PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RESEPI : POLITIK TEH TAREK MAMAK HAJI.

Posted on: Mei 7, 2012


Salam,

Hahahaha…Resepi Politik TEH TAREK MAMAK HAJI..Dah seminggu berbagai-bagai perkara bermain di pemikiran Mamak Haji memikirkan masa depan ummah di negara ini dan juga perkembangan politik kini. Maka izinkan Mamak haji luahkan perasaan sedikit dengan pembaca sekelian tentang politik ini. Dah, seminggu cerita di KL berkenaan demontrasi tak habis-habis lagi. Di mana juga cerita ini membuat mamak haji bosan. Bosan bukan Mamak haji ini penyokong atau pun anti- demontarsi dengan mana-mana pihak. Mamak haji dah berumur buat apa cari pasal dengan ahli politik?. Bosan mamak haji kerana diulang-ulang cerita ini di semua mass-media. Bukak saja TV cerita ini. Kalau cerita betul tak payahlah ulang banyak kali. Ini Cerita yang tak betul biasanya diulang-ulang menjadikan cerita itu betul. Ini seperti kerja peguam pembela yang bela orang kena tuduh yang bersalah, hari-hari peguam-bela ini masukkan sesuatu kedalam pemikiran pesalah yang diwakilinya  supaya pemikiran pesalah tadi itu, berperasaan tidak bersalah. Maka yang pesalah itu anggap dia tak salahlah akhirnya dan berani berhadapan dengan peguam pedakwa. Berita yang ulang perkara yang sama bukan dianggap lagi berita yang disampaikan untuk pendengar atau penonton membuat keputusan baik atau tidak, tetapi ini sudah kira proses menyuapkan berita. Media ini beranggapan pendengar atau penonton masih lagi bodoh dan perlu mereka(media) buat keputusan mana yang baik dan mana yang tak baik untuk pendengar. Tugas media ialah melapur perkara yang betul. Tetapi berita yang disampaikan seperti propaganda politik. Cerita ulang-ulang ini cuma salah satu desepsi politik yang memualkan. Desepsi adalah perkataan dari bahasa inggeris, “deception” ia itu penipuan yang terancang untuk mencapai satu-satu matlamat. Mengikut tiori Strategi Peperangan yang terkenal ” Sun Tze” berkata, “semua peperangan adalah desepsi”. Tiori peperangan Sun Tze banyak digunakan dalam peperangan, perniagaan atau pun politik. Tiori adalah untuk para pengatur strategi untuk memenangi sesuatu peperangan. Mamak haji tak kisah apa yang mereka nak menang, lantak pii merekalah, tetapi media yang perlu membentuk minda rakyat sudah banyak terpesung dengan apa saja menguntungkan kepentingan satu-satu pihak ini, amat memualkan. Kita tak apa sudah dewasa bagaimana dengan kanak-kanak yang terdedah dengan berita-berita lucah dan negatif bagi pembangunan pemikiran mereka. Kita memang tak mahu ambil kisah apa saja ko orang politik nak buat tapi bila kanak-kanak menjadi mangsa, kita tak boleh terima. Kanak-Kanak ini sekarang dah mula bertanya soalan-soalan kepada ibu-bapa yang pelik-pelik  seperti liwat itu apa?, skandal seks itu apa? video lucah itu apa? Hubungan jenis itu apa? Lesbian itu apa?.  Kalau anak-anak ibu bapa ini tidak menjawab, pemikiran kanak-kanak ingin tahu akan masuk google dan mencari maksud perkataan-perkataan ini. Siapa yang salah dalam perkara ini?. Google atau ibu bapa?. Selalunya yang salah ibubapa jugalah. Apakah media ini menganggap rakyat negara ini telah hilang malu atau pun sanggup lakukan apa saja untuk tuan-tuan mereka?. Issh..meluat Mamak haji dibuatnya. Mamak Haji terpaksa keluarkan arahan kat keluarga, dilarang membuka berita tv3 sampai diberitahu kelak, “Don’t open channel 3 until further notice”. Dalam pada itu Mami datang bisik kat telingga Mamak, “Nana ada video azmin Ali kah”..Astaga!. apa mamak haji nak kata. gugur janggut mamak haji. Nak marah dia ahli jawtankuasa sebuah parti politik, dia kata cari modal nak hentam PKR kat Penang. Isssh!. Jawapan Mamak haji, “Pi Bukaq astro, tengok filem tamil..lebih baik. hahahaa!.

Tak apa no…hari ini kita sembang politik sikit. Mamak haji nak tanya apa tujuan NGO ini ditubuhkan?. NGO atau dalam bahasa Melayu, “Pertubuhan Bukan Kerajaan”, ditubuhkan oleh satu-satu kumpulan orang untuk menjaga kepentingan umum(rakyat) yang tidak punyai wakil dalam kerajaan, Kalau NGO yang mewakili kerajaan bukan namanya NGO dan mereka ini patut masuk saja parti politik kerajaan.  NGO ini juga akan menentang sesuatu dasar kerajaan atau polisi kerajaan sekiranya polisi kerajaan tidak memihak pada kumpulan ini. Ahli-ahli ini akan membantah dengan berbagai cara, salah satunya ialah dengan mengadakan demontrasi sebagai menarik perhatian kerajaan dan rakyat umumnya. Maka inilah sebabnya dalam sistem perlembagaan negara yang amalkan demokratik,  demonterasi aman selalunya dibenarkan. Sebenarnya NGO-NGO ini memberi sumbangan untuk rakyat dalam bentuk “Check and Balance'” dalam sistem politik sesebuah negara supaya parti politik yang memerintah jangan tersasar dari kepentingan rakyat dalam membentuk sesuatu polisi yang tidak adil kepada rakyat yang diwakilinya. Ini adalah asas negara demokratik.

Apa pula makna parti politik?. Parti politik ditubuhkan sekumpulan orang untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat dengan polisi parti mereka. Tujuan asas parti politik ialah untuk memenangi pilihan raya umum untuk berkuasa. NGO perlu bebas dari parti politik. Masalah NGO di negara kita ini ialah kebanyakan pemimpinnya lebih cenderung berpolitik dari menegur polisi kerajaan yang merugikan rakyat. Contohnya seperti persatauan pengguna, bila harga gula naikan mendadak selepas ahli koperat yang anak emas ambil alih syarikat Gula terbesar negara, harga gula dinaikan konon nak bantu orang rakyat kurangkan kegunaan gula dan menghidarkan kecing manis..piidah!.. Persatuan Pengguna sebagai NGO bukannya  salahkan polisi kerajaan ini tetapi salahkan peniaga pula yang menaikan harga teh tarek. Persatuan pengguna bukan membantu pengguna yang jadi ahlinya tetapi dalam setiap keadaan bersama dengan kerajaan. Pemimpinnya cuma, ingin mendapatkan gelaran Datuk dan Tan Sri. Maka fungsi NGO-NGO ini tidak sealiran dengan apa yang diaspirasikan oleh pemimpin yang asaskan persatuan itu. Ada juga pemimpin NGO-NGO yang berpolitik dengan nama bangsa Melayu, Kaum Cina atau kaum India. Tentang polisi kerajaan yang tidak releven dengan kebajikan rakyat tidak pernah dapat perhatian mereka. Mereka ini NGO kaki bodek kerajaan lebih dari kaki bodek rakyat. Kadang-kala parti politik yang banyak muslihat atau desepsi ini akan mempergunakan NGO-NGO ini dengan tidak disedari mereka. Pendekkan cerita NGO-NGO banyak yang terjebak dengan muslihat parti politik. Maka demonstrasi aman bertukar menjadi menentang parti politik yang memerintah dengan cara radikal, maka jadilah berbagai perkara yang tak diingini seperti  peristiwa yang baru-baru ini berlaku di KL. Parti politik pulak yang pembangkang dan kerajaan masing-masing akan gunakannya perkara seperti ini sebagai bahan propaganda untuk mereka disaban hari. Kalau media dikuasai kerajaan di semua saluran TV dan surat khabar utama, parti pembangkang pulak di setiap penjuru cyber. Rakyat yang tidak memahami akan terpingga-pingga dan celaru. Dia ini kata dia salah dan dia pulak kata dia yang salah. Dan lebih teruk, ada juga puak akan gunakan agama Islam untuk mencapai matlamat mereka, melalui ulama-ulama.  Ulama perlu dihormati dalam masyarakat Islam, ulama perlu lebih dihormati dari pemimpin politik. Tetapi bila ulama ke politik disebaliknya berlaku. Siapa yang salah?. Rakyat atau ulama?. Ulama kini menjadi sasaran pihak yang tidak perolehi keuntungan politik akan mencerca ulama yang bergaji dengan kerajaan. Walau pun ulama kerajaan itu  mengatakan yang betul mengikut syariah. Orang politik ini akan menggunakan apa saja bahan untuk strategi kempen politik, anda perlu ingat tujuan asas parti politik, “memenangi pilihanraya”.

Masalah besar negara sekarang ialah anak-anak muda telah bangun. Ini amat membimbangkan mamak haji. Ramai yang hadiri ke perhimpunan BERSIH 3.0 itu adalah anak muda. takat tua macam mamak haji tak kisah tapi ini anak muda yang akan menjadi bakal pemimpin negara. Anda tahu kenapa anak-anak muda di negara ini telah cepat berubah?.Ini kerana polisi kerajaan yang baik, seperti pelajaran dipertingkatkan kepada rakyat, banyak universiti dan kolej telah dibuka sejak kebelakangan ini. Ada kolej lebih ramai staff dia dari pelajar pun ada. Itulah sebab perlu ambil Pak Hitam-Pak Hitam dari Nigeria belajar di sini. Kita tak nafikan kerajaan telah menaikan taraf pendidikan untuk rakyat. Ia polisi yang terbaik untuk negara kita. Kemajuan pendidikan ini disalah ertikan dengan cara tak sedar bahawa sesiapa saja mendapat ijazah dan pasti dapat pekerjaan dan gaji yang lumayan dan hidup mereka akan bertukar kepada masyarakat kelas pertengahan dibandar.  Mereka ini inginkan sesuatu habuan dari belajar 3-4 tahun di universiti, mereka ini telah dijanjikan bermacam–macam, bila keluar dari pengajian mereka ini tidak perolehi apa yang dijanjikan seperti pekerjaan yang layak dengan kelulusan mereka tapi dibebani hutang yang banyak semasa belajar sehingga seseorang RM45,00 – RM60,000. Banyak itu. Pasaran buruh kita sebenarnya sedang mengucup untuk pekerja kemahiran tinggi. Dengan sebab inilah  hampir satu juta rakyan Malaysia telah berhijrah ke luar negara untuk mencari pekerjaan yang secocok dengan pendidikan mereka. Janji-janji kerajaan sebenarnya kini sedang makan diri kerajaan sendiri. Ini bukan Mamak Haji cakap kosong, negara kita sebenarnya telah terperangkap dalam kategori pendapatan pertengahan dan sedang menghadapi terjurumus ke jurang ekonomi berpendapatan rendah. Pendapatan rakyat kita sekian lama telah berada dalam keadaan stastik. Pendapatan kita sebenarnya meningkat cuma 4 peratus setahun dan kadar inflasi kita ialah 3 peratus setahun. Maka pendapatan kita meningkat adalah 1 peratus setahun. bayangkan kalau keadaan ini berkekalan, kita akan jatuh kembali. Menurut definasi Bank dunia , ekonomi berpendapatan tinggi bermaksud pendapatan per kapita rakyat mencecah kepada paras AS$ 12,000 (RM42,000) atau pun lebih dari setahun. Kita sukar untuk melonjakan ekonomi kerana persaingan-persainagn negara-negara jiran kita akan lebih hebat dari sekarang. Negara kita tidak dapat hasilkan produk-produk berkualiti yang diterima oleh pasaran global seperti produk-produk korea Selatan. Kita dengan Negara Korea Selan mulakan polisi perindustrian negara pada masa yang sama. Tetapi cuba anda tanya diri anda, di mana Korea dan di mana Kita. Kita cuma pandai pakai Samsung Galaxy saja. nak buat boleh?. Kita sukar tandingi negara Singapura sekarang, akan datang Thailand, Indonesia, Filipina akan meninggalkan kita. Kita dok asyik berpolitik tak habis-habis. Produk-produk Malaysia sekarang ini sama standard dengan produk-produk buruh murah negara China. Kebanyakan kilang-kilang smi sekarang sudah berhentikan produk mereka tetapi beli produk dari negara Cina cuma tukar label di kilang mereka.  Made In China di Tukar Made In Malaysia…kerana Malaysia serba boleh..hahahaha!.Maka mana budak universiti nak kerja?. Kalau anda Frust tak?. Kita kena letakan diri kita di posisi mereka. Baru kita faham hati mereka. Dengan sebab inilah Mamak Haji suruh engkau orang semua mulakan perniagaan. Kalau anda makan gaji boleh tak beri jaminan kepada anak anda, selepas anada bersara. anak anda boleh ganti tempat anda?. Tapi Mamak Haji boleh janji seperti itu dengan anak mamak haji dengan hati terbuka…hahahaha!. Maka janganalah salahkan sangat budak-budak universiti sekarang. Zaman kita telah berlalu, mereka ini sedang lalui satu zaman yang perlukan cabaran. Inilah sebab Pak menteri cakap etp, segala apa P itu…kita tak faham tapi melopong mulut dengar ucapan ahli politik, @#$% dan Lawan Tetap Lawan…  Ambil senduk, ketuk kepala kita kerana tak faham apa yang sedang berlaku…kalau dahi jendol sapu dengan bawang!.

Maka kita sebagai peniaga, janganlah terlalu ghairah berpolitik setiap masa. Tumpukan kepada perniagaan dan majukan perniagaan yang anda ada itu. Bila tiba hari mengundi, undilah siapa saja yang anda fikirkan yang terbaik. Nasihat ini Mamak haji ini tujukkan khas untuk anak-anak Mamak Haji yang berniaga tapi kini sibuk berpolitik di sana-sini. Sampai ada yang lupa cakap tamil..kerana dah terlampau tiggi darjat dari orang Melayu..Bila mamak jadi Melayu, orang melayu pulak nak jadi lebih dari orang Arab. Jadilah orang Islam. Paki jubah tak apa ia sunnah, tapi janganlah buang kereta , impot mai unta Arab..Bila perniagaan dah berjaya dan cukup duit untuk berkempen dan mempunyai cukup penyokong, bertandinglah, Mamak Haji dan Mami akan mengundi untuk anda. Kami ta’akan memburukan anak-anak dari darah dan daging kami sendiri walau pun apa juga terjadi, perkara seperti di tv tiga suku tayangkan itu tidak akan berlaku….Ini janji Mamak Haji…hahaha!. Takut budak-budak nak masuk politik nanti bapa atau emak beri pandangan negatif terhadap anak sendiri. Itu sudah kira Political Assassination.Ibu Gagak tak akan kata anak dia hitam malahan bagi ibu gagak itu, warna anaknya  adalah berwarna keemasan. Kami akan mendoakan anak kami berjaya dalam politik. Tapi bila berjaya dalam politik, jangan lupa pulak nak huluq dua tiga ekar kat George Town itu kat Mamak haji…Mamak Haji nak buka stesyen minyak dua tiga biji untuk hari tua. Senang untuk bakaq tubuh terbujuq kat Neraka nanti, tak payah susah mencari kayu api…pakai petrol senang sikit. hehehehe!. Dah lah jangan over sangat berpolitik sampai meloyakan orang lain, jaga restoren itu baik-baik seperti kamu janjikan semasa mengambilnya dari bapak!. Puas mamak haji berletiak hari ini senang tiduq.

Nota: Ini adalah pandangan peribadi yang main di kepala otak seorang tukang masak nasiq kandaq. Ini cuma luahan, dengan sebab itu mamak haji tak mahu betulkan ayat atau salah eja..maka maafkan mamak haji kalau ada perkara menyakitkan hati sesiapa. Mamak Haji tak ada tempat nak luahkan perasaan seperti ini. Mamak Haji bukan anti kerajaan atau anti pembangkang atau mewakili sesiapa.  Wassalam.

1 Response to "RESEPI : POLITIK TEH TAREK MAMAK HAJI."

Well said mamak Haji.. well said.. thanks sbb fhm kami org muda..

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Blog Stats

  • 5,463,213 hits
Mei 2012
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kemaskini Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

%d bloggers like this: