PERNIAGAAN KATERING & RESTOREN

RESEPI: PERIA GORENG RANGUP MAMAK PENANG.

Posted on: Jun 26, 2012


Inilah mamak haji katakan memotong peria cara selinder dan hindarkan biji yang terdapat dalam peria tersebut.

Cara menghiris Peria dalam penyediaan peria goreng rangup.

Salam, seperti mamak haji janjikan kali ini masih lagi dalam tajuk sayur peria yang sangat berkhasiat. Peria Goreng rangup atau pun peria goreng tepung berempah ini sebenarnya tergolong dalam resepi nasi kandar. Ia adalah resepi sampingan bersama seperti resepi telur goreng bawang berempah yang tebal, telur rebus atau telur masin. Banyak lagi resepi-resepi nasi kandar seperti telur puyu masak kuning, burung puyu masak kurmak atau kari masala, telur ikan masak rempah, sotong goreng rangup berempah adalah resepi nasi kandar yang sangat lazat. Di bulan ramadhan nanti mamak haji pertengahkan lagi lauk-lauk nasi kandar yang belum lagi di postkan.  Mamak haji masih ingat lagi ada pengujung yang minta resepi ayam masak ros dan ayam masak kapitan. Harap sabar. Bulan ramadhan ini mamak haji kemukakan tiga atau empat resepi nasi kandar yang sangat lazat untuk anda semua.

Mamak haji ingin nasihatkan katerer yang bersekala kecil baik yang dah lama atau yang baru. Sekiranya pesanan pelangan itu  menu ‘ala nasi kandar pastikan lauk anda betul-betul rasa lauk nasi kandar. Ciri utama dalam masakan nasi kandar ialah lauk pastikan pekat dan rasa rempah yang harum. Dapatkan rempah yang mutu yang baik. Pada cuti sekolah lepas mamak haji hadir banyak kenduri, kebanyakan masakan katerer adalah tidak memuaskan langsung. Kalau masak dalca pastikan dalca itu pekat, kacang parupu yang rebus itu pastikan rebus betul-betul. Kalau masak daging hitam pastikan kuahnya pekat dan kehitaman yang berkilat bila keluarkan daging dari tray. Kari nasi kandar pekat bukan kerana bubuh atau bancuh tepung, tetapi cara mereneh kari perlu tepat. Jangan sampai hangus kari, keseluruhan rasa kari akan rasa hangus. Kepekatan kari terletak pada jangka masa masak kari itu bukan sebab rempah yang terlalu banyak. Pahit nanti. Bawang yang kisar perlu masak betul. Ada juga katerer hidangkan ayam goreng ‘ala nasi lemak untuk cover-up ayamnya dah berbau. Belajar bagaimana dan bila ayam perlu di jaga kesegaran. Alahai sedih mamak haji kalau tegur depa ini, nanti bermasam pulak muka katerer yang menyediakan makanan seperti ini. mamak haji tahu dan merasai betapa penat tapi jangan kompromi dengan kelazatan masakan anda. Jangan mekap lauk seperti cara solek anak dara untuk nenek yang berumur. Agaknya mamak haji perlu postingkan gambar-gambar hidangan yang menyelerakan mata memandang. Katerer yang tidak mahu mengubah cara masakan akan kecundang dalam perlumbaan alaf baru ini. Ramai anak muda sudah mula masak  masakan terbaik. Cuba ubah sikap anda dan sentiasa belajar menu yang terbaik. Kadang-kala menyediakan lauk ini memanglah sedap untuk lidah kita tetapi yang jamu seleranya berbagai-bagai jenis orang. Kita perlu ikut pendapat ramai. Mamak haji tak mahu bebel. Nanti ada yang merajuk.

RESEPI: PERIA GORENG RANGUP MAMAK PENANG.

BAHAN-BAHAN:

  • 1 atau 2 biji peria “cina” atau peria katak (5-6 biji).
  • 1 sudu besar serbuk cili.
  • 1/4 sudu kecil garam atau secukup rasa.
  • 1 sudu besar (tbsp) santan pekat ( tidak mestikan).
  • 50 gm tepung gandum.
  • 1 sudu besar (tbsp) tepung ubi kayu.
  • 1 sudu besar (tbsp) tepung beras.
  • 1 biji telur dipukul.
  • 1/2 kiub ayam  (knorr atau maggi) tidak kemestian.
  • 100 liter air ais atau sejuk atau kelikatan yang diperlukan untuk adunan tepung goreng yang sempurna.

Cara-Cara Penyediaan:

1. Basuh buah Peria. Potong dan buang kedua hujung peria. Kerat melintang dua (berbentuk selinder). Bersihkan biji dan isinya supaya peria berongga, jangan cacatkan betuk bulatnya. Hiriskan peria. Jangan terlalu nipis akan hangus dan rupa bulat akan terjejas. jangan tebal, sukar untuk masak, habis ahngus tepung tapi peria tak masak.

2. Ambil sebuah bekas masukkan  serbuk cili, tepung beras dan garam dan adunkan. Ambil hirisan peria satu persatu tekapkan (tekan) pada pada adunan tepung disediakan pada kedua-dua belah permukaan. Asingkan semua hirisan yang selesai tekap. Cara ini untuk mengeringkan hirisan peria supaya bila goreng ia akan ranggup dan garam untuk mengurangkan pahit.

3. Dalam sebuah bekas lain masukan tepung gandum, tepung ubi dan tepung yang baki adunan tekapan. Masukan santan, lada hitam, telur telah dipukul, air dan garam secukup. Adunkan supaya anda dapat adunan tepung goreng kelikatan yang tepat. Terlalu pekat adunan tepung akan menhilangkan fizikal peria. maka adunan tepung gorengan kelikatanya perlu seperti gorengan pisang. Dalam adunan tepung untuk goreng tak semestinya anda ikut cara mamak haji anda boleh sediakan berbagao adunan tepung goreng ini. kalu ada tepung gorengan ayam yang berlebihan boleh juga gunakan untuk gorengan ini. Biiasa untuk berniaga mamak haji cuma gunakan tepung berlebihan ayam goreng ia lagi lazat. yang penting dalam gorengan ini ailah tekapan kepada tepung untuk mengeringkan air yg terdapat dalam hirisan peria tersebut. Kalau tidak tepung tidak akan melekat pada hirisan peria. nanti tepung kemana, peria kemana…hahaha!.

4. Panaskan minyak, bila minyak panas secukup(miinyak perlu panas, uji minyak panas dulu), masukkan sekeping demi sekeping hirisan peria yang dicelup tepung. Mas goreng cuma 5-6 minit saja. Bila garing akan dan toskan minyak berlebihan. Sudah siap peria goreng ranggup. Mudah bukan?.

Nota: Tentang tepung goreng anda perhatikan mamak haji gunakan tepung beras dan tepung ubi kerana, masalah besar orang berniaga ialah bila gorengan ini panas, memanglah ranggup bila sejuk?. Akan lemau. Maka dengan sebab inilah mamak haji sengaja keraskan adunan tepung ini. Untuk suri rumah yang ingin makan panas-panas cuma gunakan tepung jagung dan gandum dalam nisbah 1:2 sudah memadai. kalau nak ranggup gunakan setiap cawan tepung 1/2 sudu kecil baking powder. Lebih mudah. dalam sertiap resepi yang penting bagaimana nak buat, selepas itu olah saja resepi ikut selera anda. Biasanya resepi yang olah itu lebih sedap dari resepi asli. Dalam resepi ini mamak haji suka masukkan perwarna “merah oren”, sedikit supaya warnanya meanrik mata pelangan. tetapi untuk goreng di rumah warna serbuk cili yang merah sudah memadai. Masak seperti ini perlu sabar. kalu nak cepat memang tak jadi. Anda kalau tidak percaya resepi ini semakin hari semakin mamak-mamak nasi kandar malas nak buat…hahaha!. Kita kalau  jadi tukang masak yang bagus tanamkan sifat sabar dalam diri. tapi jangan buat pelangan sabar menanti. Itu sikap malas namanya…hahahaha!. wassalam.

4 Respons to "RESEPI: PERIA GORENG RANGUP MAMAK PENANG."

Mekasih byk2 mamak haji D5 bersyukur sgt dpt resepi nie, nie antara pebret D5..Insyaallah D5 akan tanamkan sifat sabar dlm diri hehehheh ( kekadang masak xmenjadik )..Kalau lah ade rezki D5 pi ke penang teringin nk pi mkn kat restoran mamak haji musti sedap2.. ;))..

Biar btul 100 liter air??? Typo ni…100 MILIliter baru logik

Terima kasih mamak haji dah cuba resepi ini menjadi rangup Dan sedap…betul kena sabar baru dapat hasilnya….

typo nih.. 100ml air la kan mamak haji..

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog ini adalah catatan pengalaman dalam bidang Restoren, Katering dan Kantin Perusahaan. Tujuan blog ini adalah membantu para usahawan Melayu yang sedang atau pun berminat dalam perniagaan ini.

Kategori

Top Rated

Archives

Blog Stats

  • 8,887,336 hits
Jun 2012
I S R K J S A
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930