PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Archive for the ‘Resipi Kueh-muih’ Category


RESIPI: ROTI ARAB.

ROTI ARAB

                                                                        ROTI ARAB

Bahan-bahan yang diperlukkan:

  • 500 gm Tepung Gandum (Berprotein Tinggi).
  • 1 sudu kecil Baking Powder.
  • 40gm Majerin.
  • 1 sudu besar Yis segera (1 paket mauripan).
  • 4 sudu besar susu cair atau susu pekat manis pun boleh.
  • 2 sudu besar gm gula pasir.
  • 1 biji telur dipukul kembang.
  • 1 sudu kecil garam.
  • 1 cawan air suam.

CARA MENYEDIAKAN:

1. Larutkan 1 sudu besar yis bersama 2 sudu besar air suam bersama 1/2 sudu besar gula pasir dan1/2 sudu tepung gandum. Kacau dan sebatikan adunan ini, tentukan yis larut. Biarkan adunan ini 10 minit. Adunan ini perlu kembang 2X ganda dari paras asal yis. Bekas guna perlu besar sedikit untuk ulian tepung nanti.

2. Dalam bekas yang lain masukkan telur, gula dan majerin. Pukul dan larutkan gula. Masukkan dalam bekas adunan yis (setelah yis kembang 10min) yg sebut di atas dan adunkan sebati dgn adunan yis.

3. 50gm susu pekat manis atau 4 sudu besar susu cair diadunkan dengan garam 1 sudu kecil dalam 1 cawan air suam yang telah sediakan. Masukkan juga bancuhan susu ini dalam bekas yis tadi dan kacau rata.

4. Masukkan tepung 500gm sedikit demi sedikit kedalam bekas Yis dan mula untuk jadikan doh. Untuk ulian yang baik anada boleh keluarkan doh melekit itu dari bekas yis tadi dan letak atas meja ulian dengan taburkan sedikit tepung. Kalau doh melekit di tangan anda gunakan tepun kering kedua tangan anda. Cara ulian sama dengan roti. Kalau ada mesin doh – buat adunan yis dalam bekas mesin dan putarkan mesin sambil itu masukkan sedikit demi sedikit tepung – mudah.

5. Biarkan doh selama 45 – 60 minit dengan dengan “dusting” dgn tepung dan bekas tertutup. Selepas perapan doh, tumbuk sekali kembangan itu supaya jadi leper dan mulakan buat bebola doh dengan satu berat dalam 50gm. Bebola doh yang telah siap, simpan dalam sebuah bekas tertutup dengan dusting tepung, perap selama 15-20 min.

6. Selepas 15 minit canai dan leperkan bebola dan perap sekali lagi dalam 10-15 untuk kembang kali terakhir sebelum goreng. Dalam pada menunggu, mula panaskan minyak dalam kuali.

7. Bila minyak panas (dalam suhu 60C – 70C), mulakan dengan gorengan dengan cara siramkan minyak panas ke permukkaan atas roti yang sedang goreng dan berikan sedikit tekanan pada gelumbung (bubble) pertama timbul dengan sudip.
Roti anda akan kembang seperti belun dengan sendiri. Terbalikan sekali dan roti anda cepat mask dengan itu tak perlu lah gunakan api yg keras dan gorengan yang lama. Keluarkan roti dan toskan minyak berlebihan dengan kitchen towel. Sedia untuk menjamu dengan lauk kari atau sambal tumis yang anda suka..selamat mencuba.

Label:

APOM BALIK

                                                          APOM BALIK

APOM BALIK

                                                       APOM BALIK

RESIPI APOM BALIK MAMAK HAJI:

Bahan-Bahan diperluakan untuk 10-12 keping:
– 2 biji telur saiz A.
– 80 gm gula pasir.
– 1 sudu kecil yis segera – Mauripan.
– 1/2 sudu kecil garam.
– 400 gm tepung gandum serba-guna.
– 1/2 sudu kecil soda bikarbonat.
– 1 sudu kecil esen vanilla.
– 3 sudu besar majerin / minyak masak.
– 450ml / 2 cawan – Air untuk bancuhan.

Cara Menyediakan:

1. Dalam sebuah bekas..masukkan 2 biji telur dan 80gm gula pasir dan garam. Pukul kembang adunan ini sehingga semua gula cair.

2. Masukkan 1 sudu kecil Yis segera dan adunkan rata. Rehatkan adunan selama 10 minit utk yis fermentasi. Masukkan 450 ml air kedalam adunan dan kacau rata.

3. Tepung gandum dan soda bikarbonat diadunkan sama dan ayak (sieve) tepung. Masukkan sedikit demi sedikit tepung ke dalam adunan itu. Pukul rata rata tepung supaya diadun dengan baik.

4. Biarkan adunan itu diperap selam 1 atau 2 jam. sebelum masukkan tepung dalam kuali apom balik tentukan adunan tepung dipukul rata.

5. Sebelum mula tuang adunan dlm kuali apom balik..tentukan kuali cukup panas dan juga teah disapu minyak dgn lapsian nipis. Gunakan belakang senduk utk membuatbentukan tepi apom balik.

6. Bila dituang adunan tepug…tentukan kuali apom balik ditutup sekejap sehingga gelumbung kecil wujud dipermukaan. Taburkan gula pasir, diikuti dgn kacang tanah goreng , jagung dan sedikit majerin.

7. Bila cukup masak ..lipat dua dan hidangkan “Apom Balik yg ranggup ditepi dan lembut sekali ditengah. Selamat Mencuba.

Label:

APOM PISANG

APOM PISANG

Petang ini buat kueh apom lagi..tapi kali “APOM PISANG”..kdg digelar juga kek kukus pisang. mamak haji suka kueh-kueh ini kerana mudah dan kos masakan yg murah..yg penting ia sedaaap…

RESIPI APOM PISANG:

Bahan-Bahan diperlukan:

– 4 biji pisang berangan ranum atau 7-8 biji pisang emas masak ranum.
– 4 biji telur (mamak tak nak spongy / nak agak kental tapi lembut guna 3 biji saja.
– 3/4 cawan gula kalau guna pisang emas..kalau pisang berangan guna 1 cawan gula.
– 3/4 cawan minyak masak.
– 2 cawan tepung gandum serba-guna.
– 1 sudu teh baking powder.
– 1 sudu teh Soda bikarbonat.

CARA MENYEDIAKAN:

1. Gaulkan tepung gandum, baking powder dan soda sekata. Ayak tepung ini.

2. Pukul kembang telur bersama gula sehingga gula larut. Masukkan minyak dan pisang dan minyak masak – pukul untuk sebatikan.

3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan atas. Ratakan adunan ini.

4. Panaskan alat pengukus dengan memansakan cup kecil diatas kukus..biar cup-cup ini panas sebelum masukkan adunan tepung untuk kukus.Ia bertujuan apom bila masak sennag dikeluarkan tanpa lekat.

5. Masukkan adunan tepung paras 3/4 dalam cup-cup ini. Tutup penutup kukus dan kukus selam 25-30 minit. Anda boleh perolehi lebih kurang 25 biji apom pisang yg sedap. Selamat Mencuba.


RESEPI ROTI CAPATI:

ROTI CAPATI

ROTI CAPATI

Roti“, “Capati“,atau “Pulka“, adalah makanan ruji bagi penduduk di utara India bukan nya di Selatan. Di Selatan India masakan Thosai, Idli menjadi pilihan utama. Di negara kita capati diperkenalkan oleh kaum India Sikh atau Punjabi. Senang cakap kegemaran orang Benggali, tetapi beggali tak suka sangat dengan “roti benggali” yang kita suka pulak. Nama roti benggali kerana yang buat dan jual dari suku kaum punjabi di negara kita. Roti bengali sejenis roti yang keras sedikit dari roti bun biasa sangat sesuai untuk dicicah dengan sup kambing atau dalca.

Tepung untuk membuat capati ini dipanggil, “tepung Atta” ia bukan tepung gandum biasa, walau pun ia kelihatan seperti tepung gandum. Tepung atta ini diperbuat daripada bijiran gandum jenis yang keras dan biasa digunakan untuk membuat pasta. Cara buat capati amat mudah dan ringkas. Dulu Tepung ini murah dari tepung gandum tetapi kini tepung ini lebih mahal dari tepung gandum pulak dah.

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:

– 2 cawan tepung atta.

– 2 sudu besar minyak masak.

– 1 sudu besar yogurt (nestle natural) atau 2 sudu besar susu.

– 1 cawan Air suam kuku atau biasa. Sukatan kiraan air, 50 peratus dari tepung sekiranya berat tepung 100gm airnya lebih kurang 50ml.

– 1/2 sudu kecil garam atau ikut kemasinan anda.

CARA-CARA MEMBUATNYA:

1. Masukkan tepung dalam sebuah bekas uli dan masukkan garam dan kacau rata. Masukan air suam / sedikit demi sedikit dan masukkan yogurt sekali. Sebatikan tepung dengan air, anda akan dapat doh yang melekit pada tangan anda, Pada masa ini lah anda PERLU masukkan minyak masak 2 sudu besar pada doh ini. Minyak akan kurangkan kemelekitan doh. Boleh juga tambah sedikit minyak masa ulian pada tangan anda atau bekas uli. Uli selama 5 minit sehingga permukaan doh menjadi licin dan doh yang lembut. Doh yang lembut boleh diuji dengan cucuk jari anda pada doh ia tinggalkan bekas jari anda.

2. Ini penting! bila siap doh, simpan / perap doh dibungkus “plastic wrapper” atau dalam bag pelastik atau tutup bekas uli doh bersama doh yang telah uli dengan kain basah selama satu jam. Ini perlu untuk minyak bertindak ke atas “gluten” tepung untuk tidak lagi mengeraskan tapi bila rantaian yang lembut. Selepas 1 jam anda boleh rasa sendiri doh akan menjadi sangat lembut dari asal.

3. Bahagikan doh dan mula buat bebola sebesar buah lemon. Berbola yang bulat sempurna boleh dihasilkan dengan roll menggunakan kedua-dua tapak tangan dengan beralas sedikit tepung. Jika bebola ini melekit di tangan semasa membentuk bola,tapi jangan banyak sangat nanti jadi keras pulak.

4. Ambil bebola capati ini leperkan sedikit di tapak tangan anda dan tekapkan dalam bekas tepung (boleh guna tepung gandum biasa) dan tepuk sedikit untuk hindarkan tepung berlebihan (Ingat tambah tepung anda keraskan doh jadi guna paling minima.

5. Tempatkan dalam papan lenyek. Leperkan permulaan dengan 90 darjah, memanjang 6 inci panjang. selepas itu pusingkan doh telah leper itu ke 45 darjah dan leperkan juga sepanjang 8 inci. Selepas 45 darjah sekali sepanjang 6 inci. Jangan tekan kuat sangat roller biarkan bergerak sendiri. Hasilnya anda akan dapat capati yang bulat sekata 8″. Sebelum anda leperkan satu lagi doh, sapukan senipis (dusting) tepung ke atas permukaan capati belum dibakar supaya kepingan itu tidak melekat pada permukaan kertas alas.

5. Panaskan kuali leper . Panaskan kuali leper dengan api keras dapur. Kulai kena betul-betul panas. Cara mengujinya ialah bila kita renjis air pada kuali leper panas itu..air renjisan kena sejat dengan 1 atau 2 saat saja. Ini penting yea. Roti yang bakar perlu cepat.

6. Sebelum masukkan capati yang belum bakar itu untuk dibakar di atas kuali leper, tepuk sedikit di antara dua tapak tangan supaya tepung yang berlebihan disapukan semasa leperkan akan gugur. Tepung ini perlu dinyahkan apabila dimasak di atas kuali kerana tepung ini akan bakar dan memberi bau dan rasa yang pahit pada capati.

7. Bila permukaan atas capati kering saja , dengan cepat terbalikan capati itu dan putarkan capati itu dengan kain atau tisu kitchen towel supaya ia bakar rata. Dengan pantas terbalikan kembali..(masa kurang kurang dari 1 minit) . Anda boleh lihat permukaan ini telah masak. (kalau nak gelumbong boleh kenakan sedikit tekanan ke atas capati anda dengan kain tadi.

8. Bahagian yang telah masak, sapukan sedikit minyak / majerin atau Minyak sapi pada permukaan capati itu. Jangan terlalu banyak nanti capati anda berminyak pulak. Sekarang dengan cepat juga terbalikan permukaan bawah dan sapukan minyak juga. Keluarkan dan Capati anda telah siap.

9. Seluruh proses pembakaran yang mamak haji terangkan di atas tempuh masanya cuma 2-3 minit saja. Kena pantas bakar capati ini kuali leper akan menjadi cepat panas. Jangan sampai hangit atau terlalu masak kering, nanti capati anda menjadi biskut pulak.

Sebenarnya resepi capati ini sungguh mudah. Jangan terkejut dengan tulisan panjang lebar Mamak haji yang memberi penerangan dan tip-tip masak capati. “Practice make Perfect”. Sekali anda cuba…buat capati mcm baca ABCD…Kena cuba dulu…


SAINS TEPUNG GANDUM

SAINS TEPUNG GANDUM

Sedikit Penerangan Tentang Baking dan Fungsi Tepung Gandum:

Bila mamak haji posting resipi baking, cuma tiga jenis masakan saja…baking Bahulu, kek pisang dan kek marble..ramai sahabat  mamak haji komen hasil mereka tak sama seperti mamak haji walau pun ikut cara membuat dari A-Z ikut semua sukatan dan cara yang betul. Bukan anda saja hasil nya celaru kadang-kala, tapi mamak haji juga sering hadapi masalah baking ini. Tapi kadang kita heran juga..bagaimana org buat kek ini tak ikut sukatan tapi pakai campak-campak saja pun jadi kek yang sangat berkualiti lembut, gebu, lembab dan ringan dan lain-lain ikut cita-rasa yang terbaik.

Kenapa kek saya tak jadi?. Untuk ini mamak haji kaji dan belajar dan masih belajar apa yang tersirat dalam setiap resipi kek ini. Sebelum kita ikut atau buat sesuatu resipi kek ini sepatutnya kita kena faham betul sains yang terdapat dibelakang setiap ramuan atau bahan yang kita gunakan untuk baking kek ini:

1. Bagaimana Baking itu berfungsi:

Secara am bahan-bahan utk baking boleh bahagikan kepada dua kumpulan,

  1. Bahan-bahan yang menguatkan kek seperti tepung, putih telur, air atau susu.
  2. Bahan-bahan yg melembutkan kek seperti, lemak (minyak, majerin atau butter), gula, kuning telur, bahan asid (jus lemon, cuka atau serbuk tartar) dan bahan penaik (soda, baking powder).

Resipi yg baik akan jelaskan cara / teknik untuk mengabungkan kedua-dua bahan dalam kumpulan itu. Pakar-pakar dalam pembuatan kek pulak biasanya berikan keperatusan % dalam kedua-dua kumpulan utk digabungkan untuk tafsirkan perhubungan di antara dua kumpulan ini tetapi orang macam kita masak di rumah selalunya kena ikut resipi yang diberikan.

Suhu baking dan juga tempuh masa baking juga mainkan peranan penting dalam perhubungan dalam kesan warna, rasa, tekstur, bentuk dan isipadu kek kita. Kita bincang pasal kek ini.

PENERANGAN MENGENAI TEPUNG GANDUM:

Kita selalu “FAIL” dalam pembuatan kek ini punca utama ia lah jenis salah pilih tepung. Secara am’nya tepung gandum ini ada dua jenis, tepung lembut dan tepung keras. Maksud tepung lembut ialah tepung ini mengandungi gluten rendah dan tepung keras pulak “gluten” dia tinggi. Baking kek perlukan tepung yang paling lembut dalam kata lain paling rendah gluten.

Masalah kita di Malaysia ini..tepung yang ada dijual itu ada dua jenis 1. Tepung Serba-guna atau tepung 1 malaysia yang dikatakan murah dan bersubsidi oleh kerajaan. 2. Jenis kedua Tepung yg dikatakan diperkaya dengan vitamin..ini jenis tepung apa?..ada kah ia jenis tepung keras yang punyai kandungan gluten tinggi?..berapa peratus?.

Biasanya pengilang tepung tidak menulis peratus gluten yang terdapat dalam tepung. Jika anda ingin mengetahui kndungan gluten sebenar, cuba semak di label belakang yang tertulis “Maklumat Pemakanan”. Jika jumlah protein ada lah 9.0g untuk Setiap 100g..ia bermaksud jumlah gluten pada tepung itu ada lah 9% peratus. Kandungan gluten utk tepung untuk resipi kek 8% – 10% protein, Tepung untuk roti pulak 10% – 13% dan untuk pastri 9% – 10%. Jadi anda tahu jenis tepung yang kita beli ini, sesuai utk kegunaan pastri dan tidak sesuai untuk buat roti Benggali kan?.

Apa yang dikatakan tepung kek naik sendiri?. Tepung ini sebenar nya telah diadunkan dengan baking powder 1 1/2 sudu kecil baking powder setiap cawan tepung atau 100gm tepung dan 1/4 – 1/2 sudu kecil garam. Tak ada yang istimewa nya.

Tepung perlu ayak dulu sebelum digunakan dalam adunan kek atau roti. Ia digelar “sift”..mamak haji dah terangkan kenapa tepung perlu ayak dulu sebelum gunakan.

Kalau mamak haji kata air-air itu jangan pening pulak..telur putih mempunyai 90% air. Ini yang berikan satu lagi masalah besar dalam kek..kalau size telur tak sama..ukuran air tidak sama..kek jadi penin jugak.

Kalau bungkusan tepung tulis diperkaya dengan Vitamin B1,B2,Niacin dan zat besi jangan teruja sangat..ia ada lah dibawah undang-undang pemakanan tepung yang dimestikan perkaya dengan vitamin (seperti undang-undang British Tahun 1956 telah dikuat-kuasakan) kita baru mulakan ke?.

Dalam pembuatan kek atau roti ini protein atau gluten ini memainkan peranan sebagai dinding untuk bina bumbung. Bumbung tidak akan terbina tanpa ada struktur bumbung yang diletak atas dinding rumah..begitu juga dalam pembuatan roti, kita perlukan gluten yang lebih kuat atau liat untuk menampung gas yang dibebaskan oleh yis. Tanpa kekuatan elastik tepung, yis yg kuat bebaskan gas akan bocor dan kempis. Jadi untuk menguatkan gluten kita perlu uli doh tepung roti dengan cara betul dan sempurna. Tanpa ulian betul anda tidak akan dapat roti yang terbaik. Bagaimana pulak dengan kek?. Batter atau adunan kek tak perlu sangat ulian macam roti kerana kek Cuma gunakan baking powder yang gas nya kurang dan tidak begitu kuat.

Apa kegunaan garam dalam adunan kek atau roti?.
Bukan untuk perasa saja garam digunakan dalam baking ini. Sebenarnya garam memainkan peranan sebagai penghalang sejenis enzim yang bernama “proteases”. Enzim Proteases ini akan aktif dan menjamu selera gluten yang terdapat dalam tepung. Bila gluten rendah di jamah oleh enzim ini..bentuk kek atau roti tidak begitu kukuh. Kalau anda ingin kurangkan peratus gluten dalam tepung anda..boleh gunakan garam.

Ia seperti anda gunakan ovellet ..ovellet juga sejenis enzim yang akan bantu menghapuskan gluten dalam tepung buatkan hasil yang gebu dan ringan tetapi masalah nya struktur kek atau bentuk kek tidak kuat..maka ia lebih sesuai digunakan dalam resipi cup cake, kerana bentuk struktur dibantu oleh cup itu sendiri. Jadi jaga-jaga lah kalau ingin gunakan garam dalam resipi kek. Bila anda perlu adunkan garam selalu semasa akhir proses adunan.


karipap

                                   karipap

RESIPI KARIPAP:

Ada sahabat yang tanya resipi karipap…kadang terpaksa juga..yang sahabat lama jangan ambil hati pulak..hahaha. Mamak Haji tukang masak yg praktikal..kalau tak buat sendiri tak akan tulis resipi dia..sebenarnya mamak haji suka di Fb ini kerana ramai suka bertanya..bila orang tanya kita jawab..Ilmu kita bertambah…tambahan lagi dari kawan-kawan yg memang pakar / cari makan buat karipap ini bagi komen /tip sikit ..tambah lagi Ilmu masakan kita..

RESIPI : Adunan kulit karipap…

karipap ini sebenarnya masakan pastri..yg telah mudahkan …banyak-banyak respi kulit karipap mamak haji paling suka respi ini…

– 500gm tepung gandum berprotien. Sebab tepung ini keras sedikit..sesuai utk baking juga.
– 80 gm majerin cap plangi bantu Felda sikit…
– 3 sudu besar minyak masak dipanaskan.
– 1 1/2 cawan air ais (masukan sedikit garam). Mulakan dgn 1 cawan.

Cara:
1. Masukkan majerin dlm tepung..dan ramas-ramas sikit..buat kolam tengah..masukkan minyak masak panas dan dgn gunakan garphu (kalau kebal tak perlu guna garpu)..sebatikan.

2. Bila agak sejuk sikit..ramaskan tepung dan jadikan lebih kurang bread crumb atau serbuk roti..masukkan air sedikit demi sedikit dan jadikan doh. tip dia kalau tepung guna air banyak..utk canai mudah tapi karipap anda tak jadi garing tapi jadi lembut…itu saja..

3. boleh dpt dlm 35 -40 karipap sederhana yg haq org jual tiga kupang
sebijik.

4. kalau nak garing boleh tambah tepung beras yg org Jawa gelar “epok-epok”..kulit di gerutu sikit. tapi tak gunakan minyak sawit dan majerin tapi gunakan santan..sama je..santan kalau panas jadi minyak juga.

5. Tak tahu klim tak apa..tak ada masalah buat karipap.. ada acuan yg murah…kebanyakan acuan karipap yg dijual murah dan kadang menekan doh kulit karipap tak sekata..maka tepung doh yg telah canai utk kulit karipap ..bila letakan pada acuan..di tepi doh yg terima tekanan kita sapukan nipis dgn jari sedikit gam tepung..gam tepung ini kita sediakan dgn tepung dan sedikit air ..mcm kita buat gam kulit popia yg terakhir. ada yg pakai putih telur tapi pakai gam tepung lagi terbaik..biaq pii hujung karipap rangup keras sikit..

6. masa goreng karipap ini kdg kita lihat karipap yg sedang goreng ini gelombong se mcm..mcm life jacket pulak dah..kenapa ia terjadi begini?, satu lagi masalah nak terbalikan karipap yg sedang goreng mcm mengandung 9 bln ini..bila nak terbalikan dia..mcm tak mahu dah..hahaha…ada yg kata minyak nak banyak?..banyak mana?..mcm mamak kata selalu dlm apa saja gorengan yg musuh utama ada lah kandungan air dlm bahan gorengan itu..air ini akan sejukkan suhu minyak..dan mencari wap dan tinggalkan ruang udara..bila ada ruang udara..minyak akan gantikan tempat itu..minyak itu bukan duit?….cuba bayangkan kalau inti anda berminyak dan berair..apa yg berlaku..doh kulit karipap superb anda telah buat..masa goreng?.

7. Inti mudah saja…paling sedap kentang atau keledek?..tapi jgn banyak sgt minyak dan berair..air mengelurkan wap bila panas..ingat yea..

Ini inti dia.?? ok Ubi keledek sedap..kalau tak ada ubi kentang pun OK juga..

  • 5 biji ubi kentang sederhana besar (mamak haji rebus dengan kulit dalam agak masak /jgn lembik..kupas kulit potong dadu dan asingkan..
  • 2- 3 sudu besar rempah kari daging, 3ulas bawang putih +1 inci halia ditumbuk halus …1 biji bawang besar dihiris bulat halus, 1 tangkai daun kari …120gm isi ayam dicincang…sedikit ikan bilis diblender dengan sedikit air.
  • Cara buat inti: Masukkan 3 sudu besar minyak dlm kuali panas…masukkan bawang putih + halia..bila agak keluar haruman bawang putih ..masukkan hirisan bawang, tumis sehingga layu..kecilkan api dapur..masukkan rempah daging kari (elok buat pes dgn sedikit air)..bila agak pecah minyak..masukkan air ikan bilis blender tadi..(1 cwn air)…bila air mula didih masukkan ubi kentang….masukkan daun kari, garam, gula secukup rasa..akhir sekali masukkan hirisan daun sup..bila agak kering…angkat dan sejukkan sebelum isi dlm karipap..
  • Kalau karipap yang siap isi inti dan diklim..simpan dalam peti sejuk selama 1 jam..akan memberikan keranggupan yg baik bil goreng nanti..kerana peti sejuk akan menyerap kelembabpan air dari kulit karipap..dan jadikan lebih kering…beri hasil keranggupan terbaik
Label:

Assalamualaikum..selamat pagi..Ramai sahabat pm mintak resipi “Kueh Bahulu”. Resipi Bahulu ini ialah resipi tradisional kita yang perlu tahu oleh semua yang minat dalam baking kek. Boleh dikatakan ia adalah asas dalam bidang “baking kek”.

Dalam membuat kueh-muih tradisional ini elok kekalkan resipi yang asal kerana masakan ada lah satu satu cabang kebudayaan bangsa yang penting. Ramai tak sedar perkara seni masak dan kebudayaan. Kemajuan negara bukan saja bergantung pada sains dan teknologi tetapi paling asas untuk sesuatu negara dikatakan maju ia lah maju kebudayaan.

Kebudayaan bermakna, “Keseluruhan cara hidu

KUIH BAHULU

KUIH BAHULU

p serta segala hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian sesuatu masyarakat atau bangsa”, maka ini termasuk lah bidang seni masakan bangsa Melayu. Jadi kekalkan kueh-kuih asli Melayu ini setakat boleh yea. Tolong jangan, “Fusion” kan kuih-muih tradisional ini dengan masakan barat. Ini seperti kita malukan nenek-moyang kita sendiri.

Resipi kueh Bahulu ini paling mudah disediakan dengan tiga saja bahan masakan. Telur, Gula dan Tepung gandum. Tiada baking powder, tak ada pewarna semuanya asli. 1. Telur – Putih telur sebagai bahan penaik (leaving agent) dan juga berikan bentuk atau struktur bahulu. 2.kuning telur – untuk warna dan juga aroma yang wangi dan juga penuh dengan khasiat pemakanan.

Gula digunakan bukan saja untuk rasa manis tetapi gula berfungsi dalam baking sebagai melembutkan kek dengan melambatkan proses perubahan ‘gluten’ dalam tepung. (gluten ada lah protein dalam tepung yang memberikan elastic / kekejalan tepung). Bila anda pukul gula dengan telur ia bermakna anda sedang membantu mewujudkan beribu-ribu poket udara seperti belon dalam adunan tepung itu untuk tepung itu naik bila bakar nanti. Dengan sebab itu cara pukul tepung perlu betul. kalau terlampau banyak gula, bahulu anda akan jadi keras, kerana terlampau banyak poket udara dan bentuk fizikl gluten akan berubah menjadi lebih kental.

RESIPI: KUEH BAHULU.

BAHULU

                                     BAHULU

Bahan-Bahan diperlukan:

– 1 cawan telur
– 1 cawan gula
– 1 cawan tepung + 2 sudu besar.

Cara-cara Menyediakan:

1. Pukul telur dengan gula sekata (satu arah saja). Pukul atau guna mesin tangan sehingga gula cair dalam telur.

2. Tepung disagai kejap untuk hindarkan kelembabpan atau moisture. Ini akan buatkan bahulu anda menjadi ringan. Sagai jangan sampai hangus pulak takat kering Ok, Ayak tepung. Masukkan garam dlm 1/4 sudu kecil.

3. Masukan tepung sedikit demi sedikit dalam adunan telur+gula sambil putarkan mesin ‘hand whipper’ atau pukul dengan pemukul telur tangan saja. Adunkan rata seperti baut kek jugak.

4. Hidupkan oven dan panaskan dalam suhu 170C (preheat). Pembakaran dilakukan di ruang tengah oven. Kepanasan ini bagi oven yang bersaiz normal kalau anda gunakan oven bersaiz besar atau kecil..laraskan suhu ini pada kali kedua pembakaran. Ia cuma panduan saja. Panasakan dulu dalam 10-15 minit acuan bahulu. Sapukan minyak nipis pada lubang acuan setiap kali sebelum isi adunan. Acuan juga perlu panaskan dulu setiap kali sebelum isi adunan untuk acuan tidak melekat. Bila terasa macam bahulu melekat sajam ia bermakna acuan tidak cukup panas. Masa pembakaran biasa dalam 15-20 minit. Anda tentukan masa ini dalam pembakaran dalam oven anda sendiri keana haba oven besar dan kecil kadang tak sama.

5. Penting sekali anda beranikan diri buat, pada kali pertama anda dapat belajar banyak perkara dengan sendiri yang tidak diceritakan buku resipi atau sahabat-sahabat.kalau tak cuba anda tidak belajar apa-apa pun. Selamat mencuba..kalau masih belum menjadi mai kita bincang lagi..apa yang anda khuatir?. Bukan mahal sgt pun nak cuba kan?. Tukang masak selalunya berfikiran postif dan tinggi keyakinan diri.

 

Label:

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,288,512 hits
September 2016
M T W T F S S
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.