PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN


TIP-TIP MASAKKAN RESIPI ASAL BERIYANI HYDERABAD / “DUM BERIYANI”.

  1. TIP MELEMBUTKAN DAGING.

Masakan keturunan mamak yang terbaik dan asli kalau tak salah, kita katakan ia dari Pulau Pinang. Walau pun masakan di Pulau Pinang ini terkenal dengan “nasi kandar” tetapi lauk-lauk yang lazat masakan ‘ala Munghal India seperti Nasi Beriyani, Nasi Tomato, Nasi dalca, Nasi Daging sangat terkenal di sini.

Ramai sahabat-sahabat bertanya apa istimewa nasi kandar ini?. Ia cuma masakan kari seperti biasa saja, seperti masakan kebanyakan masyarakat berketurunan Tamil di negara ini. Betul itu…tetapi keistimewaan nasi kandar ini terletak pada cara masakan nasi yang beraroma rempah yang harum, nasi dibuang kanji dan juga lauk-pauk yang kuahnya pekat (jenis gravy). Ciri keistimewaan nasi kandar yang dihidangkan di restoren Nasi Kandar ialah keunikan cara adunkan kuah-kuah berbagai ini kepada satu rasa yang unik oleh tukang ceduk ini.

Restoren Nasi Kandar

Cara adunan kuah pelbagai lauk ini, cuma boleh lakukan oleh orang yang betul-betul ada kemahiran Ilmu masak yang tinggi. Inilah keistimewaan yang tersendiri pada masakan nasi kandar ini, dimana  hasil percampuran dari bebagai lauk dijadikan satu resii yang tidak ada resipi bertulis.

Namun demikian kita perlu ingat, apabila sesuatu masakan atau resipi itu jadi terkenal, resipi asal itu akan hilang sedikit demi sedikit dengan peredaran masa dengan timbulnya berbagai versi baru yang digelar “Fussion”.  Lauk-pauk nasi kandar adalah resipi asalnya dari Negeri Pulau Pinang ia tidak kena mengena dengan resipi- resipi gunakan kari dalam masakan dari India Selatan. Kini ramai tukang masak mahir nasi kandar ini telah menjadi pengusaha restoren yang kaya-raya maka tugas masak ini telah diserahkan pada tukang masak pekerja asing dari Tamil Nadu, India.  Bila berubah tukang masak maka berubahlah resipi asal. Di Pulau Pinang sendiri setiap restoren digelar restoren nasi kandar punyai resipi dan cara masakan versi yang berlainan. Sehingga kita tidak tahu, “mana satu resipi asal atau resipi fussion (ubah-suai).”

Diantara resipi masakkan nasi kandar yang paling banyak diubah-suai ialah “Resipi Beriyani Ayam”. Masakan asal nasi beriyani yang asli dan paling popular ialah , “Nasi Beriyani Hyderabad” atau nasi beriyani Dum”. Berbagai versi nasi beriyani ini telah terhasil di negara ini, masing-masing kata ia adalah resipi asal. Ramai ubah-suai resipi ini untuk mudah untuk masak dan ikut selera pelanggan. Sehingga Nasi minyak pun dikatakan nasi beriyani walau ia cuma mampu digelar, “Nasi Goreng” ‘ala India.

Dengan ini bagaimana anda mampu menilaikan, Nasi beriyani yang betul mana satu?. Anda tak perlu cari restoren mana satu masak “nasi beriyani” yang asli dan betul. Cuma anda kena masak sendiri di rumah atau pun bersahabat dengan cef-cef tua yang mahir dalm masakkan Munghal atau di India digelar ,”Cef Nawab Sahab”. ..Beriyani Masters.

Dalam masakan nasi kandar terutamanya masakan daging, kambing dan ayam perlu lembut hasil masakan bukan sampai lerai dan tidak keras sampai liat. Keadaan bentuk fizikal daging dan juga kelazatan asli daging itu sendiri akan sudah tentu berikan kelazatan tambahan masakan itu sendiri

Tapi bagaimana anda boleh dapatkan masakan daging lembut dan rasa sedap asli jika gunakan dalam masakan anda daging beku ais dari daging yang segar?.lagi sukar untuk menentukkan keadaan daging itu.Kalau dapatkan daging segar dinegara kita terutamanya daging kambing memang sukar. Mana satu “lamb”, “Mutton” atau “Goat Meat” kita memang keliru..bagaimana dengan bahagian badan yang bersesuain untuk masak Nasi beriyani…lagi keliru.

“Daging lamb”, adalah daging kambing biri-biri yang berumur 1 tahun…kalau lebih dari setahun digelar “Mutton”. Perkataan mutton ini cuma gunakan untuk gelarkan untuk daging saja bukan utk kambing biri-biri..namanya tetap lamb juga. Kalau Goat meat bermakna daging kambing tempatan tak kira umuq..pakai bantai je..kadang-kadang terkena daging kambing betina tua dah habis monopause..itu dia daging liat macam tayar goodyear.

Dengan ini orang tua-tua dulu gunakan “Betik Muda” sebagai pelembut daging dalam masakan daging, kambing atau ayam kampung tua.. omputih gelar sebagai “meat tenderizer” atau betik muda itu bergelar “Papain”. Betik muda ini digunakan melembutkan daging lembu, daging kambing tetapi untuk ayam biasanya dalam masakan India guna “yogurt” atau tairu. Keadaan bakteria asid baik yang terdapat dalam yourt itu mampu pecahkan protin daging dan melembutkan.

Dalam bahagian dalam kulit hijau buah betik muda, dan daun betik mengandungi sejenis “enzim” yang bergelar papain. Papain juga terdapat dalam susu getah pokok betik. Biasanya buah betik muda ditoreh dan dapatkan getahnya dan dikeringkan, dijadikan tepung dan digunakan sebagai “meat tenderizer”. Tetapi dalam masakan India, kopek kulit betik muda sedalam 3-5 mm , untuk dapatkan 2 sudu besar dan ditambah 1/4 sudu kecil garam dan diblender halus dijadikan pes. Biasanya utk 500gm berat daging gunakan 2 sudu besar pes ini.

Enzim papain ini mampu pecahkan urat penyambungan dalam daging yang jadikan liat. Sebelum kita gunakan papain ini kita perlu

PAPAIN

juga tahu sedikit sebanyak untuk enzim ini bertindak optima keatas daging. Papain akan berfungsi dgn terbaik dalam keadaan nilai pH keadaan nuetral (kebanyakan daging nilai pH adalah nuetral) dan sedikit asidik nilai pH6. Dalam keadaan lain ia tidak berfungsi baik.

Keadaan suhu juga sangat penting bagi enzim papain ini berfungsi baik. Suhu yang sesuai adalah 140F – 160F dan tidak aktif pada suhu 170F – 185F. Dengan ini mamak haji ingatkan bila kita gunakan enzim papain untuk melembutkan dging jangan sekali masukkan dalam peti sejuk. Tempuh masa yang sesuai ialah 60 minit.

Sekiranya anda dapati terlalu banyak daging ini berurat, ingin rebus. 1. Potongan kepingan daging itu koyak-koyakan dangan garpu 2. Masukkan dalam kuali atau periok yang tebal, masukkan air rebusan sama cukup paras daging. 3. Masukkan pes betik muda yang telah sediakan. 4.Rebus dengan api dapur yang kecil. Rebusan ini jenis “renehan/simmering”. Jangan suhu air renehan jangan lebih dari 165F. Ini untuk tentukan enzim tidak rosakan oleh haba panas. Jangan lupa baca komen mamak haji yea.

                PES BETIK MUDA

Dalam masakan nasi beriyani selepas pandai melembutkan daging, seterusnya kita kena faham rempah-rempah yang digunakan untuk dapatkan rasa dan aroma yang terbaik. Ikuti SIRI:2

 

Advertisements

APOM LENGGANG SEGERA

APOM LENGGANG SEGERA

Makan malam…”Apom lenggang Segera“. Apom lenggang disediakan secara tradisional  memang  sedap tapi lambat..apom lenggang segera ini guna yis …rasa yis dan kemasaman sedikit itu kita boleh adjust ..

Bahan-bahan diperlukan:
1 cwn tepung beras.
3/4 cawan nasi sejuk.
1 dan 1/2 cawan air.
1 cawan santan.
1/2 sudu kecil garam. ( + 1/4 sdk)
2 sudu besar gula. (+ 1 sdk )
1 sudu kecil Yis Mauripan.
1/4 cwn (4 sudu besar) air suam kuku.

1. Masukkan air suam , gula dan yis dlm sebuah cawan, kacau sehingga gula larut dan biarkan selama 10 minit.

2. Masukkan dalam blender nasi sejuk, santan, garam dan 1/2 cwn air dari 1 1/2 cawan air tadi. Blender halus.

3. Hasil blender ini masukkan dlm sebuah bekas yg boleh menampung 2X dari adunan ini. Masukkan tepung beras bersama dengan 1/2 cawan air lagi dari air 1 1/2 cawan air. Sebatikan rata.

4. masukkan yis yg telah sediakan dalam adunan ini. kacau rata dan tutup adunan ini selama 45 minit atau adunan ini kembang 2X dari saiznya.Jangan lambat sangat nanti masam pulak hasilnya.

5. Gunakan kuali kecil non-stick atau tak melekat, dan api dapur yg paling kecil panaskan kuali ini, sapukan minyak, dan masukkan adunan ini ditengah dan mula lenggan size yg anda suka. OK siap.

Label:

SUSU PEKAT MANIS BERKUALITI DI RUMAH

SUSU PEKAT MANIS BERKUALITI DI RUMAH

Nak guna susu pekat manis (condensed milk) tak ada..memang mamak haji tak guna pun susu pekat manis ini kerana kualiti sekarang terlalu sedih. Ada pun susu cair dlm tin atau evoporator milk untuk masakan.
Buat susu pekat manis sebenarnya mudah sgt..cuma guna susu segar dengan gula. Bila kita kramelkan gula jadilah ia susu pekat manis..cuma perlukan 2 cawan susu + 2/3 cwn gula pasir (150gm). Boleh dpt 1 tin besar susu pekat manis
Masukkan dlm kuali dan adunkan dlm keadaan api dapur kecil sehingga gula cair. Lepas itu masak selam lebih kurang 45minit dgn api perlahan (kita reneh). Tapi janga kacau sebatian ini, takut jadi kristal pulak nanti.
Gula akan menjadi Kramel dgn bertukar warna kecoklatan sedikit Tutup api dapur dan sejukkan…. dah jadi pun susu pekat manis yg terbaik.


Serbuk Xanthan Gum

                                      Serbuk Xanthan Gum

XANTHAN GUM:

Sedikit penerangan tentang xanthan gum – Mamak haji banyak menghabiskan masa untuk mengkaji teknik masak dari mencipta resipi baru atau pun buat ‘singature recipe”, jauh sekali cipta Resipi ‘Fussion’ tak minat utk cuba kerana mamak haji sendiri sudah “fussion” Melayu + India. Kalau anda baca resipi-resipi mamak haji seperti karangan BM spm disebabkan mamak haji teliti dengan teknik-teknik masak. Dalam kajian ini lah banyak bahan-bahan additif pemakanan dan juga bahan pencegah kerosakan makanan mamak haji temui. Penggunaan bahan-bahan aditif dalam masakan ini kebanyakannya dari sumber semula jadi juga, maka ia tidak lah bahaya sangat seperti yg kita anggap. Cuma kita perlu kawalan dalam kuantiti dalam kegunaan. Seperti pepatah India mengatakan, “Walau pun ia madu tetapi kalau terlebih makan ia tetap akan jadi racun.”

Aditif makanan, “Xanthan gum” ini telah diiktiraf sebagai aditif yang selamat untuk kegunaan dalam makanan oleh Kesatuan Eropah (EC) dan Amerika dengan membawa kod no: E405. Xanthan gum ini hasil dari fermentasi di antara sira gula jagung dan bakteria yg terdapat dalam sayur kobis atau barakoli yang bernama, “Xanthomonas campestris”. Maka nama Xanthan Gum ini diambil dari nama bakteria ini. Bakteria ini, anda boleh lihat dari tompokan hitam dipermukaan bunga kobis atau brokoli. Dalam kajian ‘rhelogy’ makanan, Xanthan gum ialah bahan aditif ajen pemekat atau pelikat. Ia akan wujudkan keadaan cecair menjadi pekat dan likat tanpa melibatkan sifat – sifat makanan itu terutamanya ‘rasa’.

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum yang dijual di kedai bakeri tempatan

Xanthan gum) biasanya digunakan sebagai aditif makanan, barangan kosmetik dan juga barangan kesihatan diri seperti dalam ubat gigi dan gel rambut (gel rambut itu ialah Xanthan gum). Biasanya ejen pemekat seperti Xanthan Gum ini bukan saja dapat memekatkan tetapi mampu menjadi ajen penstabil untuk larutan, bertindak sebagai emulsifier, dan suspensions. Seperti ‘sos cili’ keropok lekor yang gunakan cili kisar kasar bersama biji. Bila gunakan Xanthan gum akan kekalkan ‘flake cili dan biji’ terapungan dalam larutan sos itu kalau tidak kesmuanya mendak kebawah botol.

Jumlah kegunaan serbuk Xanthan gum biasanya ialah dari 0.5% ke 1% dari jumlah berat masakan itu…maknanya kalau anda gunakan air sebanyak 250 ml (atau 250gm) maka guna serbuk ini sebanyak 2.5gm atau 250mg. Tetapi pada kebiasaannya kita guna serbuk ini sepekat yang diperlukan kita tetapi bila guna lebih dari 1% cecair akan mula bertukar jadi gel. Minyak rambut gel itu dibuat cara ini. Xantan Gum ini kerap digunakan dalam penyediaan mmasakan moden atau digelar,”Modernist Cuisine.”

Kini kita tak perlu lagi berjam tunggu untuk menjadikan sos jadi pekat. Kalau nak sup pekat, ambil saja cecair yg ingin gunakan seperti stok, ukur dan masukkan kuantiti yang diperluakan dan terus masukan dalam mesin kisar dan kisar selama 1-2 minit. Cecair akan jadi pekat dan masukkan dalam masakan sup anda. Sahabat-sahabat yg ada bakery kecilan boleh cuba tambahkan Xanthan gum pada inti roti seperti ikan bilis, sardin dan yang lain yg basahkan dan lembabkan doh yang menyebabkan kurang kerangupan krust bawah roti itu.  Kalau tambah Xanthan Gum dalam ais krim buat sendiri…ais cream anda jadi lembut dan boleh elakan pembentukan kristal air batu. Dalam menyediakan sos “salad dressing” ramai cef barat suka gunakan Xanthan Gum ini untuk pemekat sos. 

Xanthan gum boleh digunakan dalam apa keadaan suhu pun…baik sejuk atau panas…ia tidak beri reaksi pada haba. Kecuali haba terlalu panas akan mencairkan keadaan sifat. Cuma dlm keadaan dlm cecair / larutan gula lebih dari 55% – 60% serbuk putih Xanthan Gum sukar untuk diadunkan. Bawah paras gula tersebut no problem. Kalau anda ingin dapatkan jus buah-buahan sejuk yang pekat likat, cuma taburkan satu atau dua cubit dan bancuh rata….degan segera jus anda anda jadi pekat dan enak untuk minum. Xanthan gum juga digunakan dalam tepung adunan goreng seperti, “tempura” untuk dapatkan kemelekatan yang baik pada bahan gorengan anda. anda boleh cuba dengan tepung pisang goreng sendiri…lepas itu

boleh jual…jadi pembuat tepung goreng pisang yg terbaik.

Sahabat-sahabat yg budiman kena tahu jugak yea..kenapa aku buat sos cicah rojak kat rumah cair je…tapi yg jual pekat likat…melekat kat hirisan buah dan menitis pulak…kalau buat macam ini boleh untung kah mcm ini?..ini semua trick sains…bukan menipu nama nya. Kalau untuk cili boh boleh guna ke mamak haji?. Boleh kalau nak pekatkan tapi jagan lupa guna benzoic Acid untuk tahan lama…biasanya benzoic asid ini berbau sedikit..kalau mamak haji lebih suka guna sodium benzoate..tapi jagan lebih 2% dari jumlah berat .Jangan lupa ramai yang buat sos pencicah buah…buat acar buah….buat ais krim malaysia…ini lah taktik-taktik mamak haji nak kongsi…tak percaya, baca belakang label pasti ada bahan tambahan E- 405…dia tak tertulis Xanthan Gum….


RESEPI: IKAN BAKAR PARI BERSAMBAL.

RESEPI: IKAN BAKAR PARI BERSAMBAL.

RESEPI: IKAN BAKAR PARI BERSAMBAL.

Bahan-bahan diperlukan:
– 3 keping ikan pari (basuh bersih dan peram dengan sedikit jus limau nipis dan garam selama 30 minit…lepas itu basuh kembali dan toskan).
– 5-6 helai daun limau purut (keluarkan tulang tengah)..hiris halus untuk taburkan di atas ikan.
– 1/2 cawan (8 sudu besar) minyak bawang putih. Minyak bawang putih disediakan dengan panaskan sederhana 1/2 cwn minyak masak, bila minyak agak panas sederhana masukkan 5-7 ulas bawang putih yang telah ketuk. tutup api dapur dan biarkan minyak itu sejuk.
– Daun pisang secukup – perlu balut dibawah dan atas ikan.
– Aluminium foil untuk elak api sambar daun pisang.
Penyediaan Sambal :
Bahan-bahan diperlukan:

– 15 tangkai cili merah kering (kerinting) dipotong dan direbus untuk lembutkan. Kisar halus dan asingkan.

SAMBAL

SAMBAL

– 5 tangkai cili merah segar, dihiris kasar*
– 7 tangkai cili padi (terpulang kepedasan yang diperlukan)*
– 10 biji bawang merah kecil @ 3 biji bawang labu sederhana besar.*
– 1 inci panjang kunyit hidup.
– 1 inci lengkus.
– 3 batang serai hiris ambil putih saja.
– 1 sudu kecil belacan*.
– 3-5 biji buah keras*
– 1 sudu besar gula pasir.
– Garam secukup rasa.
– 2 sudu besar jus limau nipis / kasturi.
Nota: Semua bahan-bahan bertanda* dilayukan dengan sedikit minyak dalam kuali dan kisar halus.
Cara Penyediaan Sambal:
1. Masukkan 3 sudu besar minyak dalam kuali, bila minyak mula panas masukan cili kering kisar yang ditepikan. Masak sehingga pecah minyak.
2. Bila cili kering mula pecah minyak masukkan semua bahan-bahan yang telah kisar bertanda*. Masak sehingga pecah minyak atau minyak mula timbul disekeliling sambal.
3. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Matikan api dapur dan akhir sekali masukkan jus limau nipis. Sejukan. Sambal anda telah tersedia.

Cara Menyediakan ikan bakar:

SEDIA UNTUK BAKAR

SEDIA UNTUK BAKAR

1. Ambil sehelai daun pisang yg bersesuain saiz untuk ikan. Percikan sedikit minyak bawang putih tadi..sapukan sambal yg telah sediakan. tempatkan ikan itu atas sambal.
2. Seterusnya di atas ikan itu sapukan sambal sekali lagi di atas ikan itu dan percikan sedikit minyak bawang putih. Seterusnya lapiskan sehelai lagi daun pisang. Bungkus kemas ikan itu.

1. Menyediakan dan menulis Rancangan perniagaan dengan mengambil kira setiap aspek perniagaaan anda dengan mengambil kira berjaya menghasilkan keuntungan perniagaan yang idamkan dan juga untuk perniagaan anda akan bertahan lama yang berdaya maju. Rancangan Perniagaan ini perlu sentiasa di ulang-kaji, jika perlu ubah untuk kebaikan perniagaan anda. Rancangan Perniagaan ini bukan terpahat atas batu batu yang tidak boleh ubah-suai mengikut keadaan.

2. Anda perlu ada minat terhadap bidang perniagaan yang anda menceburi bukan ala kadar untuk kaya cepat kerana terdengar khabar orang. Khabar seperti ini biasanya diberikan oleh orang yang buat perniagaan cara MLM atau pun cara system Piramid. Itu bukan berniaga namanya itu jenis cari pelangan tamak. Anda perlu ada kesungguhan untuk bertumpu pada perniagaan, berani ambil risiko, bersikap bersabar dan tabah menghadapi cabaran dalam perniagaan. Bukan senang nak jadi senang.
3. Sentiasa ingin pertingkatkan kemahiran atau kepakaran berkaitan perniagaan anda dengan bersungguh-sungguh. Sebelum mencebur diri dalam perniagaan yang anda minat, sekurang-kurangnya anda perlu ada kepakaran yang perlu ada pada diri anda. Perniagaan yang anda menjalankan perlu berdasarkan pada kepakaran yang ada pada anda dan sewajarnya perniagaan yang dimulakan itu perlu lah dari kecil-kecilan dulu.
4. Rela dan sanggup belajar dari orang yang lebih arif berkaitan perniagaan yang anda ceburi. Jangan sekali berlagak bodoh sombong dalam perniagaan, perniagaan bukan tempat siapa yang pandai bertiori tetapi banyak benda praktikal perlu belajar dari orang yang ada pengalaman dalam bidang perniagaan anda. Jangan jadi , “cakap tak serupa bikin”.
5. Bersedia menghadapi masalah atau risiko . Sentiasa bersedia bagi menghadapi masalah dari segi kewangan, pemasaran dan juga bersedia menyelesaikan masalah.
6. Kebolehan dalam bidang pemasaran produk anda atau perkhidmatan anda. Bila boleh keluar produk tak dapat jual produk itu, tak guna juga. Kalau pandai masak tak guna untuk makan sendiri saja, perlu mencari pelangan untuk membeli hasil masakan anda.

7. Jangan sekali cepat keciwa bila kali pertama gagal dalam perniagaan. Gagal dalam perniagaan anggap lah ia satu pengalaman bukan rugi tetapi anda telah mempelajari Ilmu yang termahal dari hasil kocek anda sendiri. Jatuh bukan untuk meniarap tetapi bangun dengan kuat dan sukar nak jatuh kembali kerana anda sudah tahu kenapa anda jatuh pertama sekali. Bila mula berniaga ramai yang puji tetapi bila anda gagal ramai yang keji anda.


RESIPI: ROTI ARAB.

ROTI ARAB

                                                                        ROTI ARAB

Bahan-bahan yang diperlukkan:

  • 500 gm Tepung Gandum (Berprotein Tinggi).
  • 1 sudu kecil Baking Powder.
  • 40gm Majerin.
  • 1 sudu besar Yis segera (1 paket mauripan).
  • 4 sudu besar susu cair atau susu pekat manis pun boleh.
  • 2 sudu besar gm gula pasir.
  • 1 biji telur dipukul kembang.
  • 1 sudu kecil garam.
  • 1 cawan air suam.

CARA MENYEDIAKAN:

1. Larutkan 1 sudu besar yis bersama 2 sudu besar air suam bersama 1/2 sudu besar gula pasir dan1/2 sudu tepung gandum. Kacau dan sebatikan adunan ini, tentukan yis larut. Biarkan adunan ini 10 minit. Adunan ini perlu kembang 2X ganda dari paras asal yis. Bekas guna perlu besar sedikit untuk ulian tepung nanti.

2. Dalam bekas yang lain masukkan telur, gula dan majerin. Pukul dan larutkan gula. Masukkan dalam bekas adunan yis (setelah yis kembang 10min) yg sebut di atas dan adunkan sebati dgn adunan yis.

3. 50gm susu pekat manis atau 4 sudu besar susu cair diadunkan dengan garam 1 sudu kecil dalam 1 cawan air suam yang telah sediakan. Masukkan juga bancuhan susu ini dalam bekas yis tadi dan kacau rata.

4. Masukkan tepung 500gm sedikit demi sedikit kedalam bekas Yis dan mula untuk jadikan doh. Untuk ulian yang baik anada boleh keluarkan doh melekit itu dari bekas yis tadi dan letak atas meja ulian dengan taburkan sedikit tepung. Kalau doh melekit di tangan anda gunakan tepun kering kedua tangan anda. Cara ulian sama dengan roti. Kalau ada mesin doh – buat adunan yis dalam bekas mesin dan putarkan mesin sambil itu masukkan sedikit demi sedikit tepung – mudah.

5. Biarkan doh selama 45 – 60 minit dengan dengan “dusting” dgn tepung dan bekas tertutup. Selepas perapan doh, tumbuk sekali kembangan itu supaya jadi leper dan mulakan buat bebola doh dengan satu berat dalam 50gm. Bebola doh yang telah siap, simpan dalam sebuah bekas tertutup dengan dusting tepung, perap selama 15-20 min.

6. Selepas 15 minit canai dan leperkan bebola dan perap sekali lagi dalam 10-15 untuk kembang kali terakhir sebelum goreng. Dalam pada menunggu, mula panaskan minyak dalam kuali.

7. Bila minyak panas (dalam suhu 60C – 70C), mulakan dengan gorengan dengan cara siramkan minyak panas ke permukkaan atas roti yang sedang goreng dan berikan sedikit tekanan pada gelumbung (bubble) pertama timbul dengan sudip.
Roti anda akan kembang seperti belun dengan sendiri. Terbalikan sekali dan roti anda cepat mask dengan itu tak perlu lah gunakan api yg keras dan gorengan yang lama. Keluarkan roti dan toskan minyak berlebihan dengan kitchen towel. Sedia untuk menjamu dengan lauk kari atau sambal tumis yang anda suka..selamat mencuba.

Label:

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 6,405,822 hits
Disember 2017
I S R K J S A
« Feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kemaskini Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.