PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN


kita lihat respi kerabu dari Mynmar /Burma. Respi ini dlm golongan kerabu atau salad org Asia yg sangat lazat, mudah disediakan dan punyai khasiat semula jadi.

RESPI: KERABU TOMATO BURMA. 

Kerabu / salad tomato dari Mynmar/ Burma.

Kerabu / salad tomato dari Mynmar/ Burma.

Bahan-Bahan Di Perlukkan:

  • 4 biji tomato kalau dpt yang muda hijau lagi terbaik.
  • 1 sudu besar minyak bawang putih (nanti diterangkan bagaimana menyediakan).
  • 1 biji bawang labu kecil dihiris halus dan direndam dan dibilas dgn air ais.
  • 2 sudu besar kacang tanah goreng, kalau nak beli – beli yg tanpa garam.
  • 1 atau 2 sudu besar cuka serai atau 1 btg serai dihiris halus bhg putih dan di rendam bersama 2 sudu besar cuka.
  • 1 sudu kecil minyak bijan – sesame oil.
  • 1/2 sudu kecil biji bijan hitam – boleh juga guna biji bijan biasa.
  • Berapa titis sos ikan keasinan kerabu anda.

Cara Menyediakan:
Masukkan semua bahan-bahan ini ke dalam sebuah bekas (salad dressing). Gaul rata dan masukkan hirisan tomato. Adun rata. Lepas itu tuangkan ke atas pinggan hidangan. Hias dengan daun ketumbar, 1 tangkai cili hijau dan cili merah dibuang biji dihiris memanjang. Selamat mencuba.

Cara Menyediakan: Minyak Bawang Putih / Garlic Oil:

Bahan-Bahan Diperlukan:

  • 3 ulas bawang putih telah dibuang kulit.
  •  1/2 cawan minyak masak (kalau minyak olive oil terbaik).

Cara-Cara: Menyediakan:

1.Panaskan kuali api sederhana. Masukkan minyak dan panaskan dengan lembut.
2. Masukkan 3 ulas bawang putih.Biarkan bawang putih itu dalam minyak selama 10-15 minit.
3. Keluarkan bawang putih, bila sejuk sedikit hiris bawang putih dan masukan dalam botol disediakan. Tuang minyak hasil gorengan dlm botol.
4. Minyak ini boleh simpan selama 2-3 minggu diluar. Sangat berguna untuk “salad dressing” , minyak pencicah/dipping sos dgn tambah flakes cili, serbuk lada hitam dan sedikit cuka atau boleh digunakan dalam bubur nasi utk membuka selera. Nilai perubatan bawang putih banyak manfaat pada tubuh badan.


IKAN SIAKAP SWEET & SOUR

CARA MENGKELAR IKAN UNTUK DIDUDUKAN DI PINGAN HIDANGAN

RESEPI: IKAN SIAKAP MASAK MASAM MANIS / SWEET & SOUR:

iKAN SIAKAP MASAK MASAM MANIS

IKAN SIAKAP MASAK MASAM MANIS

Respi ini asalnya dari bahagian Timur Negara Cina tetapi melalui arus moden telah mengubah respi ini berbagai-bagai mengikut selera masa kini..Ikan yg sering digunakan dlm respi ini ialah Ikan kerapu dan Ikan Siakap..berat ikan yang sesuai sekitar dlm 1kg..kalau ikan itu besar sangat isi nya tak molek. Ikan yang ingin masak untuk respi ini perlu goreng garing bertepung. Keadaan biasa ialah celur telur dan salut tepung kering tetapi mamak suka ikut cara “Manhattan Fish Market” dimana..celup tepung kering dan celup kembali dgn tepung di adun dengan air bergas seperti ginger ‘ale atau air soda untuk garingan maksima seperti respi Fish & Chip. Cara menyediakan hidangan, ikan tidak dibaringkan didalam pingan hidangan tetapi di dudukan di pinggan hidang untuk mudah di jamu selera dan cantik..respi ini mudah dan siap cepat..

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:

  • Ikan siakap lebih kurang berat 0.8 – 1.0 kg berat. Dibuang sisik, bersihkan dan kelar mengikut gambar. Masukkan sedikit garam, serbuk perasa makanan, serbuk lada putih dan jus limau nipis. Peramkan dipeti sejuk sekurang-kurang 2 jam.
  • 3 ulas bawang putih diketuk dan dicincang halus.
  • 1 inchi halia dihiris halus.
  • 1 biji bawang labu di hiris dadu.
  • 1 btg celery di hiris dadu
  • 1/2 biji lada benggala /bell pepper merah di potong dadu.
  • 1/2 biji lada benggala hijau didadu.
  • 1 cawan buah nenas didadu / guna nenas dlm tin pun boleh.
  • 2 helai daun bawang dihiris halus utk hiasan.
  • sedkit garam dan serbuk lada putih cukup rasa.Minyak masak secukup untuk goreng ikan – deep frying.

PENYEDIAAN TEPUNG UTK GORENG IKAN:

  • 1 cawan tepung gandum untuk dijadikan tepung kering salutan pada ikan tujuannya mengeringkan dari kelembabpan. Tepung ini diadunkan dengan 1 sudu besar tepung beras ditambah garam, serbuk lada putih.
  • 1 cawan tepung gandum, diadunkan dengan 2 sudu besar tepung jagung dan 1 sudu besar tepung beras /ubi.Di jadikan adunan cair untuk dicelup ikan dan digoreng. Tepung di tambah 1/2 sudu kecil baking powder, 1/4 sudu kecil serbuk lada putih dan garam. Air biasa boleh digunakan atau yg terbaik air dalam tin ginger ‘ale atau pun air soda – bicarbonate water akan berikan hasil gorengan rangup yang terbaik.

PENYEDIAAN SOS:

Bahan- Bahan diperlukan:

  • 4 sudu besar sos cili produk bumiputra.
  • 3 sudu besar sos tomato produk bumi putra.
  • 2 sudu besar sos “plum”.
  • 1 sudu besar sos berperisa tiram.
  • 1 sudu besar sos ikan.
  • 1 sudu besar kicap cair / kicap berperisa maggi.
  • 1 sudu kecil minyak bijan/sesame oil (kalau ada).
  • 1/2 cawan air.
  • 1/2 sudu kecil tepung jagung dicairkan dengan 2 sudu besar air.Asingkan.

CARA-CARA MEMASAK IKAN MASAK MASAM MANIS:

1. Adunkan semua bahan-bahan untuk sos dalam sebuah bekas.
2. Sediakan ikan seperti diterangkan.
3. Sediakan tepung salutan kering dan tepung celup goreng seperti diterangkan di atas.
4. Goreng ikan sehingga garing dan toskan di atas kitchen towel. Di pingan hidangan susun daun salad bunga dan letakan ikan di pingan hidangan.
5. Panaskan kuali masukkan 2 sudu besar minyak masak dan goreng hirisan bawang putih diikuti dengan hirisan halia dan bawang. Bawang cuma perlu dilayukan saja. Masukan lada benggala, celery,nenas. Masukan sedikit garam dan serbuk lada putih. Goreng (saute) selama 1 minit. Tak perlu masak habiis..cuma takat layu saja bagi mengekal kegaringan sayuran ini.
6. Tuangkan sos yang telah sediakan dalam kuali. Adunkan sos serata dengan sayuran tadi. Kalau sos anda pekat masukan sedikit lagi air utk kepekatan diperlukan.  jadinya. Masa masak sos dengan sayur cuma 1-2 minit saja. Jangan sampai sayuran anda layu
7. Masukkan bancuhan air dan tepung jagung ke dalam kuali dan kacau rata. Bila sos mula mendidih matikan api dapur. Tuang sos yang telah sedia ke atas ikan goreng yg telah sediakan. Hiaskan hidangan. Jamu selera panas-panas. Selamat mencuba.


RESPI ALU TAMA /KARI AYAM REBUNG BERSAMA KENTANG:

Respi ini sangat terkenal di Negara Nepal. Masakan ini bagi pengemar kari yang lembut dan tidak pedas. “Alu” /aloo bermakna kentang dan “Tama” bererti Rebung. Yang istimewa respi ini ialah tambah dengan “kacang duduk”..dlm istilah bahasa english digelar “black eye pea”. Boleh cuba untuk sedikit perbezaan respi..dan katerer kilang yg ada pelangan pekerja Nepal..boleh mencuba.

Kari rebung, kacang duduk dan kentang Nepal atau Alu Tama digelar bahasa Nepal

Kari rebung, kacang duduk dan kentang Nepal atau Alu Tama digelar bahasa Nepal

Biasanya kacang ini digunakan dlm ketupat daun palas Utara..

Biasanya kacang ini digunakan dlm ketupat daun palas Utara..

Bahan-Bahan Perlukan:
– 1 kg daging ayam di potong sederhana kecil.
– 1 cawan rebung dihiris.
– 2 cawan ubi kentang dikopek kulit, dipotong dadu 1/2 inchi.
– 1 cawan kacang pool. Direndam semalaman.
– 1/2 cawang bawang labu dihiris.
– 3 tangkai cili kering.
– 1 sudu besar pEs halia bawang putih. (3 ulas bawang putih + 1 inchi halia dihiris).

Bahan Rempah Kari Untuk Respi ini:
– 1 sudu kecil jintan putih.
– 1 sudu kecil serbuk cili.
– 1/2 sudu kecil serbuk kunyit.
– 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam.
– 1/2 sudu kecil serbuk ketumbar.

Bahan Tambahan:
– 1 cawan stok ayam atau 1 kiub stok segera dengan air suam.
– 1/2 cawan yogurt atau susu cair tin.
– 1 cawan tomato di hiris kiub.
– 2 besar minyak.
– Garam dan gula secukup rasa.
– Hiasan diatas daun ketumbar.

Cara Penyediaan:
1. Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan cili kering, biarkan sehingga menjadi kehitaman.
2. Masukkan pes halia bawang putih goreng sekejap. Masukkan pula bawang hirisan dan goreng sehingga layu dengan api dapur sederhana.
3. Masukkan semua rempah-rempah dan goreng dalam 30 saat atau sehingga naik bau dengan api dapur keadaan kecil.
4. Masukkan daging ayam, rebung, kentang dan kacang pool. Kacau sebati seketika. Biarkan daging ayam tergoreng sedikit dengan rempah.
5. Masukkan stok/air secawan dan kembali api dapur keaddan sederhana. Masak beberapa menit sehingga mendidih.Bila mendidih kecilkan api dapur dan bawa kepada keadaan mereneh/simmering dan tutup kuali dengan penutup selama 15-20 minit atau kentang, kacang dan ayam masak secukup. Tentukan kelikatan kuah yang diperlukan dengan tambah air sedikit. Masukkan tomato.
6. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Hidang dengan daun ketumbar dihiris.Selamat mencuba.

Nota: Nak dapatkan rebung segar kini amat payah di bandar-bandar..mamak haji gunakan rebung jeruk…rebung jeruk ini masalahnya baunya tidak enak..utk hindarkan ini mamak haji selalunya , peram rebung jeruk yg telah ditebuk-tebuk dengan hujung pisau serata bahagian rebung itu dan rendam dalam air basuhan beras selama dua hari..selepas dua hari mamak haji basuh dan buang airnya dan rendam balik dgn air beras baru semalaman sebelum gunakan rebung jeruk ini..ia boleh kurangkan bau kuat rebung ini…


JAGUNG MANIS REBUS

JAGUNG MANIS REBUS

JAGUNG MANIS REBUS:

Jagung manis adalah kesukaan ramai orang kita. Jagung yang sedap perlu berlemak dan lembut isinya. Jagung juga di kategorikan dalam kumpulan sayur-sayuran kerana mengandungi zat Vitamin A, Magnesium dan Potassium. Dalam rebus jagung ramai dari kita buat silap, anggap jagung yang masak lama dalam air akan lembut. Tanggapan ini adalah salah. Jagung yang segar perlu masak cuma 10 minit saja. kalau jagung ini rebus lama hasilnya jagung jadi kering dan keras isinya kerana gula semUla jadi yang terdapat dalam jagung akan bertukar menjadi kanji. Dengan itu kemanisan asli jagung akan hilang dan menjadi keras isinya.

TIP-TIP MEREBUS JAGONG:

  • Jangan tambah garam semasa merebus jagung. ia akan keraskan isi jagung anda. Selepas masak baru taburkan sedikit garam halus.
    Semasa rebus jagung tambah sedikit gula dalam air rebusan jagung untuk rasa yang sedap.
  • Jagung segar yang dibeli jangan biarkan diluar, ia akan kehilangan kemanisan semula jadi. Kalau jagung segar, terus simpan di peti sejuk. Jagung segar masih kehijaun kulitnya.
  • Cara rebus jagung , biarkan air mendidih dan masukkan jagung yang telah kupas, bila air mendidih semula, kecilkan api dapur dan rebus dlm keadaan reneh (simmering) dalam 5-10 minit sudah mencukupi.
  • Selepas jagung masak, boleh sapukan butter dan taburkan sedikit garam dan sedikit serbuk lada putih.
  • Kalau anda ada tanam jagung peting waktu awal pagi dan kalau simpan, simpan dipeti sejuk.

SUP SAYUR LABU BERSAMA AYAM DAN BUAH KURMA.

SUP SAYUR LABU BERSAMA AYAM DAN BUAH KURMA.

RESPI SUP SAYUR KUNDUR DAN BUAH KURMA:

Jom kita buat sup..sup yang buat sendiri dan sedap, tidak ada tolok bandingan untuk diet tubuh badan. Kenangan di masa kanak-kanak apabila kita sakit, ibu kita menyediakan sup yang panas, beraroma yang pembuka selera makan kita masih kekal dalam ingatan kita….

Bahan-bahan diperlukan:
– 250gm buah kundur / winter melon.
– 2 cawan stok ayam yang telah sediakan atau stok segera.
– 6 biji buah kurma dibuang biji dan dihiris empat memanjang.
– 3 kpg halia 1 inci dihiris nipis.
– 1/2 cawan isi ayam yang telah rebus, air rebusan boleh digunakan untuk stok.
– 1 pokok daun bawang ambil yang hijau saja potong panjang 1 inci.
– Garam dan serbuk lada putih secukup rasa.

Cara Menyediakan:
1. Basuh buah kundur, kupas bahagian kulit yang hijau dan keluarkan biji dan pulpa dalam. Potong kiub 1″.
2. Masukkan potongan labu kundur ke dalam periok isi air secukup dan masak sehingga isinya lembut. Lebih kurang dalam 15-20 minit. Kecilkan api dapur untuk mereneh.
3. Tambahkan 2 cawan stok ayam, halai, serbuk lada putih, garam, hirisan buah kurma dan isi ayam yang telah rebus. Reneh dalam 10-15 minit lagi.
4. Hidangkan dengan taburkan daun bawang. Selamat mencuba.

Label:

SELEPAS  SALUT KRAMEL

SELEPAS SALUT KRAMEL

SEBELUM DISALUT KRAMEL

SEBELUM DISALUT KRAMEL

Respi: Bertih Jagung / Pop Corn:Bahan-Bahan :

  •  1/ 2 cawan biji jagung kering.
  •  1/4 cawan atau 4 sudu besar minyak masak.

Bahan-Bahan Untuk Kramel:

  • 125 gm butter mamak haji pakai Majerin felda je..dlm 85gm.
  • 1 cawan gula pasir.

Cara Penyediaan:

1. Siapkan satu tray dilapik dengan kertas aluminium atau kertas minyak baking.

2. Dapatkan satu periok agak dalam (mamak haji guna periok pressur cooker) yang ada penutup yang baik.

3. Masukkan minyak masak dan pansakan dalam api sederhana. Minyak perlu betul-betul panas sebelum masukkan jagung. Bagi menentukkan minyak betul-betul panas, masukkan dua biji jagung., kalau biji jagung itu berputar dan menjadi bertih, menunjukan minyak dah panas. Jaga yea..bertih boleh letup dan naik ke atas. orang latah duduk jauh sikit.

4. Masukkan 1/2 cawan jagung. Bila dengar jagung meletop-letop, goncang perlahan periok untuk biji jagung yang atas turun kebawah.

5. Bila bunyi meletop-letop dah berhenti buka tudung dan masukkan semua bertih jagung itu ke dalam sebuah bekas untuk adunkan kramel. Kutip buang biji jagung yang tidak menjadi bertih.

PENYEDIAAN KRAMEL:

1. Adunkan butter/majerin dengan gula didalam kuali. Hidupkan api dapur sederhana. Masak dalam 5-7 minit. Kacau sekali sekala sehingga butter/majerin cair dengan gula.

2. Bawa adunan gula dan butter ini keadaan mendidih. Bila mendidih jangan pulak kacau adunan ini. Biar mendidih sampai warna keemasan, jangan lama nanti kramel anda akan rasa pahit. Agak dalam 10 minit dah cukup.

3. keluarkan dari api dapur, tuang dalam bertih yang berada dalam bekas tadi. Adunkan sebati kramel dengan bertih sehingga salut betul.

4. keluarkan pop corn yang elah salut dan ratakan di tray yang kita sediakan dgn kertas baking atau aluminium. Biarkan kramel sejuk dan keras. Lepas itu anda ramas-ramaskan bertih itu. Sudah siap POP CORN anda yang lazat.


Kesedapan sambal tumis untuk nasi lemak bukan semata-mata bergantung kepada respinya saja. Tapi cara masak dan teknik

NASI LEMAK BUNKUS UTK SEDIA MAKAN.

NASI LEMAK BUNKUS UTK SEDIA MAKAN.

yang betul. Dengan sebab ini mamak haji tak tulis respi sambal tumis tapi siarkan komen-komen yang terbaik dari sahbat Fb yang bincang mengenai sambal tumis ini.

Komen terbaik: Ingin sambal tumis yang sedap, cili kering mestilah direbus sampai betul-betul kembang. Basuh bersih-bersih.  kisar/blender dengan bawang besar agak banyak. Tumis degan minyak yang banyak dengan api dapur yang kecil. Boleh juga masa cili di kisar, tambah sedikit bilis. Bila tumisan cili dah betul-betul naik/pecah minyak, masuk air asam, gula, garam dan biar lagi merenih lama sikit. Agak-agak dah pekat, baru masukkan ikan bilis yang dah digoreng. Saya tak guna belacan & bwg putih. Takat 4-5 hari kt luar tak perlu dihangatkan. Ini resepi dari arwah mak saya. Yang penting buat sambal ini memang kena sabar, ambil masa yang agak lama dan kena  jaga api jagan sampai hangit.

KOMEN 1 : Kalau saya Tuan Haji, saya kisar bawang asing dengan cili. Sebiji bawang+2 biji bawang putih+sedikit belacan+secubit ikan bilis dikisar, kemudian tumis sampai masak elok degan minyak secukupnya. Selepas itu segenggam cili kering di kisar, saya masukkan dalam tumisan bawang, di masak perlahan sekurang-kurangnya 30 minit, lepas tu saya masukkan sebiji bawang dihiris bulat, air asam jawa, garam dangula. Air degan cili  tak perlu nisbah. Yang penting masa masak cili tu kena guna api paling kecil sampai cili betul-betul masak dan naik minyak. Minyak kena byk, bru cili betul-betul masak dan tak hangus.

KOMEN2 : Kalau nak sambal yang sedap kena lebihkanh bawang besar, kisar sekali degan cili  dan ikan bilis (suka hati). Air asam jawa kena agak-agak, gula kena lebih, garam secukup rasa. Tapi kalau nak campur bilis goring, kena rasa dulu bilis itu masin ke tak. Jadi bolehlah adjust garam kat sambal. Cara saya tak guna bawang putih, belacan & perasa. Cukup degan manisnya gula dan bilis yang dikisar.

KOMEN3 :Kalau masak sambal tumis sedap, saya letak Cili yg dah Buang biji, rebus, + bawang Besar+bawang Kecik+bawang putih+belacan+BUAH KERAS.. Blend… Tumis sampai pecah minyak, + air Asam+gula+garam+sedikit bawag yang di hiris+ikan bilis yang dah di goreng… Kawan-kawan semua boleh Cuba masak sambal tumis tambah BUAH KERAS, hasilnya, sambal jadi lemak dan sedap.. Suami dan anak2 saya puji sambal tumis saya lain dari yang lain.. Ini la rahsia dia 😀

KOMEN4 : Kalau sahabat percaya..masa mamak haji dlm Navy..belayar sebulan ke Sabah dan Sarawak..org rumah bekalkan sebotol sambal tumis..dia tau mamak haji suka sangat degan sambal tumis ini..tahan sampai dua minggu sambal ini..tak pakai pengawet pun..rupanya cara masak dan minyak tu menjadi pengawetnya.

KOMEN5: Biasanya saya blend bwg besar dlu guna air sikit sbb bwg akan kluarkan air. Pas tu sy tapis. Air bwg tu buat blend cili + minyak (lebih pun xpe) + bilis. Jd msa msak cili nnti, xlah lama sgt nk keringkan airnya. Dh siap blend, msuk dlm priuk, agak2 dh kering air, bru msukkan minyak yg banyak, terus msak dgn api kecil & selalu kacau. Sukatan yg biasa sy buat, 1 mangkuk blender cili kering rebus, bwg besar 2 mangkuk (dh siap hiris). Ikan bilis dlm 2 @ 3 genggam (xletak pun xp

KOMEN6: buat sambal tumis nie yang tak bestnya nak kena tunggu sampai cabai tu masak n garing tp bukan hangus la…..jenuh dok kacau cabai tu sampai pecah minyak…..tp dapur abih la ada kesan letupan warna merah penuh sekeliling burner hahahaha…..walaupun saya tak buat sambal tumis di kedai saya tp teknik adalah sama macam masak asam pedas….kalau masak dengan betul warna merah berkilat cun melecun akan terhasil…..api pun kena control supaya cabai garing pada tahap yang dikehendaki….kalau api kuat alamatnya bukan jadi sambal tumis terus hangit n rentung…..

KOMEN7: Ada lagi satu cara buat sambal tumis tahan lama.Basuh cili kering jgn dipotong biar sebiji2. Toskan. Panaskan 1 cawan minyak goreng cili tadi dgn api kuat sehingga nampak nak garing tapi jgn hangus. Lepas tu blend guna air. Baki minyak guna semula kalau x ckp tambah lagi. Ketika ni tumis dah x lama sbb cili kita dah masak tadi. Cut fown masa masak sa.bal untuk garingkan cili . Klau xnak merecik kat dapur, ttup periuk tu. Masa nk kacau, matikan api dpur, tunggu smpai smbal xmeletup2 lg, kacau, ttup priuk & on api lg. Tulah yg sy buat unt elak kena tangan & dpur kotor. Nnti klau air dh kering, ok je xyah ttup priuk lg.

 

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 4,864,238 hits
April 2016
M T W T F S S
« Feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 564 other followers