PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

PERNIAGAAN KATERING: MEMILEH JENIS KATERING YANG TERBAIK.

Posted on: Disember 13, 2011


Salam, Mamak Haji lama tak menulis dalam blog, harap maaf. Banyak sangat kenduri di hujung tahun  terutama Majlis-Majlis kahwin. Mamak Haji tak kuat seperti dulu, boleh terima tempahan dalam sehari masak dua atau tiga tempat serentak. Kini satu majlis pun kalau menolong Mami dah pancit dah. Mamak Haji bukan macam ahli politik kita, lagi tua, lagi mau bertanding untuk jawat jawatan. Orang Asia tak kuat seperti orang Eropah. Mungkin pemakanan kita yang tidak kawal oleh empunya diri. Kalau dah tua ini, kadang-kala semangat saja lebih tapi kemampuan dah kurang dah. Kalau dah umur lebih 60 tahun, anak-anak mula kata kita sudah nyanyok. Kadang-kala zaman sekarang nasihat orang tua sukar diterima-pakai orang muda. Pepatah Melayu, “Gayung tua, gayung pemutus” atau “lebih makan garam”, dah tidak pakai lagi. Lebih makan garam akan akibatkan, “Serangn Jantung” atau ” Darah Tinggi”. Garam ini akan sejatkan air dalam darah dan darah jadi pekat. Bila darah dah pekat, saliran sumbat-sini dan sini macam banjir kilat kat Kajang, Selangor. Tua ini tak boleh dirasa tetapi boleh dengar anak-anak kita kata… maka eloklah ahli politik atau ahli perniagaan yang dah tua itu beri peluang pada anak-muda untuk teruskan perjuangan dengan perpektif mereka sendiri. Jangan bersikap macam slongan bateri alkali…”lagi dan lagi”. Akhirnya ahli politik yang tua- tua  ini  cuma akan membazirkan duit rakyat dan menyusahkan pengundi dalam pilihan raya kecil saja. Kesian kat Telivisyen-telivisyen di negara ini tidak ada berita lain selain cerita politik saja. Sekiranya terlampau berpolitik cuma mengucar-kacirkan kestabilan negara. Tak perlulah buat kek Najis…ada kah mereka yang buat kek itu betul?. Sehingga benda makan pun di keji seperti itu. Cef yang buat kek itu memang handal orangnya atau dah kekeringan idea reka-cipta betuk lain?…ishhh Mamak Haji ke arah politik pulak dah. Minta maaf banyak noo..Mamak haji kalau tak membebel tak boleh.

Tajuk di atas sebenarnya adalah untuk memilih jenis katering dalam skop perniagaan katering. Seperti anda tahu, jenis katering ini dalam perniagaan katering amat luas. Berbagai produk katering akan anda tempuhi dalam bidang perniagaan ini, seperti katering Majlis Perkahwinan, Majlis keagamaan, Katering membekal bungkusan (lunch Box), Katering Makan Malam, Katering koperat, katering untuk Majlis rasmi kerajaan (VVIP), katering kapal terbang, dan banyak lagi. Bila anda memulakan perniagaan, pada permulaan anda akan ambil apa saja jenis katering yang diperlukan oleh pelangan anda. Tiori kita ialah, untuk membina perniagaan yang terbaik perlu menerima apa saja peluang perniagaan. Ini adalah polisi pemasaran kita pada permulaan membuka perniagaan katering. Apabila syarikat katering kita dah mula bertapak selepas setahun atau lebih, strategi yang terbaik ialah mengambil kira setiap peluang jenis katering yang diterima untuk memberi kita keuntungan maksima dan perlu memberi perhatian kepada kepayahan melaksanakan kerja tersebut. Kepayahan pelaksaan yang Mamak haji maksudkan ialah seperti jarak jauh katering yang kita perlu lakukan, majlis-majlis yang perlukan kemahiran yang istimewa. Pendek kata janganlah kita libatkan diluar kemampuan kita dengan mengharapkan pertolongan dari orang lain. Kita tak mahu sesuatu jenis katering yang terima itu, untung tak seberapa tetapi penat saja lebih.

Selepas setahun atau dua tahun bila anda berjaya dalam perniagaan katering, anda perlu menganalisa dan kaji stastik kewangan syarikat, anda akan ketahui dari jenis katering mana anda mendapat tempahan yang banyak dan keuntungan yang maksima. Contohnya sebuah tempahan yang diterima untuk menyediakan perkhidmatan untuk satu majlis kurang dari seratus (50 – 100) kepala dan katakanlah ia adalah jenis katering yang anda paling gemari tetapi keuntungannya kurang memuaskan dan sukar mengendalikan. Apa yang anda perlu lakukan ialah, menghindarkan dari list package anda, semua pesanan kurang dari seratus kepala atau sekiranya anda masih berminat naikan harga yang berpatutan untuk pesanan seperti ini.

Menukar atau menghindarkan sesuatu pesanan memang susah dilakukan sekiranya anda cuma menggunakan rasa hati dan tidak menggunakan akal fikiran. Kadang-kala dalam perniagaan, perkiraan yang menggunakan rasa hati perlu diketepikan untuk kita berjaya. Ambil contoh seorang doktor pakar bedah swasta, tidak akan bedah pesakit yang datang kepadanya cuma mengadu demam dan batuk. Kita tidak boleh lakukan apa yang kita tak sepatut lakukan. Kalau ia mendatangkan kerugian dan kepayahan kenapa pulak kita perlu layan?.

Anda perlu meneliti  di setiap akhir tahun, jenis katering yang menyumbangkan keuntungan dan jenis katering katering yang menyebabkan kehilangan keuntungan. Besar lagi nilai perniagaan tahunan anda, banyak lagi akan kehilangan keuntungan dari jenis perniagaan katering yang kurang keuntungan. Mamak bukan gunakan perkataan kerugian tetapi kehilangan keuntungan kerana biasanya perniagaan katering besar selalunya mendapat keuntungan besar dari hasil kerja keras tanpa menilai jenis-jenis katering yang menghasilkan hasil keuntungan lumayan dan kurang lumayan. Pilihlah jenis katering yang bersesuain dengan anda. Sekiranya katering “membekal makanan bungkusan (Lunch Box) yang menguntungkan dan dari jenis katering majlis perkahwinan yang anda dapat setahun sekali itu, tumpukan pada jenis perniagaan “Lunch Box”. Tak perlulah kita terkapai-kapai setahun sekali masak nasi minyak untuk majlis perkahwinan itu.

NOTA: TIP MASAKAN,  “MASAK DAGING KAMBING BATANG PISANG”.

Tip ini sengaja Mamak haji masukkan untuk para pembaca kerana masakan ini kesukaan Mamak Haji dan jarang dapat menu masakan yangyang betul di Pulau Pinang. Di sebelah Kedah ini boleh dikatakan semua majlis perkahwinan tanpa lauk di atas tak cukup syarat. Mamak haji dapat Tip masakan ini dari Sahabat Tukang Masak Majlis Perkahwinan dari Baling, Kedah. Masalah utama dalam masakan batang pisang ialah:

Batang Pisang Lebam/ Hitam – Ini disebabkan batang pisang digunakan ialah dari pokok pisang liar (hutan). Batang pisang yang sesuai ialah dari pokok pisang awak atau abu.

kEPINGAN Batang Pisang tidak sebati dengan kuah atau terapong di atas kuah – Ini disebabkan santan dimasukan terdahulu seperti masak rendang. Batang pisang perlu ditumis bersama rempah dan apabila sebati, akhir sekkali masukan santan.

1 Response to "PERNIAGAAN KATERING: MEMILEH JENIS KATERING YANG TERBAIK."

[…] sila klik untuk memahami cara memilih jenis katering: https://balannambiar.wordpress.com/2011/12/13/perniagaan-katering-memileh-jenis-katering-yang-terbaik… […]

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 8,888,002 hits
Disember 2011
I S R K J S A
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031