digunakan utk menutup kelemahan buatan mee hoon yang warnanya malap birat dari putih melepak. Kebanyakan pembuatan Mee hoon ini diperbuat dari beras yang kualiti yang paling rendah sekarang.
2. Masak air panas dalam periok, bila air mendidih masukkan mee hoon yang rendam tadi di toskan dan masukkan ke dalam air mendidih selama 10 minit. Bila agak bee hoon masak 3/4 bahagian, keluarkan dan masukkan dlm sebuah bekas yang mengandungi air sejuk (paip) utk matikan haba mee hoon, Bila mee hoon agak sejuk toskan dan letak dlm penapis.

Penyediaan Mee Hun

Penyediaan Mee Hun

3. Mee hoon telah toskan dari air, titiskan sedikit minyak masak (kalau minyak olive lagi terbaik) dan gemburkan mee hoon supaya tak melekat atau pun berserabut. Ini memudahkan utk menyediakan hidangan di mangkok satu persatu dan juga lapisan minyak itu untuk mengelak dari Mee hoon telah masak itu cepat kering. Mee hoon yg telah masak bila biarkan lama dlm cuaca panas sekeliling akan cepat kering dan menjadi keras kembali kerana sifat semula jadi tepung beras (khas utk peniaga).

2 : Penyediaan Sup.
Bahan-Bahan Diperlukan:
Untuk buat stok Daging:

  • 1kg Tulang Lembu bhg. lutut dan tulang (Gear Box).
  • 1/2 kg is daging lembu sektul.
  • 1 biji bawang merah labu sederhana besar dibuang kulit dan ptg pangkah diatas.
  • 1 btg celery dihiris serong, 1 btg karot dihiris tebal sikit, 1 inci halia diketuk.

Untuk Tumis Sup:

  • 1 sudu besar pes halia bawang putih/3 biji bawang putih dan 1″ halia ditumbuk lumat.
  • 1 biji bawang besar dikisar halus.
  • 2 sudu besar minyak masak.
  • 1 kpg kayu manis 2 inci panjang.
  • 5 biji buah pelaga.
  • 5 kuntum bunga cengkih.
  • 3 kuntum bunga lawang.
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam kasar.
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih.
  • 1 sudu besar serbuk ketumbar. (sagai 2 sdb biji ketumbar dan kisar halus).
    Nota: Kalau anda pening sgt dgn rempah-rempah di atas beli “serbuk rempah Sup Adabi” guna 2 sudu besar bersama dgn rempah korma Adabi 1 sudu besar..settle masalah)..untuk rempah kayu manis dan lain-lain, guna satu bungkusan “sup bunjut Adabi” lagi. Bagi yang berniaga jangan ambil short-cut ini..sediakan sup rempah anda sendiri dengan adunan rempah yg mamak haji sebutkan. Nak kurang atau nak lebih terpulang pada anda. Kalau takat niaga nak guna rempah ready made jangan yea.
    Cara Penyediaan Sup:
    Pengenalan:
    Kesedapan apa saja sup tergantung pada cara penyediaan asas sup atau digelar “broth” atau “stok”. Ramai yg malas ambil jln pintas tetapi ia bukan cara masak sup yang betul. Sup yg terbaik terpulang pada teknik memasak bukan bahan-bahan yg anda adunkan. Sup perlu sediakan dgn bahan-bahan perasa yang minima. Ada juga tambah lengkuas, serai dan juga daun limau. Itu nak buat tom yam. Tujuan guna tulang dalam sup ini ialah kita nak tukarkan collagen yang terdapat dlm tulang menjadi lecithin. Lecithin ialah pemekat kuah sup. Bukan saja-saja nak guna tulang dlm respi ini. Teknik masak masak utk sup ini ialah cara renehan (simmering) dan masa renehan penting.

1. Basuh tulang-tulang ini bersihkan dari darah atau kotoran. Daging lembu seketul itu kalau bekas kecil boleh potong ketulan besar. Masukkan dalam sebuah bekas kalau dapat “stok pot” lagi baik. Masak sup ini perlu dalam sikit periok dan tebal. Masukkan air 3/4 tinggi dari paras tulang dan daging.
2. Bawang, karot dan celery dan bawang labu masukkan sekali. Bahan-bahan ini untuk menyedapkan lagi stok anda. Jangan masukkan garam kerana ia keraskan lagi daging anda dan tindak balas kimia garam ke atas collagen akan membantutkan penghasilan lecithin.
3. Bila air mula didih, permukaan di atas air akan timbul bueh dan darah dari daging. Ceduk dgn senduk dan hindarkan ini. Benda yg timbul ini akan menyebabkan sup anda kurang jernih dan berkeladak. Kecilkan api dapur mulakan renehan. Renehan bermaksud gelumbung air kecil dan wujud dari permukaan bawah air. Renehan perlu bertutup supaya keharuman asli daging tidak hilang. Renehan perlu minima 2 jam hingga maksima 4 jam.
4. Selepas renehan asingkan ketulan daging, tulang dan bahan pewangi seperti karot dan celery. Kita cuma perlukan air, tulang dan daging. Tapis air hasil renehan. Daging yg telah rebus kita perlu dihiriskan taburkan sedikit garam dan serbuk lada putih simpan asing utk dibubuh atas hidangan nanti.
5. Bersihkan bekas sup tadi, panaskan dan masukkan 2 sudu besar minyak masak. Masukan rempah, kayu manis, buah pelaga, cengkis, b,lawang, bila haruman rempah mula keluar masukan pes halia bawang putih, biarkan untuk bawang putih keluarkan harum, masukkan air kisar bawang, biarkan air bawang ini sejat dan bertukar warna kuning keemasan.
6. Kecilkan api dapur dan masukan serbuk rempah-rempah jitan putih, serbuk ketumbar dan lada hitam (kalau guna rempah adabi masa inilah masukkan). Bila rempah mula keluarkan haruma, masukan air stok daging dan bersama tulang masukkan. tinggikan api dapur.
7. Masukkan garam, dan serbuk perasa kalau sukar nak tinggalkan Pak Aji ini kalau tak nak masukkan sedikit gula. Bila sup mula mendidih kecil api dapur dan letakan kembali keadaan reneh. Sup yang sedap sentiasa kena panas.
8. Sup anda telah selesai. kini kita ke sambal kicap dan sambal merah pulak..sabar yea.

3. Penyediaan Sambal Pedas Merah.

Bahan-Bahan Diperlukan:

SAMBAL MERAH

SAMBAL MERAH

  • 3 ulas bawang putih – ditumbuk lumat..
  • 1 biji bawang merah labu sederhana besar – dikisar.
  • 2 sudu besar gula – mamak haji guna gula pasir je.
  • 1 sudu kecil jus asam jawa pekat.
  • Minyak masak untuk tumis.
  • 1/2 cawan serbuk cili / 1 cwn cili kisar.
    Cara Menyediakan:
    1. Kalau guna serbuk cili, jadikan pes dulu dengan adun air supaya tidak terbakar dlm minyak jadi hitam. Kalau guna cili kering kisar ia seperti sambal tumis je.
    2. Panasakan kuali, masukkan minyak masak, bila minyak panas masukkan bawang putih, bila mula keluarkan aroma wangi, masukkan pes serbuk cili, bila agak telah garing sedikit (jgn terbakar pulak nanti pahit).
    3. Masukkan air kisaran bawang dan biarkan cili masak. kalu mengegak sgt kecilkan api dapur. Masukkan jus asam jawa. kacau sebati.
    4. Bila sambal mula pecah minyak masukkan gula dan garam. Kacau sebati lagi. Kalau pekat sangat boleh tambah air asam jawa sedikit. Masak sampai pecah minyak atau minyak mula timbul sekeliling sambal. Rasa garam, manis dan masam secukup. Tmabah lah patut kalau rasanya tak cukup.
    5. Sambal ini untuk tambah rasa pedas, manis dan masam itu saja tujuannya. Selamat mencuba yea..hidangan mee hoon sup ini ..dgn daun sup+daun bawang, bawang goreng dan juga kalau rajin goreng takua / tauhu potong dadu kecil. Daging hirisan jgn lupa. 

 


Kesedapan sambal tumis untuk nasi lemak bukan semata-mata bergantung kepada respinya saja. Tapi cara masak dan teknik

NASI LEMAK BUNKUS UTK SEDIA MAKAN.

NASI LEMAK BUNKUS UTK SEDIA MAKAN.

yang betul. Dengan sebab ini mamak haji tak tulis respi sambal tumis tapi siarkan komen-komen yang terbaik dari sahbat Fb yang bincang mengenai sambal tumis ini.

Komen terbaik: Ingin sambal tumis yang sedap, cili kering mestilah direbus sampai betul-betul kembang. Basuh bersih-bersih.  kisar/blender dengan bawang besar agak banyak. Tumis degan minyak yang banyak dengan api dapur yang kecil. Boleh juga masa cili di kisar, tambah sedikit bilis. Bila tumisan cili dah betul-betul naik/pecah minyak, masuk air asam, gula, garam dan biar lagi merenih lama sikit. Agak-agak dah pekat, baru masukkan ikan bilis yang dah digoreng. Saya tak guna belacan & bwg putih. Takat 4-5 hari kt luar tak perlu dihangatkan. Ini resepi dari arwah mak saya. Yang penting buat sambal ini memang kena sabar, ambil masa yang agak lama dan kena  jaga api jagan sampai hangit.

KOMEN 1 : Kalau saya Tuan Haji, saya kisar bawang asing dengan cili. Sebiji bawang+2 biji bawang putih+sedikit belacan+secubit ikan bilis dikisar, kemudian tumis sampai masak elok degan minyak secukupnya. Selepas itu segenggam cili kering di kisar, saya masukkan dalam tumisan bawang, di masak perlahan sekurang-kurangnya 30 minit, lepas tu saya masukkan sebiji bawang dihiris bulat, air asam jawa, garam dangula. Air degan cili  tak perlu nisbah. Yang penting masa masak cili tu kena guna api paling kecil sampai cili betul-betul masak dan naik minyak. Minyak kena byk, bru cili betul-betul masak dan tak hangus.

KOMEN2 : Kalau nak sambal yang sedap kena lebihkanh bawang besar, kisar sekali degan cili  dan ikan bilis (suka hati). Air asam jawa kena agak-agak, gula kena lebih, garam secukup rasa. Tapi kalau nak campur bilis goring, kena rasa dulu bilis itu masin ke tak. Jadi bolehlah adjust garam kat sambal. Cara saya tak guna bawang putih, belacan & perasa. Cukup degan manisnya gula dan bilis yang dikisar.

KOMEN3 :Kalau masak sambal tumis sedap, saya letak Cili yg dah Buang biji, rebus, + bawang Besar+bawang Kecik+bawang putih+belacan+BUAH KERAS.. Blend… Tumis sampai pecah minyak, + air Asam+gula+garam+sedikit bawag yang di hiris+ikan bilis yang dah di goreng… Kawan-kawan semua boleh Cuba masak sambal tumis tambah BUAH KERAS, hasilnya, sambal jadi lemak dan sedap.. Suami dan anak2 saya puji sambal tumis saya lain dari yang lain.. Ini la rahsia dia 😀

KOMEN4 : Kalau sahabat percaya..masa mamak haji dlm Navy..belayar sebulan ke Sabah dan Sarawak..org rumah bekalkan sebotol sambal tumis..dia tau mamak haji suka sangat degan sambal tumis ini..tahan sampai dua minggu sambal ini..tak pakai pengawet pun..rupanya cara masak dan minyak tu menjadi pengawetnya.

KOMEN5: Biasanya saya blend bwg besar dlu guna air sikit sbb bwg akan kluarkan air. Pas tu sy tapis. Air bwg tu buat blend cili + minyak (lebih pun xpe) + bilis. Jd msa msak cili nnti, xlah lama sgt nk keringkan airnya. Dh siap blend, msuk dlm priuk, agak2 dh kering air, bru msukkan minyak yg banyak, terus msak dgn api kecil & selalu kacau. Sukatan yg biasa sy buat, 1 mangkuk blender cili kering rebus, bwg besar 2 mangkuk (dh siap hiris). Ikan bilis dlm 2 @ 3 genggam (xletak pun xp

KOMEN6: buat sambal tumis nie yang tak bestnya nak kena tunggu sampai cabai tu masak n garing tp bukan hangus la…..jenuh dok kacau cabai tu sampai pecah minyak…..tp dapur abih la ada kesan letupan warna merah penuh sekeliling burner hahahaha…..walaupun saya tak buat sambal tumis di kedai saya tp teknik adalah sama macam masak asam pedas….kalau masak dengan betul warna merah berkilat cun melecun akan terhasil…..api pun kena control supaya cabai garing pada tahap yang dikehendaki….kalau api kuat alamatnya bukan jadi sambal tumis terus hangit n rentung…..

KOMEN7: Ada lagi satu cara buat sambal tumis tahan lama.Basuh cili kering jgn dipotong biar sebiji2. Toskan. Panaskan 1 cawan minyak goreng cili tadi dgn api kuat sehingga nampak nak garing tapi jgn hangus. Lepas tu blend guna air. Baki minyak guna semula kalau x ckp tambah lagi. Ketika ni tumis dah x lama sbb cili kita dah masak tadi. Cut fown masa masak sa.bal untuk garingkan cili . Klau xnak merecik kat dapur, ttup periuk tu. Masa nk kacau, matikan api dpur, tunggu smpai smbal xmeletup2 lg, kacau, ttup priuk & on api lg. Tulah yg sy buat unt elak kena tangan & dpur kotor. Nnti klau air dh kering, ok je xyah ttup priuk lg.

 


Sambal kelapa untuk pencicah tosei

Sambal kelapa untuk pencicah tosei

Sambal Kelapa / Tengai Thuvayal / Coconut Chutney:

Bahan – Bahan diperlukan: 

  • 1 cawan Kelapa parut,
  • 3 sudu besar Kacang gram dal (kacang kuda dikupas) yg telah goreng kering- tidak kemestian).
  • 2 atau 3 cili merah atau hijau (ini tentukan warna chutney anda).
  • 1/2 sudu kecil biji jintan putih*.
  • 1/4 sudu kecil jintan manis*.
  • 1/4 sudu kecil biji sawi*.
  • 1/4 sudu kecil kacang tosei / urad dal*.
  • 1/2″ Halia dicincang,
  • 1-2 tangkai Cili kering. untuk menumis.
  • 5- 6 helai daun kari.
  • sedikit perahan jus air asam jawa.
  • 1 cubit besar serbuk astoefida/ hing powder.
  • 1 sudu besar minyak masak.
  • garam secukup rasa.


Nota: Rempah yang bertanda (*) bermakna anda boleh terus gunakan 1 sudu kecil “halba campur” yang mengandungi semua bahan rempah ini.

Cara-cara membuatnya:

1. Kisar halus Kelapa parut, Kacang Dhal (yg telah goreng kering- tidak kemestian), halia, cili merah hidup, dengan sedikit air asam. Masukkan dalam blender dan kisar. Kisar pekat sedikit yea..kalau giling ia menjadi paling sedap. Masukkan garam secukup. keluarkan dan asingkan ke dalam bekas.

2. Tumis Darat (tampering) – masukan minyak masak ke dalam kuali untuk menumis.

3. Bila minyak panas, masukkan biji sawi, cili kering, biji jintan putih (atau short-cut masukkan 1 sudu kecil halba campur), daun kari…apabila bau harum mula keluar matikan api dapur. Masukkan semua bahan yang telah ditumis bersama minyaknya ke dalam bekas yang tersimpan kisaran kelapa tadi. Kacau rata..dah pun dah sedia…sambal nyioq…kalau nak pedas tambah cili padi merah saja dan berwarna hijau boleh lah masukkan cili hijau gantikan cili merah dlm kisaran. kepedasan terpulang. Ada juga suka masukkan yoghurt ke dalam sambal ini…mamak haji rasa orang kita tak suka bau mentah yogurt itu. Selamat mencuba.


 

NASI BERINGIN

NASI BERINGIN

RESEPI: NASI BERINGIN.

Bahan-Bahan:
- 1 kg. Beras basmati. Rendam beras selama 30-45 minit.
- 4 biji bawang labu sederhana besar dihiris.
- 1 sudu besar pes halia bawang putih.
- 1 batang serai diketuk perdunya.
– 1 sudu kecil garam masala.
– 1 kpg kayu manis, 3 bunga lawang, 3 biji pelaga, 5 cengkih.
– 1 sudu besar minyak sapi.
– 2 sudu besar minyak masak.
– 1/2 tin susu cair.
– 2 sudu besar air mawar.
– 1 helai daun pandan dan sedikit daun ketumbar, bawang goreng untuk taburkan di atas nasi.
– Air untuk masak nasi sama paras dengan beras. Kaedah Nisbah 1:1.
– sedikit pewarna kuning telur.
– Garam dan gula secukup rasa.

CARA MENYEDIAKAN:
1. Panaskan minyak sapi bersama dengan minyak masak. Masuk kayu manis, bunga lawang, biji pelaga, cengkih, serai dan daun pandan.
2. Masukkan bawang dan goreng sehingga warna keemasan.
3. Masukkan pula pes halia bawang putih. Bila pes mengeluar aroma wangi,
4. Masukkan air, susu cair, garam, gula dan pewarna kuning. Bila air mula mendidih masukan beras basmati. Tutup dan biarkan nasi masak. Ikut tip-tip masak nasi istimewa lain. Bila nasi mula masak masukkan air mawar.
5. Hidangkan nasi dengan dengan daun ketumbar dan bawang goreng. Selamat mencuba.


Penyediaan untuk digoreng

Penyediaan untuk digoreng

Setelah digoreng

Setelah digoreng

Salam untuk semua pembaca yang budiman, lama tak buat posting dalam blog ini. Harap maaf. Bulan Disember ini memanglah bulan yang paling sibuk untuk katerer macam mamak haji ini. Musim cuti sekolah yang akhir ini memang banyak kenduri. “ada air, adalah ikan”. Rezeki kita sebagai katerer tak menentu. Mungkin tahun ini , tahun terakhir untuk Mami berniaga kot?. Mamak Haji tak mahu mami berniaga lagi tahun depan. Cukuplah apa yang Allah kurniakan itu. Mamak haji lama dah berhenti berniaga kerana kesihatan mamak haji tak izinkan  Kadang-kala Mami berniaga tak sampai hati pulak mamak haji dia berkontang-konting seorang kerana tidak cukup pekerja yang boleh harapkan. Maka inilah sebab  mamak haji sibuk sangat, bila siang penat, malam pulak mengantuk cepat dan tidur. Mamak haji pulak terpaksa membantu mami kerana anak lelaki yang jadi orang kuat kiri dan kanannya mengalami kemalangan. Seorang patah kaki dalam kemalangan jalan raya dan seorang lagi kemalangan di tangan yang mana urat tangan pergelangan hampir putus di dapur. Maka mamak haji kena turun padang, biasanya mamak haji cuma jaga di dapur, dan membebel untuk menunjukkan kehadiran..hahaha!. Sebenarnya bila kita dah tua ini telah menjadi “perfectionist”. Perfectionist adalah satu jenis penyakit mental. Kita mahu semuanya terbaik. Tidak ada cacat-cela dalam segala perkara. Tidak ada perasaan tolak ansur dengan kesilapan didepan mata. penyakit ini bahaya. Pantang anak, isteri sahabat buat salah, terus tegur tanpa pentingkan perasaan orang lain. Inilah mamak haji cuba elakan dalam kehidupan seharian. Pepatah Melayu, “Gayung tua, Gayung Pemutus” atau “banyak makan Garam”, sudah tidak boleh pakai-guna lagi pada generasi muda. Kadang-kala sampai takut mamak haji nak makan di kedai bukan tidak ada wang tapi nanti tertegur empunya taukeh kedai makan. Contohnya mamak haji ke kedai makan semalam di Perda, Bukit Mertajam dan teringin makan bubur nasi. Kalau nak buat bubur nasi memakan masa sekurang-kurang 45 minit hingga 1 jam. Beras jadi nasi dan nasi perlu jadi bubur. Untuk jadi bubur nasi yg sedang masak itu sentiasa kena kacau supaya hancur dan api perlu kecil setelah masak kerana bubur perlu sentiasa panas, kalau tidak akan beku dipemukaan atas jadi lempeng nasi. Kalau nak buat untuk seorang ia adalah pembaziran. Bubur nasi ini digelar “Congee” dalam bahasa inggeris. Congee adalah perkataan pinjaman dari India, zaman empayar British. Bubur nasi ini perlu masak dengan stok ayam yang segar. kalau stok ayam pun tak tahu buat, dan cuma buat sup nasi ayam dan tuang dalam bubur, itu bukan bubur nasi. Banyak kali mamak haji terangkan tentang buat stok segar ayam sangat mudah dan boleh disimpan di peti sejuk untuk berbagai gunaan masakan. Semasa bersihkan ayam untuk masak lauk, simpan bahagian-bahagian ayam tak perlukan seperti kepak. leher, kaki, lemak di bahagian belakang dan lemak ayam yang berlebihan. Cara masak stok ayam pulak, masukkan air dalam periok stok dan rebus. Tambahkan karot, bawang besar, halia, daun saderi/celery. kalau ingin wangi boleh masukan daun herba Inggeris seperti rose merry atau taragon. Bila sup anda mula mendidih, kecilkan api dapur, tutup periok dan reneh lagi dalam 30 minit. Tentang cara reneh ini mamak haji banyak terangkan dalam posting resepi kurmak, sup kambing dan lain-lain.Sejukan sup tadi dan simpan peti sejuk. Lemak ayam akan beku di permukaan atas sup, ceduk dan buangkan lemak ini atau boleh simpan untuk masak nasi ayam atau sayur sebagai minyak. Tapi hindarkan lemak seperti ini. Sekarang anda punyai stok ayam yang segar dan paling terbaik dirumah. Ini guna stok ayam maggilah atau knorrlah buat apa?. MSG banyak itu..bila MSG banyak dan di didihkan semasa masakn, reaksi kimia akan berlaku dan bahan sebatian kimia baru ini akan rosakan sel otak mati. Bila anak kita tak pandai dalam sekolah, salahkan diri anda dulu kerana pemakanan yang anda sediakan untuk anak-anak dan suami tersayang banyak yang tak betul. Mamak Haji cakap saja , anak-anak mamak haji pun kong-kalikong jugaklah.  Kalau tegur mami, masak jangan guna minyak banyak..mami akan tunjuk perasaan dengan buat masakan rebusan saja nanti. Kalau dah tue-bangka memang sukar nak kisah sanagat pasal pemakanan kesihatan untuk keluarga ini, elok mamak haji tulis diblog untuk golongan muda yang ingin jaga kesihatan.

Pemakanan yang betul amat perlu dititik beratkan dalam keluarga. Anda tahu kenapa keturunan Yahudi ini pandai dan bijak?. Adalah dari kajian kata, 100 anak Yahudi diuji IQ,  90 dari mereka adalah IQ tahap yang paling tinggi dari bangsa lain di dunia.  Ini bukan kebetulan atau sebab genetik tetapi pemakanan yang telah dirancang oleh bangsa Yahudi yang turun temurun. Ini dipanggil, “Regulation of Kashrut” atau “kosher” Yahudi.   Bangsa Yahudi ini amat menitik-beratkan undang-undang pemakanan “Halakha”. Kita di negara ini pun ada juga undang-undang Halal, undang-undang halal kita beri lesen Halal untuk peniaga makanan bukan Islam. Orang bukan Islam kalau masak dan niaga untuk orang Islam akan menjadi halal sekiranya yang buakan Islam dikedainya tampal logo halal. Apa punya samdoollah kita semua  ini?. Kita ini, macam tak kerja lain, pii halalkan masakan dimasak oleh bukan Islam. Kita perlu jana ekonomi orang islam tapi di negara ini orang Islam dalam ekonomi sudahlah tercorot tapi kita yang pegang tampok kuasa politik pii bantu sangat dalam segala aspek orang bukan Islam menjana ekonomi. Lama kerajaan dah bantu ekonomi orang bukan Islam di negara ini sehinggakan ramai yang telah amat berjaya. Bila dah berjaya pii lah negara lain bawa balik duit untuk negara yang bantu kamu. Ini tidak , kalau boleh nak kikis licin di negara ini. Yang kita pulak satu hal asyik megah buat demontrasi kononnya menjaga kesucian Islam, nak bikin negara Islam baru, nak tunjuk siapa terlebih Islamik dengan pakaian, dan kalu boleh buang kereta, pakai unta dan kuda. Ada pulak orang dah buat bangunan sekolah-sekolah yang terbaik nak pii duduk kat pondok yang jamban nak berak pun tak ada, tak lama lagi gua-gua di banjaran titiwangsa penuh dengan golongan ini. Alahai, Makanan pun kita tak mampu jaga kesucian Islam, apatah lagi undang-undang negara, politik, ekonomi dan lain-lain yang paling mencabar untuk laksanakan mengikut Islam?. Berapa kali pernah anda mendengar khutubah tentang pemakanan Islam di khutubah Jumaat. Ada kah?. mamak haji dah umuq 60 tahun , tak pernah  dengar?. Nabi Mohammad saw banyak bersabda tentang makanan dan kesihatan ummah untuk menjadikan ummah ini yang terbaik di dunia ini. Kalau mamak haji tulis tentang makanan Islam ini diblog, yang bacanya cuma satu atau dua orang saja..hahaha!. Biarlah kita dengan nasi kandar dan sambal belacan dan budu, tempoyak, pasti ramai yang ingin baca resepi kita. Mai kita sama-sama jadi samdol untuk wujudkan negara Islam ini terhebat di dunia. Mamak Haji teringin nak buat rekod Guiness dunia, masakan nasi kandar dalam periok terbesar didunia? kerana  masakan “lemang” terpanjang didunia orang Melayu sudah tercipta di negara ini. Ada juga yang ingin buat peram budu, cicalok dan tempoyak dalam bekas terbesar di dunia. Agar kita doa ummah di negara ini berjaya hendaknya.

RESEPI AYAM GORENG PANDAN:

BAHAN-BAHAN:

  • 8 – 10 ketul ayam yang telah dibersihkan.
  • 3 batang serai diketuk hancur.
  • 1/2 kecil (tsp) serbuk lada hitam kasar.
  • 10 helai daun pandan (liar daun nya lebar sesuai digunakan).

Perencah dikisar untuk peram:

  • 5 biji bawang merah.
  • 5 ulas bawang putih.
  • 1 inci halia. 
  • 1 inci kunyit hidup.
  • 1 inchi lengkuas.
  • 1 sudu besar ketumbar.
  • 1 sudu kecil jintan putih.
  • 15 biji cili padi/api.
  • 100gm santan pekat.
  • 1 sudu besar (tbsp) gula merah/ melaka dihiris.
  • 1 sudu besar sos perasa tiram.
  • Garam dan minyak masak.

CARA-CARA MENYEDIAKAN:

1. Gaulkan ketulan ayam, serai dan lada hitam bersama garam.

2. Kisar semua bahan-bahan dan gaulkan dengan ketulan ayam tadi. Peram sekurang-kurangnya 1 jam atau simpan di peti sejeuk semalaman dalam bungkusan plastik.

3. Keluarkan dan balut dengan daun pandan ke ketulan ayam. Untuk mengekalkan daun pandan terlucut semasa gorengan (ketulan ayam akan mengecut dan melonggarkan daun pandan) cucuk daun pandan kepada isi ayan dengan lidi pembersih gigi (tooth pick).

4. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng sehingga ketulan ayam masak.

5. Ayam pandan goreng sangat wangi pandan dan berasa rempah kemelayuan yang unik. Makan bersama dengan nasi lemak panas-panas. Selamat mencuba.


Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 3,468,903 hits
Mac 2015
I S R K J S A
« Feb    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 525 other followers