PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

Posts Tagged ‘BOX LUNCH


Salam, kita jumpa kembali di siri 3 ini, khususnya kita bincang cara yang betul untuk menetapkan harga jualan hidangan masakan atau harga box lunch anda. Menetapkan harga untuk produk yang dihasilkan bukannya mudah tetapi yang paling sukar ialah apabila harga yang telah ditetapkan itu, diterima baik oleh pelangan anda yang palin mustahak. Berdepan dengan masalah harga dengan pelangan perkara yang paling sukar untuk seorang peniaga makanan terutamanya kecil-kecilan. Restoren yang besar atau hotel tidak ada masalah ini kerana pelangan yang datang itu telah pun merelakan lehernya dipotong. Maka harga bukan masalah tetapi perkhidmatan yang diutamakan. Masalah harga yang mamak haji sebutkan ialah peniaga kecilan atau baru bermula sering  mengahadapi pelangan yang berpendapatan rendah yang inginkan harga paling minima sesuatu hidangan, pelangan seperti inilah menjadi mimpi buruk kepada peniaga kecilan termasuk peniaga box lunch baru nak melangkah masuk dalam bidang ini. Berbagai telahan akan berlaku dalam otak peniaga baru seperti ini, “adakah pelangan itu akan menjerit dengan harga yang kita akan kemukakan nanti, atau pelangan akan suka dengan harga yang kita tawarkan”. Faktor penetapan harga bagi peniaga makanan yang kecil merupakan faktor yang penting dalam  jatuh-bangun perniagaan mereka. Sekiranya harga yang ditetapkan itu terlalu murah sangat pun perniagaan akan lingkup dan mahal sangat pulak pelangan akan lari. Inilah dilema yang akan dihadapi peniaga-peniaga baru atau sedang berniaga. Mamak haji terangkan dulu empat jenis cara yang biasa yang peniaga makanan boleh mengamalkan untuk menetapkan harga hidangan makanan mereka, termasuk harga makanan dalam box lunch.

1. PENETAPAN HARGA MENGIKUT PESAING:

Harga sesuatu hidangan masakan ditetapkan mengikut harga pesaing yang menjual menu hidangan yang sama di sekitar kawasan berniaga. Biasanya harga yang dikenakan kepada pelangan sama seperti premis makanan yang berhampiran. Peniaga yang baru biasanya ambil mudah dan tak perlu pening kepala, ambil jalan yang paling mudah menetapkan harga hidangan jualan dengan harga peniaga yang berniaga makanan yang sama. Ia sama sperti penjual kueh menjual kuih ikut harga yang sama walau pun bersaiz kecil atau besar , sedap atau tak sedap harga tetap sama. Peniaga baru biasanya terjebak dengan harga mengikut pesaing yang telah beniaga lama. Perniagaan perlukan pengalaman seperti seorang doktor atau jurutera. Dengan belajar perniagaan di kuliah tidak mungkin sama dengan belajar di jalanan. Peniaga pesaing kita meletakan harga itu kemungkinan harga yang telah dinaikan sedikit demi sedikit pada peringkat sekarang, wal hal kita baru nak mula berniaga ingin letakan harga yang sama dengan peniaga yang lama kecimpung adalah janggal sekali. Ini pengalaman Mamak haji membuka kedai makan di sebuah kampung, harga roti canai di seluruh restoren di Pulau pinang pada masa itu adalah enam kupang tapi Mamak haji menjual roti canai yang sam saiz cuma dengan lima kupang saja. Ada juga taukeh restoren tegur mamak haji kenapa jual terlalu murah jawapan mamak haji mudah saja saja, Mamak haji belum menjadi ahli persatuan restoren dan tak layak menjadi ahli kerana mamak haji berniaga cuma di kedai kopi yang sengkek. Kenapa taukeh restoren gusar dengan kedai kopi mamak haji kerana pelangan restoren telah habis lari ke kedai kopi mamak yang hidangkan roti canai dan teh tarek yang lagi sedap dengan harga yang berpatutan. Harga murah dan berpatutan banyak berbeza. Roti canai misalnya dibuat dari tepung gandum, sedikit majerin tiruan dan garam. kos pembakaran cuma gas masak yang mampu bertahan dua hari. 1 kg tepung gandum boleh sediakan 22-25 roti canai. Kuah cuma parrupu dan carot sedikit dan ubu kentang. Roti canai Mamak Haji tebar sendiri, kari mamak haji buat sendiri. Tetapi restoren memang perlu letak harga sekupang lebih sebab dia upah pekerja tebar roti canai. Bila pekerja faham sajalah dia buat ikut dia suka, uli tepung pun ala kadar saja. tapi mamak haji pemilik lain gayanya. Tapi itulah kedai kopi mamak haji amat popular pada masa itu sehingga pelangan dari berbagai daerah berkunjung ke kedai mamak haji kerana nasi tomato dan ayam masak merah bersama daging masak hitam. Jualan paling hebat sehingga mencecah RM8,000.00 sehari tapi itulah bila kita naik ke atas pasti akan jatuh kebawah satu hari nanti. Ini resam dunia, selepas dua tahun tuan punya kedai ambil kembali kedai kerana ada pemilik restoren menawarkan sewa kedai kopi itu berlipat kali ganda sewanya. Mamak haji tak boleh kata apa…tak ada kontrak sewa dan tak ada dokumen. kalau orang suruh keluar kena juga keluar. Mamak Haji sedih tapi apa nak buat, takat itulah rezeki. Mungkin Allah SWT tentukan yang lain dan terbaik untuk hambanya. Sayangnya, rupa-rupa pemilik restoren mamak yang janji ambik kedai kopi itu cuma nak halau mamak haji secara hormat saja. Selepas tiga bulan, tuan punya kedai pun dah jadi arwah dan mula berlaku perebutan harta dengan adik-beradik dan isteri arwah dan kedai itu akhirnya dibeli oleh taukeh cina buat bengkel kereta. Ini nostalgia yang berlaku pada diri Mamak haji mengenai perniagaan kecil. Inilah sebab utama mamak haji buka blog ini untuk membantu peniaga-peniaga kecil Melayu untuk majukan diri dalam perniagaan. Kadang-kala kita perhatikan harga kedai/ warung makan tepi jalan  ini, harga seketul ayam sama dengan harga yang diletakan sebuah restoren nasi kandar yang telah berkecimpung dalam perniagaan berpuluhan tahun. Restoren seperti ini telah mempunyai berpuluhan pelangan tetap yang sanggup membeli apa saja harga yang dikenakan. Restoren seperti ini juga mempunyai kemudahan asas pelangan yang cukup seperti tempat berhawa dingin, layar besar Astro, Wifi, bilek air yang sempurna, tempat basuh tangan yang baik dan juga berpuluh pelayan yang sentiasa boleh beri layanan yang pantas. Kerusi meja yang paling terbaik. Kalau kita ambil contoh sebuah kedai makan, atau warung atau pun kedai makan Astaka (Kedai makan kepunyaan Majlis Tempatan) apa yang kita sediakan kemudahan untuk pelangan?. Kadangkala tempat letak kereta yang disediakan berubah menjadi tempat pondok masak taukeh Keselesaan pelangan langsung kita tak diendahkan dengan alasan semata-mata harapkan belas ikhsan dari Majlis tempatan. kerjasama di antara taukeh-taukeh Astaka gerai makan ini jauh sekali walau pun seratus peratus taukeh-taukeh ini terdiri dari orang Islam. Perasaan hipokrit atau mementingkan perniagaan sendiri sentiasa mengagalkan peniaga-peniaga ini. Taukeh yang paling tinggi hipokrit dia lah punyai ramai pelangan, taukeh yang sentiasa pentingkan peniaga lain tak kesempatan berniaga untuk 12 bulan. Ah!, kita lupakan peniaga-peniaga di kedai makan astaka ini..kerana keadaan mereka sukar nak ubah.

Yang penting berniaga kita perlu ada “empathy” kepada pelangan kita dalam soal harga jualan hidangan makan kita. Empathy bermakna, “kita sedia kongsi kesukaran, kedukaan atau kegembiran bersama dengan orang lain”. Empathy inilah membuatkan MacDoland’s berjaya selepas dilanda krisis kewangan yang teruk. Pedagang Islam zaman kegemilangan Islam itu amat berjaya dan disegani  di serata pelusuk dunia perniagaan kerana sifat “empathy” mereka. Empathy adalah asas dalam perniagaan untuk orang Islam. Islam sebenarnya pentingkan bab perniagaan dalam urusan harian manusia. Perniagaan dalam Islam bukan setakat jual kitab dan minyak dab untuk menambahkan isteri. Islam mengajar kita bagaimana lakukan urusan pembelian dan jualan. Inilah sebab akad perniagaan diadakan antara pembeli dan penjual. Akad ini pun dah mula pudar dari kebudayaan jual-beli orang Melayu. Tahu apa akad perniagaan?..hahaha!. bukan akad nikah saja, perniagaan pun ada akad. Kalau tak tahu tanya, ustaz lafaz akad jual-beli itu apa?. Islam itu amat mudah dan senang diikuti. Yang buat kita keliru tentang Islam adalah ahli politik yang tamak kuasa. Di Negara maju orang kaya dengan sukarela masuk politik untuk memberi bantuan memperkayakan negara dan rakyat, tetapi di negara membangun macam kita ini, orang miskin masuk politik, ingin membolot harta negara dan rakyat untuk jadi kaya-raya. Lama-lama depa ini jadi hantu raya!. Inilah perbezaan politik di negara maju dan negara sedang membangun. Janganlah letak harapan terlalu yakin sangat dengan ahli politik seperti ini, yang mereka ini boleh kayakan negara ini dan rakyat seperti yang lafaskanya dengan segala macam janji-janji mereka kerana segala yang dijanjikan itu cuma akan memperkayakan ahli politik tersebut dan keluarganya, sanak-saudara dan orang-orang yang ada kepentingan sekeliling mereka. Maka kita perlu berikan tumpuan kepada perniagaan yang ada ini untuk berjaya dengan kudrat kita sendiri. Selagi kita miskin, selagi itulah ahli politik ini manupulasikan kita dengan janji-janji mengunung everest. Kemiskinan rakyat adalah kelebihan bagi ahli politik seperti ini. Mereka akan gunakan segala kelemahan seperti kemiskinan kita untuk mencapai agenda politik mereka sendiri dan isikan tabung di swiss bank. kelemahan ketara kita adalah kemiskinan, bila mana kita keluar dari belengu kemiskinan, ahli poltik tahu, peranan mereka tidak lagi akan diperlukan. Musuh Melayu yang utama adalah, “kemiskinan”, bukan kaum Cina atau India atau Israel atau pun agama mereka. Kemiskinan telah membelengu pemikiran kita. Kita kalau kaya tak perlukan bantuan kerajaan. Kerajaan tahu fakta ini, maka selagi orang Melayu miskin selagi itu, orang Melayu perlukan kuasa politik. Kalau kita kaya kita tak perlukan kuasa politik tetapi kita boleh kawal kuasa politik ini. Bolehkah orang benarkan kita menjadi kaya?. Tidak mungkin. Ini adalah cara pemikiran golongan kapatalis yang membina empayar kekayaan dengan tenaga dan air mata orang miskin. Kaum Cina tidak perlukan bantuan kerajaan kerana mereka kaya. Mereka bebas memilih parti politik yang mereka suka. Tapi orang Melayu?. Kita perlukan kerajaan yang memenuhi hasrat dan inspirasi kita untuk lebih majukan negara dan rakyat ini. Tidak kira apa ideologi mereka selagi ia berlandaskan Islam. Kita tidak boleh pisahkan roh Islam dalam apa saja kehendak kita. Baik parti politik mana pun jika pemimpinnya tolak Islam, kita perlu tolak mereka. Selagi kita tak majukan diri kita selagi itulah kita sentiasa menyujud kaki parti politik dan ahli politik ini. Berpendapatan RM3,000 kebawah adalah paras kemiskinan. Inilah telah dibuktikan oleh kerajaan dalam memberi smbangan BRIM RM500.00 kepada ketua ahli keluarga yang berpendapatan kurang dari RM3,000. Maka kita telah lupa, kesimpulan bahawa jumlah pendapatan isi rumah orang Melayu adalah majoriti yang berpendapatan kurang dari RM3000.00. Alahai!, mamak haji lari tajuk lagi. hahaha. jangan ambil hati nooo!.

Kesimpulannya janganlah tetapkan harga produk masakan ikut harga yang telah ditetapkan oleh pesaing anda. Tapi jangan pulak mulakan ” perang harga”. Nanti dua-duanya lingkup. Kalau nak letakan pun ambil-kira harga setanding dengan perniagaan anda dengan mengambil kira over-head perniagaan dan juga kelebihan kepada hidangan makanan anda. Lainlah kalau anda menjual “ayam masak madu” gunakan madu ori dari Tg.Tualang!.

2. PENETAPAN HARGA MENGIKUT GERAK HATI:

Cara penetapan harga melalui gerak hati ini tidak mengikut harga yang ditetapkan oleh pesaing anda tetapi anda merasai dari gerak hati anda dan berkeyakinan, pelangan anda akan gembira dan rela hati membayar apa yang anda telah tetapkan harganya. Sekiranya persaan anda mengenai produk anda bernilai apa yang anda tawarkan harga, alhamdullilah ia terbaik, tetapi sebaliknya anda persiapkan diri untuk menghadapi bahang dari penetapan harga anda itu, pelangan lari!.

3. PENETAPAN HARGA DENGAN KAEDAH “SAIKOLOGI”.

Harga saikologi ialah strategi penetapan harga dengan kaedah memberi kesan “saikologi” kepada pelangan mengenai harga makanan. Teknik yang biasa digunakan ialah, tidak meletakan harga bundar seperti RM10.00 tetapi untuk memberi kesan saikologi kepada pelangannya dipaparkan dengan harga RM9.99 dan sering paparan 99 sen dengan tulisan kecil supaya pelangan beranggapan ia adalah cuma RM9.00 saja tanpa bundarkan 99 sen itu adalah seringgit tambahan. Cara ini berkesan dalam pemaparan harga di brocer dan dipaparkan di kain rentang. Cara ini juga amat berkesan bila mana pelanggan menjamu selera, jangan mengatakan jumlah yang tepat seperti RM4.00 beri sedikit diskaun ( kesan saikologi) dengan memberitahu harganya cuma RM3.80 atau RM3.90. Yang sekupang dua itu halalkan sajalah. Dalam RM4.00 itu pun dah ada untung 60 peratus. Bukan sampai 100 pelangan makan dengan harga tetap di kedai anda. Dalam penetapan harga box lunch pun gunakan kaedah ini, sekiranya anda ingin letakan harga RM4.00 sebungkus nasi, ubahkan menjadi RM3.99 atau RM3.90 saja. Tentukan 99 sen itu ditulis kecil…hahahaha!.

Harga adalah faktor penting bagi golongan pelangan berpendapatan rendah atau pelajar pengajian tinggi yang minat kunjungi tempat makan yang berikan harga terendah. Mereka jenis tidak membezakan kualiti makanan yang sediakan tetapi menganggap yang mahal itu adalah berkualiti tinggi. Untuk sajian untuk pelangan seperti ini janganlah buat hiasan makanan yang canggih-munggih. Buat yang simple. Kadang-kala sekiranya anda ingin mengurangkan harga untuk mereka dari harga asal yang mahal, persepsi mereka terhadap makanan itu adalah negatif seperti makanan itu dah lama atau tak laku. Sebagai orang bertanggung jawab terhadap harga makanan yang dijual perlu berhati-hati dan ambil kira segala sudut yang negatif ini.

4. PENETAPAN HARGA MELALUI MEMBETULKAN DARI KESILAPAN/TRIAL IN ERROR:

Menetapkan harga hidangan makanan ditentukan dengan reaksi dari pelangan.  Cara ini bukan cara yang bijak kerana ia tidak mengambil kira keuntungan dari kos harga keseluruhan hidangan makanan itu. Tetapi cara ini amat sesuai untuk menjual hidangan makanan yang punyai kos induvidu tanpa babitkan kos seluruhan seperti jualan kueh-muih dari pembekal berasingan atau pun di minta oleh pelangan. Seperti kek puding “wattie” dikehendaki oleh pelangan dari pembekal “wattie Enterprise”. Maka harga yang ditawarkan terpaksa dan perlu mengikut harga pelangan itu sendiri. Dalam siri terakhir nanti Mamak haji terangkan bagaimana cara mengira kos masakan  dan menetapkan harga jualan. Wassalam.

Label:

Salam, Kali ini mamak haji ingin terangkan perniagaan katering jenis “Box Lunch”. Harap maaf kerana namanya mamak haji sengaja ditulis dalam bahasa Inggeris. “Box Lunch” bererti Makan tengah hari dalam kotak. Tak sedap pulak dengar alih bahasanya. Jadi kita gunakan sebutan  bahasa Inggeris ini. Ia sama dengan “account” digelar, “akaun” dan perkataan “bank” masih kekal “bank” juga.

Box Lunch akan mengubah cara makan kita yang akan sibuk. Masa untuk beratur panjang menikmati makan tengah hari di restoren nasi kandar atau menjamu selera makan tengah hari di kerusi empuk akan akan berlalu dimasa hadapan. Kesesakan tempat letak kereta, kesesakan jalan raya, tol, kenaikan harga minyak dan juga restoren yang penuh sesak dengan pelangan yang perlu berebut tempat duduk akan membosankan pekerja-pekerja pejabat dibandar-bandar kosmopolitan atau banfar besar yang sibuk. Kebanyakan pejabat-pejabat komersial yang kecil dan sederhana ini biasanya tidak disediakam kemudahan kantin menyukarkan untuk mengisi perut pekerja pejabat-pejabat ini. Maka wujudlah perniagaan katering memberi perkhidmatan kepada pekerja-pekerja pejabat ini menjamu selera hidangan tengah hari di tempat kerja tanpa membazirkan waktu, tenaga dan juga kewangan mereka. Perkhidmatan “Lunch Box” ialah makan tengah hari yang dipilih secara induvidu dengan dipersembahkan dengan cara yang amat menawan dengan kotak yang istimewa. Jangan salah anggapan “Lunch Box” bukanlah seperti nasi bungkus yang dibungkus direstoren atau warung. Itu namanya nasi bungkus. Masih ada juga peniaga yang nak untung banyak bungkus dengan kertas surat khabar lama yang kurang laku sekarang, terutamanya surat khabar Utusan dan berita Harian. Entah berapa ramai yang pegang surat khabar yang dibungkus nasi itu. Orang Cina pun dah tak pakai surat khabar lama dah, pakai tisu, tisu yang depa pakai kesat itu, ada juga taukeh warung letak kat atas meja makan. Perniagaan Lunch Box boleh diperkembangkan dan punyai daya maju yang amat cemerlang di masa akan datang. Perniagaan ini bukan hanya bertumpu kepada memberi perkhidmatan makan tengah tetapi ia boleh memberi perhidmatan membekal sarapan pagi, makan malam atau pun untuk makan tengah hari di seminar, mesyuarat di pejabat-pejabat perniagaan kecil dimana tidak mempunyai kemudahan tempat untuk menjamu-selera. Lunch Box juga menjadi pilihan utama untuk pekerja kilang yang tidak mempunyai kemudahan kantin atau tempat makan yang jauh dari tempat kerja.  Potensi perniagaan Lunch Box adalah amat besar untuk diterokai.

Perniagaan Box Lunch boleh dimulakan dari rumah kediaman anda dengan keperluan asas perniagaan yang paling minima seperti kenderaan, pengetahuan dalam pengurusan yang berasaskan perkhidmatan, dan perlu ada tempat sasaran pemasaran terutamanya yang tinggal berdekatan di kawasan bandar atau kawasan perkilangan. Sebagai memulakan apa saja perniagaan tentukan tempat sasaran lokasi perniagaan anda adalah selesa dari 9.00 pagi hingga 2.00 petang. Perlu juga buat sedikit penyelidikan perniagaan dengan ambil kira kewujudan perniagaan yang sama yang anda ingin terokai itu terdapat dalam kawasan yang anda ingin mulakan perniagaan. Sekiranya terdapat perniagaan yang dilakukan oleh peniaga lain, perlu mengetahui harga yang ditetapkan peniaga tersebut. Kaji selidik apakah semua pelanggan yang berlanggan itu berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan. Paling penting ialah apakah harapan yang diletakan oleh pelangan dari perkhidmatannya yang anda bakal sumbangkan. Dengan kaji selidik ini anda boleh bergerak untuk mulakan perniagaan. Masalah nya bagaimana anda mulakan perniagaan anda?

Seperti perniagaan lain, suka atau tak suka anda perlu punyai “Rancangan Perniagaan” atau business plan sendiri sebelum mulakan perniagaan. Rancangan Peniagaan bukannya di buat dalam kotak pemikiran didalam otak anda kerana biasanya dalam otak itu sukar diwujudkan. Rancangan perniagaan perlu ditulis dan ikuti, tulis saja tapi kalu tak ikut tak ada faedahnya. Sekiranya ia tak sesuai dan perlu diubah. Ubah dengan yang baru yang bersesuain dengan  perniagaan apabila anda menceburi. Tanpa perancangan kita tak akan kemana. Pii mai, pii mai tang situ je!. Setiap perniagaan perlu ada kemajuan, sekiranya kita berniaga 20 tahun di atas pokok perlu ubah ke kedai makan dan dari situ ke Restoren. Bila kena halau dengan Majlis Tempatan kita sumpah serana, keluarkan parang nak tetak. Ini bukan zaman Hang Tuah siapa kuat dia menang. Gunakan akal dan fikiran. Perlu mengetahui asas perniagaan sedikit bukan kita belajar nak jadi graduan pengurusan perniagaan. Ramai graduan yang keluar dari universiti itu pun cuma jadi kuli kepada apek yang berpelajaran sekolah rendah bahasa Cina saja. Teringatkan usahawan jutawan mendiang Boon Siew di Pulau Pinang. Belajar berniaga dengan berniaga dan belajar adalah dua perkara yang berlainan.

Cuma Mamak Haji pertekankan di sini ialah “Perkhidmatan Pelanggan” itu amat musthak dalam perniagaan perniagaan seperti ini. Baru-baru ini isu insiden pergaduahan di antara staff dan pelangan syarikat restoren segera ikat multi-nasional KFC  adalah contoh yang terbaik. Kfc dan piza hut sebenanya menghadapi masalah serius “perkhidmatan pelangan”. Di sini mamak haji tak mahu bicara, “siapa salah dan siapa yang betul”, tetapi ini adalah perkara biasa dan lumrah untuk setiap pemilik restoren mengalami pelangan beratusan setiap hari dalam perniagaan yang berteraskan perkhidmatan pelangan. Cuma yang penting ialah siapa yang untung dan rugi dalam kesan dari insiden ini. Di restoren Mamak setiap pekerja dapur tidak dibenarkan masuk ke counter pembayaran atau tempat makan. Cara Mat Salleh dan kita amat berbeza. Mereka dalam negara yang lama sudah maju, kita pulak baru nak maju. Apa juga sistem Mat salleh cipta itu bukan semuanya sesuai dan boleh guna-pakai untuk kita di negara ini. Dapur adalah tempat yang panas dan kerja yang amat berat membandingkan tempat lain dalam restoren. Pekerja dapur ini adalah jenis cepat panas baran dan tak suka dikritik kerana kepanasan yang membuatkan letih dan otak kurang oksigen. Cuma yang boleh kendalikan mereka ialah ketua tukang masak yang sama perangainya. Sebagai pemilik restoren mamak haji terus terang mengatakan ada juga pelangan yang amat biadap, hobi mereka sengaja mencari masalah dengan orang lain. Sombong dan bongkak. Kata-kata yang boleh menusuk jantung dan sekira tak terkawal boleh laku pembunuhan. Kalau anda bertengkar dengan pembuat rojak, bukankah senjata tersedia terhunus di tangannya, apa akan berlaku?. Siapa yang akan untung?.

Perkhidmatan Pelangan yang dikatakan dalam perniagaan seperti ini pada asasnya ada empat perkara: 1. Akauntabiliti / bertanggungjawab. 2. Buka telingga dan pemikiran dengan tutup mulut. 3. keperluan pelanggan 4. Membentuk perhubungan dengan pelangan.

1. Akauntabiliti.

Produk atau perkhidmatan yang diberikan kepada pelangan perulah yang terbaik yang termampu oleh pihak yang menawarkan. Apa saja iklan atau brocer yang tertulis mengenai perkhidmatan yang disediakan perlulah diikuti. Sekiranya tidak, pelangan akan anggap anda seorang penipu dan produk anda juga bukan yang terbaik. Anda juga harus ingat, alat promosi terbaik ialah dengan cara mulut ke mulut. Sekiranya pelangan yang dapat perkhidmatan yang terbaik seperti dijanjikan dia akan menjadi promoter percuma untuk anda menarik lebih banyak pelangan.

2. Buka telingga dan buka pemikiran.

Layan semua rungutan pelangan anda dengan hati yang terbuka dan sentiasa senyuman mengukir diwajah anda. Jangan provoksi. Bila dapat pujian dari pelangan, harus berhati-hati juga. Dengar setiap perkataan pelangan dengan minat dengan berfikir apa kah niat dibelakang rungutan dan kepujian sebenar pelangan itu. Selalu berfikir apa yang nak jawab dan pa yang perlu lakukan.

3. memenuhi cita rasa pelangan.

Setiap pelangan yang datang kepada anda ialah bakal pelangan tetap anda. Untuk dapatkan pelangan tetap bukan mudah ia memerlukan memahami cita -rasa pelangan itu.

4. Membina perhubungan

Membina perhubungan ini bukan saja melayan cara istimewa, setengah pelangan tidak gemar cara ini yang akan di salah tafsirkan sebagai “bodek”. Semua pelangan adalah sama tidak ada yang terbaik dan tidak yang terburuk. Dalam perniagaan jangan selalu ikut hati, perniagaan perlukan empathy ia memahami keadaan suka duka pelangan. Inilah akan menjalinkan perhubungan baik.

CARA MEMULAKAN PERNIAGAAN BOX LUNCH

1. Perkenalkan diri dan perniagaan anda kepada katerer-katerer besar di kawasan anda. Katerer-katerer besar ini seringkali terlalu sibuk dan tidak pandang pada perniagaan box lunch yang cuma  menggangu konstrasi mereka. Kadang-kal mereka juga sukar menolak permintaan dari pelangan yang berpotensi untuk mereka. Dengan anda boleh membantu katerer-katerer besar ini. Mungkin pada kali pertama mereka keberatan tetapi janji dengan mereka anda akan menghantar contoh lunch box kepada mereka untuk mendapatkan pandangan. Anda perlu cari jalan untuk menyakinkan perkhidmatan anda.

2. Dalam perniagaan katering atau lunch box orang yang paling kenali dan dekat dengan anda adalah bakal pelangan yang terbaik. Perkenalkan perniagaan anda dengan sanak-saudara dan sahbat anda. Ini boleh dilakukan dengan melawat mereka dengan contoh lunch box yang anda sediakan. Berikan sedikit name card dan juga brocer harga dan jenis hidangan.

3. Bila anda mendapat pesanan pertama, bawa satu bungkusan lebih untuk diberi percuma kepada orang yang bertanggung jawab untuk mengambil pesanan di pejabat atau tempat kerja. Buatkan sistem kawan memperkenalkan kawan akan mendapat mata ganjaran sebagai diskaun harga bungkusan.

4. Menu adalah senjata terpenting dalam strategi pemasaran “box Lunch” ini. Cuba buat menu yang terbaik untuk kegunaan pemasaran anda.

Kerana atikal ini terlalu panjang..penat..lain kali sajalah mamak haji sambung dalam siri 2. Wassalam.

Label:

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 8,379,263 hits
April 2021
I S R K J S A
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.