PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN


TULUMBA

TULUMBA

RESIPI: KUEH MANISAN “TULUMBA”.

Kueh Manisan Tulumba ini seumur dengan Empayar Islam Ottaman di Turki dan sampai kini paling popular di negara Turki.  Bentuk kueh ini seperti belimbing dan disalut dengan sira gula dan seakan kueh tradisional dari India Jelebi. Makna “tulumba” ini dalam Bahasa Turki, “Pam”…mungkin kueh ini dibuat cara pam menerusi piping bag dapat nama yang pelik begini..orang Turki memang pelik orangnya..walau pun sebahagian besar dalam benua asia tetapi lebih suka digelar orang Eropah. Kueh ini sangat popular di Iran digelar,”Bamiyeh” dan di Negara Mesir digelar, “Baladh Ash-Sham”. Kueh Tulumba ini perlu dilluar ranggup dan didalam lembut. Ada yg goreng kueh ini segaja dimasukkan minyak yg masuk sejuk supaya minyak meresap didalam dan di naikan suhu minyak sedikit demi sedikit untuk dapat luaran kueh ini garing. Ada yang gunakan baking powder untuk gandakan size tulumba masa gorengan untuk dapatkan garingan yang terbaik ada yang tidak gunakan. Ada tambah cuka untuk jadikan asidik doh untuk dapat rapuhan.  Jadi resipi yang mamak haji diberikan dari hasil mamak haji sendiri..dan kira sama dengan resipi-resipi yang lain.

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:

  • 1/4 cawan (50gm) gula pasir untuk buat gula kramel.
  • 2 cawan (474ml) air.
  • 3 cawan (600gm) gula pasir – untuk buat sira gula.
  • 1 sudu besar jus lemon atau jus limau nipis.
  • 1 sudu kecil serbuk buah pelaga (kisar buah pelaga dan tapis- TIDAK MESTIKAN).

Cara Menyediakan Sira Gula:
1. Masukkan 1/4 cawan gula pasir ke dalam kuali panas sederhana.Gula ini utk jadi kramel..jadi jangan kacau biarkan ia cair dan bentuk warna keperangan..light brown.
2. Masukkan 2 cawan air (masa tuang air dalam gula panas..awas sedikit ye), Besarkan api dapur dan biarkan ia mendidih.
3. Bila air mendidih masukkan 3 cawan gula pasir.Biarkan mendidih selama 10-12 minit.
4. Masukkan serbuk buah pelaga dan kacau rata.
5. Pada minit terakhir masukkan jus lemon/limau. Tutup api dapur. Biarkan sira gula anda sejuk betul-betul sebelum tuang di atas kueh ini.

PENYEDIAAN DOH:

Bahan-Bahan yang diperlukan:

  • 3 cawan tepung gandum serba-guna
  • 2 cawan air.
  • 1/2 cawan susu.
  • 1/4 sudu kecil garam.
  • 2 sudu besar minyak masak.
  • 2 sudu besar tepung semolina (tepung suji).
  • 1 sudu besar tepung jagung.
  • 3 biji telur.
  • 1 sudu besar essen vanilla.

Cara Menyediakan Doh:
1. Masukkan 2 cawan air dalam kuali yang panas di ikuti dengan 1/2 cawan susu, 1/3 cawan minyak masak, 1/4 sudu kecil garam. Sebatikan semua. Biarkan air mendidih.
2. Masukkan tepung sedikit demi sediki kedalam air mendidih. Diikuti dengan tepung semolina dan jagung. Adun tepung dengan air dgn sudip kayu dengan cara cepat dan laju sedikit. Adunan ini memang melekit sikit. Jadikan doh yg sempurna. Masa yang diambil dalam 10-12 minit dan keadaan api dapur kecil.
3. Keluarkan bekas doh dari dapur dan sejukkan doh. Selepas doh sejukan masukan 3 biji telur satu persatu ke dalam doh dan uli eskata. Biasanya telur boleh masukkan dgn cara sapukan telur kepada dua belah tapak tangan dan uli.
4. Setelah telur telah sebati dengan doh, masukkan 1 sudu besar cuka dan uli. Selepas ulian masukkan pulak 1 sudu besar essen vanilla ke atas doh dan uli kali terakhir. Sekiranya semas ulian tangan anda melekit, guna tepung kering untuk ulian.
5. Isikan minyak dalam kuali untuk goreng. JANGAN PANASKAN MINYAK DULU. Masukkan doh tulumba dalam minyak sejuk, dan hidupkan api dapur dengan api sederhana. Naikan sedikit demi sedikt suhu minyak denag tinggikan api dapur sehingga medium. Api yg keras cepat hangus dan hasil tak ranggup.
6. Masukkan doh kedalam “piping bag” yg nozelnya “star/bintang”..selalunya guna utk kueh raya sempirit.
7. Tekan doh dan gunting size panjang yang diperlukan. Goreng sehingga hasil bertukar warna kepada ke oren..keluarkan. Tapis minyaknya dan masukkan dalam sira gula yang sejukkan tadi. Biarkan dalam 10 minit. Angkat dengan pengepit ..hindarkan lelehan gula yang berlebihan..dan hidangkan. Selamat mencuba.


Hari ini mamak haji layan e-mail-email yg berjumlah 260..hahaha!. Ada satu e-mail sgt tersentuh hati mamak haji..DAN SEMANGAT MAMAK HAJI KEMBALI LEBIH KUAT UNTUK MENERUSKAN TERUS TULIS DIBLOG INI . Terima Kasih tak terhingga kepada pengirim e-mail ini. Kita kongsi di sini..

As-salamualaikum wmwbt,

Terlebih dahulu sy nak ucap terima kasih yg tak trhgga di atas kesudian Mamak Haji memberi nasihat malah menaruh kepercayaan penuh kpd sy.

Sy setuju dgn nasihat Mamak Haji, hendaklah guna apa yg kita ada dulu. Apatah lagi pengusaha spt sy yg bermula dgn zero. Nak sebut ttg modal mmg sy takda, syukur la emak ada simpan perkakas2 memasak lama sy, maka dari situ sy bermula. Lgpun sy selalu mngikuti laman fb dan blog Mamak Haji yg menjadi pendorong moral dan semangat utk sy menjadi pengusaha dlm perniagaan ni.

Utk pengtahuan Mamak Haji sy sbnaq tiada pengalaman dlm perniagaan sendiri, cuma berbekalkan pengalaman bekerja di bberapa hotel & resort sbgai chef de partie selama hampir 15 tahun. Semasa bkerja dulu sy duduk di western cuisine shj, terus terang cakap masakan melayu atau tempatan sy byk ambik tips drp blog Mamak Haji.

Dari situ sy juga buat bbrapa experiment ttg menghasilkan rempah2 utk mendpt gulai kari yg baik, al-hamduliLLah tips Mamak Haji mmg berfaedah buat sy. Bgitu juga pelanggan2 amat berpuas hati dgn gaya gabungan masakan ala barat & tempatan. Skrg sy buka warung take away dpn sbuah kolej perubatan yg berbumbungkan kanvas lori utk berlindung dari paneh dan katering pula hanya kecil2an antara 100-250 org makan. Semua tu sy lakukan sorg diri krn takda pembantu, kot kalo ada katering sy mintak sepupu dok bantu tp stakat katering tu je la sbb sepupu ni ketua kampung.

Dulu ada la pembantu tp lama kelamaan dia plak nk jadi tokeh kita jatuh kuli dia, bgitu juga sy gajikan sorg pembantu masakan. Dlm penyediaan makanan sy agak perfectionist, sy tak boleh terima hat yg lebih kurang apatah lg yg cincai boncai. Ditegur byk kali pun masih tak brubah, babai la jwbnya. Tggal la sy sorg2.

Sy teringin nk blajaq personally dgn Mamak Haji cara nk buat pasemboq dan cendoi. Walopun dlm blog & fb Mamak Haji penah post tp personal touch tu yg sy nk cari hehehe. Sbb pasemboq di Ipoh ni takdak yg betui2 mcm di Penang. Mngkin di Ipoh takda mamak penang mai mniaga kot. Sy darah mamak penang tu ada la sbb tok dulu asai org Tg Bungah mai sini keja posman di pekan Parit, Perak.

Selepas berenti keja tahun 2006 dulu, sy penah buat bisnes tp takdak kena mngena dgn mknan langsung, kononnya dah jemu memasak. Sy ceburi bidang yg tak penah sy ketahui iaitu construction, konon nk jd kontraktor la tu. Sy ikut sorg kwn kontraktor ni malah byk juga keja2 sub-con dari dia. Dsbbkan trlalu ghairah nk jd kontraktor sy laburkan semua duit simpanan malah sy buat plak personal loan dgn bbrapa buah bank. Dlm setahun pertama prjalanan perniagaan agak memberangsangkan, bila nk msuk tahun kedua dah mula ada bibit2 nak kena seleweng. Bermula dgn XXXXX, sy dpt sub-con pasang langsir utk 150 buah bilik yg berharga RM300 ribu, tp XXXXXX bayar sy hanya RM70 ribu saja, diikuti lg bbrapa projek yg main-con pura2 gulung tikar pun ada. Sy tak dpt sesen pun ada tp modal dah kluar puluhan ribu. Lama kelamaan sy tak mampu nak bayar bank shgga bank failkan ke mahkamah. Pada tahun 2012 sy telah diisytiharkan muflis shgga la ke hari ini. Lama juga sy menyepikan diri, tak nak jumpa org mahupun sedara mara asyik berkurung diri di rmh. Isteri pulak tertekan dgn sikap sy yg mengalah. Bila duduk rmh mula la mngadap komputer siang & mlm, tu yg terserempak dgn blog Mamak Haji lalu sy ikuti scara senyap2. Lama kelamaan timbul dlm hati nak memasak semula tp sy mmg tak brapa reti dlm masakan melayu atau tmptn ni.

Dgn adanya blog Mamak Haji byk membantu memberi idea dan tips dlm penyediaan masakan melayu dan tmptan ni. Tahun lepas sy mencari sebuah van igt nk start berniaga kecil2an. Ada la sbiji van ni siap ada ngv semua tp di Grik Perak. Sy pun hbungi pemilik van tu dan turun ke Perak drp Shah Alam (rmh sy) utk mngambilnya. Setelah selesai urusniaga pembelian van trsbut sy mnginap di rmh emak 3-4 hari di Ipoh. Ketika sy bersiar di pekan Ipoh terserempak dgn kwn lama sama2 chef di Hotel XXXX, Shah Alam dulu. Dia la ni tangkap tender kantin sekolah2 dah hampir 9 tahun. Kebetulan salah satu kantinnya ada masalah tukang masak lalu dia minta sy bantu utk menggantikan tukang masaknya buat smentara waktu. Utk mencari pengalaman sy pun stuju tp biasa la gaji pekerja kantin skolah bukan la tggi. Dia bayar sy RM70 sehari sambil melatih pekerja2nya yg lain. Genap 3 bln di kantin sy pun bgtau pd kwn tu yg sy nak cuba brniaga sndiri pulak. Bermulanya sy berniaga sndiri dgn menumpang tapak Bazar Ramadan Stadium Perak di Ipoh.

Menu sy iaitu Nasi Beringin yg resepinya diambik drp blog Mamak Haji, cuma sy padankan dgn rendang ayam resepi ciptaan sy sendiri lalu sy namakan rendang ayam beringin hehehe. Al-hamduliLLah Nasi Beringin sy mndpt sambutan baik disamping rendang tok dan daging dendeng resepi emak & isteri. Malah Hari Raya pertama hgga keenam sy tak dpt beraya bersama anak isteri di Shah Alam sbb tempahan utk rmh terbuka drp pelanggan2 yg selalu membeli di Bazar Ramadan. Selepas habis musim perayaan sy cuba berniaga di tepi2 jln buka kanopi lipat tu tp sambutan kurang mnggalakkan sbb org tak kenal sy, lgpun nasi beringin suatu nama yg janggal di Ipoh ni. Seorg jiran tetangga di rmh sewa sy tu mengesyorkan supaya brniaga di dpn kolej tmpt dia mngajaq. Lalu sy mencuba nasib buka payung lipat dpn kolej di tgh paneh terik tghari. Al-hamduliLLah, ALLAH telah membuka jln rezeqi sy di situ shgga la ke hari ni. Menu jualan sy tidak terhad kpd nasi beringin, tomato dan nasi campoq smata2. Menu2 barat spt spaghetti ala bolognese, ala carbonara atau aglio e olio dan brbagai2 lg trmsuk chicken chop, slaw, mashed potato yg mnjadi kegemaran anak2 remaja masa kini. Maka drp situ la jugak dtgnya tmphan2 katering spt afternoon tea atau high tea bagi plajar, buffet atau informal dinner jugak. Cuma mslhnya sy terpaksa beli set pinggan, garfu, sudu, pisau semuanya.. tau2 je la makan set cara omputih ni semua kena ikut etiquette. Di Ipoh ni takda khidmad sewa set cara omputih ni.

Perniagaan sy al-hamduliLLah ada peningkatannya cuma sy tak dpt nk mnyimpan sbb ada untung ja beli brg, beli pinggan, beli sgala perkakas utk katering. Kadang tu trpaksa meminjam utk buat modal kalo ada katering dsbbkan takdanya simpanan, yg ada cuma modal pusingan harian saja. Mamak Haji ada sikit nasihat atau cara mcmana sy nak buat simpanan dlm masa yg sama sy kena membeli asset?

Ini la serba sdikit ttg diri dan perniagaan sy, dan berharap Mamak Haji boleh beri tunjuk ajaq dan nasihat bg org baru mcm sy ni. Segala jasa Mamak Haji sy tak mampu membalasnya cuma ALLAH Taala shj yg memberi segalanya.

Kalo Mamak Haji ada nk turun atau lalu Ipoh, sudi2 la hbgi sy di XXXXXXX
InsyaALLAH panjang umoq, kita brjumpa lg samada secara brsua muka mahupun di alam maya.

Wassalamualaikum wmwbt

XXXXXXXX


Speghetti Bologneese sauce

Speghetti Bologneese sauce

Resipi Sos Spaghetti Bologneese Mamak Haji:

Banyak cara buat sos ini..utk katering mamak haji pilih cara ini.Masalah besar semasa katering ialah..spagheeti yg kita hidangkan dlm display tray cepat berair..utk elakan ini..bila spaghetti ini telah di rendam air selepas masak utk matikan haba..toskan dan satu step mamak haji buat..panaskan kuali, masukkan butter dan goreng balik spaghetti dgn butter utk keringkan lagi air..supaya masa hidang tak berair. Ingat lagi cara buat sos barat ini..sos bolognesse ini tergolong dlm sos tomato yg tidak boleh gunakan pemekat tepung gandum atau roux yea.

4-6 org:

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:

  • 1 kg isi daging ayam dikiubkan kecil. Kalau ada perencah TACO diperapkan 1-2 jam.

    Speghetti Bologneese sauce dibotolkan

    Speghetti Bologneese sauce dibotolkan

  • 1- 1.5kg Tomato segar.
  • 1 biji bawang besar kuning.
  • 1 cawan puri tomato.
  • 1 sudu besar gula.
  • 3 ulas bawang putih dibelah dua..keluarkan pucuk dan diketuk.
  • 2 sudu besar sos cili.
  • 1 sudu kecil serbuk cili.
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam kasar.
  • 1/2 cawan minyak zaiton.
  • 1 sudu besar serbuk oregano kering.
  • Garam secukup rasa.

Cara Menyediakan:
1. Kupas bawang dan potong hiris kiub halus.
2. Didihkan air dlm periok , bila iar didih masukkan tomato dan rebus dalam 3-5 minit. Kulit akan terkupas.Kelaurkan tos dan masukkan dalam air sejuk. Kupas kulit tomato dan buang bijinya. Kisar kasar / jadikan puri.
3. Panaskan kuali, masukkan minyak zaiton, bila minyak panas masukkan bawang putih, layukan.
4. Masukkan hirisan bawang kuning, masak sehingga menjadi layu dan lembut.
5. Masukkan ketulan ayam yg perap tadi, goreng sehingga keras sedikit isinya (masa masak kuah supaya tidak hancur).
6. Masukkan puri tomato, masak sehingga pecah minyak.
7. Masukkan semua bahan-bahan lain termasuk rempah. Masak kuahnya sehingga pekat (kepekatan sos tomato secara dihiderasikan kandungan air) selama 45 minit-2jam. Kuah yg pekat bila diceduk dan dituang tidak putus alirannya..dan terlekat dibelakang senduk menandakan kuah dah pekat. Selamat mencuba.


BRAISED CHICKEN

BRAISED CHICKEN

RESIPI: CHINESE BRAISED CHICKEN – AYAM BERKICAP MASAKAN ‘ALA CINA

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:

  • 1/2 ekor ayam dipotong 6-8 ketul dengan kulit ayam telah dihindarkan.
  • 1 cawan kicap manis – 250ml.
  • 2 keping bunga lawang/star annise.
  • 1 kpg kulit kayu manis.
  • 4 sudu besar gula.
  • 4 sudu besar cuka.
  • 1 inci halia dihiris bulat nipis.
  • 3 ulas bawang putih dihiris halus.
  • 1/2 sudu kecil cili flakes – (cili kering di buang biji dan digoreng kering dan dikisar kasar).
  • 1 sudu besar biji bijan digoreng kering untuk ditaburkan di atas hidangan.
  • 4 cawan/ 1liter air.
  • Garam secukup rasa.

CARA PENYEDIAAN:
1. Adunkan 1 liter air dengan kicap, bunga lawang, kulit kayu manis, gula, cuka, halia, bawang putih dan cili flakes dalam kuali dan mendidihkan. Selepas didih kecilkan api dapur dan bawa kepada renehan (simmering) dengan ditutup tudung selama 5 minit.
2. Masukkan ketulan ayam. masih dalam renehan dan masak selama 45 minit atau sehingga ayam masak.
3. Di pingan hidangan letakan batang celery dan karot atau lain sayur hijau kekacang yang telah kukus. Letakan ketulan ayam di atas sayuran ini dan tuang kuahnya.
4. Taburkan bijan telah goreng ke atas hidangan anda. Jamu selera dengan nasi panas. Selamat mencuba.


ONION RING

ONION RING

“Onion Ring” atau Gelang Bawang Goreng bersalut tepung ranggup ini, resipi sangat mudah disediakan di rumah. Entah kenapa dia orang jual mahal mamak haji pun tak tahu. Cuma nama dia macam glamour dan ia menu barat kot?..Jom kita tengok resipi dia…

RESIPI ONION RING:

Bahan-Bahan Diperlukan:

  • 2 biji bawang kuning (Holland) yang besar, kopek kulit dan dihiris bulat tebal 1/2″.. Pisahkan gelungnya satu persatu.
  • 1/2 cawan tepung jagung untuk salutan kering.

Penyediaan Adunan Tepung Salut (batter) untuk digoreng.

ONION RING- SALUT HABUK ROTI

ONION RING- SALUT HABUK ROTI

 

  • 1 biji telur.
  • 1 sudu kecil garam.*
  • 1/4 sudu kecil serbuk cili.*
  • 1/8 sudu kecil serbuk lada hitam.*
  • 1/4 sudu kecil serbuk bawang (kalau ada).*
  • 1/4 sudu kecil serbuk bawang putih (kalau ada).*
  • 1 sudu kecil baking powder.
  • 1 cawan tepung gandum serba-guna.
  • 1 cawan air..kalau pekat boleh tambah lagi.

Cara Penyediaan:
1.Pecahkan telur dan masukkan ke dalam sebuah bekas, diikuti dengan garam, serbuk cili, serbuk kasar lada hitam, serbuk bawang, serbuk bawang putih dan baking powder. Adunkan semua bahan, dan gaulkan sempurna semua bahan di atas dengan menggunakan “hand whisker atau pemukul telur tangan.

2. Masukkkan tepung dan diikuti dengan air sedikit demi sedikit dan bancuh/ pukul dengan sekata (gunakan pemukul telur tangan). Bila dah siap..bungkuskan dengan bag plastik dan simpan di peti sejuk..sekurangnya 1 jam atau terbaik simpan semalaman.

Nota: Air yang digunakan untuk bancuhan boleh digantikan dengan air soda / soda water tanpa pemanis dan rasa (3/4 dlm tin) untuk keputusan yg baik. Mamak Haji guna air biasa saja.

Cara Goreng:
1. Panasakan kuali dan masukkan minyak secukup dalam 2 inci, Minyak perlu panas (350 darjah F) sebelum mula goreng.
2. Sediakan tepung jagung dalam 1/2 cawan sebagai pengering bawang. Masukkan gelang bawang ke dalam tepung jagung (salut nipis) , hindarkan tepung berlebihan terus masukkan dalam adunan tepung goreng yang telah sediakan. Hindarkan lelehan lebihan tepung adunan dan masukkan dalam minyak panas dengan berhati-hati.
3. Kepanasan minyak perlu di kawal selalu supaya suhunya tidak naik mendadak dan turun. Kalau terlalu panas kecilkan api dapur atau masukkan sedikit minyak baru. Gorengan ini memakan masa cuma 5 minit saja.Terbalikkan gorengan. Bila kedua bahagian bawang telah masak dengan menukar warna pada warna kuning keemasan sempurna. Keluarkan dan letak di atas kertas kitchen towel utk keringkan minyak berlebihan.
4. Gorengan perlu di masukkan satu persatu gelang bawang dan jangan terlampau banyak masukkan bawang. Goreng batch by batch (dalam 4-5 batch).
5. Hasil gorengan itu taburkan campuran sedikit garam dan serbuk lada putih. Boleh lah nikmati dengan cili sos.
6. Kalau goreng guna serbuk roti atau bread crumb ..lepas celurkan dengan adunan tepung masukkan dalam serbuk roti. Jangan goreng terus, tapi biarkan serbuk roti rehat dalam 30 minit di atas grill tray untuk menyerap air adunan tepung dan kering permukaan habuk roti itu. Baru lah goreng yea..

7. Onion ring kena makan panas-panas. Guna serbuk roti boleh kekalkan lama sikit keranggupan. Kalau nak makan lambat, simpan dala

m oven yg panas 200 Fdarjah atau 95 C supaya sentiasa ranggup. Selamat mencuba.

Label:

“taco” ialah masakan tradisional org Mexico untuk makan bersama dengan tortilla (sila lihat cara buat roti tortillas yang mudah di sini: http://wp.me/pf5pQ-kB )

tortilla dengan taco

tortilla dengan taco ayam goreng keringyang dihidangkan cara di lipat dua, di gulung atau berbentuk kon. Intinya pelbagai rasa, termasuk ayam dan daging cincang, sayuran, cheese di tambah dgn salsa, avocado, daun ketumbar, tomato, bawang atau lettuce (salad bulat). Untuk buat respi taco ini yang penting sekali ialah, “Perencah Rempah Taco atau Taco Seasoning” dan juga “Sos Taco” . Tanpa perencah rempah ini, sos taco anda tak jadi. Dan anda tidak dapat buat taco yang sempurna. 

RESPI : TORTILLAS TACO AYAM CINCANG BERSOS KERING.

Bahan-bahan diperlukkan:

  • 2 sudu besar minyak masak kalau minyak zaiton lagi terbaik.
  • 1 biji bawang holland/kuning dibelah dua dan hiris halus.
  • 2 biji lada bengala atau green capsicums dihiris halus memanjang.
  •  3 isi putih daging ayam bahagian dada potong memanjang/stripe 1 inci.
    Bawang, Lada Nemgala Ditumis

    Bawang, Lada Bengala D itumis

     

  •  2 sudu besar perencah taco. (*2)
  •  1 cawan sos taco yg telah disediakan. (*3)
  •  5 kpg roti tortillas.(*1)
  •  150gm mayonis.

Nota: Tanda “(*1), (*2), (*3)” ada lah nota cara penyediaan disertakan dibawah. Sila baca cara menyediakan di rumah sebelum anda cuba memasak respi ini.

Cara Penyediaan:
1. Masukkan 1 sudu besar minyak, bila minyak panas masukkan hirisan dan lada bengala hijau, dengan api dapur sederhana, layukan dlm 5 minit. Bila siap asingkan.
2. Masukkan baki minyak 1 sudu besar dlm kuali, bila panas masukkan daging ayam yg telah sediakan. Nota: mamak haji sarankan masukkan sedikit serbuk lada putih, garam dan sedikit minyak masak dan gaulkan rata dan peramkan dlm 30 minit. Minyak untuk da

Taco Seasoning  Buatan Di Rumah

Taco Seasoning Buatan Di Rumah

ging kisaran itu tak melekat kat kuali – kalau ada kuali tak melekat tak perlu guna minyak.
3. Bila minyak panas masukkan isi ayam dam masak dlm 4-5 minit. Masukkan bahan perencah atau perisa taco, bawang hirisan dan hirisan lada bengala. Adunkan serata dan goreng dlm masa 1 minit saja. Masukkan sos taco dan adunkan rata. Jika sos melekat kat kuali, kikiskan supaya tidak berkerak. kerak akan pahitkan. Kita nak buat kering yea. Ok inti anda siap.
4. Aturkan roti tortillas dan ambil inti taco ini dlm satu dan bubuh disebelah roti bersama dengan 1 sudu besar mayonis. Gulung atau lipat roti. Dah siap pun.

A: (*2) CARA PENYEDIAAN PERENCAH TACO:

BAHAN-BAHAN:

  • 1.4 cawan serbuk cili.
  • 1/4 cawan serbuk jintan putih.
  • 1 sudu besar serbuk bawang putih / Garlic powder*. (sila lihat di bawah cara menyediakan sendiri
  • 1 sudu kecil daun kering kisar oregano.
  • 1 sudu kecil paprika.
  • 1/4 cawan garam.
  • 1 sudu kecil serbuk kasar lada hitam.

Caranya:
Masukkan dalam botol tutup tudung dan goncang sehingga adunan ini sebati. Ia boleh simpan selama 6 bulan dengan botol yg tutup rapat kedap udara.

B. *Cara Buat Sendiri Serbuk Bawang Putih, Bawang Dan Halia – Garlic, onion and ginger powder.

Caranya:

Hiris halus bawang dan bawang putih. Masukkan dlm oven dalam suhu 75 darjah C. Bakar agak dalam 2 jam (sehingga menjadi rapuh) dan pecah kalau diramas dgn tangan. Kisar menggunakan anak blender. Bila siap biarkan ia berada dlm balang pengisar dlm 10 minit..utk kekalkan bau haruman bawang. impan dlm botol kedap udara. Kalau nak buat garam bawang putih / Garlic salt aau Onion salt ..1 bahagian serbuk bawang kepada 3 bahagian garam. Jadi lah dia garlic salt atau onion salt.

C: (*3) CARA PENYEDIAAN SOS TACO DI RUMAH.
Bila dah ada perencah taco kita terus ke sos taco.

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:

  • 1 cawan sos tomato.
  • 1/4 cawan air.
  • 1/2 sudu kecil serbuk cili (tambah 1 sudu kecil saja ..kitta suka pedas).
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih.
  • 1 sudu besar bawang kuning hirisan.
  • 1/2 sudu serbuk halia.
  • 1/2 sudu kecil serbuk bawang putih.
  • 1 sudu besar cuka.
  • 1/2 sudu kecil garam.
  • 1/2 paprika.
  • 1/2 sudu kecil gula.
  •  1/2 sudu kecil lada benggala merah ditumbuk – tak perlu sgt.

Cara Menyediakan Sos:
Adunkan semua dalam kuali dan masak hingga pekat dlm api dapur sederhana selama 15-20 minit.
NOTA: Sepatutnya  dah siap perencah taco, sos taco…baru menyediakan “tortillas ayam masak goreng kering”.

 


SERBA SEDIKIT TENTANG BAHAN PENGEMULSI: GELATIN.

Sebelum kita belajar menggunakan gelatin dlm penyediaan masakan kita perlu tahu serba sedikit tentang gelatin ini. Perkataan “Gelatine” atau “Gelatin”, diceduk dari perkataan Latin, “Gelatus” yang membawa maksud, “liat atau sejuk beku”. No.E bagi gelatin ialah E441. No.ini perlu ingat kerana kebanyakan produk diual pasaran sekarang cuma tertulis no.E ini untuk kelirukan pengguna. Gelatin ialah  bentuk collagen yang telah di hydrolisis yang tidak bersongsangan – tidak boleh berbalik. Proses hidrolisis ialah reaksi kimia memecahkan molikul menjadikan hiderogen dan bahan baru hidrooksida. Gelatin biasanya dihasilkan melalui proses separa hrdrolisis dari kulit, tulang dan ligamen (urat) dari haiwan ternakan seperti lembu, kerbau, ayam, ikan dan khinzir. Khinzir adalah haiwan yang banyak kandungan peptides dan protein di bahagian kulit yang membuatkan pilihan utama dibarat yang bukan beragama Islam. Dalam Makanan kosher Yahudi dan Islam gelatin dari babi ini di haramkan. Islam juga sangat sensitif dengan bahan dari haiwan ternak yang tidak sembelih mengikut syarie Islam. sama ada lembu tersebut disembelih mengikut syarak atau tidak adalah menjadi persoalan utama dalam menentukan kehalalan pengeluaran gelatin. Maka sentiasa awas dari produk-produk gelatin ini.

Gelatin dalam kegunaan masakan biasanya berbentuk kepingan jernih, hablur atau serbuk. Ada juga gelatin segera yang perlu di adunkan dengan air sebelum digunakan. Sifat gelatin ia mudah cair dalam air panas dalam minima 35 darjah C dan jadi keadaan, “gel” dalam keadaan sejuk minima 4 darjah C. Gelatin sukar cair dalam air sejuk. Gelatin adalah amat peka kepada perubahan suhu. Gelatin boleh cair dalam suhu panas tubuh manusia (gel kapsul) tetapi terpulang pada kualiti dan kepekatan gelatin tersebut.

Gelatin berfungsi sebagai bahan pengisi, pengemulsi (emulsifier), pengikat, pengendap dan mempertingkatkan lagi zat dalam produk. Sifat gelatin fleksibel untuk membentuk lapisan nipis yang berelastik, membentuk selaput lapisan filem yang lut-sinar, kukuh dan kuat.

Kini, “Gelatin Bovine” (gelatin dari lembu) dan “Gelatin Porcine” (gelatin dari khinzir) cuba dielakan oleh pengguna di sebabkan keagamaan dan juga penyakit menular yang bahaya, maka gelatin hasil dari ikan dan sayuran menjadi pemilihan walau pun gelatin jenis ini mahal dari gelatin hasil dari kulit khinzir yang murah tetapi iman itu lebih berharga. Lewat ini “Halal Gelatin” menjadi pilihan di negara-negara yang majoriti penduduknya orang Islam. Banyak sayrikat ditubuhkan untuk menghasilkan “Gelatin Halal” yang masih lagi pengeluaran terhad untuk kaum muslimin seluruh dunia.

Kegunaan Gelatin yang serba boleh ini, banyak membantu dalam inovasi dalam produk makanan seperti,  Antara makanan yang sering mengandungi gelatin ialah, Konfeksioneri (coklat, gula-gula dan lain-lain), Puding, kek dan pai, Gummi jelli, Pastil berperisa,Yogurt, keju, Margerine dan butter, Ais-krim,Pencuci mulut segera,Gula-gula getah (Chewing gum)
Produk-produk daging yang diproses Gelatin digunakan dalam produk-produk diatas sebagai agen penstabil, agen penebal, agen pembuih, agen pelekat atau agen pengikat dalam Industri kertas bahan kilat kertas pun guna gelatin. Dalam industri seperti gel kapsul, ubat gigi, dalam industri kosmetik (digelar “hydrolyzed Collagen“), minyak wangi, sabun, pelembut basuhan pakaian, krim untuk tubuh badan, tangan atau kaki. Banyak lagi senarai ini.

soalan-soalan Lazim mengenai Gelatin:

1. Apa beza agar-agar dengan gelatin?

Agar-agar kena mendidihkan ..tetapi gelatin jgn sekali pii didihkan pulak. mendidihkan gelatin musnahkan keupayaan untuk set, dgn itu gelatin kalau boleh gunakan suhu yg rendah (ke atas 38C maksud mamak haji kalau 40 C ok).cuma pansakan sekejap saja utk larutkan gelatine dlm air.

2. Masa setting untuk Gelatin.

Setting gelatin yg standard 3 sudu kecil serbuk gelatin dgn 500ml ..masa setting ini perlu whisk atau pukul larutan gelatin ini untuk dapatkan hasil yg gebu.

3. Bagaimana guna gelatin untuk masakan?.

Cara Gunakan serbuk Gelatin..1/4 cawan yg diisi air ais utk 10 gm gelatin, ditaburkan sedikit demi sedikit serbuk gelatin dipermukaan air, Biarkan selama 5-10 minit utk gelatin larut. Jangan lupa masukkan dlm peti sejuk larutan supaya ia menjadi jelly dan seterusnya digunakan dlm respi anda.

4. Apa beza tekstur agar-agar dan gelatin?.

tekstur agar-agar dan gelatine tak akan sama..kalau guna gelatine..texture dia krim..agar-agar texture dia liat…formula untuk keraskan agar-agar…1 sudu besar serbuk agar-agar dengan 1 cawan cecair (liquid). agar-agar 1 sudu kecil sama dgn 8 sudu kecil gelatin..nampak tak kerasnya agar-agar.

5. Bagaimana tentukan Gelatin itu halal?.

Di pasaran gelatin global, terdapat sebanyak 70 peratus gelatin diperbuat dari kulit babi. Di Malaysia, banyak produk gelatin sudah mendapat pengiktirafan HALAL dari JAKIM seperti produk “Syarikat HalalGel” dan “Hagecaps” sahaja kerana kedua-dua syarikat ini mendapatkan sumber gelatin lembu yang disembelih mengikut syarak. AWAS!!! JANGAN TERPEDAYA…

 

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 3,595,687 hits
April 2015
I S R K J S A
« Mac    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 526 other followers